Anmälda
till Svenska Rallyt
Allt du
behöver veta om specialsträckorna i Svenska
Rallyt
Förarnas
kommentarer från träningen.
Läs
Resultatservice kommentarer från förarna
Resultatsida
Motorsport i
Värmlands info från Svenska Rallyt
Tommi Mäkinen 29 |
Richard Burns 4 |
Thomas Rådström 16 |
Colin McRae 9 |
Juha Kankkunen 7 |
Carlos Sainz 8 |
Harri Rovanperä 1 |
Kenneth Ericsson 1 |
Mats Jonsson 2 |
Petter Solberg 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tommi Mäkinens tredje seger i Svenska Rallyt
Årets upplaga av Svenska Rallyt blev en fullträff, både sportsligt och publikmässigt. På fredagsmorgonen startade 102 ekipage från Karlstad och efter 19 specialsträckor var 64 av dessa åter i Karlstad för en pampig målgång framför Rådhuset. En jättepublik har följt rallyts sträckor både i Värmland och Dalarna. Enligt polisen rör det sig om minst 300.000 åskådare. Dessa har bjudits på ett perfekt vinterrally med hårda vägar och på de flesta sträckorna har solen lyst från en klarblå himmel och tillsammans med snöröken från bilarna skapat fantastiska scenerier.
Svenska Rallyt kom i år att handla om fyra förare. Eller rättare sagt en överlägsen förare med tre ursinnigt attackerande konkurrenter. Naturligtvis handlar det om finländaren Tommi Mäkinen och hans uppvaktning. Tommi har vunnit två gånger tidigare och visat att underlaget passar honom perfekt. I egenskap av världsmästare de senaste tre åren och dessutom segrare i årets första VM-tävling i Monte Carlo, visar dagens seger på en otrolig koncentrationsförmåga och på att Tommi just nu har ett nästan övermänskligt flyt. Det visar också att Mitsubishi med sin Lancer har ett nära nog perfekt rallyredskap att sätta i händerna på en regerande världsmästare.
De tre uppvaktande rivalerna är den ständige tvåan i rallyt, den spanske eleganten Carlos Sainz, Toyota, tvåa de senaste tre åren och Thomas Rådström som i år har fått en eftertraktad sits i Fords VM-team. Han har inte på något sätt gjort bort sig, utan snarare bevisat att Ford har valt rätt namn att ratta den nya Focusen. Den tredje utmanaren är fransmannen Didier Auriol, teamkompis med Carlos Sainz i Toyota-teamet. Didier brukar alltid göra bra ifrån sig i Sverige på hårt och isigt underlag, men i år saknades det där lilla sista. Men det var bland dessa fyra som pallplatserna skulle fördelas. Det framgick när Colin McRae tvingades bryta med sin Ford av tekniska skäl och Richard Burns och Juha Kankkunen, båda i Subaru kämpade som djur, men ändå inte fick till de riktiga topptiderna. Redan i ett tidigt skede av tävlingen hade Seat drabbats av problem. Marcus Grönholm tvingades bryta och hans finske märkeskompis Harri Rovanperä kämpade sig fram trots diverse problem.
Publikens ovationer mötte Mäkinen
Efter tre dagars tävlande i absolut högsta tempo rullade Tommi Mäkinen upp med sin röda Mitsubishi Lancer Evo V på målrampen på torget i Karlstad till tonerna av specialkomponerad trumpetfanfar och mottog publikens ovationer som segrare i årets Svenska Rally. Ingen kunde göra honom äran stridig och segermarginalen skrevs till 18,1 sekunder före tvåan Carlos Sainz i en Toyota Corolla WRC. Fjärde gången gillt, eller hur man skall säga. Carlos har inte sekunderna på sin sida just nu. För svenskt vidkommande känns nästan Thomas Rådströms tredjeplats som en seger. Ny som förare i ett helt nytt team och dessutom i en helt ny bil. En bil som egentligen inte borde vara färdigutvecklad ännu. Men Thomas har visat en kyla inför uppgiften och har inte låtit sig pressas av kraven från de svenska åskådarmassorna eller allvaret i uppdraget. Med stor säkerhet har han kastat fram Focusen mellan snövallarna och de 37,8 sekunderna upp till segraren glömmer han ganska snart. Vilken start i teamet!
Omkastningar i grupp N och F2
Segrare i grupp N blev finländaren Jouka Puhakka efter en stenhård fight med Stig-Olov Walfridsson, båda i tävlingens vanligaste bil, en Mitsubishi Lancer. Ungefär efter halva rallyt tog Puhakka som körde sitt första Svenska Rally över ledningen från Stig-Olov och den behöll han sedan i mål. Skillnaden i mål blev 11,4 sekunder
I F2-klassen blev det en plötslig förändring på sista sträckan. När det såg ut som om Kenneth Ericsson hade segern i sin hand fick han motorproblem på sista sträckan och bröt tävlingen. Istället gick segern till Per Svan, Opel Astra Kit Car, med Harry Joki, VW Golf, på en andraplats, 1.09.3 minuter efter Per Svan.
TV-bevakning utan motstycke
Årets tävling har haft en TV-bevakning som saknar motstycke. SVT-Sporten har producerat en halvtimme varje dag, som sedan har sänts i repris dagen efter. Även satellitkanalen Eurosport har haft en fullödig bevakning. En halvtimmes highlights dagligen och dessutom hat Eurosport Nordic haft sina svenska kommentatorer Janne Tromark och Björn Waldegård på plats i Karlstad.
Dessutom har Bernie Ecclestones eget bolag, FOA Formula One Administration haft 52 man på plats för produktion av det program som kommer att sändas över hela världen om drygt en vecka. Fantastiska bilder som kommer att visa Svenska Rallyt i ett svenskt landskap när vintern är som bäst.
SM-Rally
Svenska Rallyt ingick även i Rally-SM. I F2-klassen vann Per Svan, Opel och efter seger i den första SM-tävlingen har han nu kört in 36 poäng. I klass N4 vann Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi. I Kenneth Bäcklunds frånvaro tog han nu ledningen i klassen efter Svenska Rallyt. Han har kört in 27 SM-poäng på två tävlingar. I klass N3 tog Gert Blomqvist hem segern efter en problemfri resa i sin nybyggda Peugeot 306. Leder SM-klassen gör Pether Lindblom, Suzuki efter två raka klassvinster i årets SM.
Tommi Mäkinen vinnare i Svenska Rallyt 1999
1) Tommi Mäkinen 3.29.15.6, 2) Carlos Sainz 3.29.33.7, +18.1 sek, 3) Thomas Rådström, 3.29.53.4, +37.8, 4) Didier Auriol, 3.29.55.9, +40.3, 5) Richard Burns 3.35.04.9, +5.49.3, 6) Juha Kankkunen 3.35.10.0, +5.54.4, 7) Pasi Hagström, 3.37.39.6, +8.24.0, 8) Markko Märtin, 3.38.57.6, 9) Freddie Loix, 3.39.21.8, +10.06.2, 10) Bruno Thiry, 3.39.48.9, +10.33.3, 11) Petter Solberg, 3.40.02.4, +10.46.8, 12) Jonas Kruse, 3.42.28.1, +13.12.5, 13) Jouka Puhakka, 3.44.48.5, +15.32.9, 14) S-O Walfridsson, 3.44.59.9, +15.44.3, 15) Holowczyc, 3.45.13.7, +15.58.1.
Förare förd till sjukhus i Svenska Rallyt
Den unge svensken Kristoffer Nilsson, nummer 44 i en Subaru grupp N, råkade ut för en olycka efter målgång på sträcka 16 i Rämmen 1 på förmiddagen. Efter att ha passerat mållinjen, förlorade han kontrollen över bilen och krockade med en stolpe vid sidan om vägen. Både ambulans och helikopter anlände till platsen och doktorer avgjorde att Kristoffer Nilsson skulle transporteras till sjukhus för observation. Han har nu blivit undersökt på sjukhuset i Karlstad och doktorerna har rapporterat ett tillfredsställande tillstånd. Han har en förhållandevis liten ansiktsskada och kommer att vara kvar över natten på sjukhuset för observation.
Sträckan stoppades på grund av detta, men efter en timma var rallyt igång igen. Stoppet kommer inte att påverka toppen av rallyt eller deras tidsschema.
Etapp 3 - Borlänge - Karlstad 429.22 km
Lördag 13 februari
07.00 Start Borlänge
SS15 Kl. 07.53 - Strömsdal, 13.93 km
SS16 Kl. 08.46 - Rämmen 1, 23.81 km
SS17 Kl. 10.39 - Sågen 2, 14.76 km
SS18 Kl. 11.32 - Rämmen 2, 23.81 km
SS19 Kl. 13.50 - Mangstorp 22.49 km
16.00 Mål Stora Torget Karlstad
Svenska Rallyt dag 2
Etapp 2 av Svenska Rallyt började med en 130 km lång transportsträcka till Dalarna. Det var ett riktigt vinterväder som mötte förarna på sträckorna. Soliga, snöiga och med en temperatur omkring nollan. Vägarna var täckta av hårt packad snö med snövallar på sidorna. Fortfarande hade några av förarna svårigheter att välja rätt däck.
Tommi Mäkinen, Mitsubishi, ledde hela andra dagen. Han var den snabbaste föraren på alla utom en som vanns av Carlos Sainz, Toyota, som innebar den totala andraplatsen. Placeringarna på de fyra i topp förändrades inte alls under dagen. På tredje plats ligger Thomas Rådström, Ford, som har stora möjligheter att ge de båda toppförarna en riktig fight under söndagen. Didier Auriol, Toyota, ligger på fjärde plats. Richard Burns, Subaru lyckades passera den erfarne Juha Kankkunen, Subaru på SS 12 och har nu en femteplats inför sista etappen av rallyt.
I grupp N blev det en förändring i toppen. På SS 13 passerade Jouko Puhakka Stig-Olov Walfridsson, båda i Mitsubishi och har nu en ledning på fyra sekunder inför söndagens avslutande etapp. Det har varit en tät strid mellan de båda genom hela rallyt.
I F2 verkade det som Kenneth Ericsson, Hyundai hade förlorat segerchanserna när ett gasvajerbyte kostade honom 120 transportprickar och överlät därmed ledningen till Per Svan, Opel. Men innan dagen var slut hade han också fått transportprickar på grund av ett generatorbyte och nu är Kenneth Ericsson tillbaka i ledningen igen.
Båda McRae-bröderna har tyvärr brutit rallyt. Colin, Ford bröt på sträcka 9 med motorproblem. Hans yngre bror Alister McRae, Hyundai bröt på sträcka 12 med liknande problem.
Etapp 2 - Karlstad-Borlänge 536.37 km
Lördag 13 februari
08.00 Start Karlstad
SS9 Kl. 10.08 - Sågen 1, 14.76 km
SS10 Kl. 10.57 - Fredriksberg, 27.83 km
SS11 Kl. 13.03 - Nyhammar, 27.79 km
SS12 Kl. 15.14 - Jutbo, 47.65 km
SS13 Kl. 17.20 - Skog, 22.82 km
SS14 Kl. 18.00 - Lugnet, 2 km
20.00 Mål Borlänge
Etapp 1 - Karlstad-Karlstad 512.81 km
Fredag 12 februari
09.00 Start Karlstad
SS1 Kl. 10.28 - Malta, 11.88 km
SS2 Kl. 11.14 - Sunnemo, 30.87 km
SS3 Kl. 12.42 - Hamra, 30.69 km
SS4 Kl. 13.55 - Torsby, 4.00 km
SS5 Kl. 14.53 - Bjälverud, 21.58 km
SS6 Kl. 15.29 - Mangen, 22.09 km
SS7 Kl. 17.31 - Långjohanstorp, 19.44 km
SS8 Kl. 18.58 - Kalvholmen, 2.10 km
20.40 Mål Karlstad
Träningen för Svenska Rallyt igång
Nästa fredag går startskottet för Svenska Rallyt, Sveriges största motorsporthändelse och den enda årliga återkommande VM-tävlingen oavsett sportgren. Rallyt startar egentligen redan lördag den 6 februari då rekognosering av sträckorna tillåts med början i Dalarna. Varje sträcka får köras tre gånger för så kallad notskrivning och det sker i en vanlig standardbil.
Rekognoseringsperioden pågår till tisdagen den 9 och då har man tagit sig ner till Karlstad. Där sker besiktning på torsdagen och starten går på fredagsmorgonen.
Kylan på väg
Vädret är viktigt för Svenska Rallyt. Vägarna måste vara hårda och isiga eller ännu hellre snöiga för att det skall gå bra. Nu kommer kylan och allt tyder på att den kommer att hålla i sig fram till nästa helg. Snöfall i begränsad omfattning kan vi också förvänta oss. Allt tyder på att väderförhållandena blir utmärkta för årets tävling.
Ford blev av med VM-poängen
Vid Monte Carlorallyt i januari premiärkörde Ford sin nya WRC-bil Focus. Colin McRae tog bilen till en överraskande tredjeplats. Men i veckan har FIAs Rally Commission beslutat frånta Ford de inkörda VM-poängen. Redan vid besiktningen konstaterades att Ford använde en otillåten vattenpump och teamet vägrades start. Efter vädjan från teamet tilläts Ford starta men med risk att förlora poängen om FIAs Rally Commission skulle finna uteslutningen korrekt. Vid tisdagens möte beslöts att Ford skulle fråntas poängen och därmed kan heller inte använda samma vattenpump i Svenska Rallyt. Från Ford Motorsport accepterar man beslutet, men meddelar att både Colin McRae och Thomas Rådström kommer att finnas med när Svenska Rallyt startar.
- Vi kommer att lägga ner mycket arbete på teknisk utveckling inför starten i Karlstad, berättar John Millington, Fords rally-coordinator. Våra förare ska naturligtvis vara med och slåss om segern.
Rutin och orutin ger tjejerna rubriker
Årets hetaste svenska rallynamn är Tina Thörner. Hon har precis kommit hem från sanddynerna i Afrika, där hon tillsammans med med tyskan Jutta Kleinschmidt kom tre i Granada-Dakarrallyt . Direkt får hon förfrågan av pojkvännen Mattias Ekström att lotsa honom rätt i Svenska Rallyt. Så nu blir det rubriker från Svenska Rallyt i Värmland, istället från sanddynerna i Sahara. Mattias kommer säkert också att göra allt för uppmärksamhet ska riktas mot deras ekipage. Han är en av förra årets mest omskrivna STCC-förare, som nu även visat framfötterna i rally.
Nästa tjej efter Tina som skapar rubriker, är unga Jennie-Lee Hermansson, 18-årig kulla från Vansbro. Hon har rally i blodet. Inte konstigt med en pappa som är specialist på tävlingsdubb. När starten går för Svenska Rallyt har hon haft körkort i hela tre månader. Troligen den yngsta startande i ett VM-rally någonsin. Hon kan räkna med stor uppmärksamhet efter banan. Att hennes favorit är Kenneth Eriksson är Kenneth Eriksson kanske inte är så konstigt.
Mycket i TV - men inte direkt
Bernie Ecclestone, som äger rättigheterna till all bilsport, har sett till att Formel 1 har fått en fast TV-tid över hela världen. Nu ska samma sak ske med rally-VM. Klockan 14 varje söndag ska det antingen vara F1 eller rally i direktsändning världen över. Sändningarna var avsedda att inledas från Svenska Rallyt. Bernie Ecclestones bolag ISC hade kontrakterat ett spanskt produktionsbolag för hela året. Efter deras första besök i Sverige insåg Svenska Rallyt tävlingschef Bertil Klarin att det skulle bli problem. Deras planering var inte direkt imponerande. Eftersom det spanska bolaget inte heller hade presterat någon speciellt lyckad sändning från årets första VM-tävling i Monte Carlo, räckte Klarins rapport till Bernie Ecclestone för att bolaget skulle få sparken. Bums! I stället kommer Bernies eget produktionsbolag FOA att ta över. Det bolaget gör produktionerna från F1-sändningarna. Nu tar han inga risker längre. Men det blir ingen premiär för direktsändning i Svenska Rallyt. Det sker vid ett senare tillfälle.
Kollektivtrafiken samarbetar med rallyt
Klockan 19 på fredagskvällen den 12 februari kommer rallycirkusen till publiksträckan Kalvholmen i Karlstads utkant. Storpublik väntas och för att ge god service åt publiken, samtidigt som vi är snälla mot miljön, kommer Karlstads kollektivtrafik att köra bussar från Torget till banan på Kalvholmen, var tionde minut från kl. 17.30.
Fullfartstest s.k. shake-down 10 februari
Redan kl. 08.00 på onsdag öppnas den nya sträckan i Älvsbacka för det avslutande fullfartstestet för teamen. Här ges teamen möjlighet att göra de sista testerna justeringarna innan start, samtidigt som man visar upp sig med besättning, team och teamledning inför media. Direkt på morgonen klockan 08.00 är det märkesteamen som disponerar sträckan i två timmar. Därefter och fram till kl. 12 är det de övriga seedades tur. På eftermiddagen är sträckan öppen för övriga anmälda. I anslutning till serviceplatsen finns catering och värmestuga. Älvsbacka ligger vid väg 240 mot Hagfors cirka 55 kilometer norr om Karlstad.
Svenska Mediarallyt 1999
Två veckor kvar till start för Svenska Rallyt 1999. När startskottet går för årets upplaga fredagen den 12 februari bjuder tävlingen på ett större antal elitförare än någonsin. Hela 35 seedade förare finns med i startlistan. Flera märkesteam än tidigare kan man också räkna in. Startlistans tio första förare vet ännu inte i vilken ordning man kommer att starta inbördes. Det kommer att beslutas så sent som på domarmötet kvällen före start.
- Vi vet att man kommer att ta hänsyn till hur förarna placerade sig i årets första VM-deltävling i Monte Carlo, förklarar tävlingschefen Bertil Klarin, men även hur man slutade i tabellen efter förra årets VM-tävlande.
Alla toppförarna
De fem stora märkesteamen mönstrar sina allra bästa manskap och här kan man konstatera att ingen världsstjärna saknas. Med nummer ett på bilen kommer fjolårssegraren och tredubble världsmästaren Tommi Mäkinen till start i en Mitsubishi Lancer Evo V. Nummer två har märkeskamraten Freddie Loix som är ny i teamet för den här säsongen. Trea är Carlos Sainz i en Toyota Corolla WRC, följd av fyran Didier Auriol i en identisk Toyota. Ett helt nytt Subaru-team för året har fem och sex på bilarna. Teamet består av Richard Burns, bättre och bättre för var säsong, och veteranen och flerfaldige världsmästaren Juha Kankkunen, fortfarande på hugget. Ford mönstrar också ett nytt team med bilarna sju och åtta, körda av Colin McRae och svenske Thomas Rådström från Vännäs. Nykomlingar bland märkesteamen med WRC-bilar är Seat som i årets Svenska Rally satsar finskt för hela slanten. Bil nio körs av Harri Rovanperä och bil tio av Marcus Grönholm, som gör ett tillfälligt inhopp i Seat-teamet. När Peugeot drar igång sin WRC-satsning vid Akropolisrallyt i år återfinns han där som ordinarie förare. Det är bland dessa förare som den definitiva startordningen kommer att beslutas kvällen före start.
Värmlandshoppet i Ford Escort WRC
Mats Jonsson från Forshaga MC har startnummer sexton och är därmed den svensk som förutom Thomas Rådström, har högst ställda förväntningar på sig om ett bra resultat. Med sin rutin och med den Ford Escort som just nu har uppdaterats till WRC-status, kommer han säkert att lägga en och annan av märkesförarna bakom sig på sträckorna.
Pernilla i FIA Team Cup
Förutom FIAs märkes- och förar-VM tävlar man i en team-cup. Där tävlar team som i förväg förbinder sig att köra minst sex europeiska VM-rallyn och dessutom minst två utanför Europa. Vi hittar där glädjande nog vårt lovande kvinnliga stjärnskott Pernilla Walfridsson, som kommer att tävla i Team Walfridsson Motorsports namn i en Mitsubishi Lancer. En satsning som kommer att ge 24-åriga Pernilla en massa tävlingsrutin. Ska hon bli vår nästa svenska fabriksförare?
Ska en vattenpump fälla Rådström?
Ford Motorsport genomförde debuten med sin nya Ford Focus under uteslutningshot. FIAs tekniker fann vid besiktningen inför Monte Carlorallyt att den vattenpump som användes i bilen inte var tillåten och förbjöds sedan start. Efter vädjan från For tilläts man starta i tävlingen, men fortfarande är inte ärendet avgjort utan kommer att behandlas i FIAs Rally Commission den 4 februari. I sanning nervösa dagar för Thomas Rådström. Kanske ännu nervöst för teamkamraten Colin McRae som även riskerar VM-poängen efter tredjeplatsen i Monte Carlo.
Dalamöte på Lugnet
Förra året kom 21.000 åskådare till skidstadion på Lugnet i Falun för att titta på världseliten i rally. I år kommer det säkerligen lika många. Då lovar arrangörerna att man ska se ännu bättre. Lugnet kommer nämligen att flöda ur nya strålkastare. Speciellt installerade för lördagens uppvisning. Det kan bli ett riktigt dalamöte på Lugnet. Tänk att kunna bjuda publiken på Kenneth Eriksson och Per Svan i samma heat. Helt uteslutet är det inte. Då kan det bi ett möte helt i publikens smak. Kenneth Eriksson som kör för Hyundai Motorsport i en Elantra Coupé och Per Svan tävlande för Opel Team Sweden i en Opel Astra Kit Car. Kenneth Eriksson tidigare segrare i rallyt och Per Svan tidigare flerfaldig F2-segrare i samma rally. Nu sitter de plötsligt i likvärdiga bilar. Vi håller tummarna för en duell inför öppen ridå!
Mediarallyt - soffliggarnas favorit
Sveriges Television gör i år en storsatsning och inleder med en halvtimma inför rallyt på torsdagskvällen den 11 februari. Varje tävlingsdag sänds sedan en halvtimma highlights, alltså fredag,lördag och söndag. Dessutom repriseras varje sändning dagen efter. Om nu någon inte skulle vara nöjd med detta så kan man ta del av Eurosport Nordics dagliga halvtimme med svenska kommentarer av Jan Tromark och Björn Waldegård.
Mediarallyt - åskådarnas favorit
Radiolyssnarna kommer heller inte att bli utan rallysändningar. Sveriges Radio kommer att ha fyrtio personer involverade i sina sändningar. Intressant är att SR kommer att genomföra sina hittills mest omfattande försökssändningar med DAB-systemet, dvs med digital radioteknik. Då blir radion plötsligt inte bara radio utan på displayen kan information och resultat visas. Så snart en bil har gått i mål på en sträcka kan tiden visas på DAB-radions display. Man kommer att ambulera med en trailer som ställs upp vid serviceplatser och andra ställen med mycket åskådare. Där kommer man att visa systemets funktion och förträfflighet.
Regionalt över Dalarna och Värmland kommer rallysändningarna att pågå så gott som från start till mål. Tre minuter över varannan timma kommer dessutom ställningen i rallyt att meddelas via P4 Riks ut över hela landet.
Radio City 105.4 kommer också att sända rallyradio. Tjugofem personer är inblandade i deras sändningar som kommer att ske direkt från varje sträcka samt från studio med kommentarer och intervjuer.
Tina Thörner i Svenska Rallyt
Mycket talar för att uppmärksammade 'ökendrottningen' Tina Thörner från Säffle även kommer att delta i Svenska Rallyt. Efter den fantastiska insatsen i ökenrallyt Granada-Dakar där hon tillsammans med tyskan Jutta Kleinschmidt blev historiska med en total tredjeplats drar hon nu tillbaka till Sverige.
STCC-föraren Mattias Ekström som är anmäld till Svenska Rallyt har lämnat en vakans på kartläsarplatsen. Och när det nu framstår i alla sammanhang att Mattias och Tina är mer än vänner så förefaller det också troligt att hon sätter sig i codriverstolen bredvid sin pojkvän. De kommer att köra en Mitsubishi Evo 4 inhyrd från jämtlänningen Lasse Sällström. Ekström kör redan kommande helgs SM-Rally i Sandviken med den Ford Sierra han så överraskande tog till andraplatsen i Bergslagsrallyt.
Sveriges Radio sänder digitalt från Svenska Rallyt
Inte nog med att Sveriges Radio sänder i P4 från samtliga specialsträckor i 1999 års Svenska Rally. Det blir dessutom en unik rallysändning i den nya Digitalradion - DAB - Digital Audio Broadcasting!
Det innebär att de lyssnare som har tillgång till digitala mottagare kommer att kunna följa rallyt på ett helt annat sätt än tidigare, förutom att ljudet blir ännu bättre än i en traditionell FM-mottagare. Direkt när en bil har gått i mål på en sträcka kommer SR att kunna lägga ut sträcktiden - information som kommer upp som radiotext på det teckenfönster som hör till varje digital mottagare.
Det blir en multimediaupplevelse för den som lyssnar, att kunna se resultaten kanske till och med innan de läses upp i radion.
Läs mer
Svenska Rallyt allt populärare hos världseliten
Anmälningstiden för årets rallyhändelse, Svenska Rallyt, har gått ut. Det enda årligen återkommande svenska VM-arrangemanget ökar i intresse hos hela världseliten. I år när tävlingen körs för 48:e gången slår tävlingen nya rekord. Aldrig förr har startfältets kvalitet varit högre. Hela 36 seedade förare finns med och där finns återfinns märkesteamens mest namnkunniga rallykändisar.
Märkes-VM
1998 fightades fyra bilmärken om VM-titeln för tillverkare: Mitsubishi, Toyota, Ford och Subaru. SEAT blir det femte märket under 99 års säsong. En mycket prestigefylld titel med tillhörande buckla som togs hem av Mitsubishi efter en rafflande säsong -98. Samtidigt kämpade Mitsubishis stjärna Tommi Mäkinen sig fram till världsmästartiteln i förar-VM efter en osannolik säsongavslutning. När han som bäst trodde att han hade förlorat striden om guldet, drabbades hans värste antagonist Carlos Sainz och hans Toyota av den dramatiska bilbranden på sista sträckan i avslutningtävlingen i VM. Mitt framför publiken på Network Q Rally of Great Britain skänkte Carlos titeln till Tommi.
Rallyaristokratin på väg
I Mitsubishis team återfinns Tommi Mäkinen, med tre mästartitlar i rad och den nye teammedlemmen Freddie Loix från Belgien. Hos Toyota hittar vi spanjoren Carlos Sainz och fransmannen Didier Auriol. Subaru representeras av nykomlingarna i teamet, Juha Kankkunen och Richard Burns och i Ford-teamet kommer Colin McRae och vår svenske stolthet Thomas Rådström att visa framfötterna. Nytt för Svenska Rallyt blir SEAT-teamet som under förra säsongen presenterade sin WRC-bil och som har satt två bilar i händerna på varsin finländare, Harri Rovanperä och Marcus Grönholm.
Övriga seedade
Bland de övriga seedade förarna hittar vi belgaren Bruno Thiry. Ny för året i Subarus team. Den unge norrmannen Petter Solberg, som tecknat ett treårskontrakt med Ford Motorsport får nöja sig med att åka teamets 'gamla' bil, Escorten. Vår högst seedade svensk vid sidan av Thomas Rådström är annars Mats Jonsson från Forshaga. Flerfaldig svensk mästare, startande i en Ford Escort som har byggts om efter WRC-specifikationerna. Resurserna är knappa, men kapaciteten finns och inte minst rutinen. Svenske Kenneth Bäcklund får finna sig i att leda kopplet av grupp N-bilar med sin Mitsubishi Lancer Evo IV. Det har han nog inget emot och tidigare resultat i Svenska Rallyt talar sitt tydliga språk. Han ska vara först! Men det finns ytterligare rutinerade Grupp N-rävar som trefaldige mästaren Gustavo Trelles från Uruguay.
På F2 sidan
Bland de tvåhjulsdrivna bilarna som tävlar om FIA F2-Cup finner vi svenske Kenneth Eriksson tillsammans med skotten Alister McRae i varsin Hyundai Coupe. Vännäsföraren Jörgen Jonasson får tillsammans med finske stjärnskottet Toni Gardemeister försvarar SEATs färger. SEAT är sedan tre år titelförsvarare bland tvåhjulingarna. I övrigt återfinns Per Svan i sin nya Opel Astra Kit Car och Harry Joki i en Golf Kit Car. Båda kapabla att platsa bland de allra främsta tvåhjulsdrivna.
Molle lägger skidorna på taket
För första gången hittar vi en världsmästare i en helt annan gren på startlinjen i Svenska Rallyt. Nationens hjälte i Falun, Torgny Mogren gör sin första start i Svenska Rallyt. För den invigde är inte namnet nytt i rallykretsar, men på vintern har det alltid tidigare varit andra redskap än bilar som gällt. Men nu har han bestämt sig för att lägga skidorna på taket och då kan inget hindra honom från att göra sitt bästa även i rallyspåret. Nu i en Mitsubishi Lancer, rallyts vanligaste bil. Tidigare rallytävlande de senaste tio åren har skett i tvåhjulsdrivna bilar, så nu blir det premiär med fyrhjulsdrift. Rallycross har han tidigare fuskat med i med viss framgång och då har det varit i fyrhjulsdrivna klassen.
Rallyts meste segrare
Sju gånger segrare i Svenska Rallyt. Stig Blomqvist är Mr Svenska Rallyt helt utan konkurrens. Och visst finns han på startlinjen även i år. Men vi har vant oss vid att hitta Stig i vinnarbilar. Nu gör han en intressant start i en liten F2-Ford Puma, som vanligt med sin vapendragare Benny Melander. Den här gången har man knappast några förhoppningar om totalseger. Men att slåss i F2-klassen har han nog tänkt sig.
Tjugo nationaliteter i startlistan
Vad sägs om länder som Oman, Saudiarabien, Japan, Nya Zeeland och Uruguay? Dessa samt ytterligare femton länder finns med i startlistan. Mer än hälften av de anmälda är utländska och totalt upptar listan 113 ekipage. 59 ekipage i grupp A och 54 i grupp N. Av dessa är 49 bilar tvåhjulsdrivna, fördelat på 25 i grupp A och 24 i grupp N.
Stor märkesflora
Även antalet bilmärken är ovanligt stort, 18 st. Den vanligaste rallybilen är en Mitsubishi Lancer i grupp N. Mitsubishi är representerat med 28 bilar. Näst vanligast är en Ford, 13 st finns med i listan. Här följer märkesfördelningen: Mitsubishi 28, Ford 13, Toyota 10, Opel 10, VW 9, Subaru 9, SEAT 7, Peugeot 7, Suzuki 5, Citroen 4, Honda 2, Mercedes 1, Nissan 1, Renault 1.
Tidsplan
Fredag 12 februari start från Karlstad 09.00
En halvtimmes uppehåll i Torsby 14.05
Etappmål i Karlstad 20.50
Lördag 13 februari omstart 08.00
Ca en halvtimmes uppehåll i Borlänge 14.15
Etappmål i Borlänge 20.27.
Söndag 14 februari omstart 06.15
Slutmål i Karlstad Stora Torget 16.00.
19 SS om totalt 38.4 mil.
Publikplatser SS 6, Mangen, fredag 12/2
SMK Eda har arrangerat specialsträckan sedan 1980. Första bil: 15:30. Längd: 22,09 km.
Parkering: Vid starten i Mangen, på anslutande vägar från Fredros, mot Borrsjön och Ängen samt vid mål i Salungen.
Tillfartsvägar: Från söder, väg 45 till Rottneros, sedan mot Gräsmark eller väg 61 mot Arvika, sedan mot Mangskog - Treskog. Från väster och Norge, till Charlottenberg och sedan mot Gräsmark eller via Kongsvinger (mot Torsby).
För mer info och karta se SMK Edas hemsida
Publikplatser SS 12 Jutbo lördag 13/2.
Vägbeskrivningar till de 10 bästa publiksträckorna samt mat- och övernattningsställen i Säter. Ni kan beställa häftet gratis på e-post och telefon. Ange antal ni önskar. E-post: klas.jansson@kommun.sater.se. Tel. Klas Jansson 0225-526 84, Per Andersson 0225-503 23. Publikplatserna kan även hämtas på internet www.sater.se/rally
Säters Motorklubb - Säters kommun
Populär serviceplats försvinner
Det obligatoriska uppehållet i Borlänge blir en attraktion fattigare då det visat sig att Kupolen blivit felbokad. Nu kommer en större företagsfest att hållas fredagen den 13 februari där tidigare rallybilar servats inför en stor och intresserad publik. Ett givet avbräck för Svenska Rallyt-organisationen som har med Kupolen i sin marknadsföring.
Ett service- och tankningsuppehåll kommer ändå att hållas i Borlänge fast nu blir platsen Romme Travbana i stadens utkanter.
Direktsändning world wide från Svenska Rallyt
Svenska Rallyt ser ut att kunna få ytterligare en historisk milstolpe. Internationella Bilsportförbundet, FIA, har nämligen som målsättning att den sista specialsträckan i samtliga VM-tävlingar i rally ska direktsändas world wide med hjälp av satellit. Projektet kommer att mjukstarta säsongen 1999 då fyra VM-tävlingar är inplanerade för denna sändning, däribland Svenska Rallyt som dessutom blir först ut av de fyra. Det innebär att den tidigare planerade sträckan på I2:s övningsområde i Karlstad utgår och istället blir sträcka 19. Mangstorp, den som avslutar rallyt och som med största sannolikhet kommer att direktsändas till miljontals tittare jorden runt.
Svenska Rallyt 1999 ser ut att kunna få det bästa startfältet någonsin. Anmälningsperioden har börjat och intresset är stort för rallyt som är den andra av 14 VM-tävlingar under 1999.
En stor nyhet för Svenska Rallyt 1999 är även att tävlingens centra med start och målplats återvänder till Karlstads centrum. Målgången den 14 februari med tillhörande prisutdelning kommer att äga rum på Stora Torget.
Svenska Rallyt startar fredag morgon den 12 februari, 7 specialsträckor kommer att avverkas i Värmlandsskogarna innan bilarna återvänder till Karlstad på fredag kväll för publiksträckan på Kalvholmens motorstadion.
På lördagen den 13 februari fortsätter rallyt med 6 specialsträckor i Dalarna. Den numer berömda parallellsträckan på Lugnets Skidstadion kommer att vara huvudattraktionen för dagen tillsammans med den utslagsgivande Jutbo-sträckan 45 km lång.
Bilarna kommer tillbaka till Värmland på söndagen och innan de når målrampen i Karlstad måste de bemästra 5 specialsträckor (varav en som sagt i direktsändning) under denna avslutande etapp.
Tillbaka till Stora Torget
Svenska Rallyt 1999 kommer att avslutas på Stora Torget i Karlstad med målgång och tillhörande prisutdelning. Diskussioner pågår fortfarande men användandet av torget är en av de punkter som Karlstad Kommun och Svenska Rallyt är överens om.
- Att använda torget är mycket viktigt både för rallyt och för Karlstad som stad. Vi vill skapa en vinterfestival i samband med rallyt och det finns ingen annan plats i Karlstad som är lämplig för detta ändamål. Vi har försökt finna andra lösningar under tre års tid men inte lyckats hitta ett bättre alternativ i Karlstad, kommenterar Bertil Klarin, VD och tävlingschef.
Svenska Rallyt 1999 kommer att köras 12-14 februari (fredag till söndag). Bansträckningen kommer i stora drag att likna 1998 års rally vilket innebär att första dagens sträckor körs i Värmland. Dag 2 åker tävlingsfältet till Dalarna med målgång i Borlänge. Där startar också söndagens etapp och tävlingen kommer, som nämnts att avslutas på Stora Torget i Karlstad. Superspecialen på Lugnets Skidstadion i Falun kommer att finnas kvar medan sträckan i Inre Hamn, Karlstad tas bort.
Bo Ryderfelt, informationsdirektör, Karlstad kommun:
- Vi tittar på andra lösningar för en publiksträcka i Karlstad, men inget är klart i dagsläget.
Förköp av biljetter
Biljetter säljs via Biljett Direkt, Sverige
Tel: 077 170 70 70
Biljett Direkt
och ATG-ombuden i Sverige
I Norge säljs biljetter via Billettservice AS
Tel: 815 33 133
Billettservice AS
3-dagars biljett
Gäller för entré till samtliga specialsträckor.
Pris via Biljett Direkt / Billettservice: 190 kr
Pris på plats under tävlingen: 200 kr.
Förköp av officiellt program
Svenska Rallyts officiella programtidning med startlista och karta beställer du på följande sätt:
Sverige och övriga nordiska länder Sätt in 75 kr på svenskt postgiro: 14 07 54-3.
Glöm inte skriva namn och adress på talongen!
Leverans av programtidningen sker under Januari 1999.
Svenska Rallyt 1998