Marcus Grönholm vann Svenska Rallyt 2000
Så har ännu en ny vinnare skrivit in sig i rullorna i Svenska Rallyts historia. I en synnerligen dramatisk avslutning kunde Marcus Grönholm hålla ifrån i historiens tuffast sekunddrama i Svenska Rallyt.
Fyra bilar inom 15 sekunder efter tre dagars tävlanda i värmlands- och dalaskogarna låter nästan osanolikt.
Tommi Mäkinen gjorde allt som stod i hans makt för att ta sin fjärde raka seger i Svenska Rallyt, men han missade med 6.8 sekunder. Och nog var det full attack om tredjeplatsen. Colin McRae skulle ta in fyra tiondelar på Rådström, vann sträckan medan Rådis gjorde en miss och förlorade kampen. Han var ändå tvåa på sträckan och har tillsammans med Tina Thörner hållit den svenska fanan högt - 14.9 sekunder från Grönholm. Det svenska paret tog tre av fem sträcksegrar sista dagen. De andra två delades mellan Colin McRae och Richard Burns.
Grönholm var den sjunde finländaren som vunnit Svenska Rallyt. Det var dessutom var hans första VM-seger och Peugeots första seger med den nya WRC-bilen. En het kandidat till årets VM-titel.
Av VM-förarna var det endast Carlos Sainz och Toni Gardemeister som bröt rallyt.
TIO I TOPP
Marcus Grönholm, FIN, Peugeot 206 WRC,
Tommi Mäkinen, FIN, Mitsubishi Lancer Evo VI, +6.8
Colin McRae, GB, Ford Focus WRC, +13.7
Thomas Rådström, S, Toyota Corolla WRC, +14.9
Richard Burns, GB, Subaru Impreza WRC, +35.0
Juha Kankkunen, FIN, Subaru Impreza WRC, +2.47.6
Francois Delecour, F, Peugeot 206 WRC, +3.31.9
Freddy Loix, B, Mitsubishi Carisma GT, +5.08.3
Markko Märtin, EE, Toyota Corolla WRC, +5.14.0
Didier Auriol, F, Seat Cordoba WRC, +5.15.9
Gullabo vann F2!
- Det var tufft - men det gick!
Tomas Gullabo Jansson gjorde det omöjliga. Med sin lilla Peugeot 106 Maxi med 1600 cc motor gick han in som bästa 2-hjulsdrivna ekipage i årets internationella Svenska Rally.
Det var aldrig något snack om segern. Gullabo tog kommandot direkt och vägrade därefter släppa från sig initiativet. Inte ens klassfavoriterna Per Svan och Jonas Kruse kunde konkurrera - trots att de körde betydligt motorstarkare 2-litersbilar!
Läs mer
Westombanan stryks ur Svenska Rallyt
Den senaste tidens milda väder drabbar Svenska Rallyt hårt. Den nya rallysträckan SS 7 i och omkring Westombanan i Arvika har man beslutat stryka helt. Ytterligare ett par sträckor är föremål för ändringar. Både SS 6 Mangen och SS 9 vid I2-området i Karlstad som körs under fredagen kommer att kortas av.
Nu höjs även rösterna bland förare och team att Svenska Rallyt måste flyttas mot norr till säkra vintervägar. Det är en diskussion som arrangörerna kommer att ta upp så snart den 50-årsjubilerande upplagan är undanstökad.
Peugeot laddar för seger i Svenska Rallyt!
- Francois Delecour kan mycket väl bli den förste som spräcker den 50 år långa skandinaviska segersviten i Svenska Rallyt! Hoppas bara att det inte blir i år...
Det säger rallyföraren Marcus Grönholm med ett brett leende. Marcus, som fyller 32 under träningen inför Svenska Rallyt, är en av många 'flying finns' i VM-cirkusen. Han har kört den svenska VM-tävlingen flera gånger och har som bäst en 5:e plats - det var 1998, som privatförare.
Men - i år kommer han bättre förberedd än någonsin. Nu är han en av två förare i Peugeots VM-stall som i år gör come back i Svenska Rallyt.
Läs mer om Grönholm, Gullabo och Blomquist
Klart med Svenska Rallyt i SVT
En vecka till start av Svenska Rallyt och de svenska sändningarna i TV är räddade. På torsdagen kom TV-sporten överens med Bernie Ecclestone, som äger rättigheterna, att Sveriges Television får sända 5 minuter varje tävlingsdag i sina vanliga sportsändningar.
- Hut går hem, tyckte Remy Nilsson, chef för TV-sporten, det blev inte billigt, men prislappen blev acceptabel.
I paketet ingår hela VM-serien, dvs alla fjorton deltävlingarna.
- I morgon ska vi ha ett möte och försöka pressa in halvtimmessändningen från den första deltävlingen i Monte Carlo, förklarade Remy Nilsson vidare, så att vi kan visa den tävlingen innan Svenska Rallyt. Det internationella halvtimesprogrammet från Sverige kommer vi att sända veckan efter rallyt.
'Vinstmaskinen' Per Svan - bara segrar räknas
- Jag har kniven med mig. För varje 4-hjuling vi åker ifrån, gör jag ett märke i ratten. När vi kommer i mål i Karlstad ska ratten se ut som en tvättbräda! Per Svan, den snabbe bonden från Dalarna, skrattar.
Just nu förbereder han sig för ännu en start i Svenska Rallyt. Dalmasen är - som vanligt - storfavorit till seger i den 2-hjulsdrivna klassen. De senaste sju åren har han vunnit fem gånger.
Läs mer
Autentisk Toyota sökes
Vi har fått problem att visa en autentisk Toyota vinnarbil från åren 1992, 1993 /Mats Jonsson/, eller 1994 då Thomas Rådström vann.
Vi hade löfte att låna den Toyota som Mats vann med. Tyvärr har den bilen fått motorras.
Bilen ska vara med vid Jubileumsutställningen i Karlstad som öppnar onsdag 9 feb. kl.12.00. Dessutom vid parader både vid start o målgång.
Lars-Erik Olsson Tel: 0706-09 90 66 Mail: larserikolsson@telia.com
Fråga till arrangörsklubbarna i Svenska Rallyt?
Det kom en fråga till Motorsport i Värmland. Hoppas ni som arrangörsklubbar och håller i de olika sträckorna kan lämna ett svar på denna mailadress inax@telia.com
"Jag har kontaktat Svenskas tävlingsledning ang. handikapparkeringsplatser under rallyt i anslutning till någon eller några specialsträckor. Man måste kunna se tävlingsbilarna från sin parkerade bil eller att det är en enkel och kort väg att förflytta sig. Jag har under 35 års tid, förr som aktiv och på senare år som funktionär varit engagerad i rallysporten. Jag har en gammal polioskada och talar naturligtvis i egen sak, men inte enbart.
Det finns tyvärr många fler med handikapp av värre slag. Många av dessa skulle säkert vilja se rallyt om det gick att ordna praktiskt.
Svaret jag fick från Ann -Louise på kansliet var att, detta hade dom på centralt håll inget göra med utan det skötte klubbarna själva.
Jag tror inte klubbarna tänker på detta om de ej blir påminda. Jag tror att det kunde vara bra PR för tävlingen. Det är ju 50 års jubileum, VM och "tyvärr" inga stora plogningskostnader för ev. park.platser."
Håkan
Kils MK Bil svarar
P-plats för handikapp blir inget problem. Bara vederbörande kontaktar sträckchef eller mig på SS9, så fixar vi gärna bra platser.
Maggan 0554-14432 eller mail maggan.ch@swipnet.se. Mer om sträckan Kils MK Bil
000126 Pressmeddelande
Internationell TV säkrad - men SVT-förhandlingar har strandat
Svenska Rallyt har nu fått bekräftat att förhandlingarna mellan Sveriges Television och ISC (International Sportsworld Communications) gällande årets evenemangssändning i Sverige från Svenska Rallyt har strandat. Förhandling om nyhetsrättigheter pågår dock fortfarande mellan de två bolagen
- Intresset för motorsport är just nu mycket stort i Sverige och som arrangörer finner vi det märkligt att SVT inte finner Rally-VM och Svenska Rallyt mer betydelsefullt med hänsyn till de tittarsiffror som tidigare års produktioner och sändningar har uppvisat, säger Bertil Klarin, tävlingschef.
- Vi vet att det finns mindre nationer än Sverige som klarar av denna typ av produktioner och rättighetsavtal.
Den internationella TV-bevakningen från Svenska Rallyt är dock säkrad. Både ISC och Eurosport kommer att ha produktionsteam på plats under tävlingen och sändningarna beräknas nå ca 600 miljoner TV-tittare world wide. Eurosport sänder dagligen från tävlingen.
000119 Media Release 2
Svenska Rallyt 2000
Rekordstort internationellt inslag
När anmälningstiden gick ut för Svenska Rallyt 2000, årets andra deltävling i rally-VM, kunde konstateras att tävlingen aldrig varit så populär hos utländska team. I en startlista som upptar 95 ekipage hittar vi deltagare från inte mindre än 22 nationer. Det är inte många år sedan Svenska Rallyt var en helt igenom nordisk angelägenhet, med tonvikt på svensk och finsk, och med ett pittoreskt inslag av franska turister. I takt med förändringarna i FIA:s regler för rally-VM, har alla team som har ambitionen att tävla om märkes-VM också tvingats hit. Svenska Rallyt, med sitt unika underlag av snö och is, behövde den draghjälpen för att bli det storinternationella rally som vi kommer att få se starta torsdagen den 10 februari på Stora Torget i Karlstad. Då är 54 % av förarna från annat land än Sverige.
Bara två av VM-teamen i gammal kostym
Fjolårssegraren i Svenska Rallyt, tillika den regerande fyrfaldige världsmästaren, Tommi Mäkinen toppar listan och har startnummer 1 på bilen. Något som för övrigt följer honom hela säsongen, eftersom märkesteamen har fasta startnummer för två bilar var. Marlboro Mitsubishi Ralliarts bil nummer två körs liksom förra året i Svenska Rallyt av belgaren Freddy Loix.
Även nästa VM-team ser ut som förra året. Med startnummer 3 återfinns nämligen engelsmannen Richard Burns som liksom Juha Kankkunen kommer att köra i Subaru World Rally teams färger. Båda två har gjort bra ifrån sig tidigare i Svenska Rallyt. Juha har dessutom en segerpokal på hyllan. På den står året 1986 ingraverat. Snacka om rutin! Under förra säsongen körde Juha plötsligt som en yngling igen och vann för första gången på fem säsonger inte bara ett VM-rally, utan två. Han vann i både Argentina och Finland, så nog blir han att räkna med även i år.
Nytt "dreamteam"
Med nummer 5 och 6 återfinns Fords nya dreamteam. Colin McRae och Carlos Sainz anmälda av Ford Motorsport i varsin Focus. Där kan man nog utgå ifrån att ingen vill bli tvåa, vare sig i tävlingen eller inom teamet. Inte minst Carlos Sainz har gjort bra ifrån sig i Sverige genom åren. Om det finns någon rättvisa, så är det nog Carlos tur att vinna tävlingen och med det bli första icke nordbo att ta hem segern. Han har parkerat på silverplatsen de senaste fyra åren i Svenska Rallyt.
Trio i SEAT
I SEAT-teamet hittar vi en spännande nykomling. Med nummer 7 på bilen startar Didier Auriol sitt första rally i Sverige med det nya teamet och i SEAT:s Cordoba WRC E2. SEAT Sport har stuckit ut hakan och berättat att man kör för seger i ett antal deltävlingar redan från början. Till sin hjälp har Didier den unge finländaren Tony Gardemeister, endast 24 år gammal, och därmed yngst på en ordinarie plats i ett VM-team den här säsongen. Tony borde känna lite extra press av att SEAT har anmält en tredje bil, med Harri Rovanperä, nummer 16. Harri har den längsta erfarenheten av SEAT:s WRC-bil, som han har varit med och testat ut dessutom. Men Tony tog hans permanenta plats i teamet för den här säsongen. Med tanke på Harris rutin borde han bli farlig inte bara för Toni utan även för Didier och alla andra.
Peugeot återser svensk snö
En spännande nypremiär på snö och is begår Peugeot som mönstrar den mångsidige fransosen Francois Delecour och specialisten på is- och snöunderlag, den snabbe finländaren Marcus Grönholm. De har nummer 9 och 10 på bilarna. När detta skrivs har man ännu inte tagit hem någon VM-seger med sin snabba 206 WRC, men det kanske händer I Monte Carlorallyt, vem vet. Blir det inte där så kan det bli i Sverige.
Spännande svenskintressen
Efter att ha spelat i div F2 i VM ett par säsongen har det äntligen blivit dags för Kenneth Eriksson från Äppelbo i Dalarna att åter få ta steget upp i den högsta divisionen. I veckan har Hyundais nya VM-satsning presenterats på Autosportmässan i Birmingham. Med ny sponsor kommer Hyundai Castrol World Rally-teamet att göra entré i den fyrhjulsdrivna klassen just hos oss i Karlstad och Svenska Rallyt.
&endash;Trots omfattande tester har vi mycket kvar, berättar Kenneth, men det ska bli spännande att mäta sig med de andra i rallyt.
Med tanke på den rutin som han besitter och dessutom i egenskap av tidigare totalsegrare, ska inte hans chanser räknas bort helt. Det finns knappast någon som känner vägarna som han gör.
Kenneths och hans märkeskollega Alistair McRaes bilar är just nu under omlackering i sponsorns färger, silver rött och grönt och de har fått startnummer 14 och 15.
Rådström får sin chans
Efter att ha hamnat ute i kylan vid fördelningen av fasta VM-sitsar för 2000-säsongen ordnade det sig till slut för Thomas Rådström. Toyota Team Sweden blev räddningen. Leif Asterhag i det team som har fostrat honom i den högre skolan erbjöd honom en Corolla WRC till Svenska Rallyt. Det tackade han naturligtvis ja till och samma sak gäller för Thomas som för Kenneth Eriksson; ingen av dem går att räkna bort när det gäller topplaceringar i rallyt. Thomas tredjeplats i förra årets Svenska Rally kom efter en riktig kämpainsats.
- Efter två kurvor kände jag mig hemma igen i Corollan, förklarade Thomas vid testkörningarna i Vännässkogarna inför rallyt. Bilen är starkare och ännu mer lätthanterlig än för två år sedan. Med startnummer 17 på Corollan tror han sig inte ha sämre chanser än för två år sedan, då han ledde rallyt ett antal sträckor.
Svensk junior i WRC-Toyota
Den lovande svenske junioren Daniel Carlsson från Säffle, som visat framfötterna i SM-serien i en Corolla i den nationella klassen, fick också ett erbjudande från Toyota Team Sweden. För hans del innebär starten i bil nummer 37, att han för första gången sitter i en fyrhjulsdriven WRC-bil. Även om han startade Neste Rally Finland i en Mitsubishi i grupp N, så blir detta en riktigt lyft och hans första chans att visa framfötterna i riktigt stora sammanhang. Daniel har testkört tillsammans med Thomas Rådström i några dagar och fått åka med i vinnartempo.
- Mycket lärorikt, sammanfattade Daniel upplevelsen.
Grupp N en svensk-finsk uppgörelse
Som favoriter i grupp N får de båda flerfaldiga svenska mästarna Stig-Olov Walfridsson, Kenneth Bäcklund och finske Juuso Pykälistö gälla. Alla i Mitsubishi Lancer/Carisma. Som uppstickare varnas för finske Jouko Puhakka och varför inte det svenska framtidslöftet Pernilla Walfridsson som mycket väl kan smälla till på hemmaplan. Pernilla går ut som sista seedade ekipage med nummer 34.
Publikvänligt på arenasträckor
Många åskådare söker sig ut till sträckorna i Svenska Rallyt trotsande strapatserna. Men det behöver inte alltid vara strapatsrikt att titta på världseliten. Att serveras Carlos Sainz, Colin McRae och alla de övriga på en arena gör livet enklare för publiken. På fredagen bjuds en sk arenasträcka i Arvika. Den körs av första bil klockan 14.30. Lättillgängligt och anpassat för publiken. På lördagen kl 16.30 blir det som vanligt parallellkörning på Lugnets skidstadion i Falun. Dit kom över 20.000 åskådare förra året och det lär inte bli färre i år.
Svenska Rallyt 2000 i kortform
(Alla tider gäller första bil, OBS justeringar sedan release Nr 1)
Ceremoniell start
Torsdag 10 februari kl 19.00 Stora Torget Karlstad
Start etapp 1
Fredag 11 februari kl 06.00 Karlstad
Mål etapp 1 Fredag 11 februari kl 18.45 Karlstad
Start etapp 2
Lördag 12 februari kl 06.15 Karlstad
Falun Lugnet kl 16.31
Mål etapp 2 Lördag 12 februari kl 21.10 Karlstad
Start etapp 3
Söndag 13 februari kl 07.20 Karlstad
Slutmål Söndag 13 februari kl 16.04 Karlstad Stora Torget
000112
92 bilar anmälda
Igår gick anmälningstiden ut för årets upplaga av Svenska Rallyt. Sista dagen överöstes kansliet av anmälningar och stannade vid 92 ekipage. Samtliga VM-stall finns med utom Skoda. Bland anmälningarna finns också Harri Rovanperä i en tredje WRC-Seat. Estländaren Markku Märtin och Pasi Hagström kör båda Toyotas WRC-Corolla.
I grupp N finns alla de finska utmanarna Puhakka, Paasonen och Pykälisto samt Manfred Stohl och Uwe Nittel till de svenska toppförarna Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund. F2 har bara fyra deltagare och enda utländske utmanare till Kruse, Svan och Per Johansson blir norske Birger Gundersen. Och i tillägg några i 1600-klassen med Gullabo Jansson och Magnus Rindeby i Ford Puma Kit Car. Mycket grupp N där bland annat Jerry Åhlin dyker upp i en Mitsubishi Lancer.
Kenneth Johansson, Karlstad gör års comeback tillsammans med Gunnar Barth men de kör i grupp A med en Mitsubishi Evo 3. Pernilla Walfridsson blir inte ensam tjej, i samma klass finns också engelska Natalie Barratt.
Anmälningslistan hittar du på Svenska Rallyts sida www.swerally.se
000107
Dagens anmälningar med
Corolla WRC Daniel Carlsson och Thomas Rådström. Med Peugeot 106 Maxi Gert Blomqvist och Tomas (Gullabo) Jansson. Birger Gundersen Seat Ibiza och förra Seat åkaren Matti Johansson i en Peugeot 306.
000105
Nya anmälningar till Svenska Rallyt
Svenska Rallyt har nu 35 anmälda. Idag kom Peugeot in med Marcus Grönholm & Francois Delecour, bland övriga kan nämnas Abdullah Bakhashab Corolla WRC, Kenneth Bäcklund, S-O Walfridsson Lancer E 6. Per Svan Astra, Uwe Nittel Carisma, Mattis Ekström Lancer, Per Johansson Saab 9/3 Kit Car
991223
Första anmälningarna till Svenska Rallyt.
I dagsläget är 12 förare anmälda, och av svenska förare var Owe Olofsson och Pernilla Walfridsson tidigt ute. Från Norge är också Henning Solberg och Martin Stenshorne klara. Bland WRC-teamen var Seat först och idag kom Ford in med Saints och Mac Rae
991213
Media Release 1
Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt en institution
När nästa års Svenska Rally startar den 10 februari är det femtio år sedan den första tävlingen kördes. Rallyt har alltså en historia som går tillbaka till 1950. Långt innan de flesta av de tävlande i Svenska Rallyt 2000 föddes. Tävlingen har sett flera olika startplatser och har körts under olika årstider. Tävlingsredskapen har utvecklats från att vara lätt trimmade standardbilar till extrema specialbyggen, där inget har sparats för att få fram det hållbaraste och snabbaste rallyekipaget på alla underlag. Många olika bilmärken har passerat revy. Inte många minns hur en BMW av 1950 års modell såg ut. Det var en sådan som tog hem segern i det allra första Svenska Rallyt år 1950. Bilen kördes av Per Fredrik Cederbaum. Han kommer av naturliga skäl inte att närvara när Svenska Rallyt 2000 startar torsdagen den 10 februari på Stora Torget i Karlstad. Det beror främst på att han inte längre är i livet. Hade han varit det, hade han med största sannolikhet varit på plats. För det kommer nämligen ett stort antal av hans senare segrarkollegor att vara.
50-årsjubileum
Svenska Rallyts Jubileumskommitté har inbjudit samtliga nu levande tidigare segrare till en jubileumskavalkad i samband med starten på torsdagskvällen. Till kommitténs stora glädje har större delen av segrarna tackat ja och kommer att presenteras från scenen på Stora Torget. Och inte nog med det. Flera kommer att ha med sig segerbilen. Antingen den riktiga eller en replika. Inga ansträngningar har sparats på att leta reda på bilarna och att transportera dem till Karlstad. Bilarna finns idag på olika muséer och har återfunnits i Sverige, Norge, Tyskland m fl länder. Den nu levande förare som har den äldsta segerbucklan är Carl-Gunnar 'Ce-Ge' Hammarlund, som vann Svenska Rallyt till Midnattssolen, som tävlingen hette då. Året var 1954 och bilen var en Porsche.
Svenska Rallyt 2000
- Vi har aldrig haft så många märkesteam till start som till år 2000, säger Svenska Rallyts tävlingschef Bertil Klarin belåtet.
- Vi är naturligtvis nöjda när det kommer sju märkesteam hit, men det ställer även till problem, fortsätter han. Det är inga små satsningar som görs från de team som slåss om segern i Rally-VM. Varje märke kommer hit med en jättekader med folk, för att inte tala om alla fordon som ska få plats överallt på serviceplatserna. Servicebussarna har vuxit till ambulerande verkstäder och varje team har flera sådana. För att inte tala om de jättelika husbilarna som ska servera mat till all personal i teamen utefter banan.
Spännande premiär med svenskintresse
För svenskt vidkommande är ett av bilmärkena som satsar på Rally-VM särskilt intressant. Svenska Rallyt kommer att vara premiärtävling för Hyundai Accent WRC. En av de två bilar som då kommer att premiärköras rattas av vår svenske Kenneth Eriksson från Äppelbo, som dessutom under flera säsonger har medverkat i utvecklandet av den nya WRC-bilen. Kenneth Eriksson vet hur det är att köra Svenska Rallyt och han vet hur det känns att vinna dessutom. För det har han gjort förut. Inte mindre än tre gånger. 1991 vann han i en Mitsubishi Galant VR4, 1995 i en Mitsubishi Lancer RS och 1997 i en Subaru WRC. Hans kollega i teamet blir Alister McRae.
En tredje seger
Mitsubishi Ralliart siktar med sin start i Svenska Rallyt 2000 på en tredje seger i rad. Har man en förare som Tommi Mäkinen, regerande världsmästare för fjärde året i rad är det en naturlig inställning i det teamet. Tommi trivs dessutom mycket bra på de isiga svenska vägarna.
Övriga team i rallyt är Subaru World Rally Team med världsmästarämnet Richard Burns och tidigare segraren i Svenska Rallyt, Juha Kankkunen. Båda förarna fullt kapabla att ställa till det för Tommi Mäkinen och sabotera hans segerplaner.
Ford Motorsport ställer också upp i Sverige, dessutom med sina två 'försteförare'. Det ska bli spännande att se vem av Colin McRae och Carlos Sainz som teamchefen Malcolm Wilson kommer att behandla som etta i det teamet.
Spanska SEAT Sport kommer också och har förstärkt sitt lag inför nästa säsong. Rutinerade Didier Auriol har nyss testat för första gången i en SEAT WRC-bil och räknar med att det kommer att ta ett antal tävlingar på säsongen innan han blir konkurrenskraftig i bilen. Att testa bilar och plocka fram det bästa i varje avseende är annars hans specialité. I teamet finns även den unge finländaren Toni Gardemeister som hela tiden blir snabbare och snabbare.
Tjeckiska Skoda Motorsport har premiär i Svenska Rallyt med sin WRC-Octavia. I det teamet är tysken Armin Schwarz försteförare och han vet inte ännu när detta skrevs vem som ska komplettera honom i teamet.
Ett team som kommer att köra Svenska Rallyt för första gången på 14 år är Peugeot Sport som när det begav sig på 80-talet sopade banorna med den klassiska 205 T16. 1986 tog Juha Kankkunen hem segern åt Peugeot i rallyt. Nu är det en helt ny rallyracer som gäller. Den är byggd på Peugeot 206 och har visat sig vara mycket konkurrenskraftig i de tävlingar där den hittills har tävlat. Men nu är det snö och is som gäller, så då blir det ett riktigt mandomsprov för finske Marcus Grönholm och fransmannen Francois Delecour.
Inget SM den här gången
Svenska Rallyt 2000 ingår för första gången inte i Rally-SM.
- Det är naturligtvis ett problem, säger Bertil Klarin, men ändå av ett positivt slag, att vi inte anser oss längre kunna få plats med även SM-startfälten. Med de nya VM-teamen har vi redan slagit huvudet i taket på de flesta serviceplatser. För att inte tala om att inte hotellkapaciteten räcker till, avslutar han.
Karlstad åter i fokus
I år kommer de tävlande att återvända till Karlstad efter varje etapp. Den populära arenasträckan på Falun Lugnet kommer dock att vara kvar som tidigare och på lördagen kommer sträckorna att gå i Dalarna. Men på kvällen bär det åter mot Karlstad. På Stora Torget i Karlstad kommer det att vara aktiviteter alla dagar från torsdag till söndag då det är målgång. Allt från en team-dag på torsdagen med en ceremoniell start kl. 19.00 via en familjedag på lördagen till den pampiga finalen och målgång på söndag.
Vinnare under 50 år till Svenska Rallyt
Svenska Rallyt år 2000 firar 50-årsjubileum och ett inslag i detta jubileum blir att samla så många som möjligt av tidigare vinnare i rallyt liksom deras bilar. Projektledare för detta är Lars Svenmarker som under många år var Svenska Rallyts allt i allo. Lars Svenmarker berättar:
- Svenska Rallyt hörde av sig och ville ha hjälp med att göra något av 50-årsfirandet nästa år. Efter det att jag pratat med Lars Erik Olsson så har vi lovat att försöka göra något tillsammans. Ännu vet vi inte i vilken omfattning detta kommer att bli.
- Alla nu 22 levande förare är tillskrivna, där vi vill ha en intresseanmälan om de kan tänka sig komma hit på rallyts bekostnad.
- Den första att svara var Per Eklund och jag blev väldigt vaksam om detta mitt jobb i morse, då också Eric Carlsson 'på taket' ringer. Efter mycket snack om både det ena och det andra så bestämde vi att ses under rallyt nästa år.
- Eric är ju som alltid engagerad i olika sammanhang inom rallysportvärlden. Jag vet att han har några önskemål om att låna bilar från SAAB-museet för att åka vissa lopp. Bl.a tillsammans med en av hans gamla co-drivers Gunnar Palm.
- Förutom presentation i samband med rallyinvigningen skall vi försöka ordna presskonferens, presentationer i olika sammanhang, bl.a Lugnet i Falun. Och då både med förare och bilar. Dessutom naturligtvis i samband med målgång, då det verkliga 50-årsfirandet skall äga rum.
-Vad vi söker är egentligen "originalbilar" från dessa 50 år. Några har vi, även replikor. Men vi sänder här en efterlysning av dessa vinnarbilar under dessa år från 1950. Vi har alltså tänkt oss att göra någon form av utställning i samband med rallyt.
En riktig raritet har man hittat i Karlstads närhet där 1951 års vinnarbil en Talbot Lago funnits garagerad oupptäckt sedan 1960.
Mailadressen till Lars Svenmarker om någon vill skriva direkt är : svenmarker@telia.com
99-10-14
Ändrad tidplan för Svenska Rallyt
Rally som traditionen bjuder: fredag, lördag och söndag men med startceremoni och högtidlig invigning på torsdag kväll. Så ser planeringen ut för den 2:a VM-deltävlingen i Rally år 2000.
Efter internationella förbundets senaste direktiv har arrangörerna för Svenska Rallyt gjort vissa justeringar i det tävlingsupplägg som tidigare presenterats.
Istället för rally i fyra dagar (torsdag-söndag) blir det nu ett tre dagars format 11-13 februari (fredag, lördag, söndag). Officiell invigning och start kommer dock att ske på kvällen torsdagen 10 februari på Stora Torget i Karlstad.
99-08-26
Svenska Rallyt och Hagfors i direktsändning
När Svenska Rallyt avslutas den 13 februari 2000 kommer hela motorsportvärldens intresse att riktas mot Hagfors. Upplösningen från rallyt och den sista specialsträckan med målgång inne i centrala Hagfors direktsänds till ca 70 länder.
Samtliga 14 VM-deltävlingar i rally kommer under 2000 att avslutas med att en enda sträcka körs sista dagen och förutom att vinnaren av hela rallyt koras i direktsändning ska ytterligare 6 VM-poäng fördelas till 1:an, 2:an och 3:an på denna sista sträcka, allt för att höja publikintresset.
Svenska Rallyt har av flera anledningar beslutat att förlägga denna mediabevakade sträcka till Hagfors.
-Området kring Hagfors är relativt snösäkert och den tänkta sträckan är flexibel med många tillfartsvägar. Dessutom är det ingen svårighet att dra sträckmålet till centrala delar med bebyggelse vilket är ett krav från det internationella bilsportförbundet, FIA, berättar Svenska Rallyts tävlingschef Bertil Klarin.
Eftersom den sista sträckan ska köras som enda sträcka på söndagens avslutande etapp kommer Svenska Rallyt år 2000 att starta redan på torsdagen den 10 februari. Även då är Hagfors i blickfånget med 4 sträckor i området. På fredagen körs rallyt i västra Värmland, i trakterna kring Torsby och Arvika. Lördagen blir en ren Dala-etapp då Falun, Borlänge, Ludvika och Säter besöks. Samtliga etapper kommer att ha start och mål i Karlstad. Totalt omfattar tävlingen nästan 1900 km varav de 20 specialsträckorna utgör 380 km.
99-06-23
Computer Associates Sweden ny huvudsponsor
Computer Associates Sweden har beslutat att gå in som huvudsponsor för Svenska Rallyt, en av VM Rallyts mest anrika tävlingar som i februari firar 50-års jubileum.
Svenska Rallyt och Computer Associates svenska dotterbolag har träffat ett samarbetsavtal där Computer Associates blir en av tävlingens huvudsponsorer. Avtalet ger Svenska Rallyts arrangörer en ökad möjlighet att fortsätta arbetet med att utveckla tävlingen.
- Vi är mycket glada över samarbetet med Computer Associates. Företaget har i många år varit en stor sponsor av motorsport och att de nu även går in i Rally visar sportens stora dragningskraft, säger Bertil Klarin, vd för Svenska Rallyt AB.
99-06-08
Svenska Rallyt i nytt format
Svenska Rallyt kommer att återvända till Karlstad för nattuppehåll efter samtliga etapper nästa år. Sedan 1991 har Falun och Borlänge härbärgerat tävlingen efter etapp 1 alternativt 2.
- Som VM ser ut idag är det bara vi och Monte Carlo som har en övernattning utanför start- och målorten, säger Svenska Rallyt tävlingschef Bertil Klarin. Vi har under flera år argumenterat för en övernattning i Borlänge och Falun men nu har vi kommit till den punkt då vi måste ta hänsyn till de logiska fördelarna med att ha en ort som bas. Anledningen är främst ett resultat av påtryckningar och önskemål från internationella bilsportförbundet FIA och fabriksstallen.
Sträckorna i Dalarna kommer dock att köras precis som tidigare och detta inkluderar superspecialen i Falun på Lugnets Skidstadion.
Svenska Rallyt firar 50 år
Arrangörerna planerar även för stora festligheter i samband med att tävlingen firar 50 år. Det första Svenska Rallyt gick av stapeln redan 1950. En rad aktiviteter med jubiléet som tema kommer att genomföras under tävlingsveckan och helgen.
Bosch Bilprodukter ny huvudsponsor för Svenska Rallyt
Bosch Bilprodukter har beslutat att gå in som huvudsponsor för Svenska Rallyt, en av Rally-VMs mest anrika tävlingar som går i februari varje år
Bosch Bilprodukter och Svenska Rallyt har träffat ett samarbetsavtal där Bosch blir en av tävlingens huvudsponsorer. Avtalet ger Svenska Rallyt ökade resurser för att möta den internationella konkurrensen.
- Vi är mycket stolta över samarbetet med Bosch. Avtalet innebär att vi stärker vår konkurrenskraft gentemot andra tävlingar och ger evenemanget ökade resurser för att hålla en fortsatt hög kvalitet inför 2000-talet, säger Bertil Klarin, vd för Svenska Rallyt AB.
Bosch Bilprodukter är en division inom Robert Bosch AB. Omsättningen i Sverige 1998 uppgick till 4,7 miljarder SEK. Robert Bosch GmbH omsatte 1998 totalt ca. 230 miljarder kronor och har ca. 189.000 anställda. Drygt 60 procent är bilrelaterade produkter.
Svenska Rallyt firar 50 års jubileum år 2000 och ingår sedan 1974 i WRC. Svenska Rallyt ägs genom Svenska Rallyt AB av motorklubbarna SMK Eda, Forshaga MC, Hagfors MK, Karlstads MC Bil, Kils MK Bil, MK Ratten, MK Team Westom, Årjängs MK, KAK och Svenska Bilsportförbundet.