2006
06-12-19 Betyget för rally-VMs
senaste hopp Fuglesangklass!
Colins Crest, det berömda hoppet i Uddeholm Swedish Rally, får
nu sällskap av ett annat jättekrön.
Det är luftfärden över bron på nybyggda Karlstad Super Special
Stage som gör att rallyt nu har chans
att få in ännu en riktig fullträff i fråga om spektakulär
publikupplevelse. Idag, tisdag, provkördes
hoppet och både bankonstruktörens och förarens högt ställda
förväntningar överträffades.
Endast några få åskådare från tävlingsorganisationen
var samlade när det var dags för provkörning av krönet.
Säffleföraren Mats Karlsson bakom ratten på en Mitsubishi Lancer
Evo IV tog sig an den frostiga banan med
stor tillförsikt och ingen blev besviken:
- Det var en brutal känsla med en väldigt brant uppförsbacke i
början. Man blev lite tveksam först, men det
visade sig vara en lång och härlig flygtur och trots allt en ganska
mjuk landning på landningsrampen.
Höjdkänslan blev dubbel av att banan eller räcket på den
smala bron inte syntes när jag väl var uppe i luften,
marken ett antal meter under mig var det enda jag såg.
Bygget av superspecialsträckan på Färjestadstravet har pågått
under nästan hela hösten. Arne Johansson på
Jemba ligger bakom den avancerade konstruktionen och han har konstruerat
mästerverket så att inga
ursäkter ska finnas för att vara feg:
- Bron är byggd så att alla förare ska kunna hålla full
gas hela vägen över hoppet utan att riskera missöden i
nästa kurva. Grunden för alltihop kommer från Jembas notsystem
för rally, som gör att man kan köra med en
personbil och mäta med sensorer hur bilen rör sig. Utifrån dessa
mätningar har vi beräknat hur fort en
tävlingsbil kommer att kunna köra. Alla bilar, oavsett klass, ska flyga
över bron ingen blir kvar på marken!
För publiken kommer upplevelsen på Karlstad Super Special Stage att
hålla absolut världsklass. Hopp så
långa som 30 meter är möjliga och vid landningen utsätts
förare och kartläsare för mäktiga fem G-krafter.
Från restaurangen eller publikplatserna på området kommer upplevelsen
garanterat att bli hårresande när en
världsstjärna kommer flygande över bron samtidigt som en annan
flyger fram under. Mats Karlsson ger på ett
förträffligt sätt en föraning om upplevelsen ur förarens
perspektiv:
- Det var några sekunders viktlöshet, så nu vet jag hur Fuglesang
känner sig uppe i rymden!
06-12-15 Svenska Rallyt slår
försäljningsrekord
Åtta plusgrader i Karlstad då är Uddeholm Swedish Rally
hetare än någonsin. Försäljningen av Rallypass slår
alla tiders rekord.
Vi började sälja rallypass via vår hemsida 2003. Aldrig
tidigare har försäljningen varit så intensiv vid den här
tidpunkten på året. Vi har redan sålt över tusen pass,
säger Maria Huatorpet på Svenska Rallyt.
Vintern lyser ännu så länge med sin frånvaro i Värmland.
Ända är intresset för den svenska VM-deltävlingen 8-11 februari
2007 större än någonsin. Det nyligen presenterade avtalet med
Sverige Television som bland annat innebär direktsändningen av
den avslutande Superspecialsträckan på Färjestadstravet
kan vara en av förklaringarna till försäljningsrekordet. En annan
är troligtvis att fler och fler upptäckt att ett rallypass är en
uppskattad julklapp.
Rent geografiskt är spridningen stor. Vi säljer rallypass till
personer i alla delar av Sverige och världen. Hittills har vi kunder från
16 nationer. Bland annat har vi sålt åtta pass till Australien.
06-12-13 Svenska Rallyt och hela
VM tillbaka i Sveriges Television
Nu är det klart rally-VM är tillbaka i Sveriges Television. Minst
två år framåt kommer varje deltävling i mästerskapet
att visas på bästa sändningstid.
Den svenska deltävlingen, Uddeholm Swedish Rally, får extra mycket
utrymme.
Det här ger oss fantastiska möjligheter att utveckla vår
tävling, säger Bertil Klarin, vd i Svenska Rallyt AB.
SVT Sports satsning på rally-VM är omfattande. Förutom ett timslångt
program från varje deltävling de närmaste två åren
(2007 och 2008) garanterar avtalet extra sändningstid från den svenska
VM-deltävlingen i form av bland annat dagliga specialprogram med höjdpunkter
från varje etapp.
Dessutom blir det direktsändning från Färjestadstravet
på söndagen när rallyt avslutas där med en Superspecial,
berättar Johan Ejeborg, redaktör på SVT Sport.
Svenska Rallyts marknadschef Pär Ekholm är givetvis mycket nöjd
över att rally-VM gör comeback i Sverige Television.
Det här är oerhört betydelsefullt för Uddeholm Swedish
Rally som tävling. TV-sändningen innebär att vi når ut på
ett helt annat sätt och blir intressantare för såväl vår
publik som våra samarbetspartners, säger han och tillägger:
Men jag ser också många positiva konsekvenser för svensk
rallysport i stort.
Albert Svanberg, chef för SVT Sport är glad över att återigen
kunna erbjuda SVT:s tittare högklassig rallyunderhållning.
Det finns ett stort publikt intresse för rally och Svenska Rallyt
är en klassiker i SVT:s utbud, säger han samtidigt som Bertil Klarin
konstaterar:
Att ha ett tvåårskontrakt klart redan nu känns som en
julklapp i förtid.
Stefan Klemetz kommer att kommentera SVT:s rallysändningar och Jonas Kruse
fortsätter som expertkommentator.
Såväl Svenska Rallyt AB som Sveriges Television har tecknat avtal med
International Sportsworld Communicators (ISC), som äger marknads- och TV-rättigheterna
till rally-VM.
Rally-VM är tillbaka i Sveriges Television.
Det är en julklapp i förtid för bland annat
Bertil Klarin (t.v.) och Pär Ekholm, vd
respektive marknadschef för Svenska Rallyt.
Det långsiktiga avtalet om TV-sändningar
betyder mycket för deras möjligheter att
utveckla den svenska VM-deltävlingen
Uddeholm Swedish Rally.
06-12-08 DEFA skriver avtal med
Svenska Rallyt
Uddeholm Swedish Rally har fått en ny Official partner. Det är DEFA
som tecknat ett ettårigt avtal med den svenska VM-deltävlingen.
Vi känner en stor tillhörlighet med Svenska Rallyt och våra
produkter stämmer bra in med de kunder vi möter på ett vinterevenemang
som det här, säger Enar Mellqvist på KG Knutsson AB.
KG Knutsson AB sköter försäljning och marknadsföring av DEFA
i Sverige. Mellqvist är enhetschef med ansvar för bland annat det norskägda
familjeföretagets olika produkter.
DEFA AS, med huvudkontor och fabrik i Sandvika utanför Oslo, är stora
på bland annat värme- och säkerhetssystem för bilar.
Det ska bli kul att jobba med en ny partner och se hur samarbetet med DEFA
kan utvecklas på sikt, säger Pär Ekholm, marknadschef på
Svenska Rallyt.
I samband med Uddeholm Swedish Rally planerar DEFA för en stor utställning
av sina produkter på serviceplatsen i Hagfors.
SVENSKA RALLYT
06-11-24 SVT i långt gånga
förhandlingar om att sända hela Rally-VM
Det ser ljust ut för alla oss som vill se Rally-VM på TV nästa
år. SVT har nu långt gågna förhandlingar vad gäller
inte bara Svenska Rallyt utan alla sexton VM-deltävlingarna. Något
som är otroligt viktigt och bra, inte bara för alla rallyfans, utan
för att de aktiva i VM-cirkusen ska kunna visa upp sig och sina sponsorer.
06-11-24 Anders
Gullstrand premiärkör Svenska Rallyt i den fyrhjulsdrivna klassen
Anders
Gullstrand och Stina Cebers fick fri start i Svenska Rallyt 2007 i och med resultaten
i Top Driver rallysäsongen 2006. För att kunna köra Svenska Rallyt
har Anders och Stina jobbat och jobbar finansiering på att köra en
fyrhjulsdriven Subaru.
Det mesta har gått i lås och bilen tillsammans med Anders och Stina
visas upp under bilsportmässan i Stockholm denna helg, där också
starten i Svenska Rallyt offentliggörs. Dock säger Anders och Stina
att ytterligare hårt jobb återstår under närmaste månaderna
för att jaga fler sponsorer innan finansieringen är helt klar.
Direkt efter mässan åker Andes och Stina tillsammans med två
Svenska team till England för att provköra och försöka få
en plats som testförare i Fords WRC-team. Till England kommer ytterligare
team från andra länder. Dessa team har också placerat sig i
toppen, i sina respektive länders, Ford Flexifuel cup.
Resten av säsongen 2007 satsar teamet på en topplacering i SM, JSM
och Ford Flexifuel cup med samma bil, i klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna
bilar, som de lyckats så bra med under 2006.
Mer info på www.andersgullstrand.se
06-09-28 Max Mosley till Karlstad
Svenska Rallyt får fint besök i slutet av oktober. I anslutning till
etanolbilstävlingen Gröna Svenska Rallyt anordnas ett seminarium i Karlstad
fredagen den 27 oktober med Max Mosley som huvudtalare. Temat för seminariet
är Renare motorsport och Max Mosley, president för FIA i Paris, lägger
ett grönt perspektiv på framtidens bilsport. Jordens begränsade
resurser tvingar bilsporten till öppenhet inför nya drivmedel och där
har Max Mosley tagit en aktiv del i debatten.
- Jag känner mig stolt över att ha lyckats få hit bilsportens
högste chef Max Mosley för att delge oss sina visioner om en framtida
grön bilsport, säger Christina Lundqvist, tävlingschef på
Svenska Rallyt.
Karlstad 2006-09-28
SVENSKA RALLYT
06-09-27 Första spadtaget på
Karlstad Super Special Stage
På tisdagen togs det första spadtaget till Karlstad Super Special Stage
på Färjestadstravets
innerplan. Rallyts ordförande Sven-Åke Enochsson och travets ordförande
Lennart Olsson
skötte uppdraget inför samlade gäster och media. När arenan
står helt klar kommer
världseliten i rally att visa upp sig inför många tusen åskådare.
Närheten till Karlstad ger en helt ny publik chansen att se på rally-VM
och fler besökare i regionen
gynnar både turism och näringsliv. Uddeholm Swedish Rally startar torsdagen
den 8 februari på
Karlstad Super Special Stage, men delar av den nybyggda arenan används redan
vid Gröna Svenska
Rallyt lördagen den 28 oktober.
Arenan ger oss ett tillskott med spänning och prestige och är
ett perfekt ställe att ha start och mål för
rallyt, säger tävlingschefen Christina Lundqvist nöjt.
Karlstad den 26 september 2006
Skiss nr 1:
Skiss med hoppande bilar på Karlstad Super Special
Stage.
Skiss nr 2:
Skiss över Karlstad Super Special Stage
Citat från första spadtaget:
"Att nu ha tagit det första spadtaget för arenan här på
Färjestadstravet känns fantastiskt. Det är en milstolpe i rallyts
historia, och jag är övertygad om att det blir mycket nöje för
publik, förare och inte minst näringslivet."
Sven-Åke Enochsson, styrelseordförande, Svenska Rallyt
"Inom rallysporten ser vi hur flera av våra kollegor redan har superspecialsträckor
och andra planerar sådana. Det är viktigt för oss att flytta rallysporten
närmare publiken - och Karlstad Super Special Stage är ett utmärkt
exempel på hur vi gör just detta."
Christina Lundqvist, sportchef, Svenska Rallyt
" Vi har under en längre tid jobbat med att kategorisera var publiken
bäst kan följa Uddeholm Swedish Rally. Med Karlstad Super Special Stage
skapar vi en extremt lättillgänglig arena som gör oss mer attraktiva
för såväl publik som sponsorer. Vi får dessutom en arena
som kan användas året runt där vi kan arrangera flera evenemang.
Första exemplet på detta kommer redan den 28 oktober då vi kör
Gröna Svenska Rallyt, en tävling för etanolrallybilar, på
den nya arenan."
Pär Ekholm, marknadschef Svenska Rallyt
"Spadtaget vi har tagit idag är början på en för Uddeholm
Swedish Rally unik arena där förutsättningar för publik och
media redan finns, såsom parkering, restauranger, etc. I Karlstad med omnejd
finns 150 000 potentiella kunder, och målsättningen är att skapa
en rallyfestival runt arenan där krogar, butiker, hotell och övrigt
näringsliv i Värmland ska känna sig delaktiga."
Glenn Olsson, eventchef, Svenska Rallyt
Färjestadstravet
"På Färjestadstravet har vi som vision att få en levande
arena med både hästar och människor - och nu också bilar.
Under ett år har vi ca 40 travdagar, vilket också ger oss 320 lediga
dagar varje år, samtidigt som vi har en omfattande anläggning som vi
tror passar rallyt. Därför har vi en enorm uppbackning från våra
medlemmar när vi nu ger oss in i detta, eftersom de ser att vår satsning
med rallyt är viktigt för Färjestads Travsällskap."
Ken Karlsson, sportchef, Färjestadstravet
"Vi har hela tiden varit positivt inställda till att få in Svenska
Rallyt på Färjestadstravet. Vår ambition är skapa ytterligare
liv runt Färjestadstravet och att senast år 2010 ha fyra stora sportarrangemang
per år här."
Lennart Olsson, ordförande, Färjestads Travsällskap
Övriga medverkande:
"Den nya arenan för Svenska Rallyt i Karlstad är en angelägenhet
för många fler än för Karlstadborna. Genom att göra
arrangemanget lika lättillgängligt som en ishockeymatch, skapas nya
förutsättningar för turismen och näringslivet i hela Värmland.
Vi ger alltifrån barnfamiljer till företagare en ny möjlighet
att se vilken fantastisk upplevelse Svenska Rallyt är."
Eva Eriksson, Landshövding i Värmlands län
"Allt som bidrar till en ökad fokusering på Värmland är
en fördel för näringslivet. Uddeholm Swedish Rally ger positiv
uppmärksamhet till länet, både på nationell och men framförallt
internationell nivå och det gynnar i förlängningen Värmlands
näringsliv. "
Ulf Ljungdahl, vd, Handelskammaren i Värmland
"Uddeholm Swedish Rally är en nationellt och regionalt viktig angelägenhet.
Det är därför roligt att kunna konstatera att man utvecklar utbudet
både publikt och mot sina samarbetspartners."
Christer Svahn, vd, Region Värmland.
"För några år sedan gjorde vi en studie som visade att 38.5
miljoner kronor spenderas i Värmland på grund av rallyt - pengar som
annars inte skulle ha betalats här. Betydelsen av rallyt för vårt
län kan inte överskattas - och därför känns det fint
att få vara med när Värmland och Karlstad tar ett kliv framåt.
Björn Sandborgh, länsråd Länsstyrelsen i Värmland
"Äntligen! Det har varit svårt att få in rallyt i Karlstad,
men nu är det äntligen på gång. Rallyt är Sveriges
enda årligen återkommande VM-tävling - och vi Karlstadbor har
varit dåliga på att förstå hur stort rallyt är. Nu
måste vi se till att sluta upp!"
Ingrid Ivars, näringslivsdirektör, Karlstad Kommun
"Karlstad är en av Sveriges hotelltätaste städer och för
oss inom besöksnäringen kommer denna arena som på beställning.
Det ska sjuda i Karlstad under rallyt; man ska gå på krogen och bo
på hotell - på så vis genereras också nya jobb inom besöksnäringen
i Karlstad."
Östen Högman, styrelseordförande, Visit Karlstad
" Vi vet att målgruppen som är intresserade av bilar ökar,
och allt fler människor bokar resor och åker från rally till
rally. Nu måste vi lyfta rally på riksplanet, för Svenska Rallyt
är en såväl nationell som internationell angelägenhet."
Monika Karlsson, länsturistchef, Värmlands Turistråd
"Besöksnäringen är den näring som växt mest i Värmland
under de senaste 3-4 åren. Jag ser denna arena som ytterligare en pusselbit
i detta. Betydelsen av Svenska Rallyt ska inte underskattas, något förenklat
kan man säga att rallyt ger Värmland ca 30 årsanställningar."
Urban Svanberg, regionchef, Svenskt Näringsliv
06-09-12 Uddeholm Swedish Rally
2007
Den 8-11 februari 2007 avgörs nästa års andra deltävling
i World Rally Championship.
Rally Guide 1 finns nu publicerad på rallyts hemsida www.swedishrally.com.
06-02-15 SVT om varför man
inte sänder Rally-VM och Svenska Rallyt
Ni är många som i varierande tonfall skrivit och undrat varför
inte SVT sänder VM-serien i rally i allmänhet och Svenska Rally i synnerhet
under 2006. Jag har full förståelse för er besvikelse, och tror
knappast att det här svaret får er att ändra uppfattning, men
jag vill ändå ge en förklaring till vårt val. Till att börja
med är jag glad att ni hör av er, det är viktigt för oss att
få känna av publikens reaktioner på våra beslut.
2006 är på många sätt ett riktigt stort sportår för
SVT, inte bara för att vi sänder de tre största evenemangen, dvs
vinter-OS i Turin, fotbolls-VM i Tysland, och EM i friidrott i Göteborg,
utan för att vi också sänder en rad andra evenemang, varav en
del inte fanns i vårt utbud 2005, ex VM i innebandy, VM i ridsport, VM i
bandy och Paralympics för att nämna några. Ett sånt år
som 2006 måste även vi prioritera, av ekonomiska skäl (rättigheter,
personal, produktion etc), men också tablåmässiga skäl.
Det leder till att några evenemang vi sänt tidigare av olika skäl
valts bort i år, ex backhoppning i Garmisch, Davis Cup i tennis och Svenska
Rallyt.
En del av er tycker det är ett tecken på att vi bara satsar på
de stora sporterna, men det stämmer inte. Inom fotbollen är VM det enda
mästerskapet/liga som vi direktsänder. OS består verkligen av
ett brett utbud. Utöver det sänder vi många andra idrotter (även
motorsport som speedway-VM, STCC och DTM), både i SVT1&2 och inte minst
i SVT24, så jag förstår ilskan över rally-vm, men vårt
val har inget med att vi bara prioriterar stora sporter att göra.
Det var inget lätt beslut, vi vet att det finns ett stort intresse kring
rally i Sverige, men det finns det kring mycket annat också. Många
av er har använt det faktum att vi sänder bandy-VM som ett exempel på
felprioritering, men finalen i bandy-VM drog nästan 700 000 tittare, vilket
är betydligt fler än Svenska Rallyt gjorde i fjol, så visst finns
ett stort bandy-intresse.
Nu satsade vi på att göra en rejäl nyhetsbevakning av rallyt istället
i våra dagliga program Sportnytt/Sportspegeln som båda når en
stor publik. Och ni som tycker vi inte ens nämnde rally där kan inte
ha sett programmen. Svenska Rally stod var det längsta inslaget både
i fredagen Sportnytt, och söndagens Sportspegel och det näst längsta
i lördags (efter Kajsa Bergqvists världsrekord).
Att SVT skulle ha nåt emot just rally är naturligtvis helt fel - tvärtom
är rally en av väldigt få sporter som vi sänt i många
år utan att det funnits nån svensk som slagits i toppen. Det är
i stort sett bara konståknings-mästerskap och rally-vm som vi behandlat
på det sätt - dvs satsat på dom rejält trots avsaknaden
av svenska framgångar, och vi tycker det varit bra, bl.a för att Svenska
Rallyt just är en sån folkfest. Det kan vi tänka oss göra
framöver också, men när vi måste göra ett val, som
i år, är det förstås en pusselbit. Hade rallyt haft en Tony
Rickardsson hade det stärkt det mästerskapet ytterligare.
Om beslutet var rätt eller fel beror på vem du frågar, och vad
det ställs emot, vad som skulle valts bort istället, men det här
är i alla fall en förklaring till hur vi resonerat.
När det gäller 2007 kan mycket väl rally-vm vara tillbaka i SVT.
Ska vi ha ett bra, brett utbud får vi inte vara statiska. Då måste
en del sporter kunna komma och gå i våra sändningar beroende
på hur svenskt-intresse förändrats, och konkurrensen i övrigt,
och beslutet för årets rally-VM gällde just 2006. Till nästa
år kommer det vara uppe för diskussion igen.
Vänliga hälsningar
Albert Svanberg
--------------------------------
Sportchef
SVT Sport
06-02-11 Sandell sammanfattar Svenska
Rallyt!
Känslan att bli tvåa i sin första junior VM tävling går
inte att beskriva, men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
När vi väl fick hem bilen för ca, 3 veckor sedan började man
på allvar själv känna att VM premiären verkligen närmade
sej. Vi började förberedelserna med att åka ett tredagars test
i Norge. Första dagen gick mest ut på att jag skulle få lära
känna bilen. Dag 2 och dag 3 jobbade vi professionellt tillsammans med Jean
Francois från Renault sport i Frankrike. För att hitta de optimala
inställningarna för Svenska rallyt. Så som väghållning,
hjulvinklar, olika lufttryck och olika inställningar utav diffen justerade
vi under dessa dagar. Både vi och fransmannen var efter testet mycket nöjda.
Testveckan avslutades med att vi körde första deltävlingen utav
Supercupen. Det kändes jättebra att få köra en tävling
inför Svenska. Där slutade vi på en andraplats efter Robin Sandberg.
Förväntningarna och förhoppningarna var nu högre ställda
inför Svenska än tidigare. När väl recognoseringen drog igång
på Svenska kändes allt jättebra. Förhållandena hade
inte varit så här bra på flera år. Vägarna var kanonfina
med bra isbotten och riktiga snövallar längs sidorna. Det kändes
precis som om vi åkte runt i Jämtland på hemmaplan och körde.
Jag och Emil fick ändra mycket i noterna eftersom det inte var någon
snö alls ifjol. Uttryck som håll in och cut fick vi ta bort ur noterna.
Även vissa kurvor var mycket skarpare av naturlig orsak.
På torsdagens shake down körde vi tre vänder och känslan
var bra. På tredje vändan satte vi näst snabbaste tid. Endast
0.1 sek efter Guy Wilks ( Zusuki). Och då visste vi att tempot fanns där.
När tävlingen väl drog igång hittade vi direkt ett bra flyt
i körningen. Efter fyra körda sträckor låg vi på en
andra plats bara några sekunder efter PG Andersson. På SS5 Vargåsen
som är tävlingens längsta sträcka fungerade allt bra till
en början men efter 2,5 mil av totalt 4 körde vi in i en annan bil som
stod vid vägkanten. Det var ett krön till en ganska skarp vänster
och på krönet stod föraren och vinkade men då var det för
sent att undvika smällen.
Vi körde vidare på sträckan lite smått omskakade och skärrade.
Men det var inte det största problemet. Emils dörr gick inte att stänga,
så han fick hålla i dörren med ena handen och nothäftet
i den andra. Även det skötte han förvånansvärt bra men
jag tappade tempot resten utav sträckan och de 20 sekunder vi tappade till
PG var ett faktum. Vi kunde dock behålla andraplatsen över nattvilan.
Dag två inleddes lite sovande men vi kom succesivt igång. Dem som
aldrig kört Svenska Rallyt borde göra det. Känslan utav att se
allt folk och alla svenska flaggor gör så att en idrottsman kan prestera
sitt yttersta. Vi försökte under dagen att attackera så mycket
vi orkade men PG fortsatte att åka fort. Att köra jämnt med PG
och ta några sekunder på några sträckor är möjligt
men att ta igen de sekunder vi tappade första dagen var omöjligt. Efter
dag 2 låg vi på en betryggande andraplats med ca, 1,5 min ner till
tredjeplatsen.
Inför dag 3 sa teamchefen Jonas Kruse åt mej att jag just hade börjat
på securitas. Jag förstod inte riktigt vad han menade eftersom securitas
har varit mycket i blåsvädret på sista tiden. Men efter några
sekunder förstod jag att vi skulle bevaka den position vi hade. Att sänka
tempot men inte koncentrationen är otroligt svårt. Jag och Emil peppade
varandra inför varje sträcka för att hålla koncentrationen
uppe och det lyckades. Vi slutade därmed tvåa i JWRC premiären.
Och våra 8 första VM poäng var ett faktum.
De två kommande JWRC deltävlingarna Spanien och Frankrike har vi valt
att välja bort för att de går på asfalt. Vårat nästa
framträdande i JWRC blir i Rally of Argentina som går av stapeln 28-30
April. Än så länge vet jag inte så mycket om rallyt men
Renault sport i Frankrike har bara koll på det. Så det är inget
som oroar oss.
Till sist vill jag tacka alla för det stöd vi fick under Svenska Rallyt.
Jag kör vidare och hoppas att ni hänger mé.
Driver /Patrik Sandell
www.patriksandell.com
06-02-07 Hasse och Nicklas är
nöjda med en 6e placering
Hasse och Nicklas kom 6a av dom ca 20 talet startande i GrN i Svenska Rallyt.
Dom startade bra och låg 6a efter dom 2 första sträckorna. Tyvärr
så fick dom en punktering på ss3 som sinkade dom en minut och halkade
ner till en 11e plats. Hasse och Nicklas kämpade vidare med blandade sträcktider,
dom försökte hitta ett bra tempo att åka i och det tog nog hela
lördagen innan dom fann ett tempo som kändes bra. Måste även
sägas att dom fick mycket bra support av Esko som jobbar åt Tommi Mäkinen
Racing under hela tävlingen både med inställningar av stötdämpare
och lite tips om hur bilen skall köras. Bilen känns bra nu och har en
otroligt bra väghållning. Under söndagen låg dom i lite
av ett ingenmansland med 3 min upp till Wäng och lika mycket ner till Brynildsen.
Men sedan Wäng åkt av vägen skilde det helt plötsligt bara
0, 7sek upp till honom så när det var 3 sträckor kvar så
provade Hasse att öka tempot något men tappade ändå nästan
10 sek på ss 17. Hasse fick till det bra på ss18 och tog tillbaka
7,5 sek och dom tog även 0,6 sek på ss19. Tyvärr fattades det
ytterligare 3,5 sek upp till Wäng men Hasse och Nicklas är ändå
nöjda efter att ha genomfört rallyt utan en enda skråma på
bilen och att dom höjde tempot och ändå hölls sig på
vägen. En eloge skall ges till hela serviceteamet (Sopa, Micke, Jon, Andreas,
Matti, Nicklas, Anki, Maria) för ett mycket bra arbete under hela rallyt.
Nu tar Hasse Och Nicklas nya tag och ser med tillförsikt fram emot nästa
tävling Snow Rally.
SUBARU SWEDISH DEALER TEAM
06-02-07 Dagbok
från Storms 17:e start i Svenska Rallyt
Måndag Jobbade fram till lunch. Lars lastade rallybilen och alla
delar i bussen sen begav vi oss till Karlstad där vi skulle stråla
samman med Per-Arne Strand och Pierre Ellison .
Läs hela dagboken på www.stormmotorsport.nu
06-02-06 Landslaget gav eko i värmlandsskogarna
Sex av sju landslagsförare klarade årets Uddeholm Swedish Rally.
- Jag är väldigt nöjd med helgen. De etablerade visade vad de kan,
och de våra unga talanger hängde med över förväntan,
säger förbundskapten Anders Dawidson.
Det har tystnat i skogarna i Värmland. Men ekot efter de unga svenskarnas
framfart lever vidare. Patrik Sandell, till exempel, som debuterade i JVM med
en Renault Clio Super 1600.
- Att hålla jämna steg med P-G Andersson var strongt, konstaterar Anders
Dawidson.
- Att P-G laddade för att vinna JVM-premiären, han var ju mästare
2004, det var realistiskt. Men att Patrik skulle ta rygg på honom imponerade
eftersom han endast hade 35 mil i sin bil innan start, fortsätter förbundskapten
Dawidson.
P-G Andersson vann JVM-deltävlingen i sin Suzuki Ignis, två Patrik
Sandell.
Peter Zachrisson fick åka på ett wild card, också han i en Ignis
- dock något äldre än P-G:s.
- Bitvis hade han också mycket gångbara tider, men en avåkning
gjorde att han föll i resultatlistan, säger Dawidson.
Svenska Bilsportförbundet (SBF) har under flera års tid satsat stort
på unga talanger genom företaget Swedish Motorsport Challenge (SMSC).
Målsättningen är att nå den absoluta toppen i rally och
racing. Åtta SMSC-förare startade i Svenska Rallyt. Daniel Carlsson,
gängets ålderman, fick för första gången kliva upp
på prispallen som trea i en VM-tävling.
- Han imponerade redan från början genom att med kort varsel få
ihop sin satsning ekonomiskt. Sedan lyckades han fokusera på körningen,
trots att han nästan inte hade någon som helst erfarenhet av bilen.
Mycket bra, säger Anders Dawidson.
Östgöten Jimmy Joge blev nia totalt.
- Han gjorde det han skulle. Åkte jämnt och fort utan större missöden.
Oscar Svedlund hade det som vanligt tufft i Svenska Rallyt.
- Det har gått troll i hans starter.
Redan på de inledande sträckorna slog han i en sten och tvingades byta
däck. Det var på vippen att han lyckades ta sig till servicen.
- Han avslutade sedan suveränt och körde upp sig till en tredje plats
i Grupp N!
Den ende som bröt rallyt var Patrik Flodin, då motorn i hans Subaru
gav upp.
Med i tävlingen var även Johan Karlsson, en 19-åring från
Solberga utanför Eksjö, som förbundskapten Dawidson håller
ögonen på.
- Han var med för att träna och åka mycket mil i sitt allra första
stora rally, säger Dawidson.
Förutom en liten avåkning tidigt lördag morgon höll han måttet.
- Han hade inte koncentrationen på topp, men det kommer han att ha i framtiden,
spår SBF:s förbundskapten.
06-02-05 Oscar Svedlund slutar
trea i Svenska Rallyt
Oscar och hans co-driver Björn Nilsson gör en enastående upphämtning
i Svenska Rallyt. Redan under tävlingens andra sträcka, slog man i en
sten som stack ut. Det resulterade i att hela höger framhjul sköts fram.
Förutom att man tvingades stanna och byta däck, förlorade man fem
och en halv minut. Mekanikerna gjorde sedan ett strålande jobb och fick
bilen körduglig igen.
När den tredje sträckan sedan startade, hade man rasat ner till en 16:e
plats.
"Det är svårt," säger Oscar, "att ladda om ge 100%
hela vägen när man har ett sådant avstånd upp till täten".
Man bet ihop och försökte ta nya tag. Bara tänka sig sträcka
för sträcka och inte göra några misstag. De höll ett
högt och jämnt tempo, även om de inte körde på för
fullt hela tiden, och lyckades därmed klättra upp till en bronsplats.
Så i det stora hela är Oscar ändå nöjd, det var jättefina
sträckor och ett mycket fint rally. Och man hade som sagt mer att ge.
Stig Blomqvist slutar på en hedervärd fjärdeplats och femma hittar
vi Hans-Erik Weng, som haft ett problemfyllt rally mellan varven. Dick Wicksell,
som startade i en GrN bil, tvingades tyvärr bryta igår efter en avåkning.
Slutställning GrN
1 Juho Hänninen 03:24:16.8
2 Jukka Ketomäki 03:26:14.5
3 Oscar Svedlund 03:32:09.7
4 Stig Blomqvist 03:34:26.5
5 Hans-Erik Weng 03:37:49.6
6 Hasse Gustafsson 03:37:49.6
7 Eivind Steffensen 03:42:48,8
Mer info hittar du på www.oscarracing.se
där tiderna finns för GrN
06-02-05 PG och Jonas vinner JVM
i Svenska
Andersönerna PG och Jonas vinner den första deltävlingen av Junior-VM.
PG och Jonas är mycket nöjda med rallyt, det var bara på en sträcka,
man hade problem med bromsarna, annars har det bara flutit på prickfritt.
Man tog i lite extra på de 4-5 första sträckorna och fick ett
avstånd på 20 sekunder till Sandell och sen har man kört på
säkerhet.
Patrik Sandell gör en fin debut i JVM. Även han har kört på
i ett jämnt och högt tempo. Vi hade en till svensk med i toppen, Peter
Zachrisson, som tyvärr åkte av igår och tappade sin tredjeplats.
Han rasade ner till en sjundeplats, men har idag visat sin kapacitet och vunnit
flera sträckor. Tyvärr tvingades han bryta på transporten till
sista sträckan, eftersom remskiskivan gick sönder. Men han fick superrallytid
och slutar ändå sjua.
SS19; Topp 10
1. PG Andersson (SWE), 03:29:18.7
2. Patrik Sandell (SWE), 03:30:11.8 +53,1
3. Urmo Aava (EST), 03:32:13.8 2:55,1
4. Pavel Valousek (CZE), 03:36:01.0 +6:42,3
5. K. Pinomäki (FIN), 03:37:24.5 +8:05,8
6. Jozef Béres, (POL), 03:43:36.5+14:17,8
7. Peter Zachrisson 3:50:24,6 +21:05,9
8. Michal Kosciuszko (POL), 3:56;17,8 +26:59,1
9. Guy Wilks (GB), 04:01:19.5 +32:00,8
10. Jaan Mölder (EST), 4:04:12,5 +34:53,8
Mer info hittar du på www.pgandersson.se,
där vi följt juniorerna sträcka för sträcka.
06-02-05 Daniel tog hem rysarn,
Grönholm vann rallyt
Daniel ledde inför sista sträckan med 0,2 sekunder. När han på
sista sträckan drar ifrån och slutar trea, med sju sekunders marginal
till Giggi Galli. De har haft en riktig rysare idag, där de turats om att
leda med inte ens en sekunds marginal.
Grönholm kan idag fira sin fjärde seger i Svenska Rallyt och dessutom
sin 38:e födelsedag. Han hade problem och förlorade 9 sekunder pga oljeläckage,
men det ordnade mekanikerna på servicen. En nöjd Rådström
slutar femma, vilket han är mycket nöjd med.
Resultat efter SS19
1 Marcus Grönholm 03:09:01.9
2 Sebastien Loeb 03:09:32.8 +30.9
3 Daniel Carlsson 03:11:58.7 +02:56.8
4 Giggi Galli 03:12:05.7 +03:03.8
5 Thomas Rådström 03:14:55.2 +05:53.3
6 Kosti Katajamäki 03:16:36.7 +07:34.8
7 Xavier Pons 03:17:37.5 +08:35.6
8 Henning Solberg 03:18:03.4 +09:01.5
9 Jimmy Joge 03:18:19.1 +09:17.2
-
13 Petter Solberg +20:20.3
Mer info på www.walfridsson.com
där vi följt rallyt sträcka för sträcka med förarkommentarerna.
06-02-04 Daniel Carlsson trea inför
natten efter jättefight med Galli
Hela lördagen i Uddeholm Swedish Rally 2006 har en enorm fight mellan Daniel
Carlsson och Gigi Galli pågått. På ena sträckan har svensken
tagit ledningen, nästa italienaren. I slutet av dagen var det dock Daniel
som drog det längsta strået och lyckades hålla Galli i schack
med tre ynka tiodelars marginal.
Prestationen så här långt i rallyt är mer än Daniel
kunnat hoppas, med tanke på att hans förberedelser inte varit optimala.
Att kunna matcha Gallis hastighet är en glad överraskning och
ändå känner Daniel att han har hygglig kontroll:
- Vi har haft läget skapligt under kontroll idag. Fortfarande har vi inte
haft något moment på hela tävlingen, men fighten med Galli är
fruktansvärt tät. Självklart är det lite påfrestande
med så tät fight, men samtidigt fruktansvärt kul det handlar
ju om tiondelar hela tiden, berättar Daniel.
Senaste gången Daniel låg på tredjeplats i ett VM-rally var
i Uddeholm Swedish Rally 2005. Då tappade han placeringar efter att ha kört
på en sten, men denna gången tänker han inte låta sig hindras.
Allt fokus är nu inställt på att hålla placeringen och Daniel
gör ingen hemlighet av att pallplatsen är en dröm:
- Vi ska försöka ta fighten imorgon! Vi får se vad vi kan göra
under de tre första sträckorna och sedan utvärdera. Är det
fortfarande lika jämt då får vi fortsätta attacken även
under de tre sista rundorna. Galli är en tuff motståndare, men vi ska
göra allt vi kan...
I förhållande till ledaren i rallyt, suveräne Marcus Grönholm,
ligger Daniel 2min32.7s efter. Kampen om förstaplatsen tycks därmed
stå mellan Grönholm och Sebastien Loeb. Tidsmarginalen fram till Loeb
är 2min07.6s, vilket i praktiken innebär att endast tekniska problem
eller ett misstag från fransmannen eller finländaren skulle kunna ta
Daniel framåt i resultatlistan. Lita dock på att motivationen är
på topp så länge fighten med Gigi Galli pågår.
06-02-04 Oscar Svedlund gör
en stark upphämtning
Det rally som började så mörkt för Oscar Svedlunds och co-driver
Björn Nilssons del, har under den andra dagen gått som på räls.
På SS2 igår, råkade ju ekipatet ut för en sten som slog
sönder höger framhjul så illa, att man tappade 5,5 minuter. Som
tur var, var det service sträckan därpå och mekanikerna gjorde
styvt jobb och fick bilen körduglig igen.
Missödet hade fått Oscar och Björn att rasa ner till en 16:e plats.
När gårdagen var slut, låg killarna på en total 10:e plats
i GrN.
Men man gav inte upp, utan har idag kört på i ett högt och jämnt
tempo och har successivt klättrat upp i den totala tabellen. Det höga
tempot i kombination med att man inte gjorde några som helst misstag betalade
sig. Redan på sträcka elva var man uppe på en tredjeplats och
den platsen behöll man sedan dagen ut.
GrN efter SS13
1 Juho Hänninen 2:33:07,2
2 Jukka Ketomäki 2:34:00,7
3 Oscar Svedlund 2:40:43,5
4 Stig Blomqvist 2:41:34,6
5 Hans-Erik Weng 2:41:34,4
6 Hasse Gustafsson 2:43:51,4
7 Per-Erik Brynildsen 2:46:45,8
8 Eivind Steffensen 2:48:06,8
06-02-04 Svensktrion "spräckt"
i JVM
PG Andersson har haft ett rally, nästan helt utan problem. Under SS9 tappade
de bromsverkan i slutet på sträckan, men lyckades ändå vara
snabbaste ekipage. Det var bara en bromsnippel som var lös, så sen
var de med igen. Han och co-driver Jonas vann alla sträckor utom SS8, då
Peter Zachrisson. Sandell har även han haft ett bra tempo, även om han
förlorar tid gentemot PG, har han konstant tagit andraplatsen.
Tyvärr råkade Zachrisson ut för en avåkning på den
fyra mil långa sträckan och rasade ner från sin tredjeplats till
en sjunde. För även han har åkt stabilt och imponerat! Därmed
sprack den svenska topptreplaceringen.
Topp 10 i JVM
1. PG Andersson (SWE), 02:36:53.3
2. Patrik Sandell (SWE), 02:37:35.3 +42
3. Urmo Aava (EST), 02:39:01.0 +2:07,7
4. Pavel Valousek (CZE), 02:42:20.0 +5:26,7
5. K. Pinomäki (FIN), 02:42:57.5 +6:04,5
5. Jozef Béres, (POL), 02:47:43.1 +10:49,8
7. Peter Zachrisson (SWE), 02:52:57.8 +16:04,5
8. Michal Kosciuszko (POL), 2:58:01,6 + 21:08,3
9. Jaan Mölder (EST), 3:05:01,5 28:08,2
10 Guy Wilks (GB), 3:08:36,9 31:43,6
Mer info hittar du på www.pgandersson.se
som följt rallyt sträcka för sträcka
06-02-04 Grönholm har fördubblat
sin ledning
Grönholm har dubblat sin ledning till Grönholm till 25,1 sekund. Loeb
har bara lyckats vara snabbare på två sträckor. Daniel Carlsson
har haft ett riktigt bra rally och klättrat upp till en tredjeplats. Han
och Giggi Galli har en mycket tät kamp, där Daniel leder med 0,3 sekunder
inför morgondagen. Då återstår det fyra sträckor och
Daniel ska ge Galli rejält motstånd lovar han.
Resultat efter SS13
1 Marcus Grönholm 02:21:51.9
2 Sebastien Loeb 02:22:17.0 +25.1
3 Daniel Carlsson 02:24:24.6 +02:32.7
4 Giggi Galli 02:24:24.9 +02:33.0
5 Mattias Ekström 02:25:20.0 +03:28.1
6 Janne Tuohino 02:25:20.1 +03:28.2
7 Kristian Sohlberg 02:25:34.3 +03:42.4
8 Thomas Rådström 02:26:18.4 +04:26.5
9 Henning Solberg 02:27:06.5 +05:14.6
10 Kosti Katajamäki 02:27:46.9 +05:14.6
11 Xavier Pons 02:28:09.1 +06:17.2
12 Jimmy Joge 02:29:06.5 +07:14.6
-
13 Petter Solberg 02:33:02.7 +11:10.8
Mer info på www.walfridsson.com
där vi följt rallyt sträcka för sträcka och har förarkommentarer
+ lite hoppinfo
06-02-04 Patrik Flodin tvingas
bryta efter en mycket stark inledning på Svenska Rallyt
Patrik Flodin och hans co-driver Maria Andersson tvingades idag bryta rallyt på
transportsträckan till den nionde sträckan. Man hade då inlett
dagen med att vinna de båda sträckorna och klättrat upp till en
andraplats i GrN. Endast 11 sekunder återstod upp till snabbaste Juho Hänninen,
när motorn inte längre ville vara med.
Bilen började gå på tre cylindrar och det fanns inget annat att
göra än att bryta. Hade man haft en extra motor med sig, hade man kunnat
starta om imorgon, men så var tyvärr inte fallet.
Det känns givetvis mycket tungt, det är ju inte första gången
oturen varit framme. I Finska Rallyt höll de på att skriva rallyhistoria,
genom att vinna rallyt som första icke finländare. De hade en betryggande
ledning, när växellådan rasade på sista sträckan, bara
någon kilometer från mål. Och nu var det alltså dags igen.
Men Patrik är ändå nöjd med sin insats. De gjorde väldigt
bra ifrån sig på de åtta sträckor de hann köra. De
fick tre sträcksegrar och visade därmed att de kan det här med
rally och är något att räkna med inför framtiden. Patrik
är också mycket nöjd med bilen, som går väldigt fort.
Däremot hade han behövt köra igenom rallyt inför framtiden,
för att få erfarenheten av vägarna och noterna. Det handlar om
att få så många mil i kroppen som möjligt och nu ser han
framåt. Nästa tävling blir redan nästa
Mer info på www.patrikflodin.com
06-02-03 Daniel Carlsson nöjd
efter en stark avslutning på fredagen
En minut och tre sekunder så mycket skiljer Daniel Carlsson från
tidigare vinnaren av Svenska Rallyt, Marcus Grönholm, efter första dagen.
Efter en svår inledning på dagen då bilen krånglade redan
på SS1 har Daniel så småningom kommit in i rytmen och klättrat
i resultatlistan.
Första sträckan började kl. 08:01 på morgonen och
det dröjde dessvärre inte länge innan Daniel hade problem. Han
berättar själv:
- En varningslampa började lysa och jag tvingades växla manuellt. Det
var inte direkt vad jag behövde som kom in nästan helt ny i bilen, med
bara shakedown innan. Problemen varade också på SS2, där vi även
kom ifatt Petter och hindrades lite av snödammet bakom honom. Senare under
dagen har dock allt fungerat, bilen har gått perfekt.
Att redan så tidigt med ny bil och ny kartläsare kunna följa med
bra i tempot är naturligtvis otroligt skönt för Daniel. Under dagen
har han satt två tredje bästa sträcktider, en sjunde bästa
och en femte bästa på den korta superspecialsträckan:
- Att vi har kunnat hålla tempo med Galli känns riktigt bra. Han har
kört denna bilen över ett år och har tidigare visat att han är
bra på snö, säger Daniel.
Under lördagen går Daniel och Bosse ut med startnummer 12, vilket är
en mycket bra position. Om det skulle finnas snö på vägen är
den effektivt bortskottad av övriga förare och Daniel ser inga bekymmer
alls:
- Vi tittar framåt imorgon inte bakåt! Vi körde snabbt
men behärskat under eftermiddagen idag. Tog inga stora risker utan backade
tvärtom av lite om vi var tveksamma. Vi har inte haft ett enda moment på
hela dagen! Med den fina avslutning vi hade på fredagen ska vi försöka
komma tillbaka in i det direkt på lördagen. Vi har tredjeplatsen i
sikte!
Tredjeplatsen i rallyt innehas av italienaren Gigi Galli, teamkamrat till Daniel
i Mitsubishi Motors Ralliart-teamet. Skillnaden mellan de båda är bara
5.5s och en rejält fight är därmed att vänta under lördagen.
Första sträckan, Hara 1, startar kl. 08:00 och när italienaren
står vid starten bör han räkna med att Daniel sovit gott under
natten.
06-02-03 Flodin trea i GrN och
bäste svensk i GrN
Patrik Flodin har kört mycket jämnt och stabilt hela rallyt. 3,3,1,3,2,2
är hans sträckplaceringar, vilket har lett till en tredjeplats i GrN.
Efter SS3 var de till och med upp på en andraplats en vända.
Sämre har det gått för Oscar Svedlund. Oscar som i och för
sig varit bland de fem bästa på i princip alla sträckor. Men det
var ju för den olycksaliga SS2. Då en sten slog sönder fälgen,
så de tvingades byta däck och tappade 5,5 minuter.
Trots det är Oscar nöjd. Svenska Rallyt och han brukar ju inte gå
så bra ihop. Det går liksom troll i det. Bilen fungerar bra och de
har trots allt klättrar upp från en 16:e till en 10:e plats i tabellen.
Fast Oscar är inte den enda av svenskarna som haft problem. Både Wicksell,
Blomqvist, Weng och Gustafsson har råkat ut för en del missöden.
10 i topp i GrN efter SS6
1 Juho HÄNNINEN 1:18:02,5
2 Jukka KETOMÄKI 1:18:08,6 + 6,1
3 Patrik FLODIN 1:18:17,2 +14,7
4 Stig Blomqvist 1:22:23,7
5 Hans-Erik Weng 1:23:06,1
6 Dick Wicksell 1:23:14,5
7 Eivind Steffensen 1:23:32,2
8 Per-ErikBrynildsen 1:23:54,6
9 Hasse Gustafsson 1:24:00,5
10. Oscar Svedlund 1:24:28,0
Mer info hittar du på www.patrikflodin.com
och www.oscarracing.se
där GrN har följts under rallyt
06-02-03 Tre svenskar i topp
i Svenska Rallyt
I Super 1600-klassen visar Svenskarna minsann att det är deras hemmatävling.
Av dagen sex sträckor har PG Andersson plockat hem segern i fem av dem. På
den tredjesträckan var Patrik Sandell snabbast och övertog ledningen,
men bara för den sträckan. Den tredje svensken som visat vad han går
för är Peter Zachrisson, som även han fått till riktiga kanontider.
SS6; Topp 10 Super 1600
1. PG Andersson (SWE), 1:19:37,3
2. Patrik Sandell (SWE), 1:20:02,1 +24,8
3. Peter Zachrisson (SWE), 1:20:14,4 +37,1
4. Urmo Aava (EST), 1:20:38,5 +1:01,2
5. Guy Wilks (GB), 1:20:59,0 +1:21,7
6. Pavel Valousek(CZE), 01:22:48.7 +10:18.9
7. K. Pinomäki (FIN), 01:22:49.7 +10:19.9
8. J. Béres, 01:26:01.2 +13:31.4
9. Michal Kosciuszko (POL), 01:26:06.5 +13:36.7
10. Martin Propkop, 01:26:08.5 +13:38.7
Mer info på www.pgandersson.se
där du kan följa JVM sträcka för sträcka
06-02-03 Grönholm "jagad
av bara faen"
Efter den långa sträckan Vargåsen skrädde han inte orden,
Marcus. Han sa att han var "jagad av bara faan och jag kommer inte undan".
Och då var det den jagande Loeb han talade om. Lite imponerande skiljde
det bara 0,8 sekunder efter den fyra mil långa sträckan. Och Loeb han
intygade att han minsann skulle fortsätta jaga, så det här rallyt
lär bli en riktig rysare. En rysare som Petter Solberg tyvärr inte kan
känna så stor delaktighet. Värre rally än det här, har
han nog inte upplevt. Det har krånglat på varenda sträcka och
redan 7 km in på den första sträckan slog han sönder en drivaxel.
Sen har rallyt kantats av problem och han ligger på en 18:e plats.
Bättre har det gått för Daniel Carlsson och Mattias Ekström.
Daniel inledde lugnt och har succesivt ökat tempot och kört med huvudet
och har på slutet noterat två tredje bästa sträcktider.
Även Mattias har gjort riktigt bra ifrån sig.
Resultat efter SS6, Dag 1
1 Marcus Grönholm 01:29:,0
2 Sebastien Loeb 01:12:40,0 +10,2
3 Giggi Galli 01:13:27,3 +57,5
4 Daniel Carlsson 1:13:32,8 1:03,0
5 Mattias Ekström 1:13:52,2 1:22,4
6 Manfred Stohl 1:13:58,5 1:28,7
7 Henning Solberg 1:14:10,1 +:14,3
8 Kristian Sohlberg 1:14:21,2 +1:48.4
9 Janne Tuohino 1:14:21,2 +1:51,4
10 Thomas Rådström 1:14:41,2 +2:11,4
11 Kosti Katajamäki 1:15:08,0 +2:38,2
12 Daniel Sordo 1:15:49,3 +3:19,5
13 Xavier Pons 1:15:53,6 +3:23,8
14 Jimmy Joge 01:16:33.6 +04:03.8
-
18 Petter Solberg 1:16:15,1 5:55,3
Mer info och förarnas kommentarer hittar du på www.walfridsson.com
Har följt wrc-bilarna, sträcka för sträcka med kommentarer
06-02-02 Daniel i toppform inför
starten i Uddeholm Swedish Rally 2006
Det var en glad Daniel Carlsson som strax efter klockan 19:00 på torsdagskvällen
rullade över startrampen på Stora Torget i Karlstad och inledde sitt
tredje raka svenska VM-rally. Tidigare under dagen satte Daniel hela den övriga
världseliten på plats då fullfartstestet, shakedown, inför
rallyt kördes i Råda strax utanför Hagfors.
Några minuter efter klockan 10:00 på torsdagsförmiddagen satte
Daniel sig i sin Mitsubishi Lancer WR05 på serviceplatsen i Hagfors och
rullade ut mot den ca 4 km långa shakedown-sträckan. Med ny bil och
ny kartläsare, Bosse Holmstrand, var det få som anade att svenskarna
fyra varv senare skulle sätta tiden 1min 56.6sek bäst i hela
fältet.
- Vi fick en perfekt start! Bilen känns helt enkelt superbra så
bra den bara kan bli. Vi körde fyra rundor och det kändes väldigt
bekvämt både för mig och Bosse, ingen stress alls i bilen. Vi
attackerade bra men tog inga stora risker alls, berättar en glad Daniel.
Hur Daniel och Bosses hastighet står sig i själva rallyt vet man dock
inte innan de första sträckorna är körda under fredagsförmiddagen.
Uppstigning för de båda är redan vid sextiden på morgonen.
Starten på SS1 Fredriksberg går klockan 08:01 och det kommer
att vara två glada svenskar som går ut som 14:e bil på sträckan:
- Svenska Rallyt är ju mitt hemmarally och det är alltid lika kul att
köra. Denna gången kommer jag med både ny bil och ny kartläsare,
den enda test vi gjort tillsammans är shakedown. Jag är laddad men kommer
att försöka lära känna bilen till en början och sedan
öka successivt. Jag vill naturligtvis vara med och fajtas och kan jag förbättra
förra årets sjätteplats är jag glad!
Daniel Carlsson World Rally återkommer med mer information efter dag 1.
www.danielcarlsson.com
06-02-02 Resultatlistan från
Shakedown
http://www.swedishrally.com/resources/documents/shakedown_classification_order.pdf
06-02-02 Nya, unga svenska rallystjärnor
i Svenska Rallyt
Patrik Sandell, nästa rallystjärna från Renaults talangfabrik
Talangfabriken Renault Clio Cup fortsätter att producera blivande svenska
rallystjärnor. På fredagen är det JVM-debut för 23-årige
Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson, 22. Det är dags för
Svenska Rallyt och den första av sex JVM-tävlingar för svenskarna.
Redan på torsdagens shake down var Patrik bland de allra snabbast JVM-förarna.
- Smått nervöst, men sammantaget känns det bra. Målsättningen
är att köra för en så hög placering som möjligt.
- Sedan om jag kan hänga med PG Andersson och Guy Wilks vet jag inte, förklarar
jämten som i fjol blev svensk mästare i lilla grupp N samt vann Renault
Clio Cup och med det ett test i Renaults Super 1600-bil för JVM.
Det var f ö det testet i Frankrike som öppnade dörrarna hos Renault
Sport. Patrik var både snabb, ja glänsande på grus, lyssnade
och kunde kommunicera med stalledning och tekniker.
- Det är viktigt att kunna lyssna till andra, lär man sig det så
kommer man långt, förklarar Patriks stallchef, rallymästaren Jonas
Kruse som driver Clio Junior Team. Kruses team är ett av två officiella
JVM-team för Renault Sport i Frankrike.
Den bil som Patrik Sandell kör i Junior-VM är en tvåhjulsdriven
Renault Clio med en 1.600cc-motor.
- Patrik har visat att han klarar av att ta steget från standardbil upp
till en riktig, fulltrimmad tävlingsbil på ett utmärkt sätt.
De vintertester som vi har gjort har fungerat mycket bra, berättar Jonas
Kruse förväntansfullt.
Nio tävlingar har JVM-status i årets WRC. Förarna måste
välja ut och delta i sex av dem. För Patrik Sandells vidkommande är
det de europesika WRC-tävlingarna samt Argentina.
Patrik Sandell är fostrad i Renault Clio Cup. 2004 blev han svensk juniormästare
i rally och var tvåa i cupen, och i fjol vann han både seniortitel
samt Renault Clio Cup.
Nästan motsvarande resa har PG Andersson gjort tillsammans med Renault.
2003 blev han svensk mästare samt gjorde ett imponerande resultat i det
finska VM-rallyt, vilket i sin tur banade vägen mot fabrikskontrakt och
en JVM-titel 2004.
06-02-02 Daniel snabbast på
shakedown
Torsdagens sista test av bilarna inför Uddeholm Swedish Rally kördes
under perfekta förhållanden. Snabbaste tid hade Daniel Carlsson som
körde sträckan på tiden 1.56,6, i en Mitsubishi Lancer han knappast
har suttit i tidigare. Tvåa var OMV-teamets Manfred Stohl i en Peugeot 307
WRC med 1.56,8 och trea finländaren Mika Hirvonen i en Ford RS WRC 06. Båda
de första bilarna körs med aktiva diffar medan Hirvonens Ford körs
enligt 2006 års reglemente och där är de aktiva diffarna bannlysta.
www.swedishrally.com
06-02-02 Hirvonen snabbast på
Shakedown
10 bästa tiderna från Shakedown ca kl 10:30
4 Hirvonen 1:56,9
1 Loeb 1:57,6
5 Solberg 1:58,1
3 Grönholm 1:59,1
8 Solberg 2:00,7
10 Katajamäki 2:01,0
7 Stohl 2:01,1
12 Ekström 2:01,7
6 Atkinson 2:01,8
11 Aigner 2:04,1
www.swedishrally.com/se,resultat.html
06-02-02 Ekström inför
Svenska Rallyt
Imorgon bitti är det dags igen för årets upplaga av Svenska rallyt
och Mattias Ekström ska utmana rallyeliten och försöka knipa poäng
åt Red Bull Skoda teamet i en Skoda WRC.
Svenska Rallyt är en VM-deltävling i Rally som går i de värmländska
skogarna och har gjort det i snart tre decennier. Det är ett väldigt
tufft rally som bjuder på en bred variation av sträckor samt ett underlag
som kräver sin man och fram till 2004 så har ingen utomnordisk förare
lyckats vinna detta rally.
Vid förra årets Svenska rally körde Mattias Ekström sitt
första rally i en fullpreppad WRC bil och han var med i det övre skiktet
och kämpade till en styrservo la av, men han lyckades ändå placera
sig totaltia. Han visade redan då att han höll lika hög klass
som övriga förare i VM-fältet och i år vill han ha revansch
och förbättra sitt eget resultat.
- Jag är väldigt motiverad i år för denna händelse.
Jag känner till bilen och sträckorna ganska bra så med det i bakfickan
så bör jag kunna förbättra resultatet från förra
året, säger Ekström.
Det har inte blivit så många timmar i bilen innan rallyt utan ett
fåtal mil testkörning är det som hunnits med.
Hur känns det att inte ha åkt så mycket innan rallyt?
- Jag har hunnit få av mig lite rattrostighet och det börjar kännas
som att smörjningen i kroppen kommit igång. Så jag ska förhoppningsvis
vara "fit for fight" då vi lämnar start och målrampen
i Karlstad på fredag morgon, säger Mattias Ekström.
Detta blir ditt sjätte Svenska rally du startar i och du har från varje
år förbättrat dig när du kört i klassen N4, vilket gjorde
att du vann klassen för två år sedan. Kommer den utvecklingen
bli lika i WRC sammanhang och vi får se en Svensk överst på pallen
i Svenska rallyt?
- Givetvis försöker jag förbättra mina resultat år från
år och det vore himla gött om man kunde få stå högst
upp på pallen och ta emot segerbucklan. Men som alltid är det en lång
väg att gå och det är inga amatörer man möter. Men jag
är inte rädd för att utmana dem och jag tänker bjuda upp till
kamp ända fram till målgången.
Med 26 anmälda i största klassen(A8) kommer det att bli ett rally med
högt tempo och hård konkurrens om pallplaceringar. Senast det stod
en svensk överst på prispallen var 1997 med Kenneth Eriksson i en Subaru.
I år kan det kanske upprepas, men denna gång i form av en Red Bull
Skoda WRC och en racingstjärna vid namn Mattias Ekström som kör
och Stefan Bergman i kartläsarstolen. Första bil startar imorgon kl:07.50,
håll utkik efter en Blå Red Bull bil med startnummer 12.
www.mattiasekstrom.com
06-02-02 Rally Scandinavia Event
AB - Nybildat bolag i Hagfors in om upplevelseindustrin
Svenska Rallyt AB och Uvåns Näringslivscenter AB har tillsammans beslutat
att starta ett bolag den 1 februari 2006 för att utveckla en upplevelseindustri
med året-runt-verksamhet inom motorsport. Hagfors kommun kan även tänkas
bli delägare i bolaget och detta beslutas under mars månad.
Bolaget, RallyScandinavia Event AB, skall utveckla event och aktiviteter med anknytning
till motorsport i samband med Uddeholm Swedish Rally samt även under restrerande
delen av året. Utöver detta planeras även produktutvecklingsverksamhet
inom motorsport.
" Värmland har en gedigen och mångårig tradition inom motorsport
med främst VM-rallyt - Sveriges största åriliga arrangemang -
med Hagfors som bas. Jag är övertygad om att det finns goda möligheter
att skapa fler upplevelser och produkter kring både rallyt och regionens
motorsport. Svenska Rallyt med starka internationella inriktningar är en
viktig nationell angelägenhet och Sverige är inte garanterad VM-statusen
för evigt på rallyt. Alla ansträngningar måste därför
till för att varje år förbättra och utvekla" säger
bolagets styrelseordförande Sven-Åke Enochsson.
RallyScandinavia Event AB kommer att förlägga sitt kontor i Uvåns
Näringscenter i Hagfors, varifrån tjänster och administration
levereras.
06-02-02 TV4 har rallymorgon på
fredag
TV4 Värmland kommer imorgon kl 09:15 ha ett kvarts rallyinslag från
och om Svenska Rallyt. Man kommer att ha en direktrapport ute från den sträcka
som då pågår. I studion kommer redaktionens rallyansvarig Sven
Årnes att ha Stig-Olov Walfridson som bisittare.
Har du inte möjlighet att se TV4 Värmland lokalt, kommer inslaget att
läggas ut på webben på: www.tv4.se/varmland
06-02-02 Daniel Carlsson World
Rally dementerar
I Expressen onsdagen den 1 februari 2006 ägnas nästan ett helt uppslag
åt ett påstått bråk mellan Daniel Carlsson och RallyTeam
Olsbergs. Det påstådda bråket existerar inte och Daniel Carlsson
World Rally tar i och med denna pressrelease kraftfullt avstånd från
de påståenden om Daniel och RallyTeam Olsbergs som framförs i
artikeln.
F rån Daniel Carlsson World Rallys sida finns inga konflikter med RallyTeam
Olsbergs. Samarbetet med RallyTeam Olsbergs har varit långt och framgångsrikt.
www.danielcarlsson.com
06-02-02 Ulrica
Messing inviger Uddeholm Swedish Rally
Imorgon, torsdagen den 2 februari klockan 19 startar årets upplaga av Uddeholm
Swedish Rally från Torget i Karlstad. Rallyt invigs av infrastrukturminister
Ulrica Messing kl 18.30. Första tävlingsbil rullar av rampen klockan
19.00.
Ministern fortsätter på fredagen med en föreläsning på
ett seminarium arrangerat av Uddeholm Tooling. Deltagare är säljpersonal
från företagets många försäljningskontor världen
runt.
Senare på dagen besöker Ulrica Messing rallyts serviceplats vid Hagfors
Flygplats där hon även besöker rallyts pressrum mellan 14.30 och
15.00.
Karlstad den 1 februari 2006
Uddeholm Swedish Rally
06-02-02 Jimmys drivaxlar på
väg!
- Vi har lokaliserat drivaxlarna. Just nu är de på väg i personbil
från Småland till serviceplatsen i Hagfors! Lena Lindberg, coordinator
i Peugeot Team Sweden, andas ut. De drivaxlar som varit försvunna på
vägen från Frankrike har äntligen lokaliserats.
Jimmy Joge - som fyllde 27 år i tisdags - är en av fyra svenska WRC-förare
i Svenska Rallyt som startar på fredag morgon. Lastbilsmekanikern från
Östergötland kör en Peugeot 206 WRC för det svenska teamet.
Men motor och drivlina har teamet fått låna från Peugeots tävlingsavdelning
i Frankrike. Och det var de franska drivaxlarna som var på drift.
-Jag har åldrats 2-3 år på kuppen och blivit osams med en massa
speditörer, kommenterar Lena.
- Men nu är paketet på väg och Jimmy och Mattias kan göra
en sista testkörning i samband med Shake Down under torsdagen.
06-01-31 Jimmys start i fara?
På fredag inleds Svenska Rallyt
- Det är inte klokt egentligen. Drivaxlarna har försvunnit någonstans
på vägen. Och utan dem kan Jimmy inte starta! Gert Blomquist, teamchef
för Peugeot Sport Sverige, är minst sagt stressad. På fredag startar
årets största svenska idrottsevenemang - Uddeholm Swedish Rally. Teamets
stjärna Jimmy Joge är en av förarna i WRC-klassen. Och så
saknas drivaxlarna till tävlingsbilen!
Den bil som Jimmy ska köra är en Peugeot 206 WRC - en likadan bil som
Marcus Grönholm vann Svenska Rallyt med för två år sedan.
Men inför den här tävlingen är det bara karossen som kommer
från teamets egen 206 WRC. Motor och drivlina är absolut up to date
och kommer från Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike. Det är
därför drivaxlarna inte passar.
Medan teamet jagar drivaxlarna har Jimmy och hans codriver inlett sitt arbete
inför tävlingen. Man skriver noter. Sammanlagt ska förarna köra
19 specialsträckor under de tre tävlingsdygnen - så det är
mycket som ska noteras. Codriver i Jimmys bil är Mattias Andersson, som tidigare
tävlade tillsammans med Daniel Carlsson. Mattias - som sitter bredvid Jimmy
för första gången - har stor erfarenhet från alla VM-tävlingar
tillsammans med Daniel och har en stark förankring i Peugeot-teamet.
19-ÅRING VM-DEBUTERAR
Men - det är inte bara den egna bilen som det svenska Peugeot-teamet har
jobbat med de senaste veckorna. Man ansvarar dessutom för det här med
föråkare och tre föråkarbilar finns med på resan till
Värmland. Plus att man ska hjälpa en ny förare - 19-årige
Johan Karlsson från Solberga utanför Eksjö. Johan har fått
ett Wild Card från arrangörerna och debuterar i Junior VM-klassen.
- Fast han kommer att köra en Grupp N-bil och inte en Super 1600 som t ex
PG
Andersson och Peter Axelsson. Så han är med för att lära,
inte för att slåss om placeringar, betonar Gert. Johan Karlsson är
en 180 cm lång och 72 kilo tung junior som spås en lysande framtid
i rallysporten. Codriver i teamets framhjulsdrivna Peugeot 206 RC är 22-årige
Mattias Gustafsson från Huskvarna.
SVENSK RALLYHISTORIA INLEDER
De tre föråkarekipagen är värda några extra rader.
Förarna är en trio åldriga SM-veteraner: Björn Waldegård,
Rimo, Mats Jonsson, Forshaga och Kenneth Bäcklund, Vara. De tre representerar
en stor del av svensk rallyhistoria och kommer till start tillsammans med tre
lika rutinerade codrivers - Anders Olsson, Johnny Johansson och Lars Bäckman.
Bilarna man kör är tre Peugeot 206 RC grupp N - likadana bilar som den
som Johan Karlsson kör i tävlingen.
- I andra sporter talar man mycket om folket omkring de aktiva - det är tränare,
materialförvaltare, klubbdirektörer och en massa andra, säger Gert
Blomquist.
- Om det vore samma sak i rallysporten skulle jag vilja att man skrev massor om
t ex föråkarna och om killarna som bygger bilarna. I vårt team
är det t ex Christian Svensson och Mattias Aronsson som svarat för ett
fantastiskt jobb med att få alla bilar klara i tid.
- Och det är definitivt inte deras fel att drivaxlarna har fått fötter
någonstans mellan Paris och Hagfors!
06-01-31 PG segersugen inför
Svenska Rallyt
Hela sju Suzuki kör i JWRC-klassen varav fyra nya Swift
Med bara några dagar kvar till starten av Svenska Rallyt finns det en ung
värmlänning som är åk- och segersugen så det knakar.
Suzukis stjärnförare P-G Andersson vann Super 1600-klassen i fjol i
Svenska men då ingick inte klassen i Junior-VM. Det gör den i år.
P-G sitter i sin Suzuki Swift Super 1600, som för första gången
körs i en vintertävling, och det är bara seger som gäller
Rattrostig? Nej, det känns faktiskt inte så, säger P-G
Andersson, precis hemkommen från ett test med Suzuki-teamet i Norska Flisa.
Visserligen har jag inte kört Suzukin i tävling sedan Catalunya-rallyt
i oktober men testerna kändes bra i Norge och jag har också kört
ett mindre rally med min privata rallybil.
Svenska Rallyt är första deltävlingen av nio i årets Junior-VM.
P-G och de andra förarna har fått välja ut sex av dem som de skall
räkna resultat i. Inte helt överraskande har P-G och hans märkeskamrat
Guy Wilks valt Svenska Rallyt eftersom de båda har bra känsla för
is och snö. Inte helt överraskande har å andra sidan spanjoren
Daniel Sordo (som vann JWRC-titeln i fjol) valt att inte köra Svenska för
JWRC. Men det kan också bero på att han fått förtroendet
att ratta en WRC-bil i stora klassen istället.
Av motståndarna räknar P-G märkeskollegorna Wilks och Urmo Aava
som farligast i kampen om klassegern. Aava har i år bytt sin Suzuki Ignis
mot den nya Swiften.
Men jag är ganska säker på att Patrik Sandell kommer att
åka fort i sin Clio och Peter Zachrisson tror jag kan nå topp tre.
Clion är en väl utprovad bil och Patrik är snabb. Peter har måhända
en lite äldre Suzuki än Guy, jag och Urmo (P-G:s SM-vinnande Ignis från
2004) men han kan vägarna och har stor vana av underlaget.
Förra veckan körde som sagt P-G:s Suzuki-team två dagars test
i Norge. Både P-G och Guy hann med 20 mils specialsträckekörning
och P-G är rätt nöjd:
Ja, det kändes bra. Vägkaraktären var ganska lik Svenska-vägarna
om än lite långsammare. Men bilen känns bra. Skillnaden mot den
Ignis jag körde här ifjol är att Swiften är bredare och har
en bättre bakvagn. Den skall gå lite lugnare på vägen och
är mera lättkörd.
De värmländska vägarna då? Vad tror du om tövädret?
Jag tror inte att det skadar, snarare tvärtom. Tövädret
gör att snöunderlaget packar ihop sig. Fryser det på lite får
vi en issula att åka på och snövallarna blir hårdare och
håller emot bättre.
Så vad blir din hälsning till alla rallyfans i publiken:
Flytta er snabbt från vägen när jag kommer för det
kommer att gå fort!
06-01-31 Rösta på vinnaren
i Svenska rallyt
På Sveriges Radios rallysajt kan då gå in och rösta på
vinnaren i rallyt.
Rösta>>
06-01-31 Daniel Carlsson är
klar för start i Uddeholm Swedish Rally 2006
På tisdagen kl. 10:00 kom det definitiva beskedet från arrangören
av Uddeholm Swedish Rally 2006: Daniel är klar att starta tävlingen.
Efter några dagars väntan på övriga deltagares godkännande
av klassbytet från A6 till A8 (WRC) kan nu värmlänningen vara
säker på sin plats på startlinjen då rallyt startar under
fredagsmorgonen.
Sedan beskedet förra veckan då Daniel fick klart med bil och backning
från semifabriksteamet Mitsubishi Motors Ralliart har en viss osäkerhet
präglat värmlänningens start i Uddeholm Swedish Rally 2006. För
att kunna komma till start krävdes nämligen ett klassbyte, då
Daniel var anmäld i A6-klassen, en lägre klass än den han nu kommer
att starta i. För att kunna starta i den högre klassen, A8 (WRC), krävdes
ett godkännande från Internationella Bilsportförbundet (FIA) och
samtliga medtävlande, detta eftersom anmälningstiden till rallyt gått
ut när klassbytet aktualiserades. I och med beskedet kl. 10:00 idag är
dock alla tvivel om starten över, detta då samtliga tävlande checkat
in till rallyt och därmed kunnat godkänna Daniels klassbyte. Daniel
kommenterar själv det positiva beskedet:
- Det är naturligtvis fantastiskt kul för oss! Beskedet var väntat,
men vi har ju inte kunnat vara säkra, och nu är vi oerhört glada
att komma till start på fredag morgon. Vi vill tacka övriga startfältet
för att det sportsliga nu får avgöra - vi ska göra allt vi
kan för att ge dem en rejäl match!
Under tisdagen och onsdagen kör Daniel rekognosering av sträckorna innan
torsdagens fullfartstest, shakedown, börjar. Själva rallyt börjar
sedan med ceremoniell start under torsdagskvällen och första sträckstart
går på fredagsmorgonen den 3 februari. Rallyt avslutas på Stora
Torget i Karlstad den 5 februari.
Webbplats: Daniel Carlsson
World Rally »
06-01-30 Tider och info inför
Svenska Rallyt
I morgon tisdag och onsdag är det dags för rekognosering av Svenska
Rallyt 2006. Som vanligt är Svenska uppdelat i tre etapper. Totalt är
rallyt 14 sträckor långt och 349,02 km. 1.441,16 km är den totala
sträckan om vi räknar in transporterna.
Under tordsdagen körs Shakedown och kl 19:00 är den traditionella starten
över målrampen på torget i Karlstad.
3/2 Dag 1, 6SS 131,04 km totalt 553,28 km
4/2 Dag 2, 7SS, 127,80 km totalt 510,26
5/2 Dag 3, 4SS, 90,18 km totalt 377,62
Totalt 349,02 SS och 1.441,16 km
31/1 |
|
Rekognosering |
1/1 |
|
Rekognosering |
2/2 |
|
Shakedown |
2/2 |
19:00 |
Start på torget |
|
3/2 Dag 1 |
08:01 |
SS1 |
Fredriksberg 1 |
18,14 km |
09:01 |
SS2 |
Lejen 1 |
26,47 km |
|
|
Service A |
|
12:09 |
SS3 |
Fredriksberg 2 |
18,14 km |
13:09 |
SS4 |
Lejen 2 |
26,47 km |
|
|
Service B |
|
15:49 |
SS5 |
Vargåsen 1 |
39,95 km |
17:07 |
SS6 |
Hagfors Sprint 1 |
1,87 km |
|
|
Service C |
|
|
|
|
|
4/2 Dag 2 |
|
|
Service D |
|
08:00 |
SS7 |
Hara 1 |
11,32 km |
09:06 |
SS8 |
Sundsjön 1 |
20,78 km |
|
|
Service E |
|
11:37 |
SS9 |
Likenäs |
21,78 km |
12:34 |
SS10 |
Hara 2 |
11,32 km |
13:49 |
SS11 |
Sundsjön 2 |
20,78 km |
|
|
Service F |
|
15:39 |
SS12 |
Vargåsen 2 |
39,95 km |
16:57 |
SS13 |
Hagfors Sprint 2 |
1,87 km |
|
|
Service G |
|
|
|
|
|
5/2 Dag 3 |
|
|
Service H |
|
07:58 |
SS14 |
Lesjöfors 1 |
10,49 km |
08:30 |
SS15 |
Rämmen 1 |
23,35 km |
|
|
Service I |
|
11:29 |
SS16 |
Lesjöfors 2 |
10,49 km |
12:01 |
SS18 |
Rämmen 2 |
23,35 km |
|
|
Service J |
|
15:00 |
|
Målgång i Karlstad |
Anmälda: www.swerally.se/
06-01-27 SR har öppnat sin
Svenska Rally sida
På http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/nyhetssidor/index.asp?programID=2505&nyheter=1
har Sveriges Radio nu öppnat upp sin sida inför Svenska Rallyt. Där
hittar du info, sträcktider och webradion.
06-01-26 Daniel Carlsson startar
Uddeholm Swedish Rally 2006 i WRC-klassen
Daniel Carlsson, sexa och med tre VM-poäng bäste svensk i Uddeholm Swedish
Rally 2005, kommer till start i Uddeholm Swedish Rally 2006 och Rally Norway 2006
i en Mitsubishi Lancer WRC05, den senaste versionen av Mitsubishis WRC-bil. För
tillfället befinner Daniel sig i England för att förhandla och
säkra de pusselbitar som ännu inte fallit på plats.
Kvar är nu några förhandlingar om förutsättningarna
kring starten samt ett klassbyte. Värmlänningen är anmäld
i A6, en mindre klass än WRC-klassen som han nu planerar att starta i. Eftersom
anmälningstiden till rallyt gått ut krävs ett godkännande
från Internationella Bilsportförbundet, FIA, för att Daniel skall
kunna stå på startlinjen i Sverige.
- Utan stöttningen från Mitsubishi och deras fantastiska erbjudande
till mig hade detta aldrig varit möjligt. Med hjälp från gamla
och nya partners har vi sedan kunnat göra verklighet av denna chansen, säger
Daniel.
VM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally körs den 2-5 februari och VM-kandidattävlingen
Rally Norway körs den 10-11 februari.
www.danielcarlsson.com
06-01-26 Daniel Carlsson i en WRC-värsting
På onsdagskvällen meddelade Daniel Carlsson att han kommer till start
i Uddeholm Swedish Rally den 2 februari. Han har varit anmäld i en tvåhjulsdriven
Suzuki, men när finländaren Harri Rovanperä inte fick ihop sin
budget blev det plötsligt en Mitsubishi Lancer WRC ledig. Daniel Carlsson
fick dra igång en sponsorjakt med kniven på strupen och nu har han
nått ända fram. I paketet med det italienska Mitsubishi-teamet ingår
start i den svenska VM-deltävlingen och helgen efter den norska kandidattävlingen
till VM - RallyNorway.
För rallyts del känns det jättebra att Daniel har lyckats
får fram pengar till en helt konkurrenskraftig WRC-bil - säger tävlingsledaren
Christina Lundqvist. Hemmatävlingen utan Daniel på startlinjen eller
till och med i en tvåhjulsdriven rallybil skulle ha känts fel med tanke
på hans insats förra året, påpekar hon. Men ännu står
Daniel inte på startlinjen, eftersom FIA måste godkänna hans
byte av bilklass.
Daniel Carlsson körde förra året en Peugeot 307 WRC för Peugeots
VM-team. Han presterade flera topptider och slutade på en total sjätteplats.
Resten av säsongen blev det spridda inhopp i Peugeot-teamet och i RallyTeam
Olsbergs Subaru WRC.
Jag har knappt hunnit får i mig en smörgås idag - säger
Daniel nästan i falsett - det har varit telefonen som gällt hela dagen.
Karlstad den 26 januari 2006
Uddeholm Swedish Rally
06-01-24 Ny vinnare till Svenska
Rallyresan!
Conny Lundgren skänkte tillbaka sin resa, eftersom han ändå bodde
mitt uppe i Svenska rallyt. Därför hade vi under eftermiddagen en ny
dragning, där Jörgen Viklander i Stöde blev den nya glada vinnaren!
Grattis Jörgen och kram till Conny och rallytravels
06-01-23 Tack vare autogirostöd
vann Conny rallyresa till Svenska Rallyt!
Både Conny Lundgren och hans bror Christer sponsrar Motorsport i Värmland,
genom att sätta in ett belopp varje månad via autogiro. När Rallytravels
rallyresa till Svenska rallyt nu drogs, fick Conny lön för sitt trogna
bidragande och det var alltså han som vann Rallyresan till Svenska Rallyt!!
Jättegrattis Conny och tack för ditt bidrag! Ett jättetack även
till Rallytravels som
skänkte resan och GIVETVIS ett jättestort tack till alla er andra som
sponsrar mitt arbete med sidan!
Ni är alla GULD VÄRD! Och jag önskar att ni alla vann! TACK!
06-01-11 Miljödiplomerat
rally
Lagom till årets upplaga av Uddeholm Swedish Rally den 2-5 februari, har
Stiftelsen Håll Sverige Rent tilldelat VM-tävlingen utmärkelsen
ett Miljödiplomerat arrangemang. Rallyt är här i gott sällskap
med flera andra större evenemang. Under 2005 har bland andra O-ringen, Vätternrundan
och Hultsfredsfestivalen fått samma utmärkelse.
Håll Sverige Rent tittar framför allt på hur arrangemanget har
lyckats minska belastningen på miljön genom ett aktivt arbete med miljöfrågor.
Rallyt arbetar på att minska energiförbrukningen i möjligaste
mån och erbjuder busstransporter för att underlätta samåkningen
ut på sträckorna. Att ta hand om avfall på ett bra sätt
är en viktig del i arbetet, och publiken ska inte behöva leta efter
papperskorgar. Det finns gott om sådana med möjlighet till källsortering.
När tävlingen är över sker städning av publikplatserna
och de återställs till ett så ursprungligt skick som möjligt.
För oss känns det naturligtvis jättebra att veta att vi
har kvalificerat oss för miljödiplomeringen - säger rallyts marknadschef
Pär Ekholm - vi har satsat stort på utbildning av personalen i regi
av Håll Sverige Rent, så att personalen ska kunna hjälpa publiken
tillrätta på ett miljövänligt sätt. Ingen kan undgå
att se våra sopstationer med källsortering på publikplatserna
och dessutom vid serviceplatsen i Hagfors - avslutar han.
Karlstad den 11 januari 2006
Uddeholm Swedish Rally