SVT´s sändningar
från Svenska Rallyt |
7/2 |
20:00 |
SVT24 |
Direktsänder Superspecialen |
8/2 |
23:20 |
SVT2 |
Höjdpunkterna från fredagen |
9/2 |
22:45 |
SVT2 |
höjdpunkterna från lördagen |
10/2 |
17:03 |
SVT24 |
Höjdpunkterna från Rallyt |
-"- |
18:30 |
SVT1 |
-"- |
|
SVT Sport sänder också motor
i sina ordinarie sändningar. Sportnytt sänds varje vardag
enligt följande:
07.10, 08.10 och 09.10 i SVT1, 15.30, 18.30 och 21.30 i SVT24 samt 22.03
i SVT2. Sportnytt sänds även 19.45 i SVT1 på lördagar
och på söndagar 20.30 är det Sportspegeln i SVT1. |
|
|
Tidsschema
Svenska Rallyt |
Länk
till Rallyradion WRC>>
Länk
till Rallyradion SR>>
SR
sänder Torsdag 19:06-21.00
Fredag 09:03-19:00
Lördag 08:30-16:45
Söndag 08:03-15:30 |
09-09-03 Svenska Rallyt byter
namn och tar in på hotell
Högkvarter på Elite Stadshotellet Karlstad i VM-comebacken 2010
2010 är Svenska Rallyt tillbaka i rally-VM. Samtidigt byter den svenska
deltävlingen namn och adress.
Svenska Rallyt blir Rally Sweden och tar in på hotell Elite Stadshotellet
i Karlstad.
En prestigebokning för oss, säger hotelldirektören Fredrik
Thorsvret.
11-14 februari 2010 gör Svenska Rallyt comeback i VM. Efter ett år
i mästerskapets "väntrum" satsar organisationen för
den svenska deltävlingen återigen med full kraft.
bansträckningen i 2010 års premiärtävling i mästerskapet
blir nordligare för att garantera is på vägarna och dessutom
flyttas serviceplatsen tillbaka till flygplatsen i Hagfors.
Men nyheterna blir fler än så. I går kallade Svenska Rallyt
till presskonferens för att bland annat berätta att man byter namn
på tävlingen, tar in på hotell med sin tävlingsledning
och presscenter samt gör ett nytt försök att kombinera VM och
SM.
Platsen för presskonferensen var given Elite Stadshotellet Karlstad.
Februari månad 2008 var inte rolig för hotellnäringen
i Karlstad. Vi tappade mest i landet, 30 procent, jämfört med samma
månad 2007, konstaterar hotelldirektören Thorsvret, som har 138
rum och en rad konferenslokaler att erbjuda VM-arrangören.
Stadshotellet är mycket väl anpassat till våra behov.
Det här blir ett riktigt bra högkvarter, säger Bertil Klarin
och blickar ut över Klarälven från en hotellbalkong på
andra våningen.
Thorsvret ser fram emot samarbetet med Svenska Rallyt.
Vi är vana att ha konferensgäster här på dagtid.
Svenska Rallyt ska vara här i tio dagar och vi förväntar oss
att hålla igång 24 timmar om dygnet. Det blir roligt, säger
han och ser förväntansfull ut.
Internationellt har Svenska Rallyt under en lång rad år burit
namnet Swedish Rally. Från och med 2010 blir det Rally Sweden i stället.
Språkligt är Rally Sweden mer riktigt och efter att ha stått
utanför mästerskapet ett år känns det rätt att göra
den här förändringen, säger Klarin.
För Svenska Rallyts VD känns det dessutom rätt att göra
ett nytt försök att arrangera en SM-deltävling parallellt med
VM. 2008 regnade SM bort i Svenska Rallyt. Med en nordligare sträckning
hoppas Klarin på bättre tur den här gången.
Upplägget på SM-deltävlingen blir det samma som 2008.
De nationella ekipagen inleder tävlingen med Superspecialen på
Färjestadstravet fredag kväll och kör sedan hela lördagens
etapp innan de går i mål i Hagfors.
Lördagsetappen innehåller klassiska sträckor som Sågen,
Hagfors Sprint, Fredriksberg och, inte minst, Vargåsen. Det är
på den sistnämnda ett av VM-seriens mest fruktade krön, Colin´s
Crest, finns.
08-12-11 Svenska Rallyt tillbaka
till Hagfors
Svenska Rallyt kommer från och med 2010 att vara tillbaka i Hagfors.
Fia hade som krav att man flyttade till snösäkrare områden
och framförallt ville man inte ha remoteserviceplatser. Något som
teamen inte gillade.
2010 kommer Svenska Rallyt att inledas med en invigning och superspecial på
i Karlstad. Därefter flyttar rallyt till Hagfors.
08-02-12 Ramona rapporterar
från Svenska Rallyt
I helgen var det säsongspremiär för Miriam och Ramona då
Svenska Rallyt gick av stapeln i de värmländska skogarna. Med endast
2-3 träningsmil i ryggen var målet med tävlingen att ta sig
runt och att få en bra känsla för bilen.
På grund av tövädret var vägarna var otroligt svårkörda
och spåriga och totalt bröt över en tredjedel av startfältet.
-På ss4 fick vi problem då vi fick ett kast i utgången
på en snäv högerkurva. Bakvagnen kom ut i den lösa snömodden
där det var noll fäste, och samtidigt smalnade vägen av. Detta
gjorde att vi drev ner med bakvagnen i dikeskanten och då diket var
väldigt brant klarade vi inte av att ta oss upp på egen hand. Därmed
hann vi inte fram till nästa sträcka i tid utan tvingades bryta
fredagens etapp.
Däremot fungerade det problemfritt för Ramona och Miriam under lördagens
etapp, sånär som på ett krokigt styrstag som gjorde att de
fick ta det extra försiktigt under ett par sträckor innan de kom
in till servicen.
På söndagen var det endast Ramona och Miriam som höll det
svenska Subarusteamets fana i topp, då både Hasse och Oscar brutit
p.g.a. tekniska problem. Det gjorde tjejerna med bravur, då de lyckades
köra ifrån flera VM-åkare. På söndagen
kände vi att vi började bli lite varmare i kläderna och jag
hade mer förtroende för bilen. Kul att vi hängde med hyfsat
tidsmässigt trots att vi åkte med säkerhetsmarginal. Vi hade
ju ingen placering att tävla om längre eftersom vi var tvungna att
bryta på fredagen, så nu gällde det bara att ta vara på
alla de nyttiga mil som fanns kvar säger Ramona.
Svenska Rallyt var Ramona och Miriams första tävling tillsammans,
och dessutom Ramonas andra tävling i en Gr.N-bil. Nu gäller
det bara att nöta mil och att skaffa mer erfarenhet! säger
Ramona. Vi ser fram emot nästa tävling som blir Bergslagsrallyt.
08-02-10 Mikkelsen youngest
to score WRC points with Swedish Rally Fifth
Fifth overall in the Uddeholm Swedish Rally was an outstanding result for
Andreas Mikkelsen and co-driver Ola Fløene, with a previous best in
the World Rally Championship of ninth in Rally Ireland in November 2007. Engine
turbo boost problems throughout Fridays Leg 1 made it a difficult start,
but the team successfully replaced the necessary parts in Friday evenings
flexi-service, meaning Mikkelsen and Fløene could continue the remainder
of the rally smoothly and with style.
Mikkelsen also made history today by being the youngest driver to score championship
points in a WRC event, beating Matthew Wilsons previous record of eighth
in Rally Argentina at the age of nineteen.
Andreas said, We had a positive shakedown and the car felt great. On
the way to the start of the first stage on Friday morning though, there was
something wrong with a turbo valve and we were more or less without turbo
all of Leg 1. I must thank the Ramsport mechanics who had such a lot to do
on Friday night: how they managed to do it all was just incredible. Theyve
done a great job all weekend. On Saturday the car was working 100% and I also
drove well so everything worked. We set some really good stage times and made
up for some of the time lost on Friday, climbing a few places. Today we had
a great fight with Matthew and it was too bad he went off because it was a
good battle and as well as being sad for him, I would have preferred to have
fought to the end! When we saw he had retired we just turned down our pace
and concentrated on improving our pace notes for returning here in 2010.
It was a multiple triumph for youth as Finnish 22 year-old Jari-Matti Latvala
became the youngest WRC event winner, breaking Henri Toivonens record
with a win at the 1980 RAC Rally aged 24.
Andreass next rally event is Rally Finnskog, a round in the Norwegian
Rally Championship which takes place on 16 February. The rally is located
in the same region as the WRC event Rally Norway.
www.rallyfinnskog.no
www.andreasmikkelsen.com
08-02-10 Tredjeplatsen känns
som en seger
En snurrning på gårdagens sista sträcka kostade Patrik Sandell
och Emil Axelsson ledningen i PWRC-klassen. Men istället för att
hänga med huvudet la svenskarna i en ännu högre växel.
Efter flera sträcksegrar jagade de till slut ifatt tjecken Prokop och
kunde ta hem en tredjeplats.
När mildvädret ställde till problem för arrangören,
som tvingades ställa in flera sträckor, och då flera av de
stora namnen i WRC-klassen föll ifrån, riktades mycket av intresset
mot kampen i PWRC-klassen. Inte minst då mot svenskduon som under hela
helgen körde med full attack genom skogarna och ledde klassen under större
delen av rallyt.
Patrik Sandell och Emil Axelsson hade inte haft tid till mycket träning
i sin nya Peugeot Super 2000-bil. De hade bara 15 mils test med sig i ryggen
när Svenska Rallyt startade i torsdags. Men redan från den inledande
superspecialen på Färjestads Travbana visade de att de tänkte
vara med och slåss om tätpositionerna.
Under fredag förmiddag gick de upp i ledning. En position de sen bevakade
ända fram till lördagens sista sträcka, då en onödig
snurrning sinkade dem över två minuter, och petade ner dem till
fjärdeplatsen.
Men i stället för att hänga med huvudet gav svenskarna sig
tusan på att jaga ifatt Prokop, som då låg 16 sekunder före,
och bärga en tredjeplats.
- Vi var helt inställda i morse på att vi bara SKA vara trea
idag. Men Prokop åkte kanonbra och ökade tre snäpp jämfört
med igår. Så vi tog i lite för lite i början och plockade
bara nån sekund här och där på honom. Så då
satsade vi rejält på långsträckan, SS17, och tog in
elva sekunder berättar Patrik Sandell.
- Sen blev vi lite nervösa när de började stryka sträckor.
Vi visste ju inte hur många som skulle försvinna Tänk om de
strök alla eftermiddagssträckor... Men när vi sen låg
1,4 sekunder efter Prokop innan sista sträckan då visste vi att
det bara var full attack som gällde. Och när vi såg att folk
stod och gjorde tummen upp åt oss några hundra meter föremål,
då visste vi att vi hade grejat det säger Patrik.
Och visst grejade killarna tredjeplatsen. Med marginal dessutom. Patrik och
Emil vann de tre sista sträckorna och hade till slut över 11 sekunder
ner till fyran Martin Prokop. I totallistan hamnade de på en elfte plats,
och blev därmed bästa svenskar.
En av många som var nöjda med svenskarnas framfart var Per Brinkenberg,
motorsportansvarig för Peugeot Sverige.
- Fantastiskt. Helt fantastiskt. Patrik och Emil har gjort en makalös
insats med tanke på den korta framförhållningen och de korta
testerna. Det är helt unikt att de kunna göra detta. De har visat
att både bilen, teamet och de själva är i absolut toppklass.
Vi är enormt stolta över dem. Nu är vi totalsporrade inför
resten av säsongen säger Per Brinkenberg.
Gert Blomquist, teamchef för Peugeot Sport Sverige instämmer.
- Vi visste ju att både bilen och killarna var bra. Men visste
ändå inte var vi stod i förhållande till de andra teamen.
Vårt mål var att vara bland de främsta och få med oss
VM-poäng. Men att slåss om förstaplatsen var mer än vi
hoppades på. Det känns faktiskt otroligt säger Gert
Blomquist.
Slutställning i Svenska Rallyt, PWRC-klassen:
1 Hänninen 2:59:08,7
2 Ketomaa +1:23,2
3 Sandell +1:51,8
4 Prokop +2:03,0
08-02-10 Svenska Rallyt - Inte
som det var tänkt för Flodins del
- "Det blev ju inte alls som vi tänkt oss" summerar Patrik
Flodin slutresultatet i årets Svenska Rally.
- "Vi var helt klart på plats för att vinna rallyt".
Så blev nu inte fallet. Redan på fredagens första kurva snurrade
han och tappade ca en halv minut.
- "Jag var väl antagligen lite överladdad och oturligt snurrade
vi så dumt att jag tappade tid när jag fick försöka backa
och krångla".
De rasade brutalt ner till en elfteplats i totala resultatlistan, men körde
sedan på i ett både högt och stabilt tempo. På fredagens
näst sista sträcka hade de därför avancerat upp till en
tredjeplats.
Dessvärre inleddes även lördagens sträcka som dagen innan.
Sträckan var i dåligt skick med bara grus framme och den var så
dålig att den sedan ströks för genomkörning en gång
till. Just i den här kurvan fanns dock isen kvar, vilket många
förare innan också missat:
- "Jag lyssnade på noten som Göran läste och han läste
is, men eftersom det inte funnits is överhuvudtaget tidigare lyssnade
jag helt enkelt inte"
Eftersom många åkt av före, bland annat Mads Östberg
som förlorade sin topplacering här, var det rejält uppkört.
Patrik och Göran kom långt ut och satt därmed rejält
fast. Som tur var fanns det publik på plats som kunde hjälpa de
tillbaka på vägen igen. Men tidsförlusten var hel 13:40,4
minuter och tredjeplatsen förvandlades till en nittondeplats.
De arbetade upp sig under de nästkommande sträckorna till en sjuttondeplats
till den elfte sträckan. Då gick motorn varm och de beslutade att
avbryta rallyt för att inte riskera motorn.
Men Patrik och Göran gav inte upp!
- "Vi är här för att köra rally och då gör
vi det även om vi ligger en halvtimme efter" skrattade Patrik och
startade om med strafftidstillägg som gjorde att de inför dagen
låg på en 20:e plats och hela 29:41.0 minuter efter.
Liksom under de problemfria sträckorna under rallyt, höll de upp
ett både högt och jämnt tempo och vann bland annat söndagens
andra sträcka (SS16).
Tyvärr drabbades de av en punktering på den näst sista sträcka
och tappade över en minut till. Sista sträckan var grusig och de
slog av lite på tempot på den.
- "Jag är givetvis långt ifrån nöjd med hur rallyt
förflöt och hur långt efter vi kom" sammanfattar han
"Men körmässigt tycker jag ändå att det periodvis
gått bra. Så på så sätt är jag ändå
rätt nöjd".
Patrik hade förövrigt ny co-driver i sin högerstol, Göran
Bergsten. Det samarbetet fungerade perfekt från första början.
- "Det har funkat klockrent i bilen mellan mig och Göran" säger
Patrik men avslutar:
- "Fast... det var förståss vinst vi var här för"
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följt GrN-VM stäcka för sträcka.
Svenska Rallyt GrN-VM
1. Juho Hänninen (Fin) 02:59:08.7
2. Jari Ketomaa 03:00:31.9 +1:23.2
3. Patrik Sandell (S) 03:01:00.5 +1:51.8
4 Martin Prokop (Cz) 03:01:11.7 +2:03.0
5. Uwe Nittel (D) 03:03:04.0 +3:55.3
6 Toshiro Arai (J) 03:03:31.6 +4:22.9
7. Armindo Araujo (P) 03:05:03.9 +6:05.2
8 Bernardo Sousa 03:07:17.3 +8:08.6
9 Simone Campedelli (I) 03:07:18,0 +8.09.3
10. Subhan Aksa (In) 03:13:33.6 +14:24.9
-
16. Patrik Flodin (S) 3:29:11,8 +31:03,1
Komplett
resultatlista hittar du här>>
08-02-10 Latvala historisk
- Yngste föraren att vinna en VM-deltävling någonsin!
Jari-Matti Latvala vann sin första WRC-deltävling och var dessutom
den yngsta föraren någonsin som vinner en deltävling. (Jari-Matti
är 22år). Han strålade i mål och säger att det
är en otrolig känsla!
- "Nu har jag fått bättre självförtroende och ser
fram emot Mexico"
Även tvåan Mikko Hirovnen är nöjd.
- "Jag kom givetvis hit för att vinna, men jag gläds med Latvala"
Hirvonen var även först fram och krama sin landsman och teamkompis.
Mikko klättrar även upp i ledning i förar-VM.
Även trean Gigi Galli är nöjd med sin tredjeplats och han tackar
alla fans i Sverige.
08-02-10 SS18 - Ullen struken
Första sträckan kördes och mycket bekymrade förare kom
imål och rapporterade om rejält grusig och dålig stäcka.
Tävlingsledningen beslutade att INTE köra sträckan en gång
till, utan det blir en regrouping istället.
08-02-09 Svedlund tvingas bryta
efter dag 2
Svenska Rallyt blev inte alls den framgång som Oscar Svedlund och hans
co-driver Björn Nilsson hoppats på. Målet var givetvis att
försvara den seger som den kammade hem i fjolårets VM-rally på
hemmaplan. De kom till start med en splitter ny Subaru GrN-bil. Så ny
att man inte ens hunnit gjort någon test med motorn.
- "Det är väl det som är lite problemet" suckar Oscar
"Bilen kom så pass sent att vi bara hann med ett stötdämpartest
innan Svenska Rallyt drog i gång. Motorn var iväg samma vecka som
rallyt startade på mappning, så vi han aldrig med något
fullvärdigt test".
Redan från rallyts första sträcka har de haft problem med
motorn som inte hänger med:
- "Vi får inte ut den effekten som vi ska och motorn går
inte alls som den ska. För att inte riskera att motorn tar skada, väljer
vi därför att avbryta rallyt" säger Oscar med vemod.
- "Vi siktar nu att få till bilen, så den är fit for
fight inför SM"
Nästa deltävling i SM körs 1-2 mars och är Bergslagsrallyt.
Mer info hittar du på
www.oscarracing.se
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
08-02-09 Patrik och Emil tappade
ledningen efter snurrning
Den svenska toppduon snurrade på dagens sista sträcka och tappade
två och en halv minut. Därmed trillade de ner till fjärde
plats.
Det var en sån där liten grej som fick stora konsekvenser.
Vi gled ut lite i ingången på en vänstersväng och tappade
greppet lite. Och när vi fick fäste igen sögs nosen in och
vred runt bilen i 90 grader. Först trodde vi att vi lätt skulle
komma loss för egen maskin, men det tog ett par minuter innan vi var
därifrån med hjälp av publiken berättar Patrik
Sandell.
Fram till dess hade Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson kört
snabbt och säkert hela dagen och bevakat sin ledning med bland annat
flera sträcksegrar. Men tilltaget på SS14 innebar att värsta
konkurrenten, finländaren Juha Hänninen, kunde ta sig upp i en komfortabel
ledning. Svenskarna trillade ner till en fjärde plats och får ställa
in sig på att jaga under morgondagen.
Trots missen låter Patrik och Emil inte särskilt nerslagna när
de summerar de två första tävlingsdagarna i sin nya Peugeot
207 Super 2000.
Vi har väl 16 sekunder upp till en tredjeplats nu och det kanske
vi kan köra oss till imorgon. Men ska vi ta ytterligare placeringar så
är det mer än vad vi kan påverka själva. Men vi kommer
att köra på med full attack imorgon och försöka bjuda
publiken på en bra show säger Patrik.
Framförallt har vi haft riktigt riktigt kul här i bilen, och
det är ju ändå därför vi sysslar med rally. Vi har
ju bara 18 tävlingsdagar på hela året i bilen. Så vi
passar på att njuta tillägger Emil Axelsson.
Imorgon avslutas Svenska Rallyt med 6 specialsträckor på sammanlagt
96 km. Patrik och Emil ligger på totalt 12:e plats och är därmed
fortfarande bästa svenskar.
Ställning i PWRC efter 14 av 20 sträckor:
1 Juho Hänninen 2:12:46,4
2 Jari Ketomaa +1:08,1
3 Martin Prokop +2:11,9
4 Patrik Sandell +2:28,3
12. Oscar Svedlund +10:50,8
18. Patrik Flodin +29:40,7
08-02-09 SS12 inställd
På grund av mildvädret och det mjuka underlaget har tävlingsledningen
beslutat att ställa in SS 12 Horssjön 2.
08-02-08 Patrik och Emil i
ledning efter första dagen
Det har gått i raketfart hela dagen för Patrik Sandell och Emil
Axelsson. Efter åtta sträckor leder de PWRC-klassen i Svenska Rallyt.
Redan på första sträckan i morse visade svenskarna att de
tänkte vara med och slåss i täten. Det har blivit täta
fajter främst med finländarna Hänninen och Ketomaa. Sakta men
säkert har dock Patrik och Emil tagit sekunder i sin Peugeot Super 2000.
- Inga som helst problem. Bilen funkar klockrent, så det är
bara för oss att stå på i samma tempo i två dagar till,
säger Patrik Sandell.
Tider efter 8 av 20 sträckor:
1 Sandell
2 Hänninen +15,9 sek
3 Flodin +59,3 sek
4 Ketomaa +1:07,2 sek
(10) Svedlund +2:50,8
08-01-07
Daniel laddad inför hemmastarten - torsdagens test gav positiva indikationer
På torsdagen testade Daniel Carlsson sin Peugeot 307WRC tillsammans
med Bozian Racing i skogarna utanför Munkfors i Värmland. Om Daniel
var laddad tidigare så är han det än mer efter testet - "en
av de absolut bästa WRC-bilar jag kört", var omdömet.
Att det till och från var problem med Peugeot 307WRC när Peugeots
fabriksteam använde den i rally-VM är ingen hemlighet. Numera körs
några av bilarna av fabriksstallets tidigare satellitteam, Bozian Racing,
som fortsatt att utveckla dem. Teamet har med framgång tävlat i
franska mästerskapen och vissa VM-deltävlingar, och nu sköter
de alltså Daniels bil i rally-SM. Efter testet är Daniel positiv:
- Detta är absolut en av de bästa bilar jag kört. Teamet har
fått till bilen bra, omfattande förbättringar har gjorts sedan
tidigare och bilen ger mig självförtroende i körningen. Vi
har absolut chans att göra bra ifrån oss, säger Daniel entustiastiskt.
Inför starten i rally-SM har det varit mycket arbete och även ett
visst mått av hemlighetsmakeri kring hela satsningen. Vad allt har handlat
om annonserades vid en presskonferens i Karlstad på onsdagen, nämligen
att Daniel tillsammans med samarbetspartnern Nordisk Mobiltelefon avser att
TV-sända hela sin körning live inifrån bilen. Det hela blir
möjligt tack vare Nordisk Mobiltelefons nät, baserat på det
gamla NMT-nätet, med täckning över nästan hela Sverige.
- Vi kommer att strömma ut livebilder via Nordisk Mobiltelefons anslutningar
ur vår bil. Där finns också en extra box som sänder
ut vår position och hastighet. Vi jobbar febrilt för att ge publiken
tillgång till detta live på Internet redan under Uddeholm Swedish
Rally - men fokus är på testning och experimenterande, så
vi vet inte vilka barnsjukdomar som kan uppstå. En sak är jag dock
helt säker på - detta är framtiden! säger Daniel.
Imorgon, fredag, börjar SM-tävlingen med superspecialsträckan
på Färjestadstravet i Karlstad. Sedan kör ekipagen sträckor
under lördagen innan det är målgång på söndagseftermiddagen.
Daniel är laddad och tror han har chans att vara med i toppen:
- Bilen känns fantastiskt bra och borde vara konkurrenskraftig. Hade
förutsättningarna varit samma för alla hade jag definitivt
trott på seger, men vi ska komma ihåg att ekipage som är
nominerade för både SM och VM kör sträckorna tidigare
än oss, och de har dessutom rekognoscerat dem två gånger
istället för en som vi. Men jag tänker absolut fajtas i toppskiktet
i SM - något annat sikte finns inte.
08-02-07 Sandell snabbast på
Shakedown
Patrik Sandell och Emil Axelsson var snabbast I PWRC-klassen på dagens
shakedown inför Svenska Rallyt. Det var ett starkt formbesked inför
VM-rallyt som inleds senare ikväll.
Det har varit nöjda miner hos Peugeot Sport Sverige under dagen. Ett
lyckat första test med Super 2000-bilen tidigare i veckan följdes
nu av en lika bra shakedown i förmiddags. Vartefter tiderna från
de olika teamen trillade in bekräftades dessutom känslan att man
verkligen hittat rätt med bilen. Med tiden 1:11:0 var de snabbast av
de 21 ekipagen i PWRC-klassen.
- Man ska vara försiktig med att dra några slutsatser av
tiderna från en shakedown. Vi kan inte riktigt veta hur vi står
oss jämfört med de övriga teamen förrän imorgon,
då rallyt startar på allvar. Men känslan i bilen är
helrätt, och med den korta tid vi haft på oss att lära den
nya bilen så känns det fantastiskt bra, säger Patrik
Sandell.
Senare ikväll inleds rallyt med en publiksträcka, en så kallad
superspecial på Färjestads Travbana. Patrik och Emil startar där
som första bil.
Tider Shakedown:
1 Sandell 1.11.0
2 Hänninen +0,3 sek
3 Prokop +0,6 sek
08-02-07 Sordo fem minuters
tidstillägg
Daniel Sordo hade problem med sin motor i Monte Carlorallyt och bröt
pga turboproblem. En ny turbo sattes in och Sordo startade enligt superrallyreglerna.
Efter rallyt konstaterade man skador på motorn, som teamet bytte och
därmed får Sordo fem minuter i straff tid på Svenska rallyt
08-02-07 Fords Mikko Hirvonen,
en av förhandsfavoriterna i Svenska Rallyt
På fredagsmorgonen inleds det svenska VM-rallyt på riktigt
efter torsdagens prolog i Karlstad. Ifjol vann Marcus Grönholm i Ford
Uddeholm-Swedish Rally, i år sägs en ny finne i en Ford Focus RS
stå på tur
Mikko Hirvonen
Efter en tredjeplats ifjol samt seger i det efterföljande norska VM-rallyt,
är Ford-teamets försteförare, finländaren Mikko Hirvonen
en av förhandsfavoriterna till segern i Svenska Rallyt 2008.
- Alla frågar mig om jag känner att jag är förhandsfavoriten
i rallyt. Det finns dock flera möjliga segrare, och jag är en av
dem, men jag framhåller inte mig själv som förhandsfavorit,
förklarar Mikko Hirvonen ödmjukt med ett tillägg om att han
känner viss press.
- Men jag hade också press på mig i Monte Carlo också, där
jag fick ett bra resultat (2:a), fortsätter han.
Märkes-VM
Ford-teamets styrka ligger i helheten och jämnheten. Teamet under britten
Malcolm Wilsons ledning, utstrålar harmoni samtidigt som det finns en
målmedvetenhet att nå framskjutna placeringar för förarna
som tillsammans tar många poäng i märkesmästerskapet.
2006 och 2007 har BP Ford Abu Dabi World Rally Team, kört hem världsmästartiteln
för tillverkare.
Jari-Matti Latvala
Utöver den 27-årige Mikko Hirvonen ingår den 22-årige
landsmannen Jari-Matti Latvala i Ford-teamets grunduppställning. Det
är fjärde gången som Latvala kommer till start i Svenska Rallyt.
- Ett riktigt vinterrally är alltid jättekul. Jag har kört
många vinterrallyn, och känslan av att köra fort på
snö och is är verkligen härlig, säger Jari-Matti Latvala
och tillägger att det finns en speciell känsla i att köra så
mycket på sladd som man gör i ett vinterrally.
- Det är en körstil som gör det enklare att ta kurvorna, fortsätter
han.
Kahlid Al Qassimi
Tredjeman hos Ford är 35-årige Kahlid Al Qassimi från Abu
Dabi. För hans vidkommande är det första VM-rallyt på
snö över huvud taget.
- Jag har endast kört ett kortare test på snö och is tidigare,
så jag har ytterst liten erfarenhet av detta underlag sedan tidigare,
säger Kahlid Al Qassimi och tillägger att han försöker
lära sig tekniken med att köra så mycket som möjligt
på sladd.
Svenska Rallyt inleds på torsdagskvällen med en kort prolog på
Färjestads Travbana, medan rallyt drar igång på allvar på
fredagsmorgonen.
08-02-06 P-G mot Petter i
het rallyduell
P-G Andersson mot Petter Solberg, Sébastien Loeb mot Mikko Hirvonen.
Där har ni två heta dueller att se fram emot när Uddeholm
Swedish Rally inleds med Superspecialen på Färjestadstravet torsdagen
den 7 februari.
I fjol kom över 16.000 åskådare till Färjestadstravet
för att se världseliten i rally göra upp på den spektakulära
sträckan. Intresset är minst lika stort i år.
Superspecialen på Färjestadstravet körs som SS1 torsdag kväll
och som SS8 ett dygn senare. Startlistan, som är preliminär till
ett domarmöte torsdag förmiddag, innehåller flera spännande
dueller.
Första paret ut på banan är Patrik Sandell och norrmannen
Eyvind Brynildsen. Båda är anmälda till Grupp N-VM och kör
helt olika bilar. Sandell rattar en Peugeot 207 Super 2000 medan Brynildsen
ställer upp i en Mitsubishi Lancer.
Även i det andra och det tredje heatet blir det svenskt i form av Grupp
N-förarna Patrik Flodin (mot Jari Ketoma) och Oscar Svedlund. Oscar vann
klassen i Uddeholm Swedish Rally 2007 sedan finländaren Juho Hänninen
diskvalificerats som "segrare" efter målgång. Nu ställs
de mot varandra.
Efter ett antal Grupp N-heat bjuder arrangörerna på WRC-dueller
av bästa märke. Eller vad sägs om:
Morten Østberg, Norge-Khalid Al Qassimi, Förenade Arabemiraten.
Matthew Wilson, Storbritannien-Urmo Aava, Estland.
Conrad Rautenbasch, Zimbabwe-Andreas Mikkelsen, Norge.
Henning Solberg, Norge-Toni Gardemeister, Finland.
Chris Atkinson, Australien-Gigi Galli, Italien.
Daniel Sordo, Spanien-Jari-Matti Latvala, Finland.
Petter Solberg, Norge-P-G Andersson, Sverige.
Sébastien Loeb, Frankrike-Mikko Hirvonen, Finland.
Inför SS1 öppnas arenan kl 17.00 och nedräkningen börjar
en timme senare med diverse aktiviteter. Bland annat skriver toppförarna
autografer i totohallen kl 18.30-19.00.
Därefter kommer tävlingen att invigas, en ceremoni som den celebra
trion Prins Carl Philip, handelsminister Ewa Björling och landshövding
Eva Eriksson kommer att hålla i.
Första paret ut i tävlingen, Sandell och Brynildsen, släpps
iväg kl 20.04.
Superspecialen kommer att direktsändas i SVT 24 med start kl 20.00.
08-02-06 Svenska Rallyt rullar
igång för Nyman
Det är mycket som står på spel i helgens tävling när
både SM och Fordcup-poäng ska delas ut.
Men Team Nyman är grymt taggade för att kriga om toppoängen.
Det Svenska VM-rallyt drar igång imorgon torsdag och med namn som Sebastian
Loeb, Mikko Hirvonen och Jocke Nyman kommer det att bli fart och fläkt
i värmlandsskogarna.
Efter en hel del förberedelser både fysiskt som mentalt känner
sig grabbarna redo för en tuff fight för att på söndag
kunna stå som segrare i klassen.
www.jockenyman.com
08-02-06 Peugeot 207 S2000
på startlinjen i Svenska rallyt!
På torsdag startar Svenska Rallyt, en riktig klassiker i VM-cirkusen.
På startlinjen står då Patrik Sandell och Emil Axelssons
med sin nya Peugeot Super 2000.
Under söndagen och måndagen har svenskarna varit i Norge för
ett tvådagarstest tillsammans med Peugeot Sport. 15 mil specialsträckor
har avverkats under närmast perfekta vinterförhållanden. Ett
test som gav mersmak.
- Bilen känns grymt snabb och lättkörd. Den påminner
mycket om en Super 1600 i körsättet, fast det driver på mycket
mer eftersom den är fyrhjulsdriven, berättar Patrik Sandell. Men
jag känner att jag redan nu kan behärska den och placera den på
vägbanan som jag vill.
Patrik och Emil blev Juniorvärldsmästare 2006 i just en Super 1600-bil,
vilket kanske är en av förklaringarna till att de redan från
början verkar känna sig hemma i bilen. Med Super 2000-bilen tävlar
de i den så kallade Grupp N-klassen, eller Production World Rally Championship
(PWRC), som är klassens riktiga namn.
- Enligt reglementet är det inte tillåtet med aktiv mellandiff,
vilket gör den lite bångstyrig. Det är en hårfin avvägning
mellan under- och överstyrning. Det vill säga för mycket sladd
eller ingen sladd alls, men jag tycker att vi lyckats hitta en bra balans,
summerar Patrik sitt premiärtest.
Även Gert Blomquist, teamchef på Peugeot Sport Sverige, verkar
nöjd med vad han fått se.
- Vi gjorde ett vintertest med bilen tillsammans med fransmännen i fjol
och den kunskapen har vi ju med oss. Nu har vi koncentrerat oss på en
del finjusteringar och att få Patrik att känna sig bekväm.
Och det verkar ha gått som det ska. Det känns som att Patrik och
bilen har funnit varandra, säger Gert Blomquist.
08-02-06 Patrik Sandell kör
Peugeot 207 S2000 i 6 VM-tävlingar!
Nu gör Peugeot Sverige en jättesatsning. Teamet har anmält
att man kör den nya VM-serien i rally 2008! Och man gör det - som
första team någonsin - i en Super 2000-bil. Första tävlingen
blir Uddeholm Swedish Rally - Svenska Rallyt - mellan den 8 och 10 februari.
- Perfekt att få inleda på mitt favoritunderlag snö, jublar
teamets nye förare, Patrik Sandell från Östersund.
Det blir alltså 24-årige Patrik Sandell från Östersund
som tar över ratten i teamets Peugeot 207 Super 2000-bil. Med sig har
han också sin codriver, östgöten Emil Axelsson, som i och
med den nya satsningen tar ett år tjänstledigt från jobbet
för att kunna satsa på rally på heltid, precis som Patrik.
Teamansvarig för det svenska Peugeot-teamet är smålänningen
Gert Blomquist:
- Det är, vad jag förstår, den största satsning på
rally som någonsin gjorts av en svensk importör!
Den bil som det svenska Peugeot-teamet ska tävla med är en Peugeot
207 Super 2000. Bilen har utvecklats i samarbete med Peugeot Sport i Frankrike
och testades i nya IRC - Intercontinental Rallye Challenge - förra året.
S 2000-bilarna saknar turbo och tävlar i VM-sammanhang från och
med i år i den nya VM-klassen för produktionsbilar, PWRC. Motståndare
blir de etablerade turbobilarna i den så kallade N4-klassen i Grupp
N.
- Peugeot Sport i Frankrike har tagit fram baskonstruktion och köregenskaper
på asfalt, medan vi i Sverige tagit fram väghållningskit
för snö och grus, och det har fungerat jättebra, säger
Gert. Som ser fram mot att ta upp kampen mot de etablerade teamen i den nya
VM-serien.
Egentligen gick anmälan till den nya VM-serien ut för en månad
sedan, men FIA gav det svenska teamet dispens, eftersom man gärna ville
ha en S2000-bil till start:
- S2000 är ju tänkt som klassen som ska ta över efter de betydligt
dyrare WRC-bilar som kör hela serien, säger Gert.
Procuction World Rally Championship 2008 omfattar sex deltävlingar och
det svenska teamet är anmälda till samtliga. Serien inleds med Uddeholm
Swedish Rally i februari och omfattar därefter tävlingarna i Argentina
veckan efter påsk, Grekland i slutet av maj, Turkiet i mitten av juni,
Nya Zeeland i augusti och så den klassiska avslutningen - i England
i slutet av november.
- Vi utesluter inte heller någon enstaka start i årets Intercontinental
Rallye Challenge och i någon deltävling här hemma i Sverige,
säger Per Brinkenberg, motorsportansvarig hos Peugeot Sverige.
Det är inte bara den svenska Peugeot-organisationen som står bakom
den nya satsningen. Patrik har med sig egna, externa sponsorer och satsar
fullt på samarbetet med den svenska Peugeot-organisationen.
Patrik Sandell är en av de nya, unga och hårdsatsande tävlingsförare
som blir allt fler i svensk motorsport. Framför allt har den unge jämtlänningen
satsat på Junior-VM, som han och Emil vann 2006. I förra årets
serie - som vanns av en annan svensk förare, Per Gunnar Andersson, slutade
Patrik och Emil på sjätte plats efter en problemfylld säsong.
Svenska Rallyt blir Sandells första i en fyrhjulsdriven rallyracer från
Peugeot.
Förare: Patrik Sandell Codriver: Emil Axelsson
Född: 1982-04-21 Född: 1983-08-26
Längd: 183 cm Längd: 190 cm
Vikt: 71 kg Vikt: 84 kg
Bostad: Östersund Bostad: Linköping