11-12-27
Svenska Rallyt och Ninetech ingår samarbete för Rally Sweden
Svenska Rallyt AB och Ninetech AB, kunskapsföretag inom IT och digital
kommunikation, har ingått ett 4-årigt samarbetsavtal med start
i Rally Sweden 9-12 februari 2012.
En riktigt fin julklapp!, säger Glenn Olsson, VD för
Svenska Rallyt AB. Tillsammans med Ninetech kan vi säkerställa
vår produkt och även vidareutveckla vårt event med kraftfulla
IT-verktyg med tillhörande digital kommunikationsplattform att verka
från. Vår stora ambition med Rally Sweden är att leverera
ett fulländat VM-rally. Med Ninetech på rallykartan kan vi
uppbringa hästkrafter och teknik i symbios.
Rally Sweden är Sveriges största återkommande publika
evenemang med 45 miljoner tv-tittare från 195 länder och 200
000 besökare på plats.
Ninetech, med kontor i Karlstad, Stockholm, Malmö, Göteborg,
Örebro och Växjö, ser stora möjligheter i engagemanget,
både genom att förbättra Svenska Rallyts digitala styrka
med lösningar och kunskap men även som en möjlighet att
stärka det egna varumärket.
Ulf Sandlund, VD på Ninetech berättar:
Att gemensamt få vara med att utveckla varumärke och
digital plattform för ett av Sveriges mest kända varumärken
är en stor ära. Vi ser tydliga kopplingar mellan Rally Swedens
utmaningar kring marknadskommunikation och IT och den riktning Ninetechs
erbjudande utvecklas. Vi tycker det ska bli mäkta kul att börja
jobba tillsammans!
Fakta Rally Sweden 2012
Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i rally-VM, WRC. Tävlingen
har 45 miljoner TV-tittare från 195 länder och lockar årligen
220 000 besökare. 2012 avgörs Rally Sweden 9-12 februari. Start
och mål sker i Karlstad och den centrala serviceplatsen ligger i
Hagfors. I år kommer ett flertal sträckor även att avgöras
på norsk mark i trakterna kring Kongsvinger.
www.rallysweden.com
11-12-19 Richard Göransson
kör MINI i kungaklassen WRC i Svenska Rallyt 2012
Racingföraren Richard Göransson står inför sitt livs
utmaning. Han ska mäta sig mot världseliten i rally på
deras egen hemmaplan i högsta klassen!
Efter förra årets succé där Richard Göransson
kom tvåa i PWRC-klassen i Svenska Rallyt har han nu beslutat sig
för en ännu större utmaning, att köra i snabbaste
WRC-klassen. En utmaning han kanske ännu inte insett den fulla vidden
av.
- Det här blir den största utmaningen i min karriär och
jag skulle ljuga om jag inte säger att jag är nervös. Jag
tävlade ju i rally för första gången för bara
drygt ett år sedan, säger Richard
Richard kommer att köra en MINI John Cooper Works WRC i Svenska Rallyt,
en bil som drivs av det brittiska fabriksteamet Prodrive. Anledning till
att han gör det här säger han är för att bli
en bättre racerförare.
- Jag har nu varit i toppen i racing under flera år och för
mig är det viktigt att jag fortsätter att utvecklas som förare,
och rally är ett sätt att göra det på. Jag lär
mig att improvisera mer, möta olika förhållanden på
ett bättre sätt och att snabbare kunna fatta rätt beslut.
Rally är fortfarande något helt nytt för mig och WRC är
det största man kan köra, det är rallyts Formel 1, säger
Richar
Även denna vinter har Richard ett samarbete ihop med Fredrik Eljas
och hans team Eljas Motorsport. Fredrik fungerar som mentor och eventansvarig
och han kommer ta hand om test och tävlingsprogrammet inför
Svenska Rallyt.
- Richard visade i vintras att han kan åka grymt fort i en rallybil
trots minimal förberedelse. Samarbetet med Richard är utvecklande
även för oss och det här blir första gången
Eljas Motorsport är involverande i en satsning på WRC i Svenska
rallyt, säger Fredrik
Tävlingen körs den 9-12 februari med start och mål i Karlstad
och Fredrik Eljas har ett tydligt mål.
- Först och främst ska vi ha riktigt kul. Förra året
var målet en topp 5 placering i PWRC vilket vi med en andraplats
överträffade med råge. Om vi den här gången
kan ta VM-poäng, vilket innebär en topp 10 placering totalt,
har Richard och teamet utfört något fullkomligt extraordinärt,
menar Fredrik.
Världsmästarteamet Prodrive som bygger och driver MINI:s WRC-bilar
ser fram mot utmaningen att hjälpa Richard Göransson i konkurrensen
mot världens bästa rallyförare i den allra högsta
klassen.
- Prodrive är glada att få arbeta med en förare med så
stor talang som Richard har, säger Prodrives Richard Taylor. Även
om han mest är van vid torr asfalt så har han nyligen skaffat
sig erfarenhet av att köra vinterrally och vi vet att vår MINI
WRC bil är lätt att köra och är säkra på
att han kommer att kunna anpassa sig till den. Vårt mål är
att hjälpa Richard till sin bästa placering någonsin i
Svenska Rallyt.
11-12-09 Hetaste svensken
först med anmälan till Rally Sweden
Pontus Tidemand är snabb, snabbast av alla hittills i 2012 års
upplaga av Rally Sweden. När anmälan till den svenska VM-tävlingen
öppnade under fredagen stod han först i kön.
Jag tycker inte om att vara tvåa, säger årets
komet i svensk rallysport och ler.
Pontus Tidemand är den kanske hetaste av alla svenska rallyförare
just nu. Efter 2011 års succé och guld i SM är 21-åringen
från Charlottenberg på väg att göra internationell
karriär. Första steget mot toppen blir hans favorittävling,
Rally Sweden 9-12 februari.
Rally Sweden är självklart speciellt för mig som
värmlänning. Det avgörs på hemmaplan, är extremt
häftigt och en riktig folkfest. Jag har kört delar av VM-banan
som SM-förare de två senaste åren och det ska bli kul
att äntligen få köra hela tävlingen, säger Tidemand.
I Rally Sweden kommer Tidemand att tävla i en Skoda Fabia S2000 för
det norska talangutvecklingsbolaget inom motorsport, EVEN Rally, med vilket
han nyligen skrev ett samarbetsavtal.
EVEN Rally ligger bland annat bakom satsningen på Andreas Mikkelsen,
norrmannen som gjorde succé och vann 2011 års upplaga av
IRC, Intercontinental Rally Challenge.
Jag ser verkligen fram emot årets säsong där min
medverkan i SM kommer att kryddas med ett par internationella starter,
varav Rally Seden blir den första.
Tidemand kan räkna med hård konkurrens i Super 2000-klassen.
VM-trean Sébastien Ogier, som nyligen lämnade Citroën
för Volkswagen, blir en av konkurrenterna. Ovan nämnde Andreas
Mikkelsen en annan och förhoppningsvis kommer Tidemand även
att ställas mot P-G Andersson, som jobbar för att få till
en start med Proton.
Jag kommer att ställas mot några av världens bästa
rallyförare vilket ger mig en unik möjlighet att under tre intensiva
tävlingsdagar få känna på, och förhoppningsvis
växa in i, det tempo som gäller på internationell toppnivå.
11-11-29 Volkswagen och
Svenska Rallyt skriver treårigt samarbetsavtal
År 2013 går Volkswagen in i World Rally Championship, WRC.
Men redan 2012 kommer bilmärket att synas ordentligt i mästerskapet
eftersom man blir Official Car och ny, stor partner till VM-deltävlingen
Rally Sweden och Svenska Rallyt AB.
Avtalet med Svenska Rallyt AB är treårigt och gäller med
start under VM-rallyt 2012. Volkswagen kommer att vara Official Car och
en av Rally Swedens största partners.
Det här är hur positivt som helst för oss och bevisar
att Rally Sweden som produkt och upplevelse står sig stark, säger
Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB.
Volkswagen som varumärke och biltillverkare är synonymt
med kvalitet. Det borgar också för att vi tillsammans, genom
våra gemensamma kanaler, kan arbeta ännu mer visionärt
och långsiktigt med att utveckla evenemanget, inte minst inom miljöarbetet.
Det här samarbetet känns helrätt rakt över hela vår
struktur och för oss är det här ett mycket betydelsefullt
avtal, säger Glenn Olsson.
Att vara Official Car innebär att Volkswagen kommer att förse
Svenska Rallyt AB med drygt 40 bilar av olika slag. Bilarna kommer att
användas som föråkarbilar, som säkerhetsbilar, inom
TV-produktionen, inom mediearbetet samt i en rad övriga sammanhang
före, under och efter rallyt. Under Rally Sweden kommer Volkswagen
också att arrangera olika former av evenemang för såväl
kunder som samarbetspartners.
Eftersom Volkswagen går in i WRC 2013 kändes det här
som ett naturligt steg att ta. Samarbetet med Svenska Rallyt, som är
en av världens mest traditionsrika motortävlingar, blir en bra
brygga in i rallyvärlden för vår del, säger Sten
Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Rally Sweden arrangeras 9-12 februari 2012. Start och mål sker i
Karlstad och den centrala serviceplatsen ligger i Hagfors. I år
kommer ett flertal sträckor även att avgöras på norsk
mark i trakterna kring Kongsvinger.
11-09-05 Ny styrelse och
vd för Svenska Rallyt AB
Svenska Rallyt AB har fått en ny styrelse och ny ägarsituation.
Förändringarna klubbades igenom vid företagets ordinarie
bolagsstämma i Karlstad under måndagen.
Glenn Olsson utsågs dessutom till ny verkställande direktör
efter Bertil Klarin.
Arbetet med att rekonstruera Svenska Rallyt AB verkställdes under
måndagens ordinarie bolagsstämma. Via en riktad nyemission
förs kapital in i företaget av Svenska Bilsportförbundet
(SBF) och Uvåns Näringslivscenter AB i Hagfors.
Vår gemensamma målsättning är att stärka
företagets ekonomi, göra Rally Sweden attraktivt för samarbetspartners
och säkerställa tävlingens plats i VM-kalendern, säger
Olsson, som parallellt med sin tjänst på Svenska Rallyt AB
också kommer att kvarstå som vd för Uvåns Näringslivscenter.
Olsson, som också är utvecklingschef på Hagfors kommun,
har suttit i Svenska Rallys styrelse sedan hösten 2007 och innan
dess var han bland annat vd för Svenska Rallyt Event AB.
SBF och Uvåns Näringslivscenter blir huvudägare med 45,9
procent vardera av aktierna. Övriga nio ägare Kungliga
Automobil Klubben och åtta värmländska motorföreningar
äger 0,9 procent vardera.
Tidigare ägde SBF och ovan nämnda klubbar tio procent var av
Svenska Rallyt AB.
Svenska Bilsportförbundet förstärker engagemanget
i Svenska Rallyt på ett unikt sätt. Det är inte vanligt
att vi går in i enskilda arrangemang i denna omfattning men vi ser
det som mycket viktigt att säkerställa VM-rallyt och det finns
en bred uppslutning för vårt beslut. Vi bedömer att det
går att utveckla rallyt i flera avseenden och vi ser verkligen fram
mot att vara en del av rallyts framtid, säger Kåge Schildt,
ordförande i Svenska Bilsportförbundet.
De nya huvudägarna har vardera tre platser i den nya styrelsen. SBF:s
representanter blir Kenneth Thorén, Leif Nilsson och Svenska Rallyts
ordförande sedan ett år tillbaka, Lars Österlind.
Uvåns Näringslivscenter har, förutom vd:n Glenn Olsson,
utsett Andreas Slätt och norrmannen Erik Veiby.
De nio motorsportklubbarnas gemensamma representant i den nya styrelsen
är Håkan Olsson, ordförande i Karlstads Motor Club-Bil,
föreningen som sedan flera år tillbaka bland annat ansvaret
för superspecialsträckan på Färjestadstravet i Karlstad.
Lösningen med SBF och Uvån som nya huvudägare känns
trygg. Båda värnar mycket om Rally Swedens fortsatta utveckling
i regionen och deras engagemang kring tillsättningen av nya styrelsemedlemmar
visar att de menar allvar med att skapa stabilitet i bolaget igen. Framtiden
för rally-vm ser ljus ut och redan nu finns det beslut på två
nya fabriksteam. Jag ser verkligen fram emot att leda styrelsearbetet
tillsammans med övriga i styrelsen och vår nya vd, säger
ordföranden Lars Österlind.
Svenska Rallyt AB:s tidigare vd, Bertil Klarin, kommer att jobba kvar
inom företaget som tävlingsledare för VM-deltävlingen
Rally Sweden som 2012 kommer att avgöras 9-12 februari.
Styrelsen för Svenska Rallyt AB
Ordföranden Lars Österlind har en lång, internationell
motorsportkarriär bakom sig. Bland annat är han sedan flera
år tillbaka ledamot i det internationella bilsportförbundets,
FIA:s, World Motor Sport Council och domare i Formel 1.
Leif Nilsson är ordförande i STCC AB och var tidigare
vd för det kommunal- och privatägda marknadsföringsbolaget
Göteborg & Co. Under 15 år som evenemangschef medverkade
han till att bland annat friidrotts-VM 1995, Volvo Ocean Race och friidrotts-EM
2006 genomfördes i Göteborg.
Kenneth Thorén, före detta vd på Synsam, är
vice ordförande i Svenska Bilsportförbundets styrelse, styrelseordförande
i Swedish Motor Sport Challenge och dessutom förbundskapten i racing.
Andreas Slätt är varumärkesstrateg. Han har tidigare
varit marknadschef på Färjestadstravet, Solvalla och Unibet,
men arbetar numera som seniorkonsult på Ninetech, kunskapsföretag
inom IT, i Karlstad.
Erik Veiby är rallyintresserad vd för norska Betong Øst
AS och som styrelseordförande i Rally-VM Invest AS var han en av
de starka männen bakom VM-tävlingen Rally Norway. Veiby är
dessutom en av grundarna av talangutvecklingsbolaget Evenrally, som bland
annat står bakom internationella satsningar med Andreas Mikkelsen
och rallycrossföraren Mats Lysen. Evenrally har också funnits
med i värmlänningen Pontus Tidemands SM-satsning i rally 2011.
Glenn Olsson, utvecklingschef på Hagfors kommun, vd för
Uvåns Näringslivscenter och nytillsatt vd i Svenska Rallyt
AB. Olsson har suttit med i Svenska Rallyts styrelsen sedan hösten
2007 och varit vd för Svenska Rallyt Event AB.
Håkan Olsson, ordförande i Karlstads Motor Club-Bil
och ägarklubbarnas gemensamma representant i styrelsen. Ägarklubbarna
är: Forshaga MC, Hagfors MK, Karlstad MC-bil, MK Ratten, SMK Eda,
Årjängs MK, MK Team Westom, Kils MK Bil och Kungliga Automobil
Klubben.
11-03-08 Räkna med
Rally Sweden även 2012
Vi har fått förhandsinformation om att vi finns med
i nästa års VM-kalender, säger Svenska Rallyts VD Bertil
Klarin.
Tisdagen den 8 mars var det meningen av Internationella bilsportförbundet
skulle ha spikat nästa års VM-kalender på ett möte
i Paris. Av olika skäl flyttades beslutet fram till slutat av mars
månad.
För vår del spelar det mindre roll. Jag har fått
förhandsinformation om att vi finns med i kalendern på det
datum vi själva önskat, det vill säga 9-12 februari, säger
en nöjd Klarin.
Beslutet var väntat. Årets tävling var en succé
med perfekta yttre förhållanden, mycket publik och en enormt
spännande och jämn toppstrid.
En nyhet för året var att en av specialsträckorna gjorde
en sväng in i Norge.
Till 2012 kommer vi med största säkerhet att utveckla
samarbetet med norrmännen och avgöra fler sträckor i gränsområdet,
säger Klarin.
11-02-18 Åhlin 19
år kör rally VM
Fredrik Åhlin summerar Rally Sweden och drömmer om en Världsmästartitel
2017!
Förutom klassegern i Rally Sweden så tilldelades Fredrik även
priset "Årets Rallyförare". Priset delades ut av
den forne rallyvärldsmästaren Björn Waldegård, som
representerade Svenska Rallyförarklubben. Prischeck var på
10.000 kr.
- "Vilken överraskning och mycket hedrande" säger
en dubbelt glad Fredrik.
Fredrik och Håkan hade på pappret inga större chanser
till topplaceringar, och innan start sa Fredrik, "- Någon fyrhjulsdriven
spanjor eller så borde vi i alla fall kunna hålla bakom oss!"
Rally Sweden bjöd på fantastiskt väder med väldigt
fina specialsträckor såsom klassikern Fredriksberg som kantades
av tiotusentals åskådare;
- "Det är bara så fränt att jag har fått möjligheten
att köra VM-delen i Rally Sweden" säger Fredrik.
På en av rallyt sista sträckor, Gustavsfors, en kort sträcka
blev det DRAMATISKT!
Fredrik kommer lite för fort in i en kurva och genar lite på
snövallen och vips, bilen rullar runt ett helt varv, men som tur
var så landade ekipaget på alla 4 igen. Dessutom står
bilen på vägen och i rätt riktning!
Håkan som är lugnet själv tar till orda i intercomet och
säger till Fredrik; "- Så där ja, då lägger
du i ettan och kör".
Teamet tappade bara 10 sekunder, och fick sedan åka nästa sträcka,
som var över 2 mil, med ett extra luftintag, vänster sidoruta
hade krossats och det var -27 grader ute!
Efter 22 specialsträckor och närmare 30 mil rullade ekipaget
över målrampen i Karlstad, inte bara som vinnare i sin klass
utan även med en hedrande 20:e plats i totalsammandraget i bagaget,
och en stor portion erfarenhet innanför rallyoverallerna.
Nu väntar nästa SM-deltävling, Rally Fäviken, och
där kommer man samtidigt köra Skotercross- SM under Fäviken
Winter Weekend.
11-02-17 LIVE-TV succé
under Svenska Rallyt!
17 februari 2011Under Svenska Rallyt sände Richard Göransson
LIVE inifrån rallybilen och det var enormt intresse. Mer än
75000 visningar under de tre dagarna och med rekordsiffror på Richards
hemsida. Svenska Rallyt är Sveriges största publika sportevenemang
och intresset att följa rallyt över internet visade sig vara
större än väntat.
- Det är ju helt sjukt. Över 75000 tittare ville följa
oss på rallyvägarna. Tittarna kunde följa oss via
www.richardgoransson.com
samt på Viasat Motor Facebook sida. Hade vi inte haft rättighetsbegränsningar
och därmed fått sända via andra hemsidor och utanför
Sverige hade siffran varit enorm. Men det här är magiskt ändå,
säger Richard
Richard kunde med hjälp av Net1, Solidtango, Viasat och HiQ genomföra
dessa sändningar.
10-02-14 Finaldagen på
Svenska Rallyt 2011!
Richard Göransson och Eljas Motorsport gjorde ett sensationellt resultat
och slutade tvåa i Svenska Rallyt 2011. Målet var top 5 och
att det blev en andraplats var ingen som ens kunde tro.
Med fanns ett filmteam under hela helgen och här kommer en häftig
film från finaldagen.
www.richardgoransson.com/2011/02/14/film-sammandrag-av-dag-4-i-rally-sweden-2011/
www.youtube.com/watch?v=1cwxVzvn4Tw
11-02-13 Petter Solberg
och Chris Patterson femma i Rally Sweden
Rally Sweden är avslutat och Petter Solberg World Rally Team slutade
på en femte plats totalt. Segrade gjorde Mikko Hirvonen, medan Petters
landsman Mads Østberg körde in på andra plats. Jari-Matti
Latvala lade beslag på tredjeplatsen.
Petter Solberg och Chris Patterson var trea, bara nio sekunder från
ledning, när den avslutande dagen inleddes. Detta inkluderade även
20 sekunders tidstillägg. Problem med en främre stötdämpare
gjorde att de tappade tid direkt från start idag.
- Vi har kjört bra hela helgen, allt har fungerat perfekt, säger
Petter Solberg. Utan 20 sekunders tidstillägg hade vi bra
chans på en pallplacering idag. En trasig stötdämpare
gjorde att vi tappade allt för mycket tid på dagens första
sträckor.
Petter Solberg blev stoppad i en hastighetskontroll på fredag. På
grund av detta tvingades han överlåta förarplatsen till
codriver Chris Patterson inför tävlingens sista sträcka.
All respekt till Chris för att han grejade det, fortsetter
Petter. Han har aldrig kjört en rallybil förut, att sen
göra det på en specialsträcka är stort.
Resultat totalt Rally Sweden 2011
1. Mikko Hirvonen, Ford
2. Mads Østberg, Ford +6,5
3. Jari-Matti Latvala, Ford +34,0
4. Sebastien Ogier, Citroën +47,7
5. Petter Solberg, Citroën +1.31,2
6. Sebastien Loeb, Citroën +2.30,3
7. PG Anderson, Ford +6.22,0
8. Kimi Raikkonen, Citroën +7.02,3
9. Matthew Wilson, Ford +10.11,5
10. Al Qassimi, Ford +10.31,1
11-02-20 Petter Solberg
blev av med körkortet
I samband med servicen på fredag e.m. hände en incident vilket
gjorde att jag blev försenad ut från serviceplatsen. I min
iver att komma fram till start i rätt tid körde jag för
fort och polisen, som hade fartkontroll, noterade att jag hade hållit
112 km/tim på en vägsträcka där högsta tillåtna
hastighet var 80 km/tim.
Jag stoppades av polismannen och erkände mitt brott, varpå
mitt körkort formellt omhändertogs, men jag, liksom alla andra
i motsvarande situation har rätt köra bil i 48 timmar efter
omhändertagandet.
Jag kunde således fortsätta att köra fram till klockan
14.00 på söndag men hade inte rätt att köra bilen
därefter varför jag och min codriver Chris Pattersson bytte
plats i bilen.
Under tiden från att körkortet omhändertogs tills söndag
kl. 14.00 har mina medarbetare försökt erhålla dispens
för att jag skulle kunna köra den sista sträckan, men detta
lyckades inte.
Jag har erkänt mitt brott och kommer att betala mina böter och
i likhet med alla andra utländska medborgare kommer jag att bli förbjuden
att köra bil, men enbart i Sverige i en eller två månader.
Det är således inte någon fara för den fortsatta
satsningen i VM.
11-02-12 Sandells första
seger i Svenska Rallyt
Patrik Sandell och Staffan Parmander vann S2000-klassen i årets
upplaga av Svenska Rallyt. Segermarginalen till tvåan Martin Prokop
blev till slut 1:18 minuter. Den svenska Skoda-duon slutade dessutom på
en total elfteplats, efter övertygande körning hela helgen.
- Vi har haft en kanonhelg och jag är jätteglad att vi tog hem
segern. Det är första gången jag vinner Svenska rallyt.
Och extra kul att vi kunde hänga med WRC-bilarna första dan,
säger Patrik Sandell efter målgången.
Sandell som kör en Red Bull-sponsrad Skoda Fabia kopplade greppet
om Super 2000-klassen redan på den inledande superspecialen under
torsdagskvällen. Ett grepp han sedan aldrig släppte. Svenskarna
var dessutom länge med och fajtades med de motorstarkare WRC-bilarna.
Som bäst var de uppe på en femteplats totalt under fredagen.
Efter lördagens sträckor låg de fortfarande på en
imponerande niondeplats, men hade kunnat ligga ännu högre upp
om det inte varit för en snurrning på SS13.
- Jag kom för fort in i en vänsterböj, slog i en snövall
och fick fronten full av snö. Det var risk att motor skulle skadas
om vi fortsatte så Staffan fick hoppa hur på sträckan
och rensa rent. Det var bättre att ta det säkra före det
osäkra, berättar Sandell.
För att vända bilen rätt igen blev Patrik tvungen att köra
en bit på sträckan i fel riktning, och höll så när
på att frontalkrocka med Sebastien Loeb som kom farande efter honom.
- Det var meningen att folk på plats skulle varna honom att vi kom,
men det blev lite närmare än vad det skulle ha blivit, säger
Sandell.
Ett växellådsbyte på söndagsmorgonen kostade dem
sedan ytterligare en minut i tidstillägg och de föll ner till
en elfteplats totalt, men någon fara för klassegern var det
egentligen aldrig. Sandell och Parmander hade nästan en halv minuts
försprång att ta av, vilket de under dagens sex sträckor
drygade ut med ytterligare en minut. Trea i S2000-klassen blev irländaren
Craig Breen, 4:49 efter svenskarna.
11-02-12 Richard Göransson
sensationellt tvåa i Svenska Rallyt?
Det blev en sensationell andraplats i Svenska Rallyt när fyrfaldige
STCC-mästaren Richard Göransson för första gången
någonsin körde ett VM-rally. I ett klassiskt vinterrally i
Värmland och Dalarna skrällde Richard Göransson med kartläsaren
Anders Fredriksson vid sin sida i en Mitsubishi Lancer Evolution X i Grupp
N PWRC. ??Richard Göransson var både jämn och snabb och
tog dessutom två sträcksegrar under de tre dagarna. Han hade
svårt att sammanfatta känslorna efter den framgångsrika
VM-debuten.
Jag vet inte vad jag ska säga, vi är tvåa i ett
VM-rally. Det är fränt och helt sjukt. Det här har varit
ett riktigt äventyr och en av mina bästa bilupplevelser. Jag
och Anders har haft det väldigt kul i bilen och hans erfarenhet har
varit ovärderlig, vi har haft en skön atmosfär hela rallyt.
Mitt mål inför det här var en topp-5 placering och framför
allt målgång. Nu är vi VM-tvåa! Helt underbart
att bjuda tillbaka till alla som varit med och gjort den här vinterrallysatsningen
möjlig och ett stort tack till Eljas Motorsport med personal, sammanfattar
en mycket glad Richard Göransson.
Satsningen på Svenska Rallyt har gjorts tillsammans med Eljas Motorsport
och teamchefen Fredrik Eljas har hela tiden trott på en framskjuten
placering. Resultatet överraskade dock även honom
Jag satte ett högt mål inför det här och fick
kanske inte medhåll från alla om det målet, men en andraplats
överträffade även mina höga förväntningar.
Det blev en brokig resa men vi tog oss igenom det Svenska Rallyt och gick
i mål och det är vad som räknas. Vi är näst
bäst i världen i Grupp N i Svenska Rallyt. Gött!
Den slutliga resultatlistan inklusive resultat från samtliga specialsträckor
finns på
http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/?category=.
11-02-12 P-G´s fans
fick ta emot Abu Dhabi Spirit of the Rally
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson
har haft ett rally med både med och motgångar.
- "Det har varit rena berg och dalbanan" sammanfattar de båda
helgen.
Tidigare idag fick de ändå ta emot prsiet "Abu Dhabi Spirit
of the Rally". Det brukar gå till den förare som på
något sätt utmärkt sig eller gjort någon extra prestation
under rallyt.
- "Jag fick ta emot priset, men det var till mina fans" säger
P-G. "Det var deras gemensamma insats för att göra den
här helgen möjlig för oss, som gav dem priset!"
För P-G och Emils del började det hela med de tog en historiskt
seger, då de vann den första sträckan för de nya
WRC-bilarn"
Men under fredagen kunde det börjat bättre.
- "Jag slog i en vall och trodde jag skulle kunna klättra mig
lös" suckade P-G "Men istället välte bilen".
Under resten av dagen körde de i toppfart, vann två sträckor,
bland annat Vargåsen. Och hade egentligen kört in den minut
de tappat under SS2. Men på SS4 fick de en punktering som gjorde
att de tappade ytterligare fyra minuter.
- "Jag vet faktiskt inte varför vi fick punkteringen" säger
P-G "Däcket bara exploderade. Dessutom strulade domkraften,
så vi tappade onödigt mycket tid" säger P-G en aning
frustrerat.
Under lördagens sträckor, gick det inledningsvis bra. De klättrade
uppåt i resultatlistan. Men ¨på första sträckan
efter service gick en koppling till servoslangen av, så de fick
köra utan servostyrning. I fyra sträckor fick de köra så
och tappade mycket tid.
- "Idag var det lite svårare att hitta rytmen och få
det att stämma. Men att se alla fans ute i skogen har verkligen givit
oss motivation att köra vidare" säger P-G och fortsätter.
- "Jag är verkligen, verkligen tacksam för alla fans som
hjälpt oss till start och som varit i skogen att stötta! Det
har verkligen varit helt fantastiskt. Tack alla!".
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.
se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
11-02-12 Petter Solberg
och Chris Patterson kör för seger i Värmlandsskogarna
När den andra dagen av rallyt är avklarad, ligger Petter och
Chris fortfarande på tredje plats. Trots 20 sekunders tidsbestraffning,
har de nu bara åtta sekunder upp till förstaplatsen. Av totalt
nio specialsträckor idag, har Petter varit snabbast på tre
och näst snabbast på två. Tyvärr fick han tio sekunders
tidstillägg, för att ha checkat in för sent till SS10 (på
grund av mycket trafik på transporten).
- Nu kör jag helt klart för seger, säger Petter Solberg.
- Jag vet att det är bara sex sträckor, men nu tror jag faktiskt
det är möjligt att köra ikapp de som ligger före.
Allt har fungerat bra, känslan i bilen blir bara bättre och
bättre. Jag tappade tid på det andra varvet i dag, men det
beror helt på startpositionen. För sträckorna i morgon
tror jag det passar bra att vara nummer tre ut på sträckorna.
Mikko Hirvonen leder efter den andra dagen, med Mads Östberg på
andra plats. Henning körde av på dagens första sträcka
och tvingades bryta. Sebastien Loeb har avancerat från nionde till
sjätte plats totalt under dagen.
Rally Sweden avslutas med sex specialsträckor på söndag.
Den sista sträckan är en så kallad "Power Stage",
där förarna också har möjlighet att ta extra VM-poäng.
Resultat dag 2
1. Hirvonen, Ford
2. Østberg, Ford +7,4
3. Petter, Citroën +8,9
4. Latvala, Ford +10,9
5. Ogier, Citroën +15,8
6. Loeb, Citroën +1.42,1
7. Raikkonen, Citroën +5,05,5
8. PG, Ford +5.30,7
9. Sandell, Skoda +7.44,8
10. Wilson, Ford +7.46,2
11-02-12 Ännu en
stark dag av Sandell
Patrik Sandell och Staffan Parmander håller ledningen i Super 2000-klassen
efter andra dagen av Svenska Rallyt. Skoda-duon leder klassen med en och
en halv minut före tjecken Martin Prokop, och håller en imponerande
niondeplats totalt.
- Vi har haft en kanondag idag också. Enda plumpen var en snurrning
på eftermiddagen där Staffan blev tvungen att hoppa ur på
sträckan och tömma fronten på snö, annars skulle
motorn gått sönder. Där tappade vi rätt rejält
med tid men vi valde att ta det säkra före det osäkra,
säger Patrik Sandell.
En kort superspecial på inne på Färjestadstravet återstår
innan kvällsvilan, sedan ytterligare sex specialsträckor under
söndagen innan målgång.
- Vi fortsätter att gasa på imorgon och ska försöka
att hålla Wilson och Al-Qassimi i stora WRC-klassen bakom oss.
11-02-12 Richard Göransson
VM-tvåa inför sista dagen
Richard Göransson ligger inför den sista dagen i Svenska Rallyt
på en sensationell andraplats i klassen Grupp N PWRC och på
en 17:e plats totalt i rallyt.
Det är egentligen helt sjukt, vi är klasstvåa i
ett VM-rally, har tagit sträcksegrar under dagen och har möjlighet
att vinna klassen. Allt det här i ett VM-rally där jag är
nybörjare, säger en glad Richard Göransson.
Dagen började bra när Svenska Rallyts andra hela dag inleddes
i Lesjöfors där Richard Göransson tog över tredjeplatsen
totalt i klassen. En avåkning på nästa sträcka sinkade
framfarten men efter lunchuppehållet körde Richard Göransson
starkt, tog sträcksegrar och klättrade till en övertygande
andraplats i klassen.
Jag är nybörjare på det här och lär mig
hela tiden. Avåkningen berodde egentligen inte på att jag
körde för fort utan att jag lockades att ta lite racelinje och
kom fel. Förutom det har det varit en kanondag och trots avåkningen
är avstånden till ledningen i klassen oförändrad.
Richard Göransson ligger nu drygt tre minuter efter tjecken Martin
Semerad inför kvällens superspecial på travbanan i Karlstad
och de avslutande sex sträckorna imorgon. Han ser fram emot den avslutande
dagen i Svenska Rallyt och tror på en bra avslutning.
Svenska Rallyt är speciellt, det är långt kvar
och imorgon återstår 9 mil specialsträckor vilket motsvarar
ett helt SM-rally, konstaterar Richard. Det finns många kurvor på
9 mil. Målsättningen är att ta bilen i mål och nu
siktar vi på en pallplats. Inför det här rallyt var målet
en topp-5 placering och i morse höjde vi målsättningen
till topp 4. Det känns helt otroligt att vi nu faktiskt har möjlighet
att ta en klasseger i ett VM-rally. Det här är jättekul,
superspecialen ikväll ska vi bara ta oss igenom och sen ska vi vara
med från början imorgon bitti. Det blir en spännande dag!
Superspecialen ikväll på Färjestads travbana i Karlstad
kan följas live i TV10. Imorgon startar Svenska Rallyt igen 07:51
med start för sista sträckan 15:08.
Totalställningen i Svenska Rallyt med aktuell ställning och
sträcktider kan ses på
http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/?stageno=15&category=.
Livebevakningen fortsätter imorgon på
www.richardgoransson.com
med filmklipp under dagen, live-sändning från bilen och rapporter
efter sträckorna.
11-02-11 Petter Solberg
och Chris Patterson ligger på tredje plats - Rally Sweden
Petter Solberg och Chris Patterson ligger på tredje plats efter
att första dagen av Rally Sweden är till ända. Ett ymnigt
snöfall hela gårdagen och natt till fredag, gjorde förarnas
startposistioner helt avgörande för dagens resultat. De första
bilarna fick ploga vägen för efterföljande ekipage. I ledningen
efter rallyts första dag är Mads Østberg, med Mikko Hirvonen
på andraplats. Sebastien Loeb som var först ut i spåret
har tappat tid på att ploga banan. Loeb tappade sen en minut till
på en punktering och ligger nia. Petter Solberg fick 10 sekunders
tidstillägg efter för sen incheckning i tidskontrollen efter
förmiddagens service. Mekanikerna fick i sista minuten göra
en justering i bilens bakände.
- I dag har det i stort sett gått jättebra, säger Petter
Solberg. - Jag är självklart nöjd med tredjeplatsen samanlagt.
Förargligt med tidstillägget, men bilen har fungerat perfekt.
Problemet med imma på rutan gav lite dålig sikt på de
sista två sträckorna. Planen var att köra jämnt och
bekanta sig med bilen, så jag är egentligen lite överraskad
att vara på tredjeplats i dag. Nu gör vi några ändringar
på bilens inställningar, så är vi klara för
en ny dag i morgon.
Rally Sweden fortsätter med nio specialsträckor på lördagen.
Första bil rullar i gång klockan 08:00.
Resultat totalt dag 1
1. Østberg, Ford
2. Hirvonen, Ford +14,8
3. Petter, Citroën +57,4
4. Latvala, Ford +1.10,0
5. Henning, Ford +1.20,3
6. Ogier, Citroën +1.21,6
7. Sandell, Skoda +2.35,1
8. Brynhildsen, Skoda +2.43,5
9. Loeb, Citroën +2.48,4
10. Al Qassimi +4.12,4
11-02-11 Richard Göransson
avslutade starkt första dagen
Richard Göranssons första hela dag i Svenska Rallyt bjöd
på det mesta. Efter en händelserik förmiddag avslutade
Richard Göransson starkt och jagade ikapp topp-4 i klassen under
eftermiddagens sträckor. Richard var själv väldigt nöjd
efter dagen.
Vilket äventyr det här är! Upplevelsen från
det här är en av mina fem starkaste upplevelser inom motorsport.
Jag har med mig massor av intryck från den här dagen.
Dagen inleddes med tre specialsträckor före lunch som snabbt
blev besvärliga för många. Snöfallet under natten
gjorde sträckorna svårkörda och Richard Göransson
var en av många som upplevde detta. Ett lätt besök i en
snövall på första sträckan skadade intercoolern och
man fick köra igenom de resterande sträckorna före lunch
med mindre effekt i motorn. Dessutom kom Richard ikapp en långsam
förare under första sträckan och tappade mycket tid.
Det blev en svår inledning på det här. Vi kom
aldrig riktigt in i rytmen och jag underskattade också hur annorlunda
de nya däcken var. Dessutom gick det långsammare med skadad
intercooler så vi fick en tuff inledning.
Under eftermiddagen vände det och Richard var på alla sträckor
utom den sista tredje bäst i klassen. Han tog stadigt in på
topp-4 och avslutade dagen på en femteplats i klassen, endast 29
sekunder från fjärdeplatsen.
Under eftermiddagen fungerade det väldigt bra trots att det
var mer svårkört och vi hade en skön rytm i bilen. Jag
kom igång lite sent idag och körde försiktigt men vi avslutade
starkt och jag är väldigt nöjd med dagen. Nu kommer vi
ladda om i Karlstad och jaga fjärdeplatsen imorgon, avslutar Richard.
Anders Fredriksson som lotsat Richard från högerstolen under
dagen var också väldigt nöjd med dagen och framför
allt eftermiddagens starka insats.
Det har fungerat väldigt bra och vi har fått till en
fin rytm nu, säger Anders. Vi bestämde oss efter lunch att bara
köra på och det gick precis som vi hade hoppats. Det är
inte konstigt att Richard tog lite tid på sig i förmiddags
att komma igång, han har bara 80 rallymil bakom sig. De snabba svepande
sträckorna imorgon tror jag kommer passa Richard mycket bättre,
det blir spännande att se hur det går. Vi jagar fjärdeplatsen
nu!
Teamchef Fredrik Eljas har inför rallyt trott på att en topp
5 plats i Svenska Rallyt är klart möjligt och han är mycket
nöjd med att teamet redan första dagen är med.
Det blev en tuff inledning på dagen men den avslutades desto
bättre. Jag har hela tiden hävdat att vi kan slåss om
topp-5 så jag är helnöjd idag!
Resultat, PWRC Svenska Rallyt Fredag topp 5:
1: Anders Gröndal, Subaru Impreza 1:21.51,5
2: Patrik Flodin, Subaru Impreza 1:22.13,8
3: Dmitrv Tagirov, Subaru Impreza 1:24.46,7
4: Martin Semerad, Mitsubishi Lancer 1:26.07,1
5: Richard Göransson, Mitsubishi Lancer 1:26.36,5
Hela resultatlistan finns på
http://www.wrc.com/results/2011/rally-sweden/stage-times/
Tidsschema, lördag:
Hagfors Service 06:45
SS 8 Lesjöfors 1 08:00 15,00 km
SS 9 Sågen 1 09:01 14,23 km
SS 10 Fredriksberg 1 10:06 18,15 km
SS 11 Värmullsåsen 1 11:08 15,42 km
Hagfors Service 11:43
SS 12 Lesjöfors 2 13:26 15,00 km
SS 13 Sågen 2 14:27 14,23 km
SS 14 Fredriksberg 2 15:32 18,15 km
SS 15 Värmullsåsen 2 16:34 15,42 km
Hagfors Service 17:09
SS 16 Karlstad SSS 2
SM: 17:30
WRC: 20:00 1,90 km
Starttider för Richard Göransson fastställs senare under
kvällen.
11-02-11 Sandell leder
klassen och sjua totalt
Patrik Sandell har stormat fram genom värmlandsskogarna under fredagen.
Efter dagen sista sträcka leder han Super 2000-klassen i Svenska
Rallyt med 8,4 sekunder före Eyvind Brynildsen. Han ligger dessutom
sjua totalt och är därmed bäste svensk.
- Jag kan inte vara annat än nöjd än så länge.
Vi har haft en riktigt bra dag och har verkligen njutit av den, säger
Patrik Sandell.
Sandell och hans codriver Staffan Parmander, som tävlar i en Red
Bull-uppbackad Skoda Fabia S2000, var ett tag uppe på en femteplats
totalt. Morgontimmarnas ymniga snöfall gjorde att bilarna som startade
först fick ägna sig åt att leka plogbil, vilket syntes
på tiderna. Värst var det för sjufaldige världsmästaren
Sebastien Loeb som startade först av alla och inte ligger bättre
än nia, två platser bakom Sandell.
- Imorgon gasar vi på igen. Vi har ju vår fajt med Brynildsen
att tänka på, sen ska vi se om vi kan ta några WRC-bilar
imorgon bitti igen, säger Sandell.
Norrmannen Mads Østberg är totalledare inför lördagen.
PG Andersson som också tävlar i stora WRC-klassen har vunnit
flera av dagens sträckor, men efter en avåkning och en punktering
ligger han just nu tolva.
Svenska rallyt fortsätter under lördagen då hela nio specialsträckor
körs.
Följ rallyt på
www.patriksandell.com.
11-02-11 Bra start för
Sandell i Svenska rallyt
Skodaföraren Patrik Sandell var tillsammans med Patrik Flodin först
ut på den inledande superspecialen när Svenska rallyt sparkade
igång under torsdagkvällen. Med tiden 1:45.09 var Sandell och
hans codriver Staffan Parmander snabbast i Super 2000-klassen, 0,3 sekunder
före norrmannen Eyvind Brynidsen.
- - Det var skitkul att få inleda hela rallyt. Visst, det kanske
inte var optimalt tidsmässigt när det snöat hela dagen,
men det var en speciell känsla att vara först ut, och vi lyckades
ju i alla fall få bästa tid, säger Patrik Sandell.
Under fredagen går rallyt igång allvar med sammanlagt sex
specialsträckor. Samtliga direktsänds inifrån Sandells
bil på Viasat Motors Facebook-sida.
Följ livesändningen på:
www.facebook.com/viasatmotorsverige
11-02-11 Patrik Flodin
och Göran Bergsten uteslutna ur Rally Sweden
För en liten stund sedan blev det klart att Patrik Flodin och Göran
Bergsten utesluts ur Rally Sweden.
Det hela började med att URT-rallyteam kallades på FIA-möte
vid 22-tiden. Orsaken var att teamet körde på samma fälgar
som man använd i fjol. Men fägarna är inte godkända
i år, något som teamet dessvärre inte uppmärksammat.
Och som man heller inte påpekade något om under besiktnignen.
De fälgarna man åkte med i fjol, är aningen lättare
Påföljden blev att Patrik och Göran utesluts ur rallyt!
- "Det känns jäkligt fjantigt att få ett så
här hårt straff för en så bagatellartat grej"
säger Patrik mycket besviket och frustrerat.
De inledde rallyt med att göra en lättare avåkning, där
man fastnade i ett hål som en tidigare förare gjort i en snövall.
Men efter en mycket stark körning, med tre avslutande sträcksegrar,
avanserade de upp till en andraplats. Och med bara drygt 22 sekunder upp
till ledande Gröndal, var de med och slogs om segern.
Nu kan de istället packa ihop och fara hem:
- "Det känns rent ut sagt för jävligt" avslutar
Patrik.Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
11-02-10 Bra start för
Sandell i Svenska rallyt
Skodaföraren Patrik Sandell var tillsammans med Patrik Flodin först
ut på den inledande superspecialen när Svenska rallyt sparkade
igång under torsdagkvällen. Med tiden 1:45.09 var Sandell och
hans codriver Staffan Parmander snabbast i Super 2000-klassen, 0,3 sekunder
före norrmannen Eyvind Brynidsen.
- Det var skitkul att få inleda hela rallyt. Visst, det kanske inte
var optimalt tidsmässigt när det snöat hela dagen, men
det var en speciell känsla att vara först ut, och vi lyckades
ju i alla fall få bästa tid, säger Patrik Sandell.
Under fredagen går rallyt igång allvar med sammanlagt sex
specialsträckor. Samtliga direktsänds inifrån Sandells
bil på Viasat Motors Facebook-sida.
Följ livesändningen på:
www.facebook.com/viasatmotorsverige
11-02-10 VM-rallyt är
igång för Göransson
Svenska Rallyt är nu igång för Richard Göransson.
På den första specialsträckan, superspecialen på
travbanan i Karlstad, inledde Richard Göransson sitt VM-äventyr.
Han tog det försiktigt i det ymmiga snöfallet i Karlstad och
tog inga risker. Det blev en sjunde bästa tid i klassen och 21:a
bästa tid totalt.
Nu är VM-äventyret igång och det känns fantastiskt,
säger Richard. Vi tog inga risker idag utan körde bara igenom
sträckan. Det är inte idag det ska avgöras. Jag är
väldigt nöjd och ser nu verkligen fram emot morgondagen och
min första hela dag i Svenska Rallyt. Det kommer bli fantastiskt
och nu är det dags att ladda om!
Imorgon kommer Richard Göransson att sända live från bilen
under alla specialsträckor, sändningen kan ses på
www.richardgoransson.com
11-02-10 Sandell sänder
live under Svenska Rallyt
Klockan 20.04 ikväll inleds Svenska rallyt med en superspecialsträcka
på Färjestadstravet i Karlstad. Först ut är de två
svenskhoppen Patrik Sandell och Patrik Flodin. Nytt för i år
är att många av sträckorna kommer att direktsändas
i Viasat Motor. Men för Sandells del blir det direktsändning
under hela helgen.
Patrik Sandell tävlar i Super 2000-klassen i en Red Bull-sponsrad
Skoda Fabia S2000. Genom ett samarbete med Viasat Motor kommer rallypubliken
att kunna följa honom live inifrån bilen hela helgen.
- Den här typen av direktbevakning kommer nog att bli vanligare och
vanligare inom rally, och det är jättekul att nu få chansen
att testa det på allvar, säger Patrik Sandell om livesändningen.
Livesändningen från Sandells bil kommer att ligga på
Viasat Motors svenska Facebook-sida. Kanalchefen Thomas Ogander berättar:
- Samtidigt som TV-publiken följer den vanliga sändningen på
TV kan de nu sitta med en dator i knät och parallellt följa
livesändningen infrån Patriks bil, säger Thomas Ogander.
Följ livesändningen på
www.facebook.com/viasatmotorsverige
Mer info och sändningstider under helgen på:
www.patriksandell.com
11-02-10 Extra: Svenska
Rallyt live från Göranssons bil!
Idag blev det klart, Richard Göransson kommer att sända live
från bilen under hela Svenska Rallyt. Viasat Motor som har rättigheterna
var med och gjorde detta möjligt. Viasat Motors kanalchef Thomas
Ogander ser detta som ett bra komplement till Viasat Motors stora täckning
av rallyt.
- Det här lyfter rallybevakningen till en ny nivå. Viasat Motor
sänder live från torsdag, lördag och söndag och att
Richard dessutom kan sända live från bilen lyfter bevakningen
ytterligare. Många ser idag på TV med datorn som komplement,
framför allt i sportsändningar. Det här ger den ultimata
upplevelsen med att följa våra sändningar live komplementerat
med live sändning direkt från bilen, säger Thomas Ogander.
Sändningarna från Richard Göranssons bil kan följas
på www.richardgoransson.com samt på Viasat Motors Facebooksida.
Bakom sändningarna står HiQ, Net1 och Solid Tango.
11-02-09 Däcksproffsen
och Wiper-Tec räddar Göranssons rallystart
För ett dygn sen var Richard Göranssons start i Svenska Rallyt
i fara. Ett missförstånd gjorde att man stod utan däck
till rallybilen men nu är starten räddad. Ett dygn innan starten
i Karlstad levererade Däcksproffsen i Växsjö 29 odubbade
Michelindäck som finska Wiper-Tec sen dubbade. Teamchefen Fredrik
Eljas pustar ut över att sista pusselbiten är på plats.
Det här var verkligen tufft men vi fick ihop det, säger
teamchef Fredrik Eljas. Däcksproffsen och Wiper-Tec kom till vår
räddning och kunde ställa upp på ett fantastiskt sätt.
Nu är vi redo för ett fantastiskt vinterrally och nu blir det
åka av!
Richard Göransson fick det glada beskedet sent på onsdagskvällen
när han och kartläsaren Anders Fredriksson avslutade sin andra
och sista rekonogseringsdag i Värmland. Med nya dubbade Michelindäck
redo på serviceplatsen i Hagfors ser han nu fram emot sin debut
i VM-rallyt och han är tävlingssugen.
Det har varit ett nervöst dygn men med proffs som Däcksproffsen
och Wiper-Tec kunde det sista hindret innan start lösas. Vägarna
är helt fantastiska och jag är riktigt tävlingssugen nu,
vi har haft två riktigt bra rekognoseringsdagar. Det här kommer
att bli ett kanonrally, säger Richard.
Starten går i Karlstad 20:00 på torsdag. Richard Göransson
är där med nylevererade däck.
11-02-09 Per Eklund håller
tummarna för P-G i rallyt
Loeb eller Hirvonen? Citroên eller Ford?
- P-G Andersson, han har en gyllene chans men det kommer att bli tufft,
svara rallyveteranen Per Eklund på frågan om vem som vinner
Svenska Rallyt 2011.
För 35 år sedan, 1976, stod han själv överst på
prispallen i Karlstad. Detta efter en tuff match med Saab-kollegan Stig
Blomqvist.
- Det var min tur att vinna, säger Eklund om bältespännarkampen
den gången.
I år återfinns Per Eklund i en av rallyts 0-bilar medan en
annan svensk rallylegend, världsmästaren från 1979, Björn
Waldegård rattar en annan. De båda legenderna i rallysammanhang
är förtruppen innan det stora fyrverkeriet sätter igång
i Värmlandsskogarna.
- Förutsättningarna är fina, det kan bli ett bra rally
och en bra start för det nya VM-reglementet, säger Per.
Som förare framhåller han gärna Sebastien Loebs kvaliteter
det är en förare med kapacitet att vinna även ett
F1-race. Det enda som talar emot honom och Citroên är enligt
Eklund att Ford har en mer beprövad tävlingsbil.
- Men Citroën har aldrig byggt dåliga tävlingsbilar eller
kommit illa förberedda till en tävling
då hade
de hellre stannat hemma.
Per Eklund värdesätter mångsidighet hos förarna.
Sist som han själv stod på prispallen efter Svenska Rallyt
var 1989. Han slutade inte bara tvåa i VM-rallyt, utan segrade i
rally-SM, rallycross-SM samt båda bilklasserna i back-SM samma år.
Något som ingen annan har lyckats med att prestera efter honom.
- Kanske skulle P-G klara det han är ju folkracekung och en
riktigt duktig racingförare också, funderar Eklund.
Senast som Per Eklund körde Svenska Rallyt var 1996. Han slutade
så på 17:e plats. Hans senaste VM-rally var 1997 då
han körde brittiska RAC-rallyt med en Saab 900. Han bröt tävlingen.
Sedan dess har ändå mycket hänt i bilsportkarriären.
1999 segrade Per i rallycross-EM. 2000 och 2002 segrade han i den klassiska
backtävlingen Pikes Peak i USA. Dessa segrar har han tagit bakom
ratten i en Saab.
11-02-08 Däcksproblem
hotar Göranssons rallystart
Med bara en dag kvar innan Svenska Rallyt startar är Richard Göranssons
start äventyrad av däcksproblem. Teamet jagar just nu
febrilt efter rätt sorts däck för att Richard Göransson
ska kunna rulla av startrampen i Karlstad på torsdag kväll.
Teamchefen Fredrik Eljas förklarar situationen.
Ett missförstånd har gjort att vi står med fel
sorts däck och fälgar och just nu är det en kamp mot klockan
att reda upp situationen, säger han. Svenska Rallyt ska vara en tuff
utmaning men det här känns nästan som en väl tuff
utmaning. Det är ingen som kan lastas för det här, ett
missförstånd har gjort att vi står med fel däck.
Tillsammans med Rally Sweden försöker vi hitta en lösning,
till start ska vi bara komma, säger han bestämt.
Richard Göransson har idag tillsammans med kartläsaren Anders
Fredriksson gjort sin första av två rekognoseringsdagar för
att förbereda noterna. Han hoppas att däcksproblemen kan lösas.
Vi har haft en bra första rekognoseringsdag i Värmland.
Det har snöat under natten och vintervägarna är helt fantastiska
och detta kommer bli ett härligt vinterrally. Det finns inga alternativ,
detta måste lösa sig, säger Richard
11-02-08 Petter helt klar
för start i Rally Sweden
Rally Sweden 10 13 Februari 2011
I slutet av den här veckan är det äntligen dags för
årets första VM-tävling, Rally Sweden. Petter Solberg
World Rally Team är på plats vid serviceplatsen i Hagfors.
Allt är klart för en spännande helg på isiga och
snöiga vägar genom Värmlandsskogarna.
- Jag är helt klar för att starta i Sverige nu, säger Petter
Solberg. - Kände med en gång att jag trivdes bakom ratten på
den nya bilen och jag gläds verkligen åt att kunna få
jaga mot en pallplats till helgen. Petter fick i går se sin nya
Citroën DS3 WRC för första gången. Han blev imponerad
av vad han fick se. - Den är helt grym, både på insidan
och utsidan, det finns så många bra detaljer och finesser.
Det här är kvalitet rakt igenom, säger Petter Solberg.
Rally Sweden innehåller 22 specialsträckor som sammanlagt mäter
351 fullfartskilometer . Nytt för året är bland annat
SS4/SS7 Lövhaugen. Sträckan startar i Sverige, gör en tur
in i Norge och avslutas på den Svenska sidan. Ny är också
tävlingens sista sträcka, SS22 Gustavsfors, en så kallad
powerstage som direktsänds i TV. Här får också förarna
möjlighet att köra hem extra VM-poäng. Direktsänd
i TV blir också Superspecialen på Färjestads Travbana
i Karlstad, både på torsdag och lördag kväll.
Att avsluta rallyt med en powerstage tror jag är bra för
sporten, fortsätter Petter Solberg. Är du snabbast på
sista sträckan kan du faktiskt få med dig tre extrapoäng,
det kan visa sig vara viktiga poäng. Det gör nog att det blir
lite action på slutet, i stället för att man bara kör
för att säkra placeringen man redan har.
Rally Sweden startar på torsdag kväll med den direktsända
superspecialsträckan på Färjestadstravet. Första
tävlande startar kl. 20:04.
www.pettersolberg.no
11-02-08 Rallyfest i Värmland
när Loeb tar farväl
TV10/VIASAT MOTOR: RALLY SWEDEN/RALLY-SM
Rally Sweden och SM Viasat Motor och TV10 bjuder på en späckad
helg. I Värmland går sjufaldige världsmästaren Sebastian
Loeb för seger i vad som kan bli hans sista svenska rally. Då
krävs det att han lyckas i splitternya sträckan Power Stage.
Jag tror att han har bra chanser, säger Viasat Motors expert
Tina Thörner.
Snöfyllda motorer, ishala kurvor och temperaturer som kan sjunka
ända ner mot -25 grader gör vinterrallyt i Värmland till
en tuff utmaning.
En nyhet för i år är Power Stage. Avslutningssträckan,
på fyra kilometer, ger den snabbaste föraren tre extra poäng,
tvåan två och trean en. Sträckan startar nordväst
om Gustavsfors och har målgång i det lilla samhället
Lets Dance-aktuella Tina Thörner är Viasat Motors expert.
Jag hade hellre kört Rally Sweden än att dansa kan jag
säga. Att vara med i det rallyt är som en orgasm med ett plus
efter, säger hon.
De speciella förhållandena brukar borga för nordisk seger.
Den enda förare som brutit dominansen av nordbor (Solberg ende norrman
bland svenskar och finnar) är sjufaldige världsmästaren
Sebastian Loeb (vann 2004), som inför tävlingen avslöjat
att det här kan bli hans sista vinterrally. Fransmannen, som förmodligen
pensionerar sig från rally efter säsongen, siktar på
andra segern.
Om man tittar på den tekniska basen och historien så
har Citroën alltid gjort ett bra jobb. Jag tror att Sebastian har
stora chanser. Om någon kan ge honom en match så är det
Jari-Matti Latvala, säger Tina Thörner.
Svenska Rallyt är inte helgens enda hållpunkt för motorälskare.
På lördag samsas VM-tävlingarna med Rally-SM i Viasat
Motor.
Tv-tider:
10 februari,
TV10/Viasat Motor, 19.45: Rally Sweden LIVE - superspecialsträcka
i Karlstad
11 februari
Viasat Motor, 17.30: Rally Sweden superspecialsträcka i Karlstad
Viasat Motor, 21.15: Rally Sweden - superspecialsträcka i Karlstad
Viasat Motor, 22.30: Rally Sweden höjdpunkter från dag
1
12 februari
Viasat Motor, 17.00: Rally Sweden höjdpunkter från dag
1
Viasat Motor, 17.30: Rally-SM LIVE
Viasat Motor, 19.10: Rally Sweden: höjdpunkter från dag 1
Viasat Motor, 19.55: Rally Sweden LIVE - specialsträcka samt deltävling
Viasat Motor, 22.05: Rally Sweden höjdpunkter från dag
1
Viasat Motor, 22.30: Rally Sweden höjdpunkter från dag
2
Viasat Motor, 23.00: Rally Sweden superspecialsträcka i Karlstad
Viasat Motor, 00.15: Rally Sweden höjdpunkter från dag
2
13 februari
Viasat Motor, 13.30: Rally Sweden dag 1
Viasat Motor, 14.00: Rally Sweden dag 2
TV10/Viasat Motor,14.45: Rally Sweden LIVE specialsträcka,
final
Viasat Motor, 20.00: Rally Sweden dag 1
Viasat Motor, 21.45: Rally Sweden dag 3
Kommentatorer: Janne Blomqvist, Tina Thörner
Hemmahoppet:
Per-Gunnar Andersson och kartläsaren Emil Axelsson är enda svenskarna
i tävlingens huvudklass. Jag tror att Per-Gunnar kommer glänsa,
säger Tina Thörner.
Prognos:
Strålande sol och 10-15 minusgrader i helgen.
Fjolårsmästare:
Miko Hirvonen
VM-tabellen 2010
1 S. Loeb (fra), 2 J. Latvala (fin), 3 P. Solberg (nor), 4 S. Ogier (fra),
5 D. Sordo (spa), 6 M. Hirvonen (fin), 7 M. Wilson (Eng), 8 H. Solberg
(nor), 9 F. Villagra (arg), 10 K.Räikkönen (fin)(13 P. Andersson,
Sverige)
Torsdagen och söndagens deltävlingar i Rally Sweden visas även
på Viasat On Demand.
11-02-08 Så
laddad så det sprutar ur öronen
Nu drar det ihop sig på allvar för den nya rallyduon Patrik
Sandell och Staffan Parmander. För några veckor sedan kom beskedet
att den 28-årige Skodaföraren Sandell valt den 25 år
äldre veteranen Staffan Parmander som ny codriver. På torsdag
kväll startar första tävlingen.
- Vi har ju hittills bara hunnit med en del testkörning tillsammans
tidigare. Men vi körde en ny test i söndags där vi fick
ytterligare åtta mil ihop, så jag börjar bli van att
höra hans röst nu och det känns riktigt bra, berättar
Patrik Sandell.
För Parmanders del har förberedelserna inför Svenska Rallyt
bland annat inneburit att skriva av alla noter han ärvt från
Emil Axelsson, Patriks tidigare codriver.
- Staffan har suttit hemma och skrivit över alla noter från
Emils nothäfte till sitt eget, med sin egen handstil. Det har varit
ett riktigt hästjobb, berättar Patrik.
Efter en lång tid av förberedelser längtar de båda
efter att äntligen få börja tävla på allvar.
- Staffan är så laddad nu så det sprutar ur öronen
på honom, och det smittar ju av sig på mig så det ska
bli jäkligt roligt. Nu längtar jag bara efter att få komma
igång, säger Patrik.
Patrik och Staffan är anmälda till Super 2000-klasen och kommer
till start i en Skoda Fabia S2000 Evo 2. De räknar Eyvind Brynildsen
som en av de största konkurrenterna i klassen. Norrmannen har redan
hunnit med flera tävlingar i år och har farten uppe, men även
tjecken Martin Prokop som har hunnit bli en rutinerad förare på
is och snö blir farlig.
- Målet är självklart att vinna klassen, men jag hoppas
att vi även kan vara med och bråka lite med bilarna i den stora
klassen. Om vi kan bli topp tio totalt så är jag nöjd,
säger Patrik Sandell.
Följ Svenska rallyt på
www.patriksandell.com
och
www.rallysweden.com
11-02-07 P-G och Emil nöjda
med WRC-testet inför Rally Sweden
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson
har fått testkört den Ford WRC-bil som de ska ratta under årets
Rally Sweden som startar i veckan. Testet ägde rum i norra Värmland
och P-G är mycket nöjd:
- "Det väldigt bra känsla i bilen" säger P-G
efter avslutat test. "Den hade ett bra vridmoment och det kändes
j-kligt bra!".
I morgon drar rallyt igång för förarna. Då ska de
under två dagar rekognosera och skriva egna noter. På torsdag
är de shakedown och klockan 20:00 går sedan starten på
Färjestadstravet i Karlstad.
- "Vi ser VERKLIGEN fram emot starten nu!" skrattar P-G nöjt.
SVT var med på testet. Se reportage på sporten 22:00
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se.
11-02-07 Patrik Flodin
och Göran Bergsten är redo att försvara sin fjolårsseger
i Rally Sweden!
I helgen är det äntligen dags för VM-premiär på
hemmaplan. På torsdag drar Rally Sweden igång på allvar
med en inledande superspecial på Färjestads travbana i Karlstad.
På plats är Patrik Flodin och Göran Bergsten och målet
är att köra för att försvara segern från i fjol:
- "Rally Sweden är ett av mina absoluta favoritrallyn. Vi vann
ju i fjol och siktar helt klart på en repris" skrattar Patrik.
Han och co-drivern Göran kör även i år hela VM säsongen
för Grupp N bilar tillsammans med det ryska URT-teamet.
- "I fjol slutade vi på en andraplats. Det ska vi försöka
förbättra i år. Men konkurrensen är stenhård,
så det gäller att plocka poäng och inte ha några
missar under säsongen" säger Patrik.
I helgen var han tillsammans med teamet och testade den helt nya Subarun
i Finland:
- "Vi hann inte riktigt få till bilen så jag var helt
nöjd" säger Patrik "Men jag hoppas vi hinner finslipa
det sista under torsdagens shakedown".
Det är fjorton ekipage som kör om VM-poäng i Grupp N under
Rally Sweden. Rallyt består av 22 specialsträckor som tillsammans
är 351 km. Räknar vi in transportsträckorna är det
2059,89 km som årets Svenska rally avgörs på.
Startlista GrN-VM
21. Patrik Flodin Subaru
23. Gianluca Lianari (I) Subaru
24. Anders Gröndal (N) Subaru
25. Jukka Ketomäki (Fin) Mitsubishi
26. Martin Semerad (Cz) Mitsubishi
28. Majed AL-Shamsi (Are) Subaru
29. Bader Al Jabari (Are) Subaru
30. Oleksandr Saliuk (Ukr) Mitsubishi
31. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) Mitsubishi
32. Valeriv Gorban (Ukr) Mitsubishi
33. Dmitry Tagirov ((Rus) Subaru
34. Yariv Protasov (Ukr) Mitsubishi
35. Nicolás Fuchs (Per) Mitsubishi
37. Ricardo Trivino (Mex) Mitsubishi
Tidsschema Rally Sweden
Torsdag 10 febr
20:04 SS1 Färjestads travbana 1,90 km
Fredag 11 febr
Service A
07:58 SS2 Vargåsen 1 24,63 km
09:39 SS3 Likenäs 1 20,78 km
10:55 SS4 Lövhaugen 1 19,26 km
Service B
14:13 SS5 Vargåsen 2 24,63 km
15:54 SS6 Likenäs 2 20,78 km
17:10 SS7 Lövhaugen 2 19,26 km
Service C
Lördag 12 febr
Service D
08:00 SS8 Lesjöfors 1 15,00 km
09:01 SS9 Sågen 1 14,23 km
10:06 SS10 Fredriksberg 1 18,15 km
11:08 SS11 Värmullsåsen 1 15,42 km
Service E
13:26 SS12 Lesjöfors 2 15,00 km
14:27 SS13 Sågen 2 14,23 km
15:32 SS14 Fredriksberg 18,15 km
16:34 SS15 Värmullsåsen 14,42 km
Service F
20:00 SS16 SSS Karlstad 2 1,90 km
Söndag 13 febr
Service G
07:51 SS17 Torntorp 1 19,21 km
08:43 SS18 Gustavsfors 1 4,16 km
09:37 SS19 Rämmen 1 22,76 km
Service H
12:09 SS20 Torntorp 2 19,21 km
13:31 SS21 Rämmen 2 22,76 km
15:08 SS22 Gustavsfors 2 4,16 km
Service I
17:23 Målgång Karlstad
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
11-02-07 Teamchefen har
höga förväntningar på Göransson!
Fredrik Eljas, teamchef för Richard Göranssons rallysatsning,
känner av nervositeten när det bara återstår några
få dagar till starten av Svenska Rallyt 2011. Ett framskjutet resultat
är drömmen och Fredrik vet vad som krävs för att lyckas.
- Svenska Rallyt är en av de tuffaste utmaningarna man kan ge sig
på. Att vara riktigt förberedd, behålla lugnet och att
sakta öka tempot brukar vara en bra början för att lyckas.
Drygt 35 mil ska köras under rallyts tre dagar. Richard har visat
att han är en begåvad förare och har utvecklats mer än
man egentligen kan förvänta sig på den här korta
tiden. Han har verkligen visat att farten finns så nu vill jag inget
hellre än att rallyt ska starta, berättar Fredrik
Tanken om att ta sig an Svenska Rallyt tillsammans väcktes redan
för sex år sedan och nu är projektet verklighet. Under
hösten arbetade man målmedvetet för att säkra ekonomin
och under januari har man kunnat genomföra ett noga planerat test-
och tävlingsprogram. Målsättningen från början
var att genomföra Svenska Rallyt men under de senaste testerna har
tävlingarna har förväntningarna ökat hos Fredrik Eljas.
Nu är målet att åka till VM-rallyt i Värmland och
tävla istället för att bara delta.
- Vi har tack vare många starka partners och ett otroligt gäng
engagerade människor omkring oss rätt förutsättningar
för att lyckas. Richard är ödmjuk inför uppgiften
men jag står fast vid att vi kommer att vara topp fem. Richard har
utvecklats otroligt snabbt i rallyskogen, hans förmåga att
ta med sig godbitarna från racingen in till rallysporten skapar
en väldigt vägvinnande körstil. Nu vill vi bara att det
ska komma igång, avslutar Fredrik Eljas.
På torsdag kväll 20.00 startar Rally Sweden i Karlstad.
Mer info om rallyt på
www.richardgoransson.com
11-02-02 VM-erfaren kartläsare
lotsar Göransson i Svenska Rallyt
Richard Göransson får rutinerat sällskap i högerstolen
under Svenska Rallyt. WRC-aktuella och dubbla juniorvärldsmästaren
i rally, P-G Andersson, tipsade Richard Göransson om sin förre
kartläsare Anders Fredriksson. Nu har de bestämt sig för
att tackla Svenska Rallyt tillsammans.
- När P-G ger tips så lyssnar man, förklarar Richard.
För mig betyder det väldigt mycket att ha en erfaren kartläsare
som kan hjälpa mig att tackla den här utmaningen. Anders har
visat sig vara precis den kartläsare jag sökte för Svenska
Rallyt.
Anders Fredriksson kommer från Värmland och är idag en
mycket erfaren och rutinerad kartläsare. Han har sedan 1987 varit
kartläsare i både Sverige och Europa och under 2009 och 2010
jobbade Anders med P-G Andersson. Nu väntar en satsning i Svenska
Rallyt med den fyrfaldige STCC-mästaren.
- Jag ser fram mot Svenska Rallyt. Jag och Richard har hittat ett bra
samarbete och vi har mycket glädje i bilen. Jag har känt P-G
i många år och när han föreslog det här tyckte
jag det lät väldigt spännande.
Anders har ett tydligt lugn i kartläsarstolen och arbetar med olika
tonlägen för att föraren tydligare ska förstå
noterna och veta vilken typ av kurvor och krön som väntar. Anders
förklarar att han jobbat i många år med just detta.
- Timingen är så klart väldigt viktig, det gäller
att ta sig tid och inte stressa fram noterna. Föraren måste
vara trygg och lita på mig. Hemligheten är att beskriva så
mycket som möjligt med så få ord som möjligt. Jag
utvecklades mycket under åren jag åkte med P-G.
Anders hade aldrig någon tvekan över att sitta bredvid en racerförare
som är van vid asfalt och avåkningszoner.
- Man märker direkt att Richard har mycket kör- och tävlingsrutin,
så det har aldrig varit något problem. Nu med några
rallyn i kroppen har han fått mer förståelse för
noter och vad som händer i skogen. Om Richard skulle hårdsatsa
på det här skulle han tillhöra Sverigeeliten redan under
första säsongen. Han har redan börjat köra ifrån
en del och det är ett kvitto på att han lär sig snabbt.
Vad tror då Anders Fredriksson om duons chanser i Svenska Rallyt?
- Slutresultat är alltid svårt att sia om, men jag är
övertygad om att vi efter första dagen i Svenska Rallyt kommer
ha en topp sju-placering. Vi har även grymma mekaniker med en yrkeskunskap
utöver det vanliga. De snabba sträckorna i Svenska Rallyt kommer
att passa Richard väldigt bra. Jag och Richard trivs väldigt
bra i bilen så det här känns helt enkelt bra, avslutar
Anders Fredriksson.
Rallyt startar på Travbanan i Karlstad torsdagen den 10 februari
kl 20.00
www.richardgoransson.com
11-02-01 Inför Svenska
Rallyt
Helgens genrep i Bergslagsrallyt gav verkligen mersmak. Nu är vi
i hela teamet superladdade för att åka till Värmland nästa
helg och köra Svenska Rallyt. Vi kommer nu mer än deltaga i
rallyt, vi kommer vara med och tävla om det! Tempot har höjts.
Starten går på torsdag kväll den 10/2 kl 20.00 på
Travbanan i Karlstad. Därefter väntar tre fullspäckade
dagar där 35mil Specialsträckor ska avverkas.
Redan under måndagen är vi på plats för att sedan
rekognisera alla sträckor två gånger under tisdagen och
onsdagen. Allt kommer givetvis att bevakas via hemsidan.
Hemsidan är nu iaf fylld med nya filmer och bilder från generalrepet
i helgen.
www.richardgoransson.com
11-01-28 Nya bilar ökar
medias intresse
Svenska Rallyt är återigen den första VM-tävlingen
för säsongen. Men i år är det ännu mer som lockar
media till den första tävlingen. På startlinjen kommer
helt nya tävlingsbilar att stå. De är byggda enligt FIA:s
helt nya tekniska reglemente och WRC-teamen har valt att bygga sina nya
tävlingsbilar på helt nya modeller. Ford byter ut sin trotjänare
Focusen, mot den mindre Fiestan, och Citroën taggar också ner
ett snäpp från C4:an till C3:an . Det gör tävlingen
ännu mer spännande för både publik och media.
Spänningen är inte mindre i WRC-teamen. Svenska Rallyt blir
det första tillfället då de nya bilarna kommer att mäta
sig med varandra. Den första sträckan i rallyt, superspecialen
på Färjestadstravet, som startar med en startceremoni kl 19
på torsdagskvällen den 10 februari, kommer knappast att ge
svaret på bilarnas konkurrenskraft. De första sträckorna
ute i skogen på fredagsförmiddagen kommer att vara avslöjande.
Vem har lyckats bäst? Ford eller Citroën? Publiken vid Colin´s
Crest kommer att vara bland de första att kunna bedöma det.
www.rallysweden.com/
11-01-24 Klartecken från
P-G Andersson
Unik insamling garanterar start i en Fiesta WRC.
Nu är det definitivt klart: Per-Gunnar Andersson kör Rally Sweden
10-13 februari.
Ett glädjebesked för tävlingen och alla åskådare.
Det betyder mycket att ha en svensk som kan vara med och konkurrera i
toppen på huvudklassen, konstaterar Svenska Rallyts VD Bertil Klarin
belåtet.
Bakom P-G Anderssons start ligger den unika insamling som på mindre
än två veckor inbringat så mycket pengar att värmlänningen
nu kan garantera sin medverkan. Via privatpersoner, klubbar och mindre
företag fick P-G in närmare 500.000 kr. Lika mycket har större
bidragsgivare satsat.
Jag är mycket stolt och tacksam över den här enorma
uppslutningen, säger P-G, som kommer att ha bästa tänkbara
förutsättningar inför starten den 10 februari.
Andersson kommer nämligen att köra Rally Sweden i en ny Ford
Fiesta RS WRC, byggd av M-Sport i England.
Materiellt sett har jag aldrig haft bättre förutsättningar,
säger han och medger att han har högt ställda mål
innan start.
Andersson siktar på en plats bland de fem främsta.
www.rallysweden.com/
11-01-20 Bred TV-satsning
på Rally Sweden
Rally Sweden 10-13 februari kommer att hårdbevakas av TV.
Det blir sändningar i såväl Viasat Motor som TV10 och
Sveriges Television.
Vi har aldrig tidigare haft en lika omfattande och bred TV-satsning
på vår VM-tävling, konstaterar Svenska Rallyts VD Bertil
Klarin.
Totalt kommer ovan nämnda TV-bolag och kanaler att sända 15
timmar från Rally Sweden. Jämte kvällssända sammandrag
från samtliga etapper kommer tre av sträckorna att visas live.
Rally Sweden i direktsändning blir det från Superspecialen
på Färjestadstravet i Karlstad både torsdag och lördag
kväll. Även tävlingens avslutande sträcka, Gustavsfors,
kommer att sändas direkt. Gustavsforssträckan är tävlingens
så kallade Powerstage där förarna, utifrån årsnya
direktiv från det internationella förbundet (FIA), tävlar
om bonuspoäng 3, 2 och 1 poäng till de tre snabbaste.
Viasat Broadcasting, som förra året förvärvade de
exklusiva rättigheterna till rally-VM för åren 2010-2012,
kommer genom Viasat Motor och systerkanalen TV10 att dominera TV-sändningarna.
Viasat Motor kommer, jämte livesändningarna från Superspecialen
och tävlingens sista sträcka, att sända WRC Event Highlight
fredag, lördag och söndag kväll.
Viasat Motor kommer också att bevaka SM-deltävlingen Rally
Sweden, som avgörs som en klass i VM-tävlingen. När den
nationella eliten avslutar årets premiärtävling med Superspecialen
i Karlstad lördag kväll direktsänder Viasat Motor.
TV10 kommer att sända live från travet på torsdag och
från specialsträcka 22, Gustavsfors, på söndag.
Sveriges Television gör också en satsning på Rally Sweden
och kommer att visa fyra fullmatade rallymagasin torsdag-söndag.
Viasat Motor/TV10 kommer till VM-premiären med Tina Thörner,
Janne Blomqvist och Frida Nordstrand. På Sveriges Television kommer
bevakningen av Rally Sweden att skötas av Johan Ejeborg, Maria Wallberg,
Stefan Klemets och Jonas Kruse.
För sändningstider se respektive kanals tablå.
www.rallysweden.com
11-01-16 NGK-Masters stöttar
P-G Andersson
P-G Andersson är en av de stjärnorna som genom åren alltid
satsat på NGK-Masters. Med ett stort hjärta för motorsporten
har P-G byggt en egen bil och utmanat Folkraceförarna på deras
hemma arena. Därför känns det bra att kunna ge ett bidrag
tillbaka och kunna hjälpa P-G till ett litet steg närmare starten
i Svenska Rallyt säger Per Andersson i arrangerande Racecrew.
Svenska Rallyt behöver hemmaförare
Svenska Rallyt är den viktigaste tävlingen för att främja
motorintresset i Sverige. Utan svenska förare med chans till pallplatser
kommer intresset att avta och det var många år sedan vi kunde
hoppas på en Svensk förare i tätstriden. P-G Andersson
är en av de största talangerna i landet och alla motorsport
organisationer borde hjälpa till i denna unika insamling!
NGK-Masters satsar 10 000kr och önskar P-G lycka till i Rallyt!
Eliten mot bredden, folkfest, fart, blodigt allvar och glädje
NGK-Masters är ett verkligt all star championship. I
en kul säsongsavslutning samlas förare, bredd och elit från
många olika motorsportdiscipliner och gör upp om vem som är
årets verkliga mästare. En tävling på lek och allvar
där förarna med skräckblandad förtjusning försöker
vara lagom kaxiga med glimten i ögat. Ingen vill egentligen få
spö och bakom kulisserna, i största hemlighet trimmas det friskt.
Just blandningen av olika förarkategorier och att breddsporten Folkrace
blir i blickfånget är nog det som gör tävlingen så
otroligt populär.
Läs mer om tävlingen på
www.ngk-masters.se
11-01-15 Almunge MK stöttar
P-G i sin VM-start
Almunge MK har tagit beslutet att stötta P-G Anderssons start i Rally
Sweden med 10000:- !
Almunges motivation:
- "Förebilder, idoler, publicitet gör att de unga som tvekar
tar steget o går med i en klubb, kanske börjar köra, kanske
som funktionär, kanske i vår eller din klubb och vi får
en nyrekrytering av unga innan denna härliga sport dött ut"
www.almungemk.se
11-01-14 P-G ett steg närmare
starten i Rally Sweden - Tack vare Helmiastiftelsen
Helmiastiftelsen ger P-G Andersson ett stipendium på 200.000 kr!
Idag kom Per-Gunnar "P-G" Andersson ett steg närmare starten
i årets upplaga av Rally Sweden. Svenska folket har via P-G´s
hemsia www.pgandersson.se startat en insamling och idag gick även
Helmiastiftelsen ut med ett glädjande besked:
- P-G Andersson är en mycket duktig förare och i det läge
han befinner sig i karriären är det viktigt för honom att
kunna visa upp sig i Rally Sweden och ha möjlighet att kämpa
i toppen med en konkurrenskraftig bil. Det är också viktigt
för intresset kring Svenska Rallyt att ha en svensk som kör
i WRC klassen. säger Lars-Erik Walfridson och meddelar att
stiftelsen skänker 200.000 kr!
Därmed kommer P-G nu ett steg närmare sin dröm om start
i Rally Sweden i en Ford WRC:
- "Jag är enormt stolt och tacksam för att Helmia gjort
det här för mig och gjort att starten i Rally Sweden börjar
komma inom räckhåll. Familjen Walfridson brinner verkligen
för både bygden och motorsporten. De gör genom sitt stipendium
en enorm insats. Jag är djupt tacksam" avslutar P-G.
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se
11-01-14 Helmia stödjer
P-G Andersson
Helmiastiftelsen beslöt i torsdags att utdela ett extra stipendium
under 2011. Stipendiet, vilket är på 200 000 kr, utdelas till
rallyföraren PG Andersson, Årjäng, för att hjälpa
honom till start i Rally Sweden 2011.
Styrelseledamoten Lars-Erik Walfridson säger så här i
en kommentar, " P-G Andersson är en mycket duktig förare
och i det läge han befinner sig i karriären är det viktigt
för honom att kunna visa upp sig i Rally Sweden och ha möjlighet
att kämpa i toppen med en konkurrenskraftig bil. Det är också
viktigt för intresset kring Svenska Rallyt att ha en svensk som kör
i WRC klassen. "
www.helmia.se