<< Till startsidan

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018 Svenska Rallyt 2019
Svenska Rallyt 2020 Svenska Rallyt 2022 Svenska Rallyt 2023
Svenska Rallyt 2024    

 

 



Resultat Uddeholm Swedish Rally


Förarkommentarer

Här finner du all information
Uddeholm Swedish Rally


Bilder från Uddeholm Swedish Rally

Filmsnuttar från Frasses Motorsport


SR Värmland sänder Svenska Rallyt


03-02-09 Ny Peugeotseger i Svenska Rallyt
Marcus Grönholm gjorde det igen. Den finske världsmästaren dominerade Svenska Rallyt och vann tävlingen för andra året i rad. Det innebär att Marcus nu har totalt tre segrar i den svenska deltävlingen med sin Peugeot 206 WRC. Dvs lika många som en annan av de finska världsstjärnorna, Tommi Mäkinen.
Tommi Mäkinen jagade Peugeot-föraren och försökte komma ifatt, men fick nöja sig med andraplatsen.
- Marcus kör otroligt bra. Gör han inga misstag är det omöjligt att slå honom, sa Tommi inför starten på den tredje etappen.
Själv tyckte Marcus Grönholm att han gjorde en del misstag.
- Speciellt på sista sträckan. Jag försökte köra på säkerhet och det gjorde att jag körde riktigt dåligt.
Ändå kunde Marcus vinna tävlingen med 50,8 sek tillgodo på sin landsman efter tre dagar på de vintriga vägarna med värmländska Hagfors som utgångspunkt.
Förra året tog Peugeot dubbelseger i tävlingen. Då var Harri Rovanperä tvåa efter sin landsman och teamkamrat. Nu försvann Harri efter en krasch på ss 8 och i stället fick engelsmannen Richard Burns försöka utmana Tommi Mäkinen. Burns åkte strålande och gick till slut in som trea - knappt halvminuten från Tommi och silverpokalen.
Resultat i Svenska Rallyt innebär att det hettar till rejält i Märkes-VM. Citroen, som dominerade årets VM-premiär i Monte Carlo, hängde inte alls med på värmlandsvägarna. Colin McRae lyckades bäst med en femteplats, drygt 2 min 15 sek efter Grönholms Peugeot. Citroen leder fortfarande Märkes-VM - men försprånget till Peugeot har krympt till futtiga 2 poäng.
Marcus Grönholm är regerande världsmästare och Peugeot-teamets stora stjärna. Den långe, finske rallyföraren gjorde stor succé i Svenska Rallyt 2000. Trots att det var första säsongen i det nya stallet - och Peugeots första år med den nya bilen 206 WRC - slog den svensktalande bonden till med seger före storfavoriten Tommi Mäkinen. Innan året var över hade han dessutom vunnit Förar-VM och säkrat segern i Märkes-VM för sin nya arbetsgivare.
Slutresultat, Svenska Rallyt 2003:
1) Marcus Grönholm, Fin, Peugeot 206 WRC, 3.03.28,1, 2) Tommi Mäkinen, d:o, Subaru WRC, +50,8 sek, 3) Richard Burns, GB, Peugeot 206 WRC, +1.17,9, 4) Markko Märtin, Est, Ford WRC, +1.45,8, 5) Colin McRae, GB, Citroen WRC, +2.15,8, 6) Petter Solberg, Norge, Subaru WRC, +2.19.1.
Märkes-VM efter 2 deltävlingar: 1) Citroen, 24 p, 2) Peugeot, 22, 3) Ford, 15, 4) Subaru, 11, 5) Hyundai och Skoda, vardera 3 p.

Rallyts tidsschema
Fredag 7 februari
SS 1  kl. 08:35   Sågen 1 14.17 km
SS 2   kl. 09:27  Rämmen 1 23.15 km
SS 3   kl.  11:55 Granberget 1 43.68 km
SS 4   kl.  14:28 Malta 11.25 km
SS 5  kl. 15:25  Brunnberg 1 31.65 km
SS 6  kl.  16:26 Hagfors Sprint 1 1.86 km
Lördag 8 februari
SS 7   kl. 08:18 Granberget 2 43.68 km
SS 8   kl. 11:24 Fredriksberg 18.13 km
SS 9   kl. 12:07 Lejen 25.04 km
SS 10  kl.  14:37 Vargåsen 32.43 km
SS 11  kl.  15:35 Torntorp 19.20 km
SS 12  kl. 16:40  Hagfors Sprint 2 1.86 km
Söndag 9 februari
SS13   kl. 08:35  Sågen 2 14.17 km
SS14   kl. 09:27  Rämmen 2 23.15 km
SS15   kl. 11:14 Hara 11.90 km
SS16   kl. 12:12 Brunnberg 2 31.65 km
SS17   kl. 14:35 Hagfors 39.84 km

03-02-06 Peugeot miss i Monte betyder framgång i Svenska
Peugeot-förarna i VM är inte det minsta bekymrade över att de inte vann VM-premiären i Monte Carlo nyligen.
- Misslyckande i premiären brukar innebära vinst i Svenska Rallyt, kommenterar Richard Burns, som tillsammans med finska stjärnförarna Marcus Grönholm och Harri Rovanperä kör Peugeots fabriksbilar i årets Svenska Rally. Bilar som första gången är lackade i rött och vitt.
Marcus Grönholm är regerande världsmästare och Peugeot-teamets stora stjärna. Den långe, finske rallyföraren gjorde stor succé i Svenska Rallyt 2000. Trots att det var första säsongen i det nya stallet - och Peugeot första år med den nya bilen 206 WRC - slog den svensktalande bonden till med seger före storfavoriten Tommie Mäkinen.
Innan året var över hade han dessutom vunnit Förar-VM och säkrat segern i Märkes-VM för sin nya arbetsgivare. Året efter blev det ännu en Peugeot-seger i den Svenska VM-tävlingen. Då genom en annan förare i teamet - Marcus landsman Harri Rovanperä. Och så kom då triumfen för ett år sedan, när Peugeot för säkerhets skulle klämde till med en dubbelseger. Marcus vann med Harri Rovanperä på andraplatsen.
De två finska förarna är mycket duktiga på snö och is. Men även Richard Burns är en given förhandsfavorit. Engelsmannen som är ny i Peugeots VM-team vann Förar-VM 2001 och var fyra totalt i Svenska Rallyt förra året. I årets VM-premiär slutade han på femte plats:
- Monte Carlo visade att bilarna fungerar perfekt. Och med tanke på Peugeots VM-historia så ser vi fram mot en solklar seger i Värmland!
- Naturligtvis ska vi vinna VM igen - även om vi räknar med att det blir jämnare resultatmässigt, kommenterar Marcus Grönholm, titelförsvarare och världsmästare första gången 2000, då han blev den förste som bröt landsmannen Tommi Mäkinens långa svit av VM-segrar.
Årets svenska VM-tävling startar den 7 feb och under tre dagar ska 80-talet ekipage ge sig i kast med tävlingens sammanlagt 40 tävlingsmil fördelade på 15 specialsträckor.

03-02-06 Jimmy Joge debuterar i Svenska Rallyt
Ett steg på vägen till VM. Jimmy Joge är debutant i Svenska Rallyt 2003. Den 24-årige östgöten är en av landets mest lovande unga rallyförare. I SM-premiären i Vännäs veckan efter Svenska Rallyt debuterar han som försteförare i Peugeots svenska rallyteam.
I SM ska Jimmy Joge och hans codriver John Stigh för första gången köra den biltyp som används i junior-VM; en specialbyggd Peugeot 206 Super 1600. I Svenska Rallyt däremot kör Jimmy en standardbetonad bil - den Peugeot 306 Grupp N som han vann Junior-SM med under sitt första år i SM-serien.
Jimmys debut i Svenska Rallyt sker från en blygsam position. Han går ut som tredje bil från slutet och är en av fyra (!) förare i tävlingen som kör tvåhjulsdrivet.
- Det passar mig precis. Det viktigaste är att få smaka på VM-stämningen, att skriva och tävla på egna noter och att få 40 mil specialsträckor med 2-hjulsdrift i kroppen.
- Resultatet är inte viktigt. Inte så värst viktigt i alla fallÉ
I Rally-VM tävlar man i tre kategorier: Grupp A, Grupp N och Junior-VM. Grupp A-ekipagen med de 4-hjulsdrivna WRC-ekipagen i täten deltar i alla VM-deltävlingar medan Grupp N och Junior-VM ställer upp i princip i varannan tävling.

03-02-06 Svenska Rallyt har världens bästa föråkare
Svenska Rallyt 2003 aspirerar på titeln tävlingen med världens bästa föråkare. Eller vad sägs om trion Björn Waldegård, Per Svan och Mats Jonsson. Tre av Sveriges bästa rallyförare genom tiderna!
- Föråkarna är viktiga i en tävling. De är den sista garantin för allt ska fungera när VM-stjärnorna släpper loss på specialsträckorna i Sveriges största publika evenemang - VM-deltävlingen Uddeholm Swedish Rally. Det berättar Gert Blomquist, som ansvarar för föråkarna i Svenska för fjärde året i rad.
Alla tre svenskarna har stor erfarenhet av tävlingen - inte minst Björn Waldegård, den förste officiella rallyvärldsmästaren, som vann Svenska fem gånger under 60- och 70-talen. Mats Jonsson, dagens store dominant i rally, har också fina meriter med bland annat två totalsegrar i tävlingen. Mats vann både 1992 och 1993. Den ende som inte vunnit Svenska Rallyt totalt av de här tre är Per Svan. Den flerfaldige svenske mästaren har å andra sidan ett antal klassegrar att minnas.
Alla tre kommer att köra Peugeot 206:or - tre finska bilar i Grupp N-utförande.
Också bisittarna i de tre ekipagen kommer från den yppersta svenska rally-eliten: Legendariske Arne Hertz åker med Per Svan, meriterade Anders Olsson åker med Björn Waldegård medan veteranen Johnny Johansson som vanligt tar plats bredvid Mats Jonsson, 12-faldig svensk mästare och den i gänget som fortfarande är i högsta grad aktiv.
- Det är ett bra gäng. Det bästa team jag någonsin förfogat över, skrattar Gert. Som själv har kört Svenska Rallyt fler gånger än han kan räkna:
- Skulle tro att vi fyra tillsammans är goda för uppemot 100 starter i den här tävlingen!

03-02-06 Isracingmästaren debuterar i Renault, lovprisar underlaget i årets Svenska Rally
Vägar nästan isigt blanka som nybonade balsalsgolv i parkett. Förutsättningarna är de bästa på många år inför årets Svenska Rally.
- Jag stortrivs redan, säger VM-debutanten, 33-årige Michael Wikström från Boden, oblygt på väg med sin Renault till torsdagens fullfartstest, s k shake down, utanför Hagfors.
Michael Wikström är inte vem som helst; han är både riksmästare i rally och inte minst flerfaldig svensk mästare i isracing. Han är alltså inte helt främmande inför den is som döljer sig under det tunna snölagret på specialsträckorna i Värmland.
- Jag älskar is, men ville prova på någonting annat. Därför blev det rally.
- En dröm var att få köra ett VM-rally, Svenska Rallyt, åtminstone en gång.
- Nu står jag här, ny bil, en Renault Clio Sport, en van rallyförare i framhjulsdrivna bilar - Thomas Fredriksson - i högerstolen.
- Thomas kan tala om för mig när jag ska bromsa eller gasa på mer.
- Det är så att jag hittills enbart kört bakhjulsdrivet, så det är även premiär för framhjulsdrivet i riktigt tävlingssammanhang, berättar Michael Wikström vidare.
Michael säger att det handlar om att lära om. På is kör man bakhjulsdrivet på sladd hela tiden, medan man kör framhjulsdrivet i rally snålt, snålt utan sladd. Men de viktiga kunskaperna från hur man hanterar is och skor sin tävlingsbil med rätt däck har han med sig.
- Vi har med oss ett 20-tal däck som vi ska blanda runt lite, vi får känna oss för först för att sedan ladda lite mer.
- Ju blankare is, desto roligare, skjuter han in.
- Men målsättningen är lika glasklar som isen, jag ska uppfylla den dröm som jag hade sju år sedan, att få köra ett helt VM-rally.
- Så det gäller att ta sig runt, förklarar han.
Michael Wikström tävlar i lilla grupp N med sin tvåhjulsdrivna Renault Clio Sport. Det är en internationell bilklass vilket innebär att han får köra ett VM-rally. Några VM-poäng kan han emellertid inte ta, det kan bara WRC-bilar göra samt Super1600-bilar i de tävlingar som ingår i JVM.
- För mig är SM och Renault Clio Cup det viktiga i år, avslutar han.

03-02-06 Andréas Eriksson har allt under kontroll inför Svenska Rallyt
Imorgon är det dags med premiären för Andréas och Patrik i deras nya Focus RS WRC med starten i Svenska Rallyt 2003.
Förberedelserna under veckan har gått planenligt med genomgång av bilen utan några som helst frågetecken som avslutade med besiktning igår utan bekymmer.
Träningen under veckan har gått bra, och Patrik låter hälsa att vägarna är kanonbra och ifall vädret håller i sig vilket det verkar så blir det ett riktigt bra vinterrally.
Andréas berättade i telefon igår att allting är under kontroll och de ser verkligen fram emot starten imorgon.
Idag så kommer Andréas och Patrik att delta i shakedownen.
Teamet kommer att lägga ut resultat och kommentarer på den tillfälliga nyhetssidan som ni hittar på
www.bilaffaren.com/rally
Teamets officiella hemsida är under uppbyggnad och öppnar först lite senare i år

03-02-04 PR-aktivitet med Daniel Carlsson World Rally
Daniel Carlsson World Rally kommer i samband med Svenska Rallyt att genomföra en PR-aktivitet uppe vid "Sprinten" utanför Hagfors Hockeyhall, fredag och lördag. Bland annat erbjuder DC WR en tävling där ett unikt medlemskap i D C Supporters ligger i potten. Det kommer även finnas möjlighet att köpa supportartiklar med DC WR:s speciella logga på. Kom gärna och gör ett besök hos oss på vägen upp mot Sprinten, under fredag och lördag

03-02-04 Karamjit Singh från Malaysia är regerande världsmästare i Grupp N
Fjolårets rallyvärldsmästare i standardklassen Grupp N kommer för första gången till Svenska Rallyt. I fjol stod han över den svenska vintertävlingen, men i år kommer han väl påpälsad, Karamjit Singh från Malaysia.
Det är en rutinerad herre som hälsar på i de värmländska snöklädda rallyskogarna. Karamjit Singh är 41 år och förutom världsmästare är han även bl.a. dubbel Asia-Pacific mästare. Standardklassen Grupp N, där Singh är regerande världsmästare, är en högeligen internationell VM-klass. I Svenska Rallyt kommer förarna, förutom Malaysia, även från bl.a. Japan, Nya Zeeland, Kanada, Mexico, Polen, Bulgarien och Rumänien.
Läs mer

03-02-03 Kenneth Hansen tar med sig nya bilen till Svenska Rallyt
Just när rallyfebern är som högst i Sverige vill vi passa på att komma med ett livstecken från rallycrossvärlden också. Fastän det är tre månader kvar till säsongspremiären kommer Kenneth Hansen ta med sig sin EM-vinnande Citroën Xsara till Svenska Rallyt.
Nej, det blir ingen körning för den regerande mästaren, men istället kommer den nydesignade Citroënen finnas till beskådande hos Uddeholm vid serviceplatsen i Hagfors.
- Vi är samtidigt glada att få visa upp en nygammal samarbetspartner, Haldex Traction, säger Kenneth. Deras Limited Slip Coupling kommer i en vidareutvecklad form på ett mer effektivt sätt fördela fyrhjulsdriften. Testerna drar igång i mars. Det är roligt att jobba med Haldex eftersom det är en svensk leverantör i världseliten.


Rallyessen Per Eklund och Jonas Kruse är SvT s
expertkommentatorer under Svenska Rallyt.

03-02-03 SvT Sport visar Svenska Rallyt: "Årets mest avancerade sportsändning."
Det är inte enbart i den värmländska rallyskogen som det är full fart under Svenska Rallyt, utan även i Sveriges Television. SvT Sport sammanfattar fredag och lördag i en 25 minuter lång sändning på kvällstid samt söndagsetappen direkt efter Sweden Hockey Games. Dessutom följer Text-TV, och därmed även SvTs web, rallyt sträcka för sträcka med tider och aktuella kommentarer.
Det sägs att rallysport ska upplevas live. Visst ligger det en hel del i det, otvetydigt gör sig i stort sett all sport sig bäst live när alla sinnen kan aktiveras.
Men genom samspelet mellan avancerade och smått fantastiska TV-produktioner samt den virtuella datavärlden i form av grafik och TV-spel, har rallysporten lagt sig i omkörningsfilen på den internationella sportarenan.
- I rally har man lyckats med att nästan sudda ut gränsen mellan verklighet och den virtuella datavärlden.
- Vet man hur svårt att det är att visa fart och den balansakt som förarna genomför i TV-produktionerna så blir smått imponerad av ISC produktioner från rally-VM, säger Johan Ejeborg, redaktör för sändningarna från Svenska Rallyt och rally-VM i övrigt.
- Lägg till att man kan följa TV-sändningen för att sedan själv sätta sig vid datorn för att köra WRC-spelet eller populära Colin McRae på de specialsträckor som man sett sändningen!
Det är spetsteknologi inom TV- och datateknik som används under VM-sändningarna. Ett 20-tal fotografer arbetar med traditionellt rörliga bilder samt att sköta om de onboard-kameror som finns i varje officiell fabriksbil i den fyrhjulsdrivna WRC-klassen, dessutom finns det en helikopterburen kamera.
Sändningstider i SvT:
Torsd 6 febr, Sportnytt SvT 2, 22.00-22.15
Fred 7 febr,Sportnytt SvT 2, 22.00-22.15, sammandrag etapp 1, 22.50-23.20 SvT 1
Lörd 8 febr, Sportnytt 19.45-20.00 SvT 1, sammandrag etapp 2, 21.15-21.45 SvT 1
Sönd 9 febr, direkt efter Sweden Hockey Games, 19.15-19.30, SvT 1 samt Sportspegeln, SvT 1, 20.30-21.15
Sönd 16 febr, WRC 2003, TV-sportens rallymagasin, 16.00-17.00 SvT 1
Läs mer

03-02-03 Blir Bäcklund eller Walfridson bästa svenska förare i VM-rallyt
I år är de båda stallkamraterna och Mitsubishi-förarna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson inte bara favoriter i Svenska Rallyts standardklass Grupp N, utan även favoriter till att bli bästa svenska förare i Sveriges VM-rally överhuvudtaget. Nu när varken Thomas Rådström eller Kenneth Eriksson fick någon WRC-bil.
- Ja, vi skall göra vad vi kan för att bli bästa svenska förare, säger de nyss fyllda 40-åriga veteranerna. I år finns det ju bara en enda svensk med i en WRC-bil och honom hoppas vi kunna slå.
Kenneth och Stig-Olov syftar då på Nynäshamns-föraren Andreas Eriksson, som gör debut i en WRC-bil i Svenska Rallyt och som i flera år tidigare enbart kört framhjulsdrivna bilar.
- Fast egentligen gäller kampen för oss mest segern i Grupp N-klassen, säger Kenneth och Stig-Olov. I fjol hade vi vissa problem, men nu skall vi inte släppa segern ifrån oss.
- Och nu är det verkligen min tur att vinna igen, säger Kenneth Bäcklund. Sedan jag vann senast 1997 har det bara krånglat. Ett år åkte jag av och förlorade ett par minuter. Ett annat år bröt jag ett nyckelben veckan före start och för några år sedan förlorade jag kampen mot Stig-Olov precis på mållinjen.
Men när Kenneth Bäcklund vann Grupp N-klassen i Svenska Rallyt 1997 hade han istället tagit fem raka VM-segrar. 40-åringen från västgötska Nossebro har dessutom fem SM-guld och 34 vunna SM-tävlingar på meritkontot. Mot Stig-Olov Walfridsons tre segrar i Svenska Rallyt åren 1991, -98 och 2001, sex SM-guld och totalt 18 vunna SM-tävlingar.
Läs mer

03-02-03 Speedwaymästaren och racerföraren kör Lancer Evolution i Svenska Rallyt
Speedway-mästaren och racerföraren bilder team i Svenska Rallyt. De båda Avesta-grabbarna Tony Rickardsson, femfaldig speedway-världsmästare, och Mattias Ekström, svensk STTC-mästare 1999 och numera etablerad racingstjärna i tyska DTM-serien, kör var sin Mitsubishi Lancer Evolution i VM-tävlingen Svenska Rallyt.
24-årige Mattias Ekström var för några år sedan Sveriges mest lovande unga rallyförare innan han valde racingen istället. 32-årige Tony Rickardsson däremot hade innan han bestämde sig för att köra Svenska Rallyt aldrig tidigare suttit i en rallybil.
- Det närmaste jag kommit var Race of Champions förra hösten, där jag mötte övriga motorvärldsmästare, säger Tony Rickardsson.
Det  var inför den tävlingen som Fredrik Eljas erbjöd Rickardsson att prova en av Eljas Motorsports Mitsubishi Lancer Evolution-bilar. Samtidigt föreslog Fredrik att Tony också skulle köra Svenska Rallyt. Efter några provrundor nappade dem femfaldige speedway-världsmästaren.
Läs mer

03-02-03 Andréas Eriksson testade inför Svenska Rallyt
Andréas Eriksson och Ford Racing WRC Team Sweden har tillbringat helgen i Värmland för att träna inför Svenska Rallyt. Andreas var väldigt nöjd med testet och tycker att han hittade ett bra flyt med körningen väldigt snabbt och tiderna putsades vid varje försök.
Focus RS WRC:n kändes mycket bra och Pirelli däcken skötte sig alldeles utmärkt.Detta ger Andréas och Patrik bra förtroende med känslan både i och med bilen inför rallyt.
Mest imponerad var Andréas med vridmomentet och stabiliteten, - Det gör att det går att köra lungt och avslappnat men ändå väldigt fort, var en av Andréas kommentarer efter testdagarna. Enligt rykten så har nog Andréas mest träningvärk i smilbanden efter helgen.
Bilen kommer att nu ses över av teamets mekaniker och Andréas och Patrik kommer att fortsätta med förberedelserna inför rallyt med genomåkning av samtliga sträckor.

03-01-31 Andréas första test inför Svenska Rallyt 2003 med Focusen
Andréas Eriksson och Teamet är idag och under helgen uppe i de värmlänska skogarna för att testa och träna med den nya Focus RS WRC:n, vilket också blir för den första gången Andreas testar den nya bilen på snö och is underlag.
I strålande sol och massa minusgrader (- 20) skall han lära sig bilen och teamet skall hitta de rätta inställningarna så det kommer att bli en hektiskt helg för alla i teamet.
Andréas första kommentar efter att ha känt på bitarna var:
-Ballt, bilen är väldigt lätt körd och allting känns mycket bra, hälsar en nöjd Andreas.
Fredagen upptas till stor del av inspelning med SVT inför det nya rallymagasinet WRC2003 för att lördag och söndag koncentrera sig enbart på körning och inställningar.
Vi återkommer med fler kommentarer efter helgen om hur det har gått under helgen.

03-01-31 Radio Värmland direktsänder HELA Svenska Rallyt 2003 i P4
Dessutom kan du som inte befinner dig i Värmland lyssna på rallyradion på www.sr.se. Våra reportage-team och sändarbilar finns ute på alla specialsträckorna.
I studion vid serviceplatsen i Hagfors finns programledarna Mats Fagerström, Joachim Gustafsson och Ulla Walldén och vår expertkommentator Sören Nilsson.
Läs mer om sändningstider

03-01-15 Mats Jonsson kör Peugeot i Svenska Rallyt
Mats Jonsson och Johnny Johansson kommer att leda Svenska Rallyt från start till mål. I en Peugeot kör de 000-bilen när den nya tidtagningsutrustningen startas upp. Peugeot är rallyts officiella bil i år. Övriga är 00-bilen med Pär Svan och Arne Hertz och 0-bilen med Björn Waldegård och Anders Olsson som kör tätt inpå WRC-klassen.


03-01-09 Ekström och Rickardsson kör Svenska i Eljasmotorsports bilar
Nu är det klart! Mattias Ekström och Tony Rickardsson kör Svenska rallyt i Eljasmotorsports bilar. Mattias kommer att köra en nybyggd Mitsubishi Lancer EVO 7 och Tony kör en Mitsubishi Lancer EVO 6 som gått en SM säsong. Vi har budget så vi kan köra men saknar det där lilla extra för att kunna ha dom bästa däcken osv.
Mattias har som målsättning att vara med och kriga i toppen av Grp N klassen. Tony satsar på att försöka lära sig så mycket om rally det bara går på den korta tid det är kvar och målsättningen är först och främst att ta sig i mål sen får vi se hur långt det räcker.
Närmaste tiden kommer teamet att träna på hemlig ort och sen kör vi en sista test i Falun i slutet av januari.
Information kommer löpande på hemsidan
www.eljasmotorsport.com

02-10-31 Uddeholm Swedish Rally har landat!
Det är nu klart att serviceplatsen för Uddeholm Swedish Rally 2003 förläggs till Hagfors Flygplats. På plattan där Värmlandstrafiks plan från Stockholm normalt brukar landa kommer Marcus Grönholms, Colin McRaes och de andra rallystjärnornas bilar att servas under tävlingsdagarna 7-9 februari.
De internationella kraven på yta och underlag är nu så stora att de 14 arrangörerna i Rally-VM måste söka sig utanför tätbebyggda områden för att hitta lämpliga platser för service; så även Sverige.
- Hagfors Flygplats motsvarar de krav som ställs, om inte perfekt så i det närmaste, säger tävlingschef Bertil Klarin.
En perfekt plats innebär ca 20 000 m2 asfalterad yta med möjlighet till media- och publikfaciliteter. Det är ingen utopi att hitta eller skapa ett sådant serviceområde men med den korta tid som återstår till 2003 års tävling är flygplatsen ett utmärkt alternativ. Vi är glada över att ha nått fram till den här lösningen med hjälp av Hagfors flygplats, Hagfors Kommun och trafikoperatören Värmlandsflyg, fortsätter Klarin. Arrangörer som lyckas i konststycket att finna de ytor och faciliteter som krävs av bland andra internationella bilsportförbundet och fabriksteamen kommer givetvis att stärka sina kort i den framtida kampen om en plats i VM-kalendern. Även rallyts titelsponsor Uddeholm Tooling ser positivt på förändringen.
- Från Uddeholm Toolings sida är vi naturligtvis glada över att vara en del i det enorma internationella evenemang som Uddeholm Swedish Rally vuxit ut till. Visserligen tappar man en del av den lokala prägeln av småskalighet när man tvingas flytta ut från centrum, men samtidigt behåller vi och säkrar ett internationellt storevenemang för framtiden, vilket är det absolut viktigaste, säger Boo Rundqvist, Informationschef vid Uddeholm Tooling.
Vad det gäller bansträckningen känns 10 av de 12 sträckorna (varav 5 körs två gånger) igen från 2002 års tävling medan SS5/16 Brunnberg blir en ny bekantskap för rallyförarna.
Och även om serviceplatsen har flyttat utanför tätorten kan Hagfors glädjas åt en publiksträcka vid idrottsplatsen. Planen är att denna "Hagfors Sprint" ska avsluta både fredagens och lördagens etapper.
Uddeholm Swedish Rally 2003 invigs på Stora Torget i Karlstad torsdag kväll den 6 februari i samband med den ceremoniella starten.
Fredag 7 februari
SS 1 Sågen 1
SS 2 Rämmen 1
SS 3 Granberget 1
SS 4 Malta
SS 5 Brunnberg 1
SS 6 (Ev) Hagfors Sprint 1
Lördag 8 februari
SS 7 Granberget 2
SS 8 Fredriksberg
SS 9 Lejen
SS 10 Vargåsen
SS 11 Torntorp
SS 12 Hagfors Sprint 2
Söndag 9 februari
SS 13 Sågen 2
SS 14 Rämmen 2
SS 15 Hara
SS 16 Brunnberg 2
SS 17 Hagfors
Fotnot: Flygtrafiken på Hagfors Flygplats stängs tisdagen den 4 februari och öppnas onsdagen den 12 februari. Resande från Hagfors med Värmlandsflyg till och från Stockholm kommer att erbjudas transfer till Torsby Flygplats under den här tiden

www.motorsportivarmland.nu