Några
bra länkar under rallyt: |
|
|
23-12-13 Klart med tre nya år
för Rally Sweden i Umeå
Nu är det klart att WRC Promotorn och Rally Sweden enats om ett nytt
avtal för det svenska rallyts plats i VM-serien. Avtalet är treårigt
och säkrar den fortsatta VM-festen i Umeå fram till 2027. Avtalet
är det längsta i rallyts historia.
Underbart, skönt och spännande. Vi vet att vi tillsammans
med Umeå och regionen har en otrolig potential att utveckla Rally Sweden
än mer, både som tävling, men också som det event och
den folkfest det redan etablerat sig som, så det känns riktigt
bra att vi nu har avtalet på plats, säger Anna Nordkvist, vd för
Rally Sweden.
Rally Sweden är traditionellt den andra deltävlingen av VM-serien
och sedan 2022 körs rallyt med Umeå som centralort efter flytten
från Värmland.
Jag tror att både Rally Sweden och Umeå sedan flytten har
levererat över allas förväntan. Vi har haft två fantastiska
VM-tävlingar. Rikligt med snö och en utveckling av den publika delen
av Rally Sweden där Red Barn Arena är hjärtat. När vi
såg flygbilderna över Red Barn i vintras tror jag vi var många
som häpnade över vilket enormt publikt event Rally Sweden är.
Att nu veta att vi tillsammans med Umeå, regionen, markägare, partners,
föreningar och alla våra älskade funktionärer får
fortsätta bygga detta i tre år till efter nästa års
rally är bara positivt, säger Nordkvist.
Avtalet som är påskrivet gäller för 2025, 2026 och 2027
är även en bekräftelse för Umeå att WRC Promotorn
och Rally Sweden har hittat rätt med placeringen av Sveriges VM-rally.
Vi såg redan efter första året att Rally Sweden är
ett event som passar Umeå och regionen bra. Det är sport på
yppersta elitnivå, men det skapar också mötesplatser för
invånarna under fyra härliga dagar samt att det sätter Umeå
på världskartan. Och det ger tillbaka ekonomiskt till näringslivet
i regionen. Jag tycker att det visar hur viktigt vi tycker Rallyt är
när vi nu fattat ett politiskt beslut om att gå vidare med att
skriva avtal om att behålla och utveckla Rally Sweden i vår region,
säger Hans Lindberg, Kommunstyrelsens ordförande och fortsätter.
Tre nya år med Rally Sweden här i Umeå ger oss som
kommun också möjligheter att skapa ännu mera värden för
kommunen och invånarna i vår region
WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar det nya avtalet:
Det här avtalet säkrar Sveriges plats i FIA World Rally Championship
de kommande tre åren efter 2024 och värnar om framtiden för
WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig
vara en riktig framgång och vi tackar Västerbottensregionen för
det stöd och det varma välkomnande vi får när vi kommer
till Umeå med vår VM-serie.
23-11-10 Rally Sweden startar
Friends of Rally Sweden
Nu lanserar Rally Sweden en helt ny supportklubb för alla rallyvänner
Friends of Rally Sweden.
Rallygemenskapen är stor både ute i världen och här
hemma i Sverige. Rally Sweden är ett av landets mest publika idrottsevent
och vi känner att vi vill bjuda tillbaka lite till de svenska rallyfansen.
Därför startar vi nu Friends of Rally Sweden där vi kan ge
alla Rally Sweden-fans en större upplevelse och gemenskap och där
man som supporter får ett mervärde av att vara ett rallyfan. Det
är exempelvis Rally Sweden-mössan och en framtida förtur vid
biljettsläpp samt möjlighet att delta i olika arrangemang såväl
i samband med Rally Sweden som vid andra tillfällen, säger Anna
Nordkvist, VD för Rally Sweden.
Medlemskapet kostar 300 kronor per år. En summa som man med råge
kommer kunna få tillbaka genom unika erbjudanden och Rally
Sweden-mössan.
Fram till den första december finns nu ett exklusivt erbjudande för
Festivalpasset med inkluderat medlemskap i Friends of Rally Sweden.
Tanken är att det ska vara lönsamt både för alla
som väljer att vara med i Friends of Rally Sweden och för oss. Rally
Sweden får också en personlig kanal till de som är viktigast
för oss, vår publik. Och de får möjlighet till större
upplevelser, säger Anna Nordkvist.
I medlemskapet ingår bland annat:
Rally Sweden-mössan
Medlemsblad, minst två gånger per år
Regelbundna nyhetsbrev per mail
Förtur vid framtida biljettsläpp
Möjlighet att förboka platser vid arrangemanget
Erbjudanden om biljetter och paketlösningar till bland annat andra
WRC-tävlingar.
Möjlighet att köpa unika Friends of Rally Sweden-produkter.
Inbjudan till speciella medlemsaktiviteter och evenemang i samarbete
med Rally
Swedens samarbetspartners.
Införskaffa ditt Festivalpass med inkluderat medlemskap i Friends of
Rally Sweden från måndag 13:e februari klockan 14:00 på
www.rallysweden.com.
Rally Sweden 2024 avgörs med Umeå som centralort mellan 15-18 februari.
23-02-14 Alla magiska ögonblick
från Rally Sweden 2023
Rally Sweden 2023 blev fantastiskt på många sätt och vi vill
återigen rikta ett stort tacka till att som gjorde detta möjligt.
Alla leverantörer/samarbetspartners, funktionärer, rättighetsinnehavare
och sist men inte minst alla rallyfans runt om i Umeå och världen.
Vi ses i Rally Sweden 2024.
Här kan ni ta del av "The Saga of Rally Sweden 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=TckgzmklhZQ
23-02-12 Tack Umeå -
vi ses nästa år!
Rally Sweden är över för denna gång.
Och det blev precis det välbesökta vinterrally i sagolandskap som
alla hoppats på.
- Jag känner en enorm stolthet, säger Stefan Djerf, event director.
Umeå och Västerbotten visade sig verkligen från sin bästa
sida under rallyveckan.
Sol, blå himmel och vackert snölandskap som kablades ut till 120
miljoner tv-tittare världen över.
Och en enorm uppslutning från besökarna, både från
när och fjärran.
- Fantastiskt bra. Så mycket mer folk än jag nånsin kunnat
drömma om, långt fler än våra förväntningar.
Och ett oerhört arbete från alla i organisationen. Men det jag
spontant är allra mest stolt över alla dessa volontärer som
stått ut i skogen, eller sålt korv, eller sett till att folk parkerat
ordentligt, de som får allting att fungera. Det går inte att känna
annat än en enorm stolthet, säger Stefan Djerf.
Umeå bjöd på - precis som i fjol - på ett närmast
sagolikt vinterlandskap när Rally Sweden avgjordes. Här en bild
från Sävar. Foto: ROBERT EKBLOM
Utan de 2 500 volontärerna och de 500 i organisationen hade Rally Sweden
inte blivit till den succé det blev. Och framför allt inte utan
samarbetet med de över 200 markägarna.
- Jag är stolt över det med. Stolt över kontakten med samebyarna
och markägarna. Den har varit jättebra. Vi hjälper dem, de
hjälper oss. Vi gör allt vi kan för att bevara det vackra vi
har, säger Stefan Djerf.
Rally Sweden körs i Umeå även 2024, exakt datum släpps
senare.
- Jag är rörd av allt engagemang från så många
människor. Umeå och Västerbotten känns verkligen som
hemma. Vi har hittat rätt ställe, det här är platsen där
vi ska vara på, säger Anna Nordkvist, vd i Rally Sweden AB.
23-02-12 Drömstart med
hemmaseger för Solberg
Drömstart på guldjakten för rallyföraren Oliver
Solberg. 21-åringen tog karriärens första seger i Rally2-klassen
under VM-tävlingen på sin hemmabana i Rally Sweden.
Oliver vann en VM-tävling (Estland) i WRC 3-klassen för drygt två
och ett halvt år sedan. Triumfen i WRC 2-klassen kom i svenska Umeå
på söndagen i första försöket med hans nya team,
TokSport.
En underbar helg. Och vilken otrolig lättnad. Bilen och teamet
fungerade väldigt bra, och vi genomförde tävlingen på
ett stabilt och smart sätt, sa Oliver Solberg.
Solberg startade officiellt sin VM-säsong i Umeå. Målet är
att vinna guldet till slut.
En ledning på mer än 50 sekunder innan sista dagen förvaltades
på bästa sätt under söndagens tre specialsträckor.
Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson körde säkert fram
till sista sträckan, där duon slog till med tävlingens åttonde
sträckseger.
Solberg plockade därmed maximalt antal extrapoäng på den så
kallade Power Stage.
Vi höll bra speed, körde kontrollerat och hade inga problem.
Segern är extra rolig då det var en jämn och hård kamp
mellan många förare, sa 21-åringen.
Till sist blev den totala distansen 42,3 sekunder till närmaste utmanare,
norrmannen Ole Christian Veiby.
Nästa VM-tävling kommer att köras i Mexiko den 16-19 mars.
23-02-12 Veiby på
VM-pallen igen
Ole Christian Veiby kom till Rally Sweden för att köra om segern
i WRC2-klassen. Veiby gjorde en stabil insats och inkasserade sin andra raka
andraplats i det svenska VM-rallyt.
- Vi gjorde allt vi kunde och det räckte nästan hela vägen,
säger Ole Christian.
Kristoffersson Motorsport och Veiby kunde efter helgens tävlande summera
en lyckad tävling, även om segrande Oliver Solberg blev för
svår att tas med.
- Jag har inte kört VM på ett helt år, så en andraplats
är ju ändå inte så dåligt gjort av en rallycrosschaufför.
Oliver körde bra hela helgen, så det är bara att gratulera.
Det blev en något orolig start på rallyt under torsdagskvällen.
Veiby var visserligen snabb på första sträckan in på
Red Barn Arena, men in i målkurvan hände något. Bilen gick
plötsligt bara på tre cylindrar. Eftersom det inte var någon
servicetid efter SS1 var osäkerheten stor inför starten på
fredag morgon, men lyckligtvis fick Ole Christian och co-drivern Torstein
Eriksen ordning på bilen.
- Så klart blev det en del att tänka på, men vi gjorde en
reset av systemet och fick allt att fungera igen, berättar Veiby.
Trots att torsdagskvällens problem var borta så blev inte fredagsetappen
så lyckad som Veiby hade önskat. Inför nattvilan låg
KMS-ekipaget på fjärde plats, 37 sekunder efter Solberg.
- Vi snurrade på SS5 och tappade ungefär 20 sekunder. Det käckte
tag på innern och vände runt, men inget drama.
Imorgon är en annan dag, tänkte Veiby och kom med friskt mod ut
på de vintriga vägarna i Umeå-trakten under lördagen.
På SS10 kom första sträcksegern med KMS-teamets Volkswagen
Polo GTI R5 och direkt därefter ytterligare en.
- Jag körde ju för att komma ikapp och tog i lite extra samtidigt
som det var sträckor som passade oss bättre.
Veiby knappade in på Solberg och såg ut att kunna sätta lite
press. Framåt kvällen försvann dock några viktiga sekunder.
- Vi hade egentligen exakt samma däckstrategi som Oliver, men han var
lite bättre på att bevara bakdäcken.
På söndagsmorgonen gick Ole Christian ut som tvåa med 52
sekunder upp till Solberg. Tre sträckor återstod.
- Vi ville ju ut och sätta bra tider och ta sträcksegrar.
Det blev också en fin snabbaste tid på SS16. Resten av dagen handlade
mest om att kontrollera positionen och inte tappa ner till trean Sami Pajari.
I mål var Veiby/Eriksen 42,3 sekunder efter Solberg/Edmondson och 32,8
sekunder före trean Pajari/Mälkönen. Totalt alltså en
andraplats i WRC2, samma som förra året.
- Jag har varit på pallen i nästan alla Rally Sweden jag har kört.
Veiby kan därmed också summera en lyckad rallyvinter med fyra tävlingar
som har resulterat i två segrar och två andraplatser.
- Det får jag vara nöjd med. Det har inte varit helt problemfritt,
men körningen har varit bra och det har gått fort när allt
har fungerat.
Rallycross-VM är förstås huvudsysslan för Ole Christian
under 2023, men det kan bli fler rallytävlingar under året.
- Jag kommer att köra någon mer tävling i norska mästerskapet
och det hade varit kul med ytterligare något, gärna en VM-tävling
till.
Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson kunde inte vara annat
än tillfreds med Ole Christians och Torsteins insats, likväl som
hela teamets.
- Visst kom vi till start med sikte på segern, men en andraplats är
väldigt bra i ett stenhårt startfält. Oliver var stark hela
helgen, bra gjort av honom, säger Kristoffersson, som också hyllade
sin egen adept.
- När man jagar är det lätt gjort att göra ett misstag
i stridens hetta, men Ole Christian höll sig på rätt sida
gränsen och kontrollerade sin position. Summa summarum en riktigt bra
insats av hela teamet.
Johan Kristoffersson var Veibys ingenjör under helgen och även han
tyckte att insatsen var med beröm godkänd.
- En andraplats är bra gjort av Ole Christian. Oliver var stark och det
var de två som var klart bäst. Ole har inte åkt VM sedan
ifjol och jag vet själv att det är skillnad när man kommer
från SM och NM. Det är som en annan sport med spåren som
blir efter WRC-bilarna.
23-02-12 Solberg back in
the spotlight - winner of Rally Sweden 2023
Oliver Solberg had to step down in the rally hierarchy for this season.
When the WRC 2 class raced for the season's first WC points during Rally Sweden
in Umeå, the 21-year-old showed class and drove home the victory accurately.
The margin of victory for the runner-up, the Norwegian Ole-Christian Veiby,
was a whopping 42.3 seconds, and Sami Pajari finished third.
- To be able to win on home ground is fantastic, stated Solberg, who was well
praised by the Umeå crowd, his parents Pernilla and Petter on the infield
after the finish.
Solberg immediately delivered for his new team, German Toksport, driving controlled
and stable throughout the weekend. In last year's competition, he drove one
of the Hyundai team's WRC cars.
This year he enjoyed the beautiful winter roads around Umeå and Västerbotten
in his new Skoda Fabia RS.
- I had an even weekend, made good tire choices, and everything worked. It
feels great to start the year, and I've got a good feeling back and enjoy
being on the team. I am as happy as I can be, stated a victorious Solberg
after the finish.
Driving his new car safely himself, Solberg now drove home 8 out of 18 special
stages over the weekend and seriously showed the dream of once again that
he is not going giving up on the vision of once again being a factory driver
in the future.
The goal before the competition was to win, and he fulfilled that with flying
colors.
- This undeniably gives confidence for the future.
Runner-up Ole-Christian Veiby was happy with the silver.
- It has been a fun duel all weekend. I came here to win, but we lost a little
too much after a ride on Friday. Oliver has been great all weekend, noted
Veiby.
23-02-12 Ott Tänak at
the top of the podium in Rally Sweden 2023
Ott Tänak's consistency over all four days of competition brought him
to victory in Rally Sweden in Umeå 2023. When the 18 special stages
were added up, the margin of victory was 18.7 seconds.
The M-sports team's Estonian rally star was able to comfortably drive home
the season's first WRC victory with Hyundai duo Craig Breen and Thierry Neuville
as podium colleagues.
- This victory means a lot to me and is, of course, a massive success for
the whole team, stated the 35-year-old, who undeniably paid off for the new
group.
Tänak, who won the WC title in 2019, now had to execute in the WRC series'
only winter rally and was the one who mastered the snow and the roads around
Västerbotten. His Ford Puma was stuck on most of the stages, and in the
end, it was precise that that decided Rally Sweden in Umeå.
- Incredibly, our team can measure up to two such large factory teams as competitors,
said a relieved Rally Sweden winner.
Powerstage Umeå SS 18 with a finish in an electric Red Barn Arena was
never fascinating because the lead of 8.6 seconds to Craig Breen suddenly
became 18 (!) seconds when Craig Breen missed the regrouping before the power
stage by a minute and was sentenced to overtime.
But instead, Thierry Neuville drove into a snow embankment, lost speed, and
the final standings were thus the same as before. The Belgian finished second
in Umeå last year and was about to repeat it but had to settle for the
bronze.
- It was separate from the planning that Thierry would lose time. Of course,
I had no idea. "But it's been a fantastic weekend as last year was horrendous,"
noted the Irishman, who was undeniably the surprise of the weekend, taking
home four stage wins and leading when the cars rested overnight on Saturday,
Breen said.
Ott Tänak could certainly, just like any other day, steer his Ford Puma
safely and also balance his tire choices in the best way. Ultimately, Ford's
poster name only managed to secure a single-stage win, the Botsmark SS 7.
But stability behind the wheel carried him to victory.
Compared to, for example, last year's Rally Sweden winner and reigning world
champion Kalle Rovanperä who, despite his six stage victories, had to
settle for fourth place 25.1 seconds behind Tänak in summary. It was
a tough weekend for Toyota Gazoo Racing. Kalle Rovanperä had a tough
time with, among other things, spinning, but at the same time, not quite keeping
up with the three in the lead.
Elfyn Evans in fifth secures points for Toyota in the championship, but the
Briton did not seriously have the speed to challenge this weekend.
Also, Takamoto Katsuta and Esa-Pekka Lappi did not have a successful weekend
either, where both ended up in the snowbanks and lost a lot of time.
RESULTS
RALLY SWEDEN 2023>>>
23-02-11 Ott Tänak has
the winning grip in Rally Sweden
Ford Puma's Estonian star Ott Tänak started Saturday's Rally Sweden in
second place, 4.6 seconds behind leading Irishman and Hyundai driver Craig
Breen.
When Umeåsprinten's arena show framed the winter-beautiful Saturday
and seven special stages customers, Tänak went to the closing Sunday
with a lead of 8.6 seconds for Breen.
Thierry Neville and Kalle Rovanperä shadow third and fourth in summary,
respectively 23.7 and 27.5 seconds behind the top duo.
In other words, it's set for a dramatic Sunday finish with Västervik
SS 16 and 17 and the power stage that finishes at The Red Barn Arena in central
Umeå.
Tänak had to toil hard on the sprint stretch in Umeå on Saturday
evening with only a single slick tire that created a hold on his Ford Puma.
Nevertheless, he created a gap between Sävar SS 14 and Umeå SS
15 as Breen bounced between the snowbanks and lost a few seconds.
- We'll see what happens tomorrow. Now it's about holding together the last
three stages on Sunday, said Tänak.
Saturday's Rally Sweden around Umeå and its surroundings offered icy
and stone-hard winter roads and showed a winter rally at its best.
On the 13th stage, the second time around Norrby, things got dramatic at the
end of the scene when some top drivers hit the snow banks.
Esapekka Lappi - who had a third place in the summary - got stuck in the snow
bank for seven minutes.
- We had a slight vibration. It thought it was ice on the tires. It stopped,
and I thought it was gone, but the tire delaminated. I approached the final
corner but had no grip. It has never happened to me before, says Esapekka
Lappi, who got some fans' help to get the car back on track again.
But the drama didn't stop there.
The race leader Craig Breen also had some mischief with the left-hand side
of the front but managed only to drop a couple of seconds, as did Kalle Rovanpärä,
who spun and got himself organized again after three seconds.
The Swedish rally driver Oliver Solberg has a golden opportunity to win his
career's first victory in the WRC2 class. - It will be exciting, says Solberg
in C More before Sunday's conclusion.
On Saturday, the Skoda driver extended his lead to 56.6 seconds and now has
the chance to take home the first victory of his career in WRC2 - the second-highest
class - together with British map reader Elliott Edmondson.
- It's not easy, the bar is very high, and everything has to be perfect. But
no mistakes and good tires, and you'll be fine. I'm ready for tomorrow. It
will be exciting, says Oliver Solberg in C More after the last stretch.
Norwegian Ole Christian Veiby had an intense day and is now in second place.
Overall after SS 15
WRC 1
1) Ott Tänak, 1.48.52.2
2) Craig Breen, +2,3
3) Kalle Rovanperä, +27.7
4) Thierry Neuville, +27.7
5) Elfyn Evans, +55.2
23-02-11 Tänak's night
attack leaves Sweden rivals trailing
Estonian overcomes late scare to demote Craig Breen on Saturday evening.
Ott Tänak unleashed a night-time frenzy on Saturday at Rally Sweden,
demoting Craig Breen to second overall heading into Sundays three-stage
finale.
The duelling duo traded times over the course of the rallys longest
day, with Breen holding on to a marginal advantage at the halfway point.
As the snow-covered roads became more and more rutted in the fading light
of the afternoon loop, Tänak began to reel in his Hyundai Motorsport
rival - arriving to the start of the penultimate Sävar test just half
a second in arrears after Breen had suffered time loss with a delaminated
tyre.
There, Tänak excelled in the night-time conditions, with the split times
showing he was on course to outpace Breen by around 10sec. In another dramatic
twist, however, the Estonian suffered near-identical tyre troubles to his
opponent - but still managed to better the Irishmans time by 2.8sec
and snatch the lead.
Tänak was faster again as Breen complained of a hybrid issue in the final
Umeå blast. He ended 8.6sec to the good, laying the foundations for
M-Sport Fords first victory in over a year.
"It was a challenging day, admitted Puma driver Tänak. We
had everything planned for the last two stages - to keep the tyres and make
the time up there - but then we lost them, and we had to do the last stage
with no studs on one tyre. It's never comfortable until it's done. Let's get
to the finish first."
Esapekka Lappi fell down the order after running wide on a left-hander in
SS13, plunging his Hyundai into a snowbank. The Finns demise opened
the door for Thierry Neuville and Kalle Rovanperä to fight for the final
podium spot.
Rovanperä, driving a Toyota GR Yaris, held the upper hand until late
in the day, but he gave way to Hyundais Neuville in the final stage
as his tyres wore out. The pair were split by 3.8sec at close of play, with
Neuville only 15.1sec adrift of Breen.
Elfyn Evans lacked confidence aboard his Yaris and subsequently fell behind
the aforementioned pair, ending the day more than half a minute further back.
Pierre-Louis Loubet brought his Puma home in sixth overall ahead of WRC2 leader
Oliver Solberg, who holds a commanding lead in the premier support category.
Ole Christian Veiby, Sami Pajari and Nikolay Gryazin complete the leaderboard.
Three stages form Sundays finale. Back-to-back runs of Västervik
(26.48km) are up first before another run through Umeå (10.08km) forms
the bonus points-paying Wolf Power Stage.
Leading positions after Saturday:
1. O Tänak / M Järveoja EST Ford Puma 1hr 54min 45.4sec
2. C Breen / J Fulton IRL Hyundai i20 N +8.6sec
3. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +23.7sec
4. K Rovanperä / J Halttunen FIN Toyota GR Yaris +27.5sec
5. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris +57.7sec
6. PL Loubet / N Gilsoul FRA Ford Puma +2min 28.1sec
The official Home of World Rallying:
wrc.com
23-02-11 Johannes Joons /Elina
Svensson segrade i Historic
Historic-klassen på Rally Sweden kom till start med 29 ekipage fördelade
på sex sträckor. MK Tierps Johannes Joons med kartläsaren
Elina Svensson (Strängnäs MS) plockade hem totalsegern med 53,7
sekunder före MK Rattens Arne Rådström/Thomas Nilsson och
ytterligare 43,1 sekunder bakom körde Vimmerby-duon Kjell och Peter Fransson
in som trea.
- Det är helt underbart, det känns fantastiskt, konstaterade segerduon
lättat efter triumfen.
På förhand pekade väl det mesta på att forne WRC-föraren
och Rally Swedens tvåfaldiga segrare från 1992 och 1993 Mats Jonsson
skulle ta hem klassen med sin uppskruvade gamla Toyoya Celica GT-Four. Initialt
pekade ingenting på något annat.
Han öppnade premiärsträckan Brattby SS 1 och vann med 9,4 sekunder
för Vännäs MK-föraren Nils Östgård. Men på
den andra sträckan tvingdes han på grund av motorproblem kasta
in handduken och det öppnade upp för konkurrenterna.
Historic-klassen fördelade sina tävlingsdagar fredag och lördag
med tre sträckor fördelade per dag och intrycket över vinter-Umeå
med omnejd var rakt igenom positiva.
- Jag har ingenting att klaga på egentligen. Det har varit magiska vinterförhållanden
med bra förhållanden. Det har egentligen gått smärtfritt
i stort sätt på alla sträckor, konstaterade Joons som inför
lördagens andra halva hade gått om marginal att hålla undan
till Arne Rådström;
- Jag visste att Arne var snabb och är en erkänt duktig chaufför,
men vi kände också att vår marginal på 23 sekunder
var ganska betryggande. Det handlade egentligen mycket om att hålla
nerverna i styr, sa Joons som ganska lättvindigt i slutändan kunde
styra Opel Kadett GSI med säker hand över mållinjen i Sävar
SS 6.
Tvåan Arne Rådström laddade det som krävdes med sin
Volvo 242 under lördagen för att ta sig ikapp, men styrde upp i
en snövall och tappade tid på Floda SS 5, den långa 27 kilometers-sträckan.
- Vi öppnade ju lördagen med sträckseger och sedan gjorde jag
ett tappert försök att jaga ikapp tid, men föll på eget
grepp så att säga och ja, så är det i rally, det är
sådant som händer. Jag hade större mål när jag
kom hit att stå överst på pallen, nu slutade vi tvåa
och det är vi också glada för, sa totaltvåan som också
passade på att hylla vintervägarna som närmast bjöd på
perfektion under lördagen med det vackra vinterlandskapet som ramade
in solljuset på sträckorna runt Norrby SS 4, Floda SS 5 och Sävar
SS 6.
Trean Kjell Fransson var den som ramade in topptrion i årets Historic-klass.
Han rattade sin Renult A310 Aline problemfritt under Rally Sweden och stannade
nu 1.36,8 bakom Johannes Joons.
- Jag har ingenting att klaga på egentligen. Teamet har varit grymt,
vi har gjort allt vi kan och inte haft några problem. Så jag är
jättenöjda och även sträckorna har varit rejält utmanande
och riktigt snabba, konstaterade Fransson.
23-02-10 Craig Breen the
man of the day in Rally Sweden
When Rally Sweden got underway on Friday, Craig Breen was the
man of the day.
The Irishman drove home three of the five stages and is in the lead in the
summary, 2.6 seconds ahead of Ott Tänak.
- It´s one of my most robust days. Last year I was either upside down
or stuck in the snowbanks somewhere. So today, it is like sweet music to my
ears to be in the lead, stated the Hyundai driver.
When Rally Sweden opened on Friday, there were various surfaces on offer,
with loose surfaces as well as icy and rock hard.
However, Umeå's winter landscape shows itself from its best side, and
Friday's sections offered lovely expanses of snow in the sunny but slightly
windy weather.
Breen picked up victories at Brattby S 2 and 5 and Sarsjöliden SS 6.
It gives him a specific advantage, even if it is hardly possible to make any
mistakes, before Saturday's seven stages, which involve new challenges at
places such as Norrby and Västervik.
The Hyundai driver only has a margin of 2.6 seconds on Ott Tänak, as
a newcomer to the M-sport team, drove his Ford Puma safely throughout Friday
and was saluted with a stage win at Botsmark SS 7, a paltry nine-tenths ahead
of Esa-Pekka Lappi and 4.1 seconds ahead of Craig Breen.
Tänak nevertheless stated that the tires were worn out and that he had
to struggle to get through the Wind Power Park in Svartliden.
Last year's Rally Sweden winner Kalle Rovanperä has had to track a lot
with his start number and has not been able to flow like the previous year.
He is now 31.1 seconds behind Breen in fifth place.
The WRC 2 class has Oliver Solberg as the lead; the grip was switched after
just under half the distances were covered. With his Skoda, the Swedish poster
man took home three out of five stage victories and now leads by 6.8 seconds
overall for Sami Pajari, followed by Jari Huttunen a further 18 seconds behind
Solberg.
- It has been a perfectly okay day for me, and Pajari has been fast. Solberg
stated that I have tried to stay on track and not make mistakes.
OVERALL
AFTER SS 8>>>
23-02-10 The Swedish Prince
drove with the Norwegian rally king
HRH Prince Carl Philip did get the opportunity to drive a rally car with former
rally world champion Petter Solberg, the father of WRC2-star Oliver Solberg.
The pair did drive a Toyota into the Red Barn Arena the epicenter of
Rally Sweden, just a short walk by foot from Umeå city center
on Friday afternoon, a few hours before the WRC stars entered the arena.
- Its great to be back here in Umeå. I am looking forward to getting
really close to the action and taking part in the rally. Sweden in the wintertime
is something spectacular.
And to experience a rally held in actual winter conditions is always exciting,
Prince Carl Philip said during his opening speech.
The Royal Highness also met up with governor Helene Hellmark Knutsson and
The municipal council of Umea Hans Lindberg.
23-02-09 Joakim Roman gör
sin 25:e raka start i Rally Sweden
Joakim Roman som i år gör sin 25:e raka start utan avbrott
i den Svenska VM tävlingen. I år tillsammans med Ida Lidebjer.
Shake down avverkades i lugnt tempo i de spåriga förhållandena.
- Nu har vi dock avklarat SS 1 och körning satt inte helt 100 men vi
är med topp 5 i Masters och 40 totalt hyfsat ok ändå. Förhållandena
kommer att bli tuffa med mildväder och spåriga vägar. SS1
var inte så spårig ännu men desto sörjigare. Mycket
slush utanför ideal linjen. Men vi kämpar på och tar nya tag
i morgon då det förmodligen blir en hel del grus, säger Joakim.
23-02-09 Kalle Rovanperä
fastest when Rally Sweden started
Kalle Rovanperä started last year's winning streak in the WRC season
by winning Rally Sweden. This year's competition opened the reigning world
champion just as promisingly.
- I'm satisfied; it was slippery in some parts with loose snow, but approved,
explained Rovanperä.
After the opening and fireworks, he directed the sprint around The Red Barn
Arena by driving 1.6 seconds ahead of Ott Tänak and a further 1.5 seconds
to the credit of third Elfyn Evans.
Swedish hope Oliver Solberg, who drives WRC2, was eleventh, 12.4 seconds behind
Rovanperä, but third among the WRC2 drivers in his Skoda.
- Dad would not have been satisfied; we work closely together and analyze
everything. But we took it easy; it's tomorrow that counts, said Solberg.
The opening of this year's Rally Sweden, with the presence of the Swedish
prince, Carl-Philip, and with the Swedish pop artist Klara Hammarström,
otherwise framed the evening at The Red Barn Arena, which offered a considerable
crowd and fireworks as the end.
This year's Rally Sweden is up and going.
Stagetimes after SS 1;
1) Kalle Rovanperä, 3.23,3
2) Ott Tänak, +1,6
3) Elfyn Evans, +3,1
4) Esa-Pekka Lappi, +3,9
5) Thierry Neuville, +5,0
6) Takamoto Katusa, +5,6
7) Craig Breen, +6,7
8) Pierre-Louis Loubet, +10,8
23-02-08 Examenshelg för
Veiby
Ole Christian Veibys vintersäsong är framme vid huvudmålet:
VM-tävlingen Rally Sweden!
- Det har gått bra i vinter. Vi har fått fin träning i tidigare
rallyn och går in i det här med en bra känsla, säger
Veiby som är en av segerkandidaterna i WRC2 med sin KMS-preparerade Volkswagen
Polo GTI R5.
2019 tog Ole Christian hem segern i WRC2, även då under Kristoffersson
Motorsports flagga. Förra året utmanade han Andreas MIkkelsen ända
in i slutet, men slutade då tvåa.
- Vi vann flest sträckor då också, men det blev ett litet
stopp i ett vägbyte, minns Kongsvinger-föraren som är ute efter
revansch.
Bredvid sig i bilen har han nu co-drivern som tog hem segern förra året,
Torstein Eriksen, som då lotsade Mikkelsen, men nu alltså åker
med en annan landsman. Det nybildade paret fick en perfekt start under gångna
helgen när de tog hem Rally Lima i konkurrens med hela svenska eliten.
- Det fungerar fantastiskt bra med Torstein, intygar Veiby som också
är mycket nöjd med hela uppladdningen inför VM-rallyt.
Många mil i kroppen har det blivit i Rally Sigdal, Rally Elverum och
Rally Lima, framgångsrika sådana i form av två segrar, men
också med utmaningar.
- Det har inte varit en walk in the park på något
vis. Vi har fått pusha hårt och ta oss genom en del problem och
hoppas att vi har löst dessa nu. Bra förberedelser.
Kristoffersson Motorsports teamchef Tommy Kristoffersson bekräftar att
det har jobbats hårt under vintern i verkstaden väster om Arvika,
allt för att ge Veiby ypperliga förutsättningar.
- Vi hade inte kunnat göra mer än vi har gjort i förberedelserna.
Det blir så klart tufft. Vi vet att andra team kommer med helt nya bilar,
men vi känner oss trygga med vår Polo och Ole Christian kommer
med ett gott självförtroende efter segern i Lima. Det blir spännande
det här!
Att detaljerna måste sitta är ett krav för att kunna hävda
sig i den tuffa konkurrensen i WRC2.
- Det finns minst 5-6 förare som kan ta hem det, säger Veiby, och
nämner Oliver Solberg som en av de främsta konkurrenterna.
- Ska bli kul att ta kampen mot Oliver. Vi var ju teamkompisar 2021.
Kristoffersson Motorsport har installerat sig på Motorcentralen i Umeå
och preparerar där inför ett rally i vintriga förhållande,
men ändå med föraningar om att däcken kommer att spela
en viktig roll.
- Våra mekaniker och ingenjörer måste vara fokuserade hela
helgen och det kommer att krävas en smart däckstrategi, menar Tommy
Kristoffersson.
När det gäller däcken har Johan Kristoffersson tagit på
sig huvudansvaret och i vanlig ordning gjort läxan grundligt.
- Johan har gjort ett fantastiskt arbete, så det är bra förberett,
lovar en Ole Christian Veiby med goda segerförhoppningar.
23-02-08 Oliver Solberg inleder
jakten på VM-titeln
Hård konkurrens väntar rallyföraren Oliver Solberg när
han i helgen startar jakten på karriärens första VM-titel
på hemmaplan.
21-åringen inleder VM-säsongen i Rally Sweden på torsdag.
Strategin är att köra på 90-95 procent under hela helgen.
Det är skönt att ha något att gå på om det skulle
behövas. Målet är klasseger, men jag är nöjd med
en pallplats också, säger Oliver Solberg.
Han körde förra året i WRC-klassen, men ska den här säsongen
slåss om VM-poäng i Rally2-klassen.
Vi möter hård konkurrens. Sju bilar har som jag ser det
chans att vinna. Många av specialsträckorna är nya, och det
kommer att gå väldigt snabbt på de flesta.
Senast det var en svenska världsmästaren i Rally2-klassen var 2017
då Pontus Tidemand knep titeln. Både Mads Østberg (2020)
och Andreas Mikkelsen (2021) är tidigare norska världsmästare
i klassen.
Första specialsträckan startar på torsdagskvällen och
avslutas tidigt på söndag eftermiddag efter 18 specialsträckor.
23-02-08 WRC gears up for high-speed
thriller at snowy Rally Sweden
Sizzling action guaranteed at the FIA World Rally Championships only
pure winter fixture.
The frozen forests of northern Sweden will be lit up by the red-hot pace of
the FIA World Rally Championship's leading stars as the series arrives in
Umeå for round two this week (9 - 12 February).
A founding round of the WRC, Rally Sweden is one of the oldest rallies in
the world. It is also the only event on the calendar to take place entirely
on snow and ice, with temperatures set to plunge as low as -10°C during
rally week.
Winter rallying demands a unique approach. Drivers lean their
cars against snowbanks to guide them around corners, while studded Pirelli
tyres bite into the ice to provide remarkable grip. Ironically, its
one of the fastest rallies of the year - as proven last season when victor
Kalle Rovanperä averaged a whopping 121.52kph.
Rovanperä will be doing everything in his power to go even faster this
time around. With a world title to defend and a Sweden double in his sights,
the Toyota GR Yaris Rally1 driver will be first to traverse the roads of the
Västerbotten region during Fridays opening leg - and that will
be a challenge in itself.
It can be tricky to open the road on snow and it depends a lot on how
the conditions will be, he said. We had a good result in Sweden
last year and we will try to repeat it this time.
Our pre-event test went really well, with perfect conditions and a thick
layer of ice on the road. Hopefully its like that for the rally too,
and we dont suffer too much running first on Friday.
Joining the Finn in a three-strong Toyota Gazoo Racing line-up are Elfyn Evans,
winner here in 2020, and Takamoto Katsuta, who replaces part-time driver Sébastien
Ogier to mark his points-scoring debut for the Japanese manufacturer squad.
Italian privateer Lorenzo Bertelli debuts a rented Yaris but wont score
points for the team.
Thierry Neuville will look to build upon his Rallye Monte-Carlo podium with
another strong showing this time out. The Belgian driver has good company
at Hyundai Motorsport as team-mates Esapekka Lappi and Craig Breen have both
scored podiums in previous Rally Sweden editions.
For part-time driver Breen, the event marks something of a homecoming as he
replaces Dani Sordo behind the wheel of Hyundais third i20 N. He drove
for the team from 2019 to 2021 but spent last season with rivals M-Sport Ford.
Now, after a year away, hes back.
"With it being my first competitive event in the car, this will be a
challenge," admitted the Irishman. "Ultimately, my main goal is
to enjoy the experience."
Ott Tänak, who re-joined M-Sport Ford from Hyundai late last year, is
eager to prove the potential he has aboard the Puma Rally1.
The Estonian driver steered the car to victory on a local rally last weekend,
where conditions were similar to what hell face this week. That has
given Tänak the confidence that he, along with young team-mate Pierre-Louis
Loubet, can challenge for the top positions.
Personally, I feel much more confident on snow, so well see how
we compare to the other guys, Tänak said. If its icy
its better to be out earlier on the road, and if its very snowy
its the other way around. So, it really depends on the conditions, well
just have to see what the weather does. Either way, we are ready for the action
- we have no choice!
The rally begins from Umeå on Thursday evening. Crews then tackle 18
stages covering 301.18km before Sunday afternoons finish.
The official Home of World Rallying:
wrc.com
23-02-08 Rally Sweden genererar
miljoner till det lokala föreningslivet
Föreningslivet går inte lottlöst under Rally Sweden. I fjol
65 föreningar dela på närmare tre miljoner för sina värdefulla
insatser.
Breddföreningen Sävar IK, beläget norr om Umeå längs
E4:an, är en av alla de föreningar som ser till att hålla
Rally Sweden rullande.
Fjolårets insats gav rejäl mersmak.
Det blev en dundersuccé. Alla våra medlemmar och frivilliga
funktionärer var lyriska över att vi fick vara del av tävlingen
och arrangemanget. När jag dessutom berättade om intäkterna
det bidrog till vår förening blev kärleken total. Inför
årets tävling är det många som vill bidra, både
till folkfesten förstås, men självklart också till vår
förening, berättar Patrik Nyström, klubbens projektledare.
Klubbar, föreningar och intresseorganisationer är hela livsnerven
för att Rally Sweden ska kunna genomföras. Tävlingen är
helt beroende av föreningsengagemanget för att överhuvudtaget
kunna bedrivas på ett driftsäkert sätt.
När rallyvärlden landade i Umeå 2022 gick inte föreningslivet
lottlösa.
Under premiäråret av Rally Sweden i Umeå fick föreningslivets
sammanlagt 65 föreningar dela på närmare tre miljoner kronor.
För Sävar IK landade 140 000 kronor in på intäktskontot.
Klubbens totala omsättning ligger på tre miljoner kronor och intäktssidan
består, som i merparten av alla svenska föreningar, av medlems-
och träningsavgifter, lott- och fikaförsäljning, aktivitetsbidrag
och sponsorintäkter.
Intäkterna vi fick från rallyt är grädde på
moset. Det har gjort att vi kan trycka ner kostnaderna för sektionerna.
Men framförallt kan vi öronmärka använda intäkterna
till att skapa förutsättningar för att utveckla och skapa fler
anläggningar och öka antalet anställda, berättar Patrik
Nyström, klubbens projektledare.
Föreningen är samhällets livsnerv med sina 1 100 medlemmar
fördelade på sex sektioner. I tätorten, beläget 15 kilometer
nordost om Umeå, är mer eller mindre samhället drygt 3 000
invånare mer eller mindre sammanflätade med klubben.
När Rally Sweden annonserade ut bansträckningen i fjol fick Sävar
två sträckor, på drygt 17 kilometer parallellt med E4:an
norrut mot Skellefteå. Patrik Nyström och Sävar IK engagerade
sig tidigt, sträckte upp sina gemensamma händer och klev in i organisationsrollen
runt sträckorna.
Niclas Bromark, Länsidrottschef på Västerbottens Idrottsförbund,
applåderar Rally Swedens breda håv för att fånga upp
så många föreningar och organisationer som möjligt.
Rally Sweden innebär en helt unik möjlighet för det
breda föreningslivet att skapa en schysst intäkt genom att jobba
hårt i fyra dagar. Det här blir ju Umeås eget
Vasalopp. Det är så positivt att Rally Sweden vill vara lokala
på riktigt och vill engagera så många olika föreningar.
Jag gillar verkligen det och det är också ett smart sätt att
skapa engagemang och förankra arrangemanget runt om i Umeåregionen,
säger Niclas Bromark.
23-02-06 Rally Swedens banchef
Roland "Mikro" Åström har avlidit
Under dagen kom det tragiska beskedet att rallyprofilen Roland Mikro
Åström har gått bort. Mikro har de senaste åren
haft en stor roll som banchef i Rally Sweden .
Vi har nåtts av beskedet att Rally Swedens banchef Roland Mikro
Åström har avlidit. "Mikro" var en oerhört uppskattad
och omtyckt kollega som med sina nästan 50 år inom bilsporten hade
koll på varenda skogsväg runt hela Västerbotten. Alla våra
tankar är med hans närstående, säger Anna Nordkvist,
vd på Rally Sweden AB.
Vi delar våra kondoleanser med arrangörerna av Rally Sweden
i denna svåra tid. De har vårt fulla stöd och vet att vi
kommer att göra allt vi kan för att garantera att veckans rally
går smidigt, säger Simon Larkin, Senior Director Events på
WRC Promoter.
Familjen önskar om förståelse för att få sörja
Roland i lugn och ro och undanber media att kontakta dem.
Rally Sweden avgörs i Umeå 9-12 februari.
23-02-06 Umeå rustade
för ny succé
En medieexponering som nådde minst 76 länder i världen och
en sammanlagd räckvidd på 55 miljoner användare i olika digitala
kanaler.
Rally Sweden i Umeå 2022 blev en succé även för varumärket
Umeå och det trots osäkerhet in i det sista om pandemin
skulle hindra ett genomförande.
Med tanke det i åtanke och med ett års erfarenhet är
jag helt övertygad att Umeå och alla dess kranskommuner är
ännu bättre rustade än i fjol för att välkomna rallyfans
runt om i hela världen till vinterstaden Umeå, säger kommunalrådet
Hans Lindberg.
Umeå står återigen redo att omfamna rallyvärlden.
Den här gången kommer fler och mer entusiaster få möjlighet
att bevittna rallyfesten 9-12 februari.
Som vinterrally betraktat blev det näst intill perfektion i fjol med
ett sagolikt
vinterlandskap och att Umeåborna tog till sig sporten fullt ut och i
alla delar.
Premiäråret kunde inte ha blivit bättre, särskilt
med tanke på de yttre förutsättningarna som påverkade
arrangemanget i uppstartsfasen, konstaterar kommunalrådet Hans Lindberg
och syftar på covid-19-situationen och det faktum att den klassiska
tävlingen som körts i Värmland sedan 1953 flyttade drygt hundra
mil norrut.
Att rallyt gjorde intryck på Umeåborna syntes och syns alltjämt
om inte annat på alla de karaktäristiska toppluvor med Rally Swedens
varumärke pryder på var- och vartannat huvud i Umeå. Rally
Sweden etsade sig omedelbart hos Umeåborna som uppskattade festen. Evenemanget
hade också fördelen av att det lockade alla målgrupper, ålder
eller kön spelade ingen roll i den kontexten.
När nu VM-rallyt går in på andra upplagan med Umeå
som huvudort så är samtliga leverantörer miljöcertifierade
och deras aktiva bidrag till hållbarhet en viktig del av arrangemanget.
Internationella Bilsportförbundet, FIA, tilldelade ifjol Rally Sweden
tre stjärnor, högsta nivån, i sin miljöcertifiering.
Tävlingen fick därmed ett viktigt kvalitetskvitto för sitt
miljö- och klimatarbete. Flytten till Umeå innebar att Rally Sweden
kunde ta flera viktiga steg mot visionen om nollutsläpp, Rally Towards
Zero. Stort nyttjande av fast el från förnybara och lokalproducerade
källor, förbättrade möjligheter för besökarna
att ta sig till arenorna med kollektivtrafik och samarbete med ett flertal
miljöcertifierade nyckelleverantörer var några av de miljömässiga
framstegen.
För oss är det viktigt att arbeta aktivt med hållbarhet,
och det är självklart att vi vill vara med och utveckla sporten
och arrangemanget i en mer miljövänlig riktning, konstaterar Lindberg.
23-01-31 Nostalgi mitt i rallyfesten
- 29 ekipage till start i Historic
Rally Sweden är unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling
insprängd i WRC-schemat och dessutom på samma specialsträckor
som värstingbilarna.
Det är en enorm styrka. Framförallt får alla uppleva
de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får också
uppleva kontrasterna och uppleva utvecklingen och skillnad mellan farterna
på de olika klasserna och bilarna, säger fjolårets Historic-vinnare
Christer Hedlund, Lycksele MK.
Den smått unika Historic-tävlingen som avgörs parallellt lockade
fram nostalgin hos såväl förare som publik under fjolårets
tävling.
Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet
känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års
VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden, säger
Christer Hedlund.
I fjol segrade han efter dramatiskt sekunddrama som avgjordes första
på den sista sträckan. Uppbackade och påhejade av en hel
busslast med arbetskamrater från Lycksele fick 52-åringen och
hans kartläsare Ida Lidbjer-Granberg stå i rampljuset och ta emot
segerhyllningarna.
Även om det kanske inte är på liv och död på
samma sätt som när jag var ung så försöker man ju
ändå maximera det som går när man väl har satt
sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar,
säger han och skyndar sig snabbt att döda favoritskapet
inför 2023-års tävling.
Det kan ju bara gå sämre, skrattar han.
För även om segrarna ger tillfredsställelse så pratar
han sig minst lika varm om rallyfesten och hela den fantastiska folkrörelse
som motorsporten är. Det är alla saker i ett; kärleken till
bilarna, timmarna i garaget och frustrationen över trasiga bildelar som
aldrig håller ihop.
Jag skulle säga att det är en extrem passion, jag älskar
bilarna. Jag har två Ford Escort hemma i garaget och en lite nyare Volkswagen.
Det är enormt tjusning som är svår att beskriva. När
du sitter där och rullar fram till start, den pressen och nervositeten
är absolut en kick, säger Hedlund.
Årets tävling har lockat 29 ekipage där hela fjolårs
tät-kvartett kommer till start även i år. Extra glädjande
är också att rally-legenden och WRC-föraren Mats Jonsson skruvat
ihop Toyota Celica GT, samma modell som han vann Rally Sweden med 1992 och
1993.
Forshagasonen har 40 WRC-starter i karriären bakom sig och kommer vara
den enda som köra fyrhjulsdrivet under Historic, vilket förstås
ger honom favoritskapet.
Tävlingsledaren Leif Sjöström pratar sig varm om årets
tävling och hela konceptet bakom.
- Det är fantastiskt att vi kan bevara nostalgin i sporten och visa upp
alla klenoder för motorentusiasterna. Det är många förare
som trots sin ålder sparat pengar och skruvat ihop sina bilar för
att de älskar sporten. Det är ren och skär passion. På
lördag får vi också möjlighet att rulla över podiet
på Red Barn Arena och visa upp oss för publiken framför huvudläktaren.
23-01-24 Rally Swedens 200
osynliga hjältar
200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige
har nu gett klartecken för Rally Sweden i Umeå den 912 februari
2023.
Nästa år ska det ske ännu tidigare.
Dialogen från vår sida måste börja betydligt
mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är
en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare,
säger Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig,
Rally Sweden.
Det krävdes 200 markägaravtal och ett besked från Länsstyrelsen
innan Rally Sweden-
ledningen helt kunde andas ut.
Men nu när allt är på plats är det klart att knappt hälften
av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol. Vindeln,
Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik,
Botsmark och Floda har tillkommit.
Inför årets tävling har vi i dialog med markägare
och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga
att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver
nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.
När väl den första WRC-bilen startar i Umeå är det
månaders hårt arbete och otaliga
timmars planering på detaljnivå som i slutändan binder samman
hela Rally Sweden.
Det är ett otroligt detektivarbete för att ta reda på
alla markägare. Det handlar om
alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen
som äger att sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra
förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla
blir berörda av detta, berättar han.
Att nyttja andras mark och göra intrång är sett till vetenskapen
en ständig källa till oro och i många fall med stora konflikter.
Under premiäråret blev debatten stundtals hätsk kring just
markfrågorna där samebyarna fick utstå oförtjänt
kritik.
Det är inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna
inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter.
Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma
några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi
nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste
börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för
alla parter. Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten
och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden, säger
Rickard Johansson.
23-01-23 Starka artister klara
för Rally Sweden i Umeå
Klara Hammarström som slog igenom under Melodifestivalen i fjol uppträder
på Rally Swedens stora scen under invigningen.
Invigningen av Rally Sweden närmar sig med stormsteg och det kommer bli
värt att besöka. Årets artistfält är nu bokade och
redo att sprida energi över årets rallyfest.
Klara Hammarström med hitlåten Run to the Hills inleder på
stora scenen på torsdag följt av det lokala hillibilly house- och
danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style som
uppträder på lördag.
Efter 2022-års dundersuccé har nu arrangörerna paketerat
ihop rallyt till The Red Barn Arena där första specialsträckan
startar på torsdag och avslutas de övriga tre tävlingsdagarna.
Det smått unika med Umeå som tävlings-ort för WRC-rally
är nämligen arenas placering mitt i stan perfekt beläget mellan
gamla militärområdets skogsvägar och närheten till Umeå
centrum.
Med andra ord är det sett ur rallysammanhang närmast
perfektion för den ultimata arenaupplevelsen. Det blir en folkfest för
alla, gammal som ung med möjlighet att komma sporten riktigt nära.
För att ytterligare befästa och förstärka arrangemanget
kommer årets event att bjuda på en trio artister där Klara
Hammarström får äran att invignings-uppträdda på
torsdagskvällen. Hennes musikaliska talang upptäcktes när hon
bara var 16 (!) år och nu, fyra år senare, har hon flera radiohits,
en topp-tio-plats på Spotify och har uppträtt på Melodifestivalen
där hon tog sig till final 2022 med Run to the Hills.
På fredagskvällen blir det en dialektal musikuppvisning i västerbottnisk
ordkonst när bandet Rivstart bjuder på danspunksrapp på norrländska.
Det kommer garanterat vara hög igenkänningsfaktor för Umeåborna
och det kommer vara svårt att inte ryckas med av energin i låtarna.
Norrländska Rivstart, med sina karaktäristiska och lokala dialektala
rapp kommer garanterat förgylla åskådarna under Rally Sweden.
På lördag äntrar Dolly Style scenen två gånger,
på eftermiddagen (kl.13.45) och en gång på kvällen
(17.30). Det svenska popbandet bildades 2015 och debuterade året efter
i Melodifestivalen med sin Hello Hi. Deras låt Cherry
gum hade över 14 (!) miljoner visningar på Youtube och vid
Melodifestivalen 2019 blev deras låt Habibi omåttligt
populärt, inte minst bland de yngre fansen. Dolly Style har genom sin
karaktäristiska stil skapat ett eget fenomen Dollys som genom
sitt artisteri blivit förebilder mot utanförskap och mobbing.
Dolly Style med flera hitlåtar och två Melodifestival-framträdanden
(2015 och 2019) spelar under lördagen.
22-01-19 SVT sänder från
Rally-VM
Lagom till årets premiär av Rally-VM står det klart att SVT
kommer sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och vara
på plats på Rally Sweden.
Förutom de klassiska sammandragen från kalenderns alla tävlingar
blir det också en extrasatsning under helgen då Rally Sweden avgörs
med direktsändning från flera specialsträckor.
SVT har ingått ett avtal med rättighetsinnehavaren C More, som
direktsänder allt från rally-VM. Avtalet innebär att SVT kan
sända ett timslångt sammandrag efter varje avslutad deltävling.
Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända
från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen
är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik,
säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.
För Rally Sweden är detta ett välkommet beslut. Det betyder
att landets två största TV-sändande bolag kommer att bevaka
Rally-VM och den svenska VM-tävlingen Rally Sweden som avgörs med
Umeå som centralort 9-12 februari.
Naturligtvis ett mycket glädjande beslut. SVT har bevakat
Rally Sweden under många många år och vi vet att det finns
ett intresse att följa rallyt via SVT från den svenska sportpubliken.
SVT:s intresse för att arbeta för och säkerställa delar
av rättigheterna samt att TV4 sänder rallyt i sina kanaler visar
på att VM i rally och Rally Sweden som enskilt sportevent har ett starkt
kommersiellt värde och det är även det vi ser i övrigt
kring rallyt. Något vi är väldigt glada för, säger
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och VD för Rally
Sweden.
22-01-19 Rallyradion ett självklart
inslag under Rally Sweden
Radion på rally är lika självklart som bandyportföljen
är på bandy.
Traditionen började redan på 80-talet och är gångbart
än idag.
Bästa sättet att följa Rally Sweden är via radion som
även i år kommer att sända världsmästerskapet i
realtid.
- Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally
Sweden utan den detaljen är inget rally, säger programledare och
produktionsansvarige Sebastian Bourghardt.
När tävlingen flyttades från Värmland till Umeå
gick närmast en institution i graven då klassiska rallyradion var
på väg att upphöra i och med miljöombytet.
Men Sebastian Bourghardt med flera ville annat och klev i handlingarna månaden
innan Rally Sweden skulle starta.
- Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på
mindre än en månad och ja, vi får väl säga att
det blev succé, konstaterar han.
Räckvidden på sändningarna från 2022-års upplaga
landade på cirka 250 000 lyssnare som följde tävlingen och
kringevenemangen runt tävlingen med stort intresse.
Radion, precis som vid krissituationer, är definitivt det säkraste
verktyget för information.
- Ute i skogen kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett
av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget
annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare
än idag. När det här drog igång i Värmland fanns
det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att
rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när
du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.
Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark
lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret.
- Vi är tighta och uppdelade för att täcka in hela tävlingen.
Lasse och Per är ute på sträckorna och fångar ögonblicken
och jag och Sofia håller ställningarna i studion, berättar
Sebastian Bourghardt
Inför andra upplagan i Umeå blir kvartetten kvar och kommer sända
rallyt på två frekvenser; 102,3 (Umeå) och 103,0 (Vännäs).
23-01-16 Världsmästaren
Kalle Rovanperä klar för Rally Sweden
Nu är anmälan till Rally Sweden 2023 stängd. 52 ekipage från
20 olika länder kommer till VM-festen i Umeå 9-12 februari. Regerande
världsmästaren och fjolårets segrare Kalle Rovanperä
kommer till start som storfavorit.
- Det kommer bli ett fantastiskt rally. Förutsättningarna är
helt fantastiska där Umeå med omnejd är dränkt i snö,
säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.
Om lite mindre än en månad kommer det vara fullt fokus på
norra Sverige när Umeå med omnejd står som värd för
WRC-seriens andra deltävling för säsongen.
Tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli kan glädjas åt ett starkt
startfält till Rally Sweden.
- Vi har sju fler tävlande än i fjol och det är mycket glädjande.
Det är också kul att fabriksteamen kommer med så starka förare,
konstaterar han.
Nu väntar återigen vinterunderlag i Umeå, uppgraderat med
62 procent nya sträckor jämfört med fjolåret.
Det kommer bli ett fantastiskt rally. Vi vet från fjolårets
tävling att det kommer gå riktigt fort och med härliga snövallar
som ramar in sträckorna, säger Kjernsli.
I WRC-klassen är det ett stort antal världsstjärnor som kommer
till start. Fjolårssegraren i Umeå och regerande världsmästaren
Kalle Rovanperä kommer till Umeå även 2023 och är förstås
storfavorit även i år efter fjolårets uppvisning.
Finländaren tog över ledningen i rallyt förrän under andra
dagen. Sedan dominerade han rallyt och kunde under söndagen köra
hem segern kontrollerat. Rovanperä tog hem sex etapper under helgen och
bemästrade vinterunderlaget bäst av alla. Segermarginalen till belgaren
Thierry Neuville blev till slut 22 sekunder.
Finländaren bemästrade vinterrallyt med ackuratess under premiäråret
i Umeå och för hela Toyota-teamet blev det en drömtävling
med Rovanperä som segrare och med förarkollegorna Esa-Pekka Lappi
och Takamoto Katsuta på en tredje respektive fjärdeplats.
Inför årets WRC-säsong kommer pubilken få stifta bekantskap
med några nya WRC-förare och där Toyota bemannar fyra bilar
till tävlingen. Förutom Rovanperä, Elfyn Evans och Takamoto
Katsusa kommer italienaren Lorenzo Bertelli bemanna den fjärde Toyota-bilen.
M-sport Ford kommer jämfört med ifjol till start med två ekipage.
Storstjärnan och estländaren Ott Tänak blir affischnamnet sedan
han lämnat Hyundai-teamet inför årets WRC-säsong. Han
kommer att ackompanjeras av fransmannen Pierre Loubet som inte körde
i Umeå i fjol.
Hyundai-teamet som ifjol hade såväl Oliver Solberg som Ott Tänak
i stallet har till årets säsong lockat över såväl
Craig Breen som Esa-Pekka Lappi till teamet där den sistnämnde som
nämnts visade klassen med sin tredjeplats under fjolårets Rally
Sweden.
I WRC 2-klassen kommer det att bli ett riktigt getingbo där förstås
favoritskapet kommer att vila på svenska Oliver Solbergs axlar i sin
Skoda Fabia RS. Efter två år som WRC-förare erbjöds
ha inte nytt kontrakt med Hyundai-teamet och tar nu sats i ny klass och i
en ny bil.
Inte mindre än 25 (!) förare är anmälda i klassen. Noterbart
där är att fjolårssegraren Andreas Mikkelsen inte kommer till
start. Däremot landsmannen Ole-Christian Veiby som slutade tvåa
i fjol efter en tuff fight mot Mikkelsen. Jari Huttunen som slutade trea i
WRC 2-klassen är också anmäld till tävlingen. Båda
kommer garanterat vilja utmana Solberg om segern .
Noterbart i övrigt från klassen är att Finland kommer till
start med inte mindre än fem olika team och att även vinterovana
snöländer som Saudiarabien (Rakan Al-Rashed), Bolivia (Bruno Balacia)
och Paraguay (Fabrizio Zaldivar) kommer till start i tävlingen.
Anmälda till WRC Rally Sweden 9-12 februari
Anmälningslistan är provisorisk fram tills FIA godkänt den.
WRC1
M-Sport Ford WRT, Ford Puma Hybrid Rally1;
Ott Tänak/Martin Järveoja, Estland,
Pierre Loubet/Nicolas Gilsoul, Frankrike/Belgien
Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota GR Yaris Rally 1;
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Japan/Irland.
Elfy Evans/Scott Martin, Storbritannien.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen,
Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin, Italien
Hyundai Shell Mobis WRT, Hyundai i20 N Rally 1;
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Belgien,
Craig Breen/James Fulton, Irland
Esa-Pekka Lappi/Janne Ferm, Finland
WRC2
Toksport WRT: Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Finland, Skoda
Fabia RS, Sami Pajari/Enni Mälkönen, Skoda Fabia RS.
Toksport WRT2; Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov, Ryssland, Skoda Fabia
RS, Marco Bulacia/Diego Vallejo, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia RS.
Hyundai Motorsport N: Teemu Sunninen/Markkko Markkula, Finland, Hyundai i20
N, Fabrizio Zaldivar/Marcelo der Ohannesian, Paraguay/Italien, Hyundai i20
N.
M-Sport Ford World Rally Team: Robert Virves/Hugo Magalhaes, Estland/Puerto
Rico, Ford Fiesta MK II.
Oliver Solberg/Elliott Edmondson, Sverige/Storbritanien, Skoda Fabia RS, Ole
Christian Veiby/Stig Rune Skjärmoen, Norge, Volkswagen Polo GTI, Jari
Huttunen/Antti Linnaketo, Finland, Skoda Fabia, Georg Linnamäe/James
Morgan, Estland/Storbritannien, Hyundai i20 N, Egon Kaur/Jaako Viilo, Estland,
Skoda Fabia Evo, Lauri Jwoona/Tuukka Shemeikka, Finland, Skoda Fabia, Bruno
Bulacia/Axel Coronado, Bolivia/Spanien, Skoda Fabia Evo, Rakan AL-Rashed/Dale
Moscatt, Saudiarabien/Österrike, Skoda Fabia RS, Michal Solowow/Maciek
Baran, Polen, Wolkswagen Polo GTI, Mauro Miele/Luca Beltrame, Italien, Skoda
Fabia Evo, Fabrizio Arengi/Massimiliano Bosi, Italien, Citroen C3, Daniel
Alonos/Alejandro Lopez, Spanien, Citroen C3, Jörgen Jonasson/Nicklas
Jonasson, Skoda Fabia Evo, Luciano Cobbe/Roberto Mometti, Italien, Skoda Fabia
Evo, Joakim Roman/okänd, Sverige, Skoda Fabia, Miguel Zaldivar/José
Diaz, Paraguay/Argentina/Hyundai i20 N, Miguel Diaz Aboitiz/Rodolfo del Barrio,
Spanien, Skoda Fabia Evo, Alexander VIillanueva/José Murado, Spanien,
Skoda Fabia Evo, José Luis Garcia/Daniel Cué, Spanien.
RC 3 (Ford Fiesta Rally 3): Roope Korhonen/Anssi Viinikka, Finland, Toni Herranen/Mikko
Lukka, Finland, Jesse Kallio/Jussi Lindberg, Finland, Filip Kohn/Tomá
Streska, Tjeckien.
RC3/JWRC: Grégoire Munster/Louis Louka, Luxemburg/Belgien, William
Creighton/Liam Regan, Irland, Diego Dominguez/Rogelio Penate, Paraguay/Spanien,
Roberto Blach/Mauro Barreiro, Spanien, Raúl Hernandez/Rodrigo Sanjuan,
Spanien, Tom Rensonett/Loïc Dumont, Belgien, Laurent Pellier/Marine Pelamourguez,
Frankrike, Eamonn Kelly/Conor Mohan, Irland, Hamza Aanwar/Adnan Din, Kenya.
RC4:Yuki Yamamoto/Miika Teiskonen, Japan/Finland, Renault Clio RS, Nao Otake/Marko
Salminen, Renault Clio RS, Hikaru Kogure/Topi Luhtinen, Japan/Finland, Renault
Clio RS, Matteo Fontana/Alessandro Arnaboldi, Italien, Peugeot 208,
23-01-12 The Red Barn Arena
utvecklas - arenashow för hela familjen
Om mindre än en månad startar Rally Sweden i Umeå för
andra gången.
Redan nu kan alla rallyfans se fram emot en spektakulär arenaupplevelse.
Inför 2023 kommer The Red Barn Arena uppgraderas och bli mer tillgänglig
med utökad publikservice.
Totalt kommer arenaområdet ge plats för cirka 30 000 åskådare
med möjlighet att även följa dramatiken på övriga
specialsträckor via storbildsskärmar på området.
The Red Barn Arena kommer till 2023 inte bara bara bjuda på rally utan
bli en vinterfestival för alla. Foodcourts, artister, utställare,
storbildsskärmar, souvenirförsäljning, barer och VIP-områden
garanterar underhållning dagen lång.
- Vi kommer ha ett program som passar rallyentusiasten såväl som
familjen säger Anette Refseth, arena-ansvarig.
Arenaområdet, med Hagarondellen som strategisk knutpunkt, blev under
2022 den fantastiska mötesplats arrangörerna hade drömt om.
Med naturen som element formades en gigantisk snöläktare mitt i
området och med möjlighet att överblicka när WRC-förarna
forcerade igenom arenaområdet.
Rally Sweden The Red Barn Arena
The Red Barn Arena vid Hagrondellen i Umeå bjöd på publiksuccé
2022. Nu har arrangörerna spetsat området ytterligare inför
årets Rally Sweden för att skapa en arenaupplevelse för hela
familjen.
Rally Sweden har de senaste åren varit ledande inom WRC och gjort rallyt
till en spektakulär och actionfylld arenasport. Umeå 2022 blev
inget undantag.
- Umeåborna fick verkligen bevittna och ta del av en arenaupplevelse
de sent kommer glömma. Till årets tävling ska vi befästa
och förstärka den känslan. Banan har gjorts längre så
publiken kan se förarna under längre tid inne på arenan och
vi har byggt tillgänglighetsanpassade gångpassager så åskådarna
kan vandra fritt inne på arenaområdet, säger Stefan Djerf,
event director, Rally Sweden.
The Red Barn Arena får också en betydligt mer framträdande
roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på
området. Den inledande premiärsträckan utgår också
härifrån.
Var du än står på The Red Barn Arena kommer du kunna följa
farten och världens bästa rallyförare på i princip bara
en billängds avstånd. Arenasträckan är 1,5 kilometer,
innehåller tre hopp (där bilarna kan flyga upp till 40 meter i
det största hoppet) och de nya hybridbilarna kan komma upp i toppfarter
på över 150 kilometer i timmen.
- På det här sättet tillgängliggör vi verkligen
VM-rallyt för så många som möjligt. Det här är
en fantastisk chans för umeborna och alla tillresande att se världens
bästa rallyförare på nära håll, konstaterar Djerf.