Några
bra länkar under rallyt: |
|
|
Tidsschema Rally Sweden 2017
Torsdag 9 februari
20:08 SS1 SSS Karlstad 1 (1,90km)
Fredag 10 februari
07:59 SS2 Röjden 1 (18,47km)
09:06 SS3 Hof-Finnskog 1 (21,26km)
10:20 SS4 Svullrya 1 (24,88km)
11:56 Service Torsby
13:20 SS5 Röjden 2 (18,47km)
14:27 SS6 Hof-Finnskog 2 (21,26km)
15:51 SS7 Svullrya 2 (24,88km)
17:15 SS8 Torsby 1 (16,43km)
17:55 FlexiService Torsby
Lördag 11 februari
08:08 SS9 Knon 1 (31,60km)
09:17 SS10 Hagfors 1 (15,87km)
10:08 SS11 Vargåsen 1 (14,27km)
11:29 Service Torsby
12:58 SS12 Knon 2 (31,60km)
14:17 SS13 Hagfors 2 (15,87km)
15:08 SS14 Vargåsen 2 (14,27km)
17:45 SS15 SSS Karlstad 2 (1,90km)
19:41 FlexiService Torsby
Söndag 12 februari
07:56 SS16 Likenäs 1 (21,19km)
09:58 SS17 Likenäs 2 (21,19km)
12:18 SS18 Torsby 2 (Power Stage - 16,43km)
13:00 Podium ceremony Service Park Torsby |
|
|
17-12-26 Mattias Adielsson
kör Rally Sweden för nystartade Pontus Tidemand Racing
Rallystjärnan Mattias Adielsson tillsammans med sin kartläsare Andreas
Johansson kommer säsongen 2018 köra för det nystartade Pontus
Tidemand Racing i teamets nya Skoda Fabia R5.
- Vi kommer att köra tester och den första deltävlingen i Rally-SM
som avgörs i Vännäs som förberedelse inför VM-deltävlingen
Rally Sweden där vi ställer upp i WRC 2 klassen. Möjligheten
att kunna vara med regerande världsmästaren Pontus Tidemand och
få ta del av hans erfarenhet om Skodan kommer bli mycket värdefullt.
Finns det någon som har erfarenhet av den här bilen så är
det Tidemand. Det kommer att bli en riktigt häftig vintersäsong
med mycket körning, säger Mattias Adielsson.
- Jag känner att det här är rätt väg att gå
för vår framtida internationella satsning. Teamet är mycket
bra med många professionella personer som har mängder av erfarenhet.
Den flerfaldiga svenska mästaren Jerker Axelsson från Trollhättan
kommer att ha huvudansvaret för bilens skötsel. Tillsammans tror
jag att vi kan skapa något riktigt bra.
Att ha en geografisk närhet till det Trollhättanbaserade teamet
ser jag som en stor fördel.
Det gör att vi kan jobba mycket tätare ihop med teamet, vilket känns
bra. Nu gäller det att lära sig Skodan utan och innan så vi
kommer väl förberedd till vinterns tävlingar, säger Mattias
- Det ska bli roligt att jobba ihop med de här grabbarna. De har verkligen
rätt inställning för att komma långt i rallysporten.
Pontus och jag har följt Mattias under några år och de senaste
åren har han utvecklats till en av Sveriges snabbaste förare, det
bådar riktigt gott för framtiden och vårt team, säger
Jerker Axelsson från Pontus Tidemand Racing.
Rally Vännäs avgörs 2-3 februari och Rally Sweden 15-18 februari.
17-10-16 Sunne samverkar för
att skapa rally-yra 2018
Sunne kommun vill tillsammans med Fryksdalens Sparbank, Selma spa+ och övrigt
näringsliv skapa förutsättningar för att Rally Sweden
ska utvecklas till en riktig rally-fest i Sunne i februari 2018.
Rally Sweden är ett av de viktigaste evenemangen för besöksnäringen
i Sunne och ett fönster mot hela världen med miljontals tv-tittare.
Sunne kommun vill engagera och samla företag och föreningar runt
arrangemanget, säger Kristina Lundberg, näringslivsutvecklare i
Sunne kommun.
Kommunen tillsätter företagscoachen Marielle Magnusson som projektledare
inför och under Rally Sweden 2018. Marielle har tidigare varit drivande
tillsammans med centrumföreningen Mitt Sunne i event som rullskidloppet
Inge Bråten Memorial och Sunne SummerMeet.
Rally Sweden i Sunne ska bli ett event som sätter avtryck, både
hos besökare och Sunnebor.
Vi värnar om att Rally Sweden och den populära Vargåsensträckan
med Colins Crest ska finnas kvar. Allmänna utskottet i Sunne kommun har
beslutat att utöka budgeten så att rallyt får totalt 350
000 kronor, 2018. Förslaget på en utökad budget kommer från
början från socialdemokraterna. Nu fanns möjligheten att gå
in med mer
resurser i arrangemanget, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande
i Sunne.
Rally Sweden har stor betydelse för Sunne och hela Värmland.
Rally Sweden är ett viktigt event för besöksnäringen,
handel och inte minst föreningslivet här i Sunne. Det som är
viktigt för Sunne är viktigt för oss, därför stöttar
vi kommunens och näringslivets satsning kring årets rally, säger
Claes Edberg, chef Företagsmarknad, Fryksdalens sparbank.
Fryksdalens sparbank lägger 50 000 kronor plus 20 000 kronor för
kringarrangemang. Selma Spa går in med
20 000 kronor för kringaktiviteter.
Jag hoppas nu att företag i centrum och runtom i kommunen sluter
upp kring arrangemanget för att skapa en riktig rallyyra. Det klarar
vi av när vi gör det tillsammans, säger Marielle Magnusson.
17-02-13 Röjsel klassvinnare
i Svenska Rallyt för andra året i rad
Efter en resa bestående av 31 mil specialsträckor i Värmland
och Norge kunde Daniel Röjsel tilllsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson
kliva upp på prispodiet som segrare i klassen för tvåhjulsdrivna
bilar med deras Ford Fiesta R2t EcoBoost, för andra året i rad.
VM-deltävlingen Rally Sweden, Svenska Rallyt, lockade återigen
hundratusentals åskådare och i årets upplaga var det ingen
tvekan om vinterkylan skulle klara att bevara vägarna i tillräckligt
gott skick. Totalt kom dryga 40-talet bilar till start i tävlingen varav
6 tvåhjulsdrivna bilar.
-Målet med helgen är först och främst att komma till
slutmålet. Tror även att vi kan matcha konkurrenterna i klassen
och det hade varit kul om vi kunde försvara segern från 2016. Intressant
är också att Oscar Solberg kommer i en exakt lika Ford Fiesta R2t
som vi kör, sa Daniel innan starten av rallyt.
Daniel och Nicklas inledde tävlingen med att vara snabbast i RC4 på
den första sträckan på Färjestadstravet i Karlstad under
torsdagskvällen. På fredag morgon började tävlingen med
tre sträckor i Norge, Röjden, Hof-Finnskog och Svullrya med en sammanlagd
längd av 6,5 mil. Ekipaget utökade ledningen direkt och fortsatte
sedan i samma stil fram tills lunchservicen. På eftermiddagen kördes
samma sträckor en gång till och även SS Torsby. På Svullrya
tappade de däremot 2 minuter då alla dubb försvunnit ur framdäcken
efter några kilometer på den 2,5 mil långa sträckan.
Marginalen till konkurrenterna var vid det här laget ändå
god och de kunda starta som ledare under lördag morgon.
Efter lördagens tre förmiddagssträckor, Knon, Hagfors och Vargåsen,
utökade de ledningen ytterligare trots att Knon blev struken på
grund av för hög snittfart i WRC. På Vargåsen jublade
de tusentals i publiken när de hoppade hela 36 meter långt på
klassiska Colins Crest. Distansen räckte till en delad niondeplats totalt
i hopptävlingen, som mest är på skoj för publikens skull.
Eftermiddagen handlade om att inte riskera något och köra smart.
På söndagen återstod två vändor på dryga
2 mil långa Likenässträckan i norra Värmland och den
avslutande 16km långa SS Torsby. Motorn i bilen hade börjat förbruka
oljan och tappade effekt successivt. Nu handlade det om att ta bilen ändå
till mål och det blev en nagelbitare ända in det sista.
-Jag trodde inte att vi skulle komma ända till mål men vi gjorde
det! Riktigt kul för mig och alla inblandade och då inte minst
servicepersonalen som har gjort ett enormt jobb med att ha sett till att bilen
har varit i topptrim inför varje etapp. Att först och främst
komma i mål känns hur bra som helst och att ta segern för
andra året i rad är en riktigt bra bonus, sa en lättad Daniel
efter målgång.
-Denna tävling är helt klart en av höjdpunkterna under året.
Det är så häftigt att få visa upp sig inför VM-teamen
och all publik ute på sträckor. Det kommer ju folk ifrån
hela världen och hejar på en, avslutar Daniel.
Totalt slutade de på en 25:e plats och var 3:e bästa svenskekipage.
Efter denna, minst sagt, rejäla genomkörningen är teamet laddade
för att ta sig an den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund
Winter Rally, om knappt två veckor.
Resultat:
http://www.wrc.com/en/wrc/results/sweden/stage-times/page/326-227---.html
17-02-13 Brutt løp
og pallplass for Grøndal bilbutikken i Rally Sweden
BRUTT LØP OG PALLPLASS FOR GRØNDAL BILBUTIKKEN I RALLY SWEDEN!
Anders Grøndal og Roger Eilertsen reiste til Sverige og VM runden Rally
Sweden med store forhåpninger i teamets Ford Fiesta R5 Valvoline. For
det første har Anders en god historikk i Rally Sweden og senest i fjor
var de et par sekunder unna pallplass i WRC2 . Etter en vintersesong preget
av problemer mente teamet at dette var løst og optimismen var stor
før start. Men allerede på Shake Down meldte problemene seg igjen
og det var for sent å gjøre noen endinger med plombert girkasse.
Uansett startet Anders og Roger med friskt mot på første ss på
Färjestad travbane mot Pontus Tidemann som for øvrig vant WRC
2. Etter en kanonstart kom Anders og Roger raskt på defensiven og 6
plass på prøven er langt svakere enn tidligere år.
På fredag fortsatte det med unaturlige tidstap. En sak er at det ikke
går fort nok, men når gutta i tillegg sitter med hjertet i halsen
i bilen er det håpløst. Teamet tok derfor den tunge beslutningen
om å bryte løpet og heller bruke midler på å finne
ut av hva som feiler bilen. Vi skal komme sterkere tilbake!
PALLPLASS TIL OSCAR SOLBERG
Et lyspunkt for Grøndal Bilbutikken Rallyteam var da unge Oscar Solberg
kjørte vår Ford Fiesta R2 inn til pallplass. Dette er en forhjulstrekker
som går i klassen RC4. Oscar og hans svenske kartleser Patrik Barth
kjørte inn til tredjeplass i vår Ford Fiesta R2. Oscar lå
lenge og knivet enda høyere opp men litt små avkjøringer
og noe teknisk satt de i vertfall en plass bakover. Men som pappa Henning
sa. Oscar er her for å lære og han skal gjennom hele løpet
uten noen store uhell. Det klarte Oscar i motsetning til pappa Henning som
først kjørte på en stein og punkterte og senere rulla.
Så denne gangen var det junior som imponerte med fornuftig kjøring
i et langt og krevende VM løp.
17-02-13 Citroën Total
Abu Dhabi WRT moving in right direction
The second weekend of the 2017 World Rally Championship provided yet further
evidence that it is one of the most open and unpredictable seasons in many
years! In Sweden, the Citroën Total Abu Dhabi WRT met some of its targets
thanks to its young drivers, Craig Breen and Stéphane Lefebvre. Whilst
not underestimating the scale of the challenge ahead, the team undoubtedly
made progress and is heading in the right direction ahead of the first round
on gravel.
THE STORY OF THE RACE FOR THE C3 WRCs
The rally got underway on Thursday evening with the Karlstad super special
stage. However, all the crews were waiting until Friday morning before switching
to maximum attack in the forests of the Värmland.
The Citroën C3 WRCs were in impressive form at the start of the race,
with Kris Meeke setting the second fastest time on SS2 and Craig Breen finishing
third on SS3. At the mid-leg point, Kris was third overall whilst Craig was
eighth, less than twenty seconds adrift of his team-mate.
On the second loop, Meeke had to contend with excessive wear on his Michelin
X-Ice North 3 tyres and was unable to hang onto third place. Meanwhile, Breen
struggled with the handling of his C3 WRC after damaging the front aero package
when he hit a snow bank. He held onto eighth place, but dropped time to the
drivers ahead.
"We clearly still have work to do to make the most of our car's potential
in certain conditions. On this surface, we were fast on the first pass on
the stages," noted Yves Matton, Citroën Racing Team Principal. "We
still need to work out why our drivers were less comfortable on the second
runs."
On Saturday, Kris Meeke was unable to hide his frustration as the seconds
slipped away. Despite driving well, the Brit dropped to fifth place. In the
afternoon, he made a mistake on Vargåsen 2: after missing a corner,
the C3 went off the road and fell into a snow-filled ditch. Spectators rushed
to help but unfortunately, it took them eight minutes to get the car back
on the road
Craig enjoyed a more positive day. Avoiding the previous day's mistakes, the
Irishman profited in particular from the misfortune of other drivers to move
up a few positions. As he returned to service and parc ferme in Torsby, he
could be pleased to have ended day two into fifth overall. The rally concluded
with a sprint finish on Sunday, with just three stages to complete. Craig
Breen and Scott Martin looked to make sure of their result and therefore took
no risks. They added a second fifth-place finish to the one secured in Monte-Carlo!
Twelfth overall, Kris Meeke and Paul Nagle nonetheless scored two points as
they claimed fourth place on the Power Stage. With both Citroën C3 WRCs
making it to the finish, Citroën Total Abu Dhabi WRT added 16 points
to its tally in the Manufacturers' World Championship.
STÉPHANE LEFEBVRE SHINES IN SWEDEN
Having only contested Rally Sweden once before in 2015 in a DS 3 R5
Stéphane Lefebvre started this year's event as something of
a rookie. In a 2011-2016 generation car, the Frenchman produced a convincing,
assured performance.
He devoted day one to learning about the roads and conditions, making a significant
step forward in terms of performance on the second runs on the stages. On
Saturday, he had to contend with a tough starting position in running second
on the road and spent the morning sweeping fresh snow off the racing line.
However, it didn't stop him from moving up to eighth place, a position he
confirmed on Sunday.
Without the pressure of having to score points for the Manufacturers' World
Championship, Stéphane therefore made the most of the opportunity to
improve on this unique surface. His performance will also do his confidence
no harm before next months Rally Mexico (9-12 March), which he will
be contesting in a C3 WRC.
THE NEED TO DELIVER
"We can take some satisfaction from having had perfect reliability this
weekend," stressed Yves Matton. "Craig and Stéphane hit the
targets we had set them, so they made a substantial contribution to the positive
aspect of the weekend. Craig managed to show good speed at those points when
he felt more comfortable in the car and adopt a more measured approach at
other times, when necessary. Stéphane learned about managing a race
like this in a wide variety of conditions. It's a positive result for him,
considering his limited experience on snow."
"It was a more mixed weekend for Kris. He had a few difficulties feeling
entirely at ease in the car on the variety of road surfaces faced. In these
conditions, it's not easy to develop your confidence," added the Citroën
Racing Team Principal. "There's a good chance the situation will be different
in Mexico, where the road surface is more consistent throughout the rally."
17-02-13 Hyundai Motorsport
gick miste om segern i Rally Sweden
Hyundai Motorsport har precis avslutat andra omgången av 2017 FIA World
Rally Championship (WRC) med en fjärdeplats för Dani Sordo och poäng
i Power Stage för Thierry Neuville och Hayden Paddon.
Neuville såg fram till lördagskvällens avslutande Super Special
Stage ut som den självklara vinnaren av Rally Sweden då han dominerat
rallyt och skapat sig en ledning på 43 sekunder före dåvarande
tvåan Latvala. En oturlig olycka på Färjestadstravet grusade
dock alla segerchanser för nya Hyundai i20 WRC Coupe. Istället fick
teamet fokusera på att göra det bästa av söndagen och
jaga poäng under Power Stage i Torsby.
Sordo/Marti (#6 Hyundai i20 Coupe WRC)
Då Sordo och kartläsare Marti hade en lucka upp till pallplatsen
var fokus under söndagen att säkra sin totala fjärdeplats.
Med lördagens etappseger i ryggen lyckades duon dessutom köra in
på en tredjeplats under söndagens öppning i Likenäs.
Sordo berättar: Jag har haft väldigt kul på det här
rallyt med många snabba och utmanande etapper. Målet på
slutet var att säkra fjärdeplatsen, plocka några viktiga mästerskapspoäng
och därför tog vi det lugnt. Etapperna här i Sverige är
väldigt tekniska och hala så vi behövde akta oss från
att göra onödiga misstag. Hyundai i20 Coupe WRC har varit skön
att köra.
Paddon/Kennard (#4 Hyundai i20 Coupe WRC)
Paddon och Kennard använde söndagens etapper för att lära
sig nya Hyundai i20 Coupe WRC bättre och få känsla för
hur hårt de kan driva på bilen. Efter problem på fredagens
och lördagens etapper var det viktigast att hitta rytmen igen och pröva
nya idéer som stärkte självförtroendet. Att de placerade
sig inom topp fem på samtliga avslutande etapper och även tog poäng
i Power Stage var helt klart ett besked på rätt fokus.
Paddon säger: Det här var helt klart inte en lätt helg
för oss och det känns därför ganska skönt att ha
korsat mållinjen. Vi använde sista dagen till att testa lite nya
idéer och har garanterat med oss lärdomar att använda på
kommande rallyn. I en sista attack lyckades vi säkra sjundeplatsen och
poäng i Power Stage vilket känns som en bra start på mästerskapet.
Neuville/Gilsoul (#5 Hyundai i20 Coupe WRC)
Neuville med kartläsare Gilsoul la lördagens besvikelse bakom sig
och fokuserade på att ge allt i avslutningen. De sparade därför
på däcken under förmiddagens etapper för att sedan jaga
maximalt antal poäng i Power Stage där de gick i mål som trea.
Neuville berättar: Vi gav verkligen allt i avslutningen men fick
nöja oss med tre poäng istället för de fem vi jagade.
Det var en tät etapp med bara 1.5 sekunder mellan de tre snabbaste bilarna.
Totalresultatet är såklart lite av en besvikelse och ganska frustrerande.
Jag lider med hela teamet då ett litet förarmisstag gjorde att
vi gick miste om segern. Vår strategi för Rally Sweden var helt
klart rätt men ibland har man otur. Vad som är tydligt är att
vi verkligen har potential och det tar vi med oss när vi nu fokuserar
framåt på Mexiko.
Nästa rally
Rally Mexico är nästa stopp för WRC och äger rum 9-12
mars. Det är platsen för Hyundai Motorsports första pallplats,
vilket skänker fina minnen som teamet kan behöva efter två
mindre lyckade rallyn.
Slutresultat - Rally Sweden
1 J. M. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC 2:36:03.6
2 O. Tanak M. Jarveoja Ford Fiesta WRC +29.2
3 S. Ogier J. Ingrassia Ford Fiesta WRC +59.5
4 D. Sordo M. Martí Hyundai i20 Coupe WRC +2:11.5
5 C. Breen P. Nagle Citroën C3 WRC +2:51.2
6 E. Evans D. Barritt Ford Fiesta WRC +5:26.6
7 H. Paddon J. Kennard Hyundai i20 Coupe WRC +5:31.2
8 S. Lefebvre G. Moreau Citroën C3 WRC +7:14.7
9 P. Tidemand J. Andersson koda Fabia R5 +9:11.1
10 T. Suninen M. Markkula Ford Fiesta R5 +10:02.9
11 O.C Veiby S. Skjaermoen koda Fabia R5 +10:18.5
12 K. Meeke P. Nagle Citroën C3 WRC +10:28.7
13 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +11:31.5
FIA World Rally Championship - Förarmästerskap
Efter omgång 2
1 J.M Latvala 48
2 S. Ogier 44
3 O. Tanak 33
4 D. Sordo 25
5 C. Breen 20
6 E. Evans 18
7 S. Lefebvre 10
8 T. Neuville 8
9 H. Paddon 7
2017 FIA World Rally Championship - Konstruktörsmästerskap
Efter omgång 2
1 M-Sport World Rally Team 73
2 Toyota Gazoo Racing WRC 53
3 Hyundai Motorsport 40
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 26
17-02-12 Vanskelig VM-start
i Sverige for Mads Østberg, og kjører ikke Mexico: Flytter fokus
fra rally til fødsel
Mads Østberg og Ola Fløene fullførte på
15.plass med sin Ford Fiesta WRC i Rally Sweden søndag, men alt i alt
ble det en vanskelig start på årets VM-sesong etter fredagens
tekniske problemer og bakvingen som løsnet fra bilen. Nå flytter
Mads fokus fra rally til fødsel, for han og kona Beate skal bli foreldre
i løpet av to-tre ukers tid. Han står derfor over Rally Mexico
og får sin neste VM-start i Tour de Corse (Korsika) første helgen
i april.
-Dette har vært planlagt lenge og jeg ville ikke risikere å gå
glipp av fødselen ved å delta i Mexico. Vi vet at vi får
en gutt og har allerede valgt navnet Mons, forteller Mads Østberg.
-Jeg trenger imidlertid mer testing med den nye bilen, og vil prioritere å
få til det i tiden som kommer. Korsika er dessuten et asfaltrally og
jeg har bare kjørt bilen noen få kilometer på asfalt i
Frankrike før jul.
Etter 300 kilometer med fartsetapper i Sverige føler Mads at både
han og teamet har lært mye om den nye bilen, men det er stadig mye å
jobbe med. Han er også fornøyd med at til tross for et enormt
tidspress klarte teamet å få bilen bygget ferdig og klar til test
en uke før rallyet.
-Det er tross alt mye positivt å merke seg. Med mye mindre testing enn
konkurrentene var vi beste Ford-team etter fire fartsetapper på fredag,
og tempoet var i høyeste grad konkurransedyktig. Når vi begynner
å analysere splitt-tidene fra etappene i Sverige ser vi at det fungerer
bra der det er teknisk og svingete og jeg føler selv at jeg fikk til
kjøringen bra. Men vi har mye å gå på i de raskeste
partiene, spesielt når det gjelder å stole på og utnytte
mulighetene som bilens aerodynamikk faktisk gir. Alt i alt har jeg en god
følelse etter årets første VM-runde og syns det er fantastisk
moro å kjøre en bil som har sånne fartsressurser som denne,
sier Mads Østberg.
17-02-12 Emotional win for
Latvala
Jari-Matti Latvala wins fourth Rally Sweden to hand Toyota victory. It was
the Finns 17th career victory, but one of his most emotional. He faced
a season on the sidelines after his Volkswagen team withdrew from the sport
at the end of last season, before finally joining the Japanese manufacturer
in a late deal.
After a 17-year absence from the FIA World Rally Championship, Toyota are
back on the top step just two rallies into their comeback.
Latvala began the final leg with a slender 3.8sec lead over Ott Tänak
after long-time leader Thierry Neuville crashed last night. He won all three
snow and ice-covered speed tests in his Yaris World Rally Car to extend the
margin to 29.2sec.
He claimed maximum bonus points from the Power Stage and, after finishing
second in the season-opening Rallye Monte-Carlo, holds a four-point lead in
the drivers standings.
It is the first time any driver other than four-time champion Sébastien
Ogier has led the championship since February 2014.
Its amazing. A new team, a new car, our second rally and were
winning. I have no words to describe it, Im so emotional. Were
at a good level but now we go forward and it gets more difficult. Mexico is
next up and Im really motivated for the championship, he said.
Tänak, driving a Ford Fiesta, had the upper hand on Latvala yesterday
when he closed in. The Estonian was unhappy with his cars handling today
and after conceding seven seconds in the opening special stage, he settled
for second, matching his career-best result.
Team-mate Ogier was also in the victory fight but a spin in the first corner
of the opening test ended his hopes and he finished 30.3sec behind Tänak.
Dani Sordo was the top Hyundai finisher in fourth following Neuvilles
accident. The Spaniard finished 39.7sec ahead of Craig Breen, who struggled
to perfect his Citroën C3s set-up but banked good points from a
solid debut in the car.
Elfyn Evans was sixth in another Fiesta, despite losing nearly a minute with
an engine misfire in todays opening stage. The Welshman made repairs
and the car was restored to full health for the final two tests.
The new-era World Rally Cars take on the challenge of high temperatures and
dirt roads for the first time next month when León hosts round three
at Rally Guanajuato Mexico (9 - 12 March).
Final results:
1. J-M Latvala / M Anttila FIN Toyota Yaris 2hr 36min 03.6sec
2. O Tänak / M Jarveoja EST Ford Fiesta + 29.2sec
3. S Ogier / J Ingrassia FRA Ford Fiesta + 59.5sec
4. D Sordo / M Marti ESP Hyundai i20 + 2min 11.5sec
5. C Breen / S Martin IRE Citroën C3 + 2min 51.2sec
6. E Evans / D Barritt GBR Ford Fiesta + 5min 26.6sec
FIA World Rally Championship (round 2 of 13):
1. J-M Latvala 48pts
2. S Ogier 44pts
3. O Tänak 33pts
17-02-12 Emil Bergkvist sexa
i Rally Sweden
Efter tre tuffa dagar i de Värmländska skogarna kunde Emil Bergkvist
och kartläsare Joakim Sjöberg köra hem sin andra raka sjätteplats
i Rally-VM och klassen WRC2. Emil och Joakim, som tävlar för det
Belgiska teamet J-Motorsport i en Citroen DS3 R5, hade höga målsättningar
inför rallyt och siktade på en pallplacering.
Det har vart en väldigt tuff helg för oss, och klassen är
extremt tuff. Vi är lite missnöjda med hur det har gått. Men
det är skönt att vara i mål, säger Emil efter målgång.
Emil och Joakim har haft flera problem med bilen under helgen, men visade
under lördagens första etapp bra fart och hängde med uppe i
toppen. De gjorde ett försök på att slå sig in i topp
fem under söndagen, men nådde inte hela vägen utan slutar
på en sjätteplats i WRC2. Samma placering som i VM-premiären
i Monte-Carlo. Pontus Tidemand tog hand om segern i klassen denna helg.
Det har vart mycket folk ute i skogen denna helgen och stöttat Emil och
Joakim i deras framfart.
Det har vart helt otroligt att köra i helgen. Mycket svenska supportrar
som hejat på oss, riktigt roligt, säger Emil.
Vi är väldigt stolta över att få representera
Sverige på hemmaplan. Vi gläds med Pontus för segern, det
var han värd, avslutar Emil.
Efter två körda deltävlingar i WRC2 ligger Emil och Joakim
på en sjätteplats i tabellen nio poäng efter ledande Pontus
Tidemand.
17-02-12 Target achieved for
Craig Breen and Scott Martin
Craig Breen and Scott Martin finished fifth in their Citroën C3 WRC,
meeting the target set for them at this year's Rally Sweden. Meanwhile, Kris
Meeke and Paul Nagle put their first points on the board in finishing fourth
in the Power Stage, whilst also ensuring both Citroën Total Abu Dhabi
WRT cars scored points in the Manufacturers' championship. Last but not least,
Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau concluded a promising weekend in
eighth place.
- The final leg of Rally Sweden resembled something of a sprint finish, with
three stages covering less than 60km. After two runs on Likenäs, the
event concluded with Torsby 2, also serving as the Power Stage.
- After dragging themselves into the top 5 on day two, Craig Breen and Scott
Martin's aim was to hold onto this position. They set about the job in hand
by adopting a balanced approach, between going for speed and avoiding taking
risks.
- At the end of the Power Stage, Craig Breen could take some satisfaction
from meeting the target set for him by the team before the start. Thanks to
two fifth-place finishes in Monte-Carlo and here in Sweden, the Irishman stays
in the same position in the Drivers' World Championship.
- Out of the top 10 in the overall standings, Kris Meeke was aiming to end
the rally on a high and finish in the top five on the Power Stage. The Northern
Irishman showed his turn of speed to finish fourth, which saw him score his
first points of the season. And by making it to the end of Rally Sweden, Kris
Meeke and Paul Nagle ensured both of the Citroën Total Abu Dhabi WRT's
C3 WRCs scored points for the Manufacturers' standings.
- Meanwhile, Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau ended a solid weekend
in eighth position overall. Despite a bit of a moment at the start of SS16,
the young Frenchmen were all smiles at the finish. In a previous generation
car, Stéphane Lefebvre gathered some useful experience in only his
second appearance at Rally Sweden.
- At Rally Mexico (9-12 March), Citroën Total Abu Dhabi WRT will be entering
two C3 WRCs for Kris Meeke/Paul Nagle and Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau.
17-02-12 Pontus Tidemand dominant
vinnare i Rally Sweden
Den lokala hjälten Pontus Tidemand infriade alla förhoppningar med
besked när han storstilat vann WRC 2-klassen i rally-VM:s svenska deltävling
Rally Sweden. På snö och is tog han kommandot redan under den första
dagen och höll ledningen i järngrepp tills han korsade mållinjen
som segrare - med tvåan nästan en minut bakom.
- Yes, vi grejade det! Vilken översvallande känsla att få
vinna vårt hemmarally med team, samarbetspartners, supporters, familj
och vänner här på plats. Jag är så tacksam och
kan inte tänka mig ett bättre ställe att ta årets första
vinst på. Vi har haft oflyt i Svenska rallyt några år, alltid
har det varit något som strulat när vi velat som mest så
det känns otroligt skönt att vi bröt den trenden nu. Lite som
en dubbelseger, säger en glad och lättad Pontus Tidemand efter att
ha kommit i mål med sin SKODA Fabia R5.
Den 26-årige värmlandssonen Pontus Tidemand, hemmahörande
i Charlottenberg, anlände till rallybasen i Torsby med siktet inställt
på seger. Han och co-drivern Jonas Andersson hade förberett sig
grundligt och inte lämnat något åt slumpen. De visste att
de hade alla förutsättningar på sin sida - men i en sport
med små marginaler där allt kan hända krävs också
en rejäl prestation för att nå toppen.
Efter en något avvaktande start på torsdagskvällens superspecial
och fredagsmorgonens första sträcka satte Pontus in den högre
växeln och klättrade upp i ledning redan innan serviceuppehållet.
Han fortsatte öka tempot under eftermiddagen och övertaget hann
växa till dryga 45 sekunder innan dagen var slut. Det gjorde att han
kunde konstatera att det var hans bästa inledningsdag på Rally
Sweden sen 2013.
- Vi har vetat att vi kan leverera det där lilla extra under press när
det väl gäller, säger Pontus. Vi har börjat många
tävlingar försiktigt för att sen jaga på hårt under
de sista dagarna. Det är kanske en av våra styrkor att det ofta
har lyckats, men den här gången ändrade vi taktiken. Vi jobbade
oss in i rytmen och tryckte på tidigare i tävlingen.
På lördagen var Pontus i sitt esse, gjorde en kontrollerad attack
och visade sig vara närmast onåbar för konkurrenterna. De
ikoniska sträckorna med Vargåsen i spetsen passade honom som handen
i handsken och han fick ytterligare en halvminut att plussa på sin ledning.
Att hålla sig samlad och avsluta jobbet han påbörjat var
uppgiften för söndagens avslutande tre sträckor. Med en ledning
på en minut och 16 sekunder innebar det att Pontus körde säkert
och städat och behöll kontrollen över tävlingen ända
till den sista metern. Tio sträckvinster tog han med sig totalt och segermarginalen
slutade på 51,8 sekunder med finnen Teemu Suninen på andraplatsen
och Pontus norske EVEN Management-teamkamrat Ole Christian Veiby som trea.
I det totala sammandraget landade Pontus på nionde plats.
- Den här helgen sätter jag högt pris på. För det
första kan inget jämföras med att få köra inför
de svenska rallyfansen som är helt fantastiska i sin påhejning
och för det andra så har allt stämt in i minsta detalj med
bilen, noterna och teamet. Jag ser det också som ett kvitto på
utvecklingen jag har gjort det senaste året. Både jag och Jonas
och SKODA Motorsport har som mål att ta hem WRC 2 och det här gav
oss en perfekt start på mästerskapet, sammanfattar Pontus.
Sju VM-deltävlingar ingår i WRC 2-mästerskapet och nytt för
i år är att tre av dem är obligatoriska: Portugal, Tyskland
och Wales. De övriga tävlingarna nomineras av teamet och de sex
bästa resultaten räknas i slutet av säsongen.
Resultat Rally Sweden WRC 2
1. Pontus Tidemand (SWE) 2:45:14.7
2. Teemu Suninen (FIN) +51.8
3. Ole Christian Veiby (NOR) +1:07.4
4. Eric Camilli (FRA) +3:12.4
5. Gus Greensmith (GBR) +5:10.8
17-02-12 Veiby fløy
inn på pallen i Rally Sweden
Ole Christian Veiby smilte bredt etter å ha kjørt inn til en
knallsterk tredjeplass i Rally Sweden. Dette er stort, og det beste
løpet jeg noen gang har kjørt, sier han fornøyd.
For to uker siden viste 20-åringen at han har et solid VM-tempo i kroppen.
Da kjørte han jevnt med Mads Østberg i NM-runden i Rally Finnskog.
Derfor var det spennende å se om han kunne følge opp dette i
Rally Sweden. Og allerede fra start var Ole Christian Veiby med på å
dominere løpet i WRC2-klassen. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen
vant han publikumsetappen på Färjestad travbane i Karlstad torsdag
kveld. Dette var hans første etappeseier i WRC2-klassen i en VM-runde.
Men han ga seg ikke med det. I sin Skoda Fabia R5 klinte han til også
på fredagens første etappe og var nok en gang raskest. Det fikk
nok mange til å heve øyebrynene, og for alvor notere seg navnet
til rallytalentet.
Å få en så god start bidro til at jeg kunne senke
skuldrene og ikke stresse. Jeg er kanskje litt overrasket over hvor sterkt
jeg åpnet, men samtidig var jo målet å åpne løpet
bra, sier han.
Men med teamkamerat i Even Management, Pontus Tidemand, jagende bak, visste
Ole at det ville bli tøft å holde på ledelsen.
Pontus var helt klart den store favoritten, og at jeg skulle klare
å holde han bak meg var ikke noe jeg tenkte på. I stedet ble det
en spennende duell med (Teemu) Suninen om andreplassen, forteller han.
De fulgte hverandre tett gjennom hele løpet, men finnen trakk til slutt
det lengste strået og var 15,6 sekunder raskere enn Ole etter
nesten tre timers bilkjøring. Tredjeplass smaker likevel som en aldri
så liten seier. Før løpet uttalte Ole at pallplass var
en liten drøm som var mulig å oppnå med et perfekt løp.
Jeg gjorde det jeg kunne for å slå han, men han ble litt
for sterk for meg. Jeg hadde to snurringer på fredag, og hadde jeg unngått
disse, så hadde jeg kanskje tatt andreplass. Samtidig måtte ikke
jeg bli nummer to, for jeg er kjempefornøyd med tredjeplass. Det var
nok langt viktigere for Suninen å slå meg med tanke på forventninger
før start, sier Ole, som ble nummer 11 totalt i løpet
og dermed også beste norske fører.
Det har vært så mye læring i helga. Jeg har jobbet
godt med ingeniørene, og tatt store steg bare i løpet av konkurransen.
Dette gjelder spesielt på partier hvor det er knotete og løst.
Der endret jeg litt kjørestil og føler jeg knekte en kode, slår
han fast.
Topp fem WRC2, Rally Sweden 2017
1. Tidemand 2.45.14,7
2. Suninen +51,8?
3. Veiby +1.07,4
?4. Camilli +3.12,4
5. Greensmith +5.10,8
17-02-11 Craig Breen moves
into the top 5
Since the start of the 2017 season, it seems that every day of the WRC has
provided its fair share of drama. And today's penultimate leg of Rally Sweden
proved to be no exception! In the Citroën Total Abu Dhabi camp, Kris
Meeke lost time and was replaced in the top 5 by his team-mate, Craig Breen.
Both Citroën C3 WRCs remain in the race, as is Stéphane Lefebvre,
who lies eighth overall ahead of the final day.
- Today's leg featured seven stages: two runs each on Knon, Hagfors and Vargåsen,
followed by a return trip to Karlstad for the evening's super special stage.
After the morning loop was completed at an average speed of more than 137kph,
the organisers nevertheless decided to cancel Knon 2 on safety grounds.
- Having started the day fourth overall, Kris Meeke lost a place on the opening
stage, SS9. Although he was happy enough with his driving and his Citroën
C3 WRC, the Brit was unable to match the pace of the leaders. He held onto
fifth place until SS14.
- Kris missed a corner on the Vargåsen stage and fell into a snow-filled
ditch. It took a handful of brave spectators eight minutes to get him out
and on his way again! Kris Meeke and his co-driver Paul Nagle ended the day
in 12th place in the overall standings.
- Craig Breen and Scott Martin were determined to have an error-free day today,
and started the leg well as they moved up into seventh position on SS7. Gradually
improving their pace, the crew's consistency paid off over the course of the
afternoon. The problems affecting their team-mates and then the rally leader
Thierry Neuville meant they ended the day in the top five of the overall standings!
- Competing in a previous generation car, Stéphane Lefebvre was running
second in the starting order. He therefore found himself sweeping snow from
the racing line throughout the morning. Ninth at the mid-leg point, he lost
a place on SS13, after hitting a snow bank on the last corner! The end-of-day
drama nonetheless saw Stéphane and Gabin Moreau move back up into eighth
overall.
- The final leg of Rally Sweden is held tomorrow and features three speed
tests, including the Power Stage, which now awards bonus points to the top
five finishers. The rally is scheduled to finish in Torsby from 1.00pm.
17-02-11 Latvala leads after
late Neuville crash
Thierry Neuville crashes from top spot at Rally Sweden to hand Latvala dramatic
lead. Jari-Matti Latvala was the surprise leader on Saturday night after an
action-packed day on the snow. Neuville held a comfortable advantage before
ripping the left front wheel from his Hyundai i20 Coupe after going off the
road in the short special stage at Karlstad trotting track.
His demise left the Finn with a slender 3.8sec lead in his Toyota Yaris over
the rapidly closing Ott Tänak with just Sundays short finale remaining.
World champion Sébastien Ogier was only 12.8sec further back in third.
It is the second rally in a row in which the Belgian has crashed out of a
secure lead. He hit a drainage culvert and broke his suspension in last months
season-opening Rally Monte-Carlo - ironically, that also happened in Saturdays
final stage.
Having pulled clear of Latvala late on Friday, Neuville measured his pace
on snow and ice-covered forest roads and his lead hovered around 30sec. Victory
in the penultimate speed test increased his advantage to 43.3sec before his
error.
A thin layer of overnight snow ensured drivers struggled for grip and Latvala
couldnt match yesterdays pace. He regretted his decision to carry
two spare wheels this morning as Tänak closed in with an impressive hat-trick
of stage wins in his Ford Fiesta.
I carried too much weight at the back and lost time in the long corners,
said Latvala.
Freed from opening the roads in the worst of the conditions, Ogier quickly
demoted Kris Meeke from fourth. But the Frenchman admitted he couldnt
find the speed he hoped for.
Meeke was a comfortable fifth in his Citroën C3 before diving off the
road and down a small bank in the penultimate test. Fans lifted his car back
onto the track but more than eight minutes passed before he continued and
he plunged off the leaderboard.
His mistake promoted Dani Sordo into fourth, the Spaniard 25.0sec clear of
Craig Breen. After an error-strewn day yesterday, Breen was mistake-free as
his confidence grew step-by-step on his C3 debut.
Elfyn Evans was sixth ahead of Hayden Paddon who drove all morning with no
power steering in his i20 Coupe. He lost almost four minutes, comparing driving
the car to wrestling a 400lb lion.
Neuville will restart tomorrow in 13th with a 10-minute penalty.
17-02-11 Tidemand håller
hårt i ledningen i Rally Sweden
Pontus Tidemand fortsätter briljera i den svenska deltävlingen i
rally-VM. Efter lördagens sträckor har han utökat sitt övertag
och inför den sista tävlingsdagen har han en minut och 16 sekunders
försprång.
- Jag tycker vi har haft bra kontroll på läget idag, summerar Pontus.
Vägarna är fantastiska och publiken hejar på så man
känner stödet ända in i bilen, en helt otrolig känsla.
Vargåsen är min favorit, det är den häftigaste sträckan
att köra så där laddar man på lite extra.
Pontus och kartläsaren Jonas Andersson dominerade med fem sträckvinster
på de sex sträckor som kördes på kända Värmländska
rallyvägar med publiktoppen på det legendariska Colins Crest och
avslutande superspecial i Karlstad. Distansen till motståndarna har
ökat med en halvminut under dagen och den värmländska duon
har kört till sig en ännu bekvämare ledning.
- Vi har dundrat på i rätt bra fart men det gör de andra också
så luckan behöver vi som säkerhetsnät. Det är trots
allt tre sträckor kvar och man ska inte ta något för givet.
Skulle vi slå av för mycket på tempot kan misstagen komma.
Vi får hålla balansen och lita på känslan för
att kunna ro hem det här imorgon, säger Pontus.
Söndagens schema innehåller två varv på Likenässträckan
och avslutar gör Torsbysträckan som även kördes på
fredagskvällen.
Rally Swedens WRC 2-klass efter SS15:
1. Pontus Tidemand (SWE) 2:11:36.0
2. Teemu Suninen (FIN) +1:16.2
3. Ole Christian Veiby (NOR) +1:21.5
4. Eric Camilli (FRA) +2:50.5
5. Gus Greensmith (GBR) +4:37.2
17-02-11 En meter fra rekorden
over Colins Crest
Med svev på henholdsvis 42 og 44 meter hoppet Mads Østberg og
Ola Fløene i Ford Fiesta WRC lengst av samtlige på det legendariske
Colins Crest under lørdagens to gjennomkjøringer av fartsetappen
Vargåsen i Rally Sweden. For øvrig har dagen blitt brukt som
en testdag og Mads hadde en positiv følelse etter å ha notert
flere konkurransedyktige etappetider, selv om han resultatmessig ikke har
hatt noe å kjøre for.
-Det var moro å vinne Colins Crest Award og jeg må innrømme
at jeg virkelig prøvde å slå den gjeldende rekorden på
45 meter da vi kjørte Vargåsen andre gang. Det var nok litt for
løst i utgangen av siste sving for jeg klarte ikke å få
nok fart over hoppet til å sette rekord. Men 44 meter er uansett et
ganske langt hopp med en bil, og vi knuste alle konkurrentene akkurat her,
forteller Mads Østberg med et glimt i øyet.
Med to fjerde beste etappetider over Vargåsen på en dag der Mads
egentlig ikke har hatt noe å kjøre for, og ellers konkurransedyktig
tempo på de øvrige fartsetappene, er 29-åringen fornøyd
med utbyttet av dagen, men føler likevel at det er mye å gå
på.
-Det er så stor forskjell på disse bilene i forhold til fjorårets
at det tar tid å klare å utnytte potensialet. Jeg fikk to dager
med test sist helg, men det er selvsagt ikke nok i forhold til konkurrentene.
Vi har forsøkt et par forandringer i oppsett og aerodynamikk i løpet
av dagen, men det nytter ikke å forandre for mye av gangen på
bilens oppsett. Jeg trenger rett og slett flere mil, sier han.
Han nevner to nøkkelområder som han skal jobbe videre med. Hittil
har han kun kjørt med låst senterdifferensial, som egentlig skal
fungere som «aktiv». Her kan det være mye å hente,
og det samme gjelder også aerodynamikk som også er et område
han føler at han forløpig vet for lite om.
-Aerodynamikken på de nye bilene gir mye mer marktrykk og veigrep enn
vi hadde i fjor. Det fikk jeg merke fredag da bakvingen ble borte i høy
hastighet og nesten sendte meg rett av veien. Foreløpig har jeg ikke
kunnet teste spesifikt hva aerodynamikken betyr for veigrepet og hvordan jeg
kan justere for å forandre marktrykk og grep etter forhold og hastigheter.
Her handler det kanskje om at du kan kjøre en sving i 160 km/t istedenfor
i 155, men for å gjøre det må du vite at du faktisk har
marktrykk og grep fra vinger og spoilere som holder deg på veien i de
hastighetene, understreker Mads Østberg.
Lørdagens siste etappe endte ganske dramatisk, da løpets raskeste
fører Thierry Neuville mistet hjulet. En hard landing etter et hopp
på travbanen i Karlstad, var årsaken. Det betyr at Latvala leder
med 3,8 sek på Ogier, før løpets siste dag, som er en
kort dag i årets andre VM-runde med kun tre fartsetapper. SS18 Torsby,
som er løpets siste etappe, er såkalt «Power stage»,
der de tre beste tidene på etappen gir ekstra VM-poeng.
17-02-10 Kris Meeke mixes it
with the leaders
La première étape du Rallye de Suède a été
dune totale intensité, avec de multiples changements au sein
du top 5. Dans le groupe de tête depuis le départ, Kris Meeke
et Paul Nagle occupent la quatrième place du classement général,
tandis que Craig Breen et Scott Martin placent lautre Citroën C3
WRC en huitième position.
- The rally got underway on Thursday evening with a first run on the Karlstad
racecourse super special stage. Kris Meeke was the top performer in the Citroën
clan, setting the seventh fastest time.
- After returning to Torsby to spend the night in parc ferme, the cars
set off early this morning to tackle an opening loop of three stages: Röjden,
Hof-Finnskog and Svullyra. In the afternoon, the itinerary included a second
run on these three stages, before the leg concluded with a run on the Torsby
stage.
- Kris Meeke began the day well: the Northern Irishman set the second fastest
time on SS2 to move up into third overall. He remained in third position throughout
the morning, before being overtaken by Tanak due to a minor error on SS5.
- It took the no.7 C3 WRC driver two stages to reclaim third place. However,
with his tyres having lost most of their studs by the end of the day, he was
unable to hang onto a podium spot. He returned to the service park fourth
overall, 2.1s down on the third-placed driver.
- Ninth after SS2, Craig Breen gained another place on the next stage. He
remained eighth until the end of the day, despite a few incidents, such as
breaking a front damper when he hit a rock (SS4) and a spin (SS6).
- The day also went pretty well for Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau,
who crept into the top 10 in their previous generation car. An error-free
performance from the French driver saw him make good progress on his first
Rally Sweden in a WRC.
- Tomorrow's leg will once again feature seven timed stages, covering a total
of 125km. Tens of thousands of spectators are expected to gather at Colins
Crest, the iconic jump on the Vårgasen stage!
17-02-10 Neuville takes lead
in Sweden
Thierry Neuville tops the standings on Friday night after a late attack in
Sweden. Neuville leads Rally Sweden after a thrilling duel with Jari-Matti
Latvala in which the lead changed hands several times.
He completed the longest leg of the four-day snow and ice encounter with a
28.1sec advantage in his Hyundai i20 Coupe after distancing the Finn with
a hat-trick of afternoon speed test victories. Ott Tänak was third, a
further 21.6sec behind.
Neuville won the opening two tests across the border in Norway to demote Latvala,
who led after last nights short curtain-raiser. However, Latvala fought
back to lead at the midpoint in his Toyota Yaris as the pair pulled clear.
Neuville edged ahead again by winning all three repeated stages, delivering
a crushing blow as he outgunned Latvala by almost 18sec in the penultimate
test. The Belgian extended his lead in the final stage, despite hanging on
to his door which refused to stay closed.
Snow flurries made the roads slippery this afternoon and drivers fought to
keep their cars in the ruts where traction was best.
Jari-Matti had the advantage of the conditions this morning, but this
afternoon was better for me as the driving line was cleaner and I tried to
take the benefit, said Neuville. The last stage was tricky in
the dark and my door was opening which disturbed me.
Tänak was the only other driver to win a stage. The Estonian bounced
back into the top three after his Ford Fiestas gearbox was replaced
when it started jumping out of gear.
Kris Meeke was 2.1sec behind in fourth. The Ulsterman yielded the final podium
place to the recovering Tänak after a last stage mistake, after earlier
losing 10sec when a bump threw his Citroën C3 off line and into a snowbank.
Road opener Sébastien Ogier endured the worst of the conditions but
persevered to hold fifth, 3.9sec behind Meeke. Hayden Paddon was next, the
Kiwi revitalised this afternoon after set-up changes to his i20 Coupe offset
a disappointing morning.
Juho Hänninen retired his Yaris with a damaged radiator after hitting
a tree, while Mads Østberg withdrew before the final stage after losing
his Fiestas aerodynamic rear wing.
17-02-10 Vanskelig dag for
Mads Østberg/Ola Fløene i Rally Sweden
- Skremmende da bakvingen ble revet løs i 200 km/t
Det ble en vanskelig og til dels dramatisk debut for Mads Østberg og
kartleser Ola Fløene med sin nye Ford Fiesta WRC i Rally Sweden fredag.
Først fikk duoen 50 sekunder tidstraff da de kjørte fem minutter
for sent ut fra service etter å ha byttet girkasse etter problemer med
en differensial. På den første fartsetappen etter servicen i
Torsby løsnet bakvingen på bilen i nær 200 km/t.
-Det var en ganske skremmende opplevelse. De nye WRC-bilene er enda mer avhengig
av at aerodynamikken fungerer og genererer marktrykk. Når den store
bakvingen blir borte blir bilene nærmest ukjørbare fordi marktrykket
og veigrepet bak forsvinner. Når det skjer i høy hastighet føles
det temmelig dramatisk, forteller Mads Østberg.
Mads tapte også mye tid på de neste fartsetappene på grunn
av den manglende bakvingen, og valgte da å la være kjøre
dagens siste fartsetappe ved Torsby, noe som ga ytterligere tidstraff.
-Bilen var veldig vanskelig å kjøre uten bakvingen og etter flere
tekniske utfordringer ville vi heller konsentrere oss om å få
alt i orden før vi starter på lørdagens etapper. At vi
sto over siste fartsetappe gjorde også at vi fikk vesentlig mer tid
til servicen og mulighet til å dobbeltsjekke alt uten stress, sier Mads.
-Vi fikk bilen først i forrige uke og har kjørt mye mindre enn
mange av konkurrentene. I tillegg fikk vi altså disse tekniske utfordringene
i dag. Nå vil vi kjøre morgendagen uten press og kan konsentrere
oss om å få et godt og fungerende oppsett på bilen og kanskje
noen gode etappetider. Det blir rett og slett en verdifull og nødvendig
test.
Dagen startet egentlig veldig lovende for Mads Østberg og Ola Fløene
i Rally Sweden. Etter de tre første fartsetappene, som alle ble kjørt
i Norge, lå de på 5.plass med sin Ford Fiesta WRC, men avstanden
opp til ledende Thierry Neuville i Huyndai Accent var bare 11 sekunder. Opp
til 3.plass skilte det bare 2,5 sekunder og Mads Østberg var på
det tidspunktet raskeste Ford-sjåfør i løpet.
-Når alt fungerer som det skal er bilen rett og slett fantastisk å
kjøre. At det blir tekniske utfordringer, og da spesielt med en bil
som er så nykonstruert som denne, er ikke overraskende. Jeg kan ikke
fokusere på problemene, men starter lørdagen med en målsetting
om å kunne vise hva jeg, Ola og bilen er kapabel til når alt ligger
til rette for det, sier Mads Østberg.
Mads og Ola ligger på 20.plass når rallyet starter i morgen, drøyt
ti minutter bak ledende Thierry Neuville fra Belgia i Huyndai Accent WRC.
For oppdatert info følg
www.wrc.com, eller følg Mads og Ola på
www.madsostberg.no .
17-02-10 Tidemand toppar på
hemmaplan
SKODA-föraren Pontus Tidemand gör sin bästa Rally Sweden-fredag
när han radar upp sträcksegrar och kopplar grepp om WRC 2-ledningen.
Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson jobbade sig stegvis in
i den rätta känslan under Rally Swedens första hellånga
dag. Strax före serviceuppehållet mitt på dagen tog de täten
i WRC 2-klassen och med fem sträcksegrar på de sju sträckorna
utökade de successivt ledningen. Efter dagens sista prövning har
de ett övertag på dryga 45 sekunder.
- Vi körde efter känslan istället för att gå på
för hårt direkt eftersom det är då misstagen lätt
kommer och det ville vi till varje pris undvika, berättar Pontus. Det
blev bättre för varje sträcka och vi kunde följa planen.
Inför dagens två sista sträckor bytte de till nya däck,
något som visade sig vara en bra strategi.
- Det skulle bli isigt, det visste vi, och med nya däck fick vi bra grepp
och kunde trycka på lite, säger Pontus. Nu har vi en bra ledning
och det känns riktigt bra men det betyder inte att vi kan slappna av.
Det är fortfarande mycket rally kvar och många snabba förare
så nu är det inget annat än full fokus som gäller imorgon.
Under lördagen väntar klassiska sträckor kring Hagfors, bland
annat den omåttligt populära Vargåsen med Colin's Crest.
Rally Swedens WRC 2-klass efter SS8:
1. Pontus Tidemand (SWE) 1:20:48.9
2. Teemu Suninen (FIN) +45.1
3. Ole Christian Veiby (NOR) +58.8
4. Eric Camilli (FRA) +2:02.8
5. Gus Greensmith (GBR) +2:31.3
17-02-09 The Citroën C3
WRCs break the ice
The Citroën C3 WRCs produced an assured performance during the Rally
Sweden shakedown, with Craig Breen and Kris Meeke setting the second and fourth
fastest times respectively. Everything is ready for the ceremonial start,
which will be held this evening in Karlstad.
- Contested on a 7.23km-long stage in Skalla, the Rally Sweden shakedown took
place in good conditions. The road was covered with a good layer of ice, but
the lack of snow left no room whatsoever for mistakes!
- Since the tyres used during the shakedown are now included in the overall
allocation for the rally, the Citroën crews chose to stick to the three
mandatory runs.
- Craig Breen and Scott Martin set the best performance for the Citroën
Total Abu Dhabi WRT, with the second fastest time, a tenth of second off the
lead pace. Kris Meeke and Paul Nagle also finished among the leaders. They
ended fourth fastest in their C3 WRC, 6/10ths off the leading time.
- Competing in a previous-generation car, Stéphane Lefebvre and Gabin
Moreau made the most of the twisty section of the stage to keep pace with
the 2017 WRCs and rack up an impressive eighth place.
- The crews will now focus on preparing for the start of the rally, with the
opening speed test held at the Karlstad racecourse. Following the 1.9km-long
super special stage, contested from 8.08pm, the cars will then head for parc
ferme in Torsby.
17-02-08 Mads Østberg
gleder seg til start i Rally Sweden: Perfekte
forhold og nye utfordringer
Årets andre VM-runde i rally, Rally Sweden, åpner med første
fartsetappe på travbanen i Karlstad torsdag kveld. Etter gjennomkjøring
og noteskriving de to siste dagene gleder Mads Østberg seg til å
komme i gang.
-Forholdene i løypa er perfekte med ordentlig issåle på
alle veiene. Det eneste som mangler er litt mer snø og brøytekanter,
men vi trenger ikke det for å kjøre fort, sier Mads Østberg.
29-åringen har kjørt Rally Sweden siden 2006 og mange av fartsetappene
kjenner han godt. Likevel er det nye utfordringer i årets løp,
med to helt nye fartsetapper som til sammen utgjør mer enn 100 km av
løpets totale SS-distanse på 337 km.
-Etappen Hof-Finnskog ved Flisa i Norge er en vei som ikke er benyttet i rally
verken i Norge eller Sverige tidligere. En tøff og rask fartsetappe
på litt over to mil og her blir det altså viktig at notene stemmer
etter bare to gjennomkjøringer. Det samme gjelder den drøyt
tre mil lange etappen Knon i Sverige. De som har greie på historie sier
at etappen er blitt benyttet i «gamle dager», men jeg har ikke
kjørt den de ti gangene jeg har deltatt i dette rallyet. Begge disse
to etappene vil gi oss store utfordringer, men i og med at ingen i startfeltet
har kjørt disse veien før, stiller vi alle på lik linje,
sier Mads Østberg.
Mads Østberg og kartleser Ole Fløene starter med sin nye Ford
Fiesta WRC 2017 med en kort fartsetappe i Karlstad torsdag kveld. Fredagen
blir løpets lengste dag, der mesteparten av SS-distansen kjøres
i Norge. Løpet avsluttes med såkalt «Power stage»
og målgang i Torsby kl. 13.00 søndag.
17-02-08 Ogier on Sweden: Win
mustnt be a distraction'
Sébastien Ogier believes a podium at this weeks Rally Sweden
to follow up last months Rallye Monte-Carlo victory would exceed his
pre-season expectations.
The four-time world champion was a shock winner in the French Alps after hardly
any testing in M-Sports new Ford Fiesta World Rally Car. However, he
warned against reading too much into that success heading into the seasons
only pure winter encounter.
We had a dream start to the season at Rallye Monte-Carlo, but we cant
let that distract us. There is still a lot of work to do and Rally Sweden
is a truly unique event, he said.
If we can secure another podium result it would be a fantastic start
and surpass all of our expectations this early in the year. I see no reason
why we cant be quietly confident of that, but at the same time it will
require a lot of hard work behind the scenes.
Ogiers fourth consecutive Monte-Carlo win put the Frenchman in a familiar
position at the head of the FIA World Rally Championship after the first of
13 rounds.
But he believes the tricky Monte conditions, where guile and clever driving
counted for more than pure pace, means it cannot be used as a reliable form
guide for the new-era 2017 World Rally Cars.
Weve not yet seen everyones true potential and Im
expecting a very exciting and very close-fought Rally Sweden, he said.
The Frenchman added two more days of snow and ice testing last week to the
limited time he has enjoyed in the Fiesta after only signing for the British
M-Sport squad in December.
We had a really good test. Conditions were very good, very cold with
icy roads and I hope we will have the same on the rally. It was my third and
fourth days in the car on snow after two days in December, so I feel much
more prepared now than I was before Monte-Carlo, he told WRC Live.
The feeling was very good but its hard to judge the performance
as everything is new. Sweden is one of the highlights of the season, the speeds
on snow and ice are incredible. That means you have to be very precise with
little margin for error, he added.
17-02-08 Anders Grøndal
er klar for VM runden Rally Sweden
Anders Grøndal og kartleser Roger Eilertsen er klare for VM runden
Rally Sweden i teamets Ford Fiesta R5 Valvoline. Rally Sweden starter også
i år med en publikums prøve på travbanen i Karlstad torsdag
kl 20.00. Etappen sendes for øvrig direkte på TV2 Sportskanalen.
Anders har etterhvert fått mye erfaring fra Rally Sweden da han debuterte
allerede i 2004. Det har også blitt 3 seire i gr N og en annenplass
i WRC 2 med gr N bil. I 2016 var Anders og kartleser Miriam Walfridsson bare
2 sekunder unna pallen i WRC 2. Anders har hatt en trøblete innledning
på vintersesongen, men nå skal alt være i orden. Anders
og Roger har kjørt gjennom alle etappene på tirsdag og onsdag
og melder om flotte forhold med tykk såle av is. Gutta kunne nok tenkt
seg noen høyere brøytekanter, men det er likt for alle.
Ellers er løpets hovedbase flyttet nordover og serviceområdet
ligger nå ved flyplassen i Torsby. Altså enda nærmere den
norske grensen. Løpet fortsetter fredag morgen med ss 2 som starter
kl 7.59. Det kjøre syv prøver på fredag og løpet
går fra Sverige og over til Norge i Finnskogområdet. Det er service
i Torsby fra kl 11.56 og kl 17.55.
Også på lørdag er det syv prøver og den første
er i gang kl 8.08. Service fra kl 11.29 og kveldsservice kl 19.41. Løpet
avsluttes med 3 ss på søndag med start kl 7.56. SS 18 er Power
Stage som også sendes direkte TV 2 kl 12.00. TV 2 Sumo sender også
SS10 og 14.
Løpet kan følges på
www.wrc.com
-
www.ewrc-results.com
-
www.rallysweden.com
Også Red Bull TV følger løpet.
17-02-07 Arne Rådström
laddar för seger i Rally Sweden Historic 2017
Torsby, med norrlänningen Thomas Nilsson som co-driver. Efter flera pallplatser
i tävlingen siktar nu doun högt inför årets rally.
Målsättningen är att vinna rallyt. Vi har vart både
tvåa och trea tidigare, så nu är det dags att ta det sista
klivet. Årets rally är kanske det svåraste någonsin,
men vi ska försöka, säger Arne.
För drygt 20 år sedan träffades värmlänningen Arne
Rådström och norrlänningen Thomas Nilsson på en parkering
i Småland. De var där för att delta i Sydsvenska rallyt. Redan
samma höst satt de i samma rallybil, Arne som förare och Thomas
som co-driver.
Thomas är en väldigt bra co-driver. Han har stor erfarenhet
och ett norrländskt lugn. Jag kan härja vilt bakom ratten och Thomas
har full koll på allt och levererar noterna i tid. Sen känner vi
varandra väl efter 20 år tillsammans, fortsätter Arne.
I Rally Sweden Historic tävlar historiska rallybilar tillverkade till
och med 1990. Arne och Thomas tävlar i en klassiskt orange Volvo 242
från 1975. Tävlingen, som körs parallellt med VM-tävlingen,
är i år stjärnspäckad med bland annat 19-faldige Svenska
Mästaren Mats Jonsson och rallycrosstjärnan Patrik Sandell, som
tävlar för Subaru Rally Team USA i Global Rallycross.
Mats Jonsson kommer garanterat bli svårslagen i sin fyrhjulsdrivna
Mazda. Sen kommer även Patrik Sandell in som en dark horse. Men vi ska
göra allt vi kan för att slå honom, Säger Arne.
Överlag känner vi att vi har bra koll på motståndet
i år, men framförallt saknar vi Petter Solberg som vi tampats med
tidigare år.
Rally Sweden utgår i år från Torsby, där Arne bor.
Och han ser fram emot att tävla på hemmaplan.
Det är väl egentligen bara en sträcka som jag känner
till bra. Mats Jonsson och Patrik Sandell har kört tävlingen många
gånger och har nog bättre vägkännedom än oss. Men
framförallt så har vi ett stort stöd från familj, vänner
och supporters på hemmaplan.
Med starten bara dagar bort är Arne lugn och sansad. Och han vet vad
som krävs för att kunna ta det sista steget på pallen.
Jag måste åka mer förståndigt än tidigare
år, framförallt över krön och lyft. Innan har jag
kört för hårt och många hårda landningar har gjort
att vi fått problem med materialet. Men vi är laddade inför
rallyt, säger Arne.
Thomas Nilsson stämmer in i Arnes lugn.
Jag känner att vi är väl förberedda. Trotts att
både jag och Arne jobbat 110% med att hjälpa Dennis (Rådström,
son till Arne) med att få ihop sin satsning mot Junior-VM. Med det klart
ser jag nu fram emot rallyt, och att få läsa första notraden
på första sträckan, Avslutar Thomas.
17-02-07 Emil Bergkvist siktar
högt på hemmaplan
Nu till helgen avgörs den andra deltävlingen i årets Rally-VM,
WRC, genom Rally Sweden. Och efter en sjätteplats i den inledande tävlingen
i Monte-Carlo, siktar Emil Bergkvist från Torsåker med kartläsare
Joakim Sjöberg på en framskjuten placering i WRC2-klassen med sitt
team JMotorsport. Emil och Joakim genomförde under måndagen ett
test en bit utanför Torsby med sin Citroen DS3 R5, och efteråt
var man nöjd med hur bilen funkade.
Testet kändes oerhört bra, säger Emil.
Jag har aldrig haft en så bra känsla efter ett test förut.
Öhlins var på plats och hjälps oss ställa in fjädringen
tillsammans med vår ingenjör. De har verkligen gjort ett jätte
jobb ihop.
Detta är tredje gången som Emil och Joakim kör Rally Sweden.
Och de lägger stor vikt vid förberedelserna, för att vara med
och fightas direkt från start.
Som det känns nu kommer reken inför tävlingen bli väldigt
viktig. Vi vill få till riktigt bra noter, och flera sträckor som
går i år har vi kört tidigare. Det är viktigt om vi
ska vara med från början.
För tre veckor sedan slutade Emil och Joakim sexa i WRC2-premiären
i Monte-Carlo, ett svårbemästrat rally där målet var
att ta sig i mål och få erfarenhet till framtiden. Men på
hemmaplan i Sverige har man skruvat upp målsättningarna.
Om man jämför med Monte-Carlo har vi en annorlunda målsättning
här i Sverige. Med den känslan vi har i bilen så har har vi
höga målsättningar inför rallyt. En pallplats kan vara
realistiskt, och absolut vår målsättning, fortsätter
Emil.
Emil märker även av det stora hemmastödet.
Det känns bra. Väldigt många många pushar på
och hejar på oss. Sen kommer många hemifrån vara på
plats i helgen, avslutar Emil.
17-02-06 Optimist foran debuten
i Rally Sweden med Ford Fiesta WRC 2017: Mads Østberg med eget team
i rally-VM
Etter fire sesonger som fabrikksfører for Ford og Citroën satser
Mads Østberg og kartleser Ola Fløene med eget team i Rally-VM
i 2017. Debuten skjer i Rally Sweden førstkommende helg med en ny Ford
Fiesta WRC 2017. Etter 25 mil med testing i Sverige sist helg er Østberg
optimistisk og tent foran sesongstarten.
-Etter en frustrerende sesong i 2016 med mye motgang og skuffende resultater
er jeg motivert, tent og spent foran Rally Sweden. Om noen skulle tvile, så
kan jeg understreke at jeg stadig er "sulten" og innstilt på
å kjøre for topp-plasseringer i 2017, sier Mads Østberg.
29-åringen fra Østfold skal kjøre en helt ny Ford Fiesta
WRC, bygget etter det nye reglementet som gjelder fra i år. Bilen er
designet og konstruert av Fords fabrikksteam M-Sport, og det var en identisk
bil regjerende verdensmester Sebastian Ogier benyttet da han vant VM-åpningen
Rallye Monte-Carlo for tre uker siden.
-Det har blitt veldig hektisk, men vi klarte å få ferdig bilen
akkurat i tide, sier Østberg. -Bilen er jo designet av M-Sport, men
mitt eksemplar ble bygget i M-Sports lokaler i Cockermouth i England på
åtte dager av fem mekanikere og en ingeniør fra mitt eget team.
Det betyr også at mine folk kjenner hver skrue og bolt som bilen er
satt sammen med. De ble ferdige akkurat i tide til at vi rakk å gjennomføre
en test ved Sunne i Sverige lørdag og søndag. Vi fikk kjørt
rundt 25 mil på de to dagene og jeg føler at vi har funnet fram
til et oppsett som vil kunne fungere bra kommende helg, sier han.
Det nye WRC-reglementet som gjelder fra 2017 og framover innebærer at
bilene er blitt sterkere og raskere. Bilene har stadig en 1,6-liters turbomotor,
men motoreffekten er økt med drøyt 60 hk til totalt 390 hk.
Bilene er også omfattende modifisert med hensyn til karosseri og aerodynamikk.
Bilene ser "tøffere" ut enn tidligere og de er absolutt raskere.
-Hvor mye fortere vi kan kjøre er det vanskelig å anslå,
men det er ingen tvil at bilene er både sterkere og raskere. Under testen
var det til å begynne med vanskelig å venne seg til at alt skjer
så mye fortere med akselerasjon og hastighet inn i svinger, men det
er en utrolig følelse å kjøre en bil som går så
fort som denne. Rally Monte-Carlo der Ogier vant med Fiestaen viste også
at Ford har en konkurransekraftig bil allerede fra sesongstart, sier Mads
Østberg.
I motsetning til de fire siste sesongene der Mads har vært ansatt som
fabrikksjåfør hos Citroën og Ford vil han ha en mye mer
kompakt organisasjon rundt sin satsing i år. Teamet blir et samarbeid
med Jipocar-teamet til Martin Prokop. Den 34-årige tsjekkereren vant
Junior-VM i 2009 og har de siste årene vært et fast innslag i
WRC. Satsingen innbærer at teamet vil få to biler, men ikke fra
sesongstart. Mads Østberg kjører Rally Sweden, mens Prokop sannsynligvis
vil kjøre bilen i Mexico. Senere utover i sesongen vil teamet stille
med to biler i de fleste VM-rundene.
-Alt har skjedd veldig fort siden avslutningen av 2016-sesongen og ikke alle
brikkene er på plass ennå. Vi har håndplukket et kompakt
team med motiverte og dedikerte folk med god kompetanse og erfaring, men blir
en mye mindre "organisasjon" enn fabrikksteamene. Totalt blir det
14 personer som jobber for teamet når vi kjører med en bil, noen
flere når også Prokop er med. Jeg tror dette opplegget vil passe
meg veldig bra i den kommende sesongen. Jeg fungerer og trives aller best
når jeg har et personlig og godt forhold til ingeniører og mekanikere
som skal jobbe med meg og for meg. Dette blir mer likt slik vi hadde det for
5-6 år siden da vi drev vårt eget team, og jeg gleder meg virkelig
til å komme i gang i Sverige på torsdag, sier Mads Østberg.
Østberg fortsetter med 47 år gamle Ola Fløene fra Brumunddal
i kartleserstolen. Til sammen har de to bokført 182 starter i VM-løp
og er blant de mest erfarne i VM-sirkuset. Mads Østberg gjør
sin VM-start nr. 104 i Rally Sweden. Det beste resultatet han har notert i
den svenske VM-runden kom i 2011 da han som ganske ukjent sjokkerte verdenseliten
med å lede rallyet lenge og tilslutt endte på 2.plass, bare 6,5
sekunder bak Mikko Hirvonen.
17-02-06 Väl förberedd
Tidemand siktar på seger i Rally Sweden
Det värmländske hemmahoppet Pontus Tidemand tar sikte på den
absoluta toppen när han inleder guldjakten i WRC 2 i rallysäsongens
höjdpunkt - Rally Sweden. SKODA-föraren gör sin sjätte
start i tävlingen och mer fokuserad och målmedveten än någonsin,
hoppas han att de noggranna förberedelserna ska ge avkastning.
Rallytalangen Pontus Tidemand startade sitt tredje år med SKODA Motorsport
genom att göra premiär i Rally Monte Carlo för några
veckor sen. Tävlingsformen har han konserverat med hård träning,
både i och utanför bilen - allt för att komma maximalt förberedd
till Rally Sweden.
- Vi tävlar runt om i hela världen men är det någonstans
man verkligen vill lyckas så är det på hemmaplan, inför
en publik som varit med och supportat i många år. Den här
säsongen spetsar vi till allt in i minsta detalj och vi har noga förberett
tiden fram till rallyt. På helgens test körde vi omkring 50 mil
på vägar av samma karaktär som specialsträckorna och
det känns som vi har hittat bra inställningar, berättar EVEN
Management-föraren Pontus, som tillsammans med sin co-driver Jonas Andersson
slutade tvåa i WRC 2-klassen förra året.
Rally Sweden är det enda utpräglade snörallyt i VM-serien och
är känt världen över för sina frusna vägar som
kantas av snövallar. Men de senare årens förändringar
i temperaturer har gett nya utmaningar. Bland annat kan snövallarna som
hjälper till att lotsa bilarna runt svängar lätt ge vika i
mildväder och istället göra att man kör fast och om isen
på vägarna luckras upp, kan gruset som dras upp förstöra
dubbarna i däcken och lämna dem med dåligt grepp.
I år flyttar tävlingens bas högre upp och får sitt center
i Torsby i norra Värmland med snötäckta sträckor i såväl
de svenska som norska skogarna. Mer än hälften av sträckorna
är nya jämfört med föregående år och Hof-Finnskog
är en sträcka som aldrig tidigare körts.
- Det kommer att bli ett snabbt rally i år, säger Pontus. Det går
att hålla hög hastighet på många av sträckorna
och många bilar, inklusive vår Fabia R5, är vidareutvecklade
från förra året samtidigt som de nya WRC-bilarna självklart
toppar upplevelsen för åskådarna ute i skogen.
Rallyhelgen inleds traditionsenligt med en storslagen invigning på Färjestads
travbana i Karlstad och där går även startskottet för
den första superspecialen med intensiva man-mot-man-heat. Fredagen bjuder
på action över gränsen till Norge och på lördagen
körs klassiska vägar i närheten av Hagfors. Endast tre sträckor
väntar på söndagen med Likenässträckan som går
två gånger och Torsbysträckan som Power Stage.
- Vi har ett högt satt mål och kommer att ge allt för att
nå det. Motståndet är alltid hårt i Sverige, inte minst
från de andra skandinaverna. Det gäller att hålla rätt
linjer, läsa av underlaget och inte lita blint på snövallarna.
Mästerskapstänket finns såklart i bakhuvudet, men vi har bra
förutsättningar för att kunna ta hem det här och nu ser
jag bara fram emot att få starta tävlingen, avslutar Pontus.
Tidsschema Rally Sweden 2017
Torsdag 9 februari
20:08 SS1 SSS Karlstad 1 (1,90km)
Fredag 10 februari
07:59 SS2 Röjden 1 (18,47km)
09:06 SS3 Hof-Finnskog 1 (21,26km)
10:20 SS4 Svullrya 1 (24,88km)
11:56 Service Torsby
13:20 SS5 Röjden 2 (18,47km)
14:27 SS6 Hof-Finnskog 2 (21,26km)
15:51 SS7 Svullrya 2 (24,88km)
17:15 SS8 Torsby 1 (16,43km)
17:55 FlexiService Torsby
Lördag 11 februari
08:08 SS9 Knon 1 (31,60km)
09:17 SS10 Hagfors 1 (15,87km)
10:08 SS11 Vargåsen 1 (14,27km)
11:29 Service Torsby
12:58 SS12 Knon 2 (31,60km)
14:17 SS13 Hagfors 2 (15,87km)
15:08 SS14 Vargåsen 2 (14,27km)
17:45 SS15 SSS Karlstad 2 (1,90km)
19:41 FlexiService Torsby
Söndag 12 februari
07:56 SS16 Likenäs 1 (21,19km)
09:58 SS17 Likenäs 2 (21,19km)
12:18 SS18 Torsby 2 (Power Stage - 16,43km)
13:00 Podium ceremony Service Park Torsby
17-02-06 Veiby gleder seg til
å kjøre på hjemmebane
Rallytalentet Ole Christian Veiby kjenner det kribler litt ekstra i kroppen
bare noen dager før VM-runden på hjemmebane. Med fullklaff
er en plass på pallen innen rekkevidde, sier han før Rally Sweden.
Selv om Sverige er vertsnasjon for årets andre VM-runde i rally, blir
løpet likevel som hjemmebane å regne for de norske førerne.
Fire av fredagens etapper foregår nemlig i Norge, og for Ole Christian
Veiby blir Hoff-Finnskog-etappene ekstra spesielle.
Deler av etappen er et parti som jeg tidligere har benyttet som testvei.
Det er faktisk der jeg kjørte rallybil for første gang i karrieren,
sier 20-åringen, som bokstavelig talt blir å finne på hjemmebane.
For etappen går over skogen som familien hans eier.
Jeg tror ikke jeg har noen fordel av det, for det er noen år
siden jeg har kjørt på den veien. Men spesielt blir det, poengterer
han.
I år blir det tredje gang Ole stiller til start i Sverige. I fjor fikk
han sin VM-debut i en bil med firehjulstrekk og kjørte inn til sjetteplass
i WRC2-klassen. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen stiller de
til start i den samme bilen som i fjor, nemlig en Skoda Fabia R5. De har forberedt
seg godt, og leverte VM-tempo da de kjørte inn til andreplass i Rally
Finnskog forrige helg. I tillegg har de benyttet helga til to gode testdager.
Rally Finnskog ga meg en skikkelig dose trygghet og selvtillit. Å
kjøre fortere enn Mads Østberg på enkelte etapper, viste
at vi holder et bra tempo og har tatt store steg siden i fjor. De to testdagene
har også vært nyttige å få med seg i forkant av løpet.
På Finnskogen benyttet vi smalere dekk enn hva vi gjør i VM,
og det tok faktisk litt tid å komme inn i det på testen. Dekkene
gir litt dårligere grep, og vi måtte justere bilen litt ut fra
det. Men når er vi klare, og jeg gleder meg enormt til å komme
i gang, slår han fast.
I utgangspunktet har han ikke satt seg noe plasseringsmål i løpet,
men ingen må bli overrasket om han skulle slå til med noen sterke
tider i WRC2-klassen.
Fokuset mitt ligger på å kjøre riktig og være
smart i kjøringen. Det er selvsagt viktig å ta seg til mål,
og et godt resultat kommer som en konsekvens av at du har lykkes med kjøringen.
En plass på seierspallen vil selvsagt være gromt, og med fullklaff
er det innen rekkevidde, mener han.
Mange tusen nordmenn reiser hvert år til VM-runden i Sverige, og nytt
av året er det at serviceplassen er flyttet fra Hagfors til flyplassen
i Torsby enda nærmere grensen til Norge.
Det vil helt sikkert ikke gjøre interessen i Norge noe mindre.
Nettopp det å se så mange norske flagg langs etappene, er noe
som gir en ekstra motivasjon til å kjøre fort. Det er utrolig
moro å komme i mål på en etappe hvor det har vært
så mange norske rallyfans langs løypa, sier han.
Rally Sweden starter med en publikumsetappe på travbanen i Karlstad
torsdag kveld, før det hele braker løs fredag hvor altså
fire av etappene foregår i Norge.
17-02-06 Hyundai Motorsport
laddar om inför Rally Sweden
Hyundai Motorsport anländer till Rally Sweden (8-11 februari) redo att
hålla samma tempo som gjorde att man länge ledde öppningsomgången
av 2017 FIA World Rally Championship.
Nya Hyundai i20 Coupe WRC gjorde en imponerande debut i Monte-Carlo och säkrade
hela sju etappsegrar åt teamet. Inkluderat en totalt överlägsen
vinst för Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul i Power Stage. Den belgiska
duon ledde rallyt med över en minut innan en olycklig incident på
den näst sista dagen gjorde att de blev tvungna att lämna över
segern till Sébastian Ogier.
Teamet tar med sig en massa lärdomar och stärkta av de inledande
framgångarna i Monte-Carlo siktar man på sin tredje raka pallplats
i Rally Sweden. Precis som vid inledningen kommer samtliga tre bilar till
start med Hayden Paddon i bil #4, Neuville i bil #5 och Dani Sordo som slutade
fyra i Monte-Carlo i bil #6.
Under ett klassiskt Rally Sweden justeras Hyundai i20 Coupe WRC för att
kunna tackla den låga temperaturen och snötäckta vägarna.
Aerodynamiken förändras exempelvis då förarna använder
snövallarna för att styra in bilen på vägen. Av den anledningen
har teamet med sig extra reservdelar till Sverige och adderar extra skydd
för de luftfilter i fronten som annars sätts igen av snö och
is. Speciella dubbdäck från Michelin kommer också användas
vilket påverkar inställningen av bilens differentialväxel.
Teamchefen, Michel Nandas tankar om förberedelserna: Rally Sweden
kommer sätta oss på ett ganska unikt prov men det har visat sig
vara ett framgångsrikt rally för oss och vi hoppas på att
kunna fortsätta trenden. I Monte-Carlo fick vi tydliga besked om att
vår Hyundai i20 Coupe WRC är rejält konkurrenskraftig och
pålitlig. Vi hade ett litet problem med servostyrningen men det är
löst nu. Förra omgången gav oss kanske inte de resultat vi
hoppats på men Thierrys tidiga ledning och våra totalt sju etappsegrar
visade att bilen har rejäl potential. Det har varit lite växlande
väder på sistone och det har påverkat våra tester i
Sverige en aning. Nu hoppas vi att det skall snöa rejält så
det blir ytterligare ett klassiskt Rally Sweden nästa vecka.
Förra året gick det fort för Paddons och Kennards bil. De
imponerade med två etappsegrar och en total andraplats. Förhoppningarna
är att de kan prestera minst lika bra även i år.
Paddon berättar: Rally Sweden är som ett snötäckt
sagolandskap. Tillsammans med Finland är det ett av mina favoritrallyn.
Det är snabbt och maxat med hopp. Känslan av att köra på
snö och tackla snövallarna går inte att beskriva. Vi kom tvåa
i Sverige förra året och vi hoppas på ännu bättre
resultat i år. Speciellt när vi sett hur fort det går att
köra nya Hyundai i20 Coupe WRC.
Neuville och Gilsoul såg sig snuvade på segern i Monte-Carlo men
det skall inte återupprepas i Sverige. År 2015 slutade duon på
andraplats i Rally Sweden och med det i ryggen är man säkra på
sina chanser.
Så här säger Neuville: Rally Sweden är ett unikt
event i kalendern eftersom det är det enda där bilarna är utrustade
med dubbdäck och vi kör på snö under hela rallyt. Det
är också ett av säsongens snabbaste med medelhastigheter högre
än vad vi kommer få uppleva någon annanstans i år.
Vi har haft flera fina resultat i Sverige under åren och hoppas kunna
bygga vidare på dem.
Dani Sordo och Marti slutade på fjärdeplats i Monte-Carlo och känner
att de nu har hittat fin rytm i sin Hyundai i20 Coupe WRC. En rytm som de
kommer ta med sig till Sverige.
Kort om Rally Sweden 2017
Med sina 18 snötäckta etapper över hela 331.774 km är
Rally Sweden WRCs enda riktiga vinterrally.
Nästan 58 procent av etappsträckningarna är nya jämfört
med 2016, vilket också inkluderar fredagens Hof-Finnskog-test som aldrig
har körts förut. För att eftersträva lite mer vinterlika
förhållanden har även serviceparken flyttats längre norrut
till Torsby i år.
Tävlingarna inleds på torsdagen med en specialsträcka på
Färjestads Travbana i Karlstad. En 1.9 km lång och väldigt
publikvänlig etapp. Hit återvänder bilarna igen för ytterligare
en omgång på lördag kväll. På fredagen körs
en etapp över gränsen in i Norge. På lördagen körs
sedan sju etapper varav två genom Vargåsen med spektakulära
Colins Crest Award. Ett pris som vunnits två gånger tidigare
av Hyundai Motorsport (2014/2015) för längsta hopp. Söndagens
Power Stage avslutas sedan i Torsby servicepark.
17-02-06 Citroën satsar
fullt i Värmlandsskogarna med nya C3 WRC
Snabbare bilar bäddar för en rallyrysare i Värmlandsskogarna.
Citroën har tagit fram en helt ny bil, C3 WRC, inför rallysäsongen
2017 och är väl rustade inför Svenska Rallyt när starten
går den 9 februari.
Citroën ställer upp med tre bilar
Citroën Total Abu Dhabi WRT heter Citroëns fabriksteam som i år
ställer upp med tre bilar:
Kris Meeke och Paul Magle, Citroën C3 WRC
Craig Breen och Scott Martin, Citroën C3 WRC
Stéphane Lefebvre och Gabin Moreau, DS3 WRC
Totalt är 101 ekipage anmälda.
Kris Meeke, född 1979 på Nordirland. Första WRC-tävling
2002 i Wales
Craig Breen, född 1990 på Irland. Första WRC-tävling
2009 i Portugal
Stéphane Lefebvre, född 1992 i Frankrike. Första WRC-tävling
2013 i Frankrike
Trycket är hårt från tidigare framgångar men
vi behandlar den här utmaningen med respekt, säger Yves Matton,
chef för Citroën Racing.
Nya regler, ny bil
WRC (World Rally Championship) körs enligt ett nytt reglemente i år
vilket ska locka en större publik. Förändringarna innebär
snabbare bilar men också ökad säkerhet för såväl
förare som åskådare. Citroëns nya rallybil C3 WRC har
därför högre motoreffekt genom att luftrestriktorns diameter
ökats från 33 till 36 mm. Detta ger en effektökning från
310 till 380 hk. Vikten har minskat med 25 kg och stannar nu på 1175
kg. Den stora bakvingen och rejäla luftintag för frambromsarna ger
bilen en aggressivare look. Citroën C3 WRC har också en elektriskt
manövrerad mellandifferential vilket reglementet nu tillåter. Den
finns en viss likhet med de klassiska Grupp B-bilarna men C3 WRC kommer att
vara mycket säkrare.
Rallysträckning med klassiska avsnitt
Årets rally startar i Karlstad och går via Torsby in över
norska gränsen. Sedan tillbaka till Sverige och Hagfors för att
ha målgång i Torsby. Årets nyhet är PowerStage i Torsby
där målgången är på serviceplatsen vilket ska
locka åskådare och hålla intresset för arbetet på
serviceplatsen vid liv under hela rallyt.
57,8 % av rallyt är nya sträckor men många klassiker finns
kvar. Colins Crest vid Vargåsen på SS14 lockar många
skådare som med intresse följer hur bilarna blir luftburna. Colins
Crest passeras på lördagen den 11 feb vid 15-tiden.
Ökad säkerhet
För att minska risken för olyckor längs specialsträckorna
informeras publiken om var det är olämpligt eller förbjudet
att stå. En förare kan få ett tekniskt problem som gör
det omöjligt att hålla bilen på vägen. Speciellt riskfyllt
är det i kurvor, på krön och i vägkorsningar och sträckorna
inspekteras därför flera gånger innan rallybilarna kommer.
Framgångsrik rallyhistoria genom tiderna
Redan på 50- och 60-talet tog Citroën sina första rallysegrar
men det var först i början av 90-talet de verkligt stora framgångarna
kom. Ari Vatanen vann Paris-Dakar 1991 med en ZX vilket upprepades av Pierre
Lartigue åren 1994, 1995 och 1996. Citroën ZX vann fem gånger
Cross Country Rally World Cup. Med WRC-programmet kom Xsara och vann stora
rallyn som Korsika och Catalunya. 2003 satsade Citroën stort och placerade
sig 1-2-3 i Monte Carlo. Citroën tog sitt första märkes-VM
2004 där Sebastien Loeb och Daniel Elena inledde sin otroliga serie med
nio VM-titlar i följd. Med C4 WRC tog Citroën ytterligare tre märkestitlar
och med DS3 två till 2011 och 2012. Efter ett kort uppehåll är
nu Citroën på banan igen med C3 WRC och ett nytt kapitel
i varumärkets rallyhistoria kan börja skrivas.
Nu i veckan är det dags igen