Till  Rally Swedens hemsida

9-12 februari 2017

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017    

Några bra länkar under rallyt:  
WRC.com Officiell VM-hemsida
Rally Sweden Svenska deltävlingens hemsida
SR/Svenska Rallyt Sänder radio live och uppdaterar med nyheter
SVT/Svenska Rallyt SVT bevakar
Värmlands Folkblad VF liverapporterar
     
Tidsschema Rally Sweden 2017
Torsdag 9 februari

20:08 SS1 SSS Karlstad 1 (1,90km)
Fredag 10 februari
07:59 SS2 Röjden 1 (18,47km)
09:06 SS3 Hof-Finnskog 1 (21,26km)
10:20 SS4 Svullrya 1 (24,88km)
11:56 Service Torsby
13:20 SS5 Röjden 2 (18,47km)
14:27 SS6 Hof-Finnskog 2 (21,26km)
15:51 SS7 Svullrya 2 (24,88km)
17:15 SS8 Torsby 1 (16,43km)
17:55 FlexiService Torsby

Lördag 11 februari
08:08 SS9 Knon 1 (31,60km)
09:17 SS10 Hagfors 1 (15,87km)
10:08 SS11 Vargåsen 1 (14,27km)
11:29 Service Torsby
12:58 SS12 Knon 2 (31,60km)
14:17 SS13 Hagfors 2 (15,87km)
15:08 SS14 Vargåsen 2 (14,27km)
17:45 SS15 SSS Karlstad 2 (1,90km)
19:41 FlexiService Torsby

Söndag 12 februari
07:56 SS16 Likenäs 1 (21,19km)
09:58 SS17 Likenäs 2 (21,19km)
12:18 SS18 Torsby 2 (Power Stage - 16,43km)
13:00 Podium ceremony Service Park Torsby
   






17-02-13 Röjsel klassvinnare i Svenska Rallyt för andra året i rad
Efter en resa bestående av 31 mil specialsträckor i Värmland och Norge kunde Daniel Röjsel tilllsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson kliva upp på prispodiet som segrare i klassen för tvåhjulsdrivna bilar med deras Ford Fiesta R2t EcoBoost, för andra året i rad.

VM-deltävlingen Rally Sweden, Svenska Rallyt, lockade återigen hundratusentals åskådare och i årets upplaga var det ingen tvekan om vinterkylan skulle klara att bevara vägarna i tillräckligt gott skick. Totalt kom dryga 40-talet bilar till start i tävlingen varav 6 tvåhjulsdrivna bilar.
-Målet med helgen är först och främst att komma till slutmålet. Tror även att vi kan matcha konkurrenterna i klassen och det hade varit kul om vi kunde försvara segern från 2016. Intressant är också att Oscar Solberg kommer i en exakt lika Ford Fiesta R2t som vi kör, sa Daniel innan starten av rallyt.

Daniel och Nicklas inledde tävlingen med att vara snabbast i RC4 på den första sträckan på Färjestadstravet i Karlstad under torsdagskvällen. På fredag morgon började tävlingen med tre sträckor i Norge, Röjden, Hof-Finnskog och Svullrya med en sammanlagd längd av 6,5 mil. Ekipaget utökade ledningen direkt och fortsatte sedan i samma stil fram tills lunchservicen. På eftermiddagen kördes samma sträckor en gång till och även SS Torsby. På Svullrya tappade de däremot 2 minuter då alla dubb försvunnit ur framdäcken efter några kilometer på den 2,5 mil långa sträckan. Marginalen till konkurrenterna var vid det här laget ändå god och de kunda starta som ledare under lördag morgon.

Efter lördagens tre förmiddagssträckor, Knon, Hagfors och Vargåsen, utökade de ledningen ytterligare trots att Knon blev struken på grund av för hög snittfart i WRC. På Vargåsen jublade de tusentals i publiken när de hoppade hela 36 meter långt på klassiska Colins Crest. Distansen räckte till en delad niondeplats totalt i hopptävlingen, som mest är på skoj för publikens skull.
Eftermiddagen handlade om att inte riskera något och köra smart.

På söndagen återstod två vändor på dryga 2 mil långa Likenässträckan i norra Värmland och den avslutande 16km långa SS Torsby. Motorn i bilen hade börjat förbruka oljan och tappade effekt successivt. Nu handlade det om att ta bilen ändå till mål och det blev en nagelbitare ända in det sista.
-Jag trodde inte att vi skulle komma ända till mål men vi gjorde det! Riktigt kul för mig och alla inblandade och då inte minst servicepersonalen som har gjort ett enormt jobb med att ha sett till att bilen har varit i topptrim inför varje etapp. Att först och främst komma i mål känns hur bra som helst och att ta segern för andra året i rad är en riktigt bra bonus, sa en lättad Daniel efter målgång.
-Denna tävling är helt klart en av höjdpunkterna under året. Det är så häftigt att få visa upp sig inför VM-teamen och all publik ute på sträckor. Det kommer ju folk ifrån hela världen och hejar på en, avslutar Daniel.

Totalt slutade de på en 25:e plats och var 3:e bästa svenskekipage.

Efter denna, minst sagt, rejäla genomkörningen är teamet laddade för att ta sig an den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, om knappt två veckor.

Resultat: http://www.wrc.com/en/wrc/results/sweden/stage-times/page/326-227---.html
17-02-13 Brutt løp og pallplass for Grøndal bilbutikken i Rally Sweden
BRUTT LØP OG PALLPLASS FOR GRØNDAL BILBUTIKKEN I RALLY SWEDEN!
Anders Grøndal og Roger Eilertsen reiste til Sverige og VM runden Rally Sweden med store forhåpninger i teamets Ford Fiesta R5 Valvoline. For det første har Anders en god historikk i Rally Sweden og senest i fjor var de et par sekunder unna pallplass i WRC2 . Etter en vintersesong preget av problemer mente teamet at dette var løst og optimismen var stor før start. Men allerede på Shake Down meldte problemene seg igjen og det var for sent å gjøre noen endinger med plombert girkasse.

Uansett startet Anders og Roger med friskt mot på første ss på Färjestad travbane mot Pontus Tidemann som for øvrig vant WRC 2. Etter en kanonstart kom Anders og Roger raskt på defensiven og 6 plass på prøven er langt svakere enn tidligere år.

På fredag fortsatte det med unaturlige tidstap. En sak er at det ikke går fort nok, men når gutta i tillegg sitter med hjertet i halsen i bilen er det håpløst. Teamet tok derfor den tunge beslutningen om å bryte løpet og heller bruke midler på å finne ut av hva som feiler bilen. Vi skal komme sterkere tilbake!

PALLPLASS TIL OSCAR SOLBERG
Et lyspunkt for Grøndal Bilbutikken Rallyteam var da unge Oscar Solberg kjørte vår Ford Fiesta R2 inn til pallplass. Dette er en forhjulstrekker som går i klassen RC4. Oscar og hans svenske kartleser Patrik Barth kjørte inn til tredjeplass i vår Ford Fiesta R2. Oscar lå lenge og knivet enda høyere opp men litt små avkjøringer og noe teknisk satt de i vertfall en plass bakover. Men som pappa Henning sa. Oscar er her for å lære og han skal gjennom hele løpet uten noen store uhell. Det klarte Oscar i motsetning til pappa Henning som først kjørte på en stein og punkterte og senere rulla. Så denne gangen var det junior som imponerte med fornuftig kjøring i et langt og krevende VM løp.
17-02-13 Citroën Total Abu Dhabi WRT moving in right direction
The second weekend of the 2017 World Rally Championship provided yet further evidence that it is one of the most open and unpredictable seasons in many years! In Sweden, the Citroën Total Abu Dhabi WRT met some of its targets thanks to its young drivers, Craig Breen and Stéphane Lefebvre. Whilst not underestimating the scale of the challenge ahead, the team undoubtedly made progress and is heading in the right direction ahead of the first round on gravel.

THE STORY OF THE RACE FOR THE C3 WRCs
The rally got underway on Thursday evening with the Karlstad super special stage. However, all the crews were waiting until Friday morning before switching to maximum attack in the forests of the Värmland.
The Citroën C3 WRCs were in impressive form at the start of the race, with Kris Meeke setting the second fastest time on SS2 and Craig Breen finishing third on SS3. At the mid-leg point, Kris was third overall whilst Craig was eighth, less than twenty seconds adrift of his team-mate.

On the second loop, Meeke had to contend with excessive wear on his Michelin X-Ice North 3 tyres and was unable to hang onto third place. Meanwhile, Breen struggled with the handling of his C3 WRC after damaging the front aero package when he hit a snow bank. He held onto eighth place, but dropped time to the drivers ahead.
"We clearly still have work to do to make the most of our car's potential in certain conditions. On this surface, we were fast on the first pass on the stages," noted Yves Matton, Citroën Racing Team Principal. "We still need to work out why our drivers were less comfortable on the second runs."

On Saturday, Kris Meeke was unable to hide his frustration as the seconds slipped away. Despite driving well, the Brit dropped to fifth place. In the afternoon, he made a mistake on Vargåsen 2: after missing a corner, the C3 went off the road and fell into a snow-filled ditch. Spectators rushed to help but unfortunately, it took them eight minutes to get the car back on the road…
Craig enjoyed a more positive day. Avoiding the previous day's mistakes, the Irishman profited in particular from the misfortune of other drivers to move up a few positions. As he returned to service and parc ferme in Torsby, he could be pleased to have ended day two into fifth overall. The rally concluded with a sprint finish on Sunday, with just three stages to complete. Craig Breen and Scott Martin looked to make sure of their result and therefore took no risks. They added a second fifth-place finish to the one secured in Monte-Carlo!

Twelfth overall, Kris Meeke and Paul Nagle nonetheless scored two points as they claimed fourth place on the Power Stage. With both Citroën C3 WRCs making it to the finish, Citroën Total Abu Dhabi WRT added 16 points to its tally in the Manufacturers' World Championship.

STÉPHANE LEFEBVRE SHINES IN SWEDEN
Having only contested Rally Sweden once before – in 2015 in a DS 3 R5 – Stéphane Lefebvre started this year's event as something of a rookie. In a 2011-2016 generation car, the Frenchman produced a convincing, assured performance.
He devoted day one to learning about the roads and conditions, making a significant step forward in terms of performance on the second runs on the stages. On Saturday, he had to contend with a tough starting position in running second on the road and spent the morning sweeping fresh snow off the racing line. However, it didn't stop him from moving up to eighth place, a position he confirmed on Sunday.

Without the pressure of having to score points for the Manufacturers' World Championship, Stéphane therefore made the most of the opportunity to improve on this unique surface. His performance will also do his confidence no harm before next month’s Rally Mexico (9-12 March), which he will be contesting in a C3 WRC.

THE NEED TO DELIVER
"We can take some satisfaction from having had perfect reliability this weekend," stressed Yves Matton. "Craig and Stéphane hit the targets we had set them, so they made a substantial contribution to the positive aspect of the weekend. Craig managed to show good speed at those points when he felt more comfortable in the car and adopt a more measured approach at other times, when necessary. Stéphane learned about managing a race like this in a wide variety of conditions. It's a positive result for him, considering his limited experience on snow."
"It was a more mixed weekend for Kris. He had a few difficulties feeling entirely at ease in the car on the variety of road surfaces faced. In these conditions, it's not easy to develop your confidence," added the Citroën Racing Team Principal. "There's a good chance the situation will be different in Mexico, where the road surface is more consistent throughout the rally."
17-02-13 Hyundai Motorsport gick miste om segern i Rally Sweden
Hyundai Motorsport har precis avslutat andra omgången av 2017 FIA World Rally Championship (WRC) med en fjärdeplats för Dani Sordo och poäng i Power Stage för Thierry Neuville och Hayden Paddon.

Neuville såg fram till lördagskvällens avslutande Super Special Stage ut som den självklara vinnaren av Rally Sweden då han dominerat rallyt och skapat sig en ledning på 43 sekunder före dåvarande tvåan Latvala. En oturlig olycka på Färjestadstravet grusade dock alla segerchanser för nya Hyundai i20 WRC Coupe. Istället fick teamet fokusera på att göra det bästa av söndagen och jaga poäng under Power Stage i Torsby.
Sordo/Marti (#6 Hyundai i20 Coupe WRC)

Då Sordo och kartläsare Marti hade en lucka upp till pallplatsen var fokus under söndagen att säkra sin totala fjärdeplats. Med lördagens etappseger i ryggen lyckades duon dessutom köra in på en tredjeplats under söndagens öppning i Likenäs.

Sordo berättar: ”Jag har haft väldigt kul på det här rallyt med många snabba och utmanande etapper. Målet på slutet var att säkra fjärdeplatsen, plocka några viktiga mästerskapspoäng och därför tog vi det lugnt. Etapperna här i Sverige är väldigt tekniska och hala så vi behövde akta oss från att göra onödiga misstag. Hyundai i20 Coupe WRC har varit skön att köra.

Paddon/Kennard (#4 Hyundai i20 Coupe WRC)
Paddon och Kennard använde söndagens etapper för att lära sig nya Hyundai i20 Coupe WRC bättre och få känsla för hur hårt de kan driva på bilen. Efter problem på fredagens och lördagens etapper var det viktigast att hitta rytmen igen och pröva nya idéer som stärkte självförtroendet. Att de placerade sig inom topp fem på samtliga avslutande etapper och även tog poäng i Power Stage var helt klart ett besked på rätt fokus.

Paddon säger: ”Det här var helt klart inte en lätt helg för oss och det känns därför ganska skönt att ha korsat mållinjen. Vi använde sista dagen till att testa lite nya idéer och har garanterat med oss lärdomar att använda på kommande rallyn. I en sista attack lyckades vi säkra sjundeplatsen och poäng i Power Stage vilket känns som en bra start på mästerskapet.”

Neuville/Gilsoul (#5 Hyundai i20 Coupe WRC)
Neuville med kartläsare Gilsoul la lördagens besvikelse bakom sig och fokuserade på att ge allt i avslutningen. De sparade därför på däcken under förmiddagens etapper för att sedan jaga maximalt antal poäng i Power Stage där de gick i mål som trea.

Neuville berättar: ”Vi gav verkligen allt i avslutningen men fick nöja oss med tre poäng istället för de fem vi jagade. Det var en tät etapp med bara 1.5 sekunder mellan de tre snabbaste bilarna. Totalresultatet är såklart lite av en besvikelse och ganska frustrerande. Jag lider med hela teamet då ett litet förarmisstag gjorde att vi gick miste om segern. Vår strategi för Rally Sweden var helt klart rätt men ibland har man otur. Vad som är tydligt är att vi verkligen har potential och det tar vi med oss när vi nu fokuserar framåt på Mexiko.”

Nästa rally
Rally Mexico är nästa stopp för WRC och äger rum 9-12 mars. Det är platsen för Hyundai Motorsports första pallplats, vilket skänker fina minnen som teamet kan behöva efter två mindre lyckade rallyn.

Slutresultat - Rally Sweden
1 J. M. Latvala M. Anttila Toyota Yaris WRC 2:36:03.6
2 O. Tanak M. Jarveoja Ford Fiesta WRC +29.2
3 S. Ogier J. Ingrassia Ford Fiesta WRC +59.5
4 D. Sordo M. Martí Hyundai i20 Coupe WRC +2:11.5
5 C. Breen P. Nagle Citroën C3 WRC +2:51.2
6 E. Evans D. Barritt Ford Fiesta WRC +5:26.6
7 H. Paddon J. Kennard Hyundai i20 Coupe WRC +5:31.2
8 S. Lefebvre G. Moreau Citroën C3 WRC +7:14.7
9 P. Tidemand J. Andersson Škoda Fabia R5 +9:11.1
10 T. Suninen M. Markkula Ford Fiesta R5 +10:02.9
11 O.C Veiby S. Skjaermoen Škoda Fabia R5 +10:18.5
12 K. Meeke P. Nagle Citroën C3 WRC +10:28.7
13 T. Neuville N. Gilsoul Hyundai i20 Coupe WRC +11:31.5

FIA World Rally Championship - Förarmästerskap
Efter omgång 2
1 J.M Latvala 48
2 S. Ogier 44
3 O. Tanak 33
4 D. Sordo 25
5 C. Breen 20
6 E. Evans 18
7 S. Lefebvre 10
8 T. Neuville 8
9 H. Paddon 7

2017 FIA World Rally Championship - Konstruktörsmästerskap
Efter omgång 2
1 M-Sport World Rally Team 73
2 Toyota Gazoo Racing WRC 53
3 Hyundai Motorsport 40
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 26
17-02-12 Vanskelig VM-start i Sverige for Mads Østberg, og kjører ikke Mexico: Flytter fokus fra rally til fødsel
Mads Østberg og Ola Fløene fullførte på 15.plass med sin Ford Fiesta WRC i Rally Sweden søndag, men alt i alt ble det en vanskelig start på årets VM-sesong etter fredagens tekniske problemer og bakvingen som løsnet fra bilen. Nå flytter Mads fokus fra rally til fødsel, for han og kona Beate skal bli foreldre i løpet av to-tre ukers tid. Han står derfor over Rally Mexico og får sin neste VM-start i Tour de Corse (Korsika) første helgen i april.
-Dette har vært planlagt lenge og jeg ville ikke risikere å gå glipp av fødselen ved å delta i Mexico. Vi vet at vi får en gutt og har allerede valgt navnet Mons, forteller Mads Østberg. -Jeg trenger imidlertid mer testing med den nye bilen, og vil prioritere å få til det i tiden som kommer. Korsika er dessuten et asfaltrally og jeg har bare kjørt bilen noen få kilometer på asfalt i Frankrike før jul.

Etter 300 kilometer med fartsetapper i Sverige føler Mads at både han og teamet har lært mye om den nye bilen, men det er stadig mye å jobbe med. Han er også fornøyd med at til tross for et enormt tidspress klarte teamet å få bilen bygget ferdig og klar til test en uke før rallyet.
-Det er tross alt mye positivt å merke seg. Med mye mindre testing enn konkurrentene var vi beste Ford-team etter fire fartsetapper på fredag, og tempoet var i høyeste grad konkurransedyktig. Når vi begynner å analysere splitt-tidene fra etappene i Sverige ser vi at det fungerer bra der det er teknisk og svingete og jeg føler selv at jeg fikk til kjøringen bra. Men vi har mye å gå på i de raskeste partiene, spesielt når det gjelder å stole på og utnytte mulighetene som bilens aerodynamikk faktisk gir. Alt i alt har jeg en god følelse etter årets første VM-runde og syns det er fantastisk moro å kjøre en bil som har sånne fartsressurser som denne, sier Mads Østberg.
17-02-12 Emotional win for Latvala
Jari-Matti Latvala wins fourth Rally Sweden to hand Toyota victory. It was the Finn’s 17th career victory, but one of his most emotional. He faced a season on the sidelines after his Volkswagen team withdrew from the sport at the end of last season, before finally joining the Japanese manufacturer in a late deal.
After a 17-year absence from the FIA World Rally Championship, Toyota are back on the top step just two rallies into their comeback.

Latvala began the final leg with a slender 3.8sec lead over Ott Tänak after long-time leader Thierry Neuville crashed last night. He won all three snow and ice-covered speed tests in his Yaris World Rally Car to extend the margin to 29.2sec.
He claimed maximum bonus points from the Power Stage and, after finishing second in the season-opening Rallye Monte-Carlo, holds a four-point lead in the drivers’ standings.

It is the first time any driver other than four-time champion Sébastien Ogier has led the championship since February 2014.
“It’s amazing. A new team, a new car, our second rally and we’re winning. I have no words to describe it, I’m so emotional. We’re at a good level but now we go forward and it gets more difficult. Mexico is next up and I’m really motivated for the championship,” he said.

Tänak, driving a Ford Fiesta, had the upper hand on Latvala yesterday when he closed in. The Estonian was unhappy with his car’s handling today and after conceding seven seconds in the opening special stage, he settled for second, matching his career-best result.

Team-mate Ogier was also in the victory fight but a spin in the first corner of the opening test ended his hopes and he finished 30.3sec behind Tänak.

Dani Sordo was the top Hyundai finisher in fourth following Neuville’s accident. The Spaniard finished 39.7sec ahead of Craig Breen, who struggled to perfect his Citroën C3’s set-up but banked good points from a solid debut in the car.
Elfyn Evans was sixth in another Fiesta, despite losing nearly a minute with an engine misfire in today’s opening stage. The Welshman made repairs and the car was restored to full health for the final two tests.

The new-era World Rally Cars take on the challenge of high temperatures and dirt roads for the first time next month when León hosts round three at Rally Guanajuato Mexico (9 - 12 March).

Final results:
1. J-M Latvala / M Anttila FIN Toyota Yaris 2hr 36min 03.6sec
2. O Tänak / M Jarveoja EST Ford Fiesta + 29.2sec
3. S Ogier / J Ingrassia FRA Ford Fiesta + 59.5sec
4. D Sordo / M Marti ESP Hyundai i20 + 2min 11.5sec
5. C Breen / S Martin IRE Citroën C3 + 2min 51.2sec
6. E Evans / D Barritt GBR Ford Fiesta + 5min 26.6sec

FIA World Rally Championship (round 2 of 13):
1. J-M Latvala 48pts
2. S Ogier 44pts
3. O Tänak 33pts
17-02-12 Emil Bergkvist sexa i Rally Sweden
Efter tre tuffa dagar i de Värmländska skogarna kunde Emil Bergkvist och kartläsare Joakim Sjöberg köra hem sin andra raka sjätteplats i Rally-VM och klassen WRC2. Emil och Joakim, som tävlar för det Belgiska teamet J-Motorsport i en Citroen DS3 R5, hade höga målsättningar inför rallyt och siktade på en pallplacering.
– Det har vart en väldigt tuff helg för oss, och klassen är extremt tuff. Vi är lite missnöjda med hur det har gått. Men det är skönt att vara i mål, säger Emil efter målgång.

Emil och Joakim har haft flera problem med bilen under helgen, men visade under lördagens första etapp bra fart och hängde med uppe i toppen. De gjorde ett försök på att slå sig in i topp fem under söndagen, men nådde inte hela vägen utan slutar på en sjätteplats i WRC2. Samma placering som i VM-premiären i Monte-Carlo. Pontus Tidemand tog hand om segern i klassen denna helg.

Det har vart mycket folk ute i skogen denna helgen och stöttat Emil och Joakim i deras framfart.
–Det har vart helt otroligt att köra i helgen. Mycket svenska supportrar som hejat på oss, riktigt roligt, säger Emil.
– Vi är väldigt stolta över att få representera Sverige på hemmaplan. Vi gläds med Pontus för segern, det var han värd, avslutar Emil.

Efter två körda deltävlingar i WRC2 ligger Emil och Joakim på en sjätteplats i tabellen nio poäng efter ledande Pontus Tidemand.
17-02-12 Target achieved for Craig Breen and Scott Martin
Craig Breen and Scott Martin finished fifth in their Citroën C3 WRC, meeting the target set for them at this year's Rally Sweden. Meanwhile, Kris Meeke and Paul Nagle put their first points on the board in finishing fourth in the Power Stage, whilst also ensuring both Citroën Total Abu Dhabi WRT cars scored points in the Manufacturers' championship. Last but not least, Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau concluded a promising weekend in eighth place.
- The final leg of Rally Sweden resembled something of a sprint finish, with three stages covering less than 60km. After two runs on Likenäs, the event concluded with Torsby 2, also serving as the Power Stage.

- After dragging themselves into the top 5 on day two, Craig Breen and Scott Martin's aim was to hold onto this position. They set about the job in hand by adopting a balanced approach, between going for speed and avoiding taking risks.

- At the end of the Power Stage, Craig Breen could take some satisfaction from meeting the target set for him by the team before the start. Thanks to two fifth-place finishes in Monte-Carlo and here in Sweden, the Irishman stays in the same position in the Drivers' World Championship.

- Out of the top 10 in the overall standings, Kris Meeke was aiming to end the rally on a high and finish in the top five on the Power Stage. The Northern Irishman showed his turn of speed to finish fourth, which saw him score his first points of the season. And by making it to the end of Rally Sweden, Kris Meeke and Paul Nagle ensured both of the Citroën Total Abu Dhabi WRT's C3 WRCs scored points for the Manufacturers' standings.

- Meanwhile, Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau ended a solid weekend in eighth position overall. Despite a bit of a moment at the start of SS16, the young Frenchmen were all smiles at the finish. In a previous generation car, Stéphane Lefebvre gathered some useful experience in only his second appearance at Rally Sweden.

- At Rally Mexico (9-12 March), Citroën Total Abu Dhabi WRT will be entering two C3 WRCs for Kris Meeke/Paul Nagle and Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau.
17-02-12 Pontus Tidemand dominant vinnare i Rally Sweden
Den lokala hjälten Pontus Tidemand infriade alla förhoppningar med besked när han storstilat vann WRC 2-klassen i rally-VM:s svenska deltävling Rally Sweden. På snö och is tog han kommandot redan under den första dagen och höll ledningen i järngrepp tills han korsade mållinjen som segrare - med tvåan nästan en minut bakom.
- Yes, vi grejade det! Vilken översvallande känsla att få vinna vårt hemmarally med team, samarbetspartners, supporters, familj och vänner här på plats. Jag är så tacksam och kan inte tänka mig ett bättre ställe att ta årets första vinst på. Vi har haft oflyt i Svenska rallyt några år, alltid har det varit något som strulat när vi velat som mest så det känns otroligt skönt att vi bröt den trenden nu. Lite som en dubbelseger, säger en glad och lättad Pontus Tidemand efter att ha kommit i mål med sin SKODA Fabia R5.

Den 26-årige värmlandssonen Pontus Tidemand, hemmahörande i Charlottenberg, anlände till rallybasen i Torsby med siktet inställt på seger. Han och co-drivern Jonas Andersson hade förberett sig grundligt och inte lämnat något åt slumpen. De visste att de hade alla förutsättningar på sin sida - men i en sport med små marginaler där allt kan hända krävs också en rejäl prestation för att nå toppen.

Efter en något avvaktande start på torsdagskvällens superspecial och fredagsmorgonens första sträcka satte Pontus in den högre växeln och klättrade upp i ledning redan innan serviceuppehållet. Han fortsatte öka tempot under eftermiddagen och övertaget hann växa till dryga 45 sekunder innan dagen var slut. Det gjorde att han kunde konstatera att det var hans bästa inledningsdag på Rally Sweden sen 2013.
- Vi har vetat att vi kan leverera det där lilla extra under press när det väl gäller, säger Pontus. Vi har börjat många tävlingar försiktigt för att sen jaga på hårt under de sista dagarna. Det är kanske en av våra styrkor att det ofta har lyckats, men den här gången ändrade vi taktiken. Vi jobbade oss in i rytmen och tryckte på tidigare i tävlingen.
På lördagen var Pontus i sitt esse, gjorde en kontrollerad attack och visade sig vara närmast onåbar för konkurrenterna. De ikoniska sträckorna med Vargåsen i spetsen passade honom som handen i handsken och han fick ytterligare en halvminut att plussa på sin ledning.

Att hålla sig samlad och avsluta jobbet han påbörjat var uppgiften för söndagens avslutande tre sträckor. Med en ledning på en minut och 16 sekunder innebar det att Pontus körde säkert och städat och behöll kontrollen över tävlingen ända till den sista metern. Tio sträckvinster tog han med sig totalt och segermarginalen slutade på 51,8 sekunder med finnen Teemu Suninen på andraplatsen och Pontus norske EVEN Management-teamkamrat Ole Christian Veiby som trea. I det totala sammandraget landade Pontus på nionde plats.
- Den här helgen sätter jag högt pris på. För det första kan inget jämföras med att få köra inför de svenska rallyfansen som är helt fantastiska i sin påhejning och för det andra så har allt stämt in i minsta detalj med bilen, noterna och teamet. Jag ser det också som ett kvitto på utvecklingen jag har gjort det senaste året. Både jag och Jonas och SKODA Motorsport har som mål att ta hem WRC 2 och det här gav oss en perfekt start på mästerskapet, sammanfattar Pontus.

Sju VM-deltävlingar ingår i WRC 2-mästerskapet och nytt för i år är att tre av dem är obligatoriska: Portugal, Tyskland och Wales. De övriga tävlingarna nomineras av teamet och de sex bästa resultaten räknas i slutet av säsongen.

Resultat Rally Sweden WRC 2
1. Pontus Tidemand (SWE) 2:45:14.7
2. Teemu Suninen (FIN) +51.8
3. Ole Christian Veiby (NOR) +1:07.4
4. Eric Camilli (FRA) +3:12.4
5. Gus Greensmith (GBR) +5:10.8

17-02-12 Veiby fløy inn på pallen i Rally Sweden
Ole Christian Veiby smilte bredt etter å ha kjørt inn til en knallsterk tredjeplass i Rally Sweden. – Dette er stort, og det beste løpet jeg noen gang har kjørt, sier han fornøyd.

For to uker siden viste 20-åringen at han har et solid VM-tempo i kroppen. Da kjørte han jevnt med Mads Østberg i NM-runden i Rally Finnskog. Derfor var det spennende å se om han kunne følge opp dette i Rally Sweden. Og allerede fra start var Ole Christian Veiby med på å dominere løpet i WRC2-klassen. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen vant han publikumsetappen på Färjestad travbane i Karlstad torsdag kveld. Dette var hans første etappeseier i WRC2-klassen i en VM-runde. Men han ga seg ikke med det. I sin Skoda Fabia R5 klinte han til også på fredagens første etappe og var nok en gang raskest. Det fikk nok mange til å heve øyebrynene, og for alvor notere seg navnet til rallytalentet.
– Å få en så god start bidro til at jeg kunne senke skuldrene og ikke stresse. Jeg er kanskje litt overrasket over hvor sterkt jeg åpnet, men samtidig var jo målet å åpne løpet bra, sier han.

Men med teamkamerat i Even Management, Pontus Tidemand, jagende bak, visste Ole at det ville bli tøft å holde på ledelsen.
– Pontus var helt klart den store favoritten, og at jeg skulle klare å holde han bak meg var ikke noe jeg tenkte på. I stedet ble det en spennende duell med (Teemu) Suninen om andreplassen, forteller han.

De fulgte hverandre tett gjennom hele løpet, men finnen trakk til slutt det lengste strået – og var 15,6 sekunder raskere enn Ole etter nesten tre timers bilkjøring. Tredjeplass smaker likevel som en aldri så liten seier. Før løpet uttalte Ole at pallplass var en liten drøm som var mulig å oppnå med et perfekt løp.
– Jeg gjorde det jeg kunne for å slå han, men han ble litt for sterk for meg. Jeg hadde to snurringer på fredag, og hadde jeg unngått disse, så hadde jeg kanskje tatt andreplass. Samtidig måtte ikke jeg bli nummer to, for jeg er kjempefornøyd med tredjeplass. Det var nok langt viktigere for Suninen å slå meg med tanke på forventninger før start, sier Ole, som ble nummer 11 totalt i løpet – og dermed også beste norske fører.
– Det har vært så mye læring i helga. Jeg har jobbet godt med ingeniørene, og tatt store steg bare i løpet av konkurransen. Dette gjelder spesielt på partier hvor det er knotete og løst. Der endret jeg litt kjørestil og føler jeg knekte en kode, slår han fast.

Topp fem WRC2, Rally Sweden 2017
1. Tidemand 2.45.14,7
2. Suninen +51,8?
3. Veiby +1.07,4
?4. Camilli +3.12,4
5. Greensmith +5.10,8
17-02-11 Craig Breen moves into the top 5
Since the start of the 2017 season, it seems that every day of the WRC has provided its fair share of drama. And today's penultimate leg of Rally Sweden proved to be no exception! In the Citroën Total Abu Dhabi camp, Kris Meeke lost time and was replaced in the top 5 by his team-mate, Craig Breen. Both Citroën C3 WRCs remain in the race, as is Stéphane Lefebvre, who lies eighth overall ahead of the final day.
- Today's leg featured seven stages: two runs each on Knon, Hagfors and Vargåsen, followed by a return trip to Karlstad for the evening's super special stage. After the morning loop was completed at an average speed of more than 137kph, the organisers nevertheless decided to cancel Knon 2 on safety grounds.
- Having started the day fourth overall, Kris Meeke lost a place on the opening stage, SS9. Although he was happy enough with his driving and his Citroën C3 WRC, the Brit was unable to match the pace of the leaders. He held onto fifth place until SS14.
- Kris missed a corner on the Vargåsen stage and fell into a snow-filled ditch. It took a handful of brave spectators eight minutes to get him out and on his way again! Kris Meeke and his co-driver Paul Nagle ended the day in 12th place in the overall standings.
- Craig Breen and Scott Martin were determined to have an error-free day today, and started the leg well as they moved up into seventh position on SS7. Gradually improving their pace, the crew's consistency paid off over the course of the afternoon. The problems affecting their team-mates and then the rally leader Thierry Neuville meant they ended the day in the top five of the overall standings!
- Competing in a previous generation car, Stéphane Lefebvre was running second in the starting order. He therefore found himself sweeping snow from the racing line throughout the morning. Ninth at the mid-leg point, he lost a place on SS13, after hitting a snow bank on the last corner! The end-of-day drama nonetheless saw Stéphane and Gabin Moreau move back up into eighth overall.
- The final leg of Rally Sweden is held tomorrow and features three speed tests, including the Power Stage, which now awards bonus points to the top five finishers. The rally is scheduled to finish in Torsby from 1.00pm.
17-02-11 Latvala leads after late Neuville crash
Thierry Neuville crashes from top spot at Rally Sweden to hand Latvala dramatic lead. Jari-Matti Latvala was the surprise leader on Saturday night after an action-packed day on the snow. Neuville held a comfortable advantage before ripping the left front wheel from his Hyundai i20 Coupe after going off the road in the short special stage at Karlstad trotting track.

His demise left the Finn with a slender 3.8sec lead in his Toyota Yaris over the rapidly closing Ott Tänak with just Sunday’s short finale remaining. World champion Sébastien Ogier was only 12.8sec further back in third.

It is the second rally in a row in which the Belgian has crashed out of a secure lead. He hit a drainage culvert and broke his suspension in last month’s season-opening Rally Monte-Carlo - ironically, that also happened in Saturday’s final stage.

Having pulled clear of Latvala late on Friday, Neuville measured his pace on snow and ice-covered forest roads and his lead hovered around 30sec. Victory in the penultimate speed test increased his advantage to 43.3sec before his error.

A thin layer of overnight snow ensured drivers struggled for grip and Latvala couldn’t match yesterday’s pace. He regretted his decision to carry two spare wheels this morning as Tänak closed in with an impressive hat-trick of stage wins in his Ford Fiesta.
“I carried too much weight at the back and lost time in the long corners,” said Latvala.

Freed from opening the roads in the worst of the conditions, Ogier quickly demoted Kris Meeke from fourth. But the Frenchman admitted he couldn’t find the speed he hoped for.

Meeke was a comfortable fifth in his Citroën C3 before diving off the road and down a small bank in the penultimate test. Fans lifted his car back onto the track but more than eight minutes passed before he continued and he plunged off the leaderboard.

His mistake promoted Dani Sordo into fourth, the Spaniard 25.0sec clear of Craig Breen. After an error-strewn day yesterday, Breen was mistake-free as his confidence grew ‘step-by-step’ on his C3 debut.

Elfyn Evans was sixth ahead of Hayden Paddon who drove all morning with no power steering in his i20 Coupe. He lost almost four minutes, comparing driving the car to ‘wrestling a 400lb lion’.

Neuville will restart tomorrow in 13th with a 10-minute penalty.
17-02-11 Tidemand håller hårt i ledningen i Rally Sweden
Pontus Tidemand fortsätter briljera i den svenska deltävlingen i rally-VM. Efter lördagens sträckor har han utökat sitt övertag och inför den sista tävlingsdagen har han en minut och 16 sekunders försprång.
- Jag tycker vi har haft bra kontroll på läget idag, summerar Pontus. Vägarna är fantastiska och publiken hejar på så man känner stödet ända in i bilen, en helt otrolig känsla. Vargåsen är min favorit, det är den häftigaste sträckan att köra så där laddar man på lite extra.

Pontus och kartläsaren Jonas Andersson dominerade med fem sträckvinster på de sex sträckor som kördes på kända Värmländska rallyvägar med publiktoppen på det legendariska Colins Crest och avslutande superspecial i Karlstad. Distansen till motståndarna har ökat med en halvminut under dagen och den värmländska duon har kört till sig en ännu bekvämare ledning.
- Vi har dundrat på i rätt bra fart men det gör de andra också så luckan behöver vi som säkerhetsnät. Det är trots allt tre sträckor kvar och man ska inte ta något för givet. Skulle vi slå av för mycket på tempot kan misstagen komma. Vi får hålla balansen och lita på känslan för att kunna ro hem det här imorgon, säger Pontus.

Söndagens schema innehåller två varv på Likenässträckan och avslutar gör Torsbysträckan som även kördes på fredagskvällen.

Rally Swedens WRC 2-klass efter SS15:
1. Pontus Tidemand (SWE) 2:11:36.0
2. Teemu Suninen (FIN) +1:16.2
3. Ole Christian Veiby (NOR) +1:21.5
4. Eric Camilli (FRA) +2:50.5
5. Gus Greensmith (GBR) +4:37.2
17-02-11 En meter fra rekorden over Colins Crest
Med svev på henholdsvis 42 og 44 meter hoppet Mads Østberg og Ola Fløene i Ford Fiesta WRC lengst av samtlige på det legendariske Colins Crest under lørdagens to gjennomkjøringer av fartsetappen Vargåsen i Rally Sweden. For øvrig har dagen blitt brukt som en testdag og Mads hadde en positiv følelse etter å ha notert flere konkurransedyktige etappetider, selv om han resultatmessig ikke har hatt noe å kjøre for.
-Det var moro å vinne Colins Crest Award og jeg må innrømme at jeg virkelig prøvde å slå den gjeldende rekorden på 45 meter da vi kjørte Vargåsen andre gang. Det var nok litt for løst i utgangen av siste sving for jeg klarte ikke å få nok fart over hoppet til å sette rekord. Men 44 meter er uansett et ganske langt hopp med en bil, og vi knuste alle konkurrentene akkurat her, forteller Mads Østberg med et glimt i øyet.

Med to fjerde beste etappetider over Vargåsen på en dag der Mads egentlig ikke har hatt noe å kjøre for, og ellers konkurransedyktig tempo på de øvrige fartsetappene, er 29-åringen fornøyd med utbyttet av dagen, men føler likevel at det er mye å gå på.
-Det er så stor forskjell på disse bilene i forhold til fjorårets at det tar tid å klare å utnytte potensialet. Jeg fikk to dager med test sist helg, men det er selvsagt ikke nok i forhold til konkurrentene. Vi har forsøkt et par forandringer i oppsett og aerodynamikk i løpet av dagen, men det nytter ikke å forandre for mye av gangen på bilens oppsett. Jeg trenger rett og slett flere mil, sier han.
Han nevner to nøkkelområder som han skal jobbe videre med. Hittil har han kun kjørt med låst senterdifferensial, som egentlig skal fungere som «aktiv». Her kan det være mye å hente, og det samme gjelder også aerodynamikk som også er et område han føler at han forløpig vet for lite om.
-Aerodynamikken på de nye bilene gir mye mer marktrykk og veigrep enn vi hadde i fjor. Det fikk jeg merke fredag da bakvingen ble borte i høy hastighet og nesten sendte meg rett av veien. Foreløpig har jeg ikke kunnet teste spesifikt hva aerodynamikken betyr for veigrepet og hvordan jeg kan justere for å forandre marktrykk og grep etter forhold og hastigheter. Her handler det kanskje om at du kan kjøre en sving i 160 km/t istedenfor i 155, men for å gjøre det må du vite at du faktisk har marktrykk og grep fra vinger og spoilere som holder deg på veien i de hastighetene, understreker Mads Østberg.

Lørdagens siste etappe endte ganske dramatisk, da løpets raskeste fører Thierry Neuville mistet hjulet. En hard landing etter et hopp på travbanen i Karlstad, var årsaken. Det betyr at Latvala leder med 3,8 sek på Ogier, før løpets siste dag, som er en kort dag i årets andre VM-runde med kun tre fartsetapper. SS18 Torsby, som er løpets siste etappe, er såkalt «Power stage», der de tre beste tidene på etappen gir ekstra VM-poeng.
17-02-10 Kris Meeke mixes it with the leaders
La première étape du Rallye de Suède a été d’une totale intensité, avec de multiples changements au sein du top 5. Dans le groupe de tête depuis le départ, Kris Meeke et Paul Nagle occupent la quatrième place du classement général, tandis que Craig Breen et Scott Martin placent l’autre Citroën C3 WRC en huitième position.
- The rally got underway on Thursday evening with a first run on the Karlstad racecourse super special stage. Kris Meeke was the top performer in the Citroën clan, setting the seventh fastest time.

- After returning to Torsby to spend the night in parc ferme, the cars set off early this morning to tackle an opening loop of three stages: Röjden, Hof-Finnskog and Svullyra. In the afternoon, the itinerary included a second run on these three stages, before the leg concluded with a run on the Torsby stage.
- Kris Meeke began the day well: the Northern Irishman set the second fastest time on SS2 to move up into third overall. He remained in third position throughout the morning, before being overtaken by Tanak due to a minor error on SS5.
- It took the no.7 C3 WRC driver two stages to reclaim third place. However, with his tyres having lost most of their studs by the end of the day, he was unable to hang onto a podium spot. He returned to the service park fourth overall, 2.1s down on the third-placed driver.
- Ninth after SS2, Craig Breen gained another place on the next stage. He remained eighth until the end of the day, despite a few incidents, such as breaking a front damper when he hit a rock (SS4) and a spin (SS6).
- The day also went pretty well for Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau, who crept into the top 10 in their previous generation car. An error-free performance from the French driver saw him make good progress on his first Rally Sweden in a WRC.
- Tomorrow's leg will once again feature seven timed stages, covering a total of 125km. Tens of thousands of spectators are expected to gather at Colin’s Crest, the iconic jump on the Vårgasen stage!
17-02-10 Neuville takes lead in Sweden
Thierry Neuville tops the standings on Friday night after a late attack in Sweden. Neuville leads Rally Sweden after a thrilling duel with Jari-Matti Latvala in which the lead changed hands several times.

He completed the longest leg of the four-day snow and ice encounter with a 28.1sec advantage in his Hyundai i20 Coupe after distancing the Finn with a hat-trick of afternoon speed test victories. Ott Tänak was third, a further 21.6sec behind.

Neuville won the opening two tests across the border in Norway to demote Latvala, who led after last night’s short curtain-raiser. However, Latvala fought back to lead at the midpoint in his Toyota Yaris as the pair pulled clear.

Neuville edged ahead again by winning all three repeated stages, delivering a crushing blow as he outgunned Latvala by almost 18sec in the penultimate test. The Belgian extended his lead in the final stage, despite hanging on to his door which refused to stay closed.

Snow flurries made the roads slippery this afternoon and drivers fought to keep their cars in the ruts where traction was best.
“Jari-Matti had the advantage of the conditions this morning, but this afternoon was better for me as the driving line was cleaner and I tried to take the benefit,” said Neuville. “The last stage was tricky in the dark and my door was opening which disturbed me.”

Tänak was the only other driver to win a stage. The Estonian bounced back into the top three after his Ford Fiesta’s gearbox was replaced when it started jumping out of gear.

Kris Meeke was 2.1sec behind in fourth. The Ulsterman yielded the final podium place to the recovering Tänak after a last stage mistake, after earlier losing 10sec when a bump threw his Citroën C3 off line and into a snowbank.

Road opener Sébastien Ogier endured the worst of the conditions but persevered to hold fifth, 3.9sec behind Meeke. Hayden Paddon was next, the Kiwi revitalised this afternoon after set-up changes to his i20 Coupe offset a disappointing morning.

Juho Hänninen retired his Yaris with a damaged radiator after hitting a tree, while Mads Østberg withdrew before the final stage after losing his Fiesta’s aerodynamic rear wing.

17-02-10 Vanskelig dag for Mads Østberg/Ola Fløene i Rally Sweden
- Skremmende da bakvingen ble revet løs i 200 km/t

Det ble en vanskelig og til dels dramatisk debut for Mads Østberg og kartleser Ola Fløene med sin nye Ford Fiesta WRC i Rally Sweden fredag. Først fikk duoen 50 sekunder tidstraff da de kjørte fem minutter for sent ut fra service etter å ha byttet girkasse etter problemer med en differensial. På den første fartsetappen etter servicen i Torsby løsnet bakvingen på bilen i nær 200 km/t.
-Det var en ganske skremmende opplevelse. De nye WRC-bilene er enda mer avhengig av at aerodynamikken fungerer og genererer marktrykk. Når den store bakvingen blir borte blir bilene nærmest ukjørbare fordi marktrykket og veigrepet bak forsvinner. Når det skjer i høy hastighet føles det temmelig dramatisk, forteller Mads Østberg.

Mads tapte også mye tid på de neste fartsetappene på grunn av den manglende bakvingen, og valgte da å la være kjøre dagens siste fartsetappe ved Torsby, noe som ga ytterligere tidstraff.
-Bilen var veldig vanskelig å kjøre uten bakvingen og etter flere tekniske utfordringer ville vi heller konsentrere oss om å få alt i orden før vi starter på lørdagens etapper. At vi sto over siste fartsetappe gjorde også at vi fikk vesentlig mer tid til servicen og mulighet til å dobbeltsjekke alt uten stress, sier Mads.
-Vi fikk bilen først i forrige uke og har kjørt mye mindre enn mange av konkurrentene. I tillegg fikk vi altså disse tekniske utfordringene i dag. Nå vil vi kjøre morgendagen uten press og kan konsentrere oss om å få et godt og fungerende oppsett på bilen og kanskje noen gode etappetider. Det blir rett og slett en verdifull og nødvendig test.

Dagen startet egentlig veldig lovende for Mads Østberg og Ola Fløene i Rally Sweden. Etter de tre første fartsetappene, som alle ble kjørt i Norge, lå de på 5.plass med sin Ford Fiesta WRC, men avstanden opp til ledende Thierry Neuville i Huyndai Accent var bare 11 sekunder. Opp til 3.plass skilte det bare 2,5 sekunder og Mads Østberg var på det tidspunktet raskeste Ford-sjåfør i løpet.
-Når alt fungerer som det skal er bilen rett og slett fantastisk å kjøre. At det blir tekniske utfordringer, og da spesielt med en bil som er så nykonstruert som denne, er ikke overraskende. Jeg kan ikke fokusere på problemene, men starter lørdagen med en målsetting om å kunne vise hva jeg, Ola og bilen er kapabel til når alt ligger til rette for det, sier Mads Østberg.

Mads og Ola ligger på 20.plass når rallyet starter i morgen, drøyt ti minutter bak ledende Thierry Neuville fra Belgia i Huyndai Accent WRC.

For oppdatert info følg www.wrc.com, eller følg Mads og Ola på www.madsostberg.no .
17-02-10 Tidemand toppar på hemmaplan
SKODA-föraren Pontus Tidemand gör sin bästa Rally Sweden-fredag när han radar upp sträcksegrar och kopplar grepp om WRC 2-ledningen.

Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson jobbade sig stegvis in i den rätta känslan under Rally Swedens första hellånga dag. Strax före serviceuppehållet mitt på dagen tog de täten i WRC 2-klassen och med fem sträcksegrar på de sju sträckorna utökade de successivt ledningen. Efter dagens sista prövning har de ett övertag på dryga 45 sekunder.
- Vi körde efter känslan istället för att gå på för hårt direkt eftersom det är då misstagen lätt kommer och det ville vi till varje pris undvika, berättar Pontus. Det blev bättre för varje sträcka och vi kunde följa planen.

Inför dagens två sista sträckor bytte de till nya däck, något som visade sig vara en bra strategi.
- Det skulle bli isigt, det visste vi, och med nya däck fick vi bra grepp och kunde trycka på lite, säger Pontus. Nu har vi en bra ledning och det känns riktigt bra men det betyder inte att vi kan slappna av. Det är fortfarande mycket rally kvar och många snabba förare så nu är det inget annat än full fokus som gäller imorgon.

Under lördagen väntar klassiska sträckor kring Hagfors, bland annat den omåttligt populära Vargåsen med Colin's Crest.

Rally Swedens WRC 2-klass efter SS8:
1. Pontus Tidemand (SWE) 1:20:48.9
2. Teemu Suninen (FIN) +45.1
3. Ole Christian Veiby (NOR) +58.8
4. Eric Camilli (FRA) +2:02.8
5. Gus Greensmith (GBR) +2:31.3
17-02-09 The Citroën C3 WRCs break the ice
The Citroën C3 WRCs produced an assured performance during the Rally Sweden shakedown, with Craig Breen and Kris Meeke setting the second and fourth fastest times respectively. Everything is ready for the ceremonial start, which will be held this evening in Karlstad.
- Contested on a 7.23km-long stage in Skalla, the Rally Sweden shakedown took place in good conditions. The road was covered with a good layer of ice, but the lack of snow left no room whatsoever for mistakes!
- Since the tyres used during the shakedown are now included in the overall allocation for the rally, the Citroën crews chose to stick to the three mandatory runs.
- Craig Breen and Scott Martin set the best performance for the Citroën Total Abu Dhabi WRT, with the second fastest time, a tenth of second off the lead pace. Kris Meeke and Paul Nagle also finished among the leaders. They ended fourth fastest in their C3 WRC, 6/10ths off the leading time.
- Competing in a previous-generation car, Stéphane Lefebvre and Gabin Moreau made the most of the twisty section of the stage to keep pace with the 2017 WRCs and rack up an impressive eighth place.
- The crews will now focus on preparing for the start of the rally, with the opening speed test held at the Karlstad racecourse. Following the 1.9km-long super special stage, contested from 8.08pm, the cars will then head for parc ferme in Torsby.
17-02-08 Mads Østberg gleder seg til start i Rally Sweden: Perfekte forhold og nye utfordringer
Årets andre VM-runde i rally, Rally Sweden, åpner med første fartsetappe på travbanen i Karlstad torsdag kveld. Etter gjennomkjøring og noteskriving de to siste dagene gleder Mads Østberg seg til å komme i gang.
-Forholdene i løypa er perfekte med ordentlig issåle på alle veiene. Det eneste som mangler er litt mer snø og brøytekanter, men vi trenger ikke det for å kjøre fort, sier Mads Østberg.

29-åringen har kjørt Rally Sweden siden 2006 og mange av fartsetappene kjenner han godt. Likevel er det nye utfordringer i årets løp, med to helt nye fartsetapper som til sammen utgjør mer enn 100 km av løpets totale SS-distanse på 337 km.
-Etappen Hof-Finnskog ved Flisa i Norge er en vei som ikke er benyttet i rally verken i Norge eller Sverige tidligere. En tøff og rask fartsetappe på litt over to mil og her blir det altså viktig at notene stemmer etter bare to gjennomkjøringer. Det samme gjelder den drøyt tre mil lange etappen Knon i Sverige. De som har greie på historie sier at etappen er blitt benyttet i «gamle dager», men jeg har ikke kjørt den de ti gangene jeg har deltatt i dette rallyet. Begge disse to etappene vil gi oss store utfordringer, men i og med at ingen i startfeltet har kjørt disse veien før, stiller vi alle på lik linje, sier Mads Østberg.

Mads Østberg og kartleser Ole Fløene starter med sin nye Ford Fiesta WRC 2017 med en kort fartsetappe i Karlstad torsdag kveld. Fredagen blir løpets lengste dag, der mesteparten av SS-distansen kjøres i Norge. Løpet avsluttes med såkalt «Power stage» og målgang i Torsby kl. 13.00 søndag.
17-02-08 Ogier on Sweden: ‘Win mustn’t be a distraction'
Sébastien Ogier believes a podium at this week’s Rally Sweden to follow up last month’s Rallye Monte-Carlo victory would exceed his pre-season expectations.

The four-time world champion was a shock winner in the French Alps after hardly any testing in M-Sport’s new Ford Fiesta World Rally Car. However, he warned against reading too much into that success heading into the season’s only pure winter encounter.

“We had a dream start to the season at Rallye Monte-Carlo, but we can’t let that distract us. There is still a lot of work to do and Rally Sweden is a truly unique event,” he said.

“If we can secure another podium result it would be a fantastic start and surpass all of our expectations this early in the year. I see no reason why we can’t be quietly confident of that, but at the same time it will require a lot of hard work behind the scenes.”

Ogier’s fourth consecutive Monte-Carlo win put the Frenchman in a familiar position at the head of the FIA World Rally Championship after the first of 13 rounds.

But he believes the tricky Monte conditions, where guile and clever driving counted for more than pure pace, means it cannot be used as a reliable form guide for the new-era 2017 World Rally Cars.

“We’ve not yet seen everyone’s true potential and I’m expecting a very exciting and very close-fought Rally Sweden,” he said.
The Frenchman added two more days of snow and ice testing last week to the limited time he has enjoyed in the Fiesta after only signing for the British M-Sport squad in December.

“We had a really good test. Conditions were very good, very cold with icy roads and I hope we will have the same on the rally. It was my third and fourth days in the car on snow after two days in December, so I feel much more prepared now than I was before Monte-Carlo,” he told WRC Live.

“The feeling was very good but it’s hard to judge the performance as everything is new. Sweden is one of the highlights of the season, the speeds on snow and ice are incredible. That means you have to be very precise with little margin for error,” he added.
17-02-08 Anders Grøndal er klar for VM runden Rally Sweden
Anders Grøndal og kartleser Roger Eilertsen er klare for VM runden Rally Sweden i teamets Ford Fiesta R5 Valvoline. Rally Sweden starter også i år med en publikums prøve på travbanen i Karlstad torsdag kl 20.00. Etappen sendes for øvrig direkte på TV2 Sportskanalen.

Anders har etterhvert fått mye erfaring fra Rally Sweden da han debuterte allerede i 2004. Det har også blitt 3 seire i gr N og en annenplass i WRC 2 med gr N bil. I 2016 var Anders og kartleser Miriam Walfridsson bare 2 sekunder unna pallen i WRC 2. Anders har hatt en trøblete innledning på vintersesongen, men nå skal alt være i orden. Anders og Roger har kjørt gjennom alle etappene på tirsdag og onsdag og melder om flotte forhold med tykk såle av is. Gutta kunne nok tenkt seg noen høyere brøytekanter, men det er likt for alle.

Ellers er løpets hovedbase flyttet nordover og serviceområdet ligger nå ved flyplassen i Torsby. Altså enda nærmere den norske grensen. Løpet fortsetter fredag morgen med ss 2 som starter kl 7.59. Det kjøre syv prøver på fredag og løpet går fra Sverige og over til Norge i Finnskogområdet. Det er service i Torsby fra kl 11.56 og kl 17.55.

Også på lørdag er det syv prøver og den første er i gang kl 8.08. Service fra kl 11.29 og kveldsservice kl 19.41. Løpet avsluttes med 3 ss på søndag med start kl 7.56. SS 18 er Power Stage som også sendes direkte TV 2 kl 12.00. TV 2 Sumo sender også SS10 og 14.

Løpet kan følges på www.wrc.com - www.ewrc-results.com - www.rallysweden.com Også Red Bull TV følger løpet.
17-02-07 Arne Rådström laddar för seger i Rally Sweden Historic 2017
Torsby, med norrlänningen Thomas Nilsson som co-driver. Efter flera pallplatser i tävlingen siktar nu doun högt inför årets rally.
– Målsättningen är att vinna rallyt. Vi har vart både tvåa och trea tidigare, så nu är det dags att ta det sista klivet. Årets rally är kanske det svåraste någonsin, men vi ska försöka, säger Arne.

För drygt 20 år sedan träffades värmlänningen Arne Rådström och norrlänningen Thomas Nilsson på en parkering i Småland. De var där för att delta i Sydsvenska rallyt. Redan samma höst satt de i samma rallybil, Arne som förare och Thomas som co-driver.
– Thomas är en väldigt bra co-driver. Han har stor erfarenhet och ett norrländskt lugn. Jag kan härja vilt bakom ratten och Thomas har full koll på allt och levererar noterna i tid. Sen känner vi varandra väl efter 20 år tillsammans, fortsätter Arne.

I Rally Sweden Historic tävlar historiska rallybilar tillverkade till och med 1990. Arne och Thomas tävlar i en klassiskt orange Volvo 242 från 1975. Tävlingen, som körs parallellt med VM-tävlingen, är i år stjärnspäckad med bland annat 19-faldige Svenska Mästaren Mats Jonsson och rallycrosstjärnan Patrik Sandell, som tävlar för Subaru Rally Team USA i Global Rallycross.
– Mats Jonsson kommer garanterat bli svårslagen i sin fyrhjulsdrivna Mazda. Sen kommer även Patrik Sandell in som en dark horse. Men vi ska göra allt vi kan för att slå honom, Säger Arne.
– Överlag känner vi att vi har bra koll på motståndet i år, men framförallt saknar vi Petter Solberg som vi tampats med tidigare år.

Rally Sweden utgår i år från Torsby, där Arne bor. Och han ser fram emot att tävla på hemmaplan.
– Det är väl egentligen bara en sträcka som jag känner till bra. Mats Jonsson och Patrik Sandell har kört tävlingen många gånger och har nog bättre vägkännedom än oss. Men framförallt så har vi ett stort stöd från familj, vänner och supporters på hemmaplan.

Med starten bara dagar bort är Arne lugn och sansad. Och han vet vad som krävs för att kunna ta det sista steget på pallen.
– Jag måste åka mer förståndigt än tidigare år, framförallt över krön och lyft. Innan har jag
kört för hårt och många hårda landningar har gjort att vi fått problem med materialet. Men vi är laddade inför rallyt, säger Arne.

Thomas Nilsson stämmer in i Arnes lugn.
– Jag känner att vi är väl förberedda. Trotts att både jag och Arne jobbat 110% med att hjälpa Dennis (Rådström, son till Arne) med att få ihop sin satsning mot Junior-VM. Med det klart ser jag nu fram emot rallyt, och att få läsa första notraden på första sträckan, Avslutar Thomas.
17-02-07 Emil Bergkvist siktar högt på hemmaplan
Nu till helgen avgörs den andra deltävlingen i årets Rally-VM, WRC, genom Rally Sweden. Och efter en sjätteplats i den inledande tävlingen i Monte-Carlo, siktar Emil Bergkvist från Torsåker med kartläsare Joakim Sjöberg på en framskjuten placering i WRC2-klassen med sitt team JMotorsport. Emil och Joakim genomförde under måndagen ett test en bit utanför Torsby med sin Citroen DS3 R5, och efteråt var man nöjd med hur bilen funkade.
– Testet kändes oerhört bra, säger Emil.
– Jag har aldrig haft en så bra känsla efter ett test förut. Öhlins var på plats och hjälps oss ställa in fjädringen tillsammans med vår ingenjör. De har verkligen gjort ett jätte jobb ihop.

Detta är tredje gången som Emil och Joakim kör Rally Sweden. Och de lägger stor vikt vid förberedelserna, för att vara med och fightas direkt från start.
– Som det känns nu kommer reken inför tävlingen bli väldigt viktig. Vi vill få till riktigt bra noter, och flera sträckor som går i år har vi kört tidigare. Det är viktigt om vi ska vara med från början.

För tre veckor sedan slutade Emil och Joakim sexa i WRC2-premiären i Monte-Carlo, ett svårbemästrat rally där målet var att ta sig i mål och få erfarenhet till framtiden. Men på hemmaplan i Sverige har man skruvat upp målsättningarna.
– Om man jämför med Monte-Carlo har vi en annorlunda målsättning här i Sverige. Med den känslan vi har i bilen så har har vi höga målsättningar inför rallyt. En pallplats kan vara realistiskt, och absolut vår målsättning, fortsätter Emil.

Emil märker även av det stora hemmastödet.
– Det känns bra. Väldigt många många pushar på och hejar på oss. Sen kommer många hemifrån vara på
plats i helgen, avslutar Emil.

17-02-06 Optimist foran debuten i Rally Sweden med Ford Fiesta WRC 2017: Mads Østberg med eget team i rally-VM
Etter fire sesonger som fabrikksfører for Ford og Citroën satser Mads Østberg og kartleser Ola Fløene med eget team i Rally-VM i 2017. Debuten skjer i Rally Sweden førstkommende helg med en ny Ford Fiesta WRC 2017. Etter 25 mil med testing i Sverige sist helg er Østberg optimistisk og tent foran sesongstarten.
-Etter en frustrerende sesong i 2016 med mye motgang og skuffende resultater er jeg motivert, tent og spent foran Rally Sweden. Om noen skulle tvile, så kan jeg understreke at jeg stadig er "sulten" og innstilt på å kjøre for topp-plasseringer i 2017, sier Mads Østberg.

29-åringen fra Østfold skal kjøre en helt ny Ford Fiesta WRC, bygget etter det nye reglementet som gjelder fra i år. Bilen er designet og konstruert av Fords fabrikksteam M-Sport, og det var en identisk bil regjerende verdensmester Sebastian Ogier benyttet da han vant VM-åpningen Rallye Monte-Carlo for tre uker siden.
-Det har blitt veldig hektisk, men vi klarte å få ferdig bilen akkurat i tide, sier Østberg. -Bilen er jo designet av M-Sport, men mitt eksemplar ble bygget i M-Sports lokaler i Cockermouth i England på åtte dager av fem mekanikere og en ingeniør fra mitt eget team. Det betyr også at mine folk kjenner hver skrue og bolt som bilen er satt sammen med. De ble ferdige akkurat i tide til at vi rakk å gjennomføre en test ved Sunne i Sverige lørdag og søndag. Vi fikk kjørt rundt 25 mil på de to dagene og jeg føler at vi har funnet fram til et oppsett som vil kunne fungere bra kommende helg, sier han.

Det nye WRC-reglementet som gjelder fra 2017 og framover innebærer at bilene er blitt sterkere og raskere. Bilene har stadig en 1,6-liters turbomotor, men motoreffekten er økt med drøyt 60 hk til totalt 390 hk. Bilene er også omfattende modifisert med hensyn til karosseri og aerodynamikk. Bilene ser "tøffere" ut enn tidligere og de er absolutt raskere.
-Hvor mye fortere vi kan kjøre er det vanskelig å anslå, men det er ingen tvil at bilene er både sterkere og raskere. Under testen var det til å begynne med vanskelig å venne seg til at alt skjer så mye fortere med akselerasjon og hastighet inn i svinger, men det er en utrolig følelse å kjøre en bil som går så fort som denne. Rally Monte-Carlo der Ogier vant med Fiestaen viste også at Ford har en konkurransekraftig bil allerede fra sesongstart, sier Mads Østberg.

I motsetning til de fire siste sesongene der Mads har vært ansatt som fabrikksjåfør hos Citroën og Ford vil han ha en mye mer kompakt organisasjon rundt sin satsing i år. Teamet blir et samarbeid med Jipocar-teamet til Martin Prokop. Den 34-årige tsjekkereren vant Junior-VM i 2009 og har de siste årene vært et fast innslag i WRC. Satsingen innbærer at teamet vil få to biler, men ikke fra sesongstart. Mads Østberg kjører Rally Sweden, mens Prokop sannsynligvis vil kjøre bilen i Mexico. Senere utover i sesongen vil teamet stille med to biler i de fleste VM-rundene.
-Alt har skjedd veldig fort siden avslutningen av 2016-sesongen og ikke alle brikkene er på plass ennå. Vi har håndplukket et kompakt team med motiverte og dedikerte folk med god kompetanse og erfaring, men blir en mye mindre "organisasjon" enn fabrikksteamene. Totalt blir det 14 personer som jobber for teamet når vi kjører med en bil, noen flere når også Prokop er med. Jeg tror dette opplegget vil passe meg veldig bra i den kommende sesongen. Jeg fungerer og trives aller best når jeg har et personlig og godt forhold til ingeniører og mekanikere som skal jobbe med meg og for meg. Dette blir mer likt slik vi hadde det for 5-6 år siden da vi drev vårt eget team, og jeg gleder meg virkelig til å komme i gang i Sverige på torsdag, sier Mads Østberg.

Østberg fortsetter med 47 år gamle Ola Fløene fra Brumunddal i kartleserstolen. Til sammen har de to bokført 182 starter i VM-løp og er blant de mest erfarne i VM-sirkuset. Mads Østberg gjør sin VM-start nr. 104 i Rally Sweden. Det beste resultatet han har notert i den svenske VM-runden kom i 2011 da han som ganske ukjent sjokkerte verdenseliten med å lede rallyet lenge og tilslutt endte på 2.plass, bare 6,5 sekunder bak Mikko Hirvonen.

17-02-06 Väl förberedd Tidemand siktar på seger i Rally Sweden
Det värmländske hemmahoppet Pontus Tidemand tar sikte på den absoluta toppen när han inleder guldjakten i WRC 2 i rallysäsongens höjdpunkt - Rally Sweden. SKODA-föraren gör sin sjätte start i tävlingen och mer fokuserad och målmedveten än någonsin, hoppas han att de noggranna förberedelserna ska ge avkastning.

Rallytalangen Pontus Tidemand startade sitt tredje år med SKODA Motorsport genom att göra premiär i Rally Monte Carlo för några veckor sen. Tävlingsformen har han konserverat med hård träning, både i och utanför bilen - allt för att komma maximalt förberedd till Rally Sweden.
- Vi tävlar runt om i hela världen men är det någonstans man verkligen vill lyckas så är det på hemmaplan, inför en publik som varit med och supportat i många år. Den här säsongen spetsar vi till allt in i minsta detalj och vi har noga förberett tiden fram till rallyt. På helgens test körde vi omkring 50 mil på vägar av samma karaktär som specialsträckorna och det känns som vi har hittat bra inställningar, berättar EVEN Management-föraren Pontus, som tillsammans med sin co-driver Jonas Andersson slutade tvåa i WRC 2-klassen förra året.

Rally Sweden är det enda utpräglade snörallyt i VM-serien och är känt världen över för sina frusna vägar som kantas av snövallar. Men de senare årens förändringar i temperaturer har gett nya utmaningar. Bland annat kan snövallarna som hjälper till att lotsa bilarna runt svängar lätt ge vika i mildväder och istället göra att man kör fast och om isen på vägarna luckras upp, kan gruset som dras upp förstöra dubbarna i däcken och lämna dem med dåligt grepp.

I år flyttar tävlingens bas högre upp och får sitt center i Torsby i norra Värmland med snötäckta sträckor i såväl de svenska som norska skogarna. Mer än hälften av sträckorna är nya jämfört med föregående år och Hof-Finnskog är en sträcka som aldrig tidigare körts.
- Det kommer att bli ett snabbt rally i år, säger Pontus. Det går att hålla hög hastighet på många av sträckorna och många bilar, inklusive vår Fabia R5, är vidareutvecklade från förra året samtidigt som de nya WRC-bilarna självklart toppar upplevelsen för åskådarna ute i skogen.

Rallyhelgen inleds traditionsenligt med en storslagen invigning på Färjestads travbana i Karlstad och där går även startskottet för den första superspecialen med intensiva man-mot-man-heat. Fredagen bjuder på action över gränsen till Norge och på lördagen körs klassiska vägar i närheten av Hagfors. Endast tre sträckor väntar på söndagen med Likenässträckan som går två gånger och Torsbysträckan som Power Stage.
- Vi har ett högt satt mål och kommer att ge allt för att nå det. Motståndet är alltid hårt i Sverige, inte minst från de andra skandinaverna. Det gäller att hålla rätt linjer, läsa av underlaget och inte lita blint på snövallarna. Mästerskapstänket finns såklart i bakhuvudet, men vi har bra förutsättningar för att kunna ta hem det här och nu ser jag bara fram emot att få starta tävlingen, avslutar Pontus.

Tidsschema Rally Sweden 2017
Torsdag 9 februari
20:08 SS1 SSS Karlstad 1 (1,90km)
Fredag 10 februari
07:59 SS2 Röjden 1 (18,47km)
09:06 SS3 Hof-Finnskog 1 (21,26km)
10:20 SS4 Svullrya 1 (24,88km)
11:56 Service Torsby
13:20 SS5 Röjden 2 (18,47km)
14:27 SS6 Hof-Finnskog 2 (21,26km)
15:51 SS7 Svullrya 2 (24,88km)
17:15 SS8 Torsby 1 (16,43km)
17:55 FlexiService Torsby

Lördag 11 februari
08:08 SS9 Knon 1 (31,60km)
09:17 SS10 Hagfors 1 (15,87km)
10:08 SS11 Vargåsen 1 (14,27km)
11:29 Service Torsby
12:58 SS12 Knon 2 (31,60km)
14:17 SS13 Hagfors 2 (15,87km)
15:08 SS14 Vargåsen 2 (14,27km)
17:45 SS15 SSS Karlstad 2 (1,90km)
19:41 FlexiService Torsby

Söndag 12 februari
07:56 SS16 Likenäs 1 (21,19km)
09:58 SS17 Likenäs 2 (21,19km)
12:18 SS18 Torsby 2 (Power Stage - 16,43km)
13:00 Podium ceremony Service Park Torsby
17-02-06 Veiby gleder seg til å kjøre på hjemmebane
Rallytalentet Ole Christian Veiby kjenner det kribler litt ekstra i kroppen bare noen dager før VM-runden på hjemmebane. – Med fullklaff er en plass på pallen innen rekkevidde, sier han før Rally Sweden.

Selv om Sverige er vertsnasjon for årets andre VM-runde i rally, blir løpet likevel som hjemmebane å regne for de norske førerne. Fire av fredagens etapper foregår nemlig i Norge, og for Ole Christian Veiby blir Hoff-Finnskog-etappene ekstra spesielle.
– Deler av etappen er et parti som jeg tidligere har benyttet som testvei. Det er faktisk der jeg kjørte rallybil for første gang i karrieren, sier 20-åringen, som bokstavelig talt blir å finne på hjemmebane. For etappen går over skogen som familien hans eier.
– Jeg tror ikke jeg har noen fordel av det, for det er noen år siden jeg har kjørt på den veien. Men spesielt blir det, poengterer han.

I år blir det tredje gang Ole stiller til start i Sverige. I fjor fikk han sin VM-debut i en bil med firehjulstrekk og kjørte inn til sjetteplass i WRC2-klassen. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen stiller de til start i den samme bilen som i fjor, nemlig en Skoda Fabia R5. De har forberedt seg godt, og leverte VM-tempo da de kjørte inn til andreplass i Rally Finnskog forrige helg. I tillegg har de benyttet helga til to gode testdager.
– Rally Finnskog ga meg en skikkelig dose trygghet og selvtillit. Å kjøre fortere enn Mads Østberg på enkelte etapper, viste at vi holder et bra tempo og har tatt store steg siden i fjor. De to testdagene har også vært nyttige å få med seg i forkant av løpet. På Finnskogen benyttet vi smalere dekk enn hva vi gjør i VM, og det tok faktisk litt tid å komme inn i det på testen. Dekkene gir litt dårligere grep, og vi måtte justere bilen litt ut fra det. Men når er vi klare, og jeg gleder meg enormt til å komme i gang, slår han fast.

I utgangspunktet har han ikke satt seg noe plasseringsmål i løpet, men ingen må bli overrasket om han skulle slå til med noen sterke tider i WRC2-klassen.
– Fokuset mitt ligger på å kjøre riktig og være smart i kjøringen. Det er selvsagt viktig å ta seg til mål, og et godt resultat kommer som en konsekvens av at du har lykkes med kjøringen. En plass på seierspallen vil selvsagt være gromt, og med fullklaff er det innen rekkevidde, mener han.

Mange tusen nordmenn reiser hvert år til VM-runden i Sverige, og nytt av året er det at serviceplassen er flyttet fra Hagfors til flyplassen i Torsby – enda nærmere grensen til Norge.
– Det vil helt sikkert ikke gjøre interessen i Norge noe mindre. Nettopp det å se så mange norske flagg langs etappene, er noe som gir en ekstra motivasjon til å kjøre fort. Det er utrolig moro å komme i mål på en etappe hvor det har vært så mange norske rallyfans langs løypa, sier han.

Rally Sweden starter med en publikumsetappe på travbanen i Karlstad torsdag kveld, før det hele braker løs fredag – hvor altså fire av etappene foregår i Norge.

17-02-06 Hyundai Motorsport laddar om inför Rally Sweden
Hyundai Motorsport anländer till Rally Sweden (8-11 februari) redo att hålla samma tempo som gjorde att man länge ledde öppningsomgången av 2017 FIA World Rally Championship.
Nya Hyundai i20 Coupe WRC gjorde en imponerande debut i Monte-Carlo och säkrade hela sju etappsegrar åt teamet. Inkluderat en totalt överlägsen vinst för Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul i Power Stage. Den belgiska duon ledde rallyt med över en minut innan en olycklig incident på den näst sista dagen gjorde att de blev tvungna att lämna över segern till Sébastian Ogier.

Teamet tar med sig en massa lärdomar och stärkta av de inledande framgångarna i Monte-Carlo siktar man på sin tredje raka pallplats i Rally Sweden. Precis som vid inledningen kommer samtliga tre bilar till start med Hayden Paddon i bil #4, Neuville i bil #5 och Dani Sordo som slutade fyra i Monte-Carlo i bil #6.
Under ett klassiskt Rally Sweden justeras Hyundai i20 Coupe WRC för att kunna tackla den låga temperaturen och snötäckta vägarna. Aerodynamiken förändras exempelvis då förarna använder snövallarna för att styra in bilen på vägen. Av den anledningen har teamet med sig extra reservdelar till Sverige och adderar extra skydd för de luftfilter i fronten som annars sätts igen av snö och is. Speciella dubbdäck från Michelin kommer också användas vilket påverkar inställningen av bilens differentialväxel.

Teamchefen, Michel Nandas tankar om förberedelserna: ”Rally Sweden kommer sätta oss på ett ganska unikt prov men det har visat sig vara ett framgångsrikt rally för oss och vi hoppas på att kunna fortsätta trenden. I Monte-Carlo fick vi tydliga besked om att vår Hyundai i20 Coupe WRC är rejält konkurrenskraftig och pålitlig. Vi hade ett litet problem med servostyrningen men det är löst nu. Förra omgången gav oss kanske inte de resultat vi hoppats på men Thierrys tidiga ledning och våra totalt sju etappsegrar visade att bilen har rejäl potential. Det har varit lite växlande väder på sistone och det har påverkat våra tester i Sverige en aning. Nu hoppas vi att det skall snöa rejält så det blir ytterligare ett klassiskt Rally Sweden nästa vecka”.
Förra året gick det fort för Paddons och Kennards bil. De imponerade med två etappsegrar och en total andraplats. Förhoppningarna är att de kan prestera minst lika bra även i år.

Paddon berättar: ”Rally Sweden är som ett snötäckt sagolandskap. Tillsammans med Finland är det ett av mina favoritrallyn. Det är snabbt och maxat med hopp. Känslan av att köra på snö och tackla snövallarna går inte att beskriva. Vi kom tvåa i Sverige förra året och vi hoppas på ännu bättre resultat i år. Speciellt när vi sett hur fort det går att köra nya Hyundai i20 Coupe WRC.”

Neuville och Gilsoul såg sig snuvade på segern i Monte-Carlo men det skall inte återupprepas i Sverige. År 2015 slutade duon på andraplats i Rally Sweden och med det i ryggen är man säkra på sina chanser.

Så här säger Neuville: ”Rally Sweden är ett unikt event i kalendern eftersom det är det enda där bilarna är utrustade med dubbdäck och vi kör på snö under hela rallyt. Det är också ett av säsongens snabbaste med medelhastigheter högre än vad vi kommer få uppleva någon annanstans i år. Vi har haft flera fina resultat i Sverige under åren och hoppas kunna bygga vidare på dem.”

Dani Sordo och Marti slutade på fjärdeplats i Monte-Carlo och känner att de nu har hittat fin rytm i sin Hyundai i20 Coupe WRC. En rytm som de kommer ta med sig till Sverige.
Kort om Rally Sweden 2017

Med sina 18 snötäckta etapper över hela 331.774 km är Rally Sweden WRC’s enda riktiga vinterrally.

Nästan 58 procent av etappsträckningarna är nya jämfört med 2016, vilket också inkluderar fredagens Hof-Finnskog-test som aldrig har körts förut. För att eftersträva lite mer vinterlika förhållanden har även serviceparken flyttats längre norrut till Torsby i år.

Tävlingarna inleds på torsdagen med en specialsträcka på Färjestads Travbana i Karlstad. En 1.9 km lång och väldigt publikvänlig etapp. Hit återvänder bilarna igen för ytterligare en omgång på lördag kväll. På fredagen körs en etapp över gränsen in i Norge. På lördagen körs sedan sju etapper varav två genom Vargåsen med spektakulära Colin’s Crest Award. Ett pris som vunnits två gånger tidigare av Hyundai Motorsport (2014/2015) för längsta hopp. Söndagens Power Stage avslutas sedan i Torsby servicepark.
17-02-06 Citroën satsar fullt i Värmlandsskogarna med nya C3 WRC
Snabbare bilar bäddar för en rallyrysare i Värmlandsskogarna. Citroën har tagit fram en helt ny bil, C3 WRC, inför rallysäsongen 2017 och är väl rustade inför Svenska Rallyt när starten går den 9 februari.

Citroën ställer upp med tre bilar
Citroën Total Abu Dhabi WRT heter Citroëns fabriksteam som i år ställer upp med tre bilar:
Kris Meeke och Paul Magle, Citroën C3 WRC
Craig Breen och Scott Martin, Citroën C3 WRC
Stéphane Lefebvre och Gabin Moreau, DS3 WRC

Totalt är 101 ekipage anmälda.
Kris Meeke, född 1979 på Nordirland. Första WRC-tävling 2002 i Wales
Craig Breen, född 1990 på Irland. Första WRC-tävling 2009 i Portugal
Stéphane Lefebvre, född 1992 i Frankrike. Första WRC-tävling 2013 i Frankrike

”Trycket är hårt från tidigare framgångar men vi behandlar den här utmaningen med respekt”, säger Yves Matton, chef för Citroën Racing.

Nya regler, ny bil
WRC (World Rally Championship) körs enligt ett nytt reglemente i år vilket ska locka en större publik. Förändringarna innebär snabbare bilar men också ökad säkerhet för såväl förare som åskådare. Citroëns nya rallybil C3 WRC har därför högre motoreffekt genom att luftrestriktorns diameter ökats från 33 till 36 mm. Detta ger en effektökning från 310 till 380 hk. Vikten har minskat med 25 kg och stannar nu på 1175 kg. Den stora bakvingen och rejäla luftintag för frambromsarna ger bilen en aggressivare look. Citroën C3 WRC har också en elektriskt manövrerad mellandifferential vilket reglementet nu tillåter. Den finns en viss likhet med de klassiska Grupp B-bilarna men C3 WRC kommer att vara mycket säkrare.

Rallysträckning med klassiska avsnitt
Årets rally startar i Karlstad och går via Torsby in över norska gränsen. Sedan tillbaka till Sverige och Hagfors för att ha målgång i Torsby. Årets nyhet är PowerStage i Torsby där målgången är på serviceplatsen vilket ska locka åskådare och hålla intresset för arbetet på serviceplatsen vid liv under hela rallyt.

57,8 % av rallyt är nya sträckor men många klassiker finns kvar. Colin’s Crest vid Vargåsen på SS14 lockar många skådare som med intresse följer hur bilarna blir luftburna. Colin’s Crest passeras på lördagen den 11 feb vid 15-tiden.

Ökad säkerhet
För att minska risken för olyckor längs specialsträckorna informeras publiken om var det är olämpligt eller förbjudet att stå. En förare kan få ett tekniskt problem som gör det omöjligt att hålla bilen på vägen. Speciellt riskfyllt är det i kurvor, på krön och i vägkorsningar och sträckorna inspekteras därför flera gånger innan rallybilarna kommer.

Framgångsrik rallyhistoria genom tiderna
Redan på 50- och 60-talet tog Citroën sina första rallysegrar men det var först i början av 90-talet de verkligt stora framgångarna kom. Ari Vatanen vann Paris-Dakar 1991 med en ZX vilket upprepades av Pierre Lartigue åren 1994, 1995 och 1996. Citroën ZX vann fem gånger Cross Country Rally World Cup. Med WRC-programmet kom Xsara och vann stora rallyn som Korsika och Catalunya. 2003 satsade Citroën stort och placerade sig 1-2-3 i Monte Carlo. Citroën tog sitt första märkes-VM 2004 där Sebastien Loeb och Daniel Elena inledde sin otroliga serie med nio VM-titlar i följd. Med C4 WRC tog Citroën ytterligare tre märkestitlar och med DS3 två till 2011 och 2012. Efter ett kort uppehåll är nu Citroën på ”banan” igen med C3 WRC och ett nytt kapitel i varumärkets rallyhistoria kan börja skrivas.

Nu i veckan är det dags igen

 


17-01-10 Mads Østberg kjører VM-runden i Sverige og Norge
Bekreftet til Rally Sweden: Mads Østberg kjører VM-runden i Sverige og Norge. Fire ganger verdensmester Sebastien Ogier, dobbel Rally Sweden-vinner Jari-Matti Latvala og hjemmehåpet Mads Østberg er noen av toppførerne som står på startstreken den 9. februar i Karlstad. Andreas Mikkelsen stiller dessverre ikke til start.

Når påmeldingsfristen for Rally Sweden i dag gikk ut kl 15:00, var 101 deltakere på listene: 45 i VM-runden (WRC) og 56 i det historiske rallyet.

Som forventet står fire fabrikksteam på startstreken. Toyota, med den tidligere Volkswagen-føreren Jari-Matti Latvala, er tilbake etter mange års fravær fra WRC. Citroën gjør også comeback etter å ha stått over fjorårets VM-sesong. De får selskap av Hyundai, nummer to i mesterskapet i fjor, og M-Sport Ford, som nå har regjerende verdensmester Sebastien Ogier i sitt team.
– Etter en lang periode med mange rykter, er det nå klart at Mads Østberg kommer til start i en Ford Fiesta WRC 2017. Vi savner imidlertid fjorårets bronsevinner i rally-VM, Andreas Mikkelsen, sier løpsleder Christina Lundqvist Viklund.

Totalt vil 5 nordmenn og 12 svensker konkurrere i Rally Sweden. I WRC2-klassen finner vi ikke uventede navn som Eyvind Brynhildsen, Anders Grøndal, Ole Christan Veiby, Pontus Tidemand og Emil Bergqvist. Interessante navn blant privatførerne er Johan Kristoffersson, sølvvinner i rallycross-VM i 2016, i en Skoda Fabia R5.

Påmeldingslisten skal nå sendes til FIA for godkjenning før den offisielle påmeldingslisten blir publisert.

Her finner du påmeldingslisten: http://rallysweden.com/tavlingen/anmalningslista-wrc/


Tryck här för mer info!