2005

Svenska Rallyt 1998 Svenska Rallyt 1999 Svenska Rallyt 2000
Svenska Rallyt 2001 Svenska Rallyt 2002 Svenska Rallyt 2003
Svenska Rallyt 2004 Svenska Rallyt 2005 Svenska Rallyt 2006
Svenska Rallyt 2007 Svenska Rallyt 2008 Svenska Rallyt 2010
Svenska Rallyt 2011 Svenska Rallyt 2012 Svenska Rallyt 2013
Svenska Rallyt 2014 Svenska Rallyt 2015 Svenska Rallyt 2016
Svenska Rallyt 2017 Svenska Rallyt 2018  


05-12-29 Daniel Carlsson anmäld till Svenska Rallyt
Daniel är anmäld till Uddeholm Swedish Rally 2006 i klass A6 (Super 1600). Vilken bil han kommer att köra är i dagsläget ej klart, men arbetet med att få bästa möjliga förutsättningar till rallyt pågår för fullt.
www.danielcarlsson.com
05-12-29 Nästan alla kommer till VM
När anmälningstiden till Uddeholm Swedish Rally gick ut på torsdagen var det inte många som saknades i anmälningslistan. Rally-VM får ett nytt utseende under nästa säsong och trots att flera av de stora märkesteamen har hoppat av, så finns både förare och bilar kvar. Det som betraktats som ett mellanår ser ut att bli en spännande VM-säsong. Istället för en enda kategori VM-team som tidigare blir det nu två olika typer av team som slåss om märkestiteln. Skillnaden består både i vilka bilar man får använda och vilka förare som får delta i teamet.
Fastän fjolårsmästaren Sébastien Loeb tog sin VM- titel i en Citroën Xsara WRC och teamet har hoppat av, så står han på startlinjen i Uddeholm Swedish Rally och det fortfarande i en Citroën. Nu är han dock en kugge i ett annat team, det belgiska teamet Kronos Total Citroën, om än stöttat av fabriken. Loeb tillhör fortfarande favoritskaran i startfältet. Tio deltävlingar körde han hem förra året. Det är ingen som lyckats med det tidigare. Teamets andrabils körs av spanjoren Xavier Pons.
Övriga toppförare som finns med är Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen, båda nya i BP Ford World Rally Team. Fjolårssegraren Petter Solberg tillsammans med australiensaren Chris Atkinson försvarar Subaru World Rally Teams färger.
De förarna representerar VM-teamen som går under benämningen M1-team i år. Där måste teamen köra hela seriens samtliga tävlingar och föraren på förstabilen ska vara densamme medan den andre föraren kan variera från tävling till tävling. De kan dessutom tävla med den senaste versionen av WRC-bil.
Bland anmälda via M2-team hittar vi Mattias Ekström och Andréas Aigner i Red Bull Skoda Team och Henning Solberg med teamkompisen Manfred Stohl i OMV-Peugeot Norway. Engelsmannen Matthew Wilson tillsmmans med finländaren Kosti Katajamäki kommer till start i Fords färger i teamet Stobart-VK-M-Sport Ford Rally.
Ett glädjande besked kunde säffleföraren Daniel Carlsson bidra med i sista minut. Han är anmäld i en bil i klass A6 och kommer att konkurrera med bilarna i Junior-VM-klassen - alltså med både PG Andersson och Patrik Sandell från Östersund. De senare är anmälda till hela VM-serien och kör alltså sex deltävlingar med premiär i Uddeholm Swedish Rally.
Övriga intressanta starter med svenska ögon är Olsbergsanmälde veteranen Thomas Rådström som är anmäld i en av teamets två fjolårsbilar Subaru WRC. Jimmy Joge är också anmäld i det svenska Peugeotteamets 206 WRC. Säffles Peter Zackrisson kommer i sin Suzuki och får ett wild card av arrangören. Därmed deltar han i Junior-VM och har rätt att köra om förarpoäng där.
– Vi är jättenöjda med startfältet - sa tävlingsledaren Christina Lundqvist när det framgick att nästan hela världseliten fanns med på listan. Med de nya reglerna var det inte så självklart att alla duktiga förare skulle få någon styrning, men nu kan vi andas ut. I sista sekund fick Daniel Carlsson till det
05-12-29 Ytterligare en svensk i VM; Jimmy Joge kör Peugeot WRC i Svenska Rallyt
Thomas Rådström, Mattias Ekström - och Jimmy Joge. Där har ni tre svenska förare som ska ta upp kampen med världseliten i Svenska Rallyt den 2-5 feb.
- Det är en pojkdröm som går i uppfyllelse. Jag måste nypa mig i armen för att veta att jag är vaken, skrattar den unge östgöten. Som nu tar det stora steget in i rallysportens finrum:
- Jag har visserligen kört några tävlingar i Junior-VM med teamets Super 1600-bil.
- Men det här är mycket större!

Gert Blomquist är stallchef för Peugeot Sport Sverige:
- Under hösten har vi undersökt möjligheterna att köra hela JVM-serien med vår Peugeot 206 Super 1600-bil. Det hade förmodligen gått vägen, men nu väljer vi i stället att starta i Svenska Rallyt med WRC-bilen. Samtidigt undersöker vi möjligheterna att köra ytterligare någon tävling i VM-serien senare under året.

Det svenska Peugeot-teamet kommer till start med den absolut senaste uppdateringen av bilen enligt det nya VM-reglementet. Det innebär bland annat att de hydrauliska fram- och bak-diffarna är ändrade till mekaniska. Teamet passade strax före jul även på att testa de nya ²paddlarna² som ersätter den traditionella växelspaken. Det gör att Jimmy inte behöver släppa ratten när han ska växla.
- Det var ovant i början. Men på sikt hjälper det mig att bli snabbare.
- Vi har haft en otrolig support från Peugeot Sport i Frankrike med att få bilen och alla justeringar klara i tid, men fortfarande återstår det en hel del finjusteringar, förklarar Gert Blomquist.

Jimmy Joge debuterade i teamets WRC-bil förra året. Dessförinnan hade han bla hunnit med att bli svensk juniormästare i Lilla Grupp N och silvermedaljör i Lilla Grupp A efter en hård fight främst med PG Andersson, den svenske juniorvärldsmästaren. WRC-debuten förra året slutade med SM-silver efter veteranen Mats Jonsson. Men trots sina framgångar är östgöten fortfarande orutinerad i WRC-sammanhang:
- Jag har inte kört speciellt många tävlingar ännu, men det känns hela tiden bättre och bättre, säger Jimmy. Som avslöjar att han skaffat sig en fyrhjulsdriven träningsbil:
- Det är en gammal grupp A-bil som jag kommer att köra i diverse småtävlingar framöver. Bara för att få fler mil i kroppen mellan SM-tävlingarna med 206:an.

05-12-27 Svenska VM-rallyt utan Daniel Carlsson
På torsdag, den 29 december kl. 15:00, går anmälningstiden ut till Svenska Rallyt 2006, sannolikt utan Daniel Carlsson i anmälningslistan. Trots en mycket stark insats ifjol står Daniel utan bil inför rallyt som går av stapeln i de snöiga skogarna runt Hagfors i början av februari.

Insatsen i årets svenska VM-rally var en stor prestation som gav eko i rallyvärlden, trots att Daniel redan tidigare bevisat sin potential på såväl grus som snö. Utan mer än några kilometers test av bilen gick säffleföraren in och ledde över stallkamraten, Peugeots rutinerade fabriksförare och ex-världsmästare Marcus Grönholm, efter två körda sträckor. Han överglänste sedan sig själv genom att vinna två sträcksegrar över hela den samlade världseliten på rallyts avslutande dag. Inför 2006 års upplaga av rallyt ser det dock ut som om Daniel inte ens kommer att få chansen:
- I dagsläget ser det väldigt mörkt ut. Det ligger ingen som helst prestige i vilken klass jag kör, jag tittar på alla alternativ. Däremot vill jag att rätt förutsättningar och möjligheten att göra toppresultat ska finnas, oavsett om jag kör i WRC-klassen, grupp N eller Super 1600, säger Daniel.

Knappt två dagar återstår alltså innan anmälningstiden går ut och ännu är det inte för sent. I dagsläget pekar dock allt på ett svenskt VM-rally utan Daniel Carlssons deltagande:
- Hela atmosfären runt Svenska Rallyt är otrolig, med hemmaplan och allt vad det innebär för mig. Att inte komma till start vore naturligtvis oerhört bittert, men i dagsläget ser det inte bättre ut, avslutar Daniel.


05-12-19 Hög tid att anmäla sig nu
Anmälningsperioden till Uddeholm Swedish Rally är i full gång. Tilläggsregler och anmälningsblankett hittar du på rallyts officiella hemsida, www.swedishrally.com

Sista dag för anmälan är torsdag den 29 december. Anmälan ska vara rallyt tillhanda före klockan 15.00.

Karlstad den 19 december 2005
Uddeholm Swedish Rally


05-12-14 Träffpunkt för Svenska Rallyt
Eftersom jag fått in förfrågan om att ha en gästbok för Svenska Rallyt och dessutom fått igång lite debatt, startar jag upp en egen gästbok för Svenska Rallyt. Där får ni diskuttera, tycka, rosa, efterslysa och ta upp allt som kan ha med Svenska eller livet runt omkring att göra. Svenska Rallyt går ju i Värmland och jag får otroligt många förfrågningar.

Vi testar och se om det kommer igång nått i boken, nu när det drar ihop sig till premiär. Med många svenskar till start.
Direkt till Svenska Rallyts Gästbok>>

05-11-10 Snart dags att skrapa i Värmland
Den 2-5 februari är det dags för Uddeholm Swedish Rally - VM-rallyt i värmlands- och dalaskogarna - och då är det också premiär för en helt ny entrébiljett. Den som vill se hela tävlingen under tre dagar köper ett rallypass som vanligt. Men nu finns det en biljett som kan användas valfri dag.

Den som bara vill ägna en enda dag åt att se på rallyt kommer att möta en nyhet. Tidigare år har besökarna fått bestämma sig i förväg för vilken dag de velat se rallybilarna i skogen, och köpa biljett till just den dagen. Men det behövs inte nu. Här kommer den nya biljetten in i bilden.
Den kallas för dagpass och den som någon gång köpt en skraplott eller har avregistrerat sin bil förstår vad det går ut på. För att slippa tre olika biljetter, en för varje dag, har arrangören tryckt en biljett som är konstruerad som en skraplott. Rätt dag skrapas fram och så är det fritt fram att komma in på publikplatserna eller serviceplatsen just den dagen - fredag, lördag eller söndag.

Hur idén till dagpasset kom till, förklarar Pär Ekholm, marknadschef på Uddeholm Swedish Rally:
– Vi satt och spånade om hur vi skulle kunna göra det lättare för publiken att köpa biljetter i förväg. Dagpasset är en jättebra variant - faktiskt ren kundanpassning. De behöver inte bestämma i förväg vilken dag de ska sätta sig i bilen och åka ut i skogen. Idén med tre ytor som kan skrapas tyckte vi dessutom var tuff. Helt ny och vi är den enda tävlingen som har en sån biljett - avslutar Pär Ekholm.

Karlstad den 10 november 2005
Uddeholm Swedish Rally


05-10-27 Nytänkande säkrar rally-VM i Karlstad
Det Internationella Bilsportförbundet FIA fastslog tävlingskalendern för rally-VM 2006 vid sitt möte i Rom på onsdagen. Kalendern innehåller sexton deltävlingar och innebar inte några direkta överraskningar. Säsongen 2006 inleds med Monte Carlorallyt i januari följt av Uddeholm Swedish Rally den 2-5 februari och den avslutas med Wales Rally GB i december. Det innebär att den brittiska deltävlingen har fått tillbaka sin klassiska roll som mästerskapsavslutare. Dessutom togs beslut om en helt ny indelning av säsongerna med början år 2007. Nyheten innebär att den svenska deltävlingen Uddeholm Swedish Rally får en fastare förankring i serien i framtiden.

Den nya säsongsindelningen som beslutades innebär att VM-serien år 2007 kommer att bestå av åtta-nio deltävlingar och löpa från januari till maj månad. Därefter blir det ett uppehåll till augusti då 2008 års säsong drar igång. Den säsongen kommer då att köras som en full säsong med sexton deltävlingar och avslutas i maj 2008. Den svenska deltävlingen kommer därefter att hamna mitt i VM-säsongen. Anledningen till detta är att FIA i möjligaste mån vill separera de stora VM-serierna Formel 1 och rally-VM. Därigenom utnyttjas den del av året då konkurrensen om TV-utrymmet inte är lika stort som under sommarhalvåret till rally-VM.
– Vi känner att vår framtid ytterligare tryggas efter det här beslutet - säger Bertil Klarin, tävlingens VD. Vi hoppas att en av de nio tävlingarna säsongen 2007 är Rally Norway. I framtiden ska tävlingarna i möjligaste mån arrangeras parvis för att på så sätt tjäna transportfördelar för teamen - helgerna efter varandra och med kort geografiskt avstånd. Där är de två granntävlingarna i Sverige och Norge helt oslagbara. De har använts som förebilder när framtidens upplägg har diskuterats - förklarar Bertil Klarin nöjt.

FIA beslöt vidare att anta det nya tekniska reglemente som föreslagits för 2007. Det har tillkommit som ett led i att pressa kostnaderna för märkesteamen. Dels införs en ny huvudklass som kallas Super 2000 och som innebär lägre kostnader för teamen och dels införs två olika kategorier av VM-team. Allt för att få ner kostnaderna. Den nya kategorin team får inte använda den senaste versionen av rallybilar och inte heller någon av de förare som har placerat sig bättre än sjua i VM-tabellen förra säsongen.

I februari nästa år ingår junior-VM i Uddeholm Swedish Rally, som vi tidigare har vetat om. Nu fattades dock beslut att det inte är ett VM utan ett FIA-mästerskap. Säsongens deltävlingar är samtliga koncentrerade till Europa och då säger FIA nej till att kalla det för junior-VM. Allt enligt de egna stadgarna. I Uddeholm Swedish Rally körs alltså FIA JRC - Junior Rally Championship - inte JWRC som vi tidigare kallat serien. Sista ordet är dock inte sagt i den frågan.

www.swedishrally.com

05-09-13 Junior-VM i rally till Karlstad
Den 2-5 februari nästa år är det dags för Uddeholm Swedish Rally som 2006 års svenska deltävling i rally-VM. Vid sidan av huvudklassen för fyrhjulsdrivna WRC-bilar kommer för första gången junior-VM att ingå i tävlingen. Under flera år har de fyrhjulsdrivna mer standardbetonade grupp N-bilarna fått agera supportklass, men nu är det alltså dags för juniorerna i trimmade tvåhjulsdrivna bilar att kliva in på arenan i Värmland.
– För oss är det särskilt skojigt att äntligen få hit JWRC, eller junior-VM som det kallas - berättar tävlingsledaren Christina Lundqvist - just hemkommen från överläggningar med FIA i Paris. Inte nog med att regerande juniormästaren PG Andersson är svensk, han är dessutom värmlänning. Så vi ser klassen som ett extra dragplåster för publiken - förklarar hon belåtet.

I JWRC-klassen tävlar man i trimmade tvåhjulsdrivna Super 1600-bilar. Serien består av åtta deltävlingar och årets VM-serie är ännu inte avgjord. PG Andersson har fortfarande en chans att försvara sin titel. När två tävlingar återstår - Rally Korsika och Rally Catalunya i Spanien - ligger han trea i sin Suzuki Swift med 30 p. I delad ledning på 35 p återfinns märkeskamraten Guy Wilks från England och spanjoren Daniel Sordo, Citroën C2.
– Nya regler kommer att ge varje arrangör möjlighet till två wild cards - säger Christina Lundqvist vidare - och det gör att vi kan släppa fram några unga lovande förare med stora chanser att placera sig bra i tävlingen. Särskilt med tanke på det speciella underlag vi tävlar på här i Sverige - tillägger hon.

De nya reglerna är ännu inte spikade, men efter beslut vid FIA: s oktobermöte kommer junior-VM troligen att öppnas för andra tvåhjulsdrivna bilklasser än Super 1600 till nästa säsong. Både otrimmade klassen N3 och den trimmade klassen A5 - med mindre motorer än Super 1600 - kan komma att beredas väg in i junior-VM.

Karlstad den 13 september 2005
Uddeholm Swedish Rally

05-06-03 Uppgörelse med polisen i Värmland
Vid ett möte mellan Bertil Klarin, vd för Uddeholm Swedish Rally, och länspolismästaren Ulrika Herbst i Karlstad på fredagen kunde den senaste tidens hotande orosmoln för rallyt skingras genom en samförståndslösning. Polismyndighetens krav på rallyt att stå för de ökande kostnaderna vid tävlingen har därmed undanröjts.
– Vi i rallyledningen fick i god tid inför 2005 års tävling information från Polismyndigheten i Värmland om att de ser över möjligheten att ta ut ersättning för delar av de kostnader de har vid arrangemang av typen Svenska Rallyt - förklarar Bertil Klarin. Vi blev då överens att inte aktualisera frågan om en eventuell avgift för 2005 års tävling. Budgeten var redan spikad och i den fanns inget utrymme för en sådan avgift.

Man var samtidigt överens om att fortsätta dialogen för att försöka finna en lösning som båda parter kunde enas om.
– Från rallyt sida har vi full förståelse för den ekonomiska situation som Polisen lever i - fortsätter Klarin - men vi har ingen möjlighet att ta på oss den typ av kostnad som ersättningen för polisbevakning skulle innebära.

Rallyts ledning kommer nu tillsammans med Polismyndigheten att se över planering och organisation med målet att minska polisens insatser och därmed också minska polisens kostnader, utan att rallyt därmed drabbas av ytterligare kostnader.
– Efter dagens överenskommelse kommer vi helt enligt planerna att genomföra Uddeholm Swedish Rally 2006 till största delen i de värmländska skogarna och jag uppskattar den positiva attityd som Polismyndigheten visat i dialogen vi har fört - avslutar Bertil Klarin.

Karlstad den 3 juni 2005
Uddeholm Swedish Rally


05-05-25 Vi kör Uddeholm Swedish Rally 2-5 februari 2006
Vid möte i Paris på tisdagen beslutades nästa års tävlingsdagar för Uddeholm Swedish Rally. Rallyt kommer att köras 2-5 februari och undviker därmed kollisionen med vinter-OS i Turin som invigs helgen efter.
– Det fanns inga konflikter med annan motorsport den helg som vi önskade köra - berättar tävlingsledaren Christina Lundqvist från mötet i Paris - framför allt är inte Formel 1-säsongen igång ännu så vi har inte mött några som helst protester.

Uddeholm Swedish Rally med start och mål i Karlstad och med tävlingsaktiviteterna samlade runt Hagfors blir även nästa år den andra deltävlingen i World Rally Championship. Serien startar med Monte Carlorallyt och innehåller 16 deltävlingar.

Karlstad den 25 april 2005
Uddeholm Swedish Rally


05-02-07 Daniel Carlsson testade 307:an!
Vi kan nu glädjande nog rapportera att i Lesjöforstrakten under måndagen så har Daniel och Mattias fått köra den Peugeot 307 WRC, som de ska ha under Uddeholm Swedish Rally! Detta resulterade samtidigt i att det hotet om att bilen riskerades att skrotas på testen avvärjdes, tack och lov.

Länge har de väntat, men det har varit en väntan som inte varit förgäves. Under sen eftermiddag idag fick så DC och MA sätta sig i bilen och tömma sina längtansfyllda depåer med
cirka 80 kilometer fullfartsträning.
- Vi fick ett par rundor i dagsljus, sedan vart det mörkerkörning resterande mil av testen, berättar Daniel nu ikväll. Däremot kan vi dessvärre konstatera att underlaget kommer med all säkerhet att slakta däcken så till den "milda grad" att inte så värst många dubb kommer finnas kvar i gummit vid målet på sträckorna. Det var inte en snöflinga i området och vi körde testen på enbart grus, vilket trots allt kunde ge oss en viss förutsägelse och förberedelse om hur specialsträckorna kommer se ut, tyvärr.
-Testen med Subarun igår kändes nyttig även den. En stor eloge till Göran Henriksson som gav oss den här möjligheten att kunna få några extra mil i kroppen inför vårt eldop senare i veckan,
avslutar Daniel! Nu väntar två dagars "recce" innan shakedown drar igång på torsdag morgon klockan 08.00.
Mikael Carlsson

05-02-05 Kvinnor och barn först
Vid nästa veckas Uddeholm Swedish Rally testas två nyheter för publiken. En för barn och en för damer. Rallysporten uppfattas av många som ett typiskt manligt fenomen, men nu tänker arrangörerna för den svenska VM-deltävlingen ändra på det. På rallyts stora publikplatser och på serviceplatsen i Hagfors ges en efterlängtad service till den kvinnliga delen av publiken.
– I år är det premiär för damtoaletter – berättar marknadschefen Pär Ekholm stolt – alltså toaletter som bara är öppna för de kvinnliga besökarna. Det har varit ett återkommande önskemål och säkert har många manliga besökare fått åka ensamma till rallyt bara för att det inte funnits damtoaletter ute i skogen. Vår förhoppning är att underlätta för kvinnorna så att vi får ut ännu fler i rallyskogen på det här sättet – förklarar Pär.
Men det är inte nog med den nyheten. På försök planeras särskilda områden för barn. I år börjar vi med en sträcka och med serviceplatsen. På barnområdena har ingen vuxen rätt att vara utan ett barn i sällskap.
- Vi kommer att ha ögonen öppna så att inte stora barn blir mindre utanför insläppet – skrattar Pär Ekholm – men tanken är att vi ska göra det attraktivt för barnen med olika aktiviteter.

Vid publikplatsen Granbäcken på Torntorpssträckan - som körs två gången fredagen den 11 februari - hittar vi ett av barnområdena som är särskilt lätt att nå för en barnfamilj.
– Vi har varit noga med att välja ut ett ställe med speciellt bra åskådarplatser - förklarar initiativtagaren Anna Larsdotter Arvidsson entusiastiskt - där har vi ordnat med jättebra sittplatser på halmbalar och eld för korvgrillning. Nära till toalett är det och fina klätterträd finns också – avslutar Anna.
Uddeholm Swedish Rally
Karlstad den 3 februari 2005


05-02-01 Mattias Ekström kör för VM-poäng
Vid årets första VM-tävling Monte Carlorallyt skadades Skodateamets försteförare Armin Schwarz vid en avåkning sista dagen. Han hoppades själv kunna ställa upp i årets andra VM-tävling – Uddeholm Swedish Rally med start den 10 februari – men nu har läkarna sagt nej. Det innebär en chans för den svenske DTM-mästaren Mattias Ekström att få vara med och kämpa om märkespoängen. Det är flera år sedan en svensk varit nominerad för att ta märkespoäng i ett VM-rally.
- Inte sedan Thomas Rådström körde för Citroën har vi haft en svensk som har varit nominerad av ett VM-team för att köra om märkespoäng – förklarar tävlingschefen Christina Lundqvist – men nu kommer svenskarna på bred front med Mattias Ekström i täten. Han får dessutom överta Armin Schwarz startnummer och blir på så sätt sensationellt försteförare i Skodas team. I år har vi dessutom flera svenskar som kan vara med och fightas i absoluta toppen. Daniel Carlsson, och Tobias Johansson i Peugeot respektive Subaru har också jättechanser – avslutar hon.

Uddeholm Swedish Rally
Karlstad den 1 februari 2005


05-01-13 Jimmy Joge kör Svenska Rallyt
Peugeot-föraren Jimmy Joge ansluter sig till gänget som ska köra Svenska Rallyt!
- Men inte med den nya WRC-bilen. I stället kommer vi till start i teamets 2-hjulsdrivna Peugeot 1600, säger Jimmy. Som ser fram mot en ny batalj med regerande juniorvärldsmästaren PG Andersson.

Inför den här säsongen hade Peugeot Sport Sverige som mål att köra både SM-serien och Svenska Rallyt med teamets nya Peugeot 206 WRC-bil. Men alltför kort tid mellan SM-tävlingen i Jämtland och VM-tävlingen Svenska Rallyt tvingade teamet att prioritera. Och man valde SM-serien.
- Samtidigt kändes det irriterande att inte kunna starta i Svenska Rallyt. Det är ju i alla fall VM, och det är viktigt för Jimmy att få visa upp sitt kunnande för fler än för hemmapubliken. Det säger teamchefen Gert Blomqvist, som tillsammans med Peugeot Sverige samt Jimmys egna sponsorer, står bakom Jimmy Joges anmälan till Svenska Rallyt i februari:.
- Den 2-hjulsdrivna klassen är inte stor i Svenska Rallyt. Men i och med att Suzukis VM-team kommer till start i klassen - med bland annat PG Andersson i en av bilarna - är den mycket intressant. Och eftersom vi har en potent 1600-bil - vår Peugeot 206 1600 från SM-serien förra året - så bestämde vi oss för att komma till start.
- Vi räknar med att det blir en intressant fight.

Jimmy Joge och codrivern Micke Johansson startar i
Svenska Rallyt. Paret kommer till start i 1600-klassen
med den 2-hjulsdrivna Peugeot 206 som de bland
annat vann SM-tävlingen i Vännäs med förra året (bilden).

05-01-11 Daniel Carlsson får en Peugeot 307 WRC till Uddeholm Swedish Rally
Förra veckan verkade allt nattsvart. Ingen start i Uddeholm Swedish Rally för fjolårets runner up i rally-VM – Daniel Carlsson från Säffle. Men så vände det. När alla trodde att det var helt kört, kom hans anmälan tillrätta. Så rally skulle det bli i alla fall.
– I fredags var jag nere i Paris för att förhandla vidare med Peugeot Sport – berättar en nöjd Daniel - och när jag kom hem fick jag nästa positiva besked. Helt plötsligt befinner jag mig mitt inne i VM-teamet. Min dröm att få ratta en Peugeot 307 WRC har plötsligt gått i uppfyllelse.

Peugeot Sport har beslutat sig för att ställa upp med hela teamet bakom Daniel och han kommer att servas av teamets proffsmekaniker på samma sätt som Marcus Grönholm och Markko Märtin – de övriga förarna i teamet.
– Vi har fått in en begäran om att byta bil på Daniels anmälan – bekräftar tävlingsledaren Christina Lundqvist – och det har vi inga problem med eftersom 307: an är en bil i samma klass som 206: an. Peugeot kan faktiskt byta bil ända till besiktningen som sker torsdagen den 10 februari – fortsätter hon.
- Att jag nu kommer att få en drömsits i 307: an innebär inte att jag vet hur resten av säsongen ser ut för mig – förklarar Daniel – jag är just nu helt nöjd med att det har löst sig runt Uddeholm Swedish Rally och jag kommer att satsa allt på att göra bra ifrån mig på hemmaplan – avslutar han.

Uddeholm Swedish Rally
Karlstad den 11 januari 2005


05-01-05 Daniel Carlssons start i rallyt räddad
När anmälningstiden till Uddeholm Swedish Rally gick ut igår kväll fanns ingen anmälan för Daniel Carlsson med till arrangörens besvikelse. På onsdagsförmiddagen visar det sig att Bozian Racing sänt en anmälan för Daniel som inte hade kommit fram till rätt faxnummer.

Nu är alla missförstånd tillrättade. Daniel Carlsson är anmäld i en Peugeot 206 WRC av Bozian Racing - samma team som skötte hans bil förra året.
- Självklart är vi jättenöjda med att anmälan har hittat rätt – säger tävlingsledaren Christina Lundqvist – och dumma vore vi om vi skulle rida på paragraferna nu. Vi betraktar anmälan som inkommen in i rätt tid avslutar hon lättad.
Uddeholm Swedish Rally
Karlstad den 5 januari 2005

05-01-05 Imponerande startfält i Uddeholm Swedish Rally 11-13 februari 2005
Det var länge sedan den svenska deltävlingen i rally-VM – Uddeholm Swedish Rally – mönstrat ett startfält av så hög kvalitet. När anmälningstiden utgick på tisdagskvällen kunde arrangören konstatera att inget av WRC-teamens bästa namn saknades. Samtliga sex VM-team ställer upp med minst två bilar och några kommer med tre bilar eller fler.
– Det är naturligtvis glädjande, men minst lika skojigt är att vi hittar ett antal spännande svenskar i konkurrenskraftiga bilar bland de anmälda – berättar tävlingsledaren Christina Lundqvist belåtet – flera av dessa kommer i rena fabriksbilar med absolut senaste specifikationer.

Fjolårssegraren Sébastien Loeb har i år fått en ny teamkompis i Citroënteamet – Francois Duval som kommer från Ford - och båda hittar vi bland de anmälda. Loeb var den som tog VM-titeln från norrmannen Petter Solberg förra säsongen men det har Solberg besluta ändra på. Han kommer till start tillsammans med två nya namn i Subaruteamet – Chris Atkinson från Australien och Stéphane Sarrazin från Frankrike.

Peugeot Sport tänker inte släppa segern till något annat team utan att ge bästa motstånd. Två 307 WRC i händerna på Marcus Grönholm och tidigare Fordesset Markko Märtin är anmälda. Båda förarna gillar de svenska vägarna och Grönholm har dessutom flera segrar bakom sig i Sverige. Ford har däremot ett oprövat team där det helt saknas segerrutin från tidigare VM-rallyn. Tony Gardemeister, som kommer direkt från Skoda, har ett 70-tal VM-rallyn bakom sig men ingen seger. Vem som kommer att köra Fords andrabil vet vi inte ännu men Henning Solberg – Petters äldre bror – är anmäld och likaså Roman Kresta och Achim Warmbold.

Mitsubishi har under förra säsongen legat lågt, utvecklat WRC-bilen och kommer nu med ny besättning i teamet. Försteförare är finländaren Harri Rovanperä och vem han kommer att ha som teamkompis i Sverige vet vi först efter Monte-Carlorallyt. Teamen kan nämligen vänta med att nominera föraren i bil nummer två tills efter föregående tävling. I Skodas team återfinns VM-seriens äldste förare sedan Carlos Sainz lagt av – Armin Schwartz – och i Skoda hittar vi även finländaren Janne Tuohino. I teamet återfinns ett av de intressanta svenska namnen - fjolårssegraren i grupp N i Uddeholm Swedish Rally och tillika regerande DTM-mästaren - Mattias Ekström.

RallyTeam Olsbergs gör en satsning med två ekipage i anmälningslistan. Tobias Johansson från Ludvika i en Subaru Impreza WRC och så regerande svenske mästaren i rally – Thomas Rådström – i en likadan Subaru.

I årets tävling ingår VM för grupp N och där återfinns åtta anmälda, bland dessa Joakim Roman från Örebro som återigen gör en satsning på hela VM i en Subaru Impreza. I grupp N återfinns även veteranen Stig Blomqvist i en likadan bil, men han kör inte hela serien.

En extra intressant start i grupp N är Mats Thorszelius som har bytt klass. Han har ett tidigare SM-guld i tvåhjulsdrivna klassen och inte mindre än sex SM-silver i fyrhjulsdrivna grupp A- eller WRC-bilar. Men nu siktar han på att köra hem segern i grupp N-klassen.

Totalt omfattar anmälningslistan 73 ekipage. Hela listan finns på www.swedishrally.com under Media.

Uddeholm Swedish Rally
Karlstad den 5 januari 2005