WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2009

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017


VM-kalendern 2009 VM kalendern 2010
30-1 februari
Irland Läs mer om>>
13-15 februari Norge * Läs mer om>>
13-15 mars Cypern * Läs mer om>>
3-5 april Portugal * Läs mer om>>
24-26 april Argentina * Läs mer om>>
22-24 maj Italien/Sardinien * Läs mer om>>
12-14 juni Grekland * Läs mer om>>
26-28 juni Polen  
31-2 augusti Finland  
4-6 september Australien * Läs mer om>>
2-4 oktober Spanien Läs mer om>>
23-25 oktober Wales * Läs mer om>>
* = GrN-VM
 
= Rallyt pågår
12-14 februari Sverige *  
4-7 mars Mexico *  
9-11 april Jordanien *  
15-18 april Turkiet **  
6-9 maj Nya Zeeland *  
27-30 maj Portugal **  
7-11 juli Bulgarien **  
29 juli - 1 aug Finland *  
19-22 aug Tyskland * + **  
9-12 sept Japan *  
30 sept-3 okt Frankrike/Korsika * + **  
21-24 okt Spanien **  
11-14 nov England *  
     
 
* = GrN-VM
 
 
** = JVM
 
Förar-VM 2009
1. Sebastien Loeb 93 p
2. Miko Hirvonen 92 p
3. Dani Sordo 64 p
4. J-M Latvala 41 p
5. Petter Solberg 35 p
6. Henning Solberg 33 p
7. Mathew Wilson 28 p
8. Sebastien Ogier 24 p
9. Frederico Villagra 16 p
10 Conrad Rautenbach 9 p

Märkes-VM 2009
1. Citroên 167 p
2. BP Ford Abu Dabi 140 p
3 Stobart VK M sport 80 p
4. Citrën Junior Team 47 p
5. Munchis Ford 23 p
GrN-VM 2009
1. Armindo Araujo 42 p
2. Martin Prokop 39 p
3. Nasser Al-Al-Attiyah 31 p
4. Patrik Sandell 30 p
5. Toshi Arai 25 p
6. Eyvind Brynildsen 22 p
7. Patrik Flodin 12 p
8. Neikans 11 p
9. Athanassoulas 10 p
10 Bernard Sousa 9 p

JVM 2009
1. Martin Prokop 46 p
2. Michal Kosciuszko 42 p
3. Aaron Burkart 39 p
4. Kevin Abbring 27 p
5. Han Weijs JR 26 p
6. Simone Bertolotti 26 p
7. Yoann Bonato 16 p
8. Alessandro Bettega 14 p
9. Luca Griotti 10 p
10 Kalle Pinomaki 8 p


09-09-07 Armindo Araujo PWRC-mästare i Australien
Det var laddat för en riktig finalrysare i Production World Rally Championship. Ett flertal ekipage, däribland Patrik Sandell och Emil Axelsson, skulle ha möjlighet att stå som världsmästare efter avslutningen i Wales om en dryg månad. Men mästerskapsledande Armindo Araujo ville annorlunda.

Araujo var ursprungligen anmäld till Wales men valde istället att köra Rally Australien den gångna helgen, med färre startande och därmed större poängchans. En satsning som gick hem. Trots ett långt ifrån perfekt rally för portugisen räckte det till en fjärdeplats och en ointaglig poängledning i tabellen.
- ”Det är ju trist att det nu redan är avgjort. Vi hade verkligen sett fram emot att allt skulle avgöras i Wales, med alla toppnamn på plats. Men Araujo är ju den ende som tagit poäng i samtliga tävlingar i år så han är en värdig vinnare” säger Patrik Sandell.

Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda Fabia Super 2000. Svenskarna dominerade inledningen av säsongen och har hela tiden tillhört favoriterna till VM-guldet. Men även om guldstriden nu är avgjord finns det fortfarande andra metaller att slåss om.
- ”Nu lägger vi allt krut på att knipa silvret, och det är absolut inom räckhåll” säger Patrik Sandell.

Wales Rally GB går av stapeln helgen 23-25 oktober.

Tabellen i Production World Rally Championship efter 7 av 8 deltävlingar:

Plac Förare Poäng
1. A. ARAUJO 42
2. N. AL-ATTIYAH 31
3. M. PROKOP 29
4. P. SANDELL 28
5. E. BRYNILDSEN 22
6. T. ARAI 17
7. A. NEIKSANS 11
8. L. ATHANASSOULAS 10
09-08-02 Patrik Flodin nöjd med sin tredjeplats i Rally-VM i Finland
Patrik Flodin kom till start i Rally-VM i Finland tillsammans med ryska URT-rallyteam i GrN-klassen (PWRC). I sin högerstol hade han den här gången Maria Andersson och de kom till start för att försöka ge de snabbare Super 2000-bilarna så hårt motstånd deras GrN-Subaru hade att ge:
- "Under lördagen körde vi på full attack hela tiden, men tyvärr hänger GrN-bilarna inte riktigt med i de snabbare Super 2000-bilarna" säger Patrik som ändå är nöjd.
- "Jag är jättenöjd med att ha hamnat på pallplats och min körning har verkligen fungerat i helgen. Finland är ett av mina älsklingsrallyn och jag trivs verkligen på de finska vägarna. Vi har haft superkul".

Nästa tävling för Patriks del är redan nästa helg då den fjärde deltävlingen i det Ryska Mästerskapet körs. Patrik har kammat hem de tre första och tar han en bra placeringen i den här deltävlingen har han kammat hem segern i hela Ryska Mästerskapet.
- "Målet är givetvis att vinna igen" skrattar Patrik.

Till Ryssland är det åter ordinarie co-driver Göran Bergsten som sitter i högerstolen.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Rally-VM Finland, GrN
1. Juho Hänninen (Fin) 3:04:54.6
2. Anton Alén (Fin) 3:07:36.1
3. Patrik Flodin 3:10:43.1
4. Ari Laivola 3:23:40.4
5. Jon Williams 3:23:40.4
6. Reijo Muhonen (Fin) 3:24:01.1
7. Petri Lehthovirtra (Fin) 3:25:17.7
8. Fabio Frisero 3:26:43.5
9. Jukka Hara (Fin) 3:30:59.5
10. Pekka Vihma (Fin) 3:33:20.0
09-08-01 Hoppet om VM-guld lever på nytt för Sandell
FIA har i efterhand beslutat att diskvalificera mästerskapsledande Nasser Al-Attiyah från Akropolisrallyt tidigare under sommaren. Vid en efterhandskontroll upptäcktes att motorn inte uppfyllde kraven i tävlingsreglementet. Nasser tappar därmed sina 8 poäng från tävlingen, och mästerskapet är återigen en öppen historia.

Det nya läget innebär bland annat att Patrik Sandell och Emil Axelsson nu åter har chans att ta hem mästerskapet. Svenskarna, som tävlar för Red Bull Skoda, dominerade inledningen av säsongen och har hela tiden tillhört favoriterna till VM-guldet. Men efter tekniska problem i Grekland, samtidigt som Al-Attiyah blev tvåa, låg svenskarna ointagliga elva poäng efter Qatar-föraren. Något som nu vänds upp och ner om FIAs beslut om uteslutning står sig.
- "Det är otroligt inspirerande att vi är tillbaka och kan fajtas om mästerskapet igen. Men det krävs att vi vinner sista tävlingen i Wales om vi ska ha någon chans till VM-guldet", säger Patrik Sandell.
- "Nu gäller det att se till att varenda detalj som skulle kunna sätta käppar i hjulet är borta tills dess, så att vi vinner i Wales. Och skulle det sen även räcka till VM-guld är det helt fantastiskt", säger Sandell.
09-02-23 Marcus Grönholm tillbaka bakom ratten i VM
Den tvåfaldige världsmästaren Marcus Grönholm kommer att starta i WRC i Portugal. Han kommer där tillsammans med co-drivern Timo Rautiainen att ratta en Prodrive Subaru Impreza 2008.
- "Prodrive erbjöd mig chansen att tävla i WRC i Portugal i Subaru Impreza WRC 2008. Efter att ha testat i Norge, bestämde jag mig för att ta chansen" säger Grönholm
- "För ett och ett halft år sedan beslöt jag att dra mig tillbaka från WRC och jag sa aldrig att jag inte skulle komma tillbaka. Portugal är bara en enda tävling, och inget annat. Efter rallyt får jag analysera min känsla och se vad som händer sände"

Nästa tävling för Marcus del blir Vasaloppet.

Mer info: http://www.mgr.fi/
09-01-09 Patrik Sandell kör Skoda i rally-VM
Skoda lägger i en högre växel och satsar på den svenska rallyföraren Patrik Sandell i årets säsong av PWRC. Sandell har skrivit ett avtal med Red Bull Rally Team och tillsammans med kartläsare Emil Axelsson kommer att köra full säsong i PWRC i en ny Skoda Fabia Super 2000.

Nu är det bekräftat att svenska rallyföraren Patrik Sandell kör en Skoda Fabia Super 2000 i rally-VM - Production World Rally Championship (PWRC) 2009. Tillsammans med Raimund Baumschlagers Red Bull Team satsar Skoda hårt för att nå överst på pallen kommande säsong.

Föraren Patrik Sandell 26 år från Östersund kommer tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson köra full säsong i PWRC-serien under 2009 med premiär i Norge den 11 februari. Teamet Sandell och Axelsson körde PWRC framgångsrikt tillsammans även under 2008 med en total fjärde placering i VM och fyra pallplatser som resultat. Emil Axelsson 25 år boende i Linköping har varit Patrik Sandells kartläsare sedan juniortiden och under de framgångrika åren blev de bland annat juniorvärldsmästare 2006.

Tidigare har Skoda Auto presenterat märkets satsning i IRC-serien (Intercontinental Rally Championship) med Jan Kopecký och Juho Hänninen bakom ratten. Nu satsar Skoda Auto även på PWRC, Skodas fabriksteam kommer under året arbeta tillsammans med Raimund Baumschlagers Red Bull Team för att nå bästa möjliga resultat. Efter ett intensivt utvecklingsarbete under året debuterar Skoda Fabia Super 2000 i Monte Carlo och kort därefter kör Patrik Sandell sin första tävling i bilen då i norska rallyt.
- Skoda har jobbat väldigt hårt i över ett år för att få fram en konkurrenskraftig bil redan till premiären, efter att ha testat Fabian så är jag övertygad om att de verkligen har fått till det. När jag ser över specifikationen på bilen ser man att de har valt att jobba med alla de ledande leverantörerna inom motorsport. (se spec. nedan) Vilken gör att jag tror på projektet till 110%. Bilen har mycket stor potential säger Patrik Sandell.
- Det känns otroligt skoj att få en svensk förare i en Skoda i rally-VM och jag är övertygad om att Patrik kommer att lyckas säger Rainer Jonsson, märkeschef på Skoda Sverige.
09-01-07 Två svenska förare klara för Rally-VM
Sverige får två rallyförare i PWRC 2009: Patrik Sandell/Emil Axelsson kör för Red Bull Rally Team och Patrik Flodin/Göran Bergsten för Uspenskiy Rally Tecnica (URT).
- Vi satsade tidigt på de här talangerna och det är enastående att de nu kommit så långt, säger Anders Dawidson, förbundskapten i Rally.
Samtidigt som finanskrisen tvingar många att lägga i handbromsen, så passar andra på att lägga i en högre växel. Idag offentliggjorde Patrik Sandell, tidigare juniorvärldsmästaren i rally, att han skrivit avtal med Red Bull Rally Team, och igår berättade Patrik Flodin att han är klar för det ryska teamet URT som han vann finaltävlingen för i det ryska mästerskapet och VM-deltävlingen i Rally Wales.

Båda förarna ingår i SMSC, Swedish National Rally Team.
- Patrik och Patrik visade tidigt potensial och stryka internationellt. Därför är det fantastiskt att de nu har kontrakt som gör det möjligt att köra hela Production World Rally Championship (PWRC), säger förbundskapten Anders Dawidson.
- Vi har jobbat stenhårt för att få ihop en lösning för 2009, och när Red Bull hörde av sig och frågade om vi ville köra för dem, var det inget svårt beslut direkt, säger Patrik Sandell.

Sandell ska tillsammans med co-drivern Emil Axelsson köra en Skoda Fabia Super 2000, alltså samma mästerskap och klass som han tävlade i under 2008 för Peugeot Sverige. Därmed är de ensamma i WRC-sammanhang om att ha kört två år i rad med en Super 2000-bil.
Flodin och Göran Bergsten ska köra en Subaru N14, i princip den från VM-finalen i Wales.
- Det här känns riktigt fint och under året kommer bilen att uppdateras när nya delar blir inklassade. Det kommer förhoppningsvis att ge ännu mer effekt, säger Patrik Flodin.

Flodin genomför inom kort ett test i Ryssland och startar i den första deltävlingen i ryska mästerskapet. Därefter väntar VM-deltävlingen i Norge 11-15 februari.

GrN-VM
13-15 February Norway
13-15 March Cyprus
3-5 April Portugal
24-26 April Argentina
22-24 May Italy-Sardinia
12-14 June Greece
4-6 September Australia
23-25 October GB

För mer info se www.patrikflodin.com och www.patriksandell.com

09-01-07 Patrik Sandell kör för Red Bull
Samtidigt som finanskrisen tvingar många att lägga i handbromsen, så passar andra på att lägga i en högre växel. Idag offentliggörs att Patrik Sandell, tidigare juniorvärldsmästaren i rally, skrivit avtal med Red Bull Rally Team. Tillsammans med sin kartläsare Emil Axelsson kommer de att köra full säsong i PWRC för Red Bull.
- Vi har jobbat stenhårt för att få ihop en lösning för 2009, och det är inte helt lätt i dessa tider. Det har nog varit den mest nervpirrande hösten hittills. Men så hörde Red Bull av sig och frågade om vi ville köra för dem, och det var inget svårt beslut direkt, säger Patrik Sandell.

Red Bull har en lång tradition som sponsor både inom rally och racing. Företaget brukar dessutom vara bra på att jobba långsiktigt med sina förare, något som tilltalar Patrik Sandell.
- Att komma in under deras vingar är lite av en dröm som går i uppfyllelse, så det känns helt fantastiskt, säger Patrik Sandell.

Även Raimund Baumschlager, som är teamchef för Red Bull Rallye Team, låter nöjd med sin värvning.
- Jag är glad att vi har kunnat knyta en av de allra bästa förarna till teamet. För mig är det ingen tvekan om att han är ett världsmästarämne, så vår målsättning kan inte bli annat än att försöka försvara titeln för teamet, säger Raimund Baumschlager.

Svenskarna kommer att köra Production World Rally Championshiop (PWRC) i en Skoda Fabia Super 2000. Alltså samma mästerskap och klass som de tävlade i under 2008 för Peugeot Sverige. Det innebär att de kommer att vara ensamma i WRC-sammanhang om att ha kört två år i rad en Super 2000-bil, vilket knappast ligger dem i fatet när reglementet görs om till nästa år och Super 2000 blir huvudklassen i VM.
- Att få ytterligare erfarenhet från Super 2000 känns grymt bra för framtiden. Skoda har utvecklat Fabian i över ett år och jag har redan haft möjligheten att köra ett litet test med bilen. Det känns definitivt som en vinnarbil, avslutar Patrik Sandell.

Första tävlingen för den nya konstellationen blir Rally Norway, 11-15 februari. Då ska Patrik och Emil var redo att försvara mästerskapstiteln åt Red Bull och testa Skodans vingar.

09-01-07 Flodin och Bergsten klara för hela GrN-VM tillsammans med URT-Team
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten kommer tillsammans med det ryska URT-team (Uspenskiy Rally Tecnica) att starta i hela GrN-VM. Debuttävlingen blir i Rally Norway.

Två gånger tidigare har Patrik och Göran tävlat tillsammans med URT-Team. De vann finaltävlingen i Ryska Mästerskapet och fick därigenom en start i Rally Wales. Även där kammade teamet hem en seger och i år utökar man sammarbetet till hela GrN-säsongen.
- "Det känns verkligen bra" säger Patrik. "URT-team är mycket seriösa och profficionella. Inför starten i Norge, kommer vi att få genomföra ett TEIN-test i Ryssland och även köra debuttävlingen i Ryska Mästerskapet. Allt för att hela teamet ska vara så väl förberedda inför starten i VM-premiären för GrN-VM. Norge är ju en tävling som det krävs lite extra av oss skandinavier i" skrattar Patrik.

Bilen är en Subaru N14 och är i princip densamma från VM-finalen i Wales.
- "Under året kommer den att uppdateras när det blir lite nya delar inklassade. Det kommer förhoppningsvis att ge bilen mer effekt" säger Patrik och ser fram emot 2009-års säsong.

Patrik kommer även i år att ingå i SMSC (Svenska Rally Landslaget).

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com.