WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2003

2003


 

03-12-19 Olsbergs har skrivit avtal med Peugeot Sport
Olsbergs har skrivit avtal med Peugeot Sport Frankrike och är nu "Official partner of Peugeot Sport in the World Rally Championship" i de VM tävlingar som Daniel Carlsson kör för Peugeot Sport.
Peugeot Sport tillkännagav också detta för några dagar sedan i sin pressrelease inför WM säsongen 2004.
Avtalet gäller åtta WM tävlingar i en röd Peugeot 206 WRC med början i Svenska Rallyt 6-9 februari.
Olsbergs och Daniel Carlson har kamperat ihop sedan säsongen 2001 och du finner mycket information om detta på vår hemsida www.olsbergs.se
Vi är övertygade om att Daniels stora framgångar fortsätter i denna röda Peugeot 206 WRC med premiär i Svenska Rallyt 6-9 februari 2004.
Läs mer

03-12-19 2004 blir testår för Skoda Motorsport
Fabia WRC finslipas inför återstart rally-VM. Pavel Janeba slutar som teamchef hos Skoda Motorsport
Den legedariska rallyprofilen Pavel Janeba lämnar vid årsskiftet ansvaret för Skoda Motorsport för att i fortsättningen stå till förfogande som extra resurs. Janeba har varit teamchef  sedan 1990 och har då matchat bl.a. svenskarna Stig Blomqvist och Kenneth Eriksson i rally-VM. Sedan fem år  har han ansvarat för lanseringen av Skoda Octavia WRC och det senaste året nya Skoda Fabia WRC i VM-sammanhang.
- Jag tar på mig en stor del personligt ansvar för att vi ännu inte lyckats nå förväntade resultat med Fabia WRC, säger Pavel Janeba, som själv tagit beslutet att sluta.  
Skoda Motorsports huvudmål 2004 blir nu att färdigutveckla Fabia WRC som presenterades på årets bilsalong i Genève i mars och efter intensiva tester debuterade i rally-VM under andra halvåret. Dock utan att vinna några större framgångar. Teamet kommer nu att intensifiera utvecklingen av sin VM-utmanare Fabia WRC, som visat stor potential utan att ännu räcka till. Man koncentrerar sig det här året på utveckling och tester och  kommer att tävla mera sparsamt i VM  med första start Akropolisrallyt den 4-6 juni .
Toni Gardemeister blir kvar som förare, den 28-årige finländarens tredje kontrakterade säsong för Skoda Motorsport. Valet av en andraförare, som ska ersätta fransmannen Didier Auriol, kommer att göras senare.
03-12-16 Peugeot kör 307:an redan i Monte Carlo
Enligt presskonferensen som Peugeot Sport höll under tisdagen i Paris så framgår det bland annat att de med stor sannolikhet kör 307:an redan i första rallyt i Monte Carlo. Det sägs också i pressmeddelandet att man kommer förmodligen att använda sig av förare som är specialiserade på vissa underlag. Dessutom står det vilka teamkamrater Daniel får i Bozian Racing 2004. Det är dels Nicolas Vouilloz, som tidigare firat triumfer i S 1600 under franska mästerskapen 2003 med en Peugeot 206. Han kommer köra sex rallyn 2004. Portugals Peugeotförare, Miguel Campos ska även han köra för Bozian Racing. Han ska köra minst fyra VM-tävlingar under nästa år. Programmet över vilka testdagar och vilka rallyn Daniel ska köra har ännu inte offentliggjorts från Peugeot Sports sida, utan vi får återkomma när detta blir officiellt.
Tilläggas kan att också norrmannen Henning Solberg kommer, med uppbackning av bland annat Peugeotimportören i Norge och privata sponsorer, att köra 7 VM-rallyn.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2004
23-25 January MC Rallye Automobile Monte Carlo
6-8 February S Uddeholm Swedish Rally
12-14 March MEX Corona Rally Mexico
16-18 April NZ Rally of New Zealand
14-16 May CY The Cyprus Rally
4-6 June GR Acropolis Rally
25-27 June TR Rally of Turkey
16-18 July RA Rally Argentina
6-8 August FIN Neste Rally Finland
20-22 August D ADAC Rallye Deutschland
3-5 September J Rally Japan
17-19 September GB Wales Rally GB
1-3 October I Rallye d'Italia - Sardigna
15-17 October F Rallye de France - Tour de Corse
29-31 October E Rally Catalunya &endash; Rally de España
12-14 November AUS Telstra Rally Australia

FIA JUNIOR WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2004
23-25 January MC Rallye Automobile Monte Carlo
4-6 June GR Acropolis Rally
25-27 June TR Rally of Turkey
6-8 August FIN Neste Rally Finland
17-19 September GB Wales Rally GB
1-3 October I Rallye d'Italia - Sardigna
29-31 October E Rally Catalunya &endash; Rally de España

FIA PRODUCTION CAR WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2004
6-8 February S Uddeholm Swedish Rally
12-14 March MEX Corona Rally Mexico
16-18 April NZ Rally of New Zealand
16-18 July RA Rally Argentina
20-22 August D ADAC Rallye Deutschland
15-17 October F Rallye de France &endash; Tour de Corse
12-14 November AUS Telstra Rally Australia

03-12-09
"Danielaktien" ökade med hela 100 procent!
Efter flera framgångsrika år på den internationella rallyarenan, har nu Daniel Carlsson äntligen nått en av sina målsättningar och skrivit ett riktigt fabrikskontrakt med Peugeot Sport! Han ska under 2004 nämligen köra minst åtta VM-rallyn med Bozian Racing, som verkar direkt under Peugeot Sport.
En rad mer eller mindre spektakulära händelser har inträffat genom åren. Säsongen som gått har bjudit på massor av positiva ögonblick för Daniel. Bäst minns man succén i Finland, som sedan följdes upp med att han även stod överst på prispallen i årets JWRC-final, i skogarna runt Wales. Att därutöver även ha vunnit cirka 40 procent av alla sina körda specialsträckor 2003 är i sig en magnifik prestation.
SAX-index har sedan mars 2000 sjunkit med drygt 43 procent, medan "Danielaktien" däremot ökat med hela 100 procent! Ett direkt resultat av denna framgång i Daniels ännu unga rallykarriär, och hans underskrift med Peugeot, är att Daniel nu delar ut "julpengar", närmare bestämt 40 000 kronor, till de som för tre år sedan vågade satsa 20 000 kronor och förutspådde att han skulle skriva ett riktigt WRC-kontrakt, innan nyåret 2003. I samband med tisdagens presskonferensen på Carlstads Conference Center tillsammans med Uddeholm Swedish Rally:s kampanjpresentation, offentliggjorde Daniel andelsutdelningen för press och media.
Daniel konstaterar vidare att han känner sig väldigt nöjd med att kunna ge tillbaka till dom som tidigare gjorde denna djärva satsning och hoppas till sist på att detta framgångsrika initiativ ska inspirera övriga talanger inom rallysporten. Han uppmanar därför alla intresserade till att satsa en slant i någon ung lovande rallyjunior, som har ambitionen och förmågan, att bli fabriksförare!
Avslutningsvis vill DC WR göra tummen upp för SVT som i helgen skrev under ett tvåårsavtal på att sända samtliga VM-rallyn, 2004 och 2005.

03-11-28 Mitsubishi tillbaka i VM med nya Lancer WRC04


Mitsubishi är tillbaka i Rally-VM nästa år med en helt ny bil, Mitsubishi Lancer WRC04. En bil som utvecklats från grunden under det gångna året för de kommande årens VM-tävlingar. 2004 blir ett testår med fullt VM-program, vilket innebär rekordmånga 16 deltävlingar runtom i världen.
Reglerna för World Rally Cars innebär att tävlingsbilarna skall härstamma från en vanlig standardmodell tillverkad i minst 25.000 exemplar årligen. Därför är Lancer WRC04 baserad på en helt vanlig Lancer. Nya Lancer WRC04 är dock mycket långt ifrån en vanlig Lancer och den skiljer sig också avsevärt från den tidigare Lancer WRC-modellen.
Nya Lancer WRC04 är utvecklad gemensamt av Mitsubishis tekniker i både Japan och Europa. Mitsubishi har använt ett nytt och föryngrat team av ingenjörer under ledning av MMSPs, Mitsubishi Motor Sports, nya rallychef, italienaren Mario Fornari vid MMSPs rallyhögkvarter i Rugby, England.
Läs mer

03-11-13 Daniel Carlsson summerar rallysäsongen 2003!!
Rallyåret 2003 kan sammanfattas som ett av de mest framgångsrika i Daniels karriär, hittills! Han och Mattias presterade ibland fenomenala sträcktider. Det man minns bäst är Monte Carlo, ett rally där de under första dagen låg inför de två avslutande sträckorna 2.06 minuter efter täten. När etappen var avklarad så ledde de med hela 1.29 minuter! Detta får man säga visade prov på en enastående fokusering och mental kraftansträngning, som tyvärr sedan resulterade i ett antiklimax.
Läs mer

Wales Rally Great Britain November 6 - 9th 2003
Round 14 of 14
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-11-09 PG Andersson bröt brittiska VM-rallyt
Per-Gunnar "PG" Andersson, Renault Team Sweden, bröt det brittiska VM-rallyt på den näst sista specialsträckan efter en avåkning ett par svängar före mål.
- Vi har haft oflyt i rallyt sedan vi drabbades av en punktering på fredagskvällen, berättar PG Andersson.
Under lördagen fortsatte oturen - då råkade PG ut både för en rullning och en avåkning. Dessutom gick ett tändstift sönder, ett fel som krävde åtgärder på specialsträckan. Lägg sedan till ovana med nya däck. Det innebar att minuterna rullade iväg juniorlandslagsmannen.
- Säg vad som inte har hänt, det enda som inte har hänt är att vi har kört bra, förklarar PG Andersson besviket.
Eftersom en drivaxel och länkarm slogs av vid avåkningen på söndagen, gick det inte att fortsätta rallyt för den 23-årige värmlänningen. Under fredagsetappen tog PG Andersson två sträcksegrar i Super 1600-klassen. Preliminärt vanns JVM-klassen, Super 1600, i rallyt av Daniel Carlsson.

03-11-09 Daniel Carlsson segrade i Super 1600-klassen
Daniel och Mattias har precis gått i mål som segrare i Super 1600-klassen i årets sista rallydeltävling! Tyvärr räckte segern inte till mer än en tredjeplats i den totala JWRC-tabellen 2003. De tycker att det ändå känns fantastiskt att i finaltävligen stå överst på prispallen. Extra kul säger han är att ge Suzuki Motorsport en seger i sitt sista framträdande i Ignisen.
Daniel ska nu fira triumfen i Cardiff med hela Suzukiteamet. DCWR vill till sist tacka supporter och övriga som följer Daniel och Mattias i rallykarriären. De ser avslutningsvis fram emot Peugeot Sport och WRC 2004. Summering och mer kommentarer från säsongen 2003 följs upp på
www.danielcarlsson.com under veckan som kommer.

03-11-08 Daniel Carlsson leder Super 1600-klassen
Daniel leder Super 1600-klassen totalt efter 14 körda sträckor. Han har under dagens sju körda specialsträckor haft en tuff batalj med Meeke som kör Opel. Daniel säger att han kört så fort han kunnat och han tycker att engelsmannen hängt med mycket bra i det höga tempot.
Dramatik uppstod på servicen efter sträcka 11. Ett rutinmässigt bakaxelbyte höll sånär på att ställa till det för Suzukiteamet. Detta drog ut på tiden så mycket att Daniel endast hade 5 sekunder på sig att komma in i tidskontrollen. Motorproblem för Meeke uppstod på dagens näst sista sträcka som gjorde att han tappade 20 sekunder på Daniel.
På den långa SS 14 gjorde Daniel ett fel val av däck som var för mycket skurna. Nu hade Daniel och Mattias emellertid tur eftersom engelsmannen tappade så mycket på grund av motorkrångel. Ikväll körs den korta superspecialen och imorgon återstår tre SS.
Daniels taktik är att försöka hålla undan för Meeke och de övriga i fältet. Canellas ligger nu på sjätte plats vilket innebär att han innehar en andraplats i det totala JWM. Med en vinst imorgon kan Daniel knipa andraplatsen beroende på spanjorens placering.

03-11-06 Andreas Eriksson redo för Rally-VM
Idag torsdag den 6:te november står Andreas Eriksson och Pecka Svensson på startlinjen för årets final i Rally-VM, Wales Rally GB. Ikväll körs det en kort Super Special på 2,45km och de riktiga sträckorna påbörjas på fredag morgon då det körs 6 SS och 8 SS på lördagen och rallyt avslutas på söndag med 3 SS.
Förberedelserna har varit minituösa, Focus RS WRC:n och Teamets mekaniker åkte redan i förra veckan till M-Sport för en genomgång av bilen där allt kontrollerades.
Andreas och Pecka har tränat samtliga sträckor och Pecka kommenterade sträckorna som allt från rena fullfart sträckor till riktigt bökigt och lerigt. Nu ser väderutsikterna ut som om man skall slippa regn och förhoppningsvis blir det inte lika lerigt som vid träningen.
Nytt inslag i teamet är att Tomas Gullabo Jansson tillsammans med Mikael Johansson kommer att köra grus-noter åt Andreas under rallyt i England.
Andreas och Pecka var väldigt nöjda med förberedelserna och efter träningen i telefon på onsdag kvällen och såg väldigt mycket framemot att få starta.
-Vi går ut med ett lagom högt tempo och ökar, så är planen så får vi, sade Andreas. Men runt de 15 bästa det ska vi. Det ska bli riktigt kul, det här är något jag verkligen har sett framemot och grusvägarna i England har ju passat mig bra tidigare, fortsätter Andreas.
Som till exempel senast han tävlade i England förra året var han den snabbaste föraren i 2-hjulsdrivna klassen i Pirelli International Rally 2002 med Puman.
Vi önskar Andreas, Pecka och hela Teamet lycka till och de som vill och kan har möjlighet att följa rallyt på nätet med resultat på
www.wrc.com och Andreas egna kommentarer på www.bilaffaren.com/rally
Eurosport sänder sammandrag varje kväll med repris påföljande morgon, samt ett sammandrag av tävlingen i SVT på söndag den 16 november klockan 14.15.

03-11-05 Daniel och PG i brittisk rallyduell
Daniel Carlsson är tung förhandsfavorit i årets sista JVM-tävling i rally, det brittiska RAC-rallyt som avgörs i Wales i helgen. Men frågan är om han inte återigen får se upp för en annan svensk rallyjunior och "påläggskalv", Renaults 23-årige Per-Gunnar "PG" Andersson. "PG" kör denna säsong inte hela JVM, varför han inte räknas i JVM-sammandraget. Men han finns med i finaltävlingen, och i en tvåhjulsdriven Super 1600-bil, precis som Daniel Carlsson.
Svenskarna, ja värmlänningarna, ingår i en skara om sju-åtta juniorer från Sverige, Italien och Frankrike som med all sannolikhet kommer att bli nästa generation av VM-förare. Alla fostrade i den tämligen nya JVM-klassen Super 1600.
För "PG" Andersson och det svenska Renault-teamets vidkommande är det den fjärde JVM-starten. I Finland var det snudd på supersuccé för värmlänningen. PG och hans kartläsare, Jonas Andersson, ledde JVM-klassen Super 1600 stort, med nästan 1,5 minut, när de tvingades bryta med en sjuk motor. Därefter har han kört italienska San Remo, där han blev bäste svensk, och Spanien där han bröt p g a motorproblem. Men fram tills dess hade han haft en fin duell med Daniel Carlsson. Båda var inspirerade av den! Nu ser de fram mot en fortsättning.
- Nu väger högerfoten betydligt mer än i de italienska och spanska asfaltsrallyna, dessutom är bilen i topptrim med motor och växellåda genomgångna av Renaults tekniker, förklarar PG Andersson inför rallystarten i Cardiff.
Redan på torsdagskvällen mjukstartar VM-finalen, men det är på fredag, lördag och söndag som det ska laddas i det nästan konstanta skymningsljuset på de i regel regnvåta walesiska vägarna.
- Sträckornas beskaffenhet är varierande, det är en blandning mellan snabbt och bra, lerigt och riktigt dåligt, menar PG Andersson efter träningen som avslutades på onsdagen med en s k shake down - fullfartstest.
- Men jag lovar ett jag ska känna på dem lite, målsättningen är att jag ska köra hela JVM nästa år och utmana dem, fortsätter han.
Med "dem" menar han de andra JVM-förarna Brice Tirabassi och Salvador Canellas som kämpar om årets JVM-titel och, förstås, kompisen Daniel Carlsson.
Således är det bäddat "VM", Värmlandsmästerskap i de Walesiska skogarna. Det är en tävling i tävlingen och minst lika spännande som den mellan Sainz, Loeb och Solberg om den riktiga VM-titeln i kungaklassen, WRC.

03-11-05 Daniel Carlsson inför finalen i JWRC 2003!!
Sista rallyt i Suzuki Ignis S 1600 och det enda som Mattias och Daniel nu siktar in sig på är att vinna finalen i Wales! Daniel rapporterar från Cardiff att vägarna håller en anmärkningsvärd bra kvalité. De är hårdare och mer hållbara än de varit tidigare år. Prognosen för helgen talar dessutom för att det kommer vara fortsatt uppehållsväder med torrt underlag. Karaktären på sträckorna är snabb med risk för punkteringar på vissa partier, i och med att WRC-ekipagen förmodligen kommer kasta upp stora stenar i vägbanan.
Suzukiteamet genomförde ett sista test på lördagen inför rallyt och Daniel upplevde att han var nöjd med de inställningar som var på bilen. Faktum är att de använder samma vinnarbil som i Finland, så förutsättningarna att de skulle upprepa den succén är mycket stora, anser han.
Daniels målsättning och segerkoncept är kritallklar. Det är full attack som gäller från start och de kör för att vinna och inget annat. Det finns dock inget mästerskapsguld att kriga om, men att avsluta säsongen och tiden med Suzuki Ignisen S 1600 med ytterligare en seger i bagaget, skulle självklart stärka självförtroendet inför övergången till Peugeot Sport 2004
Historiskt sett har svenskar en fin statistik i brittiska RAC-rallyt. Flera triumfer har skördats genom åren där bland annat Erik "På taket" Carlsson och Stig Blomqvist kommit överst på prispallen. Det verkar med andra ord vara ett rally som passar svenska rallystjärnor mycket bra. Daniel hoppas därför kunna knipa ännu en svensk seger i detta klassiska VM-rally.
Starten går av stapeln på torsdag kväll med en superspecial inne i Cardiff. På fredag körs sedan sex stycken specialsträckor av totalt 18 i hela rallyt. Resultaten kan ni hämta på wrc.com. Vi kommer till sist att följa Daniel och Mattias på plats från Wales, så rapporteringen kommer ske fortlöpande under helgen på
www.danielcarlsson.com

Rally Catalunya-Costa Brava October 23 - 26th 2003
Round 13 of 14 WRC Events
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-10-26 Rally-VM: Bara Daniel och Jimmy nådde målet
Rally-VM i Spanien blev ingen lyckad tävling för de svenska juniorerna. Två förare bröt - PG Andersson och Oscar Svedlund - och bara Daniel Carlsson och Jimmy Joge nådde slutmålet. Daniel gick in på sjätte plats i JVM-klassen medan Jimmy slutade på elfte.
- Sista dagen var vidring med ösregn och lera på asfalten. Fast tittar man på tidernahade det varit bättre om det regnat alla tävlingsdagarna, för sista dagen gick ju riktigt bra, kommenterade Jimmy Joge när han nådde slutmålet.
Att det spanska VM-rallyt skulle bjuda på snabba vägar - det visste man. Men att det skulle bli så snabbt hade man väl inte tänkt sig. Tidvis kändes det som att åka rally på motorvägen.
Daniel Carlsson startade bäst av svenskarna men PG Andersson hängde bra med och levererade verkliga topptider, inte minst andra dagen. Tyvärr började motorn gå illa så till slut tvingades värmlänningen helt enkelt ge upp. Han låg då på sjunde plats, placeringen bakom Daniel Carlsson.
Oscar Svedlund tappade massor av tid en avåkning första dagen men kom igen och åkte strålande i regnet sista dagen. Tyvärr tvingades han ge upp med tekniska problem på den allra sista sträckan och nådde aldrig slutmålet. När han bröt hade han kört upp sig rejält - han låg då på 14:e plats.
Också Jimmy Joge hade problem första dagen - gasreglaget gick sönder på en sträcka och intercomen ville inte fungera. Dessutom hade man inte räknat med var att WRC-förarna skulle gena så otroligt.
- Vi hade alltför låg bil första dagen och kunde inte åka samma spår.
- Till andra dagen höjde vi biilen och justerade succesivt inställningarna men det tog tid innan körningen började stämma. Första dagens problem satte sig på psyket.
- Sista dagen var vi med betydligt bättre, summerar östgöten. Som trots problemen lyckades bäst av Peugeot-förarna i JVM-striden.
Junior-VM, Spanien. Slutställning: 1) Simon Jean Joseph, Frankrike, Renault, 4.14.28,6, 2) Brice Tirabassi, d:o, d:o, 4.16.33,7, 3) Kris Meeke, England, Opel, 4.18.06,2.
Svenska placeringar: 6) Daniel Carlsson, Suzuki, 4.20.40, 2, 11) Jimmy Joge, Peugeot, 4.34.05,2. Per Gunnar Andersson, Renault och Oscar Svedlund, VW, bröt.

03-10-25 PG Andersson tvingades bryta spanska VM-rallyt
Tekniskt fel på motorn. En växellåda som inte heller riktigt ville. Den svenske juniorlandslagsmannen i rally, Per-Gunnar "PG" Andersson tvingades att bryta det spanska VM-rallyt vid lördagsetappens efterföljande service.
- Tyvärr vill det sig inte mer, vevaxeln sitter löst och förefaller även påverka kamaxlarna. Dessutom har vi något fel på växellådan, berättar en besviken Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden
PG Andersson låg på en total 26:e plats i rallyt och åtta i JVM-klassen Super 1600 efter den andra etappen. I sammandraget hade han stundtals en tuff kamp med kompisen Daniel Carlsson. Bara 22,1 sekunder och en placering skiljde dem åt när PG Andersson tvingades att parkera sin blågula Renault Clio för gott på serviceplatsen.

03-10-24 Stark start av PG Andersson i spanska VM-rallyt
Daniel Carlsson är åtta och Per-Gunnar "PG" Andersson nia i JVM-klassen Super 1600 efter den första etappen av det spanska VM-rallyt. Den blott 23-årige Renault-föraren PG Andersson imponerar i sin andra start i ett VM-rally på asfalt. På fredagsetappens åttonde och sista specialsträcka noterade han exempelvis tredje tid i klassen med sin Renault Clio, bara sekunder efter franska asfaltsspecialister.
- Tyvärr har jag fegat lite när det gått riktigt fort, men nu tror jag att jag har hittat tempot, jag vågar lite mer, förklarar PG på väg mot etappmålet i Lloret de Mar på Costa Brava.
Mycket av den inledande fredagsetappen har handlat om en inbördes kamp mellan PG Andersson och Daniel Carlsson och positionerna kring 10:e plats i Super 1600-klassen. PG inledde snabbast medan Daniel passerade honom på den tredje specialsträckan. 14,4 sekunder skiljer dem åt vid nattuppehållet.
Enligt PG har det höga startnumret varit till viss nackdel för honom.
-Jag startar ju bland de sista i rallyt och har haft problem med grus annan smuts som har dragits upp på vägbanan när alla före mig har genat, berättar PG Andersson.
- Det har inneburit att vi har fått göra om bilens stötdämparinställningoch fjädring för att korrigera "sladdighet", fortsätter han.
- Men nu har det gått riktigt bra på de avslutande sträckorna, avslutar en relativt nöjd PG Andersson som ser fram mot lördagsetappen.

03-10-23 Laddad "PG" Andersson till start i Spaniens VM-rally
Lära och lyssna. Samla intryck och testa. Känna efter var gränsen går för rallybilens respektive den personliga prestationsförmågan.
- Jag är laddad, förklarar juniorlandslagets och Renaults förare, Per-Gunnar "PG" Andersson inför helgens spanska VM-rally och JVM-deltävling, trots att underlaget är asfalt.
Rally Catalunya Costa Brava är det andra VM-rallyt på asfalt i rad för PG Andersson och det svenska Renault-teamet.
- Innan jag gav mig ut i världen i våras hade jag kört max tio mil på asfalt i Sverige, berättar PG.
Förklaringen till den begränsade erfarenhet från asfaltsrally ligger i det temporära förbud som infördes i Sverige efter den svåra olyckan i Sandviken för tre år sedan. Men utanför landets gränser tävlas det friskt på underlaget för att vara det dominerande i sydeuropa.
- Nu har jag San Remo-rallyt i ryggen och har fullfartstestat i början av veckan tillsammans med Renault och Pirelli. Sammantaget är jag och min kartläsare, Jonas Andersson, väl förberedda, menar den 23-årige värmlänningen som med sin SM-titel i Super 1600-klassen är årets stjärnskott på den svenska rallyhimmeln.
På Renaults svenska hemsida kan du följa Per-Gunnar "PG" Anderssons och Jonas Anderssons framfart i det spanska VM-rallyt. På sidan sker kontinuerligt nyhetsrapportering från teamet. Det finns även en gästbok att skriva in sina hälsningar i till PG och Jonas.
Adressen är:
www.renault.se, gå in under knappen för "Motorsport".. En annan bra adress är www.wrc.com.
Läs mer

03-10-22 Rapport från Daniel Carlsson efter träniningen
Daniel Carlsson och Mattias Andersson ska under torsdagen genomföra sin shakedown, som visar en indikation på hur bilen är inställd inför rallyt på fredag. Under två dagar har de nu tränat på de 22 specialsträckorna och Daniel är fylld av tillförsikt. Faktum är att prognosen för helgen ser ut att bli blöt och det kan till viss del gynna DC och MA som behärskar våt och halkig vägbana bra, samt att flertalet av deras konkurrenter är specialister på just torr asfalt. Sträckorna är upp till 70% nya och de är något snabbare i karaktären än San Remo. Det är fortfarande en öppen historia vad beträffar JVM-guldet och Daniel och Mattias har definitivt inte gett upp hoppet om en segerfest i Wales senare i november!
Vi återkommer på
www.danielcarlsson.com under fredagens etapp med nyheter och information från rallyt.

03-10-22 Fyra svenskar kör Rally-VM i Spanien
- Det gick ju rätt bra senast. Men vi väljer en fortsatt låg profil - i första hand siktar vi på att komma i mål. Det gäller att lära sig så mycket som möjligt...
Östgöta-junioren Jimmy Joge är en av fyra VM-svenskar som startar i det spanska VM-rallyt på fredag morgon. Övriga är Daniel Carlsson, Säffle, Per Gunnar Andersson, Årjäng och Oscar Svedlund, Karlstad - Oscar som kommer tillbaka efter det irriterande avbrottet i San Remo nyligen. Sammanlagt väntar 38 mil specialsträckor på svenskarna och deras 20 konkurrenter i Super 1600, som är den bilklass juniorerna tävlar i.
- Konkurrensen är mördande och vi är handikappade av bristande erfarenhet av asfalt. Men jag tycker vi klarade debuten riktigt bra. Visserligen är vägarna annorlunda här i Katalonien, regionen mellan Barcelona och franska gränsen. Vägarna är snabbare och mer omväxlande än i San Remo.
- Men underlaget är detsamma - asfalt.
Orosmomentet just nu är vädret. Spanien har drabbats av regn den senaste tiden och nya regnmassor väntas under de tre tävlingsdagarna - fredag, lördag och söndag.
- Då blir det givetvis chansartat, summerar Joge. Som har en ny codriver i högerstolen i teamets Peugeot 206 Super 1600. En bil som förresten varit hemma i Sverige och plockats ned fullständigt mellan de två tävlingarna. Som en ren säkerhetsåtgärd.
Ny codriver är 38-årige idrottsläraren Michael Johansson från Borlänge.
- Min tidigare codriver John Stig tyckte VM tog för mycket tid, så han hoppade av. Men Michael är en fullgod ersättare. Bland annat deltog han här i Spanien för ett år sedan, då tillsammans med Tobias Johansson.
Just nu tränar VM-förarna medan teamen försöker göra plats på det vattensjuka serviceområdet i kuststaden Lloret de Mar.
- Arrangörerna har kört på massor av grus för att få till ett bra underlag. Men det är störande att inte få tillfälle att förbereda allt i god tid, suckar Joges stallchef Gert Blomqvist.
Huvudklass i helgens VM-tävling är som vanligt WRC-klassen medan juniorerna och Grupp N åker varannan tävling.
- Det går inte att jämföra bilarna i de olika klasserna. Peugeots WRC-bil är fyrhjulsdriven och har en turboladdad 2-litersmotor medan den Peugeot jag använder i JVM är framhjulsdriven och har en motor på 1,6 liter. Men det känns fullt tillräckligt - den går som en raket, ler Jimmy.
De fyra svenskarna kör för olika team och i olika bilar - Jimmy kör Peugeot, PG Renault, Oscar VW och Daniel Carlsson Suzuki. Daniel - som fortfarande har en teoretisk chans att ta guld - går ut som andra bil i JVM-klassen med Oscar några bilar länge bak. Jimmy och PG - som inte är anmälda till hela VM-serien - startar som bil nummer tre respektive fyra från slutet i startfältet som totalt omfattar 55 ekipage varav 23 i juniorklassen.
Första bil startar från Lloret de Mar på fredag morgon 06.45. Fredagsetappen omfattar 8 specialsträckor på sammanlagt 146 km. Lördagsetappen ser ut på ungefär samma sätt: 8 specialsträckor och 131 km tävlingsväg medan söndagens avslutande etapp är något kortare: 6 sträckor på sammanlagt 103 km.
Det ger en tävling på totalt 22 specialsträckor och en sammanlagd längd på 381 tävlingskilometer utmed en bana som totalt omfattar 111,2 mil. Längsta sträckan är 36 kilometer långa Viladrau som körs två gånger sista dagen. Kortast är ett par sträckor på bara fem kilometer.
- Totalt sett är en VM-tävling otroligt påfrestande för både team och bil. Men samtidigt är det både kul och spännande. Rally på den här nivån och på den här breddgraden är en enorm upplevelse, ler Jimmy Joge inför sin andra VM-start i tävlingskarriären.

03-10-20 Daniel Carlsson har fortfarande chans vinna JVM
Daniel Carlsson har efter misstaget i San Remo ägnat sig åt fysisk träning och andra viktiga förberedelser inför Katalanska VM-rallyt.
- Nu har vi lagt det bakom oss och satsar för fullt på de två återstående tävlingarna i Spanien och Wales, menar Daniel. Nu gäller det att prestera optimalt, säger han och de kommer satsa "maximum attack" med sin Suzuki Ignis S 1600 nere i Spanien.
- Vi har fortfarande en mikroskopisk chans att vinna mästerskapet. Man får bara hoppas på att både Tirabassi och Canellas inte får någon enkel resa på deras favoritunderlag, asfalt.
- Vi sätter kanske inte högsta fart från start, men om vi märker att bilen känns bra och har de rätta inställningar kommer det successivt bli det "flat out" på de krokiga vägarna. Vi vill så gärna göra en snygg avslutning på säsongen för både Suzukiteamet och oss själva, berättar Daniel till sist.
Prognosen för nästa helg skvallrar om att det kan komma in vissa regnmoln under tordag och fredag. Efter att ha bevittnat WRC-ekipagen i San Remo och Korsika så kan det faktiskt bli rena lotteriet om det faller nederbörd på den det svarta underlaget.
Under måndag-onsdag är det träning som gäller. Vi följer sedan upp med kommentarer och analyser av specialsträckorna på
www.danielcarlsson.com någon gång under onsdag kväll, innan starten på fredag morgon!
Nu finns det även nya DC-kepsar att köpa i färgerna svart eller mörkblå! De femtio första som beställer en keps betalar 100 kronor styck, plus exp. avgift och porto!!

Rallye de France-Tour de Corse October 15-19 2003
Round 12 of 14 WRC Events
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-10-09 Andreas Eriksson, kör Englands VM-rally
Det står nu klart att Andreas Eriksson, nybliven svensk mästare i rallyns tungviktsklass för trimmade 4-hjulsdrivna bilar med sin Ford Focus WRC, kommer att köra det engelska VM-rallyt i november.
- Jag har hela tiden haft som mål att köra i största klassen och mer internationellt, berättar Andreas Eriksson, som har tre junior-SM guld för tvåhjulsdrivna bilar innan han i år tog steget upp i största klassen och direkt blev svensk mästare.
- Mina sponsorer har nu gått in och hjälpt mig ytterligare för att vi ska kunna åka i England och jag kommer bl.a. få samma däck från Pirelli som VM-teamen åker på, fortsätter han. Samtidigt är han ödmjuk inför uppgiften att köra ett VM-rally.
- Det är min första säsong i en WRC-bil och i England kommer vi köra mot hela världseliten men vi kommer absolut försöka ge dem en match, berättar han.
Andreas, kartläsaren Pecka Svensson och teamet kommer att bege sig till England den 1:a november för att upprätta sin bas i Cardiff.
- Det här är en viktig satsning och vi kommer att ta med oss 12 personer för att sköta bilen i England. Vi har också fått bra stöd från Fords VM-team som kommer bistå oss med delar om det behövs, avslöjar teamchefen Mats Thörnberg.
Svenska Ford har direktkontakt med Malcolm Wilson på M Sport som leder Fords VM-team.
- Jag har diskuterat personligen med Malcolm, som har följt Andreas utveckling de senaste åren, och de har lovat att hjälpa Andreas och teamet, berättar Peter Chadwick, informationschef på Ford.
- Ett bra resultat i England är också ett bra sätt att visa upp sig för VM-teamen avslutar Andreas Eriksson.
Efter England, som markerar slutet för årets VM-cirkus, är Andreas sikte inställt på en ny SM-säsong som inleds med Bergslagsrallyt 3:e januari. Efter detta kommer man ställa upp i det svenska VM-rallyt som går av stapeln i Karlstad 5-8 februari.

03-10-06 Jimmy Joge nöjd med VM-debuten
- Det var väldigt skoj att det gick så bra. Synd att vi tappade fyra minuter på en sträcka. Vi fick problem med bränsletillförseln.
- Å andra sidan händer det alltid något på en så lång tävling som San Remo. Per-Gunnar Andersson punkterade t ex på en sträcka och tappade tre minuter.
Jimmy Joge summerar debuten i junior-VM i rally. Östgöten slutade på nionde plats i Super 1600-klassen medan teamkompisen i det svenska juniorlandslaget, Per Gunnar Andersson slutade sexa. Den tredje svensken i VM-klassen - Daniel Carlsson,Säffle - bröt, men ligger ändå på tredje plats totalt i sammandraget, bara 10 poäng efter ledaren.
Tävlingen i San Remo var lång - närmare 40 ss-mil under tre dagar. Och sträckorna var minst sagt krävande:
- Det var krokig asfalt och häftiga diken. Men det tänkte man konstigt nog inte på under tävlingen. Det var mest innan - under träningen - som det kändes obehagligt med alla stup utan räcken på ytterkanterna...
Men noterna och samarbetet med codrivern John Stigh - det var VM-debut för hans del också - fungerade perfekt.
Peugeot-teamet kunde ha valt en lättare tävling för VM-debuten. Svenska rallyförare är inte precis kända för att åka fort på asfalt. Och San Remo anses bjuda på världens tuffaste VM-vägar på just det underlaget:
Läs mer

03-10-05 Stark PG Andersson bäste svensk i San Remo-rallyt
Fullfartssnurrade två gånger i rallyts slutskede PG Andersson blev bäste svensk i det italienska VM-rallyt, San Remo-rallyt. Den 23-årige svenske mästaren och juniorlandslagsmannen slutade på 19:e plats totalt i rallyt och sexa i Super 1600-klassen med sin blågula Renault Clio. Men det blev ett dramatiskt slut för svensken sedan regn under söndagsförmiddagen gjort asfaltssträckorna såphala.
- Vi körde på nylagd asfalt med en tunn vattenhinna ovanpå. Det var som att köra på snö utan dubbdäck, inleder PG om balansakten i svindlande farter längs alpsluttningar i nordvästra Italien.
- Vi fullfartssnurrade två gånger på de två avslutande sträckorna, men det gick bra - vi tappade varken nämnvärt i tid eller förstörde något på bilen, berättar han.
Söndagsetappen fick en dramatisk inledning i den tvåhjulsdrivna Super 1600-klassen och som troligen påverkade resultatlistan. Britten Meeke körde av och blev stående rakt över vägbanan. Ingen av de efterföljande bilarna kunde passera.
Läs mer

03-10-04
PG Andersson bäste svensk i San Remo-rallyt
Med en 24:e plats totalt och en tionde i Super 1600-klassen är PG Andersson, Renault Team Sweden, bäste svensk det italienska VM-rallyt, San Remo-rallyt, efter den andra etappen. Elva och 1.31,0 efter Andersson är kollegan i det svenska juniorlandslaget, Jimmy Joge. Daniel Carlsson har brutit VM-deltävlingen efter ett tekniskt fel tidigare under lördagsetappen.
- Allt går enligt plan, det viktiga är att göra bra sträcktider, därför bortser vi från gårdagens punktering då över tre minuter förlorades, berättar Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden och tillika PG Anderssons mentor.
Kruse fortsätter:
- Det är PG s första VM-rally på asfalt, och han är med för att lära sig, precis som juniorlandslagskollegan Jimmy Joge. Därför ska vi inte ha överdrivet stora förväntningar på någon av dem.
- De måste prova och testa för att lära sig underlaget.
Fredagens punktering innebar att PG Anderson har haft en lång resa genom resultatlistan under lördagen. Han startade som 32:a, efter bl a Joge, och har sedan dess kört upp sig genom bra sträcktider som har varit bland de sju-åtta främsta i Super 1600-klassen under lördagen.
- Det har gått bra även om vi har haft en del motorstörningar under dagen. Vi tappade exempelvis 40 sekunder på den sista sträckan, men Renault-teamet har jobbat hårt på att få dem avhjälpta och allt förefaller att nu fungera bra, berättar PG Andersson, på väg till nattuppehållet i San Remo efter den sista servicen.
Han säger sig köra lugnt och kontrollerat, allt enligt stallchef Kruse och den tillfälliga kartläsaren, rutinerade Per Carlssons, råd.

03-10-04 Daniel Carlsson tvingades bryta i San Remo
Daniel berättar från mitt på specialsträcka 7 att de är tyvärr tvungna att kasta in handduken i årets Rallye San Remo! Anledningen till att de nu fick bryta var på grund av en avåkning som gjorde bromsarna näst intill obrukbara. I en senare del av sträckan for sedan de av vägen, så illa så att de inte längre kunde fortsätta.
Läs mer på
www.danielcarlsson.com

03-10-03
Tuff inledning för PG Andersson i San Remo
Inledningen på San Remo-rallyt har blivit tuff för PG Andersson och Renualt Team Sweden. Efter att ha lyssnat till teamchef Jonas Kruses goda råd om att ta det försiktigt från start tappade PG närmare minuten på den andra specialsträckan.
- Killarna undrade vad som hänt, vad som var fel på bilen, efter den andra sträckan. Jag hade bara lytt deras goda råd om att ta det lugnt, berättar PG och drar på smilbandet en aning.
Väl på den tredje, fjärde och femte sträckan gick det bättre. Han var åter bland de tio främsta i Super 1600-klassen. Men på den sjätte sträckan, första etappens sista, körde han punktering.
-Tre minuter försvann, berättar stallchef Kruse. Men annars har det gått bra berättar han direkt från serviceplatsen.
I stort är Jonas nöjd med PGs debut på asfalt i JVM.
- Det handlar om att köra lugnt och förståndigt, vi är med för att lära, säger han.
Bernardi leder Super 1600-klassen på 1.39.31,7 (15:e plats totalt) medan totaltiden för PG är 1.46.20,1 (32:a plats totalt).

03-10-03
Daniel Carlsson tvåa efter första dagen
På sista sträckan råkade Daniel och Mattias ut för ett problem med växellådan. Det var växelföraren som krånglade, men de är nu på väg in i servicen för att byta växellåda inför morgondagen.
Summerar vi dagens etapp så kan man trots allt konstatera att det gått helt och hållet Daniels väg! Faktum är att fem av de sex högst placerade förarna i mästerskapstabellen har under dagen hamnat i trubbel på ett eller annat sätt, som gjort att de nu ligger långt ner i resultatlistan. Daniel och Mattias hade, om man får uttrycka, en relativt "komfortabel" resa genom rallyts sex första specialsträckor. Bortsett då från missödet med växelföraren. Sträckplaceringarna har varit enligt följande: 4, 2, 2, 4, 3 och 5. Med andra ord en jämn och säker körning genom hela den första "ronden", utan någon sträckseger dock.
I sammandraget finner vi DC på en andraplats, 1 minut och 24.5 sekunder bakom ledande Baldacci i en Fiat. I morgon väntar VM:s längsta asfaltssträcka, Teglia, som emellertid ska köras två gånger. Den mäter över 52 kilometer och förarna får ägna sig åt rejäla rörelser med ratten, innan de korsar mållinjen.
Vi väntas få en kommentar på hemsidan
www.danielcarlsson.com från Daniel eller Mattias när de anlänt till serviceuppehållet senare i kväll!

03-10-03
Daniel Carlsson på TV-sporten ikväll
TV-Sporten klockan 22.00 ikväll är det planerat att sändas ett inslag om Daniel Carlsson.

RALLYE SAN REMO - RALLYE D'ITALIA October 1st - 5th 2003
Round 11 of 14 WRC Events
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-10-02
Dags för ny VM-sensation av PG Andersson?!
Laddad, fokuserad och väl förberedd. Med asfaltsseger i danska mästerskapet och hundratals varv på racingbanan kommer rallyjunioren och Super 1600-mästaren, PG Andersson, till start i det italienska VM-rallyt som avgörs fredag-söndag i San Remo.
- Bilen och jag mår bra, hälsar glatt den 23-årige Renault-föraren från det småvarma nordvästitalien.
Efter framgången i det finska VM-rallyt är PG Andersson ett hett namn även utanför landets gränser. Värmlänningen ledde junior-VM-klassen Super 1600 vid sin JVM-debut med 1,5 minut när han tvingades att bryta på den 15:e sträckan p g a ett tekniskt fel. Inte mindre än sju sträcksegrar i den blå-gula Renault Clion hade grundlagt ledningen.
Nu står ett nytt uppdrag på PGs lista; officiell asfaltsdebut i asfaltsrallynas rally &endash; San Remo-rallyt. I sitt yrke som asfaltsläggare är han mycket bekant med detta underlag som annars inte ses som särskilt populärt bland traditionellt bredsladdande svenskar.
- Men jag trivs bra på asfalt. Jag har tränat med långloppsracing, kört tävling i Tyskland och allra senast i Danmark.
- Bortser vi från att det slutade med en brutal krasch i Tyskland, så har det gått jättebra - jag har vunnit, berättar han.
Läs mer

03-10-02
Daniel Carlsson har avslutat sitt fullfartstest
Daniel och Mattias har just avslutat sitt fullfartstest och DC kände att det hela gick bra. Vi körde på torr fin asfalt och gjorde därför inga justeringar med bilen inför starten i morgon bitti, berättar han. Genomkörningen av specialsträckorna var avklarat redan på onsdagseftermiddagen och Daniel tyckte att det flöt på som det skulle. Karaktären på sträckorna är som bekant krokig och knixig, så hastigheten förutspås inte bli så hög under rallyt.
Man bör dock vara ytterst vaksam på att underlaget snabbt kan skifta från torr till våt asfalt. Faktum är att i regionen som rallyt körs så trycks det upp vatten igenom asfalten och det kan på vissa partier bildas som "dagg" på vägbanan. Mestadels av de sträckor som rallyt körs på har man även lagt ny asfalt. Ny asfalt och vått underlag är ingen bra kombination, eftersom det får till följd att vägen blir oerhört svårkörd och halkig. Ett av de stora problemen för bilarna kommer därför vara att hitta ett spårval som är det mest vägvinnande under tävlingen.
Väderprognosen för helgen säger att det kommer vara uppehåll och regnfritt, men det kan emellertid skifta fort på grund av årstiden. Daniel och Mattias utgångsläge är att nöjda i fall de skulle komma bland de tre första. Sedan kommer de att successivt öka målsättningen ju längre rallyt pågår. Målet är också att försöka hålla Tirabassi bakom sig i sammandraget på söndagseftermiddagen. Det blir tufft, säger Daniel! Allt kan hända och pressen ligger definitivt på fransmannen, betonar Daniel till sist!Läs vidare på
www.danielcarlsson.com så återkommer vi med nyheter och ytterligare kommentarer från DC och MA efter morgondagens etapp...!

03-10-02
Tre svenskar i Italiens VM-rally
Inte mindre än tre svenska rallyjuniorer finns med i startlistan när Rally VM rullar vidare i helgen. Hela veckan har trion - Daniel Carlsson, Säffle, Per Gunnar Andersson, Årjäng och Jimmy Joge, Motala - funnits på plats i San Remo för att köra genom sträckorna och skriva noter. Ja, egentligen har de varit fyra. Men karlstad-föraren Oscar Svedlund kommer inte till start, sedan VW Motorsport beslutat att hoppa av sin satsning i Junior-VM.
Sammanlagt startar ett 25-tal juniorer från inte mindre än 14 länder i tävlingen, som är en av VM-seriens tuffaste och mest krävande deltävlingar. Inte mindre än 39 mil specialsträckor ska köras under de tre tävlingsdagarna, med start på fredagsmorgonen och målgång på söndageftermiddagen den 5 okt. Och det är inga småsnuttar precis - längsta sträckan är Teglia-sträckan. Teglia är inte mindre än 5,3 mil lång - och ska dessutom köras två gånger.
- Den är enorm - inte en enda raksträcka. Det svänger hela tiden. Och så är det stup på ena sidan och bergväggar på den andra, kommenterar VM-debutanten Jimmy Joge.
Värmlänningen Daniel Carlsson kör för japanska Suzuki och är en av stjärnorna i Junior-VM. Daniel ligger för närvarande tvåa sammanlagt, tio poäng efter ledande fransmannen Brice Tirabassi, som kör en Renault Clio Super 1600.
För PG Andersson är det VM-debut på asfalt. Den unge värmlänningen testade VM-motståndet i det finska VM-rallyt och ledde när han bröt. Men nu är det krokiga asfaltvägar och inte snabba finska grusvägar det handlar om för PG som kör en Renault Clio Super 1600 för det svenska Renault-teamet.
För Jimmy Joge - som kör en Peugeot 206 Super 1600 för det svenska Peugeot-teamet - är det VM-debut. Men östgöten har kört träningen inför både Tysklands och Finlands VM-rallyn tidigare i år och är väl förberedd på det som väntar:
PG Andersson har valt att låna in en codriver som åkt utomlands tidigare - Pär Carlsson - medan Jimmy Joge kommer till start med sin ordinarie codriver John Stigh.
- Jimmy och John har åkt tillsammans sedan debuten och är väldigt samspelta. Därför vill jag inte skilja dem åt. Även unga codrivers måste få känna på internationell hetluft för att utvecklas, säger teamchefen, rallyveteranen Gert Blomqvist.
Gert finns på serviceplatsen i Inperia, några mil från San Remo, där de två svenska Italiendebutanterna kamperat ihop:
- Vi hjäps åt med det praktiska och samarbetar bra. Man måste vara lite praktisk också, fast vi är konkurrenter ute på sträckorna, ler Renault-basen Jonas Kruse.
Junior-VM finns med i hälften av årets VM-rallyn. I övriga tävlingar avgörs VM-serien för Stora Grupp N, rallysportens största standardsklass sett till motoreffekten.
I Junior-VM kör alla förare så kallade Super 1600-bilar. Det är små, tvåhjulsdrivna bilar med motorer på 1600 cc. Bilarna liknar vanliga standardbilar - men det är också allt. I själva verket handlar det om små, specialbyggda rallyraketer byggda efter ett strikt, tekniskt reglemente och med imponerande prestanda. Även priset är imponerande. Räkna med runt en miljon per bil - och då levereras den som byggsats! Sammanlagt är inte mindre än åtta bilmärken representerade i klassen - Fiat, Suzuki, VW, Peugeot, Renault, Opel och Citroen.
Tidplan:
Torsdag 2 okt:
Cermoniell start, San Remo
Fredag 3 okt:
06.30. Första bil startar från San Remo.
08.38. Första bil startar på ss 1 (Perinaldo, 12,4 km)
16.42. Första bil startar på dagens sista sträcka, ss 6 (Ceppo, 36,4 km)
20.13. Första bil återvänder till etappmålet i San Remo
Lördag 4 okt
07.00. Första bil startar från San Remo.
09.20. Första bil startar på ss 7 (Teglia, 52,3 km)
15.52. Första bil startar på ss 10 (Teglia andra gången, 52,3 km)
19.20. Första bil återvänder till etappmålet i San Remo
Söndag 5 okt
07.00. Första bil startar från San Remo.
09.09. Första bil startar på ss 11 (Vignai, 26,5 km)
13.10. Första bl startar på ss 14 (Colle d´Oggia, 21,5 km)
15.30. Första bil till slutmålet i San Remo

03-09-28 Daniel Carlsson på plats i San Remo
Daniel och Mattias är nu på plats nere i Italien och är 100 %-igt inställda på att försöka köra för mästerskapstiteln i JVM 2003! Under lördagen genomförde Suzukiteamet ett däck- och väghållningstest på torrt underlag. Daniel upplevde att den 1,5 kilometer långa asfaltssträckan som de körde på var ganska aggressiv och tyvärr inte helt lik de vägarna som sedan förekommer under rallyt. Daniel hann att köra cirka 50 kilometer med sin Ignis. Han hoppas dock på att kunna få tillräckligt med intryck från specialsträckorna under rekognoseringen, som pågår mellan måndag och onsdag. 
Suzukis och Daniels målsättning är att sätta press på Tirabassi från start eftersom det är fransmannen som har favorittrycket på sig. Faktum är att det trots allt återstår trettio poäng att slåss om, så mycket kan ännu hända! Obekräftade uppgifter gör även gällande att LMS Racing, teamet som bla Oscar Svedlund kör i, inte kommer till start till de tre sista tävlingarna. Orsaken är emellertid inte fastställd. På torsdag levererar vi ytterligare kommentarer från Daniel inför starten på fredag!
Nyheter på hemsidan är att vi också lagt ut bilder från Rally Hokkaido!
Här får ni till sist en länk över en ny snabbfråga på hemsidan!
Kommer Daniel och Mattias att vinna i San Remo?

03-09-19 Per Carlsson bredvid PG Andersson i rally-VM
En av världens mest rutinerad kartläsare i rally, svensken Per Carlsson, går in som kartläsare åt den svenske mästaren och juniorlandslagsmannen, PG Andersson, i det italienska VM-rallyt om två veckor.
- Bytet av kartläsare sker i samförstånd med PGs ordinarie kartläsare, Jonas Andersson, berättar Jonas Kruse, stallchef för Renault Team Sweden.
- Syftet är att ta tillvara på all den rutin inom exempelvis spårval på asfalt och coaching som Per har samlat på sig från 100-talet VM-rallyn och överföra den till PG och Jonas, fortsätter Kruse samtidigt som han betonar att Per Carlssons inhopp är tillfälligt.
- Som det är idag kommer Jonas Andersson att åka med PG igen i det spanska VM-rallyt i slutet av oktober.
Läs mer

03-09-17 Hyundai drar sig ur WRC 2004
Ett pressmedelande från Hyundai Motorsport förkunnar att de drar sig ur VM-cirkusen efter denna säsong, för att delvis komma tillbaka 2006 och fullt ut 2007! Hyundai fullföljer emellertid sitt program 2003 med MSD, trots uppenbara samarbetssvårigheter de emellan. Hyundai kommer under de kommande två åren bland annat fokusera på tester och utveckling av en ny bil och starkare motor. Koreanerna betonar samtidigt att de inför framtiden bör lägga upp en tydligare och mer hållbar strategi i sin motorsportsatsning för att återkomma som ett konkurrenskraftigt WRC-team! Läs mer wrc-nyheter på www.danielcarlsson.com

WRC Kalender 2004
Monte Carlo Rally 23-25 januari
Swedish Rally 6-8 februari
Rally Mexico 11-14 mars
Rally of Argentina 30 april -2 maj
Cyprus Rally 14-16 maj
Acropolis Rally 28-30 maj
Rally of Turkey 24-27 juni
Rally of New Zealand 15-18 juli
Rally Finland 5-8 augusti
Deutschland Rally 18-20 augusti
Rally of Japan 2-5 september
Rally GB september 16-19
Rally of Italy 30 september -3 oktober
Tour of Corsica 14-17 oktober
Catalonia Rally 28-31 oktober
Rally Australia 11-14 november

TELSTRA RALLY AUSTRALIA 5th-7th September 2003
10th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-08-29 Daniel Carlsson har skrivit fabrikskontrakt med Peugeot Sport 2004!!
-Jag är mycket nöjd över att nu kunna presentera denna rallynyhet för svensk media.
-Det är en fantastisk utmaning och möjlighet för mig att nästa år få köra åtta VM-tävlingar i en konkurrenskraftig Peugeot 206 WRC.
-Jag känner mig oerhört stolt och glad att få representera Sverige i nästa års rally-VM! -Det kommer också bli värdefullt för mig att vara med på alla tester som Peugeot kommer genomföra under 2004. Daniels målsättning för nästa år är att successivt öka dem egna kraven på att prestera så bra resultat som möjligt. 
-Fabriksstyrningen i Peugeot ser jag som ännu ett steg på vägen mot att bli rallyvärldsmästare någon gång i framtiden! 
-Jag vill framhålla Mats Karlsson och Leif Asterhag som två betydelsefulla aktörer som i ett tidigt skede av min rallykarriär varit med och bidragit till mina goda resultat.
-Bland annat för min hittills största framgång då jag kom sjua totalt i Svenska Rallyt 2001 i en Toyota Corolla WRC.
-Till sist vill jag emellertid tacka Suzuki för att ha underlättat övergången till Peugeot Sport, samt definitivt betona att mitt främsta mål är att försöka vinna JVM med Suzuki Motorsport 2003!
Läs mer

03-08-29 Daniel Carlsson testade inför "Rally Catalunya"
Daniel Carlsson har precis avslutat ett två dagars asfaltstest inför "Rally Catalunya" som genomförs i slutet av oktober. Han säger sig vara nöjd med bilen och Daniel hann med att köra cirka 180 kilometer SS. De detaljer som Suzuki fokuserade på under dessa bägge dagar var hjulupphängningen. Det var främst inställningar av stötdämpare och krängningsarmar som man ville förbättra inför årets första "riktiga" asfaltsrally i JVM-serien.
Det var klart positivt och inspirerande för framtiden att få så många mil i kroppen säger Daniel. Han vill emellertid poängtera att det skadade ögat har gjort att han inte har kunnat haft en helt optimal säsong. Faktum är att ögonskadan har stört mycket av Daniels förberedelser såsom fysisk träning och 100 %-ig avståndsbedömning.
Mattias kommer att möta upp med Daniel i Frankfurt under fredagen. Sedan flyger de vidare till Perth, Australien, där de ska köra Recce (måndag-onsdag) inför en eventuell start nästa år! Därefter åker de till Japan för att medverka i Hokkaidorallyt (13-14 september) med sin Suzuki Ignis S 1600, som förmodligen får VM-status nästa år då kalendern med stor sannolikhet utökas från 14 till 16 rallyn. Vi ska försöka hålla regelbunden kontakt med Daniel och Mattias under rallyt i Japan, plus att vi kommer skapa en länk till rallyts officiella resultatlista. Hemkomst beräknas bli tisdagen den 16 september för Sveriges nya WRC-förare?
Läs mer på www.danielcarlsson.com

03-08-21 JWRC-tävlingen från Finland på Eurosport
Nu på lördag morgon 23 augusti klockan 00.45 sänds ett sammandrag frånr JWRC-tävlingen från Finland! Vi får hoppas på mycket värmländskt i rutan då med segrande Daniel Carlsson och Suzuki, Oscar Svedlund, VW Polo och PG Andersson Renault Clio!
03-08-14 Daniel Carlssons bildkollage från Finlands VM-rally
Ni kan nu gå in och titta på det bildkollage som togs under Finlands VM-rally 2003
www.danielcarlsson.com

03-08-10 Daniel vann Suzukis första VM-seger i Finland
Daniel Carlsson och codrivern Mattias Andersson tog Suzukis första VM-delseger någonsin i det Finska VM-rallyt som avslutades under söndagen. Daniel dominerade Junior-VM klassen totalt i sin knallgula Suzuki Ignis och vann 15 av de 23 fartsträckorna. Nu har Daniel stärkt chansen att vinna JWRC-guldet totalt!
Äntligen log lyckofen åt Daniel Carlsson och Suzukis JWRC-team. Daniel har varit den stora stjärnan i junior-VM sedan första deltävlingen i år, Monte Carlo-rallyt, men oturen har hela tiden lagt kroksben. Efter att ha visat överlägset tempo i såväl Monte Carlo som Turkiet tog dock Daniel en andraplats i det grekiska Akropolisrallyt för en månad sedan och i finska Jyväskylä fick han äntligen ställa sig högst upp på prispallen.
- Äntligen! Den här gången höll det hela vägen, jublade en överlycklig och lättad Daniel efter målgången. Det här har vi gjort oss förtjänta av, både jag Mattias och hela Suzuki-teamet som gjort ett kanonjobb.
Läs mer

03-08-10 Daniel Carlsson överlägsen i Finland
Daniel Carlsson avslutade årets finska VM-rally med två sträcksegrar. Punkteringen under fredagen tände Daniel som var fast besluten att plocka in det han förlorat. Lite hjälp fick han av Tirabassi som själv råkade ut för en punktering. Men denna eftermiddag var det dags för en JVM-seger säkrad nu med 58 sekunders marginal.
Oscar Svedlund som trots sin stora tidsförlust i fredags visat framsteg med fina sträckresultat. Idag kunde Oscar ta en sträckseger men var förstås ohjälpligt sist bland de åtta bilarna i mål.
För svensk del har JVM varit mer intressant än jakten i WRC-klassen där estländaren slutligen vann före en friskt kämpande Petter Solberg i kamp med Richard Burns om andraplatsen.
Man ska heller inte glömma Tobias Johansson på trettonde plats alldeles i hasorna på fabriksteamen. Svenska rallyjuniorer har visat sin kapacitet.


03-08-10 Daniel Carlsson nära triumf i Finland
Daniel Carlsson har kört med marginal på dagens sträckor för att säkra sin triumf. Vägarna idag håller en förhållandevis bra kvalitet om man jämför med tidigare genomfarter i rallyt. Avslutningsvis kan man säga att vädret här runt Jyväskylä varit av skiftande karaktär. Soligt, 25 grader på förmiddagen för att sedan slå över till blåsigt, regnigt och 15 grader på eftermiddagen! En sträcka återstår och nu hoppas teamet kunna värma sig med en seger här i Finlands VM-rally för Daniel, Mattias och Suzuki Motorsport!

03-08-09 Daniel Carlsson drar ifrån i JVM
Utgångsläget var inte det bästa när Daniel Carlsson gav sig ut på lördagens etapp. Hela 1,20 skulle plockas in på ledaren Tirabassi. Men för Daniel Carlsson är inget omöjligt. När målet var nått efter lördagens etapp var säffleföraren i klar ledning. Av dagens sju sträckor var Daniel snabbast på sex bland de officiella JVM-förarna. När rallyt avslutas imorgon är övertaget 42 sekunder.

03-08-09 PG tog 7 sträcksegrar i finska VM-rallyt innan motorn gav upp
Den svenske rallyjunioren Per-Gunnar "PG" Andersson, Renault, ledde JVM-klassen Super 1600 i det finska VM-rallyt när han tvingades att bryta på lördagseftermiddagen. Ledningen togs då över av Daniel Carlsson, som fram tills dess varit distanserad av "PG" Andersson.
Den 23-årige junirolandslagmannen i rally hade stundtals en ledning i klassen med ca 1,5 minut innan det tog stopp på den femtonde specialsträckan. Innan dess hade han bl a vunnit den legendariska Ouninpohja-sträckan, med alla sina brutala hopp och oerhört snabba och svårkörda partier, båda gångerna som den kördes.
- Det hann med att bli några rejäla flygturer, hade vi haft riktiga vingar så hade vi nog lättat upp i det blå, berättar PG Andersson som denna säsong har kontrakt med det svenska Renault-teamet under tidigare förbundskaptenen Jonas Kruses ledning.
Läs mer

03-08-09 PG Andersson ute ur Finlands VM-rally
Ett tekniskt fel stoppade PG Anderssons framfart i JVM-debuten. Det hände på SS 15 och efter tre sträcksegrar och säker ledning under dagen. Hans insats så långt i detta rally borde ge honom en full JVM-satsning nästa år.
Daniel Carlsson drog ytterligare ifrån Tribassi i JVM-kampen och leder med drygt 20 sekunder inför dagens långkörare   Moksi-Leustu med sina 40,96 km.


03-08-09 Daniel Carlsson till JVM-ledning igen
Återigen är det dubbelt Värmland i S 1600-klassen. Samtidigt som PG Andersson tog dagens tredje sträckseger så passerade Daniel Carlsson Tirabassi i JVM-kampen. PG vann den 33,24 km långa sträckan 5,5 sekunder före Daniel och har ett säkert övertag med 1,28 inför dagens fortsatta äventyr.

03-08-09 PG inledde med två sträcksegrar
PG Andersson inledde lördagens etapp i S 1600-klassen med två raka sträcksegrar och en tredjeplats. Han leder nu med 1.20 före Tirabassi när tre av dagens sträckor är körda. Det kan vara lite förvirrat för PG kör inte om JVM-poäng och finns inte med bland de officiella JVM-tävlarna. Efter en punktering igår halkade Daniel Carlsson till fjärde plats. Glädjande nog har han fått häng igen. JVM-ledaren Tirabassi tappade 41 sekunder på Daniel som nu är uppe på andra plats endast 9,5 sekunder bakom. Under dagen väntar rallyts längsta sträcka på 40,96 km. Närmast väntar SS 14 som är Ouninpohja (33,24 km), även körd som SS 12 på förmiddagen som PG vann 4,7 sekunder före Daniel.

03-08-08 Svensk rallyjunior leder Super 1600-klassen finska VM-rallyt
Det är en svensk sensation på gång i det finska VM-rallyt. Efter den första etappen leder den svenske juniorlandslagsmannen, Per-Gunnar "PG" Andersson, juniorklassen Super 1600 med sin blågula Renault Clio. Svensken har gjort en imponerande körning under fredagen på de snabba grusvägarna kring Jyväskylä i mellersta Finland.
- Det känns bara fint, och vi har öppnat faktiskt lite beskedligt, berättar 23-åringen från Årjäng som gör VM-debut i Neste Rally Finland.
- Det är främst för att lära inför nästa år då målsättningen är att köra hela JVM-serien, i år kör jag de fyra sista JVM-tävlingarna vilket gör att jag inte finns med i den officiella resultatlistan för JVM, berättar han vidare.
Men med 5,6 sekunders försprång till JVM-föraren Tirabassi, även han i en Renault Clio, är PG Andersson onekligen rallyvärldens snabbaste junior just nu.
Läs mer

03-08-08 Värmländsk dubbel i Finland
Under pågående VM-rally i Finland har två värmländska förare en duell om tätplatsen i JVM-klassen S1600. Att Daniel Carlsson skulle tillhöra täten i sin Suzuki Ignis var väl ingen större överraskning. Men PG Andersson i sin debut med Renault i klassen följer bra och ligger efter sju körda sträckor endast 7,5 sekunder efter Daniel på andra plats. Oscar Svedlund tappade flera minuter på SS 7 och har rasat till sista plats bland de 14 återstående. Av fredagens etapp återstår tre sträckor varav SS 8 och 9 är drygt två mil långa. Etappen avslutas med den Superspecial som inledde den finska VM-tävlingen igår.

NESTE RALLY FINLAND 8 - 10 August 2003
9th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-08-07 SvT visar finska VM-rallyt på söndag
SvTs sändningar från rally-VM och -SM är mycket populära bland landets TV-tittare. Med 705.000 tittare, enligt mediamätningsföretaget MMS, vid en sändning och utan repris, toppar hittills Svenska Rallyt listan över motorsportsändningar i TV.
- Men det är också många tittare på sändningarna från de andra VM-tävlingarna.
- Exempelvis sågs det turkiska VM-rallyt av 320.000 personer, vilket är bra för en sändning på sen söndagseftermiddagstid, berättar Johan Ejeborg, ansvarig för SvT Sports motorsportbevakning.
Från det finska VM-rallyt visar SvT1 på söndag, med start 16.30, ett 30 minuter långt sammandrag av tävlingen. Sammandraget kommenteras av Pelle Thörnberg.

03-08-07 Neste Rally Finland - More than a rally
Här följer lite fakta om det finska VM-rallyt, delvis saxat från offciella hemsidor.
Var tionde finne besöker det finska VM- rallyt. Våra grannar är känt som ett bilsportfolk, men dock är det inte enbart rallyt som får dem att vallfärda till Jyväskylä kommande helg.
Under ledning av den forne rallyföraren Simo Lampinen har Neste Rally medvetet utvecklats till ett evenemang, där det erbjuds massor av intressant sevärt för de flesta. På samma sätt arbetar Svenska Rallyt och till viss mån även South Swedish Rally - rallytävlingen ska vara en upplevelse och inte enbart något för de allra mest inbitna.
Sedan 1996, vilket man var först med i VM, har man gett rallyt en s k solfjäders-lay out, d v s varje dagsetapp är koncentrerad till ett visst geografiskt område och med en gemensam serviceplats - se Hagfors i de senaste årens Svenska Rallyt.
Det är intressant med 1996, det var det året som sist en svensk vann en VM-klass i det finska rallyt, det var nämligen Jonas Kruse som med sin pippigula Renault Megane vann F2-klassen före ett koppel finska förare.
Men åter till rallyt. Den traditionella "Rally-veckan" som sedan 1994 anordnats på gågatan mitt i Jyväskylä, har sedan förra året flyttats ner till Paviljongen vid hamnen där hela stora Rally-centret med serviceplatsen för teamen är beläget.
Området döptes till "Party Zone" och när portarna förra året öppnades för första gången, räckte inte de 3.000 beräknade biljetterna till, för rallyfolket den första kvällen. I år har man utökat området till att ta emot 4.500 gäster per kväll. Massor med Rally Show på scenen och bl.a kostnadsfri Rally Expo erbjuds på området.
Redan ikväll startar också rallyt på travbanan Killeri med en SuperSpecialSträcka som i år körs två gånger. Starten går kl 19.oo. Imorgon, fredag, bär det iväg in mot de finska rallyvägarna och dagen avslutas även den på Killeri kl 19.3o och hela tävlingen avslutas söndagen den 10 augusti med stor målgång och partaj samt efterföljande trafikkaos.
79 ekipage är anmälda, varav tre svenska återfinns i JVM-klassen Super 1600; PG Andersson, Renault, Daniel Carlsson, Suzuki och Oscar Svedlund, VW. Endast ett svenskt WRC-ekipage detlar - det är Tobias Johansson som kör tävlingen i utbildningssyfte, vad det nu innebär... Enligt vad regelboken föreskriver omfattar Neste Rally Finland 23SS = 409 km, rallyts totala längd är 1.700 km.
På söndag visas SvT 1 ett 30 minuter långt sammandrag av tävlingen. Sändningen börjar 16.30. Sammandraget kommenteras enbart av Pelle Thörnberg eftersom Jonas Kruse inte kan medverka p g a förklarliga skäl. Däremot medverkar Jonas i timmesprogammet veckan efter.
Göran Björklund

03-08-06 PG Andersson överens med Renault om fyra JVM-rallyn
Står svensk rallysport inför en ny storhetstid? När det finska VM-rallyt startar nu på fredag i Jyväskylä återfinns inte mindre än tre svenska förare i Junior-VM-klassen Super 1600. Det är Daniel Carlsson, Oscar Svedlund och nykomlingen Per-Gunnar "PG" Andersson.
Det är nämligen nu klart att den 23-årige juniorlandslagsmannen och SM-ledaren från Årjäng ska köra resterande fyra JVM-rallyn för Renault.
- Jag ser fram mot starten i Jyväskylä. I första hand ska jag vara med för att lära mig, men också, förstås, för att tävla, förklarar PG Andersson ödmjukt och med stor respekt inför den finska rallytävlingens tuffa karaktär; snabba grusväggar med gupp och krön.
Läs mer

03-07-26 Daniel Carlssons öga läker
Senaste nytt vad beträffar ögonskadan är att Daniel upplever sig kunna se klart bättre och bedömer att rallyt i Finland 7-10 augusti inte längre är inom farozonen!

ADAC RALLYE DEUTSCHLAND 25-27th July 2003
8th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

CYPRUS RALLY 2003 - 20-22nd June
7th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-06-19 Mattias Andessons rapport från JWRC Acropolisrallyt
Äntligen i mål kan vi väl utropa! Visst var det nödvändigt att fullfölja en JWRC-deltävling och dessutom på en andraplats. Nu är vi med i matchen igen och Tirabassi, som nu segrade, har ryckt i sammandraget men vi ger inte upp om att kunna komma ikapp och förbi innan säsongen är slut. Nu är väl vare sig jag eller Daniel av den typen som jublar när vi kommer tvåa och dessutom ser en konkurrent spruta champagne framför oss på målrampen. Men det ger oss än mer bränsle att prestera och framför allt att vinna. Men det kommer!
Läs mer

03-06-08 Värdefulla VM-poäng för Daniel Carlsson
Daniel Carlsson och Mattias Andesson lyckades äntligen att vända den negativa trenden och tog sig i mål på den sista specialsträckan i rallyt och erhåller därmed åtta värdefulla VM-poäng! Daniel och Mattias vann dessutom åtta av de 21 körda specialsträckor. Han berättar om hur oerhört tufft och krävande rallyt var. Han fortsätter med att säga att de hade en bra fight med Tirabassi ända in i mål, fast det hade förstås varit pricken över i:et om vi hade vunnit, menar Daniel. Fransmannen tycktes dock inte ha råkat ut för ett enda problem under hela rallyt och det får ses som en imponerande insats i sig faktiskt.
Läs mer

03-06-07 Tuff dag för Daniel Carlsson i Grekland
Det har varit väldigt tufft i dag, säger Daniel Carlsson i Grekland. D Daniel berättar att sträckorna har varit av ungefär samma karaktär i dag som igår. Mycket sten, knixiga vägar och massor av hårnålar upp i bland bergen, med andra ord. De har i dag haft strategin att försöka öka något på de lite finare partierna och dragit ner på tempot när vägen... ...slutat vara väg, helt enkelt! Han tyckte det var synd att de råkade ut för den där punkteringen på SS 11, men annars har det flutit på förhållandevis bra, ändå.
Läs mer

03-06-06 Daniel Carlsson tvåa första dagen
Daniel Carlsson berättar att det inte har varit någon direkt nackdel att köra så långt bak i startfältet. Faktum är att de har haft en smula tur att vissa bilar brutit, vilket inneburit att det uppstått en lucka på ett par tre till minuter framförvarande ekipage.
Läs mer

03-06-05 Daniel Carlsson med presidentens lyckoamulett i bilen
Daniel Carlsson berättar från Grekland att det känns bra nu när det imorgon kör igång på allvar. Det är oerhört varmt där nere, men han har under veckan varit ute och försökt "anpassa" sig till klimatet. Han säger vidare att det förmodligen är lite tuffare underlag i år mot ifjol.
Läs mer

ACROPOLIS RALLY
6th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-06-05 VM-debut för Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports nya VM-utmanare Skoda Fabia WRC får sitt första elddop i Rally Tyskland om en månad, avslöjade Skodachefen Vratislav Kulháhek när den internationella bilsalongen i Brno öppnades den 6 juni. Besättningar i premiären blir det ordinarie teamet Didier Auriol/Denis Giraudet och Toni Gardemeister/Paavo Lukander som nu först ska avsluta ett framgångsrikt tävlande med den starka och stryktåliga Octavia WRC i Akropolisrallyt och Rally Cypern. Asfalttävlingen Rally Tyskland blir den åttonde av årets 14 VM-ronder. Samtidigt som Fabia WRC nu fasas in som Skodas vapen i rally-VM vill man betona att det andra halvåret 2003 fortfarande gäller som testperiod.
Läs mer

RALLY ARGENTINA
5th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

PROPECIA RALLY NEW ZEALAND
4th round of 14 in the 2003 World Rally Championship
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-03-07 Eurosport visar JWRC från Turkiet
På fredag klockan 21.30 kommer Eurosport att visa ett halvtimmeslångt sammandrag från förra helgens JWRC-tävling i Turkiet. Björn Waldegård ska sitta som kommentator och förmodligen så får vi se Suzukin med Daniel Carlsson i aktion, men också bevittna de miserabla vägförhållandena som rådde där nere i förra veckans rallytävling!
Passa på nu!! Under mars månad sänker vi även priset på DC World Rally:s supportartiklar med 15 procent!!"
www.danielcarlsson.com

03-03-03 Daniel Carlsson summerar Turkiet
Det blev tyvärr inte heller denna gång ur mästerskapsperspektiv någon succé för Daniel och Mattias... Ser man däremot i ett större sammanhang så är prestationen nere i Turkiet ytterligare en bekräftelse på Daniel och Mattias suveräna körförmåga! De ledde med över tre minuter när styrningsproblemet uppstod på SS 13. Fram till och med SS 14 hade de vunnit åtta specialsträckor och varit tvåa på fyra!! Sammanlagt innebär detta att de har segrat i 12 av 19 körda specialsträckor hittills i år! Ett anmärkningsvärd bra facit, får man faktiskt säga! Daniel säger att han inför dagens finalrunda fick "fria tyglar" av teamchefen för att försöka hinna ikapp Katajamäki. Nu uteblev sorgligt nog "jakten på finnen", då en sten for upp under framskärmen och tryckte ihop bärarmen. Tretton kilometer in på sträckan gick det inte att köra bilen längre, så det var bara för Suzukiekipaget att kasta in handduken!!
Läs mer

03-03-02 Daniel var tvungen att bryta
Daniel har tyvärr varit tvungen att bryta rallyt på grund av en brusten bärarm!!!
Det var tyvärr ett simpelt styrningsproblem som uppstod sex kilometer in på SS 13!! Daniel berättar att de ändå hade tur att det inte blev några allvarliga konskvenser, till följd av incidensen...!
Daniel funderar inte värst länge på om de i morgon ska försöka köra in de två och en halv minut som Katajamäki leder med, eller om de ska bevaka den andraplatsen som finns inom räckhåll. De kör definitivt för seger i JWRC-klassen!!
I ledning skulle det vara oförlåtligt om jag hade åkt av på grund av en förarmiss, men i den position jag befinner mig nu är det "flat out" som gäller, konstaterar Daniel och får klartecken från självaste Nobuhiro "Monster" Tajima att gå för totalsegern i rallyt!!
Katajamäki ska på intet känna sig trygg i sin ledarroll inför de avslutande 85 kilometer specialsträcka som återstår av rallyt. Daniel tänker se till att hålla ett såpass högt tempo att finnen absolut ska känna ett "flås i nacken" från den blixtrande Suzukin...! Daniel är med andra ord ruggigt taggad inför dagens drabbning!
Lars Harlin, VD på Suzuki Autoimport AB erbjuder samtliga nuvarande och tillkommande supporters till Daniels supporterklubb ett gratis (!) inträde till Stockholms Bilsalong någon frivillig dag mellan 5-13 april, till ett värde av 120 kronor! Anmäl bara ert intresse för supporterklubben innan den 16 mars genom att skriva ert namn och adress till info@danielcarlsson.com, så översänder vi en inträdesbiljett inom kort. På bilsalongen kommer bland annat Daniel att närvara, samtidigt som gatversionen av Suzuki Ignis S 1600 premiärlanseras i Sverige!!

03-02-28 Daniel Carlsson har slagläge
Sista sträckan slog Daniel och Mattias ner på tempot något! Samtidigt som de olyckligtvis hann ikapp en Ford Puma några kilometer innan mål. Sista sträckan var "ful" och mycket svårkörd eftersom man hade passerat underlaget två gånger på mindre än tre timmar!
Daniel berättar att han nu har slagläge inför fortsättningen! Det finns ingen idé att jaga fransmannen i täten av Super 1600, konstaterar han bestämt. (Kan detta vara spår av rutin, kanske..?!) Han tänker därför försöka köra taktiskt och det spelar ingen roll om Jean-Joseph vinner med så mycket som 15 minuter(!), säger han. Det viktiga är att få med sig 10 poäng i mästerskapet!
Daniel har inget att direkt klaga på utan Suzukin fungerar klanderfritt. Han har i dag kört på mjuka däck vilket har den egenskapen att de går att köra fortare på, men är mer känsliga för punkteringar och dylikt. I morgon sätter de på något hårdare däck för att kunna köra mer "safe", som han utrycker det och det minskar punkteringrisken avsevärt!
De förväntar sig ungefär samma svåra utmaning både på lördag och söndag. Förhoppningsvis kan emellertid vägarna torka upp en smula eftersom prognosen talar om vackert och soligt väder under helgen.
Troligtvis går de ut bland de arton första bilarna imorgon bitti..!
Fortsätt följ dramatiken på
www.danielcarlsson.com

03-02-27 Daniel Carlsson inledde med fjärde plats
Daniel och Mattias har nu startat årets andra JWRC-deltävling! De inledde torsdagens 1500 meter långa publiksträcka med en fjärdeplats. De kände att det var okey med bilen och att man imorgon ska gasa på något... Daniel berättar att Kris Meeke i sin Opel Corsa voltade bokstavligt talat in i mål!! Trots denna incident så tappade han inte mer än 2.1 sekunder på täten..!
Det kommer hur som helst bli en intressant fredagsetapp med många sträckor innehållande svåra och tekniskt krävande partier!
Daniels hemsida
www.danielcarlsson.com kommer efter SS 4 i morgon med kommentarer och tider under rubriken "Resultat" ...!
03-02-26 Daniel Carlsson med full attack i Turkiet
Daniel och Mattias slog till med den bästa tiden på Pirellis shakedown!! Suzukiekipaget körde "flat out" fyra gånger på den två kilometer korta sträckan. Daniel kom in på tiden 1.43.9 min. och där Kosti Katajamäki körde in på en andra plats med tiden 1.48.9 min. En noterbar differens på 2.5 sek / km! Dock körde varken Tirabassi eller Ligato någon shakedown. Karaktären på teststräckan var ungefär som på specialsträckorna, krokigt och tekniskt krävande!
Läs mer

03-02-24 Daniel Carlsson berättar från Turkiet
Daniel Carlsson och Mattias Andersson står inför en mycket spännande vecka. De befinner sig nu i södra Turkiet, närmare bestämt 90 mil från den irakiska gränsen! Suzuki Motorsport hade under lördagen en presskonferens som handlade mest om att prata och mingla med journalister och annat väsentligt mediafolk. Daniel säger att han nu är väldigt "hungrig" på att få sätta sig i Suzukin och prestera resultat. Han känner samtidigt en viss press på sig att ta Suzukin i mål, vilket för Daniel skulle vara första målgången på över ett år faktiskt!!
Läs mer

Uddeholm Swedish Rally, 7-9 February 2003
http://www.swerally.se/
Läs mer World Rally Championship Mailing List

03-01-26
Slutsummering JWRC Monte Carlo
För Suzuki Motorsport så blev inte resultatlistan i Monte Carlo någon lyckad läsning. Förutom Daniel så kom heller inte Teuronen och Canellas till slutmålet... Teuronen åkte av vägen på SS 12 och för Canellas del så var det mekaniska problem som låg bakom. Aava var den enda av Suzukiförarna som nådde målet vid SS 14 och det på en mycket hedersam femte plats, 8.48 minuter bakom segraren Tirabassi, Renault!
Ser man däremot på Suzukins kapacitet och driftsäkerhet gällande resten av JWRC-säsongen så finns det klar potential att placera sig topp tre i något av de återstående sex VM-deltävlingarna, tror teamet.
Läs mer

03-01-25
Daniel Carlsson utesluten i Monte Carlo
Tyvärr blev det ingen fortsättning för Daniel Carlssons framfart efter fredagens enorma uppkörning. Han blev utesluten efter sen ankomst till slutmålet.
På transportsträckan på väg ner till Monaco höll de för hög fart och hamnade i en fartkontroll, vilket gjorde att de kom för sent in i TK:n.
Läs mer på
www.danielcarlsson.com

03-01-24
Daniel Carlsson leker med konkurrenterna
Hur är det möjligt egentligen. Första dagen av JWRC i Monte Carlo har verkligen varit Daniel Carlsson tävling. Efter en punktering på SS 3 som tvingade honom att byta däck har han fullkoomligt krossat konkurrenterna. Från att ha varit 2.36 efter täten och nere på elfte leder säffleföraren nu med hela 1.30 före Tirabassi i en Renault.
- Det som har hänt i dag känns helt overkligt, säger Daniel klart påverkad av hans enorma upphämtning! Det här känns också som ett oerhört lyft i min rallykarriär, säger han. Han berättar vidare att det är underbart att sitta i en bil som omgivningen tidigare inte tippat som någon vinnarbil, det är ett erkännande för Suzukis Super 1600-projekt.
Oscar Svedlund avslutade fredagens etapp med en sjätteplats av de 19 som nådde etappmålket.

03-01-24
Tvära kast i Junior-WRC - Daniel tappade
Ledande Daniel Carlsson fick problem och tappade tio placeringar på tredje sträckan. Daniel var över 3.18 efter sträckvinnande Baldaci i en Fiat. Daniel ligger elva totalt och 2.36 efter nuvarande ledaren Tirabassi, Renault.
Oscar Svedlund avancerade ytterligare två placeringar på sträckan. Befinner sig nu sjunde plats, 2,03 efter ledaren.

03-01-24
Daniel Carlsson till topp trots strul
Daniel Carlsson och Mattias Andersson körde in som sträcksegrare på SS 2!!! Det blev en rejäl marginal ner till tvåan Teuronen, körandes också en Suzuki S 1600. Det är med andra ord efter två körda sträckor dubbelt Suzuki i täten!!
Daniel berättar från transporten att de på första sträcka råkade ut för en bakhjulspunktering 15 kilometer före mål och på sträcka två hamnade de med nio kilometer kvar, bakom en italienare som hade åkt av på sträckan och tagit sig upp på vägen igen...
Otur, men trots detta ledning med 24 sekunder efter två körda sträckor
Oscar Svedlund klättrade två placeringar på SS 2 till nionde plats. Oscar ligger 1:32.8 efter ledande Daniel Carlsson.

03-01-23 Daniel Carlssons fullfartstest kändes bra
Daniel Carlsson och Mattias Andersson har under eftermiddagen genomfört ett fullfartstest med Suzukin och de meddelar att det känns bra inför morgondagens sex specialsträckor! Det gäller bara att köra med insidan nu när underlaget är så skiftande, berättar Daniel. Några tider från dagens shakedown har vi emellertid inte...
Det rapporteras också att vädret kommer att bli kallare under helgen, så vi får se vem som kan dra fördel av det ,eftersom det på ett flertal sträckor finns snö kvar på vägbanan?!
En WRC-nyhet är att Panizzi får innan start 1 minuts tillägg på grund av att hans GPS inte fungerade som den skulle under träningskörningen tidigare i veckan...!

03-01-22 Daniel Carlsson nöjd med Suzukins nya prestanda
Daniel Carlsson berättar att han är nöjd över den nya Suzukins prestanda, som har uppdaterats på en rad punkter, till skillnad från fjolårets modell. Han säger också att det känns bra i kroppen inför rallyt som startar på torsdag. Daniel tycker han och Mattias blivit väl mottagna i teamet, vilket ger en extra trygghet. Vädret är dock skiftande, säger han. Uppe bland bergen är det på vissa partier snö kvar, upp till en meter snövall faktiskt, medan det nere i Monaco är flera plusgrader i luften.
Suzuki har bland annat satt in en starkare motor med bättre vridmoment. Man har också bytt till en ny sekventionell växellåda som gör att Daniel inte behöver använda kopplingen, när han skiftar växel.
Läs mer

03-01-21 Monte Carlo inleder SvTs rallysändningar
TV-Sporten storsatsar på rally-VM under 2003. Det innebär ett digert program med sändningar från samtliga fjorton VM-rallyn samt ett nytt rallymagasin, WRC 2003, om VM och nationell, svensk, rallysport. Monte Carlo-rallyt 24-26 januari är starten.
- Rally är kanske den sport som TV-mässigt utvecklats mest under de senaste fem åren, säger Johan Ejeborg, redaktör.
- I de produktioner som görs från rally-VM befinner vi oss i ett gränsland mellan dramatisk verklighet i traditionellt TV-format och en beskrivande, spel-lik, virtuell värld skapad av datagrafiker, fortsätter Ejeborg.
I redaktionen för programmet ingår även Pelle Thörnberg som kommentator samt Jonas Kruse som ny expertkommentator.
Kruse är både svensk och norsk mästare i rally, samt tidigare förbundskapten för juniorlandslaget i rally. Utöver titeln rallyförare kan han lägga till yrket livvaktsinstruktör på visitkortet. Det innebär att TV-publiken kommer att vägledas med säker hand genom programmen.
TV-Sportens rallysändningar inleds med det klassiska Monte Carlo-rallyt som jämte Safari-rallyt och Akropolis-rallyt, anses som det mest prestigefyllda rallyt att vinna för både förare och fabrikanter.
Rallyt, som avgörs på vägarna längs alpsluttningarna kring furstendömet, är kända för sina högst skiftande underlag; asfalt, snö och förrädisk is, som ställer både förare och bilar på svåra prov. Redan 1911 kördes den första hastighetstävlingen för bilar i Monte Carlo. Under årens lopp har platser och specialsträckor som Col de Turini och Plan de Vitrolles lockat tusen och åter tusentals fanatiska åskådare från Monaco, Frankrike,Italien och övriga rallyvärlden.
Svenska rallyförare som Erik "Carlsson på taket", Björn Waldegård och Ove "Påven" Andersson har under årens lopp skördat stora framgångar och vunnit ryktbarhet för sina insatser i Monte Carlo-rallyt.
Två svenska JVM-förare
I årets rally saknas emellertid svenska förare i den fyrhjulsdrivna WRC-klassen. Däremot finns det med två förare i den tvåhjulsdrivna junior-VM-klassen Super 1600. Det är de båda värmlänningarna Daniel Carlsson, Suzuki, respektive Oscar Svedlund, VW. Monte Carlo är den första av sju deltävlingar i JVM
Ett 25 minuter långt sammandrag visas redan söndag 26 januari, medan en vecka senare är det premiär för det nya rallymagasinet, WRC 2003.
Monte Carlo-rallyt, söndag 26 januari 17.00-17.25 i SvT 2. WRC 2003, rallymagasin med Monte Carlo-rallyt, söndag 2 februari 16.00-17.00 i SVT 1.

03-01-20 VM-premiär i Monte Carlo!
Nu tas första steget i Skoda Motorsports nya 3-årssatsning
Skoda Motorsport ser fram emot årets VM-premiär, Monte Carlorallyt den 24-26 januari, som blir exvärdsmästaren Didier Auriols med spänning emotsedda Skoda-debut, inledningen på en mycket spännande VM-säsong och starten på Skoda Motorsports nya 3-årssatsning.
Skoda Motorsport kommer väl berett till årets högklassiga världsmästerskap i rally för förare och märken och möter toppstallen från Peugeot, Ford, Subaru, Hyundai , delvis Mitsubishi och därtill också Citroën som för första gången deltar i hela serien på 14 tävlingar.
Efter en fullt godkänd insats i fjol genom Kenneth Eriksson och Toni Gardemeister , femma i märkes-VM, räknar Skoda Motorsport med att kunna nå ett ännu bättre resultat i år. Man tror på ett lyft tack vare
1) nya stjärnan Auriol som vunnit Monte Carlo-rallyt tre gånger,
2) allt säkrare körning av unge finländaren Toni Gardemeister,
3) hjälp med utveckling och tester av Kenneth Eriksson och
4) en ytterligare förbättrad Skoda Octavia WRC. 3-årsplan
2003 blir Skoda Motorsports andra kompletta VM-säsong och definitivt inte den sista!
Läs mer

71st Rallye Automobile Monte-Carlo http://www.acm.mc
23-26 January 2003
Läs mer World Rally Championship Mailing List

WRC Rallykalender 2003:
24-26 januari 2003 Rally Monte Carlo (MC)
7-9 februari 2003 Rally Sweden (S)
28 februari - 2 mars 2003 Rally Turkiet (TR)
11-13 april 2003 Rally Nya Zeeland (NZ)
9-11 maj 2003 Rally Argentina (RA)
6-8 juni 2003 Rally Acropolis (GR)
20-22 juni 2003 Rally Cypern (CY)
25-27 juli 2003 Rally Tyskland (D)
8-10 augusti 2003 Rally Finland (FIN)
5-7 september 2003 Rally Australien (AUS)
3-5 oktober 2003 Sanremo Rallyt (I)
17-19 oktober 2003 Rally Korsika (F)
24-26 october 2003 Rally Katalonien (E)
7-9 november 2003 Rally Storbritannien (UK)