23-12-05 Brink Motorsport
premiärvisar nya Teslan inför STCC 2024
Brink Motorsport premiärvisade deras första nya Tesla Model
3 i teamets färger under eCarExpo i Göteborg inför STCC-säsongen
2024.
- Känslan är självklart fantastisk att se vår första
Tesla i Brink Motorsport-färger, den ser tveklöst ut som en
vinnare och ett stort tack till alla partners som gjort det här möjligt.
Nu ser vi fram emot att presentera våra andra två bilar lite
längre fram, säger Tobias Brink.
Brink Motorsport, som tog hand om bronsmedaljen i teammästerskapet
2022, ställde ut Teslan tillsammans med deras huvudpartner Assemblin,
en komplett installations- och servicepartner inom el, värme och
sanitet samt ventilation med verksamhet i Sverige, Norge och Finland.
På plats under mässan var förare Tobias Brink, silvermedaljör
2022, som har siktet högt satt inför 2024.
- Det var en tuff period när leverantören av tävlingsbilarna
misslyckades att leverera till 2023-säsongen. Även om det är
mycket jobb kvar på Teslan så är vi riktigt glada över
att premiärvisa den under eCarExpo. Vi fortsätter att arbeta
inför STCC 2024 med stärkt motivation och med siktet som alltid
satt på toppen av pallen, säger Tobias Brink.
STCC 2024 kör elektrifierad premiär i Göteborg den 8-9
juni för första gången någonsin med det explosiva
Head 2 Head-formatet på en central plats som kommer att avslöjas
inom kort.
Läs mer om STCC 2024 här:
https://www.stcc.se/nyheter/stcc-kalendern-2024-bjuder-p-elektrifierad-racing-i-stder-och-p-banor
23-11-29 Elektrifierad
STCC 2024-kalender med premiär i Göteborg
Kalendern för STCC 2024 är äntligen här med en världsnyhet
i form av premiär och dubbeltävling på Göteborgs
gator, följt av fyra tävlingshelger för totalt sex elektrifierade
tävlingar runt om i Sverige.
Vi är mycket glada över att äntligen kunna spika
en stark kalender i städer och på banor för 2024 tillsammans
med Svensk Bilsport, arrangörer och team, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets
förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund
för att lansera mästerskapets största förändring
någonsin på rätt sätt. En av de största pusselbitarna
är kalendern och här har vi skapat ett robust upplägg med
en mix av stadsevenemang och klassiska banor för att bjuda publik,
partners och tävlande på en fantastisk 28:e STCC-säsong
sedan starten 1996.
CUPRA Sweden PWR kommer att möta ett tufft startfält
under premiären i Göteborg den 8-9 juni där dubbla tävlingsheat
körs i ett intensivt Head 2 Head-format med två förare
som möts åt gången i ett elimineringsupplägg.
28-29 juni körs första traditionella tävlingshelgen på
Ljungbyheds Motorbana där förarna kör enligt STCC Race
Week-formatet med tester, shoot out-kval och ett finalheat på cirka
15 minuter.
Efter sommaruppehållet körs andra stadstävlingen i Helsingborg
den 24/8.
Avslutningen på säsongen blir intensiv på Ring Knutstorp
13-14 september och Grande Finale på Mantorp Park en vecka senare
den 20-21 september där den första elektrifierade STCC-mästaren
ska krönas!
Läs mer om STCC 2024
här.
Kalender STCC 2024
Race 1-2 08-09/6 Göteborg STCC Head 2 Head
Race 3 28-29/6 Ljungbyhed Airport Race
Race 4 24/8 Helsingborg STCC Head 2 Head
Race 5 13-14/9 Knutstorp Newsrace
Race 6 20-21/9 Mantorp Park Grande Finale
23-09-28 Jesper Eriksson
krönt STCC ESPORTS-mästare med provkörning av elektrisk
STCC-bil som pris
Jesper Eriksson är den förste STCC ESPORTS-mästaren
någonsin efter att ha satt snabbaste tid under finalen på
Mantorp Park och kommer att få provköra elektrisk STCC-bil
under STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana som pris.
Deltagarna fick köra de nya elektriska STCC-bilarna digitalt på
stadsbanan i Helsingborg i STCC ESPORTS och sätta snabbaste möjliga
tid.
- När jag såg att priset var att provköra en riktig STCC-bil
så visste jag direkt att detta var något jag ville satsa på
och känslan är sjukt bra, säger Jesper Eriksson.
- Jag åkte ner till Mantorp redan under fredagen för att få
så mycket tid som möjligt i simulatorn. Jag har aldrig varit
så nevös under en tävling, för jag ville verkligen
vinna och få möjligheten att visa vad jag kan göra i en
riktig bil.
20-åringen, som tävlar inom simracing, satte tiden 27.264 under
finalen, tre tiondelar snabbare än NXT Gen Cup-föraren Enzo
Hallman och strax under fyra tiondelar snabbare än Calle Carlberg
som tävlar i elektriskt rally.
Totalt har över 2000 tjejer, killar, juniorer, meriterade racingförare
och nybörjare tävlat om en plats i finalen under årets
STCC ESPORTS-säsong som startade under Bilsport Performance &
Custom Show på Elmia i våras och har fortsatt med flertalet
deltävlingar, bland annat under Göteborgs Jubileumsfestival.
- Ett stort grattis till Jesper som satte en imponerande tid! Trenden
är tydlig världen över där flera förare framgångsrikt
tagit steget från simracing till professionell racing och det är
ett område som är oerhört viktigt för oss, säger
Micke Bern, vd för STCC.
- Förutom att vaska fram nya talanger så skapar det ett stort
intresse för vår sport inom yngre grupper som normalt sett
inte följer motorsport. Vi kommer jobba fortsatt intensivt med STCC
ESPORTS för att ta det till nästa nivå 2024 där mästaren
fortsatt kommer att få möjligheten att provköra en riktig
STCC-bil och delta i vår STCC Try Out.
Den sjunde oktober 2023 kommer Jesper Eriksson att delta i STCC Try Out
tillsammans med andra unga racingtalanger och få testa 550-hästars
prototypen PWR002 på Ljungbyheds Motorbana.
Förutom körningen kommer Jesper Eriksson och de andra unga talangerna
att få coaching i databearbetning, inställningar, media och
sponsor-arbete samt träffa STCC-förare och teamägare.
- Att få köra en elektrisk STCC-bil är verkligen en dröm
som går i uppfyllelse och jag åker till testet med öppna
ögon för att ta in så mycket intryck och information som
möjligt. Förhoppningsvis är detta starten på en möjlighet
inom professionell motorsport, säger Jesper Eriksson.
STCC blir världens första nationella mästerskap att elektrifieras
2024.
Under Grande Finale på Mantorp Park avtäcktes den andra nya
100% elektriska STCC-bilen i form av CUPRA Born som CUPRA Sweden
PWR kommer att tävla med nästa år. Tre veckor innan dess
avtäcktes Tesla Model 3 på Ring Knutstorp som Brink Motorsport
kommer att tävla med 2024. Inom kort avslöjas nästa nya
modell.
Topp 10 STCC ESPORTS 2024
1. Jesper Eriksson - 27.264
2. Enzo Hallman - 27.569
3. Calle Carlberg - 27.643
4. Isak Arvidsson - 27.649
5. Joel Granfors - 27.764
6. Kevin Björnerhag - 27.779
7. Caspian Hagman - 27.948
8. Mihajlo Lazarevski - 27.949
9. Linus Granfors - 28.040
10. Neo Rocksjö - 28.120
23-09-22 STCC ESPORTS-final
på Mantorp med provkörning av nya STCC-bilarna som pris
I helgen körs STCC ESPORTS-finalen under Grande Finale på Mantorp
Park där slutsegraren kommer att få köra en av de nya
elektriska STCC-bilarna som pris.
Vi är positivt överraskade över det stora intresset
för STCC ESPORTS under året där vi haft tusentals deltagare
i våra deltävlingar på Elmia, Göteborgs Jubileumsfestival,
med flera, säger Micke Bern, vd för STCC.
Vi har haft en bra mix av simracers, juniorer, tjejer, killar som
alla presterat oerhört bra. Detta ger oss en väldigt bra grogrund
för att hitta nya talanger för svensk elitracing. Nu är
det upp till bevis under finalen där vinnaren kommer få delta
i STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana!
STCC har en flotta av simulatorer på plats under båda dagarna
av Grande Finale på Mantorp Park den 22-23 september och tävlingen
är öppen för samtliga besökare på plats.
Mellan 13.30-14.30 på lördag stängs simulatorerna för
publik och enbart topp tio i topplistan får möjlighet att förbättra
sig.
När klockan slår 14.30 så kommer vi att kora STCC ESPORTS
2023-mästaren som kommer att få delta på STCC Try Out
med start den 7 oktober 2023 på Ljungbyheds Motorbana och köra
en av de nya 100% elektriska STCC-bilarna.
Läs mer
om STCC på Grande Finale Mantorp Park här!
23-08-31 Premiärvisning
av första nya elektriska STCC-bilen på Knutstorp
Den absolut första nya elektriska STCC-bilen kommer att göra
världspremiär på Ring Knutstorp imorgon fredag 1 september!
Efter månader av utvecklingstester med prototypen PWR002 och leveransförseningar
har den första helt färdiga nya STCC-bilen nått svensk
mark och kommer att avtäckas under Newsrace på Ring Knutstorp
i Skåne.
- Nu har vi äntligen den första av 12 helt nya elektriska STCC-bilar
hos oss i Sverige och vi är oerhört glada över att kunna
visa upp den för första gången under Newsrace på
Ring Knutstorp, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Detta är alltså en av de tävlingsbilar som teamen kommer
att tävla med i STCC 2024 och efter alla förseningar som tvingats
oss byta fokus till nästa år så är detta en oerhört
viktigt och tillfredsställande milesten för samtliga involverade
- varmt välkomna!
Avtäckningen av den nya STCC-bilen kommer att ske 10:50 fredag 1/9
i STCC Village på Ring Knutstorp,
läs
mer om evenemanget här!
23-08-23 STCC byter fokus
till 2024 och Brink Motorsport laddar om
STCC meddelade idag att de på grund av ytterligare förseningar
i produktionen av bilarna väljer att ställa in säsongen
och istället fokusera på premiärvisning av de nya elektriska
tävlingsbilarna under 2023.
Ted Brink, teamchef:
- Det är givetvis med tungt hjärta vi mottagit denna information.
Vi har arbetat stenhårt under en längre period för att
förbereda oss inför denna nya era och vi har ett helt team som
står redo för att kriga om ett elektrifierat STCC-guld. Oavsett
vad står vårt åtagande kvar, vi kommer med full kraft
vara med och driva på mot ett elektrifierat STCC. Bilarna ser ut
att bli riktigt fräna och vi väntar med spänning på
att kunna visa upp dem för er.
Brink Motorsport kommer oavsett vara på plats på både
de två tilltänkta tävlingarna på Ring Knutstorp
den 1 september samt den tilltänkta finalen på Mantorp Park
den 23:e september.
Tobias Brink, teamägare och förare:
- Ekvationen är väldigt enkel; det går inte att köra
race utan bilar. Det finns mycket vi kan säga om leverantören
av de nya STCC-bilarna. Det finns många brister i hanteringen och
det är något de måste se över, något vi vet
att de redan börjat med.
- Det känns givetvis tungt men samtidigt stöttar vi STCC:s beslut
fullt ut. Konceptet är helrätt, detta är framtiden och
vi ska inte starta förrän vi kan göra det på rätt
sätt. Projektet vi givet oss in i innebär en stor förändring
och den kräver ett stort mod för att genomföra och vi vill
rikta ett stort tack till alla partners som är med och stöttar
oss i denna resa. Detta ger oss kraft och energi för att fortsätta
resan mot en elektrifierad framtid. Vi blickar framåt, vi blickar
mot STCC-guldet 2024. Rom byggdes inte på en dag.
Redan nu är arbetet kring 2024-kalendern i gång där vi
blickar framåt mot cityrace i både Helsingborg och Göteborg!
23-08-23 STCC byter fokus
till 2024 och premiärvisar nya elektriska tävlingsbilarna under
hösten
På grund av ytterligare förseningar i produktionen väljer
STCC att flytta säsongen till 2024 och i stället fokusera på
premiärvisning av de nya elektriska tävlingsbilarna under hösten.
Då förseningarna i leveransen av våra nya elektriska
STCC-bilar dessvärre fortsätter så väljer vi att
byta fokus till tävlingssäsongen 2024 och i stället visa
upp våra nya bilar under hösten 2023, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Vi kan inte annat än beklaga till samtliga involverade parter
och de som följer oss att vi inte kunde genomföra 2023-säsongen
så som vi hade planerat. Det är ett avancerat och banbrytande
projekt som tyvärr är känsligt för leveransförseningar.
Vi samarbetar fortsatt tätt med team, partners, förare, arrangörer
och Svenska Bilsportförbundet kring att hitta bästa möjliga
lösning för såväl uppbyggnaden inför, som för
själva 2024-säsongen.
Tävlingarna på Ring Knutstorp 31/8-1/9 och Mantorp Park 22-23/9
i år kommer att genomföras med ett brett utbud av tävlingsklasser
och underhållning.
STCC kommer att vara på plats under båda tävlingshelger
med den 100% elektriska prototypen PWR002 samt hålla sista delen
av STCC ESPORTS 2023 med en stor flotta av simulatorer där besökare
och tävlande kan köra de nya elektriska tävlingsbilarna
digitalt på stadsbanan i Helsingborg.
Det är självklart frustrerande att vi inte kommer att
kunna bjuda på jämn, spektakulär och klimatsmart racing
under 2023. I stället kommer vi glänta på dörren
till framtidens racing och utveckla e-sporten vidare under höstens
tävlingar, säger Micke Bern.
Vi jobbar oförtröttligt vidare mot 2024 och har absolut
inte tappat vårt engagemang på den här banbrytande satsningen,
snarare tvärt om. Vi har ett oerhört starkt koncept tillsammans
med EPWR, men vi kan dessvärre inte trolla bort förseningarna.
Medan byggnationen av de nya bilarna inte har kommit långt nog,
så har de kommit en bra bit på vägen och det kommer inte
dröja länge tills vi kommer att kunna visa upp en helt ny generation
av elitracing för våra fans, partners och publik.
Redan nu är arbetet kring 2024-kalendern i gång tillsammans
med, bland annat, Svenska Bilsportförbundet.
Vi står bakom STCC:s satsning på klimatsmart elitracing
till 100% och vi arbetar nära med dem för att stötta bäst
möjligt i den svåra situation som förseningarna orsakat
dem, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
Vi för en god dialog med dem vad gäller upplägget
för 2024 med ambitionen om att kunna hitta en attraktiv och långsiktig
kalender tillsammans med flertalet andra svenska mästerskap av hög
profil. Det är viktigare än någonsin att vi hittar en
långsiktig och tydlig väg framåt för svensk elitracing
och STCC är en nyckeldel i detta.
Läs mer om
evenemangen på Ring Knutstorp och Mantorp Park.
23-07-28 Emma Kimiläinen
gör STCC-comeback och kör elektrisk BMW med Exion Racing
Emma Kimiläinen gör STCC-comeback och kör en elektrisk
BMW i4 för Exion Racing i den intensiva STCC-säsongen 2023 med
totalt sex tävlingsheat under september månad.
Det känns sjukt kul att vara tillbaka i STCC som har en unik
plats i mitt hjärta, speciellt när vi blir först i världen
som nationellt elektriskt mästerskap, säger Emma Kimiläinen.
Precis som när jag kört i STCC tidigare är mitt
mål att vara med och slåss om den absoluta toppen. Det självklart
mycket som måste klaffa för det och förberedelserna kommer
vara minimala. Men kraftfulla, bakhjulsdrivna bilar är lite av min
specialitet och känner mig oerhört motiverad!
Emma Kimiläinen fortsätter en stolt tradition av framgångsrika
kvinnliga förare i STCC. Redan under premiärsäsongen 1996
stod Elisabeth Bettan Nilsson på pallen och 2019 hade
STCC tre kvinnliga förare i mästerskapet.
Senast Emma Kimiläinen körde full säsong i STCC var 2015
när hon slutade på sjunde plats totalt med två pallplatser.
Från 2019 till 2022 körde hon framgångsrikt formelbilsmästerskapet
W Series, bland annat med bronsmedaljen i förarmästerskapet
2021.
Vi är stolta över att kunna välkomna Emma tillbaka
till STCC och till Exion Racing där vi med henne får en bevisat
snabb och erfaren talang, säger Daniel Aronsson, teamchef Exion Racing.
Hennes erfarenhet från STCC och säsongerna i W Series
kommer bli till stor nytta för oss där vi ser ett starkt samarbete
med våra redan klara förare Calle och Isac. Det har varit ett
oerhört utmanande år hittills för oss alla, men nu har
vi en stark föraruppställning och är så redo vi kan
vara inför leveransen av de nya bilarna.
Exion Racings föraruppställning till STCC 2023 är därmed
fullständig när Emma Kimiläinen blir teamkompis till Calle
Bergman och Isac Aronsson.
STCC har flyttat och komprimerat 2023-säsongen på grund av
leveransförseningar och drar igång en intensiv septembermånad
med totalt sex tävlingsheat fördelat på tre tävlingshelger.
Läs mer här!
23-07-07 STCC presenterar
åtgärdsplan efter förseningar hos EPWR och STARD med intensiv
tävlingsmånad
STCC tvingas flytta och komprimera årets säsong till en intensiv
tävlingsmånad i september på grund av förseningar
i produktionen av de nya elektriska tävlingsbilarna hos leverantörerna
EPWR och STARD.
Med elektrifieringen av STCC tar vi det största steget framåt
någonsin för mästerskapet och skandinavisk motorsport,
ett stort steg som tyvärr inte är resistent mot förseningar
i leveranserna av de avancerade komponenter som håller på
att tillverkas av EPWR och deras underleverantörer, säger Micke
Bern, vd för STCC.
Vi har på grund av förseningarna inget annat val än
att komprimera säsongen till september månad. Det är ett
tufft beslut att tvingas ta, men vi gör detta i samråd med
EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners för
att kunna säkerställa att de nödvändiga förberedelser
och tester görs som behövs för detta historiska skifte.
STCC-säsongen 2023 kommer att inledas på Ring Knutstorp den
31/81/9, följt av Ljungbyheds Motorbana den 16 september.
Finalen körs oförändrat på Mantorp Park den 2223
september och totalt kommer sex tävlingsheat att köras fördelat
på tre tävlingshelger.
Säsongen 2023 blir inte enligt originalplan, men vi jobbar
dygnet runt för att lösa den uppkomna situationen på bästa
möjliga sätt. Vi vill framföra ett enormt stort tack till
team, partners, arrangörer och Svensk Bilsport för deras förståelse
och hjälp i denna situation, säger Micke Bern, vd för STCC.
Förseningarna innebär att de nya STCC-bilarna kommer levereras
till Sverige först i augusti.
Vi arbetar tätt tillsammans med STCC just nu för att
hjälpa dem i den utmanande situationen som uppkommit på grund
av förseningarna. Extraordinära situationer kräver extraordinära
åtgärder och vi kommer att stödja STCC i att genomföra
de tävlingar som är möjliga 2023 när de nya bilarna
är levererade, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
Tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg
flyttas till 2024 då funktionstester av de nya 550-hästars
elektriska STCC-bilarna behöver genomföras i perioden när
delar av säsongen skulle köras.
Det är självklart en besvikelse att inte kunna genomföra
årets tävling i Helsingborg. Men vi fortsätter vårt
samarbete med STCC för att kunna säkra starka tävlingar
2024 och 2025 då vi ser fram emot att välkomna dem i vår
stad, säger Henrik Gidlund, Enhetschef för Helsingborg Convention
& Event Bureau.
Det är naturligtvis tråkigt att EPWR inte lyckas leverera
bilar i tid och tvingar STCC att än en gång flytta fram premiären.
Det innebär att i år får helt enkelt Kanonloppet genomföras
utan tävlingsheat med STCC-klassen. Kanonloppet 2023 kommer genomföras
som planerat och jag hoppas se STCC på plats igen 2024, säger
Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena.
Teamen PWR Racing, Brink Motorsport och Exion Racing arbetar just nu med
att ställa om till en intensiv period med tester och förberedelser
under augusti och september.
Som alla säkert förstår hade vi helst kört
enligt ursprunglig plan, men det är ingen idé att älta
en situation som inte går att ändra. Detta är ett oerhört
tufft beslut, men vi står bakom STCC och kommer göra allt vad
vi kan för att säkra fantastisk tävlingsmånad i september,
säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport.
Det svenska företaget EPWR utvecklar och tillverkar de nya elektriska
STCC-bilarna, medan österrikiska företaget STARD ansvarar för
leveransen av batterierna.
Förseningarna är självklart långt från
ideala och vi beklagar verkligen de brister som uppstått i leveranskedjan
hos oss och våra underleverantörer. Vi jobbar outtröttligt
för att kunna slutföra produktionen och efterföljande leverans
snarast möjligt, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
Dessvärre har en av våra strategiskt viktiga leverantörer,
som är ansvariga för ett kritiskt element till batterisystemet,
brutit deras åtaganden mot oss. Detta har tvingat oss att byta leverantör
och ta fram en ny plan som tyvärr innebär att vi inte kommer
att kunna leverera kompletta system enligt ursprunglig plan. Vi beklagar
den uppkomna situationen och jobbar för fullt tillsammans med EPWR
och STCC för att minska påverkan av förseningarna i mesta
möjliga mån, säger Michael Sakowicz, vd för Stohl
Advanced Research and Development (STARD).
Uppdaterad STCC-kalender 2023
31/8-01/9 Ring Knutstorp Race 1 & 2
16/9 Ljungbyheds Motorbana Race 3 & 4
22-23/9 Mantorp Park Race 5 & 6
23-06-05 Tobias Brink jagar
elektriskt STCC-guld med Tesla Model 3
Tobias Brink är klar för sin sjunde säsong och kommer jaga
STCC-guldet bakom ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 under
säsongen när STCC blir först i världen som 100% elektriskt
nationellt mästerskap.
Det ska bli galet kul med en ny säsong och framför allt
något nytt att hugga tänderna i. En Tesla Model 3 med bakhjulsdrift,
massor med effekt, sämre grepp och all kraft tillgänglig när
jag vill ha den är precis det en racingförare vill ha, säger
Tobias Brink som kommer köra i Assemblin's och Ramudden's färger
2023.
Assemblin, en komplett installations- och servicepartner inom el, värme
och sanitet samt ventilation med verksamhet i Sverige, Norge och Finland,
går in som huvudpartner till Brink Motorsport och Tobias Brinks
Tesla.
Satsningen på ett 100 procent elektrifierat mästerskap
är helt rätt i tiden och går i linje med Assemblins fokus
på installationslösningar som underlättar samhällets
gröna omställning, säger Johnny Wendel, regionchef på
Assemblin.
Jag tycker också att den hållbara, kreativa och innovativa
anda som präglar Brink-teamet och hela STCC överensstämmer
med Assemblins kultur. Det här samarbetet känns därför
självklart och är något som stärker vårt varumärke.
Tobias Brink var närmast att utmana regerande mästaren Robert
Dahlgren i titelfighten förra året och har totalt säkrat
två STCC-silver och två bronsmedaljer.
Vi har aldrig stått inför en så utmanande STCC-säsong
någonsin där allt är helt nytt för samtliga förare
och team. Men mitt sikte är inställt på toppen, vi ställer
inte upp för att delta, säger Tobias Brink.
Brink Motorsport är därmed först med komplett föraruppställning
till STCC 2023 där 34-åringen kommer att tävla jämsides
Hugo Nerman och Jimmy Eriksson i teamets tre Tesla Model 3.
Just nu är uppladdningen inför leveransen av de nya 100% elektriska
tävlingsbilarna i full gång hos Brink Motorsport.
Jag är mer än sugen på att dra i gång årets
säsong. När bilarna blev försenade kändes det lite
som att jultomten ringde och flyttade fram julafton, men detta är
en julafton värd att vänta på. Det kommer bli fullt upp
när bilarna kommer, ska bli fantastiskt att dra i gång en ny
STCC-era! säger Tobias Brink.
23-05-29 STCC ESPORTS
fortsätter på Göteborgs Jubileumsfestival
STCC ESPORTS Championship fortsätter med deltävling två
under Göteborgs Jubileumsfestival i Frihamnen den 2-5 juni där
den elektriska 550-hästars prototypen PWR002 också kommer att
ställas ut.
Vi ser fram emot att ännu en gång välkomna talanger
av alla åldrar och kön att köra STCC-tävling digitalt
i Göteborg, staden där vi dessutom kommer att göra tävlingscomeback
2024 med Head 2 Head, säger Micke Bern, vd för STCC.
Det finns många exempel internationellt där talanger
har kommit fram via esport och med vår satsning på STCC ESPORTS
jobbar vi för att skapa samma förutsättningar för
Skandinavien.
Det digitala mästerskapet, där slutpriset är ett test i
de nya elektriska STCC-bilarna, gjorde premiär under Bilsport Performance
& Custom Motor Show på Elmia där 14-åriga Enzo Hallman
tog hand om delsegern.
Över 1 000 förare deltog i tävlingen där deltagarna
kör elektriska STCC-bilar digitalt med prototypmodellen PWR002 på
nya
STCC Head 2 Head-banan i Helsingborg.
STCC-förare kommer att finnas på plats under Göteborgsfestivalen
för att sätta referenstider och ge coaching.
Deltagare som slår STCC-förarnas referenstider vinner merchandise
och segrarna av deltävlingarna vinner fina priser från STCC-partners.
Topp tio i tävlingen kommer att göra upp i en finaltävling
på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en
tävling som delvis TV-sänds i STCC+.
För att delta i tävlingen så måste du registrera
dig i STCC:s nya app - mer information finns på plats under festivalen.
Läs mer om Göteborgs Jubileumsfinal här:
https://goteborg2023.com/jubileumsprojekt/goteborgs-jubileumsfestival/
23-05-25 Juniormästaren
Axel Bengtsson kör 100% elektrisk CUPRA Born i STCC med CUPRA SWEDEN
- PWR
Regerande svenska juniormästaren Axel Bengtsson är klar för
fortsättning med CUPRA Sweden - PWR i STCC där han kommer att
köra en 100% elektrisk CUPRA Born.
- Det känns grymt att CUPRA Sweden - PWR har fortsatt förtroende
för mig och att jag får fortsätta representera dem i STCC,
speciellt när vi blir först i världen som nationellt elektriskt
mästerskap, säger Axel Bengtsson.
22-åringen, som tävlade internationellt inom gokart innan STCC-debuten
förra året, kommer att köra jämsides regerande mästaren
Robert Dahlgren i STCC 2023.
- Axel imponerade på oss alla förra året och det fanns
ingen tvekan hos oss om att förnya kontraktet med honom, säger
Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden - PWR.
- Robert och Axel kompletterar varandra mycket bra vad gäller rå
talang och erfarenhet. De jobbade bra tillsammans förra året,
ett samarbete som blir viktigare än någonsin i år med
helt nya elektriska tävlingsbilar och en mycket kort försäsong.
Axel Bengtsson, som tog sin STCC-debutseger i fjolårsfinalen, tar
ett stort steg från att ha gjort racingdebut i en framhjulsdriven
350-hästars tävlingsbil 2022 till årets 550-hästars
bakhjulsdrivna CUPRA Born.
Man kan väl säga att jag lärde mig köra framhjulsdriven
racerbil från grunden förra året, så det kommer
såklart bli en utmaning att ställa om - men en utmaning som
jag välkomnar, säger Axel Bengtsson.
Målet med 2023 är att hitta fart i den nya bilen så
snabbt som möjligt och fortsätta med samma momentum som vi hade
på slutet av förra året, top tre i serien hade varit
fint!
CUPRA Sweden - PWR kommer tävla med tre CUPRA Born i STCC 2023, identiteten
på den återstående föraren kommer att avslöjas
inom kort.
STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Robert Dahlgrens hemmabana
Drivecenter Arena i Skellefteå, läs mer här:
https://www.drivecenter.se/evenemang-tavling/stcc/
23-05-24 Nu släpps
biljetterna till STCC i Knutstorp med specialerbjudande till Helsingborg
I dag släpps biljetterna till STCC på Ring Knutstorp som körs
31/8 - 1/9 med de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna tillsammans
med ett brett utbud av tävlingar, underhållning, företagsexpo
och uppvisning.
Dessutom kan de som köper biljett till STCC Head 2 Head i Helsingborg
använda samma biljett till Knutstorp för fri entré till
evenemanget.
Evenemanget på Ring Knutstorp kombinerar adrenalinfyllda
STCC-tävlingar med fokus på den senaste EV-tekniken och spektakulär
underhållning. Redan idag har vi 50 utställare klara och vi
räknar med ett utsålt Ring Knutstorp, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Vi kommer även arrangera medåkning till förmån
för Min Stora Dag och flera andra organisationer direkt efter STCC-prisutdelningen
där samtliga intäkter skänks till välgörenhet.
STCC tävlar tillsammans med NXT Gen Cup, Pro Superbike, Radical Cup
Scandinavia och V8 Thunder Cars på Ring Knutstorp.
Evenemanget inleds med fri entré under torsdagen när tester
och kval körs, följt av ett intensivt program av tävlingar
och underhållning under fredagen när entrébiljett krävs.
Läs mer och boka dina biljetter här:
https://www.stcc.se/stcc-knutstorp
23-05-16 Racingstjärnan
Jimmy Eriksson klar för Brink Motorsport i STCC
Jimmy Eriksson, som har en framgångsrik bakgrund av internationell
formelbilsracing och GT-racing, är klar för Brink Motorsport
i STCC 2023 där han kommer att tävla med en 550-hästars
Tesla Model 3. Teamet avslöjar även designen för Jimmy
Erikssons Tesla Model 3 som kommer att bära blå och svarta
färger där ProMeister är med som huvudpartner för
bilen.
Det ska bli grymt kul att få komma hem och tävla på
hemmaplan i Sverige igen efter femton års racing utomlands, säger
Jimmy Eriksson.
Det känns som helt rätt tillfälle att ge sig in
i STCC nu när mästerskapet går in i en ny och spännande
era med elektriska och kraftfullare bilar än någonsin. Det
är svårt att sia om exakta förväntningar med ett
helt blankt papper som nya STCC innebär, men det är samtidigt
inspirerande och jag kör aldrig för något annat än
att utmana om den absoluta toppen.
32-årigen har tävlat i såväl GP2 (klassen under
Formel 1) som GP3 och har under de senaste åren tävlat i GT,
bland annat med en bronsmedalj i Blancpain GT Series 2017.
I Jimmy ser vi en tydlig titelkandidat, säger Ted Brink, teamchef
för Brink Motorsport.
Med hans långa erfarenhet från bakhjulsdrivna bilar
från internationell racing så ser vi en segerrik säsong
framför oss. Han har inte kört på de svenska banorna på
länge, men med hjälp från våra andra förare
så tror vi att han är med direkt från start.
Jimmy Eriksson, som var STCC Driver Advisor förra året, ansluter
teamkollega Hugo Nerman i två av Brink Motorsports tre Teslor till
STCC 2023, säsongen när STCC blir först i världen
som elektrifierat nationellt mästerskap. Brink Motorsports tredje
förare kommer att avslöjas inom kort.
STCC 2023 startar den 3-4 augusti på Drivecenter Arena i Skellefteå.
Vad är Brink Motorsport?
Brink Motorsport grundades 1976 och har lång erfarenhet inom flertalet
motorsportdiscipliner. Teamet har sedan 2004 i huvudsak fokuserat på
racing och har sedan dess vunnit samtliga mästerskap teamet tävlat
i. Från 2017 har Brink Motorsport etablerat sig i toppen av STCC
och har varit en pådrivande aktör för att förnya
mästerskapet. Brink Motorsport har ambitionen om att bli det bästa
racingteamet i Skandinavien och kommer till 2023 sätta tre Tesla
Model 3 bilar på startgridden i världens första nationella
racingmästerskap som är 100% elektriskt. Besök
www.brinkmotorport.se
för mer information.
23-05-12 STCC-premiären
2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena
STCC-premiären 2023 flyttas till Skellefteå Drivecenter Arena
den 34 augusti, en senareläggning på grund av komponentbrist
i tillverkningsprocessen av de nya elektriska STCC-bilarna.
Vi beklagar att vi inte kommer att kunna bjuda publiken i Falkenberg
på vår världspremiär som i stället kommer att
ske på Skellefteå Drivecenter Arena och vi vill rikta ett
stort tack till alla inblandade parter för deras förståelse
och vilja att hitta nya lösningar, säger Micke Bern, vd för
STCC.
Dessvärre är förseningar och omplaneringar något
man får anpassa sig efter i dagens världsläge, men vi
kommer inte avvika från vår grundplan om att köra sex
tävlingshelger säsongen 2023. Vi jobbar just nu med att planera
in en ny tävlingshelg och vi kommer träffa Ronny Andersson från
Falkenbergs Motorklubb i nästa vecka, mer information kommer inom
kort.
Just nu tillverkas 12 helt nya 550-hästars elektriska STCC-bilar
av EPWR, företaget som skapat den hållbara elektriska racing-plattformen
som STCC tävlar med från 2023.
Förseningar i leveransen av komponenter till produktionsprocessen
innebär att tiden mellan leverans av de färdiga tävlingsbilarna
och den tidigare tilltänkta premiären under Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana den 89 juli blir för kort.
Efter leverans av bilarna ska ett antal tester göras på banor
i Sverige innan bilarna är helt redo för tävlingspremiär
i Skellefteå den 34 augusti.
Vi står mitt i det största skiftet i motorsportens historia
med elektrifieringen av STCC, samtidigt som vi precis kommit ur en pandemi
och ett tragiskt krig pågår i Europa. Tyvärr är
förseningar kopplat till komponentbrist en faktor som inte går
att räkna bort och något som tvingar oss till att senarelägga
leveransen av de nya bilarna, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
Läs mer om STCC-premiären på
Skellefteå
Drivecenter Arena här!
Uppdaterad STCC-kalender 2023
03-04/8 - Skellefteå Drivecenter Arena - STCC-premiären
18-19/8 - Gelleråsen Arena - Kanonloppet
26/8 - Helsingborg - Head 2 Head
31-01/9 - Ring Knutstorp - Kvällsposten Newsrace
TBC - TBC - TBC*
22-23/9 - Mantorp Park - Grande Final
* TBC = To be confirmed
23-04-25 Elektriska STCC
gör comeback i Göteborg och tävlar från 2024 med
ett långsiktigt samarbete
STCC världens första 100% elektriska nationella mästerskap
gör comeback i Göteborg 2024 med Head 2 Head-tävling
i ett nytt långsiktigt samarbete med Göteborg & Co som
sträcker sig till 2026.
STCC Head 2 Head Göteborg kommer att köras den 1415 juni
2024 och vara en av två stadstävlingar i kalendern jämsides
Helsingborg som gör premiär redan i år.
- Vi är oerhört stolta över att fortsätta vår
expansion tillbaka in i städerna och framför allt att återvända
till Göteborg med ett långsiktigt samarbete - en stad med ett
starkt motorintresse och ledande miljöarbete, säger Micke Bern,
vd för STCC.
- Jag minns själv när jag tävlade här i STCC 2009
framför en fantastisk och stor publik. Att tillsammans med Göteborg
& Co möjliggöra STCC:s comeback i mästerskapets nya
elektrifierade och spektakulära era blir att sluta cirkeln,
inte bara för mig, utan för samtliga involverade.
En grundförutsättning för STCC:s comeback till Göteborg
är elektrifieringen av mästerskapet där de bästa förarna
och teamen i Skandinavien tävlar med nya 550-hästars elektriska
tävlingsbilar som Tesla Model 3 och CUPRA Born.
Bilarna laddas under samtliga tävlingshelger med förnybar energi
via STCC:s samarbetspartner Atlas Copcos klimatsmarta energilagringssystem
ZenergiZe som varken kräver generator eller extern infrastruktur.
Vi ser fram emot spännande tävlingar när STCC kommer
tillbaka till Göteborg 2024 och framåt. Och det känns
helt rätt att det är med ett elektrifierat mästerskap,
något som stämmer väl överens med Göteborg som
är världens mest hållbara destination, säger Magnus
Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.
Senast STCC tävlade i Göteborg var 2014 och den centrala platsen
för tävlingen 2024 som körs enligt det nya Head
2 Head-formatet kommer att avslöjas senare under året.
- Arbetet med banans plats och layout pågår just nu i samarbete
med Göteborg & Co och vi ser fram emot att kunna avslöja
detta senare i år, säger Micke Bern, vd för STCC.
- Nu har vi säkrat Göteborg och Helsingborg till STCC 2024-kalendern
och vi har dessutom dialog med fler städer där vår arbetshypotes
är att utöka andelen stadstävlingar jämsides de traditionella
banorna.
STCC 2023 startar den 8-9 juli med Västkustloppet på Falkenbergs
Motorbana, läs mer här:
https://www.stcc.se/
23-04-11 Enzo Hallman vinner
STCC ESPORTS-premiären på Bilsport Performance & Custom
Motor Show
Karting-stjärnan Enzo Hallman segrade i premiären av STCC
ESPORTS Championship under Bilsport Performance & Custom Motor Show
på Elmia där förarna körde de elektriska STCC-bilarna
digitalt på Head 2 Head-banan i Helsingborg.
14-åringen, som ska köra elektriska junior-SM i NXT Gen
Cup i år, satte tiden 27.569 på den digitala banan i Helsingborg.
Det är förstås jättekul att ha vunnit den
här tävlingen. Elmiamässan är ju enormt välbesökt
och det har varit fullt i simulatorerna hela tiden. Att få dra det
längsta strået där känns verkligen roligt, säger
Enzo Hallman.
Det var ett tag sedan jag körde simulator, men man kommer
rätt fort in i det. Det är ett bra redskap särskilt när
det gäller att lära sig nya banor, som i det här fallet
med Helsingborg. Ett kul initiativ från STCC som öppnar upp
sporten för många, många fler!
Över 1 000 förare deltog i tävlingen som var öppen
för samtliga besökare under mässan som satte nytt rekord
med drygt 90 000 personer på plats.
Vi är överrumplade över intresset för STCC
ESPORT Championship. Det finns ett stort intresse för STCC och motorsport
- vi har helt klart hittat en ny kanal för att finna unga talanger.
Majoriteten av de tävlande har varit mellan 1325, killar och
tjejer, med allt från etablerade kartingjuniorer till motorintresserade
ungdomar, säger Micke Bern, vd för STCC.
Som pris vinner Hallman en uppsättning Yokohama-däck med montering
hos Däckteam och kvalificerar sig vidare till STCC ESPORTS-finalen
under Helsingborgstävlingen den 26 augusti.
Vi skulle vilja tacka samtliga partners som varit involverade i
evenemanget, med IBM, Däckteam, Simrace Sweden och Sim Departement
i spetsen. Ett stort tack också till vår partner Albinsson
& Sjöberg som slog publikrekord på Bilsport Performance
& Custom Motorshow på Elmia, säger Micke Bern, vd för
STCC.
Topp tio i mästerskapet kommer att göra upp i en finaltävling
på plats under STCC Head 2 Head i Helsingborg den 26 augusti, en
tävling som delvis TV-sänds i STCC+.
Totalsegraren i STCC ESPORTS Championship kommer att få delta i
STCC Tryout med ett av teamen i STCC under hösten 2023 och köra
en riktig elektrisk STCC-bil.
Det digitala mästerskapet fortsätter under våren och sommaren
med deltävlingar under STCC-tävlingarna i Falkenberg, Skellefteå
och Gelleråsen läs mer om kalendern och STCC ESPORTS
Championship:
https://www.stcc.se/esports
STCC ESPORTS Championship - Elmia
Resultat Topp 10
1 - Enzo Hallman - 27.569
2 - Calle Carlberg - 27.643
3 - Jesper Eriksson - 27.648
4 - Joel Granfors - 27.764
5 - Kevin Björnerhag - 27.870
6 - Caspian Hagman - 27.948
7 - Neo Rocksjö - 28.120
8 - Alex Gustafsson - 28.325
9 - Lukaz Östling - 28.391
10 - Tim Albertsson - 28.485
23-04-06 Mästarna
PWR Racing skriver historia i STCC med 100% elektriska CUPRA Born och
Robert Dahlgren
PWR Racing skriver historia tillsammans med CUPRA och Skellefteå
Kraft i STCC 2023 när de regerande mästarna ställer tre
100% elektriska CUPRA Born-tävlingsbilar på startlinjen. STCC
blir i år det första elektriska nationella touring car-mästerskapet
i världen.
- Vi står framför den största och viktigaste förändringen
någonsin för oss som team, för mästerskapet och för
motorsporten totalt sett med elektrifieringen. Att ta klivet in i den
nya eran tillsammans med CUPRA och Skellefteå Kraft för att
fortsatt inspirera till en klimatsmart omställning av hela samhället
är något vi är oerhört glada och stolta över,
säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.
Regerande förarmästaren Robert Dahlgren, den mest segerrike
föraren någonsin i STCC, kommer att leda teamet in i den nya
elektriska eran.
Skellefteå-sonen har hittills säkrat fyra STCC-titlar med PWR
Racing säsongerna 2017, 2019, 2021 och 2022 med sammanlagt 52 segrar.
- Jag känner mig sjukt inspirerad av att få fortsatt förtroende
från PWR Racing som jag trivs mycket bra med. Av de 17 STCC-säsonger
jag kört är 2023 definitivt den jag ser fram emot mest. Jag
har kört genom tre olika reglementen i STCC och det elektriska som
införs i år är tveklöst det mest spännande.
Bilarna kommer ställa oerhört höga krav på oss som
förare samtidigt som det ger publiken mer underhållning. Som
alltid i STCC är konkurrensen stenhård och det är svårt
att sia om förväntningar på resultat, men jag kör
aldrig för något annat än seger, säger Robert Dahlgren.
Teamets tre helt nya CUPRA Born är under konstruktion inför
STCC-säsongen 2023, elektriska tävlingsbilar som har 550 hästkrafter
och gör 0-100 på under tre sekunder de mest kraftfulla
STCC-bilarna i mästerskapets historia.
Storsatsningen är en del av ett förlängt, förstärkt
och flerårigt samarbete mellan PWR Racing och CUPRA Sverige.
- Det fanns ingen tvekan hos oss på CUPRA Sverige kring att förlänga
vårt framgångsrika samarbete med PWR Racing, speciellt när
vi går in i en helt ny elektrifierad era där PWR Racing och
STCC blir världsledande vad gäller klimatsmart motorsport. Vår
helelektriska CUPRA Born med sportig design och en sann elektrifierad
körupplevelse är en perfect match till satsningen
och ser fantastisk ut i racingskrud, säger Per Brinkenberg, märkeschef
på CUPRA Sverige.
Skellefteå Kraft, som varit delaktiga i utvecklingen av den tekniska
plattformen till elektriska STCC, fortsätter som huvudpartner till
teamet.
- Vårt samarbete med PWR Racing är helt i linje med vårt
engagemang för att ställa om och elektrifiera transportsektorn.
Och då inte bara personbilar och yrkestrafik utan som här,
även kunna bidra till elektrifierad racing. Vi ser fram emot det
fortsatta arbetet tillsammans med PWR Racing och en mycket spännande
elektrifierad framtid både på och vid sidan av banan, säger
Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå
Kraft.
STCC 2023 startar den 89 juli med klassiska Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana med totalt sex tävlingshelger fram
till och med oktober där Grande Finale körs på Mantorp
Park. Största nyheten för 2023-kalendern är Head 2 Head-tävlingen
som körs mitt i Helsingborg den 26 augusti.
PWR Racings två återstående förare kommer att avslöjas
under våren.
23-04-05 STCC lanserar
ny visuell identitet och hemsida inför historiska elektrifieringen
I dag lanserar STCC en ny visuell identitet och hemsida inför den
historiska 2023-säsongen när STCC blir första nationella
mästerskap i världen att elektrifieras.
- Vi har förnyat vår visuella identitet för att synliggöra
det största skiftet någonsin för STCC sedan starten 1996
med elektrifieringen, samtidigt som vi fortsatt knyter an till vårt
viktiga och nära 30-åriga arv, säger Micke Bern, vd för
STCC.
- Med elektrifieringen möjliggör vi spektakulär och klimatsmart
racing på absolut högsta nivå och för STCC tillbaka
i pole position vad gäller relevans gentemot biltillverkare, partners
och sponsorer. Nu har vi en visuell identitet och hemsida som matchar
vår elektrifierade och spännande framtid.
Bakom den nya identiteten står tidigare STCC-vinnaren Robin Rudholm
med sin reklambyrå R3.
- STCC har varit en stor del av min racingkarriär. Jag har följt
mästerskapet från den första säsongen till att jag
själv fick vara en del av STCC under ett flertal år, säger
Robin Rudholm.
- STCC står nu inför den största omställningen i
mästerskapets historia. Därför känns det viktigt att
den visuella identiteten motsvarar detta. I arbetet har jag moderniserat
profilen samtidigt som den bär ett tydligt DNA från sitt ursprung.
Besök den nya hemsidan och läs mer om STCC 2023 här:
https://www.stcc.se/
23-03-03 STCC-juniormästaren
Oliver Söderström säkrar Lamborghini-styrning
STCC-stjärnan Oliver Söderström har säkrat en styrning
i Lamborghini Super Trofeo 2023 efter sitt test med den italienska supersportbilstillverkaren
förra året. Testet var en del av priset för skåningens
juniortitel i STCC 2021.
Detta är ett spännande och nytt kapitel i min karriär
och jag är mycket tacksam för alla som gjort denna dröm
verklighet, säger Oliver Söderström.
24-åringen kommer att köra en Lamborghini ST EVO 2 för
erfarna teamet Target Racing i år, efter att ha slutat på
femte plats totalt i STCC 2022 för Lestrup Racing Team med två
segrar och totalt åtta pallplatser.
Och Oliver Söderström har inte stängt dörren för
en fortsättning i STCC 2023, året när STCC blir först
i världen som 100% elektriskt nationellt touring car-mästerskap.
Just nu är fokus på Lamborghini, men jag har inte stängt
dörren för STCC som ser oerhört spännande ut med elektrifieringen,
säger Oliver Söderström.
De nya elektriska bilarna ser sjukt utmanande ut att köra,
något som jag tror passar mig och som jag gärna sätter
tänderna i. Jag för dialog med ett par team, men kan inte avslöja
mer än så just nu.
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här:
https://www.stcc.se/2023/01/11/stcc-lanserar-nytt-ev-event-med-skelleftea-och-knutstorp-i-uppdaterad-2023-kalender/
23-02-18 Dragracing-stjärnan
Ida Zetterström ny depåreporter för STCC
Dragracing-stjärnan Ida Zetterström blir ny depåreporter
för streamingplattformen STCC+ under historiska säsongen 2023
när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt
mästerskap.
Det ska bli väldigt spännande och jag ser fram emot att
börja jobba med alla i STCC-depån när historia skrivs
2023, säger Ida Zetterström.
Jag är själv uppväxt inom motorsporten och har varit
på olika banor sedan jag var tre veckor gammal. STCC är nytt
för mig och det känns inspirerande att ansluta mästerskapet
när det blir elektriskt, speciellt då jag själv jobbat
en del med laddstationer i min bakgrund som elektriker.
28-åringen har tävlat inom såväl motorcyklar som
bilar vad gäller dragracing och kör för ett norskt team
i Top Fuel EM under 2023 jämsides hennes STCC-uppdrag.
Ida Zetterström utsågs till Årets kvinnliga idrottare
under Idrottsgalan på Åland 2020 och har varit sommarpratare
i finska YLE.
Vi är oerhört glada över att välkomna Ida till
STCC-familjen och hon blir en viktig del i vår satsning på
STCC+ till säsongen 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.
Hennes bakgrund inom såväl motorsport som media passar
mycket väl för hennes uppdrag med STCC+ där vi till i år
kommer att ge tittarna en unik inblick i den största förändringen
i mästerskapets historia.
STCC-säsongen 2023 börjar den 8-9 juli med klassiska Västkustloppet
på Falkenbergs Motorbana och kommer att sändas LIVE via STCC+,
läs mer här.
23-02-13 Robert Reijers
ny kommersiell chef för STCC AB
Robert Reijers, som tidigare jobbat inom elbranschen och Pro Superbike,
är ny kommersiell chef och partneransvarig för STCC AB från
och med första februari.
Jag ser verkligen fram mot att börja arbeta med STCC. Hela
mästerskapet befinner sig i ett mycket spännande skede i och
med omställningen till att bli 100% elektriskt, säger Robert
Reijers.
Jag kommer senast från elbranschen där jag bland annat
jobbat med elbilsladdning. Jag är övertygad om att framtiden
är elektrisk och det känns kul att få vara med på
resan att forma STCC:s fossilfria framtid!
Robert Reijers har en fot i såväl elektrifieringsvärlden
som motorsportvärlden.
Senaste projekten han arbetade med var fokuserat kring produkter och lösningar
inom elektrifiering i Norden med Ensto Building Systems och positionen
som Sports Director för motorcykelklassen Pro Superbike som tävlar
tillsammans med STCC under utvalda tävlingshelger.
Vi är mycket glada över att kunna välkomna Robert
till STCC-familjen, säger Micke Bern, vd för STCC.
Hans gedigna erfarenhet av såväl motorsport som elbranschen
är helrätt för hans position med oss och han kommer tveklöst
vara en nyckeldel i vår historiska elektrifiering av STCC från
och med 2023!
Robert Reijers arbetsuppgifter kommer vara fokuserade kring försäljning
och utveckling av samarbetspartners till STCC.
Det är ju verkligen inte ofta en bransch står inför
ett teknikskifte av det här slaget. STCC är en oerhört
stark marknadsplats med action i centrum som jag ser fram emot att utveckla
tillsammans med de övriga i företaget, säger Robert Reijers.
23-02-08 Tiktok-stjärnan
Hugo Nerman först att köraTesla i STCC med Brink Motorsport
iktok-stjärnan Hugo Nerman är först ut att köra Tesla
Model 3 för Brink
Motorsport säsongen 2023, året då STCC blir först
i världen som 100%
elektriskt nationellt mästerskap.
- Jag är superglad över att köra tillsammans med Brink
Motorsport ännu en säsong. Jag trivdes mycket bra med dem förra
året och vi har stora gemensamma målsättningar för
det nya elektriska STCC, säger Hugo Nerman.
23-åringen, som har över 230 000 följare på Tiktok,
körde en stark STCC-säsong 2022 med en seger och totalt tre
pallplatser för Brink Motorsport. Till 2023 kommer han sitta bakom
ratten på en 550-hästars Tesla Model 3 som är de mest
kraftfulla STCC-bilarna någonsin.
Jag kan inte vänta tills jag får sitta i vår nya
Tesla Model 3 som nu är under produktion, säger Hugo Nerman.
Den ser riktigt vass ut och utmanande att köra med mycket
effekt, något som kommer att ge publiken en häftig upplevelse.
Att sedan vi skall köra ett stadslopp i min egen hemstad Helsingborg
kommer bli riktigt magiskt!
Den tidigare Formel Nordic-mästaren gjorde STCC-debut 2018 och anslöt
Brink Motorsport förra året, säsongen då han tog
sin första seger i mästerskapet.
Hugo tog stora steg framåt med oss 2022 och det fanns ingen
tvekan kring att fortsätta samarbetet in i den nya elektriska eran
av STCC, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
- Det är mycket som är nytt till 2023, men Hugo har tydligt
visat att han anpassar sig snabbt och har framgångar från
många olika motorsportkategorier. Vi har en gemensam hög målsättning
resultatmässigt för 2023 som vi känner oss trygga i. Vem
som kommer köra Brink Motorsports återstående två
Tesla Model 3 kommer att avslöjas under de kommande månaderna.
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 810 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli.
23-01-31 Isac Aronsson
kör BMW i4 för Exion Racing i STCC 2023
Isac Aronsson är klar för fortsättning med Exion Racing
och kommer att köra en av teamets 550-hästars elektriska BMW
i4 säsongen 2023, året då STCC blir först i världen
som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
Både jag och teamet står inför vår största
utmaning någonsin, en utmaning som jag absolut känner mig redo
för och jag vet att teamet skapar rätt förutsättningar
för en stark säsong, säger Isac Aronsson.
20-åringen gjorde STCC-debut 2020 och har stadigt klättrat
upp i resultatlistorna med 14:e plats under debutsäsongen, tiondeplats
2021 och åttondeplats förra året.
Isac har växt oerhört som förare bara under förra
säsongen med oss och vi är redo att ta nästa kliv framåt
tillsammans samtidigt som STCC går in i en oerhört intressant
elektrisk era, säger Daniel Aronsson, teamchef för Exion Racing.
Vi står tveklöst inför många utmaningar med
helt nya kraftfulla tävlingsbilar som kommer ställa högra
krav både på oss som team och på förarna. Men vi
jobbar målmedvetet mot att etablera oss i den absoluta toppen för
att kunna utmana om guldmedaljerna. Och där är Isac tillsammans
med Calle Bergman en nyckeldel.
Isac Aronsson anslöt Exion Racing inför fjolårets säsong
med Calle Bergman som teamkollega och duon kommer att fortsätta tillsammans
2023 med en tredje teamkompis som avslöjas senare.
Samarbetet med Calle fungerar väldigt bra, vi kompletterar
varandra väl och kan dra nytta av varandras input, något som
kommer bli väldigt viktigt 2023 med de nya bilarna, säger Isac
Aronsson.
Jag längtar oerhört mycket till första testet med
våra nya BMW-bilar och det kommer bli en stenhård försäsong
med begränsad testtid. Men det är utmaningar som dessa som gör
att man brinner för racing, jag har aldrig sett fram emot en säsong
så mycket som nu!
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest
på Ljungbyheds Motorbana den 8 juni, följt av premiärtävlingen
i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!
Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades
1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar
i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på
de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras
mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550
hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds
LIVE via streamingplattformen STCC+.
Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk
racing. Företaget presenterade den första elektriska touring
car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform
för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda
racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer
runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar
vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för
en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för
mer information.
23-01-25 Brink Motorsport
ska hjälpa unga racingtalanger med Junior Academy
Brink Motorsport, som kommer att tävla med Tesla Model 3 i STCC 2023,
har lanserat Brink Motorsport Junior Academy, ett initiativ för att
hjälpa ungdomar att nå sina mål inom racing.
Vi söker yngre förare med höga ambitioner inom racing
med en ålder mellan 15 och 23 år, säger Tobias Brink,
förare och delägare av Brink Motorsport.
I programmet får ungdomarna hjälp av Brink Motorsport med allt
från förarcoaching till mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd.
Målet med satsningen är att hjälpa fler ungdomar framåt
i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport
eller har planer på andra karriärvägar än de serier
teamet tävlar i.
Vi ser en sport där kvinnor och män kan tävla på
samma villkor, men att den jämställdheten inte finns inom elitracingen
idag. Vi ser gärna fler tjejer inom racingen och välkomnar både
tjejer och killar att söka! säger Tobias Brink.
Deadline för anmälan är 28 februari, läs mer och anmäl
dig här:
https://www.brinkmotorsport.se/junioracademy
23-01-11 STCC lanserar
nytt EV-event med Skellefteå och Knutstorp i uppdaterad 2023-kalender
Skellefteå Drivecenter Arena är tillbaka i STCC-kalendern
som årets andra tävling med ett unikt EV-event, medan stadstävlingen
i Helsingborg flyttas till augusti och Falkenberg tar över premiären
i en uppdaterad 2023-kalender.
Såväl tävlingen i Skellefteå som Knutstorp kommer
att ha ett starkt elektrifieringsfokus där de senaste EV-modellerna
(bil och lastbil) kommer att ställas ut och finnas tillgängliga
för provkörning.
Vi skapar ett starkt koncept tillsammans med våra samarbetspartners
där vi erbjuder såväl företagsbesökare som racingfans
en unik upplevelse som är fokuserad kring elektrifieringen av Sveriges
fordonsflotta och motorsporten, säger Micke Bern, vd för STCC
AB.
Här kombinerar vi adrenalinfyllda STCC-tävlingar med
fokus på den senaste EV-tekniken, provkörningar av nya modeller,
medåkning och spektakulär underhållning. Planen är
att vi ska utöka med fler av dessa event från 2024 och vidare.
Tävlingarna i Skellefteå och Knutstorp kommer att hållas
över en dag, fredagar, den fjärde augusti och första september
respektive.
Vi har en stark tradition av motorsport i Norrland och likaså
en kraftigt växande industri kring elektrifieringen av vårt
samhälle, därför är detta upplägg med STCC rätt
för oss. Vi har redan idag ett stort intresse från olika partners
inom energi- och fordons-branschen och vi kommer avslöja mer detaljer
inom kort, säger Jessica Karlsson, Marknad och Event, Drivecenter
Arena AB.
Det fanns ingen tvekan från vår sida att hoppa på
det här projektet ihop med STCC. Att kombinera elektrifierad motorsport,
satsning på ungdomar och ny EV-teknik är en perfect match
för oss. Vi ser fram emot att sjösätta och vidareutveckla
det här konceptet tillsammans med STCC och våra företagspartners
från och med 2023, säger Magnus Öhrström, vd och
anläggningsansvarig för Ring Knutstorp.
Introduktionen av EV-eventen är en del av ett par nyckeländringar
för STCC-kalendern 2023 där Falkenberg med klassiska Västkustloppet
tar över premiären den 8-9 juli samtidigt som stadstävlingen
STCC Head 2 Head Helsingborg flyttas till den 26 augusti.
Vi har ett nytt datum för Helsingborg för att undvika
en krock med Håkan Hellström-konserten där vi i stället
får ett exklusivt datum i augusti som kommer ge oss mycket goda
förutsättningar för publikfest, säger Micke Bern,
vd för STCC.
Ändringen ger dessutom oss och teamen bättre förutsättningar
att sjösätta den största förändringen av STCC
sedan starten 1996 med konstruktionen av ett komplett startfält av
helt nya elektriska tävlingsbilar.
En annan nyhet är att Ljungbyheds Motorbana kommer inleda 2023-säsongen
med ett tredagars officiellt försäsongstest den 8-10 juni. Testet
blir första gången som de nya elektriska 550-hästars STCC-tävlingsbilarna
kommer köras publikt.
Första dagen (8/6) kommer vara öppen för media och publik,
där bland annat över 1000 elever kommer att delta under en framtidsmässa
tillsammans med STCC.
Vi har inlett ett samarbete med skolor i Skåneregionen där
vi kommer att ha över 1000 elever på plats för att få
en insikt i elektrifieringen av såväl STCC som Sveriges fordonsflotta
och vad det innebär för framtida karriärmöjligheter
tillsammans med våra företagspartners, säger Ted Johansson,
STCC.
Det här programmet går hand i hand med vår satsning
på återväxten i STCC, bland annat i samarbete med elektriska
Junior SM-serien NXT Gen Cup. Vi jobbar hårt för att ta fram
nya unga talanger vad gäller såväl förare som ingenjörer
och mekaniker.
Totalt arrangerar STCC sju event och sex tävlingshelger från
juni till september 2023.
Läs mer om STCC 2023 här:
https://www.stcc.se/stcc-2023/
Kalender STCC 2023
Datum Plats Tävling
08-10/6 Ljungbyheds Motorbana Officiellt test
08-09/7 Falkenberg Motorbana Västkustloppet
04/8 Skellefteå Drivecenter Arena
18-19/8 Gelleråsen Arena Kanonloppet
26/8 Helsingborg Head 2 Head
01/9 Ring Knutstorp Kvällsposten Newsrace
22-23/9 Mantorp Park Grande Finale
<<
Tillbaka till Startsidan