STCC 2000
Swedish Touring
Car Championship
KMS driver inte protesten mot Rustad
vidare
STCC AB;s egna regler kommer att
ligga till grund för Juridiska kommiténs
bedömning.
Vid KMS;s granskning av möjligheten till en korrekt
bedömning av Tommy Rustads underlåtelse att
reglementsenligt inställa sig i parc farmé efter heat 2
på finalen Mantorp Park, har följande framkommit.
- Efter det att Tommy Rustad självmant, på väg till
parc farmé, provocerat fram punktering på båda
framdäcken, samt lämnat bilen före slutmätning,
kan man enligt STCC AB inte utföra en obligatorisk,
reglementsenlig, mätkontroll av bilen..
- Enligt STCC AB måste man i ett sådant läge
försöka återskapa Rustads bil för en ny
mätkontroll, till ett sådant skick som man kan
förmoda den skulle kunnat varit vid målgång. I det
återskapandet och bedömningen skall man då, "hitta
och använda så likkvärdiga däck som
möjligt, väga in egen erfarenhet och ett visst antagande,
vidtaga rätt mätmetod" för att i möjligaste
mån få till en så rättvis bedömning som
möjligt.
- STCC AB söndag: Eftersom vi inte kunde mäta bilen kan vi
naturligtvis inte vara helt hundra på att bilen var okay vid
målgång.
- STCC AB onsdag: Är "hundraprocentigt säkra på att
bilen var okay när den passerade målet".
Således är det till slut STCC AB;s egna regler som ligger
till grund för Juridiska kommitèns bedömning. Med
tidigare erfarenheter från säsongen väljer då
KMS att inte inför STCC AB/ Juridiska kommitèn driva
ärendet vidare.
Tommy Rustad STCC-mästare
Tommy Rustad är norrmannen som
kan titulera sig svensk STCC-mästare. Detta efter en mycket
dramatisk final på Mantorp Park på söndagen där
Nissanföraren Rustad lyckades passera Fredrik Ekblom i Audi i
den sista tävlingen.
Trekampen mellan Rustad, Ekblom och Mattias Ekström, Volvo, blev
precis så dramatisk som man kunde förvänta sig.
Rustad lyckades vinna trots att han alltså körde av i
ledningen i första tävlingen och sen slutade trea i den
andra. Detta sedan Ekblom varit inblandad i en mindre krasch i
första tävlingen där han sen slutade åtta och
där han sen tvingades bryta andra tävlingen med
punktering.
Dramatiken var dock inte slut där för Rustads del. Vid
efterkontrollen av bilen visade sig norrmannens bil var för
låg sedan han kommit in med punkterade däck. Ny
efterkontroll gjordes och efter den godkände domarjuryn Rustads
bil.
Volvo stod för
underhållningen
Volvoförarna bjöd publiken
på Mantorp Park på extrem underhållning under
helgens sista deltävling i STCC. Mattias Ekström kammade
hem en andra och en tredje plats och Jan "Flash" Nilsson körde
upp sig till två fjärde platser efter att ha startat
långt bak i fältet.
Sveriges konung, Gustav Adolf XII:e, var en av dem som närvarade
i den sista och kanske mest nervkittlande av årets STCC
deltävlingar. Inför finalen hade tre förare vittring
på mästerskapstiteln, bland dem fjolårets svenska
mästare Mattias Ekström i sin silverblå Volvo
S40.
På söndagens första race startade Mattias från
tredje positionen och efter en tuff och snabb start tog han
andraplatsen direkt. Men vid ingången till Pariserkurvan fick
han en kyss på sidan av Jens Edman som kostade Mattias flera
placeringar. Han hamnade sjua framför sin teamkompis Jan "Flash"
Nilsson, som i sin tur hade kört upp sig från tolfte till
åttonde platsen under starten. Sen började showen.
Volvobilarna tog sig upp genom fältet och efter en makalös
körning tog de sig i mål som trea och fyra.
Dramatiken i första racet blev inte sämre av att Rustad
kör av på grund av ett tekniskt problem när han
ligger ohotad i täten. Därtill hamnade även Ekblom i
gräset efter en misslyckad attack på start-och
målrakan av stallkamraten Colciago på Nissans Rosenblad
där Rosenblad får en rejäl knuff, åker rakt in
i Ekblom som åker av banan - ordet teamkamrat antar en ny
dimension.
Andra racet var om möjligt ännu mer spännande.
Eftersom tabelltvåan Rustad inte hade plockat några
poäng i första loppet och tabellettan Ekblom fick bara tre
poäng efter en åttonde plats, så hade Mattias
chanser till titeln växt. Mattias taktik gick ut på att
köra stenhårt och ge allt. Jan "Flash" Nilsson å
andra sidan körde för teamet och hade som mål att
hjälpa Mattias. Från att ha startat från fjärde
startgriden var Mattias strax upp på en tredje plats och
började sätta hård press på Rustad.
- När jag låg bakom Rustad var det väldigt
svårt köra om för bilarna låg som ett
pärlband och ingen vill då släppa idealspåret.
Försöker man då med en sen inbromsning tar man en
väldig risk, berättar Mattias Ekström.
Men efter fin och hårt körning av Mattias lyckas han ta
sig förbi Rustad och ta andraplatsen. Ekblom bryter efter
punktering. Mattias var dock nöjd med dagens insats, två
fina placeringar efter en mindre lyckad kvalificering.
- I år har jag inte haft den där viktiga gnutta tur som
behövs, för det är stentufft i STCC och det är
väldigt lite som skiljer en tredje plats från segern,
säger Mattias.
Även "Flash" var nöjd med dagens race.
- Ibland är man nöjd med en fjärde plats och eftersom
vi kvalade så dåligt på lördagen kan man
säga att det gick väldigt bra på racen. Men startar
man så långt bak i fältet får man slita
hårt på bilen för att ta sig upp. När man
väl är ikapp de främsta i racet, då har man inte
så mycket kvar av däcken. Jag hade lite häng på
Rustad ett tag och försökte sätta en attack i sluetet
av andra racet, men däcken var slut, säger Jan "Flash"
Nilsson som startade tia i andra racet och körde i mål
på en fjärde plats.
Mattias Ekström och Volvo S40-racing teamet tog alltså hem
en tredje placering i årets upplaga av STCC. Tommy Rustad,
Nissan, blev ny svensk mästare och silvret gick till Fredrik
Ekblom, Audi. I märkesmästerskapet kom Volvo på en
andra plats efter Nissan.
Resultat andra
tävlingen: 1) Jens Edman, Ford,
2) Mattias Ekström, Volvo, 3) Tommy Rustad, Nissan, 4) Jan
Nilsson, Volvo, 5) Pontus Mörth, Opel, 6) Tomas Nyström,
Honda, 7) Tommy Kristoffersson, Audi, 8) Christian Abt, Audi, 9) Carl
Rosenblad, Nissan, 10) Tomas Engström, Chrysler.
Resultaten, första
tävlingen: 1) Jens Edman, Ford, 2) Tomas Nyström, Honda, 3)
Mattias Ekström, Volvo, 4) Jan Nilsson, Volvo, 5) Pontus
Mörth, Opel, 6) Peggen Andersson, BMW, 7) Tomas Engström,
Chrysler, 8) Fredrik Ekblom, Audi, 9) Roberto Colciago, Audi, 10)
Kelvin Burt, Volvo. 11) Nicklas Karlsson, Alfa Romeo, 12) Tommy
Kristoffersson, Audi,
SM- Slutresultat STCC 2000
1 Tommy Rustad, Nissan, 175 , 2
Fredrik Ekblom, Audi, 167, 3 Mattias Ekström, Volvo, 165, 4 Jens
Edman, Ford, 115, 5 Carl Rosenblad, Nissan, 96, 6 Jan "Flash"
Nilsson, Volvo, 84
Märkesmästerskap 1 Nissan, 302, 2 Volvo, 286, 3 Audi, 263, 4 Honda,
127.
Tommy Rustad dubbel kvalvinnare i
STCC
Tommy Rustad knappar in på
Fredrik Ekblom i kampen om mästerskapstiteln i STCC. Rustad
står i pole position i söndagens båda avgörande
tävlingar på Mantorp Park. Bredvid honom i båda
starterna står Jens Edman med sin Ford.
Tiderna från
tidskvalet: 1) Tommy Rustad, Nissan,
1.18,897, 2) Jens Edman, Ford, 1.18,955, 3) Carl Rosenblad, Nissan,
1.19,080, 4) Mattias Ekström, Volvo, 1.19,197, 5) Fredrik
Ekblom, Audi, 1.19,217, 6) Tomas Nyström, Honda, 1.19,460, 7)
Pontus Mörth, Opel, 1.19,515, 8) Roberto Colciago, Audi,
1.19,710, 9) David Leslie, Nissan, 1.19,741, 10) Jan Nilsson, Volvo,
1.19,797. 11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.19,941
Tiderna från shoot
outen: 1) Tommy Rustad, Nissan,
1.19,022, 2) Jens Edman, Ford, 1.19,127, 3) Mattias Ekström,
Volvo, 1.19,428, 4) David Leslie, Nissan, 1.19,444, 5) Tomas
Nyström, Honda, 1.19,677, 6) Fredrik Ekblom, Audi, 1.19,756, 7)
Carl Rosenblad, Nissan 1.19,849, 8) Roberto Colciago, Audi, 1.19,964,
9) Kelvin Burt, Volvo, 1.20,314, 10) Peggen Andersson, BMW, 1.20,336.
11) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.20,437, 12) Jan Nilsson, Volvo,
1.20,630, 13) Pontus Mörth, Opel, 1.20,669
Mantorp fredag 8 september
Träningstiderna:
1) Tommy Rustad, Nissan, 1.18,909,
2) Mattias Ekström, Volvo, 1.19,199, 3) Carl Rosenblad, Nissan,
1.19,268, 4) Jens Edman, Ford, 1.19,397, 5) Jan Nilsson, Volvo,
1.19,589, 6) Fredrik Ekblom, Audi, 1.19,592, 7) Roberto Colciago,
Audi, 1.19,803, 8) Tomas Nyström, Honda, 1.19,914, 9) Pontus
Mörth, Opel, 1.20,055, 10) Christan Abt, Audi, 1.20,100. 11)
Tommy Kristoffersson, Audi, 1.20,118, 12) David Leslie, Nissan,
1.20,218, 13) Nicklas Karlsson, 1.20,228,
Kristoffersson Motorsport: Inför
finalen i STCC på Mantorp Park
Spänningen stiger. Stunden
är kommen. Nu skall det avgöras. Skall det bli Audi i topp
i år också? Vi är många som hoppas på
det. Jag undrar om Fredrik Ekblom förstod hur rätt han
skulle få, när han i säsongsinledningen sa till
mig.
- Jag kan garantera att mästerskapet inte kommer att
avgöras förrän i det allra sista heatet för
säsongen.
Inför kommande finalhelg på Mantorp Park, mönstrar
KMS det bästa lag som för dagen går att få. Det
innebär ytterligare förstärkningar med Christian Abt
från Tyskland och Lennart "Doktor" Pehrson. Inför
tävlingen på Gelleråsen anslöt Roberto Colciago
till teamet. Skillnaden mellan Colciagos och Abts medverkan är
att italienaren anmälde sig under sitt eget namn och kör i
sina egna färger. Abt ska åka under KMS färger,
alltså i en skinande gul Audi.
På frågan varför det blir så många Audi
till finalen på Mantorp, svarar Tommy Kristoffersson.
- Man ska komma ihåg att i mitt jobb ingår det att
ställa ett så bra lag som möjligt på banan.
Ingen tränare skulle tacka nej om han hade chansen att få
förstärkning lagom till en viktig match. Ingen tränare
skulle heller sätta sin bästa målvakt på
bänken, bara för att motståndarnas målvakt
är skadad.
Kan det bli fler bilar i KMS-stallet inför STCC nästa
år?
- Först och främst vill jag se hur reglementet för
nästa år ser ut. Jag har massor av ideér. Men vad
som händer kan jag inte uttala mig om idag, svarar Tommy.
Senaste information från STCC-finalen på Mantorp finns
på: www.kms.s.se
Pernilla Wiberg till STCC finalen
på Mantorp i en Audi A4 Quattro
Sent om sider står det nu
klart. Även Pernilla Wiberg ställer in sig i den stora
skaran som kommer att köra Audi A4 Quattro till STCC finalen
på Mantorp. Det är Sven-Åke Enochsson Audi Sverige,
som trots den stora efterfrågan lyckats hitta en Audi A4
Quattro, som han ställer till Pernilla Wibergs förfogande.
Trots att det inför en final förväntas bli mycket
trångt och tät trafik, finns det i nuläget inget som
tyder på att Pernilla inte skall lyckas med sin
målsättning att "kunna gå hela vägen, och
nå målet".
- Som ett led i vår strävan att knyta internationella
stjärnor till KMS, ser vi mycket positivt på Pernillas
medverkan på Mantorp. Jag är övertygad om att hon
kommer att bjuda våra gäster på något alldeles
extra, säger Ronnie Bergström från KMS.
För Pernilla Wiberg som under en längre tid kört Audi,
och då i huvudsak fyrhjulsdrivet lär inte det här
uppdraget medföra några större
överraskningar
Fotnot: Wiberg deltar inte i tävlingen.
Wiberg kommer endast på väg till tävlingen köra
en Audi A4 Quattro.
Källa: En som är helt säker.
"Dr Pehrson" tar tempen på
STCC
Regerande svenske mästaren i
GTR Lennart "Dr Pehrson" Pehrson, kommer till start i en Audi A4
Quattro till finalhelgen på Mantorp. Efter att 1999 ha
genomfört hela GTR säsongen i överlägsen stil
utan minsta problem, har det i år varit raka motsatsen för
"Dr Pehrson". En rad missöden har medfört att chansen till
ett nytt mästerskaps guld är lika med noll.
Men skam den som ger sig. Nu kommer "Dr Pehrson" till start i en
riktigt potent Audi A4 Quattro, och även om förberedelserna
och tillfälle för träning är minst sagt
begränsade skall vi nog inte räkna bort "Doktorn"
- Man måste vara realist. Med tanke på de begränsade
möjligheterna till träning får jag nog koncentrera
mig på Synsam Cup, men där hoppas jag kunna vara med och
kämpa om tätplaceringarna, säger "Dr Pehrson" lite
försiktigt.
Helt klart kommer han att bli sevärd i en Audi Quattro, och
kollegorna från GTR kommer nog att hålla ett extra
öga på "Dr Pehrson".
Christian Abt Audi Sport linar upp
för KMS på Mantorp
Från succe i en Audi R8
på Le Mans, via Audi TT i DTM, kommer Christian Abt, medlem i
Audi Sports exklusiva förarbesättning, till Sverige och
Mantorp för den avslutande STCC finalen.
För meriterade Abt blir inhoppet i en Audi A4 Super Touring
ingen ny bekantskap, det är nämligen exakt med den bilen
han vann tyska STW serien 1999. Få om ens någon
behärskar en Audi A4 Quattro som Christian Abt.
-Det här är vi verkligen stolta över. Att få en
så etablerad förare till Sverige och KMS, är
ytterligare ett bevis på att både vårt arbete med
teamet, och att STCC serien i sin helhet har uppmärksammats
långt över Sveriges gränser, meddelar en
belåten Ronnie Bergström.
-Utbyte med europeiska förare och team är av största
vikt för oss, det är just genom det utbytet som vi skall
hitta öppningar för internationella uppdrag, samt eliminera
risken att tappa kontakten med övriga Europa och därmed bli
hemmablinda. Skall vi hitta vägar ut i Europa måste vi
visa att vi har en hög standard på våra förare,
vårt team och på inhemska tävlingar, avslutar Ronnie
Bergström från Arvika.
Fredrik Ekblom, Tommy Kristoffersson, Roberto Colciago och Christian
Abt är onekligen en imponerande Audi uppsättning för
finalhelgen på Mantorp.
Gelleråsen Karlskoga Dubbla
STCC-vinster för Audis Fredrik Ekblom
Fredrik Ekblom kom till hemmabanan
Gelleråsen med målsättningen att skaffa sig ett
grepp om STCC-mästerskapet. Ekblom lyckades till fullo. Med
dubbelseger i helgen har Ekblom nu elva poängs
försprång &endash; 164 mot 153 &endash; till Tommy Rustad
i Nissan inför finalen på Mantorp Park om två
veckor.
Värste konkurrenten Tommy Rustad slutade tvåa respektive
trea i helgen, detta sedan Audis inhämtade italienare Roberto
Colciago gjort sitt jobb i det andra heatet och blivit tvåa.
Fredrik och Roberto drog ifrån i stor stil i det andra
loppet.
Efter omstarten i det första heatet , där Mattias
Ekström och Roberto Colciago fick uppsöka depån efter
kollision, kom fältet iväg relativt smärtfritt.
Fredrik Ekblom ryckte genast åt sig en ledning, som ökade
stadigt ju längre heatet led. Fredrik sätter heatets
snabbaste tid redan på det andra varvet, i sitt
försök att rycka åt sig en lucka. När
målflaggan faller efter arton varv, är avståndet
till Tommy Rustad nästan fem sekunder.
Tommy Kristoffersson startar från en sjunde position. Han tar
sig upp några placeringar omedelbart och tar från sin
femteplats upp jakten på tätkvartetten. Han gör
några snabba varvtider och avståndet krymper sakta men
säkert. När heatet är över är
avståndet till framförvarande Mattias Ekström knappt
två sekunder.
I det andra heatet för dagen är det Audi i första,
tredje och sjätte startposition. Fredrik bestämmer farten
ut på startrakan. När lampan slår om till grönt
har han, helt enligt planerna, Roberto Colciago i sin bakre
kofångare, och tillåter på detta sätt aldrig
Tommy Rustad att lägga sig bakom Fredrik. Den uppvisning som
dessa två herrar sedan bjuder på, får publiken att
stå upp och applådera. Det är inget annat än en
ren utklassning av övriga medtävlare. Dom kör som om
det satt en bogserlina mellan bilarna. Båda sätter sina
bästa varvtider på det åttonde varvet och tiderna
heatet igenom kommer ingen annan i närheten av. En stor
uppvisning av riktiga racingproffs.
Tommy Kristoffersson gör återigen en bra start och
passerar bil efter bil. När han passerar Jens Edman får
han en smäll på ett bakhjul som resulterar i en punktering
på det åttonde varvet. Inget annat att göra än
att kasta in handuken.
- Jag var riktigt på hugget så det känns lite
snopet. Men jag får glädja mig åt Fredriks
framgångar i stället.
Fredrik analyserar helgen.
- Det har funkat så jäkla bra hela helgen. Vi hittade en
bra setup på bilen nästan direkt, så jag kunde
tidigt börja koncentrera mig på racen.. Sen är det
helt underbart att komma till sin hemmabana och få vinna
båda heaten.
Mattias Ekström fortfarande med
i fighten
Mattias Ekström plockade hem
värdefulla poäng på Gelleråsen nä hann tog
en fjärde och en femte plats i helgens lopp på
Gelleråsen. Jan "Flash" Nilsson slutade åtta i båda
heaten.
Karlskoga bjöd publiken på strålande väder och
ett dramatiskt första race, med flera avåkningar och en
omstart. Däremot var dagens andra race betydligt
tråkigare, med låsta placeringar och dryga luckor mellan
de tävlande bilarna. Båda Volvobilarna startade
långt bak i fältet efter en otursdrabbad
träningshelg, då bland annat olja på banan
omöjliggjorde för Volvostallet att genomföra
tillräckliga tester.
- Bilen gick bra, men det kvittar när man startar så
långt bak. Då får man kriga hela tiden för att
lyckas hålla sin placering, säger Mattias
Ekström.
Trots att helgen inte gick som väntat lyckades Mattias köra
till sig 14 mästerskapspoäng och är fortfarande med i
kampen om SM-titeln. På Mantorp Parks långa bana, som
är nästa och sista deltävling för säsongen,
har Mattias goda chanser att försvara mästerkapstiteln
från i fjol.
Mattias har fortfarande chanser att vinna mästerskapet men det
blir tufft, säger stallchefen Thomas Johansson.
Jan "Flash" Nilsson har haft otur hela säsongen. Helgens race
var inget undantag. Han behåller dock sin sjätte plats i
mästerskapet.
- Under de få varv vi hann med och köra på
testdagarna lyckades vi inte hitta de rätta
inställningarna. Bilen gick bra men inte tillräckligt
snabbt, säger Jan "Flash" Nilsson.
Nästa race är det sista för säsongen och
går på Mantorp Park den 09 – 10 september.
Bohlin tillbaka - startade sist -
först i mål!
Det svänger fort i racing. I
lördags tvingades hemmafavoriten Lennart Bohlin bryta
GTR-finalen på Karlskoga Motorstadion. Dagen efter var han med
igen - och vann överlägset. Lennart startade sist, men gick
genom startfältet som en raket. Med tre varv kvar var han uppe i
en ledning, som han sedan aldrig släppte.
- Härligt. Killarna i teamet jobbade och slet hela natten. Hade
jag inte vunnit nu, hade de nog lagt av allesammans, jublade Bohlin.
Och lovade på stående fot att ställa upp också
i final-racen på Mantorp om två veckor.
Annars var det Bosse Jonasson, den skånske Porsche-veteranen,
som ledde inledningsvis inför dagens storpublik - 16.000
åskådare. Segervane Henrik Roos avancerade till spets med
sin rytande Dodge Viper men fick problem och halkade ned till
fjärdeplatsen bakom Fredrik Sundberg som blev bäste
GT3-förare för andra gången den här helgen.
Värman vann igen i JTCC
Henrik Värman, som tävlar
för lilla Finnskoga MK i nordvästra Värmland,
stortrivs på Karlskoga Motorstadion. I premiären i
våras överraskade han sig själv och konkurrenterna
med att vinna i debuten. Och nu, när klassen kom tillbaka till
landskapet, då vann han både lördagens och
söndagens race. Dubbelsegern innebär att
värmlänningen dessutom gick upp på tredje plats
totalt i JSM-tabellen, efter klassens dominanter Edward
Sandström och Daniel Haglöf. Att det stod mycket på
spel mellan just Sandström och Haglöf märktes med all
önskvärdhet under racets inledning då Sandström
tog i så han hamnade i sandfållan. Det passade
Haglöf perfekt och dalmasen gick i mål som tvåa, 5
sek före tufft satsande Jocke Mangs som slutade trea - trots att
han rullat i lördagens final. (Gläjden blev dock kortvarig
för Jocke Mangs som i samband med den efterföljande
tekniska kontrollen fråntogs sin placering i söndagens
race, då däcken inte hade reglementsenligt
mönsterdjup). Sandström var efter sin avåkning sist i
fältet men gav inte upp så lätt. Han kom loss ur
sandfållan och jagade som en furie genom fältet. När
flaggan föll hade han nått 6:e platsen. Det innebär
att han fortfarande är med i resonemanget om vem som ska bli
svensk juniormästare i standardvagnsklassen JTCC - en klass som
levererar blivande storstjärnor på löpande band till
'kungaklassen' STCC.
Brorsson - igen...
I härliga historiska
racingklassen tog Tommy Brorsson en ny seger. Hur många
gånger den 6-faldige europamästaren har vunnit på en
racerbana - det vet inte ens han själv. I lördagsracet gav
han åtminstone konkurrenterna en chans att hänga med genom
att missa starten. Men på söndagen tog han hand om
kommandot redan på startrakan och sedan var det defilering i
mål med Chrille Johansson som tvåa. Trea blev unge
Fredrik Larsson i sin lånade Lotus Cortina. Och det var en
tredjeplats med mersmak eftersom hallänningen missade grovt i
starten. Fredrik kom ut som sjua ur första kurvan men körde
sedan upp sig placering för placering.
Varvrekord i ledning
Räkna med en riktig rysare i
Formel Ford-finalen på Mantorp Park om två veckor. Detta
tack vare söndagens Karlskoga-final i JSM-klassen, där
Fredrik Heinsjö från Gislaved vann före Alex
Danielsson och Andreas Hansson. Nu ligger toppförarna så
nära varandra poängmässigt att precis allt kan
hända. Det gjorde det förresten också i
söndagens final - om man bortser från rena uppvisningen av
Fredrik Heinsjö. Smålänningen dominerade stort och
körde mästerligt - bland annat satte han nytt varvrekord
trots säker ledning. Bakom honom såg en kvartett
förare - Oscar Palm, Alex Danielsson, Andreas Hansson och Tobias
Klintheim - till att publiken fick valuta för att stanna och se
helgens sista race. Oscar gick upp till andraplatsen före Alex
Danielsson medan Andreas Hansson och Tobias Klintheim hade en
våldsam duell där alla knep utnyttjades.
På sista varvet började Palms bil helt plötsligt
gå sämre - bränslet började ta slut! Alex gick
omedelbart om medan Oscar föll till sjätteplatsen innan
målflaggen räddade honom från att tappa ytterligare.
Under tiden hade Andreas Hansson än en gång lyckats
'klippa' Klintheim som svarade men inte tog sig om utan fick
nöja sig med fjärdeplatsen.
Resultat, Banracing, Karlskoga
Motorstadion:
STCC andra tävlingen: 1)
Fredrik Ekblom, Audi, 2) Roberto Colciago, Audi, 3) Tommy Rustad,
Nissan, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 5) Mattias Ekström, Volvo, 6)
Peggen Andersson, BMW, 7) Pontus Mörth, Opel, 8) Jan Nilsson,
Volvo, 9) Tomas Nyström, Honda, 10) Tomas Engström,
Honda.
STCC första tävlingen:
1) Fredrik Ekblom, Audi, 2) Tommy
Rustad, Nissan, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 4) Mattias Ekström,
Volvo, 5) Tommy Kristoffersson, Audi, 6) Pontus Mörth, Opel, 7)
Jens Edman, Ford, 8) Jan Nilsson, Volvo, 9) Tomas Engström,
Chrysler, 10) Peggen Andersson, BMW.
SM sammanlagt efter 14 av 16
deltävlingar: 1 Fredrik Ekblom,
Audi 164, 2 Tommy Rustad, Nissan 153, 3 Mattias Ekström, Volvo
132 , 4 Carl Rosenblad, Nissan, 92, 5 Jens Edman, Ford 70, 6 Jan
"Flash" Nilsson, Volvo 60
GTR, final 2: 1) Lennart Bohlin, Karlskoga MF, Camaro, 14.53,9, 2)
Bosse Jonasson, Hyllinge MS, Porsche GT2, +5,5 sek, 3) Fredrik
Sundberg, Kalmar SK, Porsche (segrare GT3), +6,0, 4) Henrik Roos, GTR
Vara, Chrysler, +6,8, 5) Stefan Pettersson, GTR Falun, BMW M1, +30,3,
6) Jarl Wermelin, Lycksele MK, Camaro, +39,3, 7) Krister Andersson,
SSK Falköping, Porsche GT3, +48,8, 8) Anders Levin, PCS
Kungsör, d:o, +50,1, 9) Torbjörn Holmstedt, Karlskoga MF,
Ferrari GT3, +51,8, 10) Stefan Pfister, SSK Alingsås, Porsche
GT3, +53,7, 11) Anders Roos, PCS Bromma, d:o, +1.16,8, 12) Claes
Lund, d:o, d:o, - 1 v.
SM sammanlagt efter 14 av 16
deltävlingar: 1) Henrik Roos,
167 p, 2) Fredrik Sundberg, 147, 3) Stefan Pettersson, 76, 4) Bosse
Jonasson, 74, 5) Lennart 'Dr',2 Pehrsson, Team Westom, Porsche, 70,
6) Jarl Wermelin, 57, 7) Stefan Pfister och Krister Andersson,
vardera 44, 9) Lennart Bohlin, 41, 10) Micael Ljungström,
Köping, Porsche och Anders Levin, vardera 30.
JTCC, junior-SM, final
2: Henrik Värman, Finnskoga MK,
Volvo, 15.05,6, 2) Daniel Haglöf, Borlänge MK, d:o, +2,5,
3) Jens Hellström, Järfälla MK, d:o, +9,4, 4)
Mårten Sahlström, Kalmar MK, d:o, +15,3, 5) Edward
Sandström SMK Motala, d:o, +16,1, 6) Fredrik Håkansson,
Norbergs MC, d:o, +17,5, 7) Erik Andersson, SMK Hedemora, d:o, +17,7,
8) Jimmy Dahlgren, Ulricehamns MK, d:o, +18,2, 9) Pierre Falck, GKC
Team 13, d:o, +22,5, 10) Stefan Liljestedt, MK Speed, d:o, +24,1.
Sammanlagt efter 14 av 16
deltävlingar: 1)
Sandström, 171 p, 2) Haglöf, 150, 3) Värman, 89, 4)
Jocke Mangs, SKRC Södertälje, 78, 5) Tony Engström,
66, 6) Daniel Andersson, Ludvika MS och Jens Hellström, vardera
59, 8) Antti Tuomainen, Finland, 41, 9) Helena Larsson,
Linköpings MS, 30, 10) Jimmy Johansson, Uddevalla KK, 26.
HTCC, historisk racing, final
2: 1) Tommy Brorsson, Hyllinge MS,
Lotus Cortina, 15.13,8, 2) Christer Johansson, VMS Växjö,
d:o, +7,4 sek, 3) Fredrik Larsson, Falkenbergs MK, d:o, +11,0, 4)
Thomas Thelin, BMK Uddevalla, d:o, +29,1, 5) Christer Nordlund, RHK
Värmdö, +35,5, 6) Håkan Ricknäs, RHK
Hässelby, d:o, +35,5, 7) Niklas Johansson, NARC Anderstorp,
Austin Cooper S, +37,1, 8) Sören Johansson, Hallsbergs MK, Lotus
Cortina, +49,9, 10) Hans Söderholm, RHK Vårby, BMC Cooper
S, +46,2, 11) Bo Bergström, RHK, Lindesberg, Ford Mustang,
+50,2, 12) Sebastian Wrethagen, RHK Stockholm, Austin Cooper S,
1.01,2.
Formel Ford 1600, final
2: 1) Fredrik Heinsjö, NARC
Anderstorp, Van Diemen, 15.11,0, 2) Alex Danielsson, Bergs MK
Östersund, Ray, +3,6, 3) Andreas Hansson, Kullings MS Vedum, Van
Diemen, +9,7, 4) Tobias Klintheim, Kalmar MK, d:o, +9,9, 5) Jimmy
Jacobsson, SMK Hedemora, d:o, +16,0, 6) Oscar Palm, SMK Örebro,
d:o, +16,3, 7) Michael Bergenstål, Järfälla MK, d:o,
+16,6, 8) Jan Karlsson, NRC Anderstorp, d:o, +20,2, 9) Fredrik
Christensson, Falkenbergs MK, d:o, +20,2, 10) Patrik Ernstsson, d:o,
Swift, +23,4
Sammanlagt efter 14 av 16
deltävlingar: 1) Danielsson,
136 p, 2) Heinsjö, 134, 3) Klintheim, 133, 4) Jacobsson, 110, 5)
Hansson, 100, 6) Palm, 60, 7) Ernstsson, 54, 8) Bergenstål,
48.
Ekblom slog till - två gånger om
Audiföraren Fredrik Ekblom var
snabbast i såväl tidskvalet som shoot outen vid
STCC-tävlingarna på Gelleråsen utanför
Karlskoga på lördagen. Med det fick han även
två värdefulla poäng i kampen med Tommy Rustad i
Nissan om mästerskaptstitieln.
- Jag kör för det bästa teamet i Sverige,
därför lyckades jag idag, säger Ekblom.
Hemmafavoriten försvann ny seger för Henrik Roos
Det lyckades inte alls för
hemmafavoriten Lennart Bohlin i lördagens GTR-race på
Karlskoga Motorstadion. Bilen var genomgången och Lennart
laddad till tusen. Men redan på andra varvet gick det
sönder - igen! Så den gamle mästaren hade bara att
rulla in i depån och därifrån se värste
konkurrenten Henrik Roos defilera i mål med sin udda och mycket
snabba Dodge Viper.
GTR-finalen inledds med en startkrasch på rakan när en av
konkurrenterna fick motorstopp och en bakifrån kommande
förare brakade rätt in i honom. Ingen skadades och sedan
banan rensats fortsatte racet där Stefan Pettersson från
Falun tagit ledningen med sin extremt låga BMW M1. Stefan
försökte hålla emot men kunde inte hindra att flera
av konkurrenterna tog sig förbi. Porsche-veteranen Bosse
Jonasson gick förbi han också men fick aldrig någon
riktig kontakt med Henrik, som vann med 0,9 sek före
skånske Bosse. Trea - och segrare i GT3-klassen - blev Fredrik
Sundeberg från Kalmar MK som också tog sig förbi
Stefan som alltså slutade femma efter sin fina start.
Bilen äldre än föraren!
Som vanligt när det handlar om
STCC-racing inledde övriga fyra tävlingsklasser sina
finalpass redan på lördagseftermiddagen. Först ut var
HTCC klassen för historiska standardracingbilar. HTCC är
rena drömmen för den bilhistoriskt intresserade. Inte
mindre än 31 gamla veteraner från 1965 och tidigare fanns
på startlinjen. Bilar från olika cylindervolymsklasser
kör samtidigt och det innebär att Tommy Brorsson och de
andra veteranerna i sina vassa Lotus Cortinor dominerar totalt medan
Anders Wegelin m fl i sina gamla tvåtakts-Saabar får
finna sig i att slåss längst bak i fältet.
Tommy Brorsson, den gamle Europamästaren i Formel Racing,
missade starten totalt och var bara fyra efter första kurvan.
Men det dröjde inte innan han fångat in alla framför
- inklusive Christer Johansson från Växjö, som tagit
starten. Ku inslag i racet var debuterande Fredrik Larsson,
Falkenberg. Unge Fredrik - för några år sedan
supervass juniortalang i USA - hade lånat en Cortina, 12-13
år äldre än han själv. Men ovanan vid den 35
år gamla bilen hindrade inte Fredrik från att köra
in på tredje plats före en av publikfavoriterna,
hundkojespecialisten Niklas Johansson från
Anderstorp.
Härlig uppkörning av Alex Danielsson
Jämtlänningen Alexander
'Alex' Danielsson tillhör den absoluta toppen i junior-SM i
Formel Ford 1600. Den här helgen inledde dock Alex på
sämsta tänkbara sätt genom att snurra av på
tidskvalet och bli utan tid. Det innebar att han fick starta
från sista rutan i lördagens final. Alex körde dock
strålande, plockade den ene konkurrenten efter den andra och
gick i mål som femma. Inte var det undra på att
Östersunds-föraren gjorde segergest när han passerade
mållinjen 9 sekunder bakom segraren Fredrik Heinsjö som
ledde från start till mål. Tvåa slutade Oscar Palm,
Örebro efter en härlig fight med Tranås-föraren
Christoffer Häggstam.
Rödflagg och omstart i JTCC-racet
'Vi som vill upp-klassen' JTCC
bjöd som vanligt på stor dramatik. Den här
gången var det Jocke Mangs från Södertälje som
oförskylld kom att spela huvudrollen. Jocke jagade en pallplats,
bromsade sig förbi en konkurrent och såg ut att avancera
en plats. Men bilarna krokade ihop och Jocke for ut i sanden, rullade
- och hamnade uppe på räcket. Bilen gungade några
gånger men bestämde sig för att tippa ned på
insidan med underredet i vädret ut mot banan. Det blev
rödflagg och efter bärgningen startade racet på nytt.
Då liksom första gången tog omöjlige
värmlänningen Henrik Wärman ledningen och vann. Men
det var knappt. På sista varvet var vilt jagande Edward
Sandström till och med uppe jämsides med Wärman som
hela tiden svarade. Edward blev tvåa, slagen med 0,7 sekunder
medan trean Daniel Andersson, Ludvika, knappt lyckades hålla
undan för en annan fortåkande dalmas - Daniel Haglöf,
Borlänge. Racets enda tjej, Helena Larsson, körde in
på åttonde plats i det 24 bilar stora startfältet
där det bjöds på fighter om alla
positioner.
Resultat Banracing, Karlskoga Motorstadion:
GTR, final 1: 1) Henrik Roos, GTR
Vara, Chrysler Viper, 19.40,2, 2) Bosse Jonasson, Hyllinge MS,
Porsche GT2, +0,9 sek, 3) Fredrik Sundberg, Kalmar SK, Porsche
(segrare GT3), +9,7, 4) Stefan Pettersson, GTR Falun, BMW M1, +17,7,
5) Krister Andersson, SSK Falköping, Porsche GT3, +31,2, 6)
Magnus Thorén, MK Rimo, Indigo, +37,6, 7) Jarl Wermelin,
Lycksele MK, Camaro, +42,8, 8) Anders Levin, PCS Racing Kungsör,
Porsche GT3, +44,8, 9) Stefan Pfister, SSK Alingsås, Porsche
GT3, +49,6, 10) Anders Roos, d:o, d:o, +59,3, 11) Jimmy Larsson, SSK
Anderslöv, GTD-40, +1.09,9, 12) Anders Larsson, PCS Sollentuna,
Porsche GT3, +1.12,4.
HTCC, historisk racing. Final 1:
1) Tommy Brorsson, Hyllinge MS,
Lotus Cortina, 15.03,3, 2) Christer Johansson, VMS Växjö,
d:o, +5,9 sek, 3) Fredrik Larsson, Falkenbergs MK, d:o, +6,9, 4)
Niklas Johansson, NARC Anderstorp, Austin Cooper S, +35,7, 5)
Håkan Ricknäs, RHK Hässelby, Ford Falcon, +37,3, 6)
Richard Schultz, MGCC Malmö, Ford Mustang, +40,6, 7)
Lars-Åke Nilsson, Fjugesta MS, Lotus Cortina, +41,9, 8) Hans
Söderholm, RHK Vårby, BMC Cooper S, +44,1, 9) Sören
Johansson, Hallsbergs MK, Lotus Cortina, +44,6, 10) Christer
Nordlund, RHK Värmdö, d:o, +47,7, 11) Bo Bergström,
RHK, Lindesberg, Ford Mustang, +52,1, 12) Nils Holmer, RHK Stockholm,
Austin Cooper S, +1.01,2
Formel Ford 1600, final 1: 1)
Fredrik Heinsjö, NARC Anderstorp, Van Diemen, 15.24,3, 2) Oscar
Palm, SMK Örebro, d:o, +4,8, 3) Christoffer Häggstam, Team
Skogsåkarna Tranås, d:o, +5,8, 4) Tobias Klintheim,
Kalmar MK, d:o, +6,5, 5) Alex Danielsson, Bergs MK Östersund,
Ray 2000, +9,0, 6) Andreas Hansson, Kullings MS Vedum, Van Diemen,
+9,9, 7) Andreas Boström, Hyllinge MS, d:o, +15,2, 8) Michael
Bergenståhl, Järfälla MK, d:o, +16,4.
JTCC, junior-SM, final 1:
1) Henrik Wärman, Finnskoga MK,
Volvo, 13.50,6, 2) Edward Sandström, SMK Motala, d:o, +0,7 sek,
3) Daniel Andersson, Ludvika MS, d:o, +9,5, 4) Daniel Haglöf,
Borlänge MK, d:o, +9,8, 5) Jens Hellström,
Järfälla Mk, d:o, +14,2, 6) Antti Tuomainen, Finland, d:o,
+16,0, 7) Tony Engström, SMK Hedemora, d:o, +22,3, 8) Helena
Larsson, Linköpings MS, d:o, +25,9, 9) Fredrik Håkansson,
Norbergs MC, d:o, +28,0, 10) Mårten Sahlström, Kalmar MK,
d:o, +29,2, 11) Stefan Liljestedt, MK Speed Sorunda, d:o, +37,4, 12)
Kaj Sjunnesson, SMK Trollhättan, d:o, +39,1.
Resultaten från STCC Shoot out:
1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.05,835,
2) Tommy Rustad, Nissan, 1.06,193, 3) Carl Rosenblad, Nissan,
1.06,358, 4) Roberto Colciago, Audi, 1.06,794, 5) Tomas Nyström,
Honda, 1.06,916, 6) Mattias Ekström, Volvo, 1.06,987, 7) Tommy
Kristoffersson, Audi, 1.07,110, 8) Jan Nilsson, Volvo, 1.07,131, 9)
Hubert Bergh, Honda, 1.07,218, 10) Jens Edman, Ford, 1.07,229 11)
Magnus Krokström, Audi, 1.07,517, 12) Pontus Mörth, Opel,
1.07,689,
Resultaten STCC tidskvalet:
1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.06,205,
2) Tommy Rustad, Nissan, 1.06,281, 3) Roberto Colciago, Audi,
1.06,480, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,510, 5) Hubert Bergh,
Honda, 1.06,558, 6) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.06,648, 7) Mattias
Ekström, Volvo, 1.06,799, 8) Jens Edman, Ford, 1.06,911, 9)
Tomas Nyström, Honda, 1.06,927, 10) Pontus Mörth, Opel,
1.06,939. 11) Jan Nilsson, Volvo, 1.07,392,
Resultat fredagens tidsträning:
1) Fredrik Ekblom, Audi, 1.05,814,
2) Carl Rosenblad, Nissan, 1.06,184, 3) Tommy Rustad, Nissan,
1.06,267, 4) Jens Edman, Ford, 1.06,504, 5) Mattias Ekström,
Volvo, 1.06,696, 6) Jan Nilsson, Volvo, 1.06,925, 7) Roberto
Colgiano, Audi, 1.06,933, 8) Tommy Kristoffersson, Audi, 1.09,985, 9)
Tomas Nyström, Honda, 1.07,100, 10) Pontus Mörth, Opel,
1.07,481
STCC striden hårdnar. KMS
förstärker med italienare.
Italienaren Roberto Colciago kommer
att i en Audi A4 Quattro köra resterande två race för
STCC ledande KMS stallet. 32-årige Roberto Colciago kommer
redan till helgens tävlingar på Gelleråsen att
tävla i KMS färger, han blir därmed första
mellaneuropé att mäta sina krafter med skandinaviska
Super Touring förare. Colciago har sin skolning som F3
förare men har sedan &endash;95 kört Super Touring i den
italienska motsvarigheten till STCC. I år har Colciago med
framgång tävlat i europaserien, där team och
förare från mellaneuropa gått samman i en gemensam
serie.
-Vi har haft planer på att i år, liksom förra
året, åka någon tävling ute i Europa. Men som
läget ser ut nu bedömer vi det som ett bättre
alternativ att ta upp Colciago till Sverige, än ett eventuellt
gästspel från vår sida i Europaserien, meddelar
Ronnie Bergström från KMS.
Man kan hoppas att det här är början på en
trend, där europeiska förare hittar vägen till Sverige
och STCC.
-Det är svårt att spekulera i utfallet, vi tycker
ändå att det så här i slutet på
säsongen är kul att bjuda både publik och
samarbetspartners på något alldeles extra, avslutar
Ronnie Bergström.
Kristoffersson Motorsport
Fredrik Ekbloms målsättning två segrar på
Gelleråsen
Nu närmar vi oss
upplösningen i The Swedish Touring Car Championship. När nu
STCC-cirkusen i helgen drar vidare till Gelleråsen i Karlskoga,
så har ställningen i det totala
förarmästerskapet verkligen tätnat. Ledningen för
Fredrik Ekblom är nu endast en poäng till Tommy Rustad.
- Att ledningen skulle krympa efter de regeländringar som gjorts
under säsongen var självklart. Det var däremot
osäkert hur mycket. Nu kommer vi till en bana som jag gillar,
den ställer höga krav på både förare och
bil. Det är väldigt viktigt att hitta den rätta
balansen i bilen, för att kunna utnyttja den till fullo. Min
målsättning är givetvis att när jag på
söndag kväll åker hem till Örebro, finns det
två segrar i bagaget, analyserar Fredrik.
Förarmästerskapet efter 6
körda deltävlingar (tolv heat)
1. Fredrik Ekblom/Audi 132
poäng , 2. Tommy Rustad/Nissan 131, 3. Mattias
Ekström/Volvo 118, 4. Calle Rosenblad/Nissan 74, 5. Jens
Edman/Ford 66, 6. Janne "Flash" Nilsson/Volvo 54, 7. Tommy
Kristoffersson/Audi 50
Ställningen i
märkesmästerskapet efter 6 körda deltävlingar
(tolv heat)
1. Nissan, Tommy Rustad/Calle
Rosenblad 210 poäng, 2. Audi, Fredrik Ekblom/Tommy
Kristoffersson 197, 3. Volvo, Jan Nilsson/Mattias Ekström 183,
4. Honda, Hubert Bergh/Tomas Nyström 87
Mo i Rana
Dubbelseger för Volvo-Ekström i STCC
Mattias Ekström vann båda
loppen i den sjunde deltävlingen av årets STCC som gick
på Arctic Circle Raceway i Mo I Rana, Norge. Det var Volvos
helg med silverblåa Volvo S40 på pole position och
högst upp på pallen i söndagens båda race.
Regerande svenska mästaren Mattias Ekström tog pole
position i första loppet och Jan "Flash" Nilsson avlöste
sin stallkamrat på första startposition i andra loppet i
den nordligaste av STCC:s deltävlingarna, på Mo I
Rana-banan i Norge, i höjd med polcirkeln.
Mattias Ekström gjorde en kanonstart från sin pole
position och var först ut ur första kurvan. Sedan var han
ensam härskare loppet igenom och säkrade sin andra seger
för säsongen. Viktiga mästerskapspoäng som ger
Mattias bra hopp om att försvara titeln från
fjolåret.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett närmast perfekt lopp och
behöll sin tredje plats hela racet i hälarna på Tommy
Rustad, Nissan. De sista varven var "Flash" på Rustad och
försökte stressa norrmannen till ett misstag.
- Jag försökte köra om Rustad i kurva två men
det gick inte så jag körde taktiskt hela mittpartiet av
racet. När det var tre varv kvar försökte jag stressa
honom och jag kände att min bil gick tillräckligt snabb
för att ta andra platsen, men det är svårt att
köra om på Mo I Rana om den du har framför inte
gör några misstag, säger en något besviken Jan
"Flash" Nilsson.
Men den rutinerade Nissanföraren höll dörren
stängd ändå fram till målflaggan. På
andra loppet startade "Flash" från pole position framför
Ekström. "Flash" ledde med en och en halv sekund redan under
andra varvet. Men ett så kallat track-rod stav bak pajade och
"Flash" åkte in i depån. Mekanikerna kämpade mot
klockan för att få ut bilen på banan igen i god tid
för att åtminstone kamma hem några
mästerskapspoäng. Men har man stått för
länge i depån blir man inte klassificerad och några
varv senare bestämde sig "Flash" för att bryta loppet.
Desto bättre gick det för Mattias Ekström som startade
tvåa efter stallkamraten och fick överta ledningen
när "Flash" åkte in i depån. Återigen
härskade Ekström och snuvade Rustad på segern
inför hemmapubliken. Mattias var mycket nöjd med bilen och
mekanikernas arbete.
- Bilen har gått underbart sen vi fick den perfekt
inställd i torsdags. Det var viktigt att få bra tider
på shoot-outen och tidskvalificeringen eftersom man måste
starta längs fram på Mo i Rana. Hela teamet har gjort ett
jätte bra jobb, säger en nöjd Mattias
Ekström.
Ekström ligger på tredje plats i SM enbart 13 poäng
bakom mästerskapledaren Fredrik Ekblom, Audi, och tolv
poäng bakom tvåan Tommy Rustad, och har goda utsikter till
att vinna mästerskapet när två deltävlingar
återstår, Gelleråsen och Mantorp långa
banan.
Kristoffersson
Motorsport
Efter det att teamet genomfört ännu en tävling
på bästa sätt, analyserar Tommy Kristoffersson
helgens drabbningar på Arctic Circle Raceway
- Ser man till helgen i sin helhet så måste vi vara
relativt nöjda. Fredrik leder fortfarande
förarmästerskapet, och det var förhoppningen när
vi åkte hit. Nu åker vi till banor som passar oss lite
bättre.
- För egen del så gick inte kvalet som det var tänkt.
Jag hade problem med servostyrningen redan på warmupen
före lördagens kval. Jag fick ingen chans att få upp
tempot i kroppen innan det var dags att sätta tiderna.
- I första heatet gjorde jag några riktiga attacker
på Engström och Nyström utan att komma förbi.
Men det är väldigt svårt att köra om på
denna bana.
- Andra heatet kändes riktigt bra och jag lyckades till slut
köra i mål på en sjunde plats, före både
Engström och Nyström.
Fredrik Ekbloms kommentar:
- Det kan väl alltid gå bättre men jag och teamet har
tagit i till 110 procent. Det går inte att göra så
mycket mer för min del på en så här snabb
bana.
- Nu när vi har rullande start så är den än
viktigare. Det blev trångt i början på första
heatet och jag fick fightas med Jens Edman som gav mig en smäll
i sidan så jag stod tvärs över banan. Jag lyckades
reda upp situationen men Jens blev kvar vid sidan av banan.
- Nu åker vi till Gelleråsen om två veckor. Det
skall bli intressant. Det är första gången sen
premiären jag kan åka utan straffvikt. Dom värsta
konkurrenterna , Ekström och Rustad, åker då med
fulla viktlådor. Vi får väl se om vi kan dryga ut
ledningen i förarmästerskapet igen.
Resultaten första
tävlingen: 1) Mattias
Ekström, Volvo, 2) Tommy Rustad, Nissan, 3) Jan Nilsson, Volvo,
4) Carl Rosenblad, Nissan, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 6) Tomas
Nyström, Honda, 7) Tomas Engström, Chrysler, 8) Tommy
Kristoffersson, Audi, 9) Tord Linnerud, Opel, 10) Magnus
Krokström, Audi, 11) Tobias Johansson, Audi, 12) Anders
Svensson, BMW.
Jarle Gåsland, BMW, Jens Edman, Ford, Frank Valle, BMW och Jan
Lindblom bröt.
Andra tävlingen: 1) Mattias Ekström, Volvo, 2) Tommy Rustad,
Nissan, 3) Carl Rosenblad, Nissan, 4) Fredrik Ekblom, Audi, 5) Jens
Edman, Ford, 6) Tord Linnerud, Opel, 7) Tommy Kristoffersson, Audi,
8) Tomas Engström, Chrysler, 9) Tomas Nyström, Honda, 10)
Frank Valle, BMW, 11) Jarle Gåsland, BMW, 12) Anders Svensson,
BMW, 13) Tobias Johansson, Audi.
Magnus Krokström, Audi, Jan Nilsson, Volvo och Jan Lindblom,
Ford bröt.
Volvoförarna tog varsin pole i Mo i Rana
Jan "Flash" Nilsson och Mattias
Ekström var männen för dagen när STCC-kvalet
avgjordes på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana under
lördagen. Nilsson var snabbast i det inledande tidskvalet,
Ekström slog till och var snabbast i shoot outen.
Glada miner var det förstås i Volvogänget.
Ekström hade sikte på att vara först i båda
kvalen, men fick alltså ge sig mot Jan "Flash" Nilsson i det
första.
- Det här ser bra ut inför söndagens race. Jag hoppas
vi har anledning att vara lika glada efter tävlingarna i morgon,
säger "Flash".
Resultat från tidskvalet:
1) Jan Nilsson, Volvo, 1.27,323, 2)
Mattias Ekström, Volvo, 1.27,763, 3) Tommy Rustad, Nissan,
1.27,789, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.28,334, 5) Fredrik Ekblom,
Audi, 1.28,643, 6) Jens Edman, Ford, 1.28,715, 7) Tomas Nyström,
Honda, 1.29,045, 8) Tomas Engström, Chrysler, 1.29,058, 9) Tommy
Kristoffersson, Audi, 1.29,058, 10) Tord Linnerud, Opel,
1.29,821.
Shoot out: 1) Mattias Ekström, Volvo, 1.27,386, 2) Tommy
Rustad, Nissan, 1.27,404, 3) Jan Nilsson, Volvo, 1.27,467, 4) Carl
Rosenblad, Nissan, 1.27,973, 5) Fredrik Ekblom, Audi, 1.28,201, 6)
Jens Edman, Ford, 1.29,102, 7) Tomas Engström, Chrysler,
1.29,108, 8) Tomas Nyström, Honda, 1.29,458, 9) Tommy
Kristoffersson, Audi, 1.29,803, 10) Jarle Gåsland, BMW,
1.30,546.
Resultat tidsträningen fredag:
1) Mattias Ekström, Volvo,
1.26,802, 2) Tommy Rustad, Nissan, 1.26,923, 3) Jan Nilsson, Volvo,
1.27,154, 4) Carl Rosenblad, Nissan, 1.27,289, 5) Fredrik Ekblom,
Audi, 1.28,523, 6) Jens Edman, Ford, 1.28,757, 7) Tomas
Engström, Chrysler, 1.28,892, 8) Tommy Kristoffersson, Audi,
1.28,906, 9) Tomas Nyström, Honda, 1.29,010, 10) Tord Linnerud,
Opel, 1.29,534
Kristoffersson Motorsport - STCC Mo i
Rana, Norge
Nu bär det iväg till
Arctic Circle Raceway, den bana som många kallar för
nordeuropas bästa bana. Den ligger c:a 100 mil norr om Oslo i Mo
i Rana. Platsen för denna inte så gamla bana, är ett
gammalt återfyllt dagbrott, där man tidigare sprängde
tusentals ton av berg.
Banan har en ovanlig inramning med snötäckta fjäll
inom synhåll, samtidigt som ravinerna gapar djupa alldeles
intill bankanten. Någon sa vid ett tillfälle att han fick
svindel av att köra på denna bana, för på vissa
ställen av banan åker man i höjd med
trätopparna.
Förarmästerskapet tätnade markant efter förra
deltävlingen på Anderstorp. Jens Edman dök efter sin
heatseger upp som en kandidat till fortsatta pallplatser. Att han har
kapacitet att åka fort var ingen nyhet, men att han skulle
vinna var nog en överraskning för många.
Fredrik Ekblom behåller dock ledningen i
förarmästerskapet efter det att han placerat sig på
tredje respektive sjunde plats i senaste deltävlingen på
Anderstorp. I ärlighetens namn får man nog se
tredjeplatsen som en halv seger. Målsättningen för
deltävlingen i Norge, är ungefär den samma som
för den i Anderstorp, att göra en bra tävling och
när man åker hem ha med sig så många
poäng som möjligt.
Efter torsdagens första test har Fredrik Ekblom femte tid.
Före honom är det i tur och ordning, Mattias Ekström,
Janne Flash Nilsson, Tommy Rustad och Calle Rosenblad.
Förarmästerskapet efter 5
körda deltävlingar (tio heat)
1. Fredrik Ekblom/Audi 118, 2. Tommy Rustad/Nissan 107, 3. Mattias
Ekström/Volvo 87, 4. Jens Edman/Ford 60, 5. Calle
Rosenblad/Nissan 56, 6. Tommy Kristoffersson
Ställningen i
märkesmästerskapet efter 5 körda deltävlingar
(tio heat)
1. Audi, Fredrik Ekblom/Tommy Kristoffersson 173, 2. Nissan, Tommy
Rustad/Calle Rosenblad 168, 3. Volvo, Jan Nilsson/Mattias
Ekström 143, 4. Honda, Hubert Bergh/Tomas Nyström 76
Edman och Rosenblad vinnare i STCC -
inte Volvos dag
Jens Edman och Carl Rosenblad tog
hem varsin seger vid STCC-tävlingarna på Scandinavian
Raceway i Anderstorp. Edman vann dagens första heat med
Rosenblad på andra plats. I det andra heatet var det Rosenblads
tur att stiga överst på prispallen. För båda
var det säsongens första seger.
I sammandraget, efter fem av totalt åtta tävlingshelger,
toppar fortfarande Fredrik Ekblom i Audi mästerskapstabellen.
Med sina 118 poäng är han elva före Tommy Rustad.
Mattias Ekström i Volvo är distanserad av Ekblom med 31
poäng.
Fortsatt ledning för Ekblom
Starten var väldigt
avgörande i det första heatet för dagen. Fredrik blev
från sin sjätte startruta, liggande på yttern genom
startkurvan.
- Det är ingen drömposition om man vill få en bra
utgång på långa rakan. Jag försökte flera
gånger att komma in på ett innerspår. Volvobilarna
låg på rad efter varandra så det fanns ingen plats
för mig, kommenterade Fredrik.
Fredrik började sin attack omedelbart. På det fjärde
varvet lyckades han passera Thomas Engström och tog upp jakten
på en flyende Thomas Nyström. Han kom snart ifatt och det
var stundtals väldigt hårt mellan dessa två. Det
skiljde till slut endast fyra tiondelar när målflaggan
föll.
Tommy låg däremot loppet igenom och krigade med Hubbe
Bergh. När endast två varv återstod satte Tommy in
en attack och lyckades ta sig förbi.
- Jag var snabbare än Hubbe genom kurvorna, men tappade på
de snabba partierna av banan. Hade jag kommit om lite tidigare kunde
jag kanske haft rygg på Fredrik resten av loppet, sa Tommy
efter att ha knipit den sista poängplatsen.
I andra heatet var förutsättningarna något
bättre. Fredrik fick från sin femte startposition en
mycket bättre start trots att det var väldigt tätt
mellan bilarna i första kurvan. Han kunde redan på det
andra varvet gå upp på en tredjeplats efter en sen
inbromsning i slutet på den långa rakan. I ledningen var
det då två Nissanbilar. Trots en hård uppvaktning
från Jens Edman kunde Fredrik hålla sin tredje plats
ända in till mållinjen.
- Min tredje plats känns faktiskt lite som en seger. Jag hade
lovat att jag skulle vara på pallen minst en gång denna
helg och det var tur att det lyckades, sa en glad Fredrik.
Tommy startade i detta heat från tionde startruta och får
på detta sätt innerspår i första kurvan. Han
avancerade några placeringar direkt och är nia under de
första varven. På det åttonde passerar han Hubbe
Bergh och är i och med detta på en fin åttonde
plats.
- Jag hade gett mig den på att göra ett bättre
resultat i det andra heatet, och det lyckades jag med. Det känns
bra, sa Tommy medan svettpärlorna droppade.
Inte Volvos dag
Jan "Flash" Nilssons segerplaner
på Anderstorp grusades av problem med växellådan i
första heatet och en race-incident i andra. Mattias Ekström
lyckades inte hitta de rätta ställningarna och körde
hem en fjärde plats som bäst.
Under warmup-varvet inför första heatet fick Jan "Flash"
Nilsson problem med växellådan. Ettan gick inte in och
mekanikerna vågade inte börja riva i lådan på
startgriden. "Flash" fick köra utan ettan, något som
kostade honom värdefulla sekunder vid utgången av de
tightaste kurvorna.
- Jag måste köra på tvåan där jag borde
haft i ettan. Då förlorade jag all tid som jag lyckades
köra in på rakan, säger en besviken Jan "Flash"
Nilsson.
"Flash" slutade femman på första heatet, bra kört med
en trasig växellåda. Stallkamraten Mattias Ekström
körde in på en fjärde plats och tog in några
poäng på mästerskapsledaren Fredrik Ekblom, Audi, som
slutade sjua. Ekström var inte nöjd med bilens
inställningar, så mekanikerna fick det svettigt mellan
racen.
På andra heatet startade "Flash" från andra ruta på
startgriden. Efter en bra start kom han på innespåret i
slutet av rakan
- Jag var instängd på innern när Rustad körde in
i mig och jag åkte åt sidan. Hubbe körde då in
i mig och jag fick sladd. Det kostade mig flera placeringar,
berättar Jan " "Flash" " Nilsson. "Flash" lyckades
ändå köra upp sig till en femte plats. Mekanikerna
hade lyckats bra med växellådan och inställningarna
och bilen gick snabbt.
- Vi är lite besvikna. För att vinna här måste
man få en bra start och ett klockrent första varv och vi
hade en hel del otur. "Flash" var snabbare på andra racet
än på första och kunde ha vunnit, men vi måste
jobba vidare för att få upp farten ytterligare, säger
Volvo S40-stallets chefsingenjör John Gentry.
Mattias Ekström hade fortfarande problem med
inställningarna på andra racet och slutade sexa, strax
efter teamkamraten.
- Det gick inte tillräckligt snabbt. Nu finns det bara en taktik
kvar på resterande lopp för att vinna mästerskapet:
Vinna allt, säger fjolårets svenska mästare Mattias
Ekström.
Nästa tävling går på Mo I Ranas motorbana i
Norge, i höjd med polcirkeln, den 12-13 augusti.
Race 1 - 12 varv 1 Jens Edman, Ford, 19:48.254, 2 Carl Rosenblad,
Nissan, + 0:00.979, 3 Tommy Rustad, Nissan, +0:04.301, 4 Mattias
Ekström, Volvo, +0:07.138, 5 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo,
+0:08.567
Bästa varvtid Jens Edman, 1:38.363 sek (varv 4)
Race 2 - 12 varv 1 Carl Rosenblad, Nissan,, 19:43.659, 2 Tommy
Rustad, Nissan, +0:01.062, 3 Fredrik Ekblom, Audi, +0:04.534, 4 Jens
Edman, Ford, +0:05.016, 5 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo, +0:09.867,
6 Mattias Ekström, Volvo, +0:12.754
Bästa varvtid, Carl Rosenblad, Nissan, 1:37.961 (varv 2)
SM - Poängtabell efter femte
deltävling
1 Fredrik Ekblom, Audi 118, 2 Tommy
Rustad, Nissan 107, 3 Mattias Ekström, Volvo 87, 4 Jens Edman,
Ford 60 5 Carl Rosenblad, Nissan 56, 6 Tommy Kristoffersson, Audi 43,
7 Jan " "Flash" " Nilsson, Volvo 43
"Flash" tvåa och trea - men
Rosenblad dubbel kvalvinnare
Carl Rosenblad var snabbaste i
båda kvalificeringarna till söndagens båda
STCC-race. I söndagens andra race får Rosenblad
Volvo-föraren Jan "Flash" Nilsson bredvid sig. Nilsson kvalade
tvåa respektive trea.
- Det känner jag mig nöjd med. Ett av målen var att
vi skulle utkvala en av Nissan-bilarna så att det inte skulle
få stå bredvid varandra, det har vi lyckats med. Jag tror
vi har ett par intressanta race att se fram emot.
Tidkval 2
1) Carl Rosenblad, Nissan, 1.36,847, 2) Jens Edman, Ford, 1.37,134,
3) Jan Nilsson, Volvo, 1.37,160, 4) Tommy Rustad, Nissan, 1.37,385,
5) Mattias Ekström, Volvo, 1.37,580, 6) Fredrik Ekblom, Audi,
1.37,624, 7) Tomas Nyström, Honda, 1.37,696, 8) Tomas
Engström, Chrysler, 1.38,381, 9) Hubert Bergh, Honda, 1.38,587,
10) Peggen Andersson, BMW, 1.38,667. 11) Tommy Kristoffersson, Audi,
1.38,748,
Tidkval 1
1 Carl Rosenblad Nissan Primera
1:37.179, 2 Jan "Flash" Nilsson Volvo S 40 1:37.439, 3 Tommy Rustad
Nissan Primera 1:37.618, 4 Tomas Nyström Honda Accord 1:37.671,
5 Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 1:38.024, 6 Mattias Ekström
Volvo S 40 1:38.135, 7 Jens Edman Ford Mondeo 1:38.213, 8 Hubert
Bergh Honda Accord 1:38.273, 9 Tomas Engström Chrysler Stratus
1:38.522, 10 Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 1:38.794
"Flash" trea på
tidsträningen
STCC-helgen på Anderstorp
inleddes med tidsträningen på fredagen. Efter ett pass
på blöt bana, torkade den upp till eftermiddagen där
Carl Rosenblad i Nissan satte bästa tid före Fredrik Ekblom
Audi.
Trean "Flash" Nilsson i Volvo klockades för tredje tid idag,
1.36,793, men var lite missnöjd efteråt.
- Jag skulle ut och sätta ett snabbt varv, men kom ut 15
sekunder för sent. Jag blev avflaggad. Inte nog med att jag inte
fick chansen att sätta en bra tid, det kostade ett set däck
också, säger Nilsson.
Tommy Rustad, Nissan, körde av under förmiddagen och kom
inte ut under eftermiddagen.
Bästa tiderna fredagens fria
träning
1 Carl Rosenblad Nissan Primera
1.36.136, 2 Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 1.36.749, 3 Jan "Flash"
Nilsson Volvo S 40 1.36.793, 4 Mattias Ekström Volvo S 40
1.37.052, 5 Jens Edman Ford Mondeo 1.37.283, 6 Tomas Engström
Chrysler Stratus 1.37.829, 7 Tomas Nyström Honda Accord
1.37.909, 8 Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 1.38.161
Kristoffersson Motorsport redo
för Anderstorp
Med facit i hand från
Falkenbergs Motorbana drar vi nu vidare till Småland för
den femte deltävlingen i The Swedish Touring Car
Championship.
På en mosse strax utanför Anderstorp ligger denna snabba
bana, Scandinavian Raceway. Banan som har goda anor från mitten
på sjuttiotalet, då man körde Formel 1 här.
När starten gick i Sweden Grand Prix 1974 kunde man se tre
svenskar på startlinjen, Ronnie Pettersson, Reine Wisell och
Bertil Roos. Det var faktiskt det enda F1-lopp som Bertil startade i.
Reine däremot hann med 22 stycken F1-lopp i sin karriär,
med en 3:e plats i USA´s GP 1970 som bäst. Vad Ronnie kunde
prestera vet vi väl alla. TRE svenskar i Formel 1, vi kan bara
hoppas att vi någon gång får se det igen.
På denna 4031 meter långa bana får STCC-bilarna
verkligen bekänna färg. Det gäller att ha en bil med
hög topphastighet för den långa rakan, likaså
behövs det massor av väghållning för de snabba
svepande kurvorna. Det är alltså en bana som i sin
karaktär går tvärs emot t.ex. korta slingan på
Mantorp Park eller knixiga Ring Knutstorp.
Alla de banor man kör STCC på har olika utformning och
passar då bra eller mindre bra för olika bilmärken.
Det är ju så det skall vara. I ärlighetens namn
är det nog många som vill spara avgörandet i
mästerskapet till finalen på Mantorp Park i september.
Förarmästerskapet fick ett jämnare utseende efter den
senaste deltävlingen. Fredrik Ekblom behåller dock sin
ledning samtidigt som Tommy Kristoffersson på sin
fjärdeplats får hård uppvaktning bakifrån. Att
det skulle bli jämnare så här en bit in på
säsongen, är något som inte direkt kommer som en
överraskning.
Nu gäller det för oss i KMS/Audi-teamet, att mobilisera
alla de krafter och kunskaper som finns inom teamet. Många tror
nog att vi kommer att få det svårt på denna snabba
bana, svaret får vi på söndag.
Ekström och Rustad STCC-vinnare
i Falkenberg
Mattias Ekström vann det
första heatet följd av stallkamraten Jan "Flash" Nilsson
på andraplats och med Rustad som trea. Totalledaren Ekblom fick
här nöja sig med sjätte plats. Ekström lyckades
pressa sig förbi Nilsson i starten och kunde sen hålla
undan trots flera uppvaktningar av stallkamraten.
I det andra heatet dominerade Rustad från start till mål.
"Flash" försökte hänga på, men tvingades bryta
efter lite drygt halva loppet med trasigt styrstag. Ekström
kunde köra hem andraplatsen före Ekblom.
Seger för Volvo S40-racing
Mattias Ekström kammade hem
första segern för säsongen åt Volvo S40-racing
stallet på första loppet på Falkenbergs motorbana.
Ett race som totalt dominerades av Volvobilarna med Jan "Flash"
Nilsson på en andra plats. Mattias Ekström kom tvåa
i andra loppet. En seger och dubbla andra platser ger värdefulla
mästerskapspoäng till Volvo.
Första loppet på Falkenberg var Volvos lopp från
början till slut. Jan "Flash" Nilsson startade från pole
position med Mattias Ekström bredvid på första leden.
Efter att reglementet ändrats mitt på säsongen
är det rullande start som gäller numera, som förr i
tiden. Volvobilarna gjorde mycket bra ifrån sig på
starten och behöll sina placeringar fram till första kurvan
dit de kom sida vid sida. Mattias Ekström gick som segrare ur
fighten om det bästa spåret och tog ledningen.
- Vi kom jämsides i slutet av rakan och eftersom det var Mattias
gav jag honom en mildare behandling än om det varit en bil
från en annan stall. Han hade ett bättre spår och
tog sig förbi, men sedan gav jag honom allt jag hade, säger
Jan "Flash" Nilsson.
Volvobilarna fick snart en lucka till tredje bilen, Tommy Rustads
Nissan. Resten av loppet var en fight stallkamraterna emellan.
"Flash" väntade på ett misstag från Mattias för
att försöka sig på en omkörning. Ett misstag som
aldrig kom.
- De sista fyra/fem varven var svåra. Jag hade 40 kilos extra
vikt och det tog hårt på däcken, så jag fick
köra taktiskt, berättar Mattias Ekström.
Inför andra loppet startade Jan "Flash" Nilsson från andra
startpositionen och Mattias Ekström från tredje, med Tommy
Rustad på pole position. Under drygt hälften av loppet var
positionerna låsta och "Flash" väntade på rätta
tillfället att sätta en stöt mot Rustad. Han lade sig
drygt en sekund bakom för att få ordentligt med luft i
vingarna och inte slita på däcken i onödan. Men med
tolv varv kvar att åka gick vänster styrstaget av och Jan
"Flash" Nilsson var tvungen att bryta racet.
- Det var olyckligt. Jan körde mycket bra och bilen gick fort.
Han hade en god chans att göra en attack och ta ledningen,
säger Volvo S40-racing chefingenjör John Gentry.
Mattias Ekström körde säkert och rutinerat och tog en
ny pallplats och ytterligare mästerskapspoäng. Kommande
race avgörs på banor som passar framhjulsdrivna bilar,
så en hård fight mellan Volvo och Nissan är att
vänta. Närmast är det race på Anderstorp helgen
29-30 juli.
Dagens citat
Det är många som undrar varför Volvobilarna går
alltid så bra på Falkenberg. Jan "Flash" Nilsson har ett
bra svar på det.
- Volvobilarna är stabila och pålitliga. När det
går i drygt 180 genom kurvorna på banans baksida kör
man så fort man har förtroende för. Och man har bra
förtroende när man sitter i en Volvo, säger
"Flash".
Serieledande Fredrik Ekblom trea
På grund av att Calle
Rosenblad hamnade i en sandfålla, inleddes det första
heatet bakom en Pace-Car i fyra varv. Fredrik Ekblom blev
hängande på en åttonde plats bakom Hubbe Bergh.
När loppet åter släpptes iväg fick Jens Edman
uppsöka depån med tekniska problem, han kom aldrig ut
på banan igen.
Efter en tät fight kunde Fredrik på varv 20 passera Hubbe,
och ta upp jakten på femteplatsen. Avståndet var då
dock för stort och Fredrik slutade på en sjätteplats.
Tommy Kristoffersson, från sin tolfte startposition, var
på en tionde plats i inledningsskedet. Efter en tät kamp
först med Niklas Karlsson och under andra halvan av racet med
Hubbe Bergh, slutade han på en åttonde plats. En strong
uppkörning.
När starten gick i heat nummer två var ordningen i stort
sett samma som startuppställningen. Fredrik Ekblom inledde
på fjärde plats, medan det längre ner i fältet
var fullt krig om placeringarna med Tommy Kristoffersson på en
elfte plats. När Janne "Flash" Nilsson går i depå
med knäckt styrstag på det artonde varvet, får
Fredrik hans tredjeplats till skänks, som han sedan bevakar in i
mål.
Tommy jobbar sig stadigt upp genom fältet och tar placering
för placering. När Hubbe Bergh och Peggen Andersson har en
häftig fight i chikanen efter startrakan, som resulterar i att
båda står kvar i sandfållan, är Tommy på
en femteplats. Den placeringen håller han in över
mållinjen, och gör återigen en gedigen insats. Eller
som han själv kommenterar på sin breda
värmländska.
- Lägger man ihop resultaten i båda heaten, kan vi inte
vara annat än göörnöjda.
SM - Poängtabell efter
fjärde deltävling 1
Fredrik Ekblom, Audi 104 p. 2 Tommy Rustad, Nissan 85 p. 3 Mattias
Ekström, Volvo 74 p. 4 Tommy Kristoffersson, Audi 41p. 5 Jens
Edman, Ford 37p.
STCC heatet 2: 1) Tommy Rustad Nissan Primera 2) Mattias
Ekström Volvo S 40 3) Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro 4) Jens
Edman Ford Mondeo 5) Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro 6) Tomas
Engström Chrysler Stratus 7) Magnus Krokström Audi A 4
Quattro 8) Jan Lindblom Ford Mondeo 9) Anders Svensson BMW 320 i 10)
Frank Valle BMW 320 i 11) Djon Clausen BMW 320 i
STCC heatet 1: 1) Mattias Ekström Volvo S 40, 2) Jan "Flash"
Nilsson Volvo S 40, 3) Tommy Rustad Nissan Primera, 4) Peggen
Andersson BMW 320 i, 5) Tomas Engström Chrysler Stratus, 6)
Fredrik Ekblom Audi A 4 Quattro, 7) Hubert Bergh Honda Accord, 8)
Tommy Kristoffersson Audi A 4 Quattro, 9) Niklas Karlsson Alfa Romeo
156, 10) Magnus Krokström Audi A 4 Quattro, 11) Anders Svensson
BMW 320i, 12) Anders Hammer Honda Accord, 13) Frank Valle BMW 320 i,
14) Tobias Johansson Audi A 4, 15) Djon Clausen BMW 320 i
Flash visade sin klass - Volvo
återigen på pallen
Allt gick bra för Volvo i
STCC:s andra deltävling för säsongen. Allt utom
dombesluten. Trots mycket fina insatser från både
mekaniker och förare, kunde teamet glädja sig åt
pallplats i bara första heatet. Tre stop & go satte
käppar i hjulet för Mattias Ekström och Jan "Flash"
Nilsson i de silver/blåa Volvo S40.
Jan "Flash" Nilsson gjorde ett otroligt första heat på
Knutstorp där han tog sig upp från nionde startposition
till en andra plats i mål. Han körde jämna snabba
varv och Volvon såg faktiskt ut att gå snabbast på
rakan. Men den tuffa fighten för att ta sig genom fältet
krävde sitt pris.
- Jag slet ut däcken i fighten med Kristoffersson och
förlorade dessutom mycket tid. Då kunde jag inte göra
något åt Ekblom, säger Jan "Flash" Nilsson.
Mattias Ekström startade som nummer tio efter kraschen på
lördagen, men körde snabbt och aggressivt och tog sig snart
upp flera placeringar, tills en incident med Peggen Andersson
resulterade i stopp & go för Mattias.
- Han bromsade väldigt tidigt och jag körde på honom
vid ingången av kurvan. Men han snurrade av vid
utgången…, jag vet inte. Det var ett väl tufft
straff, säger en besviken Mattias Ekström som trots en
mycket fin körning slutade tia i första heatet.
Peggen Andersson själv tyckte att Mattias gav honom bara en
"ytterst liten beröring". Domarna skulle bli ännu tuffare
under andra heatet. Då drabbades båda Volvo-bilarna av
stop & go, skälet bakom domen – tjuvstart.
- Jag sökte dragläge med kopplingen och märkte att
bilen rörde sig framåt och då bromsade jag direkt.
Jag stod stilla när gröna lampan tändes och tycker att
det är fel att straffas när man inte har tjänat
något på situationen, säger Jan "Flash" Nilsson.
Carl Rosenblad dömdes också till stop & go för
tjuvstart i första heatet. Även han märkte att bilen
rörde sig när han letade efter dragläget och gick
så långt till att han släppte förbi
bakomvarande bil. Men det hjälpte inte.
Mattias Ekström var helt förvirrad när han kom in i
depån efter racet och försökte förstå
varför han fick stop & go igen i andra heatet. När
svaret kom, att det var på grund av tjuvstart, blev många
i teamet förvånade.
- Vi såg att Jannes bil rörde sig förre starten, men
Mattias stod stilla så vitt vi vet. Vi kommer dock inte att
lämna in någon protest, det tjänar inget till
när loppet redan är kört, säger teamchefen Thomas
Johansson..
Mattias Ekström visade ändå varför han blev
svensk mästare i fjol. Han hade bästa varvtid (helgens
bästa varvtid totalt under race) och lyckades köra upp till
en nionde plats trots att hans stop & go kom relativt sent i
loppet. Ett bra resultat med tanke på att Mattias kör med
40 kilos straffvikt och på en bana som skall gynna
fyrhjulsdrift.
Stämningen i teamet var dock inte helt nere trots
motgångarna.
- Det var stolpe ut, säger Thomas Johansson.
Han menar att allting fungerade som det skulle på
söndagen. Och han får medhåll från teamets
ingenjör John Gentry, från engelska TWR.
- I dag kunde vi se hur bra Volvo-bilarna, personalen och däcken
är. Efter första racet gjorde vi små
inställningsändringar och bilarna gick ännu
bättre på andra racet.
Säsongsstarten på Gelleråsen gick inte som
väntat och lördagens tidsträning på Knutstorp
gick inte heller Volvos väg.
- Väderförhållandena var svåra och vi valde fel
däck. Det gjorde att Jan hamnade på nionde startposition
och det kostade honom segern. Men i dag visade både Jan och
Mattias att de kan vara med i fighten om topplaceringarna, säger
John Gentry.
Lördagens krasch - en eloge till
mekanikerna
På lördagens träning
åkte Mattias av i slutet av rakan och totalkvaddade framvagnen.
Med en timma kvar till shoot-outen såg det mörkt ut ett
tag för Mattias. Men Volvo-mekanikerna lyckades plocka ihop
bilen på rekordtid och Mattias kunde kvala in till en tionde
plats. På söndagens warm-up var bilen helt
återställ och Mattias kunde köra på mycket bra
varvtider.
Trots otur med domslut och väder visade Volvo S40 Racing teamet
att de har fått riktig fart på bilarna. Jan "Flash"
Nilsson var snabbast under fredagens träning, det blev pallplats
igen och Mattias Ekström slår till med helgens snabbaste
varvtid under race. Nästa race är den 8-9 juli på
Mantorp och teamets förväntningar är höga.
Resultat race 1 20
varv 1 Fredrik Ekblom, Audi
20:42.638, 2 Jan "Flash" Nilsson, Volvo +0:09.585, 3 Thomas
Nyström, Honda +0:18.005, 4 Tommy Kristoffersson, Audi
+0:18.614, 5 Tommy Rustad, Nissan +0:19.226, 10 Mattias Ekström,
Volvo +0:34.937
Bästa varvtid Fredrik Ekblom Audi 1:00.881 (varv 2)
Resultat race 2 20
varv 1 Fredrik Ekblom, Audi
20:37.518, 2 Tommy Rustad, Nissan +0:07.521, 3 Peggen Andersson, BMW
+0:07.983, 4 Hubert Bergh, Honda +0:19.580, 5 Magnus Krokström,
Audi +0:20.272, 7 Jan "Flash" Nilsson, Volvo +0:22.751, 9 Mattias
Ekström; Volvo +0:31.132
Bästa varvtid: Mattias Ekström, Volvo 1:00.828 (varv 4)
SM ställning efter två
körda deltävlingar
1 Fredrik Ekblom, Audi 62p, 2 Tommy
Rustad, Nissan 36p, 3 Mattias Ekström, Volvo 25p, 4 Tommy
Kristoffersson, Audi 24p, 5 Tomas Nyström, Honda 20p, 6 Jan
"Flash" Nilsson, Volvo 18p
Pallplats för Volvo i
STCC-premiären
Regerande svenska mästaren
Mattias Ekström tog andra plats i första heatet och tredje
i det andra i söndagens race på Gelleråsen och
säkrade värdefulla poäng. Men för Jan "Flash"
Nilsson blev helgen något av en besvikelse.
Det var nervkittlande när det för första gången
kördes med stillastående start i STCC. När den
röda lampan tändes kom ett imponerande dån från
18 trimmade motorer som pressades upp till åttatusen varv.
Mattias Ekström gjorde en kanonstart och tog ledningen , men en
incident i första kurvan där Fredrik Ekblom, Peggen
Andersson och Tommy Rustad var inblandade resulterade i omstart.
Efter 20 minuter kom omstarten. Jan "Flash" Nilsson fick bra grep i
Volvons framhjul och kom i väg som ett skott. Men han blev strax
därefter påkörd av Tomas Nyströms Honda och
åkte ut på gräset.
- Nyström missade starten och försökte blocka mig. Han
dök rätt på vänster framhjul och
hjulupphängningen rök, förklarar Jan "Flash"
Nilsson.
Mattias Ekström gjorde återigen en kanonstart och tog
andra platsen direkt. Han körde metodiskt och snabbt, med
jämna varvtider och plockade värdefulla SM-poäng. I
andra heatet startade han från tredje plats, fick
återigen en bra start och behöll sin placering loppet
igenom, med Tommy Rustad framför sig på en andra plats och
Fredrik Ekblom i täten. Ekblom som tog en dubbelseger i helgen
för Audi.
Mattias Ekström var trots de fina placeringar inte helt
nöjd med dagens resultat.
- Vi har en bit kvar att jobba med bilen innan vi hittar de
rätta inställningar, säger 21-årige Mattias
Ekström.
Jan "Flash" Nilsson började helgen mottigt och var tvungen att
sätta in en ny motor inför söndagens warm up. Efter
hans nionde placering i andra heatet kände även han att det
fanns en del kvar att göra med bilen.
- Vi hann inte att köra med den här motorn, vi skulle ha
gjort det på förmiddagen, men problem med bakhjulen satte
stopp för söndagens warm up, förklarar Jan "Flash"
Nilsson.
Efter en dålig inledning på loppet, där "Flash"
hamnade sist, lyckades den rutinerade värmlänningen ta sig
upp till en åttonde plats. På de sista varven hade han
samma vartider som täten.
- Men jag var inte där, säger en besviken Jan "Flash"
Nilsson. Nu har vi loggat in värdefull data från detta
race och i nästa tävling, då blir det match,
tillägger han med revanschsugen röst.
Dagens lopp ger 22 poäng till Mattias Ekström och 2 till
Jan "Flash" Nilsson. Nästa lopp går på Knutstorp
helgen den 27-28 maj, med tidsträning på lördagen och
race på söndagen.
Race 1 - 18 varv
1 Fredrik Ekblom, Audi, 20 min.
19,854 sek, 2 Mattias Ekström, Volvo, + 03,239 sek, 3 Tommy
Kristoffersson, Audi, +10,303 sek, 4 Jen Edman, Ford, + 10,874 sek, 5
Carl Rosenblad, Nissan, +17,388 sek, 6 Tomas Nyström, Honda,
+20,708 sek
Bästa varvtid Fredrik Ekblom, Audi, 1 min 07,147 sek
Race 2 - 18 varv
1 Fredrik Ekblom, Audi, 20 min
22,020 sek, 2 Tommy Rustad, Nissan, +01,148 sek, 3 Mattias
Ekström, Volvo, +03,072 sek, 4 Carl Rosenblad, Nissan, +4,102
sek, 5 Tommy Kristoffersson, Audi, +12,911 sek, 6 Tomas Nyström,
Honda, +18,057 sek
Bästa varvtid, Carl Rosenblad, Nissan, 1 min 07,253 sek
SM - Poängtabell efter
första deltävling
1 Fredrik Ekblom, Audi 30 p., 2
Mattias Ekström, Volvo 22 p., 3 Tommy Rustad, Nissan 18 p., 4
Tommy Kristofersson, Audi 16p., 5 Carl Rosenblad, Nissan 14p., 6 Jens
Edman, Ford 11p.
Volvo siktar på pallen i
STCC
På Gelleråsen
utanför Karlskoga, går på söndagen starten
för första deltävlingen i Swedish Touring Car
Championship 2000. Och den gångna helgens tester på
Mantorp talar klart språk, årets STCC blir den mest
spännande hittills. Bilarna är snabbare än
någonsin, förarna laddade som aldrig förr och
startfältet är så jämt att man ryser. Varv efter
varv förbättrades fjolårets tider och det skilde inte
ens en sekund mellan bästa och fjärde testtiden.
Regerande svenska mästaren, Mattias Ekström, satte i helgen
den näst bästa tiden på Mantorps korta bana tätt
följd av stallkamraten Jan Flash Nilsson. Men under tidigare
tester på Gelleråsen var Mattias snabbaste. Volvo-stallet
verkar ha hittat rätt i försäsongens tester och siktar
på att vinna allt i år.
- Bilarna gick jätte bra i Karlskoga, vi hittade de rätta
inställningarna. Men det blir tufft. Det är första
gången man kör med stillastående start på STCC
och jag tror att tävlingen kan komma att avgöras i starten,
säger Mattias Ekström.
Det är tydligt att Volvo-stallet tar sikte på SM-guld i
år, men så här strax innan första
deltävlingen uttrycker sig Mattias något
försiktigt
- Målet är att vara med och vinna tävlingar och vara
med på toppen hela tiden, säger han.
Årets första tävling har föregåtts av fyra
månaders intensivt arbete för Volvo-stallet. Mekaniker,
ingenjörer och stallchefen har nu fullt upp under
försäsongens sista vecka.
- Vi förare befinner oss i lugnet förre stormen just nu.
Men mekanikerna är mitt i stormen, säger den rutinerade Jan
Flash Nilsson.
- Jag har laddat upp på ett annorlunda sätt i år,
tar det med tillförsikt och slappnar av. Det är många
bra bilar och många duktiga förare i startfältet. Jag
har kört både i USA, Asien och Europa, men den här
blir den tuffaste säsongen jag någonsin kört.
Årets STCC håller hög internationell standard,
tillägger han.
I år förväntar sig STCC-ledningen "mer banrace och
mindre rallycross" som de uttryckte det. Domarna kommer att vara
hårdare i sina bedömningar av vad som kan klassas som
race-incident. Bestraffningar i form av stop-and-go och
tidstillägg kommer att tillämpas. Dessutom är den
stora nyheten för i år, start från
stillastående, en riktig publik magnet.
- Starten blir en enorm spänningsmoment för publiken, och
inte minst för oss. Pulsen kommer att slå i 200 strax
innan ljuset slår om, säger Jan Flash Nilsson.
Värmländsk presschef
för STCC
Valet föll på Patrick
Kipler, 35-åring som senast varit sportchef på
Värmlands Folkblad i Karlstad.
- En spännande utmaning. Motorsporten är populär i
Sverige och STCC är under utveckling. Ifjol var publiksiffrorna
runt 20 000 åskådare flera gånger och
förhoppningsvis är inte intresset mindre i år,
säger Patrick.
Patrick Kipler har varit sportchef på Värmlands Folkblad
sedan 1995. Tidigare har han arbetat som sportjournalist på
Folket i Eskilstuna, Gefle Dagblad, Expressen samt Vestmanlands
Läns Tidning i Västerås. På VLT var han
även med att starta tidningen dagliga nöjessida.
- Vi har tittat på namn som inte direkt är
förknippade med motorsporten när vi letat efter vår
nye presschef. Vi tror att Patrick kan hitta nya vägar för
att öka folks intresse för vår populära
banracingserie, säger STCCs koordinator John Graff.
Patrick börjar sin tjänst 1 maj. Helgen 6-7 maj avgörs
premiären i årets STCC på Gelleråsen
utanför Karlskoga.
Tävlingar STCC 2000
6-7 maj Gelleråsen
(Karlskoga)
27-28 maj Knutstorp
17-18 juni Mantorp Park, korta (Mjölby)
8-9 juli Falkenberg
29-30 juli Anderstorp
12-13 aug. Mo i Rana (Norge)
26-27 aug. Gelleråsen
9-10 sept. Final Mantorp Park, långa
Startlista STCC och Synsam Cup
2000
Synsam Cup
Anders Svensson BMW
Magnus Krokström Audi A4 Quattro
Tommy Kristoffersson Audi A4 Q
Fredrik Ekblom Audi A4
Per Gunnar Andersson BMW 320i
Anders Hammer Honda Accord
Djon Clausen
Frank Valle BMW
Tobias Johansson Audi
STCC
Jan Lindblom Ford Mondeo
Nicklas Karlsson Alfa Romeo
Jan "Flash"Nilsson Volvo S40
Mattias Ekström Volvo S40
Jens Edman Volvo S40
Tomas Engström Chrysler Stratus
Tommy Rustad Nissan Primera Super Touring
Carl Rosenblad Nissan Primera Super Touring
Hubert Bergh Honda Accord
Tomas Nyström Honda Accord