[Kenny Bräck] [Audi Sport] [Polestar Racing] [Opel Team Sweden] [Carrera Cup] [Övrig pressinfo]
[SSK] [STCC] [S60+ETCC] [GTR+SLC]

<< Till Racing

<< Tillbaka till Startsidan


STCC 2005
Swedish Touring Car Championship

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Information om STCC STCC officiella och Sportinfo


05-09-18 Mattias 9:a i säsongens STCC-final
Mattias körde sin Alfa Romeo till 9:e plats i årets sista STCC-race efter att som bäst varit uppe på 7:e plats. 21.000 åskådare såg Richard Göransson vinna racet och även STCC totalt 2005. Mattias slutade 12:a totalt i ett mästerskap som innehållit en hel del otur och som inte speglat teamets, bilens och Mattias potential.

Årets finalrace var inte direkt det mest spännande STCC-race som skådats. De flesta höll de platser de fått under första varvet. En av få fighter var faktiskt den flera varv långa strid som Mattias Alfa Romeo utkämpade med Daniel Haglöfs Honda. En fight som Mattias till slut vann.
- Jag kom lite i otakt direkt i första kurvan när Kristoffersson kom dundrande och smällde i min bil. Han körde dock av senare under varvet. Jag tyckte jag var med bra i början av racet men efter ett tag tappade jag väggrepp i däcken och bilen flöt mest runt.

Under ett enda varv tappade Mattias tre placeringar till respektive Engström, ”Flash” och Haglöf. Efterhand jämnade nog däckläget ut sig för Mattias tog sig ikapp och förbi Haglöf men fram till ”Flash” var avståndet för långt på de återstående varven. I mål var Mattias 9:a.

Kvalracen tidigare under dagen var mera spännande. I det första såg det länge lovande ut. Mattias höll en 6:e plats vilket med omvänd startordning för de sex första i mål skulle ha givit honom pole position för kvalrace 2 och därmed lysande möjligheter att köra till sig en fin startplats för finalen. Nu blev det inte så. Tommy Rustad körde, som vanligt frestas man säga, in i Alfa Romeons bakparti i näst sista svängen och smet sedan förbi. Mattias kommentarer efter målgång var definitivt inte tryckbara…

Kvalrace 2 gick lite bättre. Efter ett par svängar var Mattias 4:a men fick en smäll av Sandström på väg in i kurvan efter långa rakan och fick släppa förbi ett par bilar. Mattias körde upp sig till 6:e plats och den höll han till mål med samma startplats i finalen som resultat.

STCC-säsongen 2005 är slut. Mattias slutade 12:a. Utan att gå in på enskilda tävlingar kan man nog lugnt säga att placeringen inte speglar den potential Team Italienska Bil och Mattias visat vid flera tillfällen. Det har definitivt handlat mer om otur än tur i år…

Resultat Finalrace STCC Mantorp 18 sept -05
1. Richard Göransson BMW 22:18.56
2. Johan Sturesson Peugeot 22:22.61
3. Thed Björk BMW 22:24.64
4. Edward Sandström Volvo 22:25.64
5. Tommy Rustad Opel 22:26.14
9. Mattias Andersson Alfa Romeo 22:40.82

STCC 2005 Slutställning
1. Richard Göransson 169
2. Thed Björk 141
3. Johan Sturesson 117
4. Edward Sandström 97
5. Tomas Engström 87
12. Mattias Andersson 25

05-09-18 Överlägsen seger till BMW
Full pott till WestCoast Racings Richard Göransson: STCC-guld efter två pole positions och en kvalheatseger. Den regerande mästaren är nu också ny mästare. Silver till teamkompisen Thed Björk.
- En fantastisk helg. Och Richard visar återigen att han utvecklats enormt och inte slappnar av fast han leder stort, säger Dick Jönsson Wigroth, teamchef i WestCoast Racing.

Säsongen började med dubbelseger för BMW-teamet på Knutstorp. Avslutningen på Mantorp blev densamma.
- Nu har vi vunnit allt, men får sikta på att göra om det nästa år.

Söndagen på Mantorp blev en fullständigt triumf för WestCoast Racing. Seger i första kvalheatet tack vare Thed Björk, seger i andra för Richard Göransson. Sedan tog Richard hand om kommandot från start till mål i finalen. Rena utklassningen.
- Vi har hela tiden kört våra race och nu är det bara kvar att korka upp, fortsätter Dick Jönsson Wigroth.

Stort baluns väntar för 80-talet gäster. Champagnen var redan på kylning.
- Man ska aldrig ta ut någonting i förväg. Men vi har varit i ledning hela tiden så vi hade mycket att fira oavsett utgången.

Som grädde på moset vann teamet också märkesmästerskapet åt BMW.

05-09-18 STCC-guld till WestCoast Racing
Guldet i STCC är redan WestCoast Racings. Återstår att i Grande Finale på Mantorp avgöra om det går till regerande mästaren Richard Göransson eller teamkompisen Thed Björk.

De två tog hand om Super Pole igår, startade sida vid sida idag och kommer att göra det i säsongens sista final. Pole position för Richard Göransson och näst bäst så här långt Thed Björk.
- Det var två bra kvalrace där Richard var illa ute i första, men redde ut det, säger teamchef Dick Jönsson Wigroth.

I och med varsin seger och Göranssons andraplats i första kvalheatet har WestCoast Racing redan säkrat SM-guldet. Återstör gör att avgöra vem av de två som tar det.
- Helst vill jag inte ge några stallorder eftersom båda gör så bra ifrån sig, fortsätter Jönsson Wigroth.
- Men jag får fundera lite och så ska vi resonera om det…

05-09-13 Karschkungen Göransson är numera poängmagnet

Inte en nolla på två år. Richard Göransson har vänt ett turbulent debutår i STCC till att bli ensam om att ha tagit poäng i samtliga race de senaste säsongerna. Nu väntar finalen på den regerande mästaren.

Det var både ros eller ris 2003. Vinst, eller en gulsvart BMW tillbaka till WestCoast Racings depåtält i okörbart skick. Fem vinster - sju nollpoängare.
- Det var mycket upp och ner den säsongen. En ganska kostsam historia, säger Dick Jönsson Wigroth.
- Men vi diskuterade och resonerade, Richard och jag. Och mognade båda två.

Göranssons väldigt aggressiva och tuffa körstil från Formel-tiden har finslipats. Idag kör han mer avvaktande. Kan vänta med att köra om, tänka efter före.
- En mental förändring som är stor, säger Jönsson Wigroth.
- Han behöver inte säga lika mycket längre, inga långa utläggningar. Jag förstår att det är viktigt för honom och mig att jag tar bilen i mål, säger Göransson.
Belöningen kom förra året. Då tog Richard Göransson poäng i varje race, satte banrekord för STCC-bilar på samtliga mästerskapsbanor och vann totalt. I år, på försäsongen, kraschade han igen - två gånger.
- Tester är för mig att ta reda på den maximala gränsen. Ska jag kunna sätta ribban efter gränserna måste jag veta var de är någonstans, säger Richard Göransson om det.

Sedan dess har han tagit poäng i vartenda STCC-race. Med seger nu senast på Våler i Norge. Trots att bärarmen var skadad vänster bak.
- Då sa Dick åt mig att bita ihop och prestera, även om bilen gick som hej kom och hjälp mig. Att inte grina över det som är, utan plocka fram kämparviljan, säger Richard om den osannolika segern då konkurrenterna bröt av olika anledningar.
- Jag var övertygad om att det skulle gå fullständigt åt fanders för oss på Våler. Men ett bra team ska ha tur också, säger Dick Jönsson Wigroth.

Inför helgens final leder Richard Göransson med 14 poäng före Thed Björk, teamkompisen i WestCoast Racing.
- Jag har ingen kniv på strupen, fast det vore kul att korsa mållinjen som segrare och ny mästare, säger Richard Göransson.
- Målet är alltid att vinna, ingen är med i STCC för att bli tvåa. Sedan vet jag att vi har kapacitet, så jag har hela tiden hoppats och utgått ifrån att vi vinner, säger teamchefen Jönsson Wigroth.
Därför förebereder de sig som om helgen på Mantorp vore vilket race som helst. Enda skillnaden är att det blir stor teamfest efteråt, oavsett hur många poäng det blir i finalen.


Göranssons svit 2004:
Knutstorp 1: 12 + 15 poäng
Falkenberg 1: 12 + 1 poäng
Karlskoga 1: 18 + 15 poäng
Mantorp 1: 3 + 7 poäng
Falkenberg 2: 18 + 15 poäng
Knutstorp 2: 17 + 10 poäng
Mo i Rana: 18 + 15 poäng
Karlskoga 2: 13 + 4 poäng
Mantorp 2: 6 + 30 poäng
(Även Robert Dahlgren och Fredrik Ekblom
tog poäng i samtliga race, men inte lika många)

Göranssons svit 2005:
Knutstorp 1: 1 + 17 poäng
Karlskoga 1: 5 + 3 poäng
Anderstorp: 2 + 3 poäng
Falkenberg: 4 + 17 poäng
Knutstorp 2: 5 + 14 poäng
Karlskoga 2: 4 + 17 poäng
Våler: 5 + 20 poäng
Mantorp: ?

(I år är Richard Göransson den ende som
tagit poäng under samtliga tävlingshelger hittills)

05-09-04 Stureson ledde överlägset!
Johan Stureson körde ifrån allt motstånd i finalen på Norska Våler-Banan, och körde mot en solklar seger då bilen plötsligt stannade, en kurva från mål. Peugeot föraren hade då kört om och ifrån sina konkurrenter i stor stil.
- Detta är fruktansvärt, säger Johan.

Från sin sjunde startposition gjorde Peugeot föraren en godkänd start och kom ut som sexa, i en start som skördade sina offer. Tommy Rustad och Edward Sandström åkte av och fick bryta. Säkerhetsbilen kom ut medan banan städades upp.
- Det var rörigt värre, men jag höll i och lyckades knipa ett par platser och var fyra, berättar Johan.

När fältet åter igen släpptes åkte Stureson riktigt fort och pressade Fredrik Ekblom hårt om tredjeplatsen. Samtidigt attackerade Ekblom både Göransson och Engström, vilket ledde till att Audiföraren kraschade in i räcket. Stureson väntade däremot kyligt på rätt tillfälle att sätta in stöten.
- Hade riktigt bra fart i bilen, hängde med lätt i tempot, fortsätter Johan.

På varv elva passerades Göransson, som inte hade något att sätta emot Peugeot föraren, som bara försvann för att jaga ifatt ledande Tomas Engström. Redan två varv efter var Engström ett lätt byte för Stureson som lätt åkte förbi Honda föraren.
- Var inga problem alls, varken att passera eller dra ifrån, säger Johan.

Stureson var helt överlägsen och hade endast en kurva kvar, då bilen plötsligt stannade för Skåningen som fick uppleva en racingförares värsta mardröm.
- Trodde inte det var sant alltså, detta kan bara inte hända, säger en tagen Johan.

Istället fick totalledaren Richard Göransson en gratisseger före sin teamkompis Thed Björk. Båda drar nu ifrån i toppen av tabellen, med Stureson som fyra. Men en Stureson som åter igen visade sin höga klass.
- Det är tungt, mycket tungt nu, men än är det inte avgjort, avslutar Johan.

Resultat Finalrace STCC Våler 4 sept -05
1. Richard Göransson BMW 32:21.917
2. Thed Björk BMW 32:22.713
3. Tommy Kristoffersson Audi 32:23.053
4. Jan ”Flash” Nilsson BMW 32:23.557
5. Daniel Haglöf Honda 32:24.621
6. Jens Hellström
7. Johan Stureson

10. Mattias Andersson Alfa Romeo 29:14.329

STCC på TV:

Måndag 5/9 klockan 22.00 ZTV

Tidigare rapporter från Våler-Norge hittar Ni på: www.johanstureson.se


05-09-04 Segervittringen försvann ut genom öppen dörr…
En lossnande högerdörr förstörde söndagens STCC-race på norska Våler-banan för Mattias Andersson. Dörrens gångjärn hade fått sig en snyting i närkontakt med Thed Björk tidigare i racet. Mattias fick teknisk flagg med tvingande depåbesök. Då låg Alfa Romeon trea med häng på tvåan Göransson. En pallplats med möjlig segerchans byttes till en 10:e plats i mål.

Nej, turen var inte placerad i Mattias Anderssons knallröda Alfa Romeo denna gången heller. Efter att ha kört två felfria kvalrace från en 10:e startposition för race 1 startade han som 8:e man i finalen.
- Det hände mycket idag. Det blev kaos då Rustad och Sandström slog ihop. Tommy Kristoffersson var ute i gruset så honom smet jag förbi. Hur som helst blev det rödflagg och omstart, då låg jag femma.

Efter något varv försvann Robert Dahlgren och Mattias var 4:a när pace car kom ut och samlade fältet. I omstarten som följde bedömdes Engström ha tjuvstartat och fick göra en drive-thru genom depån. Alfa Romeon var nu uppe på tredje plats.
- Sturesson åkte väldigt fort då i ledning men Göransson hängde jag med bra och jag tänkte se om jag kunde sätta in en stöt. Men så började höger framdörr glipa i framkant. Så kom Börje in på radion och sa att jag hade fått teknisk flagg så jag måste in och fästa dörren.

Mattias var snabbt in och ut i depån men dörren lossnade igen ute på banan och han var hur som helst långt ner i fältet med massor av förlorad tid.
- Dessutom hade en hjulupphängning fått en törn så när det var fyra varv kvar stannade vi bara ute på banan.
- Det kändes extra surt när jag sen fick se Sturesson falla ner till sjunde plats med en hackande och bluddrande motor. Och Göransson åkte verkligen inte fort mot slutet. Vi kunde ha slagits om segern idag…

Nu återstår finalracen på Mantorp Park 17-18 september. Det är dubbla poäng i finalen så upplösningen lär bli spännande…

Resultat Finalrace STCC Våler 4 sept -05
1. Richard Göransson BMW 32:21.917
2. Thed Björk BMW 32:22.713
3. Tommy Kristoffersson Audi 32:23.053
4. Jan ”Flash” Nilsson BMW 32:23.557
5. Daniel Haglöf Honda 32:24.621
10. Mattias Andersson Alfa Romeo 29:14.329

STCC totalt efter Våler

1. Richard Göransson 117
3. Johan Sturesson 75
4. Fredrik Ekblom 73
5. Edward Sandström 69
12. Mattias Andersson 18

STCC Kalender 2005
Ring Knutstorp Premiär 21-22 maj
Karlskoga Motorstadion 5-6 juni
Anderstorp 18-19 juni
Falkenberg 9-10 juli
Ring Knutstorp 6-7 augusti
Karlskoga Motorstadion 20-21 augusti
Vålerbanan Norge 3-4 september

Mantorp Park, Final 17-18 september

05-08-08 Johan Stureson fick Prince Bertils Trophy
Årets pris gick till Johan Stureson som på ett mycket övertygande sätt tog sin första STCC-seger. En seger som dessutom blev den första touringcar-segern i världen för Peuguot med 407-modellen. Hyllinge MS delar ut Prince Bertils Trophy, till minne av Prins Bertil som under många år medverkade vid Newsracet. Priset går till en förare som under tävlingshelgen gjort en betydande idrottslig insats.

Mer info om priset:
Tidigare pristagare
http://www.hyllingems.nu/index.asp?N=1910

05-08-07 Stureson vann överlägset!
Äntligen kom den efterlängtade segern i STCC för den redan välmeriterade skåningen som var totalt överlägsen på Ring Knutstorp i den femte deltävlingen av årets mästerskap. Ingen av konkurrenterna hade något att sätta emot Stureson som utklassade samtliga i sin snabba Peugeot 407. Inte ens ett 30 sekunders straff i andra snabbracet kunde stoppa Peugeot föraren som var snabbast i samtliga race denna helg och körde upp sig från femte startrutan i finalen och kunde vinna på ett mycket övertygande sätt.
-Helt otroligt det här, så fruktansvärt skönt och vilket sätt vi gjorde det på, utbrister en överlycklig Johan Stureson.

Efter det stabila kvalet på lördagen då Stureson själv tyckte att han höll igen lite för mycket när han blev tvåa efter Richard Göransson, BMW förstod man att det var något stort på gång.

Första snabbracet blev kaotiskt då ett rejält åskväder gled in över banan och säkerhetsbilen fick bestämma tempot de första varven innan starten gick. Redan här visade Stureson sin speed och pressade Robert Dahlgren, Volvo ordentligt på andraplatsen, men fick nöja sig med tredje plats i mål. Vann gjorde Richard Göransson. Snabbast var Stureson som fortsatte se hemlighetsfull ut.
-Det var ordentligt svårkört, så det var bara att hålla sig cool och ta sig i mål. Kände att jag hade bra fart, men det var för riskabelt att utmana Göransson och Dahlgren, förklarar Johan.

I andra snabbracet startade Stureson från fjärde rutan i det fortsatta regnvädret. I starten kom Stureson iväg som femma men började direkt att uppvakta Göransson medan Tommy Rustad, Opel körde bort sig i kamp med ledande Fredrik Ekblom, Audi. Nu var det tredjeplatsen som gällde för Stureson och varv efter varv letade han lucka på Göransson. Och den kom på det allra sista varvet, Stureson dök på insidan med plåtkontakt som följd och passerade mållinjen som trea efter Ekblom och Dahlgren. Känslorna svallade i depån och Göransson fick igenom en protest som gav Stureson trettio sekunders tids tillägg för den ”hårda” omkörningen och en elfte plats blev facit istället.
-Jag var snabbare än Göransson hela tiden och chansen kom och jag tog den, och som jag upplevde det så vek han rakt in på mig, förklarar Johan i stridens hetta.

Men ingenting kunde stoppa Stureson idag som istället för att starta i första led blev nedflyttad till tredje led och femte rutan. Tjugotvå varv väntade och nu började det att torka upp, men de flesta valde att köra på regndäck ändå. Pole startande Dahlgren tog ledningen före Göransson, Ekblom, Rustad och Stureson. Sen började den stora uppvisningen av hemmaföraren som redan på första varvet passerade Rustads Opel. Ekblom blev nästa offer som fick se sig slagen på det tredje varvet. Stureson var nu trea och hade en lucka fram till Göransson men inom ett par varv var han hack i häl på fjolårsmästaren som denna gång inte ens försökte att hålla Peugeot föraren bakom sig. Han var helt enkelt chanslös.
-När jag passerade Göransson förstod jag att det här kan gå hela vägen. Bilen var perfekt inställd och det gick riktigt fort varv efter varv, njuter Johan.

Cirka fem sekunder hade Dahlgren till godo på Stureson som ibland var upp mot en sekund snabbare per varv. Så på femtonde varvet var jakten över då Stureson gjorde en fräckis och passerade Dahlgren på yttern och gick upp i ledningen. Stureson drog sedan ifrån direkt och fortsatte dominera resten av finalen och vann klart före just Dahlgren, Göransson och Ekblom.
-Nu är vi med igen! Härligt, avslutar Johan.

Efter denna uppvisning ligger nu Johan Stureson trea totalt endast fem poäng efter ledande Richard Göransson och två poäng efter totaltvåan Edward Sandström. Kanske är det dags att sikta emot totalsegern Johan Stureson?

På återseende!
www.johanstureson.se

05-08-07 Regn, regn och en chansning som ej gick hem
Regnet spolade bort alla chanser till en bra startplats och en chansning på släta torrdäck gick alldeles fel. Nej, helgens STCC-race på Ring Knutstorp vill nog helst Mattias och Team Italienska Bil glömma. Slutplaceringen blev 14:e plats och inga nya poäng.

Det var ett laddat Team Italienska Bil som kom till Ring Knutstorp efter sommaruppehållet. Testerna gick bra och man var nöjda med bilen. Det skulle dock visa sig att regngudarna antagligen inte är ”Alfisti”, det vill säga Alfa Romeo-fans. Regnet var nämligen den stora motståndaren hela helgen…

Det började redan på det envarvs kvalvarv som ersatt den starkt kritiserade lottningen. Lite duggregn mitt i fältet gjorde att de som gjorde sina kvalvarv då fick en något småhalkig bana. En av de som fick åka på vätan var Mattias.
- Jag kunde nog ha tagit en plats fyra-fem platser bättre om det varit torrare, tror Mattias.

Regn och vatten i stora mängder ställde till det för arrangörer, tävlande och publik även under kvalheat 1. Det blev så mycket vatten att pacecar fick tas ut. Mattias hade det än värre med en frontruta som immade igen helt trots att man monterat extrafläktar och lagt på anti-im medel.
- Såg inte ett dugg, säger Mattias. Jag var tvungen att gå i depå och få torkat.

Depåbesöket renderade förstås tidsförlust och sista plats i mål. Kvalheat 2 gick något bättre då Mattias nu kunde köra och ta sig förbi ett par bilar. I mål var han 9:a. Men då bägge kvalheaten räknas blev startplatsen ingen hit. 12:e plats.

Så dags för final. Regnet hade upphört men banan var i stora stycken blöt.
- Men det fanns torra fläckar och jag ville chansa på slicks. Samma gjorde Rustad och Engström. Dessvärre hade vi fel alla tre. Det var snorhalt på slicksen. Jag fick inte upp någon temperatur i dem. Kunde lika gärna ha såpat banan.

Mattias fick dessutom, trots egen försiktighet, ett par tryckare i baken av Haglöf vilket skickade Alfan av banan i Litokurvan. När han väl fått upp bilen på banan hade han tappat nästan ett varv och det var lika såphalt. Först sista varven började däcken få fäste. 14:e plats i mål och inga nya poäng. Teamet biter dock ihop och kommer igen 20-21 augusti på Gelleråsen utanför Karlskoga.

Resultat Finalrace STCC Knutstorp 7 aug -05
1. Johan Stureson Peugeot 25:53.791
2. Robert Dahlgren Volvo 25:58.789
3. Richard Göransson BMW 26:06.889
4. Fredrik Ekblom Audi 26:15.770
5. Edward Sandström Volvo 26:16.631
14. Mattias Andersson Alfa Romeo 26:59.894

STCC totalt efter Knutstorp
1. Richard Göransson 71
2. Edward Sandström 68
3. Johan Sturesson 66
4. Thed Björk 61
5. Tomas Engström 54
13. Mattias Andersson 11

05-08-07 Regerande mästaren åter i topp
WestCoast Racing behåller ledningen i STCC – fast nu med Richard Göransson! Med en vinst och en bronsplats tog den regerande mästaren täten.
- En härlig födelsedagspresent, säger Richard som fyller 27 år i morgon.

Teamet kom till Knutstorp och andra halvlek av STCC efter några veckors semester.
- Det kändes som om det var vår helg den här gången. Helt och hållet, säger teamchef Dick Jönsson Wigroth.
- Fast riktigt så blev det inte…

Richard vann visserligen första kvalheatet efter att ha varit i ledning hela tiden. Men teamkompisen Thed Björk satt tidigt i räcket efter en fight om fjärdeplatsen. Och för mekanikerna är det definitivt slut på semestern, för bilen blev obrukbar.
- Vi hinner få den i ordning till nästa helg, men det blir mycket jobb, säger Daniel Rahm, teknisk chef i teamet.

I nästa kvalheat blev Richard avknuffad, men kunde rädda en sjätteplats – och startruta två i finalen. Men där tappade han fart.
- Jag hade dåligt fäste bak och bilen överstyrde, säger Richard.

I kraft av en tredjeplats tar han ändå över ledningen i STCC.
- En härlig födelsedagspresent! För i morgon fyller jag 27!

WestCoast Racing har ändå två förare bland de fem främsta i STCC. För trots att Thed Björk kammade noll är han fyra i mästerskapet då tre tävlingshelger återstår.

05-08-06 Regerande mästaren visade sin klass
När det blev Super pole igen i STCC visade regerande mästaren Richard Göransson hur en sådan ska gå till. Trots ett par småmissar var han den ende föraren under 1 minut och nio sekunder.
- Superskönt, för det är mycket prestige i det här, jublade han så fort han kom ur sin gulsvarta BMW 320i.

Självklart omsvärmad av hela teamet.
- Alla har verkligen gjort ett kanonjobb idag, konstaterade teamchef Dick Jönsson Wigroth.

Han har anledning. Richards teamkompis i Halmstadbaserade WestCoast Racing, serieledande Thed Björk, körde nämligen in på en fjärde plats.
- Det känns som om det enda som kan hota oss nu är vädret, säger Dick Jönsson Wigroth.

Han och alla andra kunde konstateraatt tvåan i mästerskapet, Volvos Edward Sandström, hade en urusel dag och startar i morgon långt bak i fältet.

05-08-03 WestCoast Racing har vilat sig i form
Kan man vila sig i form? WestCoast Racing ämnar ge svar på den frågan på söndag, för STCC:s ledande team har ägnat tävlingsuppehållet till rast och – vila.

Medan andra bygger nya bilar och uppdaterar har WestCoast Racing stängt verkstan och gått på semester.
- Det enda man kan klaga över är vädret, säger Dick Jönsson Wigroth som varit på U2-konsert och andra kortare turer, men inte till sandstränderna utanför Halmstad.

Teamets tekniske chef, Daniel Rahm, har hunnit med både Bulgarien, Öland och Smögen – och en förkylning – i STCC-pausen.
- Det är första gången jag varit helledig mitt under brinnande säsong, helkonstigt, menar Daniel Rahm.

För att komma igång planerar teamet att utnyttja en testdag på Knutstorp. WCR:s båda BMW 320i dammas just nu av.
- Det är så länge sedan grabbarna satt i bilen att vi är rädda för rattrost, säger Dick Jönsson Wigroth skämtsamt. Regerande mästaren Richard Göransson har vilat upp sig i Turkiet, medan serieledande Thed Björk har varit kvar i Örebro.

Medan andra bygger nytt och håller på, har WestCoast Racing alltså tagit det lugnare.
- Att uppdatera kostar pengar och det enda vi riskerar få ut av en sådan investering är ännu mera vikt i bilen. Och det är ju meningslöst, säger Jönsson Wigroth.

Istället kommer hela teamet mer utvilat än någonsin med målet att göra om premiären – det vill säga vinna dubbelt!


05-07-04 WestCoast Racing inför Falkenberg
En smygare och en jagad mästare. En som plockat poäng i samtliga race hittills, och en som känner sig tufft behandlad.
- Om inte jag tar det på Falkenberg, så blir det Richard, säger Thed Björk som leder STCC efter att ha stått på pallen i samtliga finalrace.

Regerande mästaren Richard Göransson har varit tidigt uppe och sprungit en timme eller så nu när morgnarna har varit fina. Och jagat samarbetspartners, eller åtminstone deras bollar, på golfgreenen.
Thed har ägnat sig åt bokföring.
- Jag ser mig som en smygare som finns där hela tiden och plockar många viktiga poäng i varje heat, säger Thed efter att ha vunnit premiären och varit trea i de två efterföljande finalerna.

Efter att ha blivit bestraffad på Gelleråsen med en drive through då han ledde, och fått hjälp bakifrån med att kröka ett styrstag på Anderstorp redan i första sväng, vill Richard bara se framåt.
- De tunga helgerna är över nu, säger han resolut.
- Men jag har enorm respekt för den nya kurvkombinationen på Falkenberg. Fast det tror jag de andra också har så förhoppningsvis händer det inget!

Halmstad-baserade WestCoast Racing har hemmabana i Falkenberg, och i vanliga fall brukar Dick Jönsson Wigroth, teamchefen, gilla det som görs där. Men nu är han tveksam.
- Nja, de tvära kurvorna passar inte in i banans snabba struktur. Det verkar som gjort bara för att det ska bli avåkningar, menar Dick.
- Tight blir det definitivt, säger Richard.
- Det gäller att ha koll på de andra runt omkring, säger Thed.

Oavsett om lottdragningen ger vinst eller ej kommer WestCoast Racing för att vinna dubbelt, precis som i Västkustloppet förra året. Frågan är bara om den jagade mästaren får tag i den eftertraktade segern den här gången? Eller smyger teamkompisen fram på slutet?

05-06-20 Ny utmaning i Mexiko
WTCC är tillbaka i midsommarhelgen efter ett fyra veckor långt uppehåll. Nu väntar en ny utmaning för förarna som ska tävla i Puebla i Mexiko. Rickard Rydell och SEAT har nästan hemmaplan eftersom Mexiko är en stor marknad för den spanska biltillverkaren.
- Spännande med en ny bana och en ny världsdel för mästerskapet. Jag vet inte så mycket om banan än, men vad jag förstår ska den inte vara så snabb och bör därför passa oss. Målsättningen är att ta poäng i båda racen, säger Rickard.
- Mexiko är en stor marknad för SEAT och veckan innan tävlingen är full med aktiviteter på banan och hos återförsäljare.

Eurosport direktsänder som vanligt WTCC, men observera tiderna eftersom racen går i Mexiko.

Lördag 28 juni
21.45-22.30 FIA WTCC kval.

Söndag 29 juni
16.30-17.00 FIA WTCC uppvärmning.
20.00-20.45 FIA WTCC 1:a loppet.
21.15-22.00 FIA WTCC 2:a loppet.

Läs mer på: www.rickardrydell.com


05-06-19 Stureson imponerade igen: Tvåa på Anderstorp
Andraplatsen från Karlskoga var ingen tillfällighet, det visade Johan Stureson och Peugeot som åter igen klev upp på pallen efter ett kanonlopp på ett soligt Anderstorp. På lördagen var han bekymrad och uträknad, men med envishet och duktiga mekaniker så hittade man problemet och blev något av vinnare igen. Ytterliggare en andraplats betyder att Johan Stureson nu ligger på en tredjeplats totalt och är endast åtta poäng efter ledaren, den stabile Thed Björk/BMW och en poäng efter Edward Sandström/Volvo som är ny tvåa.
-Riktigt härligt det här, utbrister Johan efter finalen och 23 nya poäng.

Tolfte start rutan blev Johan Stureson tilldelad efter lottningen, men det bekymrade inte den snabbe skåningen särskilt mycket, med snabba varvtider och snygga omkörningar var han femma i mål och det lutade åt en bra startposition i finalen. Vann gjorde en för dagen mycket snabb Edward Sandström i en Volvo.
-Fick en bra start och sen fortsatte flytet under hela loppet och hade bra häng på de framförvarande, så det var skönt efter strulet vi hade på lördagen, säger Johan.

I det andra kvalheatet startade Peugeot ekipaget i första startledet och andra rutan jämte Richard Göransson/BMW som startade från pole. Snabbheten i starten bäddade för ledning direkt och sedan försökte Göransson allt vad han kunde, men var för klen jämfört med Sturesons kyla och rutin. Stureson åkte hem segern och blev sex poäng rikare eftersom han vann de båda kvalheaten totalt och pole position i finalen var ett faktum.
-Även här fick jag en kanonstart och kunde ta hand om ledningen före Richard. Han låg ganska tätt bakom mig hela tiden, men jag hade bra speed så han nådde inte riktigt enda fram, så det var ett stärkande besked inför finalen. Och sen att man kammade hem total segern för de båda kvalheaten som gav oss sex nya poäng var ju kanon, fortsätter Johan.

I finalen stod han i pole med Norrmannen Tommy Rustad/Opel bredvid sig och i andra ledet startade Volvo förarna Edward Sandström och Robert Dahlgren. I tredje ledet återfanns Richard Göransson/BMW samt dagens överraskning, Honda åkaren Daniel Haglöf.

Starten blev tuff som beräknat och Stureson som fick starta från ytterspåret åkte sida vid sida med både Rustad och Dahlgren, men fick ge sig och kom ut som trea. Men ganska snart stod han för en suverän omkörning när han bromsade sig förbi Rustad i kurvan innan start och mål. En omkörning som drog ner många applåder från läktarna och jakten efter ledande Dahlgren kunde börja, men en snabbare Edward Sandström trängde sig i mellan och efter några varv lämnade Dahlgren banan med tekniska problem. Sandström tog därmed över ledningen från sin stallkamrat och skaffade sig en lucka efter perfekt körning som höll enda in i mål före en allt formstarkare Johan Stureson i sin Peugeot 407.
-Det var många i bredd i starten och här startar man på yttern när man har pole, så det var tufft att ta sig in. Men lyckades hyfsat och kom ut som trea. Rustad lyckades jag passera strax innan start och målrakan efter en lyckad attack, sen var det Dahlgren nästa. Men båda Volvo bilarna var utan tvekan de snabbaste idag, så där var inget att göra, avslutar en mycket glad Johan Stureson.

Den skicklige Johan Stureson har börjat utmana ordentligt i Sveriges kungaklass STCC, och det skulle förvåna många om han inte snart kliver högst upp på prispallen. Kanske det sker redan i Falkenberg den 10 juli!

På återseende!

RESULTAT DELTÄVLING 3 ANDERSTORP 2005-06-19
1. Edward Sandström Volvo
2. Johan Stureson Peugeot
3. Thed Björk BMW
4. Daniel Haglöf Honda
5. Tommy Kristoffersson Audi
6. Tomas Engström Honda

FÖRARMÄSTERSKAPET TOTALT EFTER 3 DELTÄVLINGAR AV 8
1. Thed Björk BMW 52
2. Edward Sandström Volvo 45
3. Johan Stureson Peugeot 44
4. Tomas Engström Honda 35
5. Richard Göransson BMW 31
6. Fredrik Ekblom Audi 26

 

 


05-05-23 Mattias åtta i STCC-premiären på Knutstorp
Det blev till slut en åttonde plats i den första STCC-helgens finalrace för Mattias, Alfa Romeo och Team Italienska Bil. Det var ömsom vin ömsom vatten men det riktigt positiva är att bilen matchar konkurrenterna. På en snabbare bana än Knutstorp finns alla chanser till ett toppresultat.

Det ser egentligen riktigt bra ut även om placeringen inte är riktigt vad Mattias siktar mot. Hela helgen, både på tester och i race, har Mattias och hans Alfa Romeo 156 åkt tillräckligt fort för att kunna matcha konkurrenterna.

– Ja vi är med på ett helt annat sätt än vid förra årets säsongsstart, säger Mattias när han hunnit få av sig hjälmen. På en bana med mera flyt än Knutstorp skall vi kunna slåss ordentligt.

Vägen fram till åttondeplatsen gick via det nya, något märkliga lotteriförfarande som avgör startplacering i de båda kvalheat som föregår själva finalracet. Mattias drog åttonde respektive sjätte gridplats i de båda heaten. I starten för kvalheat 1 kom han iväg bra men blev utträngd i gruset av ”Flash” vilket dessvärre slutade med att denne själv hamnade bredvid banan med trasig bil. Mattias som legat sjua-åtta halkade i och med detta till sista plats. Mattias började jakten och körde upp sig till tionde plats i mål, men fick fem sekunders tidstillägg av domarna för att han knuffat lite på en annan bil i samband med omkörning. Det medförde att han förpassades till elfte plats.

I kvalheat två startade Mattias sexa och körde upp sig till fjärde plats i mål.
Resultatet av kvalheaten gav Alfa Romeon nionde startruta och på den knixiga banan körde han in på åttonde plats, med framdäck som var rätt slut…
– Det är en hård bana för framhjulsdrivna bilar. De sista varven kom Janne ”Flash” som skjuten ur en kanon med sin bakhjulsdrivna bil och hade det varit ett varv till hade jag fått svårt att hålla honom bakom mig.
– Visst hade jag gärna kommit i mål lite längre fram i fältet men jag är nöjd med att vi visat att vi hänger med bra. Dessutom var det skönt att få köra en hel tävling, det var ju inte alltid så i fjol…
– Jag ser redan fram mot nästa tävling som är Karlskoga. Då skall vi också ha nya fronten och nya bakdelen på Alfa Romeon.

Resultat Ring Knutstorp 22 maj
1. Thed Björk, BMW 19.09.19
2. Richard Göransson, BMW 19.09.34
3. Tommy Rustad, Opel 19.17.68
8. Mattias Andersson, Alfa Romeo 19.31.96

Mattias ligger åtta i mästerskapet efter Knutstorp
Snabba fakta Mattias Andersson
Född: 9 maj 1973 i Åtvidaberg
Bor: Linköping
Privatbil: Alfa Romeo 156 JTS
Familj: Sambo med Monica, sonen Viktor 2 år
Yrke: Racerförare samt driver en Gokarthall med pappa Hans, expertkommentator i Eurosport
Hobby: Gokart och golf
Favoritbana:Imola, Italien
Favoritmat: Pasta

TV-tider
Direktsändning STCC, Viasat Sport 3
Direktsändning varje racesöndag Kl 12.30-16.00
Sammandrag STCC, Viasat Sport 1
Sammandrag varje racesöndag Kl 20.30-21.30 STCC och JTCC
Magasinsprogram STCC, ZTV
Magasinsprogram måndag efter racehelg Kl 20.00 (repris söndag en vecka efter race Kl 17.30)

Se även: Mattias egen hemsida: http://www.ma-grandprix.com


05-05-23 Farten fanns där, men inte turen!
Allt såg perfekt ut för Johan Stureson & Peugeot i premiären av årets STCC på Ring Knutstorp. Han startade på en femteplats i finalen och avancerade direkt till fjärde plats, då Audiföraren Fredrik Ekblom gav honom en rejäl tryckare som resulterade att han snurrade ett helt varv med bilen och halkade ner till fjortonde plats. Efter det var inte bilen riktigt optimal men han lyckades kämpa till sig en tionde plats i mål.

STCC premiären inleddes med två stycken snabbrace över sju varv där man lottade startordningen i det första. Johan Stureson drog lotten som betydde pole position med fjolårsmästaren Richard Göransson jämte sig och Tommy Kristoffersson, Edward Sandström, Ro! bert Dahlgren samt Janne ”Flash” Nilsson närmast efter sig. Peugeot ekipaget var snabbt iväg i den rullande starten, och Stureson ledde före Sandström och Göransson, men efter halva loppet gled Stureson ut lite för långt och det räckte för att tappa ledningen och tredje platsen var ett faktum. Vann gjorde Edward Sandström.

I andra snabbracet vände man på startordningen från det första och det innebar att Stureson fick starta från sista rutan. Redan efter första varvet hade han manövrerat ut mästaren Göransson och klättringen fortsatte genom fältet. Göransson hängde på och denne hittade en lucka som inte fanns, men Stureson stängde snyggt, men fick sig en körare av BMW föraren och det var ytterst nära att helgen slutade redan här. Men efter snygg körning nådde man en sjunde plats där det var otroligt tätt bland de tio första. Segrare blev Thed Björk före Tommy Rustad och Fredrik Ekblom.
Finalen blev en uppgörelse mellan länge ledande Tommy Rustad och de båda BMW förarna Thed Björk och Richard Göransson samt till en början Johan Stureson. Men när Peugeot föraren halkade bak efter Ekbloms attack var det Opel mot BMW. BMW drog längsta strået med Björk som segrare, Göransson tätt efter och Rustad som trea.

Det var en besviken Johan Stureson som mötte pressen efter finalen.
-Klart man är besviken, bilen kändes perfekt och så fick man till en kanonstart, men så här är det ibland tyvärr. Sen fick jag bromsplattor på däcken efter snurrningen vilket betyder att man får en del på däcket som blivit platt och då går det inte att åka lika fort längre, så det blev kämpigt i resten av loppet, förklarar Johan.

Idag hade vi absolut fart för en topp fem placering, men det är många om det och då kan det sluta så här. Vi fick i alla fall reda på att vi är tillräckligt snabba för att slåss om topplaceringarna, även om det ju! st nu är svårt att tänka positivt så här direkt efter loppet. Detta var en bra tändvätska inför kommande tävling om två veckor! avslutar en besviken Johan Stureson som visade alla att han kommer att vara med och slåss i den absoluta toppen i år.

Sammanfattningsvis var det en väl genomförd tävling av arrangörerna på Ring Knutstorp och STCC mästerskapet blir även i fortsättningen en njutning i all högsta grad.

På återseende
Staffan Börjesson

RESULTAT RING KNUTSTORP 050522 DELTÄVLING 1 AV 8
1. Thed Björk / BMW
2. Richard Göransson / BMW
3. Tommy Rustad / Opel
4. Edward Sandström / Volvo
5. Fredrik Ekblom / Audi
6. Tommy Kristoffersson / Audi
10.Johan Stureson / Peug! eot

FÖRARMÄSTRSKAPET TOTALT EFTER 1 DELTÄVLIN G AV 8
1. Thed Björk / 24
2. Tommy Rustad / 20
3. Richard Göransson / 18
4. Edward Sandström / 16
5. Fredrik Ekblom / 12
6. Tommy Kristoffersson / 7
9. Johan Stureson / 3

KONSTRUKTÖRSMÄSTERSKAPET TOTALT EFTER 1 DELTÄVLING AV 8
1. BMW / 42
2. Opel / 20
3. Audi / 19
4. Volvo / 16

RACEPROGRAM STCC 2005
5-6 Juni
Gelleråsen Karlskoga

18-19 Juni
Anderstorp Racing Club

9-10 Juli
Falkenbergs Motorbana

6-7 Augusti
Ring Knutstorp

20-21 Augusti
Gelleråsen Karlskoga

3-4 September
Våler Banen (NO)

17-18 September

05-05-18 Alfa Romeo och Mattias laddar för STCC-starten
Det är hektiska dagar för Mattias Andersson och Team Italienska Bil. Till helgen är det säsongspremiär för STCC på Ring Knutstorp. Mattias och Italienska Bil AB fortsätter samarbetet som började i fjol. Mattias’ Alfa Romeo har uppdaterats på en rad punkter och teamet räknar med att ekipaget skall kunna vara med i täten.

Egentligen kan allt bara bli bättre i år jämfört med i fjol. Så mycket otur som Mattias och Team Italienska Bil drabbades av 2004 borde inte kunna uppstå. Mattias röda Alfa Romeo hade ifjol en osannolik förmåga att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle och tacklades av banan fler gånger än någon egentligen vill komma ihåg.
– Nej, fy för sjutton. Bitvis var det riktigt tungt ifjol, säger Mattias med en rysning. Det mest retfulla var att få bryta så många gånger utan egen förskyllan. Det är ju en sak att åka av banan av egen kraft eller att man själv orsakat en krasch men ifjol var det som att agera ”flipperkula”.
– Det var synd för när vi hade en hel bil var vi snabba och hängde med bra. Men allt det där är historia nu. Och jag ser fram emot starten även om det hänger på håret att få hela bilen klar.

För det har hänt en hel del under vintern. Mattias Alfa Romeo är den samma som han körde i fjol men den har uppdaterats på flera viktiga punkter. Ny sekventiell växellåda och några fler hästkrafter under huven är de viktigaste förändringarna (se separat release).

Mattias själv har som vanligt hållit sig i form.
– Jag har tränat på samma sätt som vanligt. Jag går på gym, simmar, löptränar och sitter på träningscykel. Körmässigt åker jag en del gokart i min egen gokarthall och med en Sport 2000 gokart ute på utomhusbanor. Gokartåkat gör jag både för att det är kul och för att få upp körflåset.
– Min målsättning är att så snabbt som möjligt ta en pallplats. Självklart vill jag helst av allt vinna men jag tror att man får ta ett steg i taget. Det är en stenhård serie och ingen av de andra förarna har legat på latsidan. Flera har nya bilar.
– Men det ser bra ut. På testerna hittills har vi legat femma-sexa och bara ett par tiondelar från den snabbaste tiden. Vi har hittills åkt snabbare i år på de banor vi testat men det gäller ju även de andra.

Det är inte bara Mattias Alfa Romeo som uppdaterats. Även STCC-mästerskapet bjuder på en hel del nyheter i år. Rullande start återinförs vilket gynnar de framhjulsdrivna bilarna.
– Det är positivt. Annars är man ju slagen på förhand i starten jämfört med en bakhjulsdriven bil. Nu blir det lika för alla.
En annan nyhet är att det vanliga tidskvalet ersätts av två korta kvalificeringsrace till vilket startuppställningarna lottas. Om man drar ettan så startar man först i det första kvalheatet men till det andra vänds startordningen tvärtom. Efter de två kvalificeringsheaten blir det ett enda finalrace istället för att som tidigare två lika långa race.
– Man får poäng i de två kvalificeringsheaten beroende på hur många man kört om. Ju fler desto mer poäng. Men den viktigaste poängtilldelningen beror på finalracet. Alltså är det verkligen viktigt att komma dit med en hel bil.

För Italienska Bil AB är STCC-tävlandet en del av marknadsföringen av Alfa Romeo.
– Racing är en mycket viktig del av Alfa Romeos arv och historia, säger Bengt Appelqvist, VD Italienska Bil AB. Alfa Romeo deltar mycket framgångsrikt i det nya VM för standardbilar, WTCC. STCC är den logiska arenan för oss i Sverige. Teamet är professionellt och välskött och vi är mycket nöjda med samarbetet hittills.

Snabba fakta Mattias Andersson
Född: 9 maj 1973 i Åtvidaberg
Bor: Linköping
Privatbil: Alfa Romeo 156 JTS
Familj: Sambo med Monica, sonen Viktor 2 år
Yrke: Racerförare samt driver en Gokarthall med pappa Hans, expertkommentator i Eurosport
Hobby: Gokart och golf
Favoritbana: Imola, Italien
Favoritmat: Pasta

STCC Kalender 2005
Ring Knutstorp Premiär 21-22 maj
Karlskoga Motorstadion 5-6 juni
Anderstorp 18-19 juni
Falkenberg 9-10 juli
Ring Knutstorp 6-7 augusti
Karlskoga Motorstadion 20-21 augusti
Vålerbanan Norge 3-4 juli
Mantorp Park, Final 17-18 september

Meriter
1983: Tävlingsdebut i Gokart i klass F-Micro
1986: Körde sin 100:e tävling och tog sin 50:e seger
1988: 2:a i Junior VM i Gokart
1989: 5:a i EM i Gokart
1990: Svensk mästare och 7:a i VM i Go-kart
1991: Racingdebut i klassen Formel Opel Lotus
1992: 2:a i Skandinaviska serien i Formel Opel Lotus
1993: 2:a i NM i Formel 3
1994: Renault Clio Cup i Norden
1995: 6:a i Barber Dodge Pro Series i USA
1996-1998: Tävlade omväxlande i Indy Lights och Toyota Atlantics i USA
1999-2000: Renault Clio V6 Trophy i Europa. 2:a bland 96 förare år 2000
2001-2003 STCC i Vauxhall, Opel och BMW. Bästa totalplacering 7:a år 2001
2004: Bildade eget team i STCC med en Alfa Romeo och blev 10:a totalt

TV-tider
Direktsändning STCC, Viasat Sport 3
Direktsändning varje racesöndag Kl 12.30-16.00
Sammandrag STCC, Viasat Sport 1
Sammandrag varje racesöndag Kl 20.30-21.30 STCC och JTCC
Magasinsprogram STCC, ZTV
Magasinsprogram måndag efter racehelg Kl 20.00 (repris söndag en vecka efter race Kl 17.30)

Mattias’ STCC-Alfa Romeo växlar upp…
Mattias Anderssons Alfa Romeo 156 kommer att få en ganska genomgripande uppdatering inför årets STCC-säsong – om nu bara karossdelarna hinner hem i tid. Det är i alla händelser en vassare Alfa Romeo med ny sekventiell växellåda, nya, större bromsar och några extra hästkrafter under den röda huven.

Enkelt uttryckt kan man säga att Mattias röda Alfa Romeo 156 kommit närmare de bilar som Alfa Romeo kör i standardvagns-VM, WTCC. Tydligast kommer man att se det på den nya fronten och den nya bakdelen – om karossdelarna hinner hem…
– Ja, det blir på håret, suckar Mattias. Det är en ny front och ny bakdel enligt samma facelift som 156:an fick i fjol. Allt är beställt sedan länge hos fabriksteamet Autodelta men så lyckades deras egna fabriksbilar krascha sönder ett par fronter på Magny Cour och vips ”försvann” mina delar. I värsta fall kör vi premiärracet med bilens gamla look.

Tråkigt, men ur ren racingsynpunkt är de viktigaste nyheterna under skalet och de är redan på plats. Viktigast av allt är att den gamla 5-växlade lådan med H-mönster nu fått vika för en Hewland 6-växlad sekventiell låda.
– Det är flera fördelar med den, säger Mattias. Jag får en växel till vilket gör att vi kan utnyttja motorns effekt bättre. Med den nya lådan har vi kunnat satsa på mer effekt på ett högre och smalare register. Dessutom blir det svårare att växla fel. Viktigast är nog hållbarheten. Det är en ren racinglåda och mycket stark.

Men allt har som bekant ett pris. Förutom att lådan inte är helt gratis medför bytet till en sekventiell låda ett viktpåslag på 30 kg enligt reglerna. Även väghållningen har förbättrats under vintern.
– Det är samma Penske stötdämpare men vi har shimsat om dem och lärt oss mycket mera. Vi vet nu vad som var fel under de första racen ifjol då bilen ville studsa i kurvorna. Testerna hittills visar att vi fått en lugnare bil och mera lättkörd och då går det fortare också.
En annan detalj är att det blivit tillåtet med större bromsar i STCC.
– Vi har uppgraderat med större skivor. Nu har vår Alfa Romeo lika kraftiga bromsar som VM-bilarna. Det ger något bättre verkan men framför allt bättre hållbarhet.

Även under motorhuven har det hänt saker. Motorerna har varit nere på renovering hos Autodelta och dessutom fått några nya hästkrafter. Motorn var redan en av Alfa Romeons starka sidor. Fjolårets race visade att den var en av de snabbare på rakorna och mycket stark i starterna.

Det finns en chans att bilen kan bli 20 kg lättare. I WTCC har alla framhjulsdrivna bilar fått plocka bort 20 kg för att jämna ut mot de bakhjulsdrivna. Det finns en chans att även den ändringen genomförs i STCC och det gynnar förstås Alfa Romeon.

Det är med andra ord en vässad Alfa Romeo 156 som står på startlinjen i årets STCC-serie. Mycket nytt under skalet och ett nytt och vassare utseende. Det finns alltså goda möjligheter att vi får se en röd bil långt fram i årets race.

Snabba fakta Alfa Romeo 156 Super Touring
Motor: Tvärställd fram, fyrcylindrig, rak
Volym: 1998 cc
Effekt: 280 hk vid 8.500 varv/min
Tändning: Elektroniskt system, integrerat med direktinsprutningen
Koppling: Sintrad enkelskivig, diameter 184 mm
Växellåda: Hewland sekventiell 6-växlad
Differential: Hewland, lamell
Bromsar: Fram: Brembo fyrkolvs bromsok, skivor diameter 332 mm. Bromskraftsfördelning justerbar vid pedalerna, bakbromsarna kan
justeras av föraren
Styrning: Servoassisterad kuggstångsstyrning
Fjädring: Fram dubbla länkarmar, bak McPherson
Fälgar: OZ, 9 x 17”
Aerodynamik: Fram ”splitter” 80 mm från marken. Justerbar bakre spoiler (vinge)
Vikt: 1150 kg med förare

Alfa Romeo och team Italienska Bil 2005
Team Italienska Bil gör sitt andra år i följd i STCC 2005. Teamet leds av rutinerade Börje Wessman och har sitt högkvarter utanför Vänge någon mil väster om Uppsala. Teamet jobbar nu för högtryck för att få allt klart till premiären på Knutstorp.
Personalbesättningen är oförändrad inför årets STCC-säsong vilket innebär att Team Italienska Bil börjar bli riktigt bra samkört.
– Det är ett bra gäng, säger Börje Wessman. Slipper vi reparera lika mycket som ifjol och får koncentrera oss på att skruva för att få bilen snabbare blir det riktigt roligt också.
– Men vi kan definitivt bilen bra vid det här laget. Även med de nyheter som kommit på den.

Team Italienska Bil ser ut så här:
Mattias Andersson Förare/stallchef
Börje Wessman Teknisk chef
Mats Ceder Förstemekaniker
Lennart Wallmo Andremekaniker
Tollie Wessman Data- och däckansvarig
Thomas Wallmo Tankningsansvarig/allround
Hans Andersson Koordinator/allround
Malin Andersson Gästansvarig
Torbjörn Lundgren Press och Information



05-05-15 Rydells första seger i VM
Rickard Rydell tog sin och SEAT:s första seger i VM-serien för standardvagnsracing, WTCC, på Silversone på söndagen. Segern kom i det andra heatet där Rydell startat tvåa och kämpade om förstaplatsen med Andy Priaulx. I den första tävlingen slutade Rydell på en sjundeplats.
- Jätteroligt att ta en seger för SEAT i WTCC! Jag kände redan i första racet att bilen var tillräckligt snabb för att kunna vinna i det andra. I race två låg jag bakom Priaulx och väntade på att sätta in en attack när hans däck började tappa. Även om han inte hade fått punktering hade jag kunnat köra om honom, säger en lycklig Rickard Rydell.

Baksidan med framgång i WTCC är att man får extravikt till kommande tävlingar. För Rickards del innebar helgens resultat 35 kg till nästa tävlingshelg på Imola om två veckor.
- Vi hoppas kunna vara med och ta poäng även där, trots extravikt i bilen. Återigen känns det fantastiskt rolig att vinna, det här behövde hela teamet.

WTCC tillhör en exklusiv skara FIA-mästerskap som kör om en VM-titel, de andra två är Formel 1 och rally-VM.

Ett sammandrag med helgens tävlingar visas på Eurosport på torsdag 19 maj kl. 18.45.
Läs mer på: www.rickardrydell.com


05-05-05 Rydell på pallen i WTCC
Rickard Rydell tog en tredjeplats i det första WTCC-racet på Magny-Cours i Frankrike och plockade därmed sex mästerskapspoäng. På kvalet hade svensken varit tvåa, men fick ge sig mot Andy Priaulx startsnabba BMW i det första heatet. Lopp nummer två slutade med en elfteplats för Rickards del. Jörg Müller, BMW, segrade i båda racen.
- Jättekul att ta SEAT:s första pallplats för säsongen. Tyvärr verkar BMW ha fördel eftersom de slog både oss och Alfa Romeo här, berättar Rickard.
- I det andra racet hade jag hoppats på att ta några poäng, men hamnade i en klunga, blev avtryckt och hamnade sist i den. Även om jag tog några placeringar kunde jag inte ta mig loss.

Nästa tävling går på Silverstone i England om två veckor.
Läs mer på: www.rickardrydell.com


05-03-17 STCC föraren Jens Hellström tar Slim Borgudd med sig till Monza.
Som 13 åring inledde Järfällasonen Jens Hellström sin motorsportkarriär med att åka karting säsongen 1990. Motorsportintresset fanns sedan länge i familjen varför pappa Jan med glädje stöttade adepten på racingbanorna. 1997 lämnade Jens kartingen och tog steget till JSM i en Volvo S 40 vilket bland annat resulterade i en fjärde plats totalt under säsongen 2000. En försmak på internationell racing fick Jens redan 1999 då han tävlade i den tyska Beetle Cup serien. När Volvo S 60 Challenge introducerades 2002 så fanns Jens med på startlinjen och han blev klassen trogen under två år.
- Det har varit lärorika men jobbiga år. Vi har alltid fått jobba hårt för att finansiera tävlandet och har hela tiden vinnlagt oss om att ge våra sponsorer och samarbetspartners valuta för deras insatser och detta har dessvärre ibland gjort att jag haft svårt att koncentrera mig på själva uppgiften som racingförare men samtidigt varit både nödvändigt och en nyttig lärdom, berättar Jens.

Inför förra säsongen hade Jens ett klart mål uppsatt och det var att börja tävla i STCC.
- Jag började tidigt arbeta för att kunna få tillgång till en bra STCC bil och vi inledde ett mycket bra samarbete med Engström Motorsport vilket gjorde att jag kunde komma till start i en Honda Civic Type-R. Allt var nytt för mig så jag inriktade mig på att lära och utvecklas tillsammans med teamet. Visst kunde resultaten kanske varit något bättre men jag är nöjd med min totala nionde plats i SM serien, summerar Jens förra årets tävlande där han stadigt radade upp placeringar sjunde platsen i heaten. Som bäst flaggades han av som femma i det andra heatet på Gelleråsen med Jan Flash Nilsson precis bakom sig.

Årets säsong innebär fortsättning i Honda Dealer Team Sweden och arbetsredskapet blir fortsatt en Honda Civic Type-R. Jens kommer att åka hela STCC serien och dessutom göra några inhopp i World Touring Car Championship.

- Förra säsongen hade jag en hel del problem med väghållningen. Civic bilen är mycket orolig och svårkörd på vissa banpartier. Under vintern har vi jobbat med att hitta lösningar på detta problem och är nu ganska så säkra på att vi löst problemet, berättar Jens som, tillsammans med Thomas Engström och hela teamet, kommer att inleda året med att åka till Monza banan i Italien för två dagars tester under nästa vecka. Med på resan följer också Slim Borgudd för att hjälpa och ge Jens support.
- Med all den erfarenhet som Slim har från tävlande i många racingklasser så blir han en mycket värdefull hjälp. Jag har känt Slim i många år och det var faktiskt han som fick mig att tända riktigt på racing när jag som sjuåring fick åka med honom på Nürburgring efter en seger i Truck racing EM. Tillsammans med Slim och mekanikerna i teamet skall vi försöka optimera inställningarna på bilen och så får jag ju chansen att få mil i kroppen och få tillbaks racingkänslan som saknas efter vinterns hårda fysiska träning för att orka med under en hel racehelg. Dessutom kommer min tävlingsdebut för året att bli just här på Monza då både Thomas och jag kommer att starta i årets WTCC premiär som körs den 9 – 10 april, kommenterar Jens som däremellan också skall hinna med att genomföra ett antal sponsoraktiviteter på hemmaplan innan det blir en ny testdag på Monza den 8 april. Med denna uppladdning är Jens inriktad på att flytta fram sina positioner i årets STCC och finnas med bland de främsta bilarna i varje heat av årets serie.
- Det blir en tuff säsong men kan jag vara med på placeringar runt fjärde - femte platsen i varje heat kan det räcka långt i sammandraget, avslutar Jens.
webbsida www.jensmotorsport.se
Fakta samt foton: www.sportinformation.com/Motor/Media/jenshellstrom2005.htm


05-03-15 Opel Team Sweden tar time out från STCC
Med största sannolikhet ser vi inte Opel Team Sweden på startlinjen i årets
STCC-racing.
- Vi gör tecknet för time out, förklarar Jan Warnestad teamchef.

Tillsammans med teamets förare, norrmannen Tommy Rustad, och chefstekniker,
Göran Olsson fattade man det drastiska beslutet på måndagen.
- Vi ser ingen ekonomiskt realistisk chans att komma till start, tyvärr. Vi
jobbar dock in i det sista för att hitta samarbetspartners som gör det
möjligt att fortsätta bedriva verksamheten, säger Warnestad och fortsätter:
- Synd, då vi i princip står med en färdigutvecklad bil och motor enligt
STCCs reglemente.
- Det är i år vi skulle få tävla på lika villkor utan vikttillägg eller
varvtalsreducering.
- Därför känns det tråkigt att falla på mållinjen när vi verkligen skulle få
chans att kämpa i toppen, avslutar Jan Warnestad bedrövat.

Opel Team Sweden har bedrivit motorsport i 41 år och är ett av europas
äldsta bilsportteam med inte mindre än 73 SM-guld i framför allt rally.

Årets STCC-säsong inleds den 22 maj på Ring Knutstorp. Dock med största
sannolikhet utan Opel Team Sweden i startlistan.


<< Tillbaka till Startsidan