STCC 2005
Swedish Touring Car Championship
Information om STCC STCC officiella och Sportinfo
05-09-18
Mattias 9:a i säsongens STCC-final
Mattias körde sin Alfa Romeo till 9:e plats i årets sista STCC-race
efter att som bäst varit uppe på 7:e plats. 21.000 åskådare
såg Richard Göransson vinna racet och även STCC totalt 2005. Mattias
slutade 12:a totalt i ett mästerskap som innehållit en hel del otur
och som inte speglat teamets, bilens och Mattias potential.
Årets finalrace var inte direkt det mest spännande STCC-race som skådats.
De flesta höll de platser de fått under första varvet. En av få
fighter var faktiskt den flera varv långa strid som Mattias Alfa Romeo utkämpade
med Daniel Haglöfs Honda. En fight som Mattias till slut vann.
- Jag kom lite i otakt direkt i första kurvan när Kristoffersson kom
dundrande och smällde i min bil. Han körde dock av senare under varvet.
Jag tyckte jag var med bra i början av racet men efter ett tag tappade jag
väggrepp i däcken och bilen flöt mest runt.
Under ett enda varv tappade Mattias tre placeringar till respektive Engström,
Flash och Haglöf. Efterhand jämnade nog däckläget
ut sig för Mattias tog sig ikapp och förbi Haglöf men fram till
Flash var avståndet för långt på de återstående
varven. I mål var Mattias 9:a.
Kvalracen tidigare under dagen var mera spännande. I det första såg
det länge lovande ut. Mattias höll en 6:e plats vilket med omvänd
startordning för de sex första i mål skulle ha givit honom pole
position för kvalrace 2 och därmed lysande möjligheter att köra
till sig en fin startplats för finalen. Nu blev det inte så. Tommy
Rustad körde, som vanligt frestas man säga, in i Alfa Romeons bakparti
i näst sista svängen och smet sedan förbi. Mattias kommentarer
efter målgång var definitivt inte tryckbara
Kvalrace 2 gick lite bättre. Efter ett par svängar var Mattias 4:a men
fick en smäll av Sandström på väg in i kurvan efter långa
rakan och fick släppa förbi ett par bilar. Mattias körde upp sig
till 6:e plats och den höll han till mål med samma startplats i finalen
som resultat.
STCC-säsongen 2005 är slut. Mattias slutade 12:a. Utan att gå
in på enskilda tävlingar kan man nog lugnt säga att placeringen
inte speglar den potential Team Italienska Bil och Mattias visat vid flera tillfällen.
Det har definitivt handlat mer om otur än tur i år
Resultat Finalrace STCC Mantorp 18 sept -05
1. Richard Göransson BMW 22:18.56
2. Johan Sturesson Peugeot 22:22.61
3. Thed Björk BMW 22:24.64
4. Edward Sandström Volvo 22:25.64
5. Tommy Rustad Opel 22:26.14
9. Mattias Andersson Alfa Romeo 22:40.82
STCC 2005 Slutställning
1. Richard Göransson 169
2. Thed Björk 141
3. Johan Sturesson 117
4. Edward Sandström 97
5. Tomas Engström 87
12. Mattias Andersson 25
05-09-18
Överlägsen seger till BMW
Full pott till WestCoast Racings Richard Göransson: STCC-guld efter två
pole positions och en kvalheatseger. Den regerande mästaren är nu också
ny mästare. Silver till teamkompisen Thed Björk.
- En fantastisk helg. Och Richard visar återigen att han utvecklats enormt
och inte slappnar av fast han leder stort, säger Dick Jönsson Wigroth,
teamchef i WestCoast Racing.
Säsongen började med dubbelseger för BMW-teamet på Knutstorp.
Avslutningen på Mantorp blev densamma.
- Nu har vi vunnit allt, men får sikta på att göra om det nästa
år.
Söndagen på Mantorp blev en fullständigt triumf för WestCoast
Racing. Seger i första kvalheatet tack vare Thed Björk, seger i andra
för Richard Göransson. Sedan tog Richard hand om kommandot från
start till mål i finalen. Rena utklassningen.
- Vi har hela tiden kört våra race och nu är det bara kvar att
korka upp, fortsätter Dick Jönsson Wigroth.
Stort baluns väntar för 80-talet gäster. Champagnen var redan på
kylning.
- Man ska aldrig ta ut någonting i förväg. Men vi har varit i
ledning hela tiden så vi hade mycket att fira oavsett utgången.
Som grädde på moset vann teamet också märkesmästerskapet
åt BMW.
05-09-18
STCC-guld till WestCoast Racing
Guldet i STCC är redan WestCoast Racings. Återstår att i Grande
Finale på Mantorp avgöra om det går till regerande mästaren
Richard Göransson eller teamkompisen Thed Björk.
De två tog hand om Super Pole igår, startade sida vid sida idag och
kommer att göra det i säsongens sista final. Pole position för
Richard Göransson och näst bäst så här långt Thed
Björk.
- Det var två bra kvalrace där Richard var illa ute i första,
men redde ut det, säger teamchef Dick Jönsson Wigroth.
I och med varsin seger och Göranssons andraplats i första kvalheatet
har WestCoast Racing redan säkrat SM-guldet. Återstör gör
att avgöra vem av de två som tar det.
- Helst vill jag inte ge några stallorder eftersom båda gör så
bra ifrån sig, fortsätter Jönsson Wigroth.
- Men jag får fundera lite och så ska vi resonera om det
05-09-13
Karschkungen Göransson är numera poängmagnet
Inte en nolla på två år. Richard Göransson har vänt
ett turbulent debutår i STCC till att bli ensam om att ha tagit poäng
i samtliga race de senaste säsongerna. Nu väntar finalen på den
regerande mästaren.
Det var både ros eller ris 2003. Vinst, eller en gulsvart BMW tillbaka till
WestCoast Racings depåtält i okörbart skick. Fem vinster - sju
nollpoängare.
- Det var mycket upp och ner den säsongen. En ganska kostsam historia, säger
Dick Jönsson Wigroth.
- Men vi diskuterade och resonerade, Richard och jag. Och mognade båda två.
Göranssons väldigt aggressiva och tuffa körstil från Formel-tiden
har finslipats. Idag kör han mer avvaktande. Kan vänta med att köra
om, tänka efter före.
- En mental förändring som är stor, säger Jönsson Wigroth.
- Han behöver inte säga lika mycket längre, inga långa utläggningar.
Jag förstår att det är viktigt för honom och mig att jag
tar bilen i mål, säger Göransson.
Belöningen kom förra året. Då tog Richard Göransson
poäng i varje race, satte banrekord för STCC-bilar på samtliga
mästerskapsbanor och vann totalt. I år, på försäsongen,
kraschade han igen - två gånger.
- Tester är för mig att ta reda på den maximala gränsen.
Ska jag kunna sätta ribban efter gränserna måste jag veta var
de är någonstans, säger Richard Göransson om det.
Sedan dess har han tagit poäng i vartenda STCC-race. Med seger nu senast
på Våler i Norge. Trots att bärarmen var skadad vänster
bak.
- Då sa Dick åt mig att bita ihop och prestera, även om bilen
gick som hej kom och hjälp mig. Att inte grina över det som är,
utan plocka fram kämparviljan, säger Richard om den osannolika segern
då konkurrenterna bröt av olika anledningar.
- Jag var övertygad om att det skulle gå fullständigt åt
fanders för oss på Våler. Men ett bra team ska ha tur också,
säger Dick Jönsson Wigroth.
Inför helgens final leder Richard Göransson med 14 poäng före
Thed Björk, teamkompisen i WestCoast Racing.
- Jag har ingen kniv på strupen, fast det vore kul att korsa mållinjen
som segrare och ny mästare, säger Richard Göransson.
- Målet är alltid att vinna, ingen är med i STCC för att
bli tvåa. Sedan vet jag att vi har kapacitet, så jag har hela tiden
hoppats och utgått ifrån att vi vinner, säger teamchefen Jönsson
Wigroth.
Därför förebereder de sig som om helgen på Mantorp vore vilket
race som helst. Enda skillnaden är att det blir stor teamfest efteråt,
oavsett hur många poäng det blir i finalen.
Göranssons svit 2004:
Knutstorp 1: 12 + 15 poäng
Falkenberg 1: 12 + 1 poäng
Karlskoga 1: 18 + 15 poäng
Mantorp 1: 3 + 7 poäng
Falkenberg 2: 18 + 15 poäng
Knutstorp 2: 17 + 10 poäng
Mo i Rana: 18 + 15 poäng
Karlskoga 2: 13 + 4 poäng
Mantorp 2: 6 + 30 poäng
(Även Robert Dahlgren och Fredrik Ekblom
tog poäng i samtliga race, men inte lika många)
Göranssons svit 2005:
Knutstorp 1: 1 + 17 poäng
Karlskoga 1: 5 + 3 poäng
Anderstorp: 2 + 3 poäng
Falkenberg: 4 + 17 poäng
Knutstorp 2: 5 + 14 poäng
Karlskoga 2: 4 + 17 poäng
Våler: 5 + 20 poäng
Mantorp: ?
(I år är Richard Göransson den ende som
tagit poäng under samtliga tävlingshelger hittills)
05-09-04
Stureson ledde överlägset!
Johan Stureson körde ifrån allt motstånd i finalen på Norska
Våler-Banan, och körde mot en solklar seger då bilen plötsligt
stannade, en kurva från mål. Peugeot föraren hade då kört
om och ifrån sina konkurrenter i stor stil.
- Detta är fruktansvärt, säger Johan.
Från sin sjunde startposition gjorde Peugeot föraren en godkänd
start och kom ut som sexa, i en start som skördade sina offer. Tommy Rustad
och Edward Sandström åkte av och fick bryta. Säkerhetsbilen kom
ut medan banan städades upp.
- Det var rörigt värre, men jag höll i och lyckades knipa ett par
platser och var fyra, berättar Johan.
När fältet åter igen släpptes åkte Stureson riktigt
fort och pressade Fredrik Ekblom hårt om tredjeplatsen. Samtidigt attackerade
Ekblom både Göransson och Engström, vilket ledde till att Audiföraren
kraschade in i räcket. Stureson väntade däremot kyligt på
rätt tillfälle att sätta in stöten.
- Hade riktigt bra fart i bilen, hängde med lätt i tempot, fortsätter
Johan.
På varv elva passerades Göransson, som inte hade något att sätta
emot Peugeot föraren, som bara försvann för att jaga ifatt ledande
Tomas Engström. Redan två varv efter var Engström ett lätt
byte för Stureson som lätt åkte förbi Honda föraren.
- Var inga problem alls, varken att passera eller dra ifrån, säger
Johan.
Stureson var helt överlägsen och hade endast en kurva kvar, då
bilen plötsligt stannade för Skåningen som fick uppleva en racingförares
värsta mardröm.
- Trodde inte det var sant alltså, detta kan bara inte hända, säger
en tagen Johan.
Istället fick totalledaren Richard Göransson en gratisseger före
sin teamkompis Thed Björk. Båda drar nu ifrån i toppen av tabellen,
med Stureson som fyra. Men en Stureson som åter igen visade sin höga
klass.
- Det är tungt, mycket tungt nu, men än är det inte avgjort, avslutar
Johan.
Resultat Finalrace STCC Våler 4 sept -05
1. Richard Göransson BMW 32:21.917
2. Thed Björk BMW 32:22.713
3. Tommy Kristoffersson Audi 32:23.053
4. Jan Flash Nilsson BMW 32:23.557
5. Daniel Haglöf Honda 32:24.621
6. Jens Hellström
7. Johan Stureson
10. Mattias Andersson Alfa Romeo 29:14.329
STCC på TV:
Måndag 5/9 klockan 22.00 ZTV
Tidigare rapporter från Våler-Norge hittar Ni på: www.johanstureson.se
05-09-04
Segervittringen försvann ut genom öppen dörr
En lossnande högerdörr förstörde söndagens STCC-race
på norska Våler-banan för Mattias Andersson. Dörrens gångjärn
hade fått sig en snyting i närkontakt med Thed Björk tidigare
i racet. Mattias fick teknisk flagg med tvingande depåbesök. Då
låg Alfa Romeon trea med häng på tvåan Göransson.
En pallplats med möjlig segerchans byttes till en 10:e plats i mål.
Nej, turen var inte placerad i Mattias Anderssons knallröda Alfa Romeo denna
gången heller. Efter att ha kört två felfria kvalrace från
en 10:e startposition för race 1 startade han som 8:e man i finalen.
- Det hände mycket idag. Det blev kaos då Rustad och Sandström
slog ihop. Tommy Kristoffersson var ute i gruset så honom smet jag förbi.
Hur som helst blev det rödflagg och omstart, då låg jag femma.
Efter något varv försvann Robert Dahlgren och Mattias var 4:a när
pace car kom ut och samlade fältet. I omstarten som följde bedömdes
Engström ha tjuvstartat och fick göra en drive-thru genom depån.
Alfa Romeon var nu uppe på tredje plats.
- Sturesson åkte väldigt fort då i ledning men Göransson
hängde jag med bra och jag tänkte se om jag kunde sätta in en stöt.
Men så började höger framdörr glipa i framkant. Så
kom Börje in på radion och sa att jag hade fått teknisk flagg
så jag måste in och fästa dörren.
Mattias var snabbt in och ut i depån men dörren lossnade igen ute på
banan och han var hur som helst långt ner i fältet med massor av förlorad
tid.
- Dessutom hade en hjulupphängning fått en törn så när
det var fyra varv kvar stannade vi bara ute på banan.
- Det kändes extra surt när jag sen fick se Sturesson falla ner till
sjunde plats med en hackande och bluddrande motor. Och Göransson åkte
verkligen inte fort mot slutet. Vi kunde ha slagits om segern idag
Nu återstår finalracen på Mantorp Park 17-18 september. Det
är dubbla poäng i finalen så upplösningen lär bli spännande
Resultat Finalrace STCC Våler 4 sept -05
1. Richard Göransson BMW 32:21.917
2. Thed Björk BMW 32:22.713
3. Tommy Kristoffersson Audi 32:23.053
4. Jan Flash Nilsson BMW 32:23.557
5. Daniel Haglöf Honda 32:24.621
10. Mattias Andersson Alfa Romeo 29:14.329
STCC totalt efter Våler
1. Richard Göransson 117
3. Johan Sturesson 75
4. Fredrik Ekblom 73
5. Edward Sandström 69
12. Mattias Andersson 18
STCC Kalender 2005
Ring Knutstorp Premiär 21-22
maj
Karlskoga Motorstadion 5-6 juni
Anderstorp 18-19 juni
Falkenberg 9-10 juli
Ring Knutstorp 6-7 augusti
Karlskoga Motorstadion 20-21 augusti
Vålerbanan Norge 3-4 september
Mantorp Park, Final 17-18 september
05-08-08
Johan Stureson fick Prince Bertils Trophy
Årets pris gick till Johan Stureson som på ett mycket övertygande
sätt tog sin första STCC-seger. En seger som dessutom blev den första
touringcar-segern i världen för Peuguot med 407-modellen. Hyllinge MS
delar ut Prince Bertils Trophy, till minne av Prins Bertil som under många
år medverkade vid Newsracet. Priset går till en förare som under
tävlingshelgen gjort en betydande idrottslig insats.
Mer info om priset:
Tidigare pristagare
http://www.hyllingems.nu/index.asp?N=1910
05-08-07
Stureson vann överlägset!
Äntligen kom den efterlängtade segern i STCC för den redan välmeriterade
skåningen som var totalt överlägsen på Ring Knutstorp i
den femte deltävlingen av årets mästerskap. Ingen av konkurrenterna
hade något att sätta emot Stureson som utklassade samtliga i sin snabba
Peugeot 407. Inte ens ett 30 sekunders straff i andra snabbracet kunde stoppa
Peugeot föraren som var snabbast i samtliga race denna helg och körde
upp sig från femte startrutan i finalen och kunde vinna på ett mycket
övertygande sätt.
-Helt otroligt det här, så fruktansvärt skönt och vilket
sätt vi gjorde det på, utbrister en överlycklig Johan Stureson.
Efter det stabila kvalet på lördagen då Stureson själv tyckte
att han höll igen lite för mycket när han blev tvåa efter
Richard Göransson, BMW förstod man att det var något stort på
gång.
Första snabbracet blev kaotiskt då ett rejält åskväder
gled in över banan och säkerhetsbilen fick bestämma tempot de första
varven innan starten gick. Redan här visade Stureson sin speed och pressade
Robert Dahlgren, Volvo ordentligt på andraplatsen, men fick nöja sig
med tredje plats i mål. Vann gjorde Richard Göransson. Snabbast var
Stureson som fortsatte se hemlighetsfull ut.
-Det var ordentligt svårkört, så det var bara att hålla
sig cool och ta sig i mål. Kände att jag hade bra fart, men det var
för riskabelt att utmana Göransson och Dahlgren, förklarar Johan.
I andra snabbracet startade Stureson från fjärde rutan i det fortsatta
regnvädret. I starten kom Stureson iväg som femma men började direkt
att uppvakta Göransson medan Tommy Rustad, Opel körde bort sig i kamp
med ledande Fredrik Ekblom, Audi. Nu var det tredjeplatsen som gällde för
Stureson och varv efter varv letade han lucka på Göransson. Och den
kom på det allra sista varvet, Stureson dök på insidan med plåtkontakt
som följd och passerade mållinjen som trea efter Ekblom och Dahlgren.
Känslorna svallade i depån och Göransson fick igenom en protest
som gav Stureson trettio sekunders tids tillägg för den hårda
omkörningen och en elfte plats blev facit istället.
-Jag var snabbare än Göransson hela tiden och chansen kom och jag tog
den, och som jag upplevde det så vek han rakt in på mig, förklarar
Johan i stridens hetta.
Men ingenting kunde stoppa Stureson idag som istället för att starta
i första led blev nedflyttad till tredje led och femte rutan. Tjugotvå
varv väntade och nu började det att torka upp, men de flesta valde att
köra på regndäck ändå. Pole startande Dahlgren tog
ledningen före Göransson, Ekblom, Rustad och Stureson. Sen började
den stora uppvisningen av hemmaföraren som redan på första varvet
passerade Rustads Opel. Ekblom blev nästa offer som fick se sig slagen på
det tredje varvet. Stureson var nu trea och hade en lucka fram till Göransson
men inom ett par varv var han hack i häl på fjolårsmästaren
som denna gång inte ens försökte att hålla Peugeot föraren
bakom sig. Han var helt enkelt chanslös.
-När jag passerade Göransson förstod jag att det här kan gå
hela vägen. Bilen var perfekt inställd och det gick riktigt fort varv
efter varv, njuter Johan.
Cirka fem sekunder hade Dahlgren till godo på Stureson som ibland var upp
mot en sekund snabbare per varv. Så på femtonde varvet var jakten
över då Stureson gjorde en fräckis och passerade Dahlgren på
yttern och gick upp i ledningen. Stureson drog sedan ifrån direkt och fortsatte
dominera resten av finalen och vann klart före just Dahlgren, Göransson
och Ekblom.
-Nu är vi med igen! Härligt, avslutar Johan.
Efter denna uppvisning ligger nu Johan Stureson trea totalt endast fem poäng
efter ledande Richard Göransson och två poäng efter totaltvåan
Edward Sandström. Kanske är det dags att sikta emot totalsegern Johan
Stureson?
På återseende!
www.johanstureson.se
05-08-07
Regn, regn och en chansning som ej gick hem
Regnet spolade bort alla chanser till en bra startplats och en chansning på
släta torrdäck gick alldeles fel. Nej, helgens STCC-race på Ring
Knutstorp vill nog helst Mattias och Team Italienska Bil glömma. Slutplaceringen
blev 14:e plats och inga nya poäng.
Det var ett laddat Team Italienska Bil som kom till Ring Knutstorp efter sommaruppehållet.
Testerna gick bra och man var nöjda med bilen. Det skulle dock visa sig att
regngudarna antagligen inte är Alfisti, det vill säga Alfa
Romeo-fans. Regnet var nämligen den stora motståndaren hela helgen
Det började redan på det envarvs kvalvarv som ersatt den starkt kritiserade
lottningen. Lite duggregn mitt i fältet gjorde att de som gjorde sina kvalvarv
då fick en något småhalkig bana. En av de som fick åka
på vätan var Mattias.
- Jag kunde nog ha tagit en plats fyra-fem platser bättre om det varit torrare,
tror Mattias.
Regn och vatten i stora mängder ställde till det för arrangörer,
tävlande och publik även under kvalheat 1. Det blev så mycket
vatten att pacecar fick tas ut. Mattias hade det än värre med en frontruta
som immade igen helt trots att man monterat extrafläktar och lagt på
anti-im medel.
- Såg inte ett dugg, säger Mattias. Jag var tvungen att gå i
depå och få torkat.
Depåbesöket renderade förstås tidsförlust och sista
plats i mål. Kvalheat 2 gick något bättre då Mattias nu
kunde köra och ta sig förbi ett par bilar. I mål var han 9:a.
Men då bägge kvalheaten räknas blev startplatsen ingen hit. 12:e
plats.
Så dags för final. Regnet hade upphört men banan var i stora stycken
blöt.
- Men det fanns torra fläckar och jag ville chansa på slicks. Samma
gjorde Rustad och Engström. Dessvärre hade vi fel alla tre. Det var
snorhalt på slicksen. Jag fick inte upp någon temperatur i dem. Kunde
lika gärna ha såpat banan.
Mattias fick dessutom, trots egen försiktighet, ett par tryckare i baken
av Haglöf vilket skickade Alfan av banan i Litokurvan. När han väl
fått upp bilen på banan hade han tappat nästan ett varv och det
var lika såphalt. Först sista varven började däcken få
fäste. 14:e plats i mål och inga nya poäng. Teamet biter dock
ihop och kommer igen 20-21 augusti på Gelleråsen utanför Karlskoga.
Resultat Finalrace STCC Knutstorp 7 aug -05
1. Johan Stureson Peugeot 25:53.791
2. Robert Dahlgren Volvo 25:58.789
3. Richard Göransson BMW 26:06.889
4. Fredrik Ekblom Audi 26:15.770
5. Edward Sandström Volvo 26:16.631
14. Mattias Andersson Alfa Romeo 26:59.894
STCC totalt efter Knutstorp
1. Richard Göransson 71
2. Edward Sandström 68
3. Johan Sturesson 66
4. Thed Björk 61
5. Tomas Engström 54
13. Mattias Andersson 11
05-08-07
Regerande mästaren åter i topp
WestCoast Racing behåller ledningen i STCC fast nu med Richard Göransson!
Med en vinst och en bronsplats tog den regerande mästaren täten.
- En härlig födelsedagspresent, säger Richard som fyller 27 år
i morgon.
Teamet kom till Knutstorp och andra halvlek av STCC efter några veckors
semester.
- Det kändes som om det var vår helg den här gången. Helt
och hållet, säger teamchef Dick Jönsson Wigroth.
- Fast riktigt så blev det inte
Richard vann visserligen första kvalheatet efter att ha varit i ledning hela
tiden. Men teamkompisen Thed Björk satt tidigt i räcket efter en fight
om fjärdeplatsen. Och för mekanikerna är det definitivt slut på
semestern, för bilen blev obrukbar.
- Vi hinner få den i ordning till nästa helg, men det blir mycket jobb,
säger Daniel Rahm, teknisk chef i teamet.
I nästa kvalheat blev Richard avknuffad, men kunde rädda en sjätteplats
och startruta två i finalen. Men där tappade han fart.
- Jag hade dåligt fäste bak och bilen överstyrde, säger Richard.
I kraft av en tredjeplats tar han ändå över ledningen i STCC.
- En härlig födelsedagspresent! För i morgon fyller jag 27!
WestCoast Racing har ändå två förare bland de fem främsta
i STCC. För trots att Thed Björk kammade noll är han fyra i mästerskapet
då tre tävlingshelger återstår.
05-08-06
Regerande mästaren visade sin klass
När det blev Super pole igen i STCC visade regerande mästaren Richard
Göransson hur en sådan ska gå till. Trots ett par småmissar
var han den ende föraren under 1 minut och nio sekunder.
- Superskönt, för det är mycket prestige i det här, jublade
han så fort han kom ur sin gulsvarta BMW 320i.
Självklart omsvärmad av hela teamet.
- Alla har verkligen gjort ett kanonjobb idag, konstaterade teamchef Dick Jönsson
Wigroth.
Han har anledning. Richards teamkompis i Halmstadbaserade WestCoast Racing, serieledande
Thed Björk, körde nämligen in på en fjärde plats.
- Det känns som om det enda som kan hota oss nu är vädret, säger
Dick Jönsson Wigroth.
Han och alla andra kunde konstateraatt tvåan i mästerskapet, Volvos
Edward Sandström, hade en urusel dag och startar i morgon långt bak
i fältet.
05-08-03
WestCoast Racing har vilat sig i form
Kan man vila sig i form? WestCoast Racing ämnar ge svar på den frågan
på söndag, för STCC:s ledande team har ägnat tävlingsuppehållet
till rast och vila.
Medan andra bygger nya bilar och uppdaterar har WestCoast Racing stängt verkstan
och gått på semester.
- Det enda man kan klaga över är vädret, säger Dick Jönsson
Wigroth som varit på U2-konsert och andra kortare turer, men inte till sandstränderna
utanför Halmstad.
Teamets tekniske chef, Daniel Rahm, har hunnit med både Bulgarien, Öland
och Smögen och en förkylning i STCC-pausen.
- Det är första gången jag varit helledig mitt under brinnande
säsong, helkonstigt, menar Daniel Rahm.
För att komma igång planerar teamet att utnyttja en testdag på
Knutstorp. WCR:s båda BMW 320i dammas just nu av.
- Det är så länge sedan grabbarna satt i bilen att vi är
rädda för rattrost, säger Dick Jönsson Wigroth skämtsamt.
Regerande mästaren Richard Göransson har vilat upp sig i Turkiet, medan
serieledande Thed Björk har varit kvar i Örebro.
Medan andra bygger nytt och håller på, har WestCoast Racing alltså
tagit det lugnare.
- Att uppdatera kostar pengar och det enda vi riskerar få ut av en sådan
investering är ännu mera vikt i bilen. Och det är ju meningslöst,
säger Jönsson Wigroth.
Istället kommer hela teamet mer utvilat än någonsin med målet
att göra om premiären det vill säga vinna dubbelt!
05-07-04
WestCoast Racing inför Falkenberg
En smygare och en jagad mästare. En som plockat poäng i samtliga race
hittills, och en som känner sig tufft behandlad.
- Om inte jag tar det på Falkenberg, så blir det Richard, säger
Thed Björk som leder STCC efter att ha stått på pallen i samtliga
finalrace.
Regerande mästaren Richard Göransson har varit tidigt uppe och sprungit
en timme eller så nu när morgnarna har varit fina. Och jagat samarbetspartners,
eller åtminstone deras bollar, på golfgreenen.
Thed har ägnat sig åt bokföring.
- Jag ser mig som en smygare som finns där hela tiden och plockar många
viktiga poäng i varje heat, säger Thed efter att ha vunnit premiären
och varit trea i de två efterföljande finalerna.
Efter att ha blivit bestraffad på Gelleråsen med en drive through
då han ledde, och fått hjälp bakifrån med att kröka
ett styrstag på Anderstorp redan i första sväng, vill Richard
bara se framåt.
- De tunga helgerna är över nu, säger han resolut.
- Men jag har enorm respekt för den nya kurvkombinationen på Falkenberg.
Fast det tror jag de andra också har så förhoppningsvis händer
det inget!
Halmstad-baserade WestCoast Racing har hemmabana i Falkenberg, och i vanliga fall
brukar Dick Jönsson Wigroth, teamchefen, gilla det som görs där.
Men nu är han tveksam.
- Nja, de tvära kurvorna passar inte in i banans snabba struktur. Det verkar
som gjort bara för att det ska bli avåkningar, menar Dick.
- Tight blir det definitivt, säger Richard.
- Det gäller att ha koll på de andra runt omkring, säger Thed.
Oavsett om lottdragningen ger vinst eller ej kommer WestCoast Racing för
att vinna dubbelt, precis som i Västkustloppet förra året. Frågan
är bara om den jagade mästaren får tag i den eftertraktade segern
den här gången? Eller smyger teamkompisen fram på slutet?
05-06-20
Ny utmaning i Mexiko
WTCC är tillbaka i midsommarhelgen efter ett fyra veckor långt uppehåll.
Nu väntar en ny utmaning för förarna som ska tävla i Puebla
i Mexiko. Rickard Rydell och SEAT har nästan hemmaplan eftersom Mexiko är
en stor marknad för den spanska biltillverkaren.
- Spännande med en ny bana och en ny världsdel för mästerskapet.
Jag vet inte så mycket om banan än, men vad jag förstår
ska den inte vara så snabb och bör därför passa oss. Målsättningen
är att ta poäng i båda racen, säger Rickard.
- Mexiko är en stor marknad för SEAT och veckan innan tävlingen
är full med aktiviteter på banan och hos återförsäljare.
Eurosport direktsänder som vanligt WTCC, men observera tiderna eftersom racen
går i Mexiko.
Lördag 28 juni
21.45-22.30 FIA WTCC kval.
Söndag 29 juni
16.30-17.00 FIA WTCC uppvärmning.
20.00-20.45 FIA WTCC 1:a loppet.
21.15-22.00 FIA WTCC 2:a loppet.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-06-19
Stureson imponerade igen: Tvåa på Anderstorp
Andraplatsen från Karlskoga var ingen tillfällighet, det visade Johan
Stureson och Peugeot som åter igen klev upp på pallen efter ett kanonlopp
på ett soligt Anderstorp. På lördagen var han bekymrad och uträknad,
men med envishet och duktiga mekaniker så hittade man problemet och blev
något av vinnare igen. Ytterliggare en andraplats betyder att Johan Stureson
nu ligger på en tredjeplats totalt och är endast åtta poäng
efter ledaren, den stabile Thed Björk/BMW och en poäng efter Edward
Sandström/Volvo som är ny tvåa.
-Riktigt härligt det här, utbrister Johan efter finalen och 23 nya poäng.
Tolfte start rutan blev Johan Stureson tilldelad efter lottningen, men det bekymrade
inte den snabbe skåningen särskilt mycket, med snabba varvtider och
snygga omkörningar var han femma i mål och det lutade åt en bra
startposition i finalen. Vann gjorde en för dagen mycket snabb Edward Sandström
i en Volvo.
-Fick en bra start och sen fortsatte flytet under hela loppet och hade bra häng
på de framförvarande, så det var skönt efter strulet vi
hade på lördagen, säger Johan.
I det andra kvalheatet startade Peugeot ekipaget i första startledet och
andra rutan jämte Richard Göransson/BMW som startade från pole.
Snabbheten i starten bäddade för ledning direkt och sedan försökte
Göransson allt vad han kunde, men var för klen jämfört med
Sturesons kyla och rutin. Stureson åkte hem segern och blev sex poäng
rikare eftersom han vann de båda kvalheaten totalt och pole position i finalen
var ett faktum.
-Även här fick jag en kanonstart och kunde ta hand om ledningen före
Richard. Han låg ganska tätt bakom mig hela tiden, men jag hade bra
speed så han nådde inte riktigt enda fram, så det var ett stärkande
besked inför finalen. Och sen att man kammade hem total segern för de
båda kvalheaten som gav oss sex nya poäng var ju kanon, fortsätter
Johan.
I finalen stod han i pole med Norrmannen Tommy Rustad/Opel bredvid sig och i andra
ledet startade Volvo förarna Edward Sandström och Robert Dahlgren. I
tredje ledet återfanns Richard Göransson/BMW samt dagens överraskning,
Honda åkaren Daniel Haglöf.
Starten blev tuff som beräknat och Stureson som fick starta från ytterspåret
åkte sida vid sida med både Rustad och Dahlgren, men fick ge sig och
kom ut som trea. Men ganska snart stod han för en suverän omkörning
när han bromsade sig förbi Rustad i kurvan innan start och mål.
En omkörning som drog ner många applåder från läktarna
och jakten efter ledande Dahlgren kunde börja, men en snabbare Edward Sandström
trängde sig i mellan och efter några varv lämnade Dahlgren banan
med tekniska problem. Sandström tog därmed över ledningen från
sin stallkamrat och skaffade sig en lucka efter perfekt körning som höll
enda in i mål före en allt formstarkare Johan Stureson i sin Peugeot
407.
-Det var många i bredd i starten och här startar man på yttern
när man har pole, så det var tufft att ta sig in. Men lyckades hyfsat
och kom ut som trea. Rustad lyckades jag passera strax innan start och målrakan
efter en lyckad attack, sen var det Dahlgren nästa. Men båda Volvo
bilarna var utan tvekan de snabbaste idag, så där var inget att göra,
avslutar en mycket glad Johan Stureson.
Den skicklige Johan Stureson har börjat utmana ordentligt
i Sveriges kungaklass STCC, och det skulle förvåna många om
han inte snart kliver högst upp på prispallen. Kanske det sker redan
i Falkenberg den 10 juli!
På återseende!
RESULTAT DELTÄVLING 3 ANDERSTORP 2005-06-19
1. Edward Sandström Volvo
2. Johan Stureson Peugeot
3. Thed Björk BMW
4. Daniel Haglöf Honda
5. Tommy Kristoffersson Audi
6. Tomas Engström Honda
FÖRARMÄSTERSKAPET TOTALT EFTER 3 DELTÄVLINGAR AV 8
1. Thed Björk BMW 52
2. Edward Sandström Volvo 45
3. Johan Stureson Peugeot 44
4. Tomas Engström Honda 35
5. Richard Göransson BMW 31
6. Fredrik Ekblom Audi 26
05-05-23
Mattias åtta i STCC-premiären på Knutstorp
Det blev till slut en åttonde plats i den första STCC-helgens finalrace
för Mattias, Alfa Romeo och Team Italienska Bil. Det var ömsom vin ömsom
vatten men det riktigt positiva är att bilen matchar konkurrenterna. På
en snabbare bana än Knutstorp finns alla chanser till ett toppresultat.
Det ser egentligen riktigt bra ut även om placeringen inte är riktigt
vad Mattias siktar mot. Hela helgen, både på tester och i race, har
Mattias och hans Alfa Romeo 156 åkt tillräckligt fort för att
kunna matcha konkurrenterna.
Ja vi är med på ett helt annat sätt
än vid förra årets säsongsstart, säger Mattias när
han hunnit få av sig hjälmen. På en bana med mera flyt än
Knutstorp skall vi kunna slåss ordentligt.
Vägen fram till åttondeplatsen gick via det nya, något märkliga
lotteriförfarande som avgör startplacering i de båda kvalheat
som föregår själva finalracet. Mattias drog åttonde respektive
sjätte gridplats i de båda heaten. I starten för kvalheat 1
kom han iväg bra men blev utträngd i gruset av Flash vilket
dessvärre slutade med att denne själv hamnade bredvid banan med trasig
bil. Mattias som legat sjua-åtta halkade i och med detta till sista plats.
Mattias började jakten och körde upp sig till tionde plats i mål,
men fick fem sekunders tidstillägg av domarna för att han knuffat
lite på en annan bil i samband med omkörning. Det medförde att
han förpassades till elfte plats.
I kvalheat två startade Mattias sexa och körde upp sig till fjärde
plats i mål.
Resultatet av kvalheaten gav Alfa Romeon nionde startruta och på den knixiga
banan körde han in på åttonde plats, med framdäck som
var rätt slut
Det är en hård bana för framhjulsdrivna bilar. De sista
varven kom Janne Flash som skjuten ur en kanon med sin bakhjulsdrivna
bil och hade det varit ett varv till hade jag fått svårt att hålla
honom bakom mig.
Visst hade jag gärna kommit i mål lite längre fram i
fältet men jag är nöjd med att vi visat att vi hänger med
bra. Dessutom var det skönt att få köra en hel tävling,
det var ju inte alltid så i fjol
Jag ser redan fram mot nästa tävling som är Karlskoga.
Då skall vi också ha nya fronten och nya bakdelen på Alfa
Romeon.
Resultat Ring Knutstorp 22 maj
1. Thed Björk, BMW 19.09.19
2. Richard Göransson, BMW 19.09.34
3. Tommy Rustad, Opel 19.17.68
8. Mattias Andersson, Alfa Romeo 19.31.96
Mattias ligger åtta i mästerskapet efter Knutstorp
Snabba fakta Mattias Andersson
Född: 9 maj 1973 i Åtvidaberg
Bor: Linköping
Privatbil: Alfa Romeo 156 JTS
Familj: Sambo med Monica, sonen Viktor 2 år
Yrke: Racerförare samt driver en Gokarthall med pappa Hans, expertkommentator
i Eurosport
Hobby: Gokart och golf
Favoritbana:Imola, Italien
Favoritmat: Pasta
TV-tider
Direktsändning STCC, Viasat Sport 3
Direktsändning varje racesöndag Kl 12.30-16.00
Sammandrag STCC, Viasat Sport 1
Sammandrag varje racesöndag Kl 20.30-21.30 STCC och JTCC
Magasinsprogram STCC, ZTV
Magasinsprogram måndag efter racehelg Kl 20.00 (repris söndag en
vecka efter race Kl 17.30)
Se även: Mattias egen hemsida: http://www.ma-grandprix.com
05-05-23
Farten fanns där, men inte turen!
Allt såg perfekt ut för Johan Stureson & Peugeot i premiären
av årets STCC på Ring Knutstorp. Han startade på en femteplats
i finalen och avancerade direkt till fjärde plats, då Audiföraren
Fredrik Ekblom gav honom en rejäl tryckare som resulterade att han snurrade
ett helt varv med bilen och halkade ner till fjortonde plats. Efter det var inte
bilen riktigt optimal men han lyckades kämpa till sig en tionde plats i mål.
STCC premiären inleddes med två stycken snabbrace över sju varv
där man lottade startordningen i det första. Johan Stureson drog lotten
som betydde pole position med fjolårsmästaren Richard Göransson
jämte sig och Tommy Kristoffersson, Edward Sandström, Ro! bert Dahlgren
samt Janne Flash Nilsson närmast efter sig. Peugeot ekipaget
var snabbt iväg i den rullande starten, och Stureson ledde före Sandström
och Göransson, men efter halva loppet gled Stureson ut lite för långt
och det räckte för att tappa ledningen och tredje platsen var ett faktum.
Vann gjorde Edward Sandström.
I andra snabbracet vände man på startordningen från det första
och det innebar att Stureson fick starta från sista rutan. Redan efter första
varvet hade han manövrerat ut mästaren Göransson och klättringen
fortsatte genom fältet. Göransson hängde på och denne hittade
en lucka som inte fanns, men Stureson stängde snyggt, men fick sig en körare
av BMW föraren och det var ytterst nära att helgen slutade redan här.
Men efter snygg körning nådde man en sjunde plats där det var
otroligt tätt bland de tio första. Segrare blev Thed Björk före
Tommy Rustad och Fredrik Ekblom.
Finalen blev en uppgörelse mellan länge ledande Tommy Rustad och de
båda BMW förarna Thed Björk och Richard Göransson samt till
en början Johan Stureson. Men när Peugeot föraren halkade bak efter
Ekbloms attack var det Opel mot BMW. BMW drog längsta strået med Björk
som segrare, Göransson tätt efter och Rustad som trea.
Det var en besviken Johan Stureson som mötte pressen efter finalen.
-Klart man är besviken, bilen kändes perfekt och så fick man till
en kanonstart, men så här är det ibland tyvärr. Sen fick
jag bromsplattor på däcken efter snurrningen vilket betyder att man
får en del på däcket som blivit platt och då går
det inte att åka lika fort längre, så det blev kämpigt i
resten av loppet, förklarar Johan.
Idag hade vi absolut fart för en topp fem placering, men det är många
om det och då kan det sluta så här. Vi fick i alla fall reda
på att vi är tillräckligt snabba för att slåss om topplaceringarna,
även om det ju! st nu är svårt att tänka positivt så
här direkt efter loppet. Detta var en bra tändvätska inför
kommande tävling om två veckor! avslutar en besviken Johan Stureson
som visade alla att han kommer att vara med och slåss i den absoluta toppen
i år.
Sammanfattningsvis var det en väl genomförd tävling av arrangörerna
på Ring Knutstorp och STCC mästerskapet blir även i fortsättningen
en njutning i all högsta grad.
På återseende
Staffan Börjesson
RESULTAT RING KNUTSTORP 050522 DELTÄVLING 1 AV 8
1. Thed Björk / BMW
2. Richard Göransson / BMW
3. Tommy Rustad / Opel
4. Edward Sandström / Volvo
5. Fredrik Ekblom / Audi
6. Tommy Kristoffersson / Audi
10.Johan Stureson / Peug! eot
FÖRARMÄSTRSKAPET TOTALT EFTER 1 DELTÄVLIN G AV 8
1. Thed Björk / 24
2. Tommy Rustad / 20
3. Richard Göransson / 18
4. Edward Sandström / 16
5. Fredrik Ekblom / 12
6. Tommy Kristoffersson / 7
9. Johan Stureson / 3
KONSTRUKTÖRSMÄSTERSKAPET TOTALT EFTER 1 DELTÄVLING AV 8
1. BMW / 42
2. Opel / 20
3. Audi / 19
4. Volvo / 16
RACEPROGRAM STCC 2005
5-6 Juni
Gelleråsen Karlskoga
18-19 Juni
Anderstorp Racing Club
9-10 Juli
Falkenbergs Motorbana
6-7 Augusti
Ring Knutstorp
20-21 Augusti
Gelleråsen Karlskoga
3-4 September
Våler Banen (NO)
17-18 September
05-05-18
Alfa Romeo och Mattias laddar för STCC-starten
Det är hektiska dagar för Mattias Andersson och Team Italienska Bil.
Till helgen är det säsongspremiär för STCC på Ring Knutstorp.
Mattias och Italienska Bil AB fortsätter samarbetet som började i fjol.
Mattias Alfa Romeo har uppdaterats på en rad punkter och teamet räknar
med att ekipaget skall kunna vara med i täten.
Egentligen kan allt bara bli bättre i år jämfört med i fjol.
Så mycket otur som Mattias och Team Italienska Bil drabbades av 2004 borde
inte kunna uppstå. Mattias röda Alfa Romeo hade ifjol en osannolik
förmåga att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle och
tacklades av banan fler gånger än någon egentligen vill komma
ihåg.
Nej, fy för sjutton. Bitvis var det riktigt tungt ifjol, säger
Mattias med en rysning. Det mest retfulla var att få bryta så många
gånger utan egen förskyllan. Det är ju en sak att åka av
banan av egen kraft eller att man själv orsakat en krasch men ifjol var det
som att agera flipperkula.
Det var synd för när vi hade en hel bil var vi snabba och hängde
med bra. Men allt det där är historia nu. Och jag ser fram emot starten
även om det hänger på håret att få hela bilen klar.
För det har hänt en hel del under vintern. Mattias Alfa Romeo är
den samma som han körde i fjol men den har uppdaterats på flera viktiga
punkter. Ny sekventiell växellåda och några fler hästkrafter
under huven är de viktigaste förändringarna (se separat release).
Mattias själv har som vanligt hållit sig i form.
Jag har tränat på samma sätt som vanligt. Jag går
på gym, simmar, löptränar och sitter på träningscykel.
Körmässigt åker jag en del gokart i min egen gokarthall och med
en Sport 2000 gokart ute på utomhusbanor. Gokartåkat gör jag
både för att det är kul och för att få upp körflåset.
Min målsättning är att så snabbt som möjligt
ta en pallplats. Självklart vill jag helst av allt vinna men jag tror att
man får ta ett steg i taget. Det är en stenhård serie och ingen
av de andra förarna har legat på latsidan. Flera har nya bilar.
Men det ser bra ut. På testerna hittills har vi legat femma-sexa
och bara ett par tiondelar från den snabbaste tiden. Vi har hittills åkt
snabbare i år på de banor vi testat men det gäller ju även
de andra.
Det är inte bara Mattias Alfa Romeo som uppdaterats. Även STCC-mästerskapet
bjuder på en hel del nyheter i år. Rullande start återinförs
vilket gynnar de framhjulsdrivna bilarna.
Det är positivt. Annars är man ju slagen på förhand
i starten jämfört med en bakhjulsdriven bil. Nu blir det lika för
alla.
En annan nyhet är att det vanliga tidskvalet ersätts av två korta
kvalificeringsrace till vilket startuppställningarna lottas. Om man drar
ettan så startar man först i det första kvalheatet men till det
andra vänds startordningen tvärtom. Efter de två kvalificeringsheaten
blir det ett enda finalrace istället för att som tidigare två
lika långa race.
Man får poäng i de två kvalificeringsheaten beroende på
hur många man kört om. Ju fler desto mer poäng. Men den viktigaste
poängtilldelningen beror på finalracet. Alltså är det verkligen
viktigt att komma dit med en hel bil.
För Italienska Bil AB är STCC-tävlandet en del av marknadsföringen
av Alfa Romeo.
Racing är en mycket viktig del av Alfa Romeos arv och historia, säger
Bengt Appelqvist, VD Italienska Bil AB. Alfa Romeo deltar mycket framgångsrikt
i det nya VM för standardbilar, WTCC. STCC är den logiska arenan för
oss i Sverige. Teamet är professionellt och välskött och vi är
mycket nöjda med samarbetet hittills.
Snabba fakta Mattias Andersson
Född: 9 maj 1973 i Åtvidaberg
Bor: Linköping
Privatbil: Alfa Romeo 156 JTS
Familj: Sambo med Monica, sonen Viktor 2 år
Yrke: Racerförare samt driver en Gokarthall med pappa Hans, expertkommentator
i Eurosport
Hobby: Gokart och golf
Favoritbana: Imola, Italien
Favoritmat: Pasta
STCC Kalender 2005
Ring Knutstorp Premiär 21-22 maj
Karlskoga Motorstadion 5-6 juni
Anderstorp 18-19 juni
Falkenberg 9-10 juli
Ring Knutstorp 6-7 augusti
Karlskoga Motorstadion 20-21 augusti
Vålerbanan Norge 3-4 juli
Mantorp Park, Final 17-18 september
Meriter
1983: Tävlingsdebut i Gokart i klass F-Micro
1986: Körde sin 100:e tävling och tog sin 50:e seger
1988: 2:a i Junior VM i Gokart
1989: 5:a i EM i Gokart
1990: Svensk mästare och 7:a i VM i Go-kart
1991: Racingdebut i klassen Formel Opel Lotus
1992: 2:a i Skandinaviska serien i Formel Opel Lotus
1993: 2:a i NM i Formel 3
1994: Renault Clio Cup i Norden
1995: 6:a i Barber Dodge Pro Series i USA
1996-1998: Tävlade omväxlande i Indy Lights och Toyota Atlantics i USA
1999-2000: Renault Clio V6 Trophy i Europa. 2:a bland 96 förare år
2000
2001-2003 STCC i Vauxhall, Opel och BMW. Bästa totalplacering 7:a år
2001
2004: Bildade eget team i STCC med en Alfa Romeo och blev 10:a totalt
TV-tider
Direktsändning STCC, Viasat Sport 3
Direktsändning varje racesöndag Kl 12.30-16.00
Sammandrag STCC, Viasat Sport 1
Sammandrag varje racesöndag Kl 20.30-21.30 STCC och JTCC
Magasinsprogram STCC, ZTV
Magasinsprogram måndag efter racehelg Kl 20.00 (repris söndag en vecka
efter race Kl 17.30)
Mattias STCC-Alfa Romeo växlar upp
Mattias Anderssons Alfa Romeo 156 kommer att få en ganska genomgripande
uppdatering inför årets STCC-säsong om nu bara karossdelarna
hinner hem i tid. Det är i alla händelser en vassare Alfa Romeo med
ny sekventiell växellåda, nya, större bromsar och några
extra hästkrafter under den röda huven.
Enkelt uttryckt kan man säga att Mattias röda Alfa Romeo 156 kommit
närmare de bilar som Alfa Romeo kör i standardvagns-VM, WTCC. Tydligast
kommer man att se det på den nya fronten och den nya bakdelen om
karossdelarna hinner hem
Ja, det blir på håret, suckar Mattias. Det är en ny
front och ny bakdel enligt samma facelift som 156:an fick i fjol. Allt är
beställt sedan länge hos fabriksteamet Autodelta men så lyckades
deras egna fabriksbilar krascha sönder ett par fronter på Magny Cour
och vips försvann mina delar. I värsta fall kör vi
premiärracet med bilens gamla look.
Tråkigt, men ur ren racingsynpunkt är de viktigaste nyheterna under
skalet och de är redan på plats. Viktigast av allt är att den
gamla 5-växlade lådan med H-mönster nu fått vika för
en Hewland 6-växlad sekventiell låda.
Det är flera fördelar med den, säger Mattias. Jag får
en växel till vilket gör att vi kan utnyttja motorns effekt bättre.
Med den nya lådan har vi kunnat satsa på mer effekt på ett
högre och smalare register. Dessutom blir det svårare att växla
fel. Viktigast är nog hållbarheten. Det är en ren racinglåda
och mycket stark.
Men allt har som bekant ett pris. Förutom att lådan inte är
helt gratis medför bytet till en sekventiell låda ett viktpåslag
på 30 kg enligt reglerna. Även väghållningen har förbättrats
under vintern.
Det är samma Penske stötdämpare men vi har shimsat om
dem och lärt oss mycket mera. Vi vet nu vad som var fel under de första
racen ifjol då bilen ville studsa i kurvorna. Testerna hittills visar
att vi fått en lugnare bil och mera lättkörd och då går
det fortare också.
En annan detalj är att det blivit tillåtet med större bromsar
i STCC.
Vi har uppgraderat med större skivor. Nu har vår Alfa Romeo
lika kraftiga bromsar som VM-bilarna. Det ger något bättre verkan
men framför allt bättre hållbarhet.
Även under motorhuven har det hänt saker. Motorerna har varit nere
på renovering hos Autodelta och dessutom fått några nya hästkrafter.
Motorn var redan en av Alfa Romeons starka sidor. Fjolårets race visade
att den var en av de snabbare på rakorna och mycket stark i starterna.
Det finns en chans att bilen kan bli 20 kg lättare. I WTCC har alla framhjulsdrivna
bilar fått plocka bort 20 kg för att jämna ut mot de bakhjulsdrivna.
Det finns en chans att även den ändringen genomförs i STCC och
det gynnar förstås Alfa Romeon.
Det är med andra ord en vässad Alfa Romeo 156 som står på
startlinjen i årets STCC-serie. Mycket nytt under skalet och ett nytt
och vassare utseende. Det finns alltså goda möjligheter att vi får
se en röd bil långt fram i årets race.
Snabba fakta Alfa Romeo 156 Super Touring
Motor: Tvärställd fram, fyrcylindrig, rak
Volym: 1998 cc
Effekt: 280 hk vid 8.500 varv/min
Tändning: Elektroniskt system, integrerat med direktinsprutningen
Koppling: Sintrad enkelskivig, diameter 184 mm
Växellåda: Hewland sekventiell 6-växlad
Differential: Hewland, lamell
Bromsar: Fram: Brembo fyrkolvs bromsok, skivor diameter 332 mm. Bromskraftsfördelning
justerbar vid pedalerna, bakbromsarna kan
justeras av föraren
Styrning: Servoassisterad kuggstångsstyrning
Fjädring: Fram dubbla länkarmar, bak McPherson
Fälgar: OZ, 9 x 17
Aerodynamik: Fram splitter 80 mm från marken. Justerbar bakre
spoiler (vinge)
Vikt: 1150 kg med förare
Alfa Romeo och team Italienska Bil 2005
Team Italienska Bil gör sitt andra år i följd i STCC 2005. Teamet
leds av rutinerade Börje Wessman och har sitt högkvarter utanför
Vänge någon mil väster om Uppsala. Teamet jobbar nu för
högtryck för att få allt klart till premiären på
Knutstorp.
Personalbesättningen är oförändrad inför årets
STCC-säsong vilket innebär att Team Italienska Bil börjar bli
riktigt bra samkört.
Det är ett bra gäng, säger Börje Wessman. Slipper
vi reparera lika mycket som ifjol och får koncentrera oss på att
skruva för att få bilen snabbare blir det riktigt roligt också.
Men vi kan definitivt bilen bra vid det här laget. Även med
de nyheter som kommit på den.
Team Italienska Bil ser ut så här:
Mattias Andersson Förare/stallchef
Börje Wessman Teknisk chef
Mats Ceder Förstemekaniker
Lennart Wallmo Andremekaniker
Tollie Wessman Data- och däckansvarig
Thomas Wallmo Tankningsansvarig/allround
Hans Andersson Koordinator/allround
Malin Andersson Gästansvarig
Torbjörn Lundgren Press och Information
05-05-15
Rydells första seger i VM
Rickard Rydell tog sin och SEAT:s första seger i VM-serien för standardvagnsracing,
WTCC, på Silversone på söndagen. Segern kom i det andra heatet
där Rydell startat tvåa och kämpade om förstaplatsen med
Andy Priaulx. I den första tävlingen slutade Rydell på en sjundeplats.
- Jätteroligt att ta en seger för SEAT i WTCC! Jag kände redan
i första racet att bilen var tillräckligt snabb för att kunna vinna
i det andra. I race två låg jag bakom Priaulx och väntade på
att sätta in en attack när hans däck började tappa. Även
om han inte hade fått punktering hade jag kunnat köra om honom, säger
en lycklig Rickard Rydell.
Baksidan med framgång i WTCC är att man får extravikt till kommande
tävlingar. För Rickards del innebar helgens resultat 35 kg till nästa
tävlingshelg på Imola om två veckor.
- Vi hoppas kunna vara med och ta poäng även där, trots extravikt
i bilen. Återigen känns det fantastiskt rolig att vinna, det här
behövde hela teamet.
WTCC tillhör en exklusiv skara FIA-mästerskap som kör om en VM-titel,
de andra två är Formel 1 och rally-VM.
Ett sammandrag med helgens tävlingar visas på Eurosport på torsdag
19 maj kl. 18.45.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-05-05
Rydell på pallen i WTCC
Rickard Rydell tog en tredjeplats i det första WTCC-racet på Magny-Cours
i Frankrike och plockade därmed sex mästerskapspoäng. På
kvalet hade svensken varit tvåa, men fick ge sig mot Andy Priaulx startsnabba
BMW i det första heatet. Lopp nummer två slutade med en elfteplats
för Rickards del. Jörg Müller, BMW, segrade i båda racen.
- Jättekul att ta SEAT:s första pallplats för säsongen. Tyvärr
verkar BMW ha fördel eftersom de slog både oss och Alfa Romeo här,
berättar Rickard.
- I det andra racet hade jag hoppats på att ta några poäng, men
hamnade i en klunga, blev avtryckt och hamnade sist i den. Även om jag tog
några placeringar kunde jag inte ta mig loss.
Nästa tävling går på Silverstone i England om två
veckor.
Läs mer på: www.rickardrydell.com
05-03-17
STCC föraren Jens Hellström tar Slim Borgudd med sig till Monza.
Som 13 åring inledde Järfällasonen Jens Hellström sin motorsportkarriär
med att åka karting säsongen 1990. Motorsportintresset fanns sedan
länge i familjen varför pappa Jan med glädje stöttade adepten
på racingbanorna. 1997 lämnade Jens kartingen och tog steget till JSM
i en Volvo S 40 vilket bland annat resulterade i en fjärde plats totalt under
säsongen 2000. En försmak på internationell racing fick Jens redan
1999 då han tävlade i den tyska Beetle Cup serien. När Volvo S
60 Challenge introducerades 2002 så fanns Jens med på startlinjen
och han blev klassen trogen under två år.
- Det har varit lärorika men jobbiga år. Vi har alltid fått jobba
hårt för att finansiera tävlandet och har hela tiden vinnlagt
oss om att ge våra sponsorer och samarbetspartners valuta för deras
insatser och detta har dessvärre ibland gjort att jag haft svårt att
koncentrera mig på själva uppgiften som racingförare men samtidigt
varit både nödvändigt och en nyttig lärdom, berättar
Jens.
Inför förra säsongen hade Jens ett klart mål uppsatt och
det var att börja tävla i STCC.
- Jag började tidigt arbeta för att kunna få tillgång till
en bra STCC bil och vi inledde ett mycket bra samarbete med Engström Motorsport
vilket gjorde att jag kunde komma till start i en Honda Civic Type-R. Allt var
nytt för mig så jag inriktade mig på att lära och utvecklas
tillsammans med teamet. Visst kunde resultaten kanske varit något bättre
men jag är nöjd med min totala nionde plats i SM serien, summerar Jens
förra årets tävlande där han stadigt radade upp placeringar
sjunde platsen i heaten. Som bäst flaggades han av som femma i det andra
heatet på Gelleråsen med Jan Flash Nilsson precis bakom sig.
Årets säsong innebär fortsättning i Honda Dealer Team Sweden
och arbetsredskapet blir fortsatt en Honda Civic Type-R. Jens kommer att åka
hela STCC serien och dessutom göra några inhopp i World Touring Car
Championship.
- Förra säsongen hade jag en hel del problem med väghållningen.
Civic bilen är mycket orolig och svårkörd på vissa banpartier.
Under vintern har vi jobbat med att hitta lösningar på detta problem
och är nu ganska så säkra på att vi löst problemet,
berättar Jens som, tillsammans med Thomas Engström och hela teamet,
kommer att inleda året med att åka till Monza banan i Italien för
två dagars tester under nästa vecka. Med på resan följer
också Slim Borgudd för att hjälpa och ge Jens support.
- Med all den erfarenhet som Slim har från tävlande i många racingklasser
så blir han en mycket värdefull hjälp. Jag har känt Slim
i många år och det var faktiskt han som fick mig att tända riktigt
på racing när jag som sjuåring fick åka med honom på
Nürburgring efter en seger i Truck racing EM. Tillsammans med Slim och mekanikerna
i teamet skall vi försöka optimera inställningarna på bilen
och så får jag ju chansen att få mil i kroppen och få
tillbaks racingkänslan som saknas efter vinterns hårda fysiska träning
för att orka med under en hel racehelg. Dessutom kommer min tävlingsdebut
för året att bli just här på Monza då både Thomas
och jag kommer att starta i årets WTCC premiär som körs den 9
10 april, kommenterar Jens som däremellan också skall hinna
med att genomföra ett antal sponsoraktiviteter på hemmaplan innan det
blir en ny testdag på Monza den 8 april. Med denna uppladdning är Jens
inriktad på att flytta fram sina positioner i årets STCC och finnas
med bland de främsta bilarna i varje heat av årets serie.
- Det blir en tuff säsong men kan jag vara med på placeringar runt
fjärde - femte platsen i varje heat kan det räcka långt i sammandraget,
avslutar Jens.
webbsida www.jensmotorsport.se
Fakta samt foton: www.sportinformation.com/Motor/Media/jenshellstrom2005.htm
05-03-15
Opel Team Sweden tar time out från STCC
Med största sannolikhet ser vi inte Opel Team Sweden på startlinjen
i årets
STCC-racing.
- Vi gör tecknet för time out, förklarar Jan Warnestad teamchef.
Tillsammans med teamets förare, norrmannen Tommy Rustad, och chefstekniker,
Göran Olsson fattade man det drastiska beslutet på måndagen.
- Vi ser ingen ekonomiskt realistisk chans att komma till start, tyvärr.
Vi
jobbar dock in i det sista för att hitta samarbetspartners som gör det
möjligt att fortsätta bedriva verksamheten, säger Warnestad och
fortsätter:
- Synd, då vi i princip står med en färdigutvecklad bil och motor
enligt
STCCs reglemente.
- Det är i år vi skulle få tävla på lika villkor utan
vikttillägg eller
varvtalsreducering.
- Därför känns det tråkigt att falla på mållinjen
när vi verkligen skulle få
chans att kämpa i toppen, avslutar Jan Warnestad bedrövat.
Opel Team Sweden har bedrivit motorsport i 41 år och är ett av europas
äldsta bilsportteam med inte mindre än 73 SM-guld i framför allt
rally.
Årets STCC-säsong inleds den 22 maj på Ring Knutstorp. Dock med
största
sannolikhet utan Opel Team Sweden i startlistan.
<< Tillbaka
till Startsidan