1999
Nissan - värdig STCC mästare
Vid en ceremoni i Bilsportens Hus överlämnades STCC Märkesmästarpokalen till 1999-års vinnare, Nissan Sverige, representerad av vVD Lars Strid.
-Det är verkligen roligt att mottaga pokalen för STCC Märkesmästerskap, säger Lars Strid, -vi har under 1999 års säsong lagt mycket arbete och slit på att uppnå vårt mål-att vinna.
Nissan har vid Svenska Bilsportförbundets medaljutdelning mottagit den officiella guldmedaljen och nu var det alltså dags för mästerskapet stora Märkespokal.
-Nu skall vi ha en återförsäljarträff och berätta om vårt engagemang i STCC 2000 och då är det speciellt roligt att kunna ha med pokalen och visa att vår stora satsning givit resultat.
-För STCC är det viktigt att Märkesmästerskapet växer och att vi har möjlighet att fylla det med sådana värden att våra deltagande bilfabrikanter och importörer kan använda det i sitt varumärkesbyggande, säger Svenska Bilsportförbundets affärschef John Graff.
-STCC 2000 följer den strategin och till årets mästerskap har vi
tillfört ytterligare ingredienser som vi är övertygade om att biltillverkarna har stor nytta av.
-Nu arbetar vi för högtryck för att gå en fin STCC-säsong tillmötes, berättar Lars Strid och betonar att Nissan står på startlinjen för att vinna-även 2000.
Två deltävlingar i STCC på Karlskoga Motorstadion 2000
Svenska Bilsportförbundet, SBF, kan efter noggrant arbete tillsammans med sponsorer, bilfabrikanter, team och arrangörer och övriga samarbetspartner nu presentera nästa års STCC-mästerskap.
- Det har pågått ett intensivt arbete ända fram till dagens presskonferens, berättar förbundsordföranden Greger Petersson.
- STCC, som nästan halva svenska befolkningen känner till, har blivit ett så pass stort sportevenemang, att det kräver mer än vad vi kan förvänta av våra förtroendevalda, säger Petersson och berättar vidare att det är orsaken till att förbundet nu rekryterar ytterligare resurser som tillsammans med affärschefen John Graff skall ingå i den projektgrupp som driver STCC framåt.
STCC-mästerskapet startar på en uppdaterat Karlskoga Motorstadion den 6-7 maj.
- Den nya bandepån och diverse andra uppdateringar är då färdiga, vilket gör att vi får en helt annan dynamik i banan och området runt start- och mål, berättar VD:n för Karlskoga Motorstadion, Mike Luff.
- Det är också glädjande att vi har fått möjligheten att anordna två deltävlingar i Karlskoga nästa år, säger Luff och antyder att det blir en mycket speciell tävlingshelg, sista helgen i augusti då Kanonloppet fyller 50 år.
- Tävlingskalendern har varit klar ett tag, säger Bilstyrelsens racingansvarige, Lennart Nodby, - och det är skönt att vi nu också är igenom de förhandlingar vi fört med banägare och arrangörer.
Tävlingskalendern i sin helhet ser ut enligt följande:
6-7 maj Karlskoga
27-28 maj Knutstorp
17-18 juni Mantorp, korta
8-9. juli Falkenberg
29-30 juli Under förhandling
12-13 augusti Mo i Rana, Norge
26-27 augusti Karlskoga
9-10 september Mantorp, långa
- Vi förhandlar fortfarande om deltävlingen i slutet av juli, vilket kan innebära att vi t.ex. kör på anläggningar som de senaste åren inte haft någon deltävling inom STCC, säger Förbundets Affärschef John Graff.
- Glädjande är det också att vi även nästa år besöker en av de vackraste anläggningarna vi har i Europa, Arctic Circle Raceway i Mo i Rana, säger Graff, som också hänvisar till de positiva reaktioner förbundet fått på sommarens arrangemang i Mo i Rana .
- Vi har ett ansvar att fördela tävlingar även till våra "mindre anläggningar", säger Lennart Nodby, då det är viktigt att även de får ekonomiska förutsättningar för att utvecklas och uppdateras.
Stockholm
- Tillsammans med våra samarbetspartner inom STCC-mästerskapet, har vi gjort bedömningen att förutsättningarna för ett stadslopp i Stockholm 2000 inte finns, säger förbundsordförande Greger Petersson och berättar att SBF tillsammans med sina samarbetspartner har fullständig samsyn i detta.
- Vi skall därför tillsammans med arrangörsgruppen i bolaget Stockholm Grand Prix AB arbeta fram en projektplan för 2001 och Förbundet och dess kommersiella samarbetspartner kommer aktivt att gå in i projektarbetet.
Oslo
- Tillsammans med bolaget Oslo Racing Festival har vi funnit att det heller inte i Oslo finns förutsättningar för ett stadslopp ingående i STCC-mästerskapet 2000, fastslår Graff.
Organisation
STCC-serien drivs i SBF:s kommersiella bolag, SBF Motorsport AB. Några övergripande ansvariga kommer att ingå i ledningsgruppen för STCC. John Graff är övergripande- och kommersiell ansvarig. Tävlingsansvarig är Mikael Andersson, som under säsongen 1999 fungerat som tävlingsledare i STCC och som biträdande tävlingsledare i BTCC.
- Detta tydliggör organisationen och leder till att vi nu kan fullfölja vårt mål att utveckla STCC till ett ännu bättre mästerskap och ännu större underhållningsprodukt, menar Petersson.
Domare
- Vi har lagt ner stor möda på att förbättra strukturen kring domsluten, säger förbundets ordförande, - och vi är mycket nöjda med att kunna förstärka domarkåren med den mest meriterade som finns i Sverige; Lars Österlind.
- Österlind kommer att starta upp mästerskapet i egenskap av domarordförande.
- Vid enstaka tillfällen kommer vi också att förstärka upp tävlingsledningen med en biträdande tävlingsledare från TOCA i England, avslöjar Greger Petersson.
Arenor
- Tävlingskalendern har varit klar ett tag, säger Bilstyrelsens racingansvarige, Lennart Nodby, - och det är skönt att vi nu också är igenom de förhandlingar vi fört med banägare och arrangörer.
Mästerskapet startar på en uppdaterat Karlskoga Motorstadion den 6-7 maj.
- Den nya bandepån och diverse andra uppdateringar är då färdiga, vilket gör att vi får en helt annan dynamik i banan och området runt start- och mål, berättar VD:n för Karlskoga Motorstadion, Mike Luff.
- Det är också glädjande att vi har fått möjligheten att anordna två deltävlingar i Karlskoga nästa år, säger Luff och antyder att det blir en mycket speciell tävlingshelg, sista helgen i augusti då Kanonloppet fyller 50 år.
Sponsorer
- Vi har sponsoravtal klara med Ericsson, Volvo, Synsam och Caran. Dessutom för vi konstruktiva samtal med ett stort antal andra samarbetspartner, säger John Graff. Tillsammans med sponsorerna har vi bildat en styrgrupp för att arbeta med en långsiktig planering av STCC.
- Totalt sett ser det mycket positivt ut och vi räknar med att de avtal vi vill ha är klara till mitten av december, avslöjar Graff.
TV
SBF har ett intentionsavtal med SVT kring sändingarna av mästerskapet genom programmet Race i SVT Nöje. Race kommer att sändas från samtliga deltävlingar ingående i STCC-mästerskapen. För supportklasserna pågår ett flertal förhandlingar.
Supportklasser
- Vi har följt debatten om Camaro Cup och tagit till oss av de synpunkter som kommit, säger Greger Petersson.
- Därför har vi beslutat att ändra vårt tidigare beslut och har Camaro med i två svenska och den norska deltävlingen. Vilka av de svenska deltävlingarna som är aktuella, skall nu racingutskottet bearbeta och återkomma med.
- I övrigt kvarstår de supportklasser som meddelats tidigare.
Reglemente
- Reglementet är mycket noggrant bearbetat och är en anpassad översättning av TOCA:s engelska reglemente, som bygger på FIA Appendix J, art 262, 1999 för Super Touring och FIA Appendix J, art 262, 1997 för Synsam, säger Racingutskottets ordförande Börje Blomén.
- Reglementet vi körde efter förra säsongen var en skrift på fem-sex sidor, nu har vi ett genomarbetat dokument och regelverk på ca. 40 sidor, vilket enligt Blomén borgar för att radera ut eventuella fallgropar och tydliggöra vad brott mot reglementet innebär.
- Vi har även infört några nyheter i tävlingsmomentet, just för att ytterligare höja underhållningsvärdet, avslöjar Blomén.
Startmetod
Stående start med så kallad F1 grid, det vill säga saxad uppställning.
Depåbesök
- I syftet att ytterligare höja spänningen har vi beslutat någon form för depåbesök och undersöker just nu vilket som är bäst sätt ur praktiska synvinklar, stopp eller drive through, säger Lennart Nodby som samtidigt betonar att det inte är snack om ett depåstopp med däcksbyte à la BTCC, eftersom det anses vara för kostsamt.
Tester
Fria tester gäller fram till 1 maj, därefter få man fritt testa på banor som inte ingår i mästerskapet eller som är färdigkörda.
- Nu påbörjas det mödosamma arbete med att detaljplanera STCC-evenemangen år 2000, säger Graff.
- Tillsammans med arrangörer, team, sponsorer, övriga samarbetspartner och publik, är vi övertygade om att vi går mot den allra bästa STCC-säsong vi hittills har sett, avslutar förbundets Affärschef John Graff, som i egenskap av övergripande STCC-ansvarig när stor optimism i den goda samarbetsanda som präglar projektarbetet mellan alla inblandade parter.
Källa: Svenska Bilsportförbundet
STCC-bilar i finalkrasch
MATTIAS EKSTRÖM SVENSK MÄSTARE!
Årets STCC-final kommer att diskuteras - länge! I den andra, direkt avgörande finalen av söndagens två race på Mantorp Park, var en rad bilar inblandade i en masskrasch. Favoriten Tommy Rustad var en av de drabbade - hans Nissan var alltför skadad för att norrmannen skulle komma till omstarten. Samma sak för Volvo-stjärnan Janne Flash Nilsson, och Tommys teamkompis, Calle Rosenblad. Sedan banan röjts kom 15 av de ursprungliga 29 finalekipagen ut till omstart. Och då gick det bättre. Titelförsvararen Fredrik Ekblom vann racet i sin BMW, men det räckte inte - Mattias Ekström gick i mål som tvåa och tog - i kraft av seger i dagens första final - hem årets eftertraktade SM-titel.
Läs allt om STCC-finalen
'Flash' tvåa på stekheta Anderstorp
Volvos STCC-förare Janne 'Flash' Nilsson och Jens Edman fick kämpa både mot konkurrenter och 60 graders värme i bilarna under söndagens race på Anderstorp. 'Flash' lyckades bäst med en andra- och en fjärdeplats. Jens kämpade med dålig väghållning i sin bil och tog två sjundeplatser. Vann dubbelt gjorde Nissans Tommy Rustad.
Läs mer
Janne 'Flash' tillbaka på prispallen
Två hårda och underhållande race i sommarvärme inför 22.000 åskådare! Söndagens STCC-race på Falkenberg-banan var svensk racing av bästa sort. Volvo S40 Racing Team Sweden hade sin bästa helg på länge med Jens Edman tvåa i det första racet och 'comebackande' Janne 'Flash' Nilsson trea i det andra.
Läs mer
STCC på Anderstorp Raceway
Volvo och Edman tvåa på Anderstorp
Jens Edman fick ensam försvara Volvo S40 Racing Team Swedens färger vid STCC-racen på Anderstorp i helgen. Jan Flash Nilsson hade kraschat under fredagens tidsträning och skadat ryggen så att läkarna gett honom körförbud. 'Jensa' gjorde en stark insats och tog andra plats i första racet. Inför andra racet slog oturen till igen - bilen startade inte.
STCC-fältet var inte likt sig i Anderstorp. Frånvaron av 'Mr STCC' var påtaglig. Racing-Sverige har vant sig vid Nilssons framfart på banorna och nu stod han bredvid och tittade på.
Läs mer
STCC på Karlskoga Motorstadion:
NORSKT I FÖRSTA FINALEN
- SEDAN TOG MATTIAS ÖVER!
Mattias Ekström blev dagens man på Karlskoga Motorstadion! Den unge dalmasen öppnade med en andraplats i den första av söndagens två finaler i svenska racings verkliga kungaklass - STCC.
Sedan lurade han sina konkurrenter totalt när starten gick i den andra finalen och vann efter en strålande körning inför 17.000 (!) jublande åskådare.
- Eftersom jag hade pole position i andra racet kunde jag dra ned tempot så det passade min bil. Det gjorde att Janne Flash, Jens Edman, Tommy Rustad m fl inte kunde svara, log Mattias brett efter sin övertygande seger.
Läs mer om STCC på Gelleråsen
'Flash' tog årets första seger
Helgen började med idel problem för Volvo S40 Racing Team Sweden på Ring Knutstorp. Både Jan Nilsson och Jens Edman tvingades bryta söndagens första race efter sammanstötningar. Efter rekordsnabba reparationer ledde sedan Jan Nilsson det andra racet från start till mål.
- Underbart. Efter den inledningen på helgen kändes segern extra rolig, säger 'Flash' efter att ha sprutat segerchampagnen.
- Grabbarna i teamet gjorde ett fantastiskt jobb mellan racen. Jag vågade inte fråga om bilen skulle hinna bli klar, men de fixade det.
Läs mer
Mantorp Park 24-25 april
STCC Heat 1
1) Fredrik Ekblom, BMW 320i, 31.58.454, 2) Tommy Rustad, Nissan Primera, 31.59.952, 3) Mattias Ekström, Audi Quattro A4, 32.0.825, 4) Jens Edman, Volvo S40, 82.03.874, 5) Tommy Kristoffersson, Audi Quattro A4, 32.05.896, 6) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo S40, 32.08.643, 7) Peggen Andersson, BMW 320i, 32.11.073, 8) Thomas Schie, Alfa Romeo 156, 32.16.617, 9) Thomas Johansson, Ford Mondeo, 32.17.689, 10) Carl Rosenblad, Nissan Primera, 32.18.574, 15) Peter Hallén, BMW 320i, 32.28.832, 16) Jimmy Bohlin, Nissan Primera, 32.36.356, 20) Torbjörn Holmstedt, Nissan Primera, 22 varv.
STCC Heat 2
1) Mattias Ekström, Audi Quattro A4, 17.41.823, 2) Jens Edman, Volvo S40, 17.42.296, 3) Thomas Johansson, Ford Mondeo, 17.49.261, 4) Fredrik Ekblom, BMW 320i, 17.52.492, 5) Thomas Schie, Alfa Romeo 156, 17.53.198, 6) Jan 'Flash' Nilsson, Volvo S40, 17.54.459, 7) Carl Rosenblad, Nissan Primera, 17.55.358, 8) Tommy Kristoffersson, Audi Quattro A4, 18.05.910, 9) Peggen Andersson, BMW 320i, 18.07.564, 10) Georg Bakajev, BMW 320i, 18.09.512, 12) Jimmy Bohlin, Nissan Primera, 18.12.610, 17) Peter Hallén, BMW 320i, 18.17.379, 22) Torbjörn Holmstedt, Nissan Primera, 19 varv.
Resultat Sportinformation [STCC] [JTCC] [HTCC] [GT] [Formel Ford] [Camaro Cup]
En rekordtidig säsongspremiär för STCC-racingen
Bara elitserien i hockey och fotbollsallsvenskan är större än STCC. Ifjol följdes varje deltävling av i snitt 15.800 åskådare. I helgen, 24-25 april, är det säsongspremiär för STCC på Mantorp Park utanför Linköping. Ett 25-tal ekipage kommer till start i mästerskapet som kallas för världens största i standardvagnsracing, s k super touring.
Ifjol vann Fredrik Ekblom, BMW STCC-mästerskapet, medan Janne 'Flash' Nilsson, Volvo, tog hem flest heatsegrar. Båda gäller allt jämt som storfavoriter, men får se upp för den 30-årige norrmannen Tommy Rustad i en Nissan. Rustad vann i fjol privatförartiteln i det brittiska standardvagnsmästerskapet, BTCC, och redan i årets första fria tidsträning för STCC var han snabbast.
- Jeg er her for o vinne, förklarade Tommy Rustad vid den välbesökta presskonferensen inför säsongspremiären. Men det var något som varken Ekblom eller Nilsson ville ställa upp på, då åtminstone.
Ekblom, Nilsson och Rustad är en mycket stark tättrio. Men det finns även tre unga, duktiga förare som man måste hålla ögonen på i startfältet på Mantorp Park. Bland fabriksstallen är det Mattias Ekström och Jens Edman, Audi respektive Volvo. Och bland privatförarna i Synsam Cup återfinns Pontus Mörth.
Mattias Ekström deltog 1997 i mästerskapet i egenskap som Young Driver of the Year. Han hade då en hård tvekamp med Janne 'Flash' Nilsson, men fick se sig slagen först i den sista deltävlingen. I fjol körde Mattias en Ford och i år återfinns han i Tommy Kristofferssons Audi-team. Inför årets säsongsupptakt har Mattias bland annat värmt upp med att ta en fin tredjeplats i stora grupp N i Svenska Rallyt.
Jens Edman inledde fjolårssäsongen som påläggskalv i juniorserien, JTCC, men handplockades sedan till Volvo-teamet. Redan i sitt tredje race tog han sin första STCC-seger. Tyvärr kom Jens att i mångt och mycket att få agera hjälpryttare åt Janne Nilsson i fjol, men i år ska han enligt uppgift få betydligt friare tyglar. Värmlänningen Pontus Mörth dominerade i fjol privatförarcupen och blir säkert att räkna med där igen.
Två nya fabrikanter har tillkommit sedan i fjol. Det är Chrysler och Alfa Romeo. Chrysler kommer till start med en Stratus rattad av Thomas Engström. Även Thomas är helt ny i STCC, men har en diger meritförteckning med sig - på 53 starter i Camaro Cup har han tagit hem 47 segrar! Den nya Alfan kommer att rattas av norrmannen Thomas Shie. Tyvärr har Alfa-teamets start i STCC omgärdats av en rad frågetecken efter en ganska omfattande turbulens under våren.
Årets SM i banracing med STCC omfattar åtta deltävlingar, varav en körs som ett Monaco-inspirerat stadslopp i Oslo. SM-paketet omfattar sju klasser; STCC, JTCC, F3, Formel Ford, GTR, Camaro Cup samt nykomlingen Historisk Standard.
Bakom årets STCC står en rad starka sponsorer, där Ericsson Mobile Communications är huvudsponsor. Övriga sponsorer är Volvo, Q8/OK, Synsam, Caran, Bilsport m fl. Samtliga åtta deltävlingar efterhandsvisas i programmet RACE, som produceras av SvT Nöje. De halvtimmeslånga programmen refereras av Johan Torén med bisittare. I fjol följdes programmen av uppemot en miljon tittare. Bara landslagsfotboll och hockey var större inom sport i tv.
Tidsschemat för helgens tävlingar är följande:
Lördag 24 april
09.00-12.00 kval,
13-14.00 shot out STCC,
14.30 heat 1 övriga SM-klasser
Söndag 25 april
09.00-11.00 warm up,
12.00 invigning,
13.00 STCC heat 1,
15.30 STCC heat 2
Oslo Racing Festival 1999 flyttas
Efter en hektisk mötesverksamhet i helgen blev det sent på måndagen klart att det inte blir möjligt att genomföra Oslo Racing Festival 2-4 juni. Det internationella bilsportförbundet (FIA) har ändrat sitt tidigare godkännande av banan.I En liten del av den planerade banan låg en vägundergång under E18. Denna delen av banan skall på nytt undersökas av FIAs Safety Commission som har sitt möte 4 maj. Eftersom utfallet är högst osäkert valde de styrande i Oslo Racing Festival att skjuta på årets arrangemang till år 2000. Man kommer nu att söka om att få flytta årets lopp till en permanent motorbana.
- Kommer inte den här avlysningen mer än lovligt sent? Vi ställer frågan till ledaren i Oslo Racing Festival, Arne Berg.
- Det sista meddelandet från FIA kom till oss precis före helgen och vi har värderat flera möjligheter som inte förts fram tidigare. Ramen runt arrangemanget och de flesta detaljerna var på plats och vi skulle ha fortsatt undertecknandet av kontrakt med våra underleverantörer. Vi har alltså kommit till en "point of no return". Tillsammans har dessa kontrakt ett värde över tio miljoner kronor och med det osäkra utspelet FIA nu skapat vore det ansvarslöst att köra vidare.
-Men kom beslutet från FIA som en överraskning?
- Det gjorde den, säger Berg. 8 mars i år var säkerhetsinspektören från FIA på besök i Oslo. Hela planläggningen genomgicks och godkändes med små justeringar och tillägg. Vi tog tag i detta omedelbart och den 22 mars skickade vi justerade beskrivningar till FIA. Den 26 mars inträffade bilbranden i Mont Blanc-tunneln, något som fick FIA att ändra syn på att använda tunnlar i bilsportsammanhang. Detta meddelande fick´vi inte förrän 25 april. Och när det nu endast återstår två månader skulle vi kort sagt inte hinna med en fullständig omläggning av banan. Därför skall vi nu försöka att genomföra vårt arrangemang och den planerade STCC-tävlingen på en etablerad bana i Norge och samtidigt arbeta vidare för att Oslo Racing Festival kan arrangeras i Oslo år 2000.
Svenska BF och PMM AB avbryter samarbetet
Svenska Bilsportförbundet och PMM AB, promotor för STCC-serien i racing 1999, har idag beslutat att avbryta det planerade samarbetet inför kommande tävlingssäsong.
Anledningen till brytningen mellan parterna är otillfredsställande ekonomiskt resultat avseende sponsoranskaffning till serien.
Beslutet innebär ingen förändring avseende marknadsföring, information och tävlingsadministration. Ansvarig för dessa är, som tidigare avtalats, SBF:s helägda dotterbolag, SBF Motorsport AB.
Samtliga ingångna avtal avseende STCC-serien kommer att uppfyllas av SBF Motorsport AB i samarbete med tävlingsarrangörerna. Ansvarig för informationsverksamheten för SBF Motorsport AB:s räkning i samband med STCC-serien blir Göran Björklund, Newsroom PR. PMM:s tävlings- och försäljningstekniska medverkan i STCC övertas av SBF:s racingutskott under ledning av Börje Blomén i samarbete med respektive arrangör.
Avtalade och planerade TV-sändningar i TV1(SvT) och norsk TV (NRK), har aldrig ingått i PMM:s uppdrag och dessa sändningar kommer att genomföras som planerat.
Årets första deltävling i STCC och SM i banracing körs den 24-25 april på Mantorp Park utanför Linköping. Totalt är 28 förare anmälda i STCC och i övriga klasser är ytterligare 130 förare anmälda.
SBF:s och STCC:s traditionsenliga presskonferens inför säsongspremiären kommer att hållas torsdagen den 15 april på Mantorp Park. Dagen efter genomförs den första officiella STCC-testen inför premiärtävlingen den 24-25 april.
STCC
Racing