1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Rallycross 1999
Rallycross 2000
Rallycross/Backe Rallycrossutskottets hemsida för Rallycross och Backe
Öppna Götalandscupen Rallycross
HÄR HITTAR DU RESULTAT FRÅN TÄVLINGAR
Poängställning Nedre Norra BF Sprint Cup RC
Resultat RC-final Svealandscupen Strängnäs AMS 22 september
Resultat Götalandscupens RC-final MK Team Westom 22 september
Resultat Sprintcupen Per Holck Memorial Gestrike RT 22 september
Resultat Sprintcupen Per Holck Memorial Bollnäs MK 23 september
Finnskoga MK årets arrangör i Rallycross EM
Finnskoga MK fick i helgen åter igen utmärkelsen årets arrangör för Rallycross EM. Priset delades ut i Bryssel den gångna helgen och Sven Erik Adolfsson fanns på plats i Belgien. Polen tog andrapriset.
- Det är alltid lika skönt att få en bekräftelse på att vi har dom bästa funktionärerna och gör bra arrangemang, säger Morgan Östlund i Finnskoga MK
Vansbropar i täten på Super-finalen
Vansbroduon Jörgen Larsson och Roger Lagergren höll sig väl framme när Super-finalen i rallycross avgjordes på Bergbybanan vid Film i helgen. Jörgen tog en andraplats i Super-Nationella klassen - Roger vann 2150.
Jörgen Larsson var tvåa i den inledande omgången. Han spädde på med en 'spik' på lördagseftermiddagen. I den första omgången på söndagen blev han fyra. Dagen avslutades med en andraplats. Därmed var Jörgen först in i A-finalen.
Läs hela artikeln i Dalademokraten
Perra Johansson om den tuffa SM-finalen på Kinnekulle
Kinnekulletävlingen var den hårdaste tävling som jag kört på flera år, skärmar och stötfångarna flög åt alla möjliga håll. Men när det är dubbla poäng i finaltävlingen blir alla helt vilda och vill vinna ännu mer än vanligt. Det enda som är helt på bilen är taket, motorhuv och bagageluckan , resten måste bytas eller plastas.
Första heatet blev en startsmäll men heatet blev rödflaggat eftersom det fanns bilar kvar på banan. här åkte första skärmen och halva stötfångaren. Tur att jag fick starta utan denna. Nästa heat så var det ingen stor startsmäll men stötfångaren var helt borta bak. Nu hade jag en åttonde och en nionde tid.
Omg. 3 hade jag Stark och Lars Jonson med mej och vi var lika in i första sväng och här small det från alla håll. Jag såg himmelen och en massa plast delar som for förbi rutan. mina fram hjul var högt uppe på någons bil. det slutade med knäckt framvagn och en hel del trasigplast.
I B-finalen står vi i tre led jag stod i det andra ledet där ingen startat på hela dagen. ca 5900 varvades motorn och bilen orkade inte i väg, men det blev en tjuvstart. Jag höjde varvet till 6200 och bilen storknade igen. Start plattan på Kinnekulle har ett jätte grepp så det är svårt att hitta exakt rätt varvtal.
Elva i SM och åtta i Svensk-norska cupen är inte riktigt vad jag hade tänkt mej innan säsongen började. men detta är det hårdaste året som jag kört i rallycrossen. det har inte funnits någon riktig vinnare detta år. ca 15 pers skulle kunna ta en del seger.
Vi ser fram emot nästa års Svensk-norska/SM serie.
Tävlingen som jag skulle kört i Arvika 22/9 måste jag tyvärr ställa in pga. av att det fattas plast samt bilen måste kollas extra efter alla påkörningar som var i helgen.
Nästa tävling är 6 okt. då vi ska köra en landskamp mot Norge i Lillehammer backen. här är det både rallycross och rallybilar som kör tillsammans. ev. kommer jag att köra en backe i Lima 29/9 med inget är bestämt ännu.
Vi laddar för nästa tävling
www.perramotorsport.com
Kenneth Hansen fråntagen EM-segern i Norge
Norska Bilsportförbundet valde att godkänna Ludvig Hunsbedts protest när den behandlades på tisdagen. Efter en trång och bökig situation i A-finalen på Lyngåsbanan i Drammen trängdes Hansen utanför banmarkeringen och med stöd av reglerna lämnade Hunsbedt in protest. Utslaget av denna protest var något överraskande eftersom Hansen trängdes utanför banan utan möjlighet att hålla sitt spår.
Hansen som åkte i mål som vinnare både i deltävlingen och EM totalt blev placerad på femte plats och förlorade dessutom EM-ledningen till norrmannen. I helgen drabbar de samman igen i Polen och stämningen mellan svenska och norska förare är riktigt infekterad just nu.
RC-final i Götalandscupen på Westombanan
Under lördagen körs finalen i den omfattande Götalandscupen i rallycross. Tillhåll för detta evenemang är Westombanan i Avvika där över 100 bilar och tävlande gör upp om medaljerna och en plats i Superfinalen mellan olika distrikt om ett par veckor.
Läs mer
Första SM-guldet för Hedström
En ny värmlänning skrev under helgen in sig bland raden av Svenska Mästare. Junioren Peter Hedström från Torsby och MK Ratten tog under helgens final i Rallycross-SM hem SM-guldet.
- Det här kan inte bli bättre, menar en glad Hedström direkt efter racet på Kinnekulle Ring under lördagen. Och vilket lopp sen. Peter ledde finalen från start till mål och vann med god marginal juniorfinalen.
- Jag hade bestämt mig för det redan före första tävlingen så jag fick ju lov att gasa.
Säsongen har dock inte enbart varit sol och klar himmel.
- Vi sköt motorn uppe i Kalix och funderade på att lägga ner, berättar Peter.
Största sponsorn, pappa Anders med förflutet i SM-toppen i rally, visste dock på råd. Teamet investerade i en ny bil inklusive en frisk motor. Med den bar det rakt mot SM-guld. Karriären har gått spikrakt uppåt för 17-årige Hedström, som efter ett år i folkrace med åtskilliga segrar i fjol satsade på rallycross. Han grejade en fjärde plats i SM-serien då, nu ett SM-guld, vad blir det nästa år?
- Det blir nog division 2, funderar Peter. Planen är ett tvåbilsteam där pappa Anders ska köra division 1 och sonen Peter i en division 2 bil.
- Om allt går i lås, tillägger Peter.
Anders Ekström
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross:
Maximal dramatik när Michael Jernberg lurade Eklund & Hansen på guldet
Avslutningen på den svensk-norska mästerskapsserien i rallycross blev en oerhört dramatisk historia. I A-finalen diskades två bilar för hänsynslös körning, bland andra totala ledaren Per Eklund. När röken skingrats stod Michael Jernberg som segrare i såväl deltävlingen som totalt.
Inför A-finalen i division 1 hade den svenska trion Per Eklund, Michael Jernberg och Kenneth Hansen de hetaste chanserna att ta hem guldet. För Eklund räckte det med en andraplats, och värmlänningen stod också i första startled tillsammans med hemmasonen Hansen.
Det blev en tuff duell på startrakan där de två bilarna hakade fast i varann. Eklund tappade mark och passerades av Lasse Larsson och Michael Jernberg. I nästa moment fick Eklund tillbaka farten och körde rakt in i Larssons bil. Den flög av banan och blev stående en stund.
- Eklund fick bara varning för den smällen. Helt otroligt att han inte diskades. Domarna måste våga vara tuffare, tyckte Larsson, och fick medhåll av det övriga finalfältet.
Diskningen dröjde ett par varv. Då körde Eklund på norske Steinar Jöranli och fick svartflagg. Jöranli försökte sig på en misslyckades hämndaktion och fick också syna den svarta flaggan.
Efter dryga varvet bröt Kenneth Hansens växellåda samman. De enda bilarna som lyckades fullfölja utan en skråma i plåten var Eivind Opland och Michael Jernberg.
- Jag anade att det skulle bli mycket påkörningar. Det var jättekul att ligga bakom och se på när de andra tog bort varann. Sedan smet jag förbi och gick i mål med en helt oskadd bil, skrattade Eivind Opland.
Åt Jernberg kunde han dock inget göra. Startspecialisten från Skene smet också förbi det övriga kaoset och gick i mål totalt överlägsen. Men då jublade han inte över segern.
- Nej, jag såg att Eklund var tvåa och det räckte för hans del. Det var först när jag gick ur bilen som jag fick veta att Per fått svartflagg och att segern var min. Det känns precis lika gott som de två andra gångerna jag vunnit SM.
Jernberg fick emellertid utstå en pärs innan pokalen flög i luften. I den första kvalomgången blev han stående på startplattan, en vana som dessvärre blivit hans signum i år.
- Ja, det har hänt för många gånger. Nu var det bakaxeln som gick sönder. Jag kände pressen eftersom jag var tvungen att göra två bra tider i de resterande kvalheaten, men det gick ju bra, pustade västgöten.
Per Eklund blev total tvåa före Kenneth Hansen. Denne var inte särskilt ledsen utan ser fram mot tisdag kväll då han förmodligen blir Europamästare. Då avgörs en protest från den senaste deltävlingen i Norge. Denna avslås förmodligen, vilket innebär att Hansen säkrar EM-guldet trots att två deltävlingar återstår.
I division 2 hade brorsonen Magnus Hansen i stort säkrat den Svensk-Norska totaltriumfen. Avancemang till A-finalen var tillräckligt, och det var givetvis inget problem för Magnus. I denna körde han aningen försiktigt, vilket i sin tur bäddade för fjolårets svenske mästare Ronny Larsson. Han vann en ovanligt bökig A-final och säkrade andraplatsen i serien.
Men Hansen, som vann fyra deltävlingar av fem, var gladast.
- Hela säsongen har varit fantastisk. Nu hoppas jag kunna försvara min ledning i EM-tabellen. Och om allt går riktigt bra så kör jag mot morbror Kenneth och de andra storfräsarna i division 1 nästa år!
Mikael Stark från Västervik toppade Super Nationell med bred marginal. En fjärdeplats i A-finalen skulle räcka, men smålänningen gjorde ett riktigt bottennapp och slutade sist. Det blev ändå ett totalt guld eftersom värste konkurrenten Ingemar Bjöörn "bara" kom tvåa.
Deltävlingen vanns istället av norrmannen Kjell Arne Smerud som efter en tung vår visat upp en makalös höstform. Totalt blev han tvåa, och vann dessutom de separata norska och svenska mästerskapen. Meriter som borde ge mersmak. Men icke.
- Nu säljer jag bilen och satsar på rally. Jag behöver en ny utmaning, sa den snabbe norrmannen.
Efter uppvisningen på Kinnekulle Ring lär spekulanterna stå i kö!
Svensk-Norskt Mästerskap, deltävling 5 av 5:
Division 1: 1. Michael Jernberg, Skene, Ford, 2. Eivind Opland, KNA, Norge, Mitsubishi, 3. Lars Larsson, Skene, Audi, 4. Kenneth Hansen, Götene, Citroën, 5. Per Eklund, Westom, Saab, 6. Steinar Jöranli, Fluberg, Norge, Opel, 7. Ove Olofsson, Westom, Ford, 8. Morgan Antonsson, Uddevalla, Saab, 9. Roland Berglind, Skepptuna, Volvo, 10. Öystein Andersen, Sandefjord, Norge, Mitsubishi, 11. Jan Artur Iversen, Sarpsborg, Norge, Ford
Slutställning: 1. Michael Jernberg, 74, 2. Per Eklund, 67, 3. Kenneth Hansen, 59, 4. Eivind Opland, 58, 5. Lars Larsson, 38
Division 2: 1. Ronny Larsson, Götene, Peugeot, 2. Harald Sachweh, Aurskog, Norge, Opel, 3. Magnus Hansen, Götene, Citroën, 4. Per Gustafsson, Vara, Peugeot, 5. Marcus Nilsson, Tomelilla, Citroën, 6. Ronny Hagestig, Malmö, Citroën, 7. Guttorm Lindefjell, Kvinesdal, Norge, Peugeot, 8. Kristian Kristiansen, Gjövik, Norge, Citroën
Slutställning: 1. Magnus Hansen, 91, 2. Ronny Larsson, 75, 3. Harald Sachweh, 62, 4. Per Gustafsson, 52, 5. Guttorm Lindefjell, 41
Super Nationell: 1. Kjell Arne Smerud, Eiker, Norge, Volvo, 2. Ingemar Bjöörn, Vännäs, Volvo, 3. Karl-Gunnar Lindkvist, Boliden, Volvo, 4. Morten Bermingrud, Eiker, Norge, Volvo, 5. Patrik Karlsson, Film, Volvo, 6. Mikael Stark, Västervik, Volvo, 7. Christer Johansson, Strängnäs, Volvo, 8. Lars Jonsson, Finnskoga, Volvo, 9. Per-Anders Johansson, Westom, Volvo., 10. Jörgen Larsson, Vansbro, Volvo, 11. Jan-Christer Nilsson, Westom, Volvo.
Slutställning: 1. Mikael Stark, 52, 2. Kjell Arne Smerud, 49, 3. Ingemar Bjöörn, 48, 4. Karl-Gunnar Lindkvist, 37, 5. Christer Johansson, 33
SM, Super Nationell, slutställning efter 7 deltävlingar: 1. Kjell Arne Smerud, 81, 2. Mikael Stark, 60, 3. Lars Jonsson, 49
SM, Juniorer, slutställning efter 7 deltävlingar: 1. Peter Hedström, Ratten, Citroën, 94, 2. Andreas Magnusson, Anderstorp, Citroën, 91, 3. Kim Andersson, Vetlanda, Citroën, 90.
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross: Svensk stjärntrio slåss om guldet i div. 1
Tolv förare kan ta hem Super Nationell
På lördag den 15 september avslutas Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross. Finalen på Kinnekulle Ring utanför Götene lovar att bli en tuff historia. Inte mindre än sex förare har chansen att vinna division 1. I Super Nationell kan slutstriden bli ännu mer intensiv. Här kan tolv man ta hem pokalen! Dessutom körs finalen i junior-SM samma dag.
Finaltävlingarna är fyllda av möjligheter. Det beror dels på att poängen har fördelats flitigt i sommarens deltävlingar, men också på att dubbla poäng delas ut i finalen. En vinst ger 30 pinnar mot normala 15. Därmed kan sluttävlingen medföra stora omkastningar i tabellen.
Tätast är det i division 1 där regerande mästaren Per Eklund bara är 9 poäng före Michael Jernberg som i sin tur är 1 poäng före Kenneth Hansen. Även den norska trojkan Eivind Opland, Martin Schanche och Ludvig Hunsbedt har teoretiska möjligheter att plocka hem guldet. Men då förutsätts att den svenska topptrion kör bort sig. Och det är knappast aktuellt!
Kenneth Hansen är hetast. Han har redan säkrat EM-guldet trots att två tävlingar återstår. I Götene kör han på hemmabana och man kan räkna med maximal satsning för att lura Eklund på titeln. Han behöver dock hjälp av andra. Om Hansen vinner krävs att ytterligare en förare passerar värmlänningen.
Per Eklund har haft en ledig helg, i alla fall fri från bilåkning. Han har räknat på förutsättningarna, men väljer för en gångs skull att ligga lite lågt inför finalen.
- För mig räcker det att vara tvåa, men jag vågar inte tänka så långt. Jag räknar med att alla försöker köra bort mig. Först ska jag ta mig till A-final. Kommer jag dit får jag köpa en penninglott och hoppas på tur. Ifjol hade jag också ledningen inför Götene, men i A-finalen blev jag överkörd av allihop i första kurvan. Då kom jag igen, körde ikapp och klarade guldet, minns Eklund.
Magnus Hansen har en bekväm sits i division 2. Visserligen kan Ronny Larsson bli totaletta. Men då måste Ronny vinna samtidigt som Magnus inte blir bättre än tia. Och eftersom Hansen den yngre vunnit samtliga deltävlingar med bravur måste risken för en total genomklappning bedömas som minimal.
Västerviks fartfantom Mikael Stark ser ut att ha en stabil ledning i Super Nationell. Men i denna klass kan allt hända och ytterligare elva man kämpar om slutsegern. Hittills i sommar har elva olika förare besökt prispallen. Det är bara Stark som varit där två gånger. Han vann i Strängnäs och slutade tvåa i Järbo. På Kinnekulle Ring räcker en fjärdeplats för att segern ska vara i hamn. Men nu är Micke av den sorten som alltid satsar fullt. Taktikkörning är inget för honom, så räkna med många nya bucklor innan det står klart om smålänningen försvarat sin titel. Närmast bakom honom lurar Ingemar Bjöörn, som vann klassen 1999 men som kört ojämt i år.
Poängställningen
Ställningen i Svensk-Norska Mästerskapet i Rallycross inför finalen i Götene 15 september:
Division 1:
1. Per Eklund, Westom, Saab, 53, 2. Michael Jernberg, Skene, Ford, 44, 3. Kenneth Hansen, Götene, Citroën, 43 , 4. Eivind Opland, KNA, Norge, Mitsubishi, 34, 5. Martin Schanche, Tana, Norge, Opel, 28
Division 2:
1. Magnus Hansen, Götene, Citroën, 71, 2. Ronny Larsson, Götene, Peugeot, 45, 3. Harald Sachweh, Aurskog, Norge, Opel, 38, 4. Per Gustafsson, Vara, Peugeot, 36, 5. Guttorm Lindefjell, Kvinesdal, Norge, Peugeot, 31
Super Nationell:
1. Mikael Stark, Västervik, Volvo, 40 , 2. Ingemar Bjöörn, Vännäs, Volvo, 24, 3. Christer Johansson, Strängnäs, Volvo, 23, 4. Lars Jonsson, Finnskoga, Volvo, 22, 5. Kjell Arne Smerud, Eiker, Norge, Volvo, 19 poäng.
Tidsprogram för deltävling 5 på Kinnekulle Ring i Götene lördag 15 september 2001:
08:30 Uppvärmning.
10:30 Kvalomgång 1.
12:00 Grid Show.
13:00 Kvalomgång 2 och 3.
15:30 Finaler.
Norrköpings "Carlsson på taket"
Det är oftast räddningen på kvällen. När TV-sportens söndagsprogram är som segast smäller det till. Bilderna från rallycrossens EM-tävlingar. Bilderna på Kenneth Hansen, Martin Schancke och de andra, på väg ur sina bilar och redo att ge sig in i handgemäng med sina värsta konkurrenter.
Med den, kanske något förvrängda, bilden beger vi oss ut till Kungsängsbanan för den första rallycrosstävlingen i Norrköping på 16 år.
Vi är på jakt efter några heta dueller. Men väl framme i depån verkar alla vara snälla som lamm.
Läs hela artikeln i Norrköpings Tidningar
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross: Ska Eklund och Stark palla för trycket?
Mästarna villebråd i Götenes final
På lördag den 15 september avslutas Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross. Finalen på Kinnekulle Ring utanför Götene lovar att bli en tuff historia. Inte mindre än sex förare har chansen att vinna division 1. I Super Nationell kan slutstriden bli ännu mer intensiv. Här kan tolv man ta hem pokalen! Dessutom körs finalen i junior-SM samma dag.
Finaltävlingarna är fyllda av möjligheter. Det beror dels på att poängen har fördelats flitigt i sommarens deltävlingar, men också på att dubbla poäng delas ut i finalen. En vinst ger 30 pinnar mot normala 15. Därmed kan sluttävlingen medföra stora omkastningar i tabellen.
Tätast är det i division 1 där regerande mästaren Per Eklund bara är 9 poäng före Michael Jernberg som i sin tur är 1 poäng före Kenneth Hansen. Även den norska trojkan Eivind Opland, Martin Schanche och Ludvig Hunsbedt har teoretiska möjligheter att plocka hem guldet. Men då förutsätts att den svenska topptrion kör bort sig.
Kenneth Hansen är hetast. I helgen säkrade han EM-guldet trots att två tävlingar återstår. I Götene kör han på hemmabana och man kan räkna med maximal satsning för att lura Eklund på titeln. Han behöver dock hjälp av andra. Om Hansen vinner krävs att ytterligare en förare passerar värmlänningen.
Kenneths brorson Magnus har en betydligt skönare sits i division 2. Visserligen kan Ronny Larsson bli totaletta. Men då måste Ronny vinna samtidigt som Magnus inte blir bättre än tia. Och eftersom Hansen den yngre vunnit samtliga deltävlingar med bravur måste risken för en total genomklappning bedömas som minimal.
Västerviks fartfantom Mikael Stark ser ut att ha en stabil ledning i Super Nationell. Men i denna klass kan allt hända och ytterligare elva man kämpar om slutsegern. Hittills i sommar har elva olika förare besökt prispallen. Det är bara Stark som varit där två gånger. Han vann i Strängnäs och slutade tvåa i Järbo. På Kinnekulle Ring räcker en fjärdeplats för att segern ska vara i hamn. Men nu är Micke av den sorten som alltid satsar fullt. Taktikkörning är inget för honom, så räkna med många nya bucklor innan det står klart om smålänningen försvarat sin titel.
Poängställningen
Ställningen i Svensk-Norska Mästerskapet i Rallycross inför finalen i Götene 15 september:
Division 1:
1. Per Eklund, Westom, Saab, 53, 2. Michael Jernberg, Skene, Ford, 44, 3. Kenneth Hansen, Götene, Citroën, 43, 4. Eivind Opland, KNA, Norge, Mitsubishi, 34, 5. Martin Schanche, Tana, Norge, Opel, 28
Division 2:
1. Magnus Hansen, Götene, Citroën, 71, 2. Ronny Larsson, Götene, Peugeot, 45, 3. Harald Sachweh, Aurskog, Norge, Opel, 38, 4. Per Gustafsson, Vara, Peugeot, 36, 5. Guttorm Lindefjell, Kvinesdal, Norge, Peugeot, 31
Super Nationell:
1. Mikael Stark, Västervik, Volvo, 40, 2. Ingemar Bjöörn, Vännäs, Volvo, 24, 3. Christer Johansson, Strängnäs, Volvo, 23, 4. Lars Jonsson, Finnskoga, Volvo, 22, 5. Kjell Arne Smerud, Eiker, Norge, Volvo, 19
Tidsprogram i Götene
Tidsprogram för deltävling 5 på Kinnekulle Ring i Götene lördag 15 september 2001:
08:30 Uppvärmning.
10:30 Kvalomgång 1.
12:00 Grid Show.
13:00 Kvalomgång 2 och 3.
15:30 Finaler.
EM Rallycross Lyngåsbanan Drammen 1-2 september
Första omgång lördag
Div. 1 1. Lars Larsson, 2:37,10, 2. Ludvig Hunsbedt, 2:37,52, 3. Martin Schanche, 2:41,61 , 4. Per Eklund, 2:41,92, 5. Kenneth Hansen, 2:42,40 , 6. Michael Jernberg , 2:42,43, 7. Jos Kuÿpers, 2:49,17, 8. Arne Moe , 2:54 39, 9. Atle Bjørklund , 2:56,05, 10. Øystein Andersen, 3:01,67, 11. Magnar Solheim, 3:03.76, 12. Bo Fredriksen, 3:17,17, 13. Marko Jokinen, 3:40,99
Div. 2 1. Magnus Hansen 2.52,39 2. Per Gustafsson 2:53,85 3. Kristian Kristiansen 2:56,68 4. Guttorm Lindefjell 2:57,03 5. Ronny Hagestig 2:57,19 6. Ronny Scheveneels 2:58,77 7. Marc Jan Vlassak 2:58,86 8. Jukka Lifländer 3:00,40 9. Manfred Beck 3:00,76 10. Vlastimil Bohacek 3:00,96 12. Børre Biksrud 3:02,09 14. Harald Sachweh 3.02,75
Tidsträning
Div. 1 1. Ludvig Hunsbedt, 39,91, 2. Per Eklund, 40,00, 3. Michael Jernberg, 40,15, 4. Kenneth Hansen, 40,21, 5. Lars Larsson, 40,53, 6. Eivind Opland, 40,70, 7. Pavel Koutny , 41,23 , 8. Morgan Antonsson, 41,60, 9. Jos Kuÿpers , 41,73, 10. Steinar Jøranli , 42,01, 11. Jan-Willy Nordgaard, 42,86, 12. Jan Arthur Iversen, 43,26, 13. Martin Schanche, 43,26, 14. Atle Bjørklund , 43,53, 15. Marko Jokinen, 44,79
Div. 2 1. Manfred Beck 43,14 , 2. Børre Biksrud 43,47 , 3. Guttorm Lindefjell 43,53, 4. Marc Jan Vlassak 43,53 , 5. Per Gustafsson 43,73, 6. Magnus Hansen , 43,83 , 7. Harald Sachweh 43,83 , 8. Jukka Lifländer 43,99 , 9. Vlastimil Bohacek 44,22 , 10. Andy Martin 44,32, 15. Kristian Kristiansen, 45,5
Värmlänningarna avslutade starkt i EVO-Lution Cup
Under helgen avslutades evocupen i strålande solsken, på Strängnäs motorstadion. Värmlänningarna som deltog körde fort och många körde final, bl a var Lars Sackariassen 3:a, och Ingemar Högberg 6:a i A-finalen för klass 2, Reine Kyrk kom på andra plats i B-finalen i samma klass. Peter Hedström vann juniorfinalen. I klass 1 körde Per-Erik Israels, Krister Pallin, Urban Bergström och Per Berglund finaler. Sammanlagt i cupen slutade Kristian Snahr 5:a, Ingemar Högberg 9:a och Lars Sakariassen 10:a i klass 2.
Även denna deltävling kommer visas i motorjournalen Speed, så håll utkik i programtablån! Hoppas Evocupen 2002 blir ännu framgångsrikare för alla glada värmlänninger.
Rallycross SM Kalix MK 4 augusti
A-final Super Nationell, 1. Kjell-Arne Smerud KNA Eiker Volvo 240 3.44.71, 2. Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40 3.45.27, 3. Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 3.46.59, 4. Mikael Stark Team Västerviks RRC Volvo S40 3.47.17, 5. Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320i 3.53.01, 6. Lars Jonsson Finnskoga MK Volvo S40 Brutit
B-final, 1. Mikael Stark Team Västerviks RRC Volvo S40 3.45.21, 2. Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S40 3.45.81, 3. Per-Anders Johansson MK Team Westom Volvo S40 3.46.56, 4. Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S40 3.47.40, 5. Karl-Gunnar Lindkvist Bolidens MK Volvo S40 3.48.43, 6. Anders Nilsson MK Team Westom Volvo 244 3.50.17
Övriga placeringar Super Nat. 12. Ingemar Bjöörn Vännäs MK Volvo S40, 13. Jörgen Larsson Vansbro MK Volvo 244, 14. Per Berglund Finnskoga MK Volvo S40, 15. Christer Eriksson Skutskärs MS Volvo S40, 19. Krister Pallin Finnskoga MK Volvo 240, 33. Anders Martinsson MK Team Westom Volvo 360
Junior-SM A-final, 1. Andreas Magnusson Anderstorps RC Citroen AX Sport 4.10.65, 2. Kim Andersson Vetlanda RRC Citroen AX Sport 4.11.78, 3. Linus Emilsson Falköpings MK Citroen AX GTI 4.15.39, 4. Martin Andersson SMK Hörby Citroen AX Sport 4.20.88, 5. Patrik Rixman Fägre MK Citroen AX Sport 4.24.73, 6. Mikael Lundmark Haninge MK Peugeot 106 XSi 4.26.48, 7. Mikael Andersson MK Team Westom Citroen AX Sport 4.26.79, 8. Björn Folke MK Team Westom Citroen AX Sport 4.49.31
2400 A-final (inbjudningsklass), 1. Jaako Ollila Kiruna MK Volvo PV 3.53.31, 2. Rikard Niva Luleå MS Mazda RX3 3.54.43, 3. Magnus Lundmark Skellefteå MS BMW M3 4.00.95, 4. Bengt Laitinen Orust MS Volvo 244 Brutit, 5. Jonas Ökvist Piteå MS Saab 99 Brutit, 6. David Forsberg, Piteå MS, Volvo PV Brutit
Super EVO-Lution Cup Älvsbyns MS 28-29 juli
Super Nationell A-final 1. Karl-Gunnar Lindkvist, Bolidens MK Volvo S 40,, 2. Jens Lundkvist Älvsbyns MS, BMW 320i , 3. Jörgen Larsson, Vansbro MK Volvo 244,, 4. Per Berglund Finnskoga MK, Volvo S 40, 5. Anders Avelin, MSKJ Hammaren, Volvo 244, 6. Jonas Andersson Orust MS, Volvo S 40 Evo,
B-final 1. Jonas Andersson Orust MS, Volvo S 40 Evo, 2. Stanley Gunnesson Sörreds MK Volvo 240, 3. Alf Öberg Strängnäs AMS, Volvo S 40, 4. Benny Isberg Skene MS, Volvo S 40, 5. Hans Svensson , Skene MS, Volvo S40 Evo, 6. Roy Olsson Karlskrona AK Volvo S40,
C-final 1. Benny Isberg Skene MS, Volvo S 40, 2. Per Grahn, Piteå MS, Volvo S40, 3. Patrik Jonsson, Vännäs MK, Volvo 240, 4. Lars Englund, Kalix MK, Volvo 240, Mats Öhman, Älvsbyns MS, Volvo S40 Evo, 6. S-A Gustavsson, Taxinge MK, Volvo 340.
Super Nationell 2400 cc A-final 1. Tomas Lundberg, Älvsbyns MS, Opel Kadett, 2. Peter Hjortberg, Älvsbyns MS, VW 1303, 3. Kristian Gerdtsson, TIF Malmö Motor, Opel Corsa, 4. Jakko Olla, Kiruna MK, Volvo PV, 5. David Forsberg, Piteå MS, Volvo PV, 6. Anders Nilsson, Lycksele MK, Volvo PV.
B-final 1. Tomas Lundberg, Älvsbyns MS, Opel Kadett, 2. Jonas Ökvist, Piteå MS, Saab 99, 3. Kristian Snahr, MK Team Westom, Volvo PV, 4. Björn Eriksson, Luleå MS, VW 1500 T3, 5. Rickard Niva, Luleå MS, Mazda RX3, 6. Ingemar Högberg, Munkfors MC, Volvo PV.
C-final 1. Jonas Ökvist, Piteå MS, Saab 99, 2. Peter Norman, Piteå MS, Saab 99, 3. Niklas Bladh, Simrishamns MK, Volvo 240, 4. Kent Davour, Tjust MK, Volvo 240, 5. Mikael Björklund, Vännäs MK, Volvo PV, 6. Lars Johansson, Kullings MS, Volvo 240.
Juniorer A-final 1 Kim Andersson Vetlanda RRC Citroën AX GTI, 2. Linus Emilsson, Falköpings MK, Citroën AX GTI, 3. Martin Andersson, SMK Hörby, Citroën AX GTI, 4. Mikael Andersson, MK Team Westom, Citroën AX GTI, 5. Björn Folke, MK Team Westom, Citroën AX GTI
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross:
Jernberg krossade backrekordet i Järbo
Att Michael Jernberg skulle vinna en deltävling i Svensk-Norska har legat i luften. Men få hade trott att den skulle komma i Järbos krävande backtävling. Men Jernberg kom, sågs och segrade på ett enastående sätt. Han slog banrekordet två gånger och satte självaste "backkungen" Per Eklund på plats.
- Det här kommer att kännas i många dagar. Jag behövde verkligen en seger efter så många motgångar. Men strax före start tänkte jag att drivaxeln säkert skulle gå av igen, erkände en lättad Jernberg.
Läs mer
Kanontid av Michael Jernberg i Kungsberget
Sedan den första kvalomgången genomförts under lördagsförmiddagen i Svensk-Norska mästerskapet visade Michael Jernberg i sin Focus att han blir hyperfarlig för konkurrenterna vid finalerna senare under lördagen. Jernberg kröp ner på en tid som var drygt två sekunder snabbare än Per Eklunds överlägsna kval igår. Eklund fick inte allt att stämma utan fick nöja sig med tredjeplats.
Läs mer
Per Eklund snabbast i fredagskval
Per Eklund kunde kvittera ut tre nya poäng i det svensk-norska mästerskapet vid fredagens kvalkörningar uppför Kungsberget. Den här gången handlar det inte om rallycross utan en 1820 meter lång asfalterad backe. Per Eklund var som väntat svårslagen i den grenen och vann båda kvalkörningarna enkelt. Eklund var i det närmaste sekunden före Opel-åkande norrmannen Steinar Jöranli. Den tredje bonuspoängen tog Ludvig Hunsbedt som var 1.09 efter Eklund på tredje plats. 13 bilar kom till start i klassen och bland de som saknades var Martin Schanche.
Läs mer
Eivind Opland återfår tredjeplatsen i Höljes
Efter beslut i Svenska Bilsportförbundets Juridiska kommitté ändras resultatlistan för division 1 deltävlingen i Rallycross-EM i Höljes den 1 juli.
I den tävlingen blev den norske föraren Eivind Opland utesluten från finalheatet av domarjuryn p.g.a en protest som var inlämnad av landsmannen Martin Schanche. Anledningen var att Opland enligt Schanche inte reducerat sin hastighet när den gula flaggan visades. Opland flyttades då ned till sista plats i finalheatet.
Opland överklagande domarjuryns beslut till Svenska Bilsportförbundets Juridiska kommitté.
Beslut har nu tagits i SBF:s Juridiska kommitté att Opland inte brutit mot reglerna och därför ska återfå den placering han körde sig till i finalheatet. Han återfår därför tredjeplatsen i stället för den sjätteplats han fick efter att av domarjuryn ha placerats sist i finalheatet.
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross:
Stark vet hur man voltar i Järbos tuffa störtloppsbacke
På lördag träder Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross in i en ny dimension. För första gången ingår en backtävling i en rallycrosserie. Tävlingen avgörs på Kungsberget i Järbo strax väster om Sandviken. Det är ett udda inslag som uppskattas av förarna. Och trots att de slipper närkontakt med andra bilar har de flesta enorm respekt för Kungsbergets bana.
- Banan är jättesvår. Gör man minsta misstag så är bilen skrot!
Orden kommer från Mikael Stark, Västerviksföraren som leder Super Nationell totalt. Micke vet vad han pratar om. Ifjol tävlade han i Järbo med ett omtumlande resultat.
- Jag hade hunnit halvvägs i backen och hade en väldig fart. Då fick jag ett slag i bakvagnen och fastnade i en däcktrave. Jag flög av vägen och rullade tre varv på en åker. Bilen totalförstördes men jag klarade mig utan skador.
Läs mer
Hansen, Hansen och Smerud - tre rallycrosskungar i Flisa
Kenneth Hansen, Magnus Hansen och Kjell-Arne Smerud. Så heter de tre klassegrarna i den tredje deltävlingen i Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross. Guldtrion hade en gemensam nämnare i att de defilerade hem sina vinster på Finnskogbanen i norska Flisa.
Kenneth Hansen är just nu inne i en makalös formkurva. Han leder EM och Franska Mästerskapet. I Flisa tog han nu sin fjärde seger på lika många helger och avancerade till andra plats i den Svensk-Norska tabellen.
- Jag har tävlat fruktansvärt mycket och har väl farten uppe. Den här segern var oerhört skön, konstaterade Kenneth.
Läs mer
Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross: Schanche blir favorit i Flisa
I helgen drar Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross över gränsen. Värd för den tredje deltävlingen är Finnskogbanen i Flisa, strax väster om den svenska gränsen i norra Värmland. Och på hemmaplan är det meningen att norrmännen ska sopa rent!
Publiken i Flisa ska dock inte räkna med någon landskampsstämning. Svensk-Norska är en individuell tävling, och de svenska toppförarna Per Eklund och Kenneth Hansens tal om att hålla ihop mot norrmännen får ingen respons hos de andra i division 1.
Läs mer
Dubbelt Hansen på EM-festen i Höljes
Det blev dubbelt Hansen när den femte deltävlingen i rallycross-EM avgjordes på Höljesbanan i norra Värmland. En publik på 15890 betalande fick se täta fighter och en rejäl kalldusch i finalen. Efter solsken i andra och tredje kvalet öste regnet åter ner och gjorde finalerna mycket svårkörda.
Läs mer
SM Rallycross Finnskoga MK 30 juni
Super Nationell
A-final 1) Kjell Arne Smerud, KNA Eiker, 4.38,28,2) Terje Morstad, NMK Hadeland, 4.41,13, 3) Morten Bermingrud, KNA Eiker, 4.42,45, 4) Lars Jonsson, Finnskoga MK, 4.43,26, 5) Mindor Lien, NAF Kristiansund, 4.45,25, 6) Jens Lundkvist , Älvsbyns MS, 5.09,13
B-final 1) Lars Jonsson Finnskoga MK, 4.51,99, 2) Patrik Karlsson, Films MK, 5.01,77, 3) Jörgen Larsson, Vansbro MK, 5.03,34, 4) Tony Croon, Bollnäs MK, 5.21,22, 5) Eivind Nevland, NMK Egersund, 5.29,91, 6) Urban Bergström , Finnskoga MK, Brutit
Junior SM
Final 1) Andreas Magnusson, Anderstorp RC, 5.12,05, 2) Mikael Lundmark , Haninge MK, 5.13,30, 3) Peter Hedström, MK Ratten, 5.23,08,4) Martin Andersson, SMK Hörby, 5.23,53, 5) Kim Andersson, Vetlanda RRC, 5.29,05, 6) Patrik Rixman, Fägre MK, 5.29,99, 7) Mattias Andersson, Tomelilla MK, 5.32,54, 8) Linus Emilsson, Falköpings MK, Brutit
9) Björn Folke, MK Team Westom, 10) Michael Andersson, MK Team Westom
Snabb och respektlös
- men "Stecka" ska inte få något gratis av konkurrenterna
Han har redan satt sig i respekt hos sina konkurrenter, mannen som egentligen skulle bli EM-tävlingarnas så kallade "dark horse".
Nu har ju Stig-Olov "Stecka" Walfridson redan hunnit köra två deltävlingar i Lasse Sällströms gula Ford Focus, så någon överraskning att han finns på plats i Höljes på pressvisning är det inte.
Däremot har han kanske överraskat många genom att köra snabbt redan från start i rallycrossens division 1.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad
Haninge MK Super EVO-Lution Cup och Junior SM i Rallycross, 16-17 juni
Klass 1 Super Nationell
A-final 1) Mikael Stark, Team Västerviks RRC, VolvoS40 EVO, 3.17.07, 2) Jörgen Larsson Vansbro MK Volvo 244, 3.17.81, 3) Ingmar Bjöörn, Vännäs MK, Volvo S40, 3.18.14, 4) Anders Avelin MSK Hammaren Volvo 244, 3.21.12, 5) Jonas Andersson Orust MS Volvo S40 EVO, 3.21.75, 6) Jan-Christer Nilsson MK Team Westom Volvo S40, 3.25.02,
B-final, 1) Jörgen Larsson Vansbro MK Volvo 244, 3.21.99, 2) Benny Isberg Skene MS Volvo S40, 3.23.74, 3) Jon-Erik Grenholm Bolidens MK Volvo S40, 3.26.72, 4) Håkan Holmkvist Gestrike Racing Team Volvo 240, brutit, 5) Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40, teknisk, 6) Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S40, brutit
C-final, 1) Urban Bergström Finnskoga MK Volvo S40, 3.21.88, 2) Per Berglund Finnskoga MK Volvo S40, 3.22.45, 3) Krister Pallin Finnskoga MK Volvo 240, 3.24.37, 4) Johan Stenvall Skellefteå MS Volvo PV, 3.27.10, 5) Jens Lundkvist Älvsbyns MS BMW 320 i, brutit, 6) K-G Lindkvist Bolidens MK Volvo S40, brutit
Klass 2 Super Nationell -2400 cc
A-final 1) David Forsberg, Piteå MS Volvo PV, 3.25.46, 2) Anders Nilsson Lycksele MK Volvo PV, 3.27.54, 3) Magnus Årestam Ludvika MS Volvo 240, 3.27.54, 4) Niclas Berglund Fjärås MK Volvo 240, 3.28.22, 5) Robban Pettersson SMK Vingåker Opel Ascona B, 3.28.91, 6) Mikael Bystedt Skellefteå MS BMW M3, brutit
B-final 1) Magnus Årestam Ludvika MS Volvo 240, 3.28.12, 2) Kristian Gerdtsson TIF Malmö Motor Opel Corsa, 3.28.46, 3) Jaakko Ollila Kiruna MK Volvo PV, 3.28.94, 4) Lars Sakariasson MK Team Westom VW 1600 TL, brutit, 5) Björn Eriksson Luleå MS VW 1600, brutit, 6) Kristian Snahr MK Team Westom Volvo PV, svart
C-final 1) Lars Sakariasson MK Team Westom VW 1600 TL, 3.28.70, 2) Christian Dunkhols SMK Nyköping Volvo 240, 3.29.34, 3) Niklas Bladh Simrishamns MK Volvo 240, 3.32.10, 4) Rickard Avelin MSK Hammaren Opel Ascona, 3.32.86, 5) Siwert Nordefjäll Fjärås MK Volvo 480, 3.38.60, 6) Stefan Martinsson Orust MK Volvo 240, brutit
Junior SM 1400 cc
A-final 1) Mikael Lundmark Haninge MK, Peugeot 106 XSi, 2) Peter Hedström MK Ratten Citroën AX Sport, 3) Kim Andersson Vetlanda RRC Citroën AX GTI, 4) Martin Andersson SMK Hörby Citroën AX Sport, 5) Mattias Andersson Tomelilla MK Citroën AX, 6) Linus Emilsson Falköpings MK Citroën AX GTI, 7) Patrik Rixman Fägre MK Citroën AX Sport, 8) Björn Folke MK Team Westom Citroën AX Sport
Många värmlänningar i Evo-cupen
Under helgen kördes den andra deltävlingen i Evo-cupen. Många värmlänningar hade hittat dit, och en hel del av dem körde final. I klass 1 supernat. kom Jan-Christer Nilsson på en sjätte plats, i C:finalen togs pallplatserna av 3 finnskoga-förare: Urban Bergström, Per Berglund och Krister Pallin. Bergström startade i B-finalen, men kunde inte fullfölja.
I klass 2 vann Lars Sakariassen C-finalen, och tog sig till B-final, där även Kristian Snahr körde, Lars slutade på en nionde plats totalt och Kristian på en elfte. Även denna tävling sänds på kanal 5 (sent), den 9/7.
Ny TV-sänd rallycrosserie i Sverige (TV 5)
Nu till helgen, 16-17 juni, är det dags för breda sladdar och täta fighter då Haninge MK arrangerar den andra deltävlingen i Super EVO-Lution Cup och JuniorSM i Rallycross på Högstabanan. Totalt startande är ca 120 stycken.
Super EVO-Lution Cup är namnet på en rallycrosserie som hade sin premiär på Ring Knutstorp den 26-27 maj. Serien har tillkommit som ett komplement till internationellt tävlande i syfte att skapa fler tävlingstillfällen för den ökande skaran av Rallycrossförare.
Intresset för serien och det digra prisbordet med totalt 270.000 kr i prispengar, har lockat alla toppförarna i Super Nationella klassen, samt blivit så stort att arrangörerna tvingades införa deltagarbegränsningar för att hinna med en tävling under två dagar.
Det tillåts 60 bilar från det rikstäckande Super Nationell klassen samt 42 bilar i klassen för bilar med motorer på max 2400 cc.
Utöver dessa klasser kommer publiken även att bjudas på Svenskt Juniormästerskap, där man tävlar med bilar på max 1400 cc med förare av en ålder mellan 16 och 20 år.
Ingen succé för "Stecka" i EM
Dålig debut. Stig-Olov "Stecka" Walfridson kom inte till någon final när han gjorde comeback i rallycross-EM i österrikiska Melk. Istället kunde Kenneth Hansen vinna sin tredje raka tävling före Per Eklund.
Trea i tidskvalet. Sedan fick Stig-Olov "Stecka" Walfridson problem.
- Jag fick bryta både i det första och andra kvalet. Därför gick jag inte till någon final ens, berättar "Stecka" som gjorde comeback i rallycross-EM.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad
EM med Ford - när Walfridson gör comeback i rallycross
Stig-Olov Walfridson gör comeback i rallycross. Den här gången satsar han på kungaklassen, division 1. 38-åringen från Torsby i Värmland ska köra skadade Lasse Sällströms Ford Focus WRC i sex av årets resterande EM-deltävlingar. Stig-Olov, eller "Stecka" som han kallas, testade bilen för första gången på Westom-banan i Arvika i går.
- Det drar iväg bra, konstaterade han och medgav att han aldrig någonsin rattat en häftigare bil i tävlingssammanhang.
Till helgen kör Stig-Olov EM-deltävlingen i Österrike. Därefter väntar Tjeckien innan han kommer hem för att visa upp sig. I månadsskiftet juni-juli avgörs nämligen den svenska EM-deltävlingen i nordvärmländska Höljes.
- Min ambition är att jag ska få till körning och starter i de två första tävlingarna. I Höljes ska jag utmana herrar som Hansen, Eklund, Schanche och Opland på allvar, säger han.
"Stecka" är mest känd som framgångsrik rallyförare med flera SM-guld och klassegrar i Svenska Rallyt på meritlistan. Årets SM-satsning med Mitsubishi påverkas inte av hans inhopp i rallycross-EM. "Stecka" ska fullfölja mästerskapet och står därför över EM-deltävlingarna i Norge och Polen.
Rallyframgångarna till trots råder det ingen tvekan om att Walfridson kan köra rallycross också. Det bevisade han inte minst säsongerna 1995-1998. Då erövrade "Stecka" - bakom ratten på en Mitsubishi Lancer - ett silver och tre guld i SM-klassen division 2.
Kampen om SM-medaljerna sköter Jörgen Edholm åt rygg- och nackskadade Lasse Sällström. I EM är det Walfridson som ska försvara jämtlänningens ära som bilbyggare. Vilka resultatmässiga mål värmlänningen kommer att nå återstår att se. En sak är i alla fall säker: Det kommer att gå fort, och det kommer att gå brett.
Privatchauffören som jagar en större plånbok
Motorbuller. Rallycrossen har sin charm och det kan gälla liten som stor, såväl Per-Anders Johansson, 32, som unge Nils Andersson. Än så länge när han bara ner till motorhuven, Perra kör pedalerna i bott för att vad det lider kunna mäta sig med värstingbilarna i division I. Och skylta för sig på alla sätt försöker Westomföraren göra.
Bara det bästa är gott nog för Per-Anders Johansson. Och nu ska det inte dröja så länge förrän han varvar upp i division I.
- En säsong till, kanske två, påstår Westomföraren från Molkom.
Han blev pappa i vintras och somliga påstår att det är en mognad även för en tvåfaldig backmästare som hellre kör rallycross.
Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad
Rallycrossfest i Arvika
Efter den succéartade premiären i Strängnäs rullar svensk-Norska Mästerskapet vidare till västra Värmland. På lördag står Westombanan strax utanför Arvika som värd för säsongens andra deltävling. Alla rallycrossvänner som tar sig till Arvika kan räkna med en sällan skådad fartfest. Det är nämligen deltagarrekord i den tuffaste klassen, division 1. Minst 21 bilar kommer till start, ett kraftigt rekord. Svensk-Norska serien har uppenbarligen en grym dragningskraft!
Läs mer
Fler värmländska rallycrossresultat från Knutstorp
Det var inte bara junior SM i rallycross under helgen, utan även första deltävlingen i Super-Evo cupen gick av stapeln. Där kom några värmländska framgångar T ex var Kristian Snahr, MK Team Westom 2:a i A-finalen i Klass 2 supernationell, Snahr vann även B-finalen där Ingemar Högberg, Munkfors MC gick i mål på en fjärde plats. I B-finalen för Klass 1, supernationell, kom Urban Bergström, Finnskoga MK på en fjärde plats. Övriga värmlänningar kämpade väl, men fick åka hem utan pokaler. Sammandrag från tävlingen sänds på TV5, den 4 juni.
Final för Värmlands JSM-förare i rallycross
Alla tre värmländska förare tog sig till A-final i JSM på Ring Knutstorp. Peter Hedström, MK Ratten var bäst med en fjärde plats, samt Westomförarna Michael Andersson som blev sjua och Björn Folke på åttonde. Vann gjorde Andreas Magnusson från Anderstorp
Tre värmlänningar i rallycrossens JSM
I helgen så körs det Junior-SM i rallycross på Ring Knutstorp. Det finns tre värmlandsförare på startlinjen, en av favoriterna är Peter Hedström MK Ratten samt Westom-förarna Björn Folke och Michael Andersson. Andersson kör sin första JSM-tävling.
Eklund tvåa i Strängnäs trots "gubbstopp"
Norrmannen Eivind Opland, i en Mitisubishi vann på lördagen årets första SM-deltävling i rallycross. Opland ledde A-finalen på Strängnäs Motorstadion från start till mål. Tvåa i det tuffa finalheatet var regerande svenske mästaren Per Eklund i en Saab.
Den 54-årige vämlänningen svarade för en imponerad insats i A-finalen efter att ha kört upp sig från en femte startposition med sin blågula Saab Viggen. Redan på efter det första varvet låg han trea.
Läs mer
Succé för Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross.
Opland, Hansen och Stark dominerade finalerna i Strängnäs!
Sverige dominerade stort på Strängnäs Motorstadion där premiären av Svensk-Norska Mästerskapet i rallycross avgjordes. Åtta av nio medaljer gick till blågult. Men Eivind Opland var ett lysande undantag. Hans seger i division 1 var en bedrift i ett mycket tufft startfält!
- Jag har kört i Strängnäs fyra gånger och vunnit samtliga tävlingar. Den här banan passar mig perfekt, log den belåtne segerherren.
Opland har gått från klarhet till klarhet under de få år han kört i värstingklassen. Ifjol var han fyra i både EM och SM. I år finns definitivt chansen att ta steget upp på den sammanlagda prispallen. Eivind är bättre än nåpgonsin!
Läs mer
Super Evo-Lution Cup ny rallycrosserie i Sverige
Super Evo-Lution Cup är namnet på en rallycrosserie som har sin premiär på Ring Knutstorp den 26-27 maj. Serien har tillkommit som ett komplement till internationellt tävlande och SM serien i syfte att skapa tävlingstillfällen för den ökande utövarskaran samt för de som inte har resurser att satsa på mästerskapsserierna.
Intresset för serien och det digra prisbordet med totalt 270.000 kr i prispengar samt en hel del andra fina priser, har lockat alla toppförarna i Super Nationell klasserna samt blivit så så stort att seriemakarna tvingades införa deltagarbegränsningar för att hinna med en tävling under två dagar. Det tillåts 60 bilar från det rikstäckande Super Nationell reglementet samt 42 bilar i klassen för bilar med motorer på max 2400 cc. Utöver dessa klasser kommer publiken även att bjudas på Svenskt Juniormästerskap där man tävlar med bilar på max 1400 cc.
Serien omfattar 4 tävlingstillfällen med start på Ring Knutstorp 26-27 maj och med Hyllinge MS som arrangör, Haninge MK den 16-17 juni, Älvsbyns MS den 28-29 juli samt med en finaltävling som arrangeras av Strängnäs AMS den 25-26 aug.
Vid respektive tävlingshelg körs det två kvalificeringsomgångar under lördagseftermiddagen samt resterande två kval under söndagen innan finalomgångar startar på söndagseftermiddagen. Dessutom kommer de olika arrangörerna att bjuda publiken på en hel del underhållning och uppvisningar.
Preliminärt tidsprogram för samtliga tävlingshelger:
Lördag:
11.00-12.30 Träning
13.30 Kvalomgång 1
15.30 Kvalomgång 2
Söndag:
10.00 Kvalomgång 3
11.45 Kvalomgång 4
14.00 Finaler
Svensk-Norska mästerskapet lyfter SM i rallycross!
Martin Schanche till premiären i Strängnäs!
Massor av nyheter i årets tuffaste mästerskap!
Alla rallycrossvänner har stor anledning att jubla inför årets säsong. Ett gränsöverskridande samarbete mellan Bilsportförbunden i Sverige och Norge har skapat en mästerskapsserie som kommer att bjuda på Europas tuffaste och jämnaste rallycross.
- Förra året var det svårt att vinna. Nu blir det ännu värre eftersom det är fler förare som är riktigt bra, konstaterar regerande svenske mästaren Per Eklund.
- Jag ska tävla i tre mästerskap i sommar. Men den tuffaste åkningen blir helt klart i Svensk-Norska serien, säger Kenneth Hansen, regerande europamästare.
Läs mer
Per Eklund satsar på nya titlar i rallycross
- Det vore bra om det vore 30 timmar på dygnet för att man ska hinna med allt, menar rallycrossföraren Per Eklund samtidigt som han ger beskedet att det inte blir någon duell mellan honom och regerande europamästaren, Kenneth Hansen, i den svenska deltävlingen i rallycross EM i Höljes 1 juli.
Men Eklund ligger inte på latsidan denna sommarweekend. Istället väljer den snart 55-årige rallyvirtousen från Arvika att försvara sin fjolårsseger i en av världens tuffaste biltävlingar, backloppet i amerikanska Pikes Peak.
- Det är ett lätt val när det gäller att välja mellan "Petter i boa" och det inofficiella VM-loppet i backe, menar Eklund. Valet stannar vid Pikes Peak. En mer än två mil lång vansinnesfärd längs sidorna på denna mytomspunna bergstopp i Colorado. Start på svensk "fjällhöjd" och målgång mer än 2.000 meter högre upp på "alptoppshöjd". 156 kurvor, varav samtliga med i det närmaste ett lodrät stup på ena sidan.
Läs mer
Premiär i Strängnäs för SM-Nordic rallycross
Nu återstår inte många dagar till årets rallycrossfest på Strängnäs Motorstadion 11-12 maj. Det är första deltävlingen i årets SM-serie och meningen är att de allra bästa rallycrossåkarna från Sverige och Norge skall stå på startlinjen.
Som vanligt är både bana och funktionärsstab väl förberedda inför tävlingen. Banan är i bästa skick och det har skett en liten justering av startkurvan, vilket har fått till följd att startspåren flyttats åt höger. Detta har varit ett önskemål från förarna.
Läs mer
Strängnäs AMS Parallellrace rallycross 21 april
Super Nationell
1 Jörgen Larsson Vansbro MK Volvo 240 2 Anders Avelin MSK Hammaren Volvo 244 3 Christer Johansson Strängnäs AMS Volvo S40 4 Mikael Stark Team Västerviks RRC Volvo S40 EVO 5 Patrik Karlsson Films MK Volvo S40 6 Benny Isberg Skene MS Volvo S40
Super Nationell tom 2400 cc
1 Brian Falk Grangärde MK Saab 900 2 Mikael Johansson Kolsva MS Volvo PV 3 Håkan Persson SMK Arboga Volvo 240 4 Ronny Kingels MSK Hammaren Opel Manta 5 Bengt Laitinen Orust MS Volvo 244 6 Roine Carlsson SMK Arboga Saab 99
Kompletta resultat Strängnäs AMS
Tävlingar Junior SM 2001
EVO-Cup Hyllinge MS 26-27/5
EVO-Cup Haninge MK 16-17/6
Finnskoga MK SM / EM 30/6 Sup. N. och juniorer
Kalix MK SM 4/8 Sup. N. och juniorer
EVO-Cup Strängnäs AMS 25-26/8
Teknis Backe 8-9/9
Götene MK (final) SM 15/9 Div 1, Div, 2, Sup. N och juniorer
Ola Stenvall lägger in en högre växel?
Det mesta talar för att Skellefteås rallycrossess Ola Stenvall växlar upp i sommar - från den supernationella klassen till div I.
- Vi väntar på ett sista klartecken från en av de stora sponsorerna. Sedan kan vi sjösätta projektet, säger Bengt Astergren, som tillsammans med Christian Linder i Skellefteå Promotion AB är teamägare.
Teamet är på väg att köpa in en WRC-bil (World Rally Car) av märket Hyundai.
Läs hela artikeln i Norra Västerbotten
Mats Öhman ger järnet igen
Egentligen borde det inte vara möjligt. Men när den blåa Volvon bromsar in för kurvan och sedan gasar sig ut så att snön sprutar är det likafullt sant. Mats Öhman är tillbaka. Och han tänker bli bäst.
Mats Öhman invalidiseradesw vid en våldsam skoterolycka i Ryssland. På onsdag gör han comeback - i ralklycross.
När NSD besöker Mats Öhman tidigt på förmiddagen är han irriterad. Ända sedan vi ringde och berättade att vi ville göra det här reportaget har han sett fram emot att få visa att det omöjliga faktiskt har har blivit möjligt.
Läs hela artikeln i Norrländska Social Demokraten
Finnskoga MK årets EM-arrangör i rallycross
För andra året i rad har Finnskoga MK utsetts till bästa EM-arrangör i rallycross. I hård kamp med de tjeckiska arrangörerna tog nu den nordvärmländska klubben den tredje inteckningen i pokalen. Utöver 1999 och 2000 var de också bäst 1997.
Även nästa år står Finnskoga MK som svensk arrangör i EM på Höljesbanan. Tävlingen körs då 30 juni-1 juli.
Observatörer från ERA och FIA betygsatte banorna. Höljesbanan fick sin högsta poäng för säkerheten och uppnådde 79 procent av 100 möjliga. De tjeckiska arrangörerna som på förhand var en av favoriterna uppnådde 75 procent.
EM-serien 2001 där också 1400-klassen får EM-status har följande tävlingsdagar
19-20 maj Frankrike
26-27 maj Portugal
9-10 juni Österrike
16-17 juni Tjeckien
30 juni-1 juli Sverige
11-12 augusti Belgien
18-19 augusti Holland
1-2 september Norge
22-23 september Polen
29-30 september Tyskland
Rallycross SM får konkurrens av ny Rallycross Cup
SUPER EVO-LUTION CUP i Supernationell klass 1 klass 2 och Juniorer
Knutstorp 26-27maj
Haninge 16-17 juni
Älvsbyn 25-26 juli
Strängnäs 25-26 augusti
Utöver prispengar i deltävlingarna går 50 000:- till slutsegrarna i klass 1 och 2.
En ny EVO motor lottas ut bland de förare som kört samtliga 4 tävlingar.
Mer om detta finns på www.rallycross.nu
www.motorsportivarmland.nu