Tillbaka till startsidan



2022
2022
       





22-06-27 Missa inte Rally och Crosskart live i SVT
I veckan startar SM-veckan sommar i Linköping. Bilsporten har två sportgrenar representerade. Rally och Crosskart. Båda avgörs under onsdagen den 29 juni på Linköpings Motorstadion.

För den som inte kan komma och uppleva bilsporten på plats sänds hela tävlingen live på SVT:s plattformar med start 10:00.

All information om SVT:s sändningar i SM-veckan finns på: https://www.svt.se/sport/sm-veckan/guide-sm-veckan
22-06-20 MK Ratten tar över anrika trampbilsrallyt i Torsby
Trampbilsrallyt har en gammal anrik tradition i Torsby under midsommarfirandet. Redan 1963 kördes det första rallyt och efter två års coviduppehåll är arrangemanget nu tillbaka.

MK Ratten tar över ansvaret för tävlingen av Torsby Rotaryklubb som drivit trampbilsrallyt sedan mitten av nittiotalet.
– Vår ambition är att fortsätta hålla kvar vid tidigare traditioner. Vi tackar Torsby Rotary för förtroendet att ta över denna traditionsenliga tävling, säger MK Rattens Mikaela Renhult.

Trampbilsrallyt är en tävling för 6-åringar med totalt 36 startande uppdelat på sex heat. Vinnaren i varje heat kör final.

Årets tävling går av stapeln på midsommarafton 24 juni kl 17:00 vid gamla torget i Torsby centrum och är för alla barn födda 2016 (6 år).

Anmälan görs av förälder/målsman vid MK Rattens tält i samband med midsommarfirandet i Herrgårdsparken. Anmälan är öppen 12.00-15.00 – Först till kvarn gäller.

Välkommen till ett fartfyllt och roligt midsommarfirande i Torsby!

Mer info om trampbilsrallyt och dess historia hittar du på http://trampbilsrallyt.se/
22-06-13 Elias Svensson vann Xtreme i Likenäs
Förra året var det 50 år sedan Likenäs MK bildades. I helgen arrangerade klubben sin första SM-deltävling i Crosskart, med exakt 100 startande. Segern i huvudklassen Xtreme tog Elias Svensson, Östmark, hand om.

Klass 1. Arrangören hade förstås Hampus Hagström på plats med sin 85-kubikare. Hampus vann SM-premiären i Arboga och tog sig genom de tre kvalheaten hemma på Femtåbanan utan att tappa ett enda poäng.
Samma poängskörd, maximala 30, hade Köpings Alfred Eriksson. När starten gick hamnade Hampus i trafik medan Alfred rundade de framför på utsidan och skapade sig en lucka. Den var för stor för att ta in när Hampus väl kom loss.
- Det började regna precis innan A-finalen, så det var lite chansartat, men det gick ju bra, säger Alfreds pappa Marcus Eriksson.
De två talangerna Hampus och Alfred delar nu cupledningen i Klass 1. Trea i Likenäs var Ebbe Strömberg, före Oscar Fransson och Eddie Jonsson Persson.

Klass 2 JSM. Norskt besök i Likenäs och segern gick till Timian Johan T. Hansen, tvåtakt, medan Jonas Sørlie var trea, även han i en tvåtakt. In mellan dessa "smög" sig Maximus Joge i en fyrtakt.
- Idag var det en fantastisk dag, konstaterar han på Facebook.
Med två fjärdeplatser och en heatseger tog han sig till A-final som femma. Där gjorde han en bra start och låg tvåa under samtliga sex varv. Planen var att ta alternativet på näst sista, men då kom han lite för fort och fick göra det på sista istället. Ut som fortsatt tvåa.
- Äntligen en pallplats!
Fyra Eivind Walfridsson Dahl, som därmed behåller ledningen totalt, och femma Patrick Ruud.

SM 650cc. Hemma i Arboga var nyblivne landslagsföraren Noel Eliasson tvåa, efter Fredrik Eriksson. Nu i Likenäs knep Noel segern och toppar därmed SM-tabellen då Fredrik "bara" blev fyra. Mellan sig hade de Johan Fransson och Erik Andersson.
- Jättebra helg! Vinster rakt igenom, nöjd förstås.
Startplattan var blöt och banan upptorkande, så många hade inställningsbekymmer. Noel kom ut som trea, efter Johan Fransson och Markus Andersson. Redan på tredje varvet tog han alternativspåret.
- Då hade jag flyt, för jag fick fri luft och kunde jaga ikapp dem framför. Banan i Likenäs upplever jag som lite trång, så jag trodde inte på seger. Desto roligare när det lyckades, säger Noel.
Johan Fransson knep som sagt andraplatsen, medan Markus fick svartflagg för en incident mot slutet.

SM Xtreme. Den förare som gick obesegrad genom helgen var Elias Svensson. Förra året startade han endast i finalen, och då utan att ta poäng. Årets premiär avstod han till förmån för RallyX (seger där), så tredje gången gillt i SM.
Men snabbast iväg från den upptorkade startplattan var Elias Nilsson, i sin andra tävling i klassen. Ett tag ledde sedan Algot Hammarqvist, men när han tog alternativet gick Elias Svensson upp i spets.
- Kände att jag bättre fart än de framför, och så hade jag lite tur när Elias Nilsson gick in i alternativet. Då fick jag fritt att jaga Algot Hammarqvist, säger Elias Svensson.
Kvar i SM-toppen är dock Sebastian Enholm. Han inledde helgen med att köra med ena bakhjulet över den vita banmarkeringen på startplattan och fick svartflagg. En bestraffning som ett antal förare ådrog sig.
Nu blev "Sebbe" ändå trea efter att genast ha tagit alternativspåret i A-finalen och sedan jagat framförvarande.
- Jag är nöjd med helgen som helhet för jag leder fortfarande SM och det är det viktigaste, säger Sebastian.
Fyra Linus Andersen och femma Rasmus Brunnkvist, också han i sin andra tävling efter klassbytet. Hemmahoppet Elias Nilsson slutade åtta efter hårda uppvaktningar.

JRM Xtreme Junior. En Munkforsförare knep segern, Rasmus Persson. Det efter två heatsegrar i kvalet. Startplattan var hal när det var dags för final, men Rasmus gled av asfalten bäst av alla och kunde sedan utöka sin ledning till ointaglig längd sex varv senare. Tvåa Loke Pettersson och premiärvinnaren Emil Naessén trea.
Det gör att Emil behåller mästerskapsledningen, då Rasmus inte fanns på plats i Arboga.

50+. I klassen där "gubbarna" är över 50 år är det på pappret stentufft. Ändå tog Anders Martinsson i helgen sin andra raka seger.
- Kul ser du! Jag låg tvåa efter ett par varv, men så kom en liten lucka, säger Martinsson.
Det var klubbkompisen i Arvika, Patrik Eriksson, som gjorde ett litet misstag och en vaken Martinsson var inte sen att utnyttja det. Efter två heatsegrar och en tredjeplats i ett kval stod han på ruta tre. Johan Eklund kvalade bäst med idel heatvinster och hade pole, men han slutade trea. Tvåa blev Eriksson.
Martinsson toppar cupligan med maximala poäng inför fortsättningen i Östmark.
Ende deltagaren i Klass 3 - William Sätereie - fick köra kvalen med veteranerna trots att han knappt är hälften så gammal. Sin egen final vann han så klart.
22-05-25 Glitter och glamour. Däckrök och betongsuggor. Livets blandning är vad den är när min tjänst tar mig till alla möjliga miljöer.
SM i drifting körde sin andra deltävling nästan granngårds till mig när de för någon helg sedan byggde upp sin bana på parkeringen vid Färjestads hockeyarena. Kul att det som vi inom bilsporten ofta pratar om, att ta sporten närmare folket, görs med sporten. Drifting är verkligen en publiksport. Kul att vara på plats och se denna växande sportgren live.

Färre motorer och tävlingsnerver var det när vi i Svensk Bilsport äntligen kunde samlas för en Bilsportgala igen. En kväll i Norrköping där 2021 års medaljörer kunde firas.
Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på att jag från scenen fick tacka av en helt ovetande Jörgen som nu lämnar sin tjänst på Svensk Bilsport för Mantorp Park. Och att jag fick dela ut Bilsportens Hederspris till en lika oförberedd Kurre som nu passerat 20 år på Svensk Bilsports kansli. Jag vet att många av er som läser detta haft kontakt med dessa herrar. Att få stå där och belysa båda dessa och vad de gjort och fortsatt gör för sporten var verkligen något av det roligaste, bästa och finaste jag gjort på länge.

Samtidigt som säsongen är i gång och en del mästerskap kommit en bit in i sina serier rullar den vardagliga verksamheten på. Förutom det vi gör varje dag på kontoret så har vi också ett flertal projekt som pågår. Vissa i uppstart. Andra går mot avslut.

– Licensutredningen är ett projekt som Tomasz på licensavdelningen driver i en projektgrupp med personer från distrikt, utskott och föreningar. Målet med den utredningen är att se över de licenser vi har idag inom förbundet, se om det behöver justeras i licensstrukturen, om det finns förenklingar att göra. Och vad och vem som påverkas om förändringar görs. Tomasz och projektgruppen kommer snart redovisa resultatet av det arbetet.

– Pågår gör även arbetet med utbildningsplattformen där Ellinor Aspenqvist som kliver in som assisterande förbundskapten även kommer har en del av sin tjänst i arbetet med den nya utbildningsplattformen. Vi börjar komma i den fasen där material ska laddas in och nu behöver vi allas hjälp med att bistå med utbildningsmaterial.

– Många av er som läser detta har sett att Riksidrottsförbundet stänger ner sin hemsidesplattform den 31 december. En plattform som många av specialidrottsförbunden använder sig av, samt många av idrottsrörelsens föreningar som även de nyttjar denna tjänst som Riksidrottsförbundet under åren ställt till förfogande för idrotten i Sverige. Nu stängs den ner och samtliga användare behöver hitta sina egna lösningar. Riksidrottsförbundet har varit behjälpliga med att scanna marknaden på plattformar och kommit med rekommendationer. Svensk Bilsport och många andra förbund har valt att gå på en plattform som heter Sitevision, så även Riksidrottsförbundet själva. Arbetet med att ta fram den nya sidan för Svensk Bilsport pågår. Från den kommer sen samtliga distrikt att tilldelas en hemsida, precis som idag. Samtliga föreningar inom Svensk Bilsport kommer även att få chansen att vara en del av den nya plattformen. Även det så som det fungerat tidigare genom Episerverplattformen.

– Inom samma område kan man nästa säga så pågår arbetet med att ta fram den nya Folkraceappen. En app som kommer förenkla för arrangörer av folkrace i det administrativa runt en tävling och även hanteringen av anbud. Tyvärr är projektet lite försenat på grund av att en stor del av teknikutvecklingen tidigare hämtades från Ryssland. Där har förbundets IT-partner nu fått hitta ny kompetens på annat håll precis som många andra och det har gjort att projektet halkat efter lite i tidschemat.

– Under föregående år togs en kommunikationsstrategi fram. Kommunikation är en viktig fråga och något som görs dagligen. Ibland externt och synligt. Ibland mer riktad och målgruppanpassad och inte externt synlig till alla. Den nya hemsida för landslaget som nu är presenterad är resultatet av en synlig kommunikation för att lyfta bilsportens landslag mer.

– På hållbarhetsfronten har projektet Biologiskt mångfald som delvis är finansierat av pengar från internationella bilsportförbundet, FIA, just startat. De första artinventeringarna är genomförda. I projektet kommer tre bilsportanläggningar att inventeras tre gånger för att sen kunna analyseras och få ett resultat. I tidigare nyheter om detta har det lyfts fram att när SVEMO genomfört likartade projekt har resultatet varit väldigt bra. Där har det visat sig att en motorsportsanläggning som är i bruk har ett stort värde för artrikedomen och dess fortlevnad. Ett viktigt projekt som kan komma att bli väldigt bra information att ha med i framtida dialoger med beslutsfattare.

Dessvärre drabbades vi i bilsporten av ett dödsfall i början av maj. Det var under en folkracetävling som en funktionär omkom. Det är så fruktansvärt när något sådant här händer. Och jag kan inte sätta mig in i de närmast situation. Men jag vet att den arrangerande föreningen hanterade denna tragiska situation på ett föredömligt sätt, framför allt med det stöd de gav varandra.

Internationella bilsportförbundet FIA har beslutat att utövare från Ryssland och Belarus kan delta på internationella tävlingar under neutral flagg. Vi i Sverige tillsammans med Storbritannien och ett antal andra västeuropeiska länder har sedan start, efter Rysslands invasion på Ukraina, varit tydliga med var vi står i frågan. Vi har ifrågasatt varför det inte kan finnas en tydlighet att utesluta förare från Ryssland och Belarus på tävlingarna för att få full kraft i sanktionerna mot dessa länder. Beslutet är att utövare från Ryssland och Belarus kan delta i internationella tävlingar om de fyller i, ett av FIA framtaget avtal, där de avsäger sig allt stöd till länderna och att de tävlar som förare utan tillhörighet till något land och under neutral flagg. Det är beslutet som FIA tagit och som medlemsländerna ska arbeta utifrån och gäller i hela världen.

Maj nu. Men ändå bara nio månader kvar till nästa VM-rally i Umeå. Nyligen var jag i Portugal för jubileet av rally-VM som fyller 50 år i år. En trivsam tillställning med gott om legendarer och klassiska rallybilar på plats. Som ensamägare av Rally Sweden, som förbundet nu är, är en bra och utvecklande dialog med promotorn och FIA mycket viktig och jag känner att vi har det. Efter några tuffa snöfattiga år är alla mycket nöjda med det som Rally Sweden och Umeå kunde erbjuda redan vid det första besöket på den nya VM-platsen.
Därtill så etablerar vi även som helägare en djupare dialog med Umeå och beslutsfattarna där. Ordförande Roger och jag har redan haft några bra möten med organisationen i Umeå och nästa vecka reser vi upp för nya möten. Samtalen är bra och Umeå är verkligen engagerade i arbetet att fortsätta utvecklingen av Rally Sweden i Umeå.

Innan VM i rally har vi dock många härliga tävlingar att se fram mot. Visste ni att vi under ett år arrangeras ca 1000 nationella tävlingar tillsammans, det är otroligt imponerande!! Närmast på den internationella kartan har vi Karting EM i juni, därefter Rallycrossen i Höljes i juli, Dragracing EM i augusti.

Ni kanske sett nyheten! Förra året hade vi en väldigt lyckad konferens tillsammans som samlade närmare 250 personer från bilsporten då vi skapade en mötesplats där vi kunde samlas tillsammans för att ses, samtala och utvecklas. Konferensen fick väldigt positivt gensvar och just värdet att mötas och då över distrikt och sportgrenar var väldigt påtagligt, kommer därför den här formen av träff tillbaka även i år. Datum att planera in för konferensen är helgen 26-27 november. Det är ännu inte klart var konferensen kommer vara, det kommer meddelas inom kort.

Nu ser jag fram mot att få komma ut på några tävlingar till sommaren, jag har Kils MK som granne när jag är i sommarstugan och först ut blir nog Arvika den 10/11 juni.

Vi ses!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare
22-05-11 Mikaela Åhlin-Kottulinsky första kvinnliga förare att tilldelas Motorprinsens medalj
Onsdagen den 11 maj delade H.K.H Prins Carl Philip ut Motorprinsens medalj till Mikaela Åhlin-Kottulinsky på kungliga slottet.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky tilldelas Motorprinsens medalj för 2021 med följande motivering:
”År 2018 vann Mikaela ett STCC-lopp som första kvinna i STCC:s historia. 2021 placerar hon sig som total tvåa i Sveriges tuffaste racingklass. Trots motgångar och incidenter på banan har Mikaela på samma villkor tävlat sig upp till toppen mot Sveriges absoluta elit. Med årets resultat har Mikaela bevisat att hon hör hemma i elitens absoluta topp”.

”En obeskrivlig ära att bli uppmärksammad för mitt fantastiska år 2021 med den historiska silvermedaljen för min andra plats totalt i STCC. Det har varit ett magiskt år på många sätt, både rent körmässigt samt att få vara en del i att påverka och göra skillnad gällande vårt klimat i samband med Extreme E tävlingarna. Nu är siktet inställt på 2022, och målet för mig, Johan Kristoffersson och Rosberg X Racing är glasklart: Att behålla mästerskapstiteln i Extreme E” berättar Mikaela.

”Att få vara med och ge Mikaela Motorprinsens medalj känns fantastiskt bra. Det råder inget tvivel om att motorsport är en mansdominerad sport, även om det till min stora glädje blir fler och fler tjejer/damer som söker sig till sporten. Medaljen instiftades 1976 och Mikaela är den andra kvinnan som tar emot medaljen, men den första kvinnan som erhållit medaljen som förare. Detta delar hon med Björn Waldegård, Stig Blomqvist, Ronnie Peterson, Thed Björk med fler. Mikaela är en stor förebild för många unga inom motorsport, därför är det extra kul att få tilldela Mikaela denna medalj.” säger David von Schinkel KAK

Under dagen delades även Motorprinsens medalj ut till just teamkollegan Johan Kristoffersson för sitt Rallycross VM-guld 2017, likaså till Timmy Hansen för hans Rallycross VM-guld 2019 samt till Thed Björk för sina 3 STCC titlar från 2013-2015.

Motorprinsens medalj är en utmärkelse inom svensk bilsport, fick sitt namn för att uppmärksamma prins Bertil (motorprinsen) stora betydelse för motorsporten i Sverige.

Medaljen är av åttonde storlek och i guld.

Kartläsaren Tina Thörner är den första kvinnan att tilldelas utmärkelsen 2012.
22-05-11 Se premiären av RallyX med svenska kommentatorer live på svenskbilsporttv.se
Nu i helgen körs premiären av årets RallyX i rallycross på klassiska VM-banan Höljes. Du kan se hela helgens sändningar med svenska kommentatorer på svenskbilsporttv.se eller i appen med samma namn.

Världsmästaren till start
Ett gediget startfält kommer göra upp om segern i premiären. Med finns bland annat regerande världsmästaren Johan Kristoffersson. Han får sällskap av fler förare med VM-erfarenhet, så som Niclas Grönholm och Anton Marklund.

Kommentatorer är de rutinerade speaker-bröderna Christian och Johan Holmudd som lotsar dig genom helgens sändningar.

Du hittar sändningarna här: https://www.svenskbilsporttv.se/livestream/s-rally-x-deltavling-1-2-fran-holjes-wneb74

Appen för svenskbilsporttv.se finns att ladda ner på Appstore och Google Play.
Mer information om RallyX finns på, www.rallyx.se

22-05-07 Bilsportlandslaget växlar upp
Truppen till bilsportlandslaget 2022 är nu uttagen. Världsstjärnor som Marcus Ericsson och Johan Kristoffersson blandas med unga namn på väg upp.
– För mig är det här stort. Att vara med i landslaget har alltid varit en dröm för mig, precis som det är för alla elitidrottare, säger rallycrossföraren Klara Andersson.

Förbundskapten Pier Steffansson har tagit ut sammanlagt 47 förare till landslaget, fördelat på 26 till A-landslaget och 21 till juniorlandslaget. Klara Andersson är en av dem som får chansen igen.
– Det är en milstolpe för mig som atlet. Jag har fått så mycket positivt av att vara med i landslaget. Pier Steffansson är en sån stöttepelare för mig, både som bollplank och som någon som kan öppna dörrar. Jag kan lugnt säga att utan den hjälp med personella resurser, kunskap och utvecklande pusselbitar som landslaget erbjudit mig hade det inte blivit några VM-starter och det karriärsteg som jag nu tagit hade aldrig blivit av, säger Klara Andersson som under hösten 2021 fick sitt internationella genombrott i VM-premiären av RX2e – den nya elbilsklassen i rallycross.

Förbundskaptenen Pier Steffansson berättar:
– Vi har ett nytänkande inom landslaget, och gör det här helt individanpassat. Alla behöver olika saker. Det är viktigt att vi har våra läger och gör saker tillsammans, men sen så är det anpassat efter varje individ, säger han.
– Klara Andersson är ett bra exempel på det. Vi satte upp en plan tillsammans med en tydlig målbild som hon och vi därefter arbetat steg för steg med och det har fallit väldigt bra ut. Det handlar verkligen inte om att bidra med finansiering, det handlar mer om att dra i kontakter, se till att testerna blir bra, och att alla förutsättningar för att kunna prestera blir så bra som möjligt utifrån just den individuella förarens behov.

Bland de övriga namnen i landslaget finns bland annat Felix Rosenqvist och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Oliver Solberg, Viktor Gustavsson samt Patrik Hallberg och Alexander Gustafsson.
– Det är en riktigt bra samling människor vi har i landslaget, och det ska bli spännande att se vilka av dem som tar stora kliv framåt redan under denna säsong, säger Pier Steffansson.

Fakta: Landslagstruppen i sin helhet
Rallycross:
Johan Kristoffersson, MK Team Westom, Anton Marklund, Bolidens MK, Oliver Eriksson, MK Speed, Kevin Eriksson, MK Speed, Philip Gehrman, MK Kopparberg, Timmy Hansen, Götene MK, Kevin Hansen, Götene MK, Klara Andersson, SMK Hörby (junior), Linus Östlund, Finnskoga MK (junior), Isak Sjöqvist, Rasbo MK (junior) samt Casper Jansson, Rasbo MK (junior).

Rally:
Oliver Solberg, MK Ratten, Tom Kristensson, SMK Hörby, Mattias Adielsson, Göteborgs MF, Johan Johansson, KAK, Pontus Tidemand, SMK Eda, Isak Reiersen, Östmarks Motor och Fritidsförening samt Jari Liiten, Sandvikens MK (junior).

Racing:
Marcus Ericsson, KAK, Felix Rosenqvist, KAK, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, KAK, Andreas Bäckman, Luleå MS, Jessica Bäckman, Luleå MS, Thed Björk, Karlskoga MF, Joel Eriksson, Tomelilla MK, Alfred Nilsson, KAK (junior), Rasmus Lindh, KAK (junior), Linus Lundqvist, KAK (junior), Dino Beganovic, KAK (junior), Joel Granfors, KAK (junior), Viktor Andersson, KAK (junior), Mathilda Olsson, KAK (junior) samt William Karlsson, KAK (junior).

Karting:
Jesper Sjöberg, SMK Västerås, Viktor Gustavsson, Kristianstads Kartingklubb, Rasmus Jansson, Rasbo MK, Viktor Öberg, Borås MK, Oscar Pedersen, KAK (junior), Albin Sturesson, Kristianstad Kartingklubb (junior), Norton Andreasson, KAK (junior), Caspian Hagman, Jönköping Kartingklubb (junior) samt Joel Bergström, KAK (junior).

Crosskart:
Oskar Andersson, Vimmerby MS, Patrik Hallberg, Haninge MK, Noel Eliasson, SMK Arboga, Algot Hammarqvist, Åtvidabergs MK (junior) samt Alexander Gustafsson, MK Team Westom (junior) .

www.swedennationalteam.se

22-04-29 Ekonomiskt rekordår
– Annas brev
Ung och förväntansfull. Så är den. Våren. Bara några andetag bort. Snart i fullskalig blom.
Årsmöten och premiärer avklarat.
Känner att vi nu står redo för en ny säsong.

Det är som att idrottens stora event drar fram likt en romersk armé som går i cirklar. Nyligen genomförde vi SM-veckan i Piteå. Där lyckades Piteå MS och Morjärvs MS med funktionärer genomföra tävlingen med bravur efter det att århundradets mildväder dragit in och satt alla originalplaner ur spel. Nu knackar nästa SM-vecka på dörren. Förberedelserna är i full gång i Linköping som vecka 26 är huvudort för sommarveckan 2022. SM-veckan. Ett nationellt OS. Jag kan inte annat än le. Efter fyra inställda SM-veckor är vi i svensk idrott tillbaka på riktigt.

Det kanske inte riktigt var så att vi red in i solnedgången, men vi avslutade i alla fall dagarna med ett Ridborgarmärke när Generalsekreterare inom svensk idrott hade en tvådagarsträff i slutet av mars där Ridsportförbundets Annika Tjärnström denna gång var ansvarig. Föreningsutveckling, elit vs bredd, lednings- och styrelsearbete och det nya moderna förbundet var några av punkterna som vi samtalade om. Det är intressant. För även om det skiljer i utövande mellan exempelvis badminton och bilsport så är det så mycket i allt arbete runt omkring som vi står lika inför.

Men vi talade även en del om idrottens roll i samhället och hur det har förändrats genom åren. Blivit mer utsatt. Folkhemssveriges föreningsliv genomgår en förvandling. Utbudet av aktiviteter som konkurrerar med idrotten växer. Tillgången till platser att där vi kan utöva idrott är på många håll och inom de flesta idrotter eftersatt. Myndigheter kommer med beslut som försvårar och fördyrar för arrangörer, föreningar och utövare.
Idrottsvärlden blir mer kommersialiserad och vi förbund måste skaffa oss redskapen för att kunna anpassa oss in i det nya. Vi i bilsporten har våra problem. Andra förbund har sina och i flera fall har vi inom idrotten i Sverige samma problem. Det här var något som vi Generalsekreterare diskuterade mycket och något som jag ser kommer bli viktiga frågor för oss i bilsporten, men även för Idrottssverige i stort att arbeta hårt med framöver. Vi kan inte förvänta oss att idrotten i ett framtida Sverige kommer ha det lika lättnavigerat som tidigare och det är något som jag har börjat lyfta som ett arbete att prioritera ännu hårdare.

Ett exempel på orosmoln som förändrar våra förutsättningar som dykt upp är att företaget Stora Enso tagit ett principbeslut om att ej upplåta deras vägar till motorsport. Svaret de gett är att de ej ”sponsrar” något som ej är hållbart, vilket tyder på både okunskap och förutfattade meningar och antaganden. Motorsporten gör sin största resa någonsin med fossilfria bränslen, elektrifieringen, CO2 utsläpp och forskningsprojekt för biologisk mångfald som påvisar exakt det motsatta vad Stora Enso säger. Vi får utbilda och informera dem om denna resa i hållbarhet.

Det var den 24 februari som Ryssland påbörjade sin krigsoffensiv mot Ukraina. Sedan dess är över 10 miljoner ukrainare på flykt från sina söndertrasade hem och liv. Samtidigt som kriget fortgår pågår ständigt arbetet med att hjälpa de drabbade. Flera olika hjälporganisationer driver sin verksamhet dygnet runt för att förbättra för de drabbade.
Vid styrelsen senaste möte togs beslutet att avsätta 10 kronor per löst licens under perioden 1 maj till sista juni, till Röda Korset som ett hjälpande stöd för det ukrainska folket.

Hos oss var vi tidigt ute med att fatta beslut om hur vi ska hantera tävlingar och tävlande från Ryssland och Belarus vilket var bra, och många länder har följt därefter. Många frågor kvarstår dock kring internationellt tävlande, där vi har ett internationellt förbund (FIA) som beslutar om reglerna.

I början av april genomförde vi inom bilsporten det årliga förbundsmötet. Under en helg på Radisson Blu vid Arlanda träffades vi när Förbundsmötet beslutade om Svensk Bilsports kommande år. Styrelsen med Roger Engström som ordförande fick fortsatt förtroende. För mig ger det alltid energi att träffa så många av er ”live”. Och att samla bilsporten igen i en ännu större och bredare form tittar vi på nu. Den Bilsportkonferens som vi hade tillsammans i november förra året och som fick väldigt bra respons planeras nu att göras till en mer återkommande träffpunkt.

Året 2021
Under lördagen vid förbundsmöteshelgen presenterade vi verksamheten och resultatet för det gånga året. Vill även i detta brev passa på att lyfta en del av det år vi har bakom oss.

Ett år som präglats av pandemin och där vi fått arbeta hårt för den verksamhet som bedrivits. Tidigt 2021 kunde vi lämna en rättssak bakom oss som tagit mycket tid och pengar i många år. I början av året checkade vi av tre stora partnerskap. Tror inget förbund lyckats med motsvarande under den pandemitid vi varit i. Vi tog E-sporten till nya höjder med utveckling av livesända mästerskap och utökat partnerskap tillsammans med Porsche.

Vi har under det gångna året 2021 arbetat fram en ny digital utbildningsplattform som är på gång att släppas, vår första någonsin. Vi genomförde ett förbundsmöte för första gången digitalt i vår historia.

Vi har flyttat moln, fått servrar som brunnit, byggt app, haft dataintrång – allt hanterat med bravur.

Under året skördade landslaget frukt av det mer individanpassade arbetssätt som landslaget arbetar efter sedan något år. Vi har ett starkt landslag där ambassadörskapet är bättre än någonsin. Vi kommer även under året stärka upp landslaget med en 50-procentig projektanställning för att fortsätta utvecklingen av landslagsverksamheten.

Därtill har vi i Sverige haft fina tävlingsframgångar. Johan Kristoffersson säkrade fjärde VM-titeln och fortsatt är det svenska världsmästare i rallycross sedan 2016. Mikaela Åhlin Kottulinsky tog klivet in i Extreme E tillsammans med Kevin Hansen. Klara Andersson fick efter SM-guldet i 2150-klassen sitt internationella genombrott när hon debuterade i RX2-E på belgiska Spa under hösten. Oliver Solberg körde till sig ett WRC-kontrakt och Noah Milell plockade hem ett VM-guld i karting på hemmaplan, för att nämna några internationella framgångar under 2021

Själv är jag framför allt stolt över fyra saker vi gjort tillsammans under året.

– Återstarten av sporten.
Hur vi tillsammans har arbetat med distrikt, arrangörer, promotorer, förstående och oförstående medlemmar, Riksidrottsförbundet, FIA, mallar och processer. Själv känner jag att vi har återstartat riktigt bra.

– Organisationen
Hur vi utvecklat den. Vi har matat på trots pandemi och nu är vi i mål med den nya organisationen. En organisation som ska vara verksamhetsstyrd och med rätt kompetens. Det är till oss man vänder sig med sina funderingar eller när man behöver hjälp.

– Svenska Rallyt AB
Jag är stolt över hur vi hanterade den resan. Svensk Bilsport är nu ensam ägare om aktierna i bolaget som driver Rally Sweden och det skapar nya möjligheter för oss som förbund.

– Sist men inte minst. Ekonomin.
Under förra året arbetade vi hårt med Riksidrottsförbundet och kompensationsstöd samt återstartsstöd, därtill nya kommersiella intäkter och kostnadsbesparingar. Det gör att vi för 2021 landade på det bästa ekonomiska resultatet någonsin för förbundet med över 5 miljoner plus. Lägg därtill till att vi gjorde ett resultat på 4,5 miljoner plus för 2020, så har vi nu stärkt vår kassa med 9,5 miljon under två års tid. Hårt jobb, men det känns som en väldigt bra summering av 2021.

Den nämnda nya organisationen sätter sig mer och mer och jag är verkligen glad över att se hur väl våra nya sportgrenskoordinatorer har blivit mottagna i sitt arbete. Redan ser jag effekter av att vi nu har centrala resurser som kan hjälpa, stötta upp och driva frågor inom de olika grenarna. Vi blir helt klart starkare som förbund. Det gäller även Rickard som nu kommit på plats i sin roll inom säkerhet. Ett område som framåt kommer bli väldigt viktigt nu när delar av bilsporten även kliver in ännu mer till el-drift.

Men även annat har hänt inom vår organisation. Jörgen Ekwall har valt att gå vidare i sin karriär och kommer lämna förbundet till sommaren. Många av er har säkert träffat Jörgen som har varit många år på förbundet och arbetat inom flera olika områden, bland annat nu som marknadschef men även projektledare för SM-veckorna och Bilsportgalan för att nämna några saker som han haft på sitt bord. Det är naturligtvis jättetråkigt att Jörgen lämnar med all hans kunskap, men inte konstigt att någon skulle ”knycka” honom, det var en tidsfråga. Med den kapacitet, kunskap, passion och lojalitet som Jörgen visat under 15 års tid så ska Mantorp Park vara väldigt glada för sin rekrytering. VÄLDIGT glada.

Sedan senaste brevet har det hunnits med en del resande och intressanta möten. För bara några dagar sedan hade vi en racingträff på Scandic Infra City, norr om Stockholm, där stora delar av Racingsverige med arrangörer, team, förare, banägare och funktionärer i olika roller var på plats för att prata racingens framtid i Sverige. Alltid givande när vi kan belysa frågor och utveckling från olika utgångspunkter.

I april besökte jag även Rally-VM i Kroatien. En mycket bra resa. Spännande tävling in i det sista. Många viktiga möten med involverade länder och promotorn kring rallysporten och VM:s utveckling. Att vi från centralt håll i våra olika roller är ute mycket där sporten bedrivs, möter människor, får intryck och tar med oss hem nya tankar tror jag väldigt mycket på. Det är så vi bygger nya kontaktnät och rustar oss för framtiden.

Jag måste bara avsluta med att säga att jag är stolt. Stolt över det arbete som görs för att stärka förbundets partnerportfölj. I förra veckan blev det klart att Green Tech-bolaget Colabit som utvecklar och saluför framtidens fossilfria drivmedel blir hållbarhetspartner till Svensk Bilsport.

Så bra!

Ha en härlig Valborg!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare

22-04-10 Roger Engström fortsätter som ordförande för Svensk Bilsport
Sittande ordförande Roger Engström röstades enhälligt fram att sitta kvar som ordförande när Svensk Bilsports högsta beslutande organ, Förbundsmötet genomfördes under söndagen.
– Tack för förtroendet. Vi kommer från ett år med en pandemi på uttågande och jag hoppas och tror att vi nu är på väg in mot en mer normal verksamhet. Det känns bra. Men vi står även för flera utmaningar, samtidigt tycker jag att vi kommit en bra bit på väg inom de områden som vi har satt fokus på. Spännande är även det strategiarbete vi är på väg in. Jag ser verkligen fram mot kommande år, säger Roger Engström, Svensk Bilsports ordförande.

Inga motioner fanns inkomna från bilsportrörelsens föreningar och distrikt. Den stora frågan under mötet gällde beslut kring en proposition om stadgeändringar för förbundet. Där beslutade Förbundsmötet om en återremiss till nästa års förbundsmöte.

Förutom att Roger Engström valdes som ordförande för ytterligare ett år omvaldes även Maria Björk Svensson, Fredrik Wakman och Lars Stugemo på två år. Med Förbundsmötets beslut sker inga förändringar i Svensk Bilsports styrelse.

Under förbundsmötet utdelades även en del förtjänsttecken där Claes G Elofsson från Södra Bilsportförbundet fick mottaga sin kungliga medalj.
– Jag måste säga ett äntligen. Att vi kan samlas igen till en helg med bra dialoger och där Förbundsmötet kan genomföras på plats, tillsammans. Det känns verkligen inspirerande. Jag vill även passa på att från hela styrelsen tacka alla funktionärer inom bilsporten som lägger ner så mycket kraft och själ av sin tid på ideellt arbete inom vår rörelse. Och ett stort tack till de förtroendevalda som sitter nu, men även till alla de som under pandemiåren avslutade sina uppdrag. Ett. Stort tack, avslutade Engström.

Svensk Bilsports styrelse
Ordförande
Roger Engström

Vice ordförande
Maria Björk Svensson

Vice ordförande
Lars Stugemo

Ledamot
Fredrik Wakman

Ledamot
Tony Ring

Ledamot
Ninna Hansson Engberg

Ledamot
Susanne Kottulinsky Åhlin

22-03-23 Nya hemsidor för bilsporten
Den sista december 2022 stänger Riksidrottsförbundet sin huvudportal för idrottens hemsidor i Sverige. Samtliga idrottsförbund kommer flytta in i nya miljöer. Nu har bilsporten gjort klart med var den nya hemsidesmiljön hamnar.

Episerver är plattformen som de flesta av idrottsförbunden idag använder kostnadsfritt genom Riksidrottsförbundet. Men en uppdatering globalt av Episerver har gjort att kostnaderna skulle öka med miljontals kronor för Riksidrottsförbundet som i stället väljer att kliva av Episerver. Det gör att samtliga idrottsförbund, distriktsförbund och ett stort antal föreningar i Idrottssverige behöver byta hemsidesmiljö. Detta ska ske före sista december 2022.

Nya hemsidor till förbundet, distrikten och bilsportens föreningar
Under de första månaderna av året har så gott som samtliga idrottsförbund suttit i upphandlingar med olika leverantörer. Svensk Bilsport har nu gjort klart med Sitevision som administrativ plattform och förbundets IT-partner, HiQ kommer att leverera hemsidorna.

Svensk Bilsport kommer få en ny hemsida där samtliga sportgrenar och distrikt kommer få sin egen undersida, precis så som på dagens www.sbf.se
Ungefär 100 föreningar inom bilsporten använder sig idag av en sida genom Riksidrottsförbundet. Dessa och även samtliga övriga kommer erbjudas att ha en sida genom den nya miljön som nu kommer tas fram för Svensk Bilsport.

Arbetet påbörjas nu och planeras efter att design och struktur är satt att kunna rullas ut i slutet av sommaren för att påbörja överflytten från befintliga sidor.

Mer information om nya hemsidan kommer. Utbildningar för administratörer kommer att hållas från Sitevision. Även där kommer mer information att komma från Sitevision.
22-03-22 Start your engines – Annas brev
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Mitt jobb kan vara det roligaste som finns. Blandningen som ytterligheterna inom idrottsrörelsen har och att få flyga fritt mellan dem. Det är en ynnest. All denna passion som finns inom vår sport. Senaste tiden har jag fått se den, känna den och prata med den på många olika platser.

Nyligen hemkommen från premiären av F1 i Bahrain där FIA höll årets första World Motorsport Council där jag närvarade. En mycket intressant och givande weekend med många bra möten och samtal tillsammans med representanter från olika delar av världen. En av de två största frågorna var rapporten från sista F1 racet 2021 från Abu Dahbi där rapporten talade om ett mänskligt misstag och de lärdomar man gjort efter loppet. Bland annat så är det tillsatt en virtuell racekontroll som ska hjälpa dem på plats därtill har uppdateringar gjorts i det tekniska reglementet.

Ukrainasituationen var den andra stora frågan som diskuterades och där de nationella förbunden kommer att kunna sanktionera sina tävlingar enligt den modell som FIA tagit fram om man vill. Modellen ska ses som ett stöd till förbunden. Kalendrarna för sportgrenarna fastställdes också.

Jag kan bara konstatera att bilsporten är stor och det finns mycket på den globala agendan. Det var också en helg där vi som var på plats för mötet fick förmånen att komma in bakom kulisserna i F1-världen. Så häftigt att se all den kompetens och energi som är i alla teamen och all fokus där och då mitt under race. Otroligt.

Faktum är att en stor del av året fram till nu präglats av givande möten på plats på tävlingar.
Jag besökte Estering, den anrika rallycrossbanan utanför Hamburg när Europadelen av FIA Rallystar genomfördes för någon månad sedan. Glädjande var Maja Hallén Fellenius bästa tjej och Patrik Hallberg var tvåa bland grabbarna. FIA Rally Star är en rejäl satsning på morgondagens rallystjärnor som FIA gör med bland annat stark uppbackning från VM-teamet i rally, M-Sport.

Tidigare i år kördes även Race Of Champions, ett världsklass evenemang i Piteå. Bra dagar där jag och personal från kontoret hade många bra möten för framtiden. Måste bara säga att Piteå MS gjorde ett fantastiskt arbete under dagarna. Tävlingen hade inte gått att genomföra utan dem och det arbete som de la ner, både innan, men framför allt under tävlingsdagarna som stundtals hade vädrets makter rejält emot sig. Men när tävlingen summerades var alla nöjda, särskilt Race Of Champion själva. Nu kan vi se fram mot fyra år till av förstklassig underhållning i Piteå.

I slutet av februari hade vi sen Den Stora Flytten. Rally Swedens premiär i Umeå. En flytt och en premiär som landade in i en succé. Ett stort tack till alla föreningar och funktionärer som lagt så mycket energi i att få till den här flytten. Som sagt. Vilken succé det blev! Något som även SVT:s tittarsiffror visade där playsändningarna dubblerat sitt tittarantal sedan senaste rallyt 2020.
I Umeå hade vi från förbundet centralt och Rally Sweden flera möten med VM-promotorn om rallyts framtid. Samtal som glädjande resulterade i två nya år för det svenska VM-rallyt.

Med det föll de sista bitarna på plats för den affär som det under lång tid arbetats med. Utköpet av Uvåns delägande av Rally Sweden. Den 7 mars kunde vi offentliggöra allt och med det är nu Svenska Bilsportförbundet ensam ägare av Rally Sweden. Något som känns otroligt bra. Nu sitter vi ensam på en av svensk idrotts riktigt stora rättigheter och jag vill ge en eloge till styrelsen (även tidigare sittande) och alla som arbetat med frågan ihärdigt sedan 2020. Det här är ett beslut som jag är övertygad om kommer ge mycket tillbaka till Svensk Bilsport.

I serien Drive to Survive på Netflix säger man ”Box, box” när bilarna ska in i depå. Av någon anledning gillar jag det uttrycket. För mig är det som check = klart. Och det känns skönt att vi har boxat in en del viktiga saker senaste tiden.
Rally Sweden, revisionen och bokslutet är klart och ser riktigt bra ut. Vi har skrivit långsiktigt TV-avtal med Bonnier News kring Folkracetävlingar. Vi har en ny partner i Hüllert Maskin, tjänsten på teknik/säkerhet och miljö är tillsatt med Richard Johansson och projektet kring Biologiskt mångfald runt motorsportarenor har startat upp. Ett projekt som kommer kunna hjälpa föreningar att påvisa värdet för de arter och växter som lever i symbios med en motorsportarena som bedriver regelbunden verksamhet.

Det är med lättnad som jag ser att verksamheten kommit i gång och vi för den här gången tycks vara ur pandemin som haft oss i sitt grepp alldeles för länge. Riksidrottsförbundet har med hjälp av staten fått ett antal miljoner i återstartspengar att tilldela idrotten. Även vi i bilsporten har fått ekonomiskt stöd som kommer investeras i återstart där ett exempel nu i april har premiär när Återstartsracen startar. Återstartsracen kommer vara 11 fristående tävlingar inom konceptet. Alla hos mindre eller mellanstora föreningar och alla livesända på vår egen playkanal.

Närmast väntar en SM-vecka i Piteå där Piteå MS igen stått för tuffa utmaningar när mildvädret gjort att det inte går att köra Rally, Rallycross och Crosskart på motorstadion i Piteå den 25 mars. Nu har arrangören med hjälp av föreningen i Morjärv med kort varsel lyckats flytta tävlingen som nu kommer genomföras i anslutning till den Morjärvs traditionella isracingbana. Allt kommer kunna ses i SVT. Precis som finalen av SM i virtuell bilsport racing som sänds i SVTplay torsdag 24 mars.

Vi laddar även för två ytterligare viktiga händelser av lite olika karaktär. Den 10 april genomför vi Förbundsmötet på Arlandia och någon månad senare så ses vi på gala när Bilsportgalan genomförs den 7 maj i Norrköping.

Tyvärr är inte allt bilsport och action, glädje och passion. Just nu pågår den totala motsatsen efter det att ryske presidenten Vladimir Putin tog beslutet att öppna krig mot Ukraina. År 2022 har vi nu ett fullskaligt invasionskrig från ett av världens största länder. I skrivande stund befinner sig 10 miljoner ukrainare på flykt över gränserna, men även inom sitt eget land. 10 miljoner. Det är hela Sveriges befolkning. På flykt. Världen har satt till starka sanktioner mot Ryssland och inom idrotten har ryskt deltagande uteslutits. Men fortsatt beskjuts och bombas civilbefolkningen. Transportförbindelser, skolor och sjukhus slås medvetet ut.
Ingen vet hur detta kommer sluta.
Men det vi vet är att inget kommer förbli vad det var.
Svensk Bilsport tittar nu på vad vi tillsammans kan bidra med.
Det kommer tyvärr inte bli det som avgör framtiden för Ukraina.
Men det kommer bli något som bidrar till hjälp.
Och det är vad vi kan göra nu.
Hjälpa de utsatta.

Mer information om det kommer inom kort.

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare
22-03-17 Apex sastar hårt med nytt center för OMP & BELL på den svenska marknaden
Italienska OMP Racing är världsledande inom design och tillverkning av säkerhetskomponenter för motorsporten på 4 hjul.
- Det är med stolthet vi kan förmedla att vi fr.o.m onsdagen den 16:e mars som en prioriterad partner fått förtroendet att vara med och förvalta OMP:s varumärke på den Svenska marknaden säger Anders Åberg VD på Apex.se.

OMP har gått från klarhet till klarhet genom decennier. Detta genom att hela tiden ligga i framkant avseende användandet av senaste teknologi och material. Ända sedan man byggde sin första produkt som var en störtbåge till FIAT 500 1973 och fram till dags dato då man förser världsmästarna i sportgren efter sportgren med motorsportutrustning.
- Den innovation och framåtanda som OMP visar genom att vara först att satsa fullt ut med nya homologeringen går helt i vår linje på Apex.se avseende säkerhetsfrågor säger Ted Malm nytillträdd försäljningschef. Även om nya homologeringen inte är ett krav ännu så är det trots allt så att den är säkrare än föregående och banar väg för framtiden som vi vill representera.
Ted Malm fortsätter; Vårt åtagande driver oss att uppnå kundnöjdhet genom att tillhandahålla kvalitetsprodukter, servicenivå samt tillgänglighet på ett sätt som ingen annan. Detta tillsammans med OMP´s produktutveckling gör att vi hela tiden siktar på bättre prestanda. Genom detta samarbete så kompletterar det oss på Apex att bli heltäckande då det gäller motorsportutrustning för alla motorsportsgrenar på 4 hjul.

I och med satsningen tillsammans med OMP så öppnar vi även upp portarna för Bell Racing Helmets utbud som är världens ledande tillverkare av toppmoderna huvudskydd. Den nuvarande generationen av Bell Racing-hjälmar kombinerar ledande teknik, överlägsen ingenjörskonst, enastående komfort och passform, med de senaste materialinnovationerna för att skapa avancerade hjälmar som maximerar skyddet och förbättrar prestandan.

Tack vare vårt välfyllda lager och showroom i Önnestad så har vi en god tillgänglighet för den aktive att besöka oss för att testa ut sin nya "safety" produkt under kompetent vägledning, alternativt via vår webbshop med snabba leveranser över hela landet.
- I dagens samhälle är det viktigt med tillgänglighet för den som aktivt skall använda våra produkter. Här möter vi utmaningar i ett samhälle som formats senaste åren av tuffa utmaningar, det är där vår starka lagerhållning kommer in i bilden poängterar Anders Åberg.
22-03-08 Styrelsens informerar – 1 2022
I går kom nyheten om att Svenska Bilsportförbundet nu är ensam ägare av Rally Sweden efter det att förbundet förvärvar den halva som tidigare ägdes av Uvåns Näringslivscenter.

Rally Swedens framtid har under de senaste åren varit hårt ansatt på olika områden, främst kring sitt kvarvarande i VM-kalendern där FIA till slut krävde en flytt till en snösäkrare plats än det Värmland som huserat rallyt under många år. Valet föll på Umeå och trots tight om tid lyckades organisationen med funktionärer redan i år, första året, leverera en succé.

Redan under helgen i Umeå hade delar av styrelsen möten med WRC-promotorn som då kom med beskedet att Sverige kommer ha ett VM-rally i Västerbotten minst två år till. En avgörande faktor för att förbundet skulle ta det sisat klivet i affären att köpa ut den tidigare delägaren Uvåns Näringslivscenter som med en flytt till Umeå kände det naturligt lämna bolaget då de är baserade i Värmland.

Att bli ensam ägare av Rally Sweden är ett stort åtagande, men det finns väldigt mycket potential i rättigheten och styrelsen är övertygade om att förbundet kan lyfta rallyt till ännu en högre nivå. Detta är en bra affär för svensk bilsport, både nu och över tid. Detta är en av de finaste idrottsrättigheterna att ha i sin verksamhet. Rally Sweden är viktig för hela vår sport, från den centrala verksamheten och hela vägen ut till de föreningar som har rallyt som en viktig intäktskälla.

Att ett idrottsförbund äger egna tävlingar är inte unikt. Det finns flera förbund som väljer att lägga sina stora event i förbundets egna bolag. Vi behöver helt enkelt anpassa oss till det samhälle vi som förbund befinner oss i. Bidragen från staten till idrotten står och stampar. Och med färre totalt som idrottar i föreningar i Sverige, men där de som gör det vill utvecklas, så kommer även vi inom bilsporten att bli tvungna att hitta fler och starkare egna rättigheter för att säkra en trygg ekonomi till förbundet. Med starkare rättigheter och bättre ekonomi kan vi skapa fler och bättre arrangemang, utbildningar och tävlingar som kan locka fler att vilja vara en del av vår idrott.

Premiären i Umeå är över. Affären som gör Svenska Bilsportförbundet till ensam ägare av rallyt är klar. Nu väntar nästa spännande steg i utvecklingen av Rally Swedens framtida historia.

Hälsningar
Förbundsstyrelsen
22-03-01 RC Sport & DeSign AB med Rally Safety Tracing till England
Den 28/2 publicerades inbjudan till Corbeau Seats Rally och med det så är det nu officiellt att vi på RC Sport & DeSign/Race Consulting kommer att vara på plats med vårt trackingsystem som vi använt sedan början av 2020.

Det är med stor glädje och tillförsikt som vi ser fram i mot att ta utrustningen till motorsportens mecka och vara med på premiären av Britiska mästerskapen 2022. Tony Clement som är event director för tävlingen som går av stapeln nord ost om London i Clacton on Sea kontaktade oss i början på December och efter en del mailande fram och tillbaka samt att deras säkerhetspersonal har följt vårt arbete på de svenska rallytävlingarna som bland annat Hälsingerallyt så fick glädjande besked att organisationen ville att vi skulle komma till deras tävling.

Detta är ett bevis på att vi har satsat på rätt utrustning och få jobba tillsammans med alla er svenska arrangörer, SRM Svenska Rally Mästerskapet och alla tävlande som har gjort detta möjligt.

Vi tackar Corbeau Seats Rallyt för förtroendet att leverera tracking utrustning till tävlingen som körs den 23-24 april 2022

Information kring systemet hittar ni på www.rallysafetytracking.com Där kan man även spela upp repriser på tracking från tävlingar i Sverige och Norge samt mellantider från tävlingarna.

22-02-28 Svenska Bilsportförbundet utesluter Ryska och Vitryska deltagare från tävlande i Sverige
Med anledning av Rysslands invasion i Ukraina ställer bilsportförbundet sig bakom de rekommendationer som Riksidrottsförbundet fattat.

Med anledning av Rysslands invasion i Ukraina ställer bilsportförbundet sig bakom de rekommendationer som Riksidrottsförbundet fattat och kommer inte att delta i aktiviteter i Ryssland och Vitryssland och heller inte låta dess förare tävla i Sverige.

Ryssland har inlett en militär attack mot Ukraina vilket påverkar idrottens möjligheter att vara den mötesplats över gränser som idrotten vill vara och samtidigt ta ansvar för aktiva och ledares säkerhet.
- Det svenska bilsportförbundet anser att det är helt orimligt att delta i tävling eller träning i Ryssland eller Vitryssland just nu, och vi - precis som de allra flesta andra stora svenska idrottsförbund, välkomnar inte heller utövare från Ryssland eller Vitryssland i tävlingar på svensk mark. Detta gäller tills vidare, minst så länge den ryska orättfärdiga invasionen pågår. Jag har i dag pratat med ordförande i Ukrainas bilsportförbund, och gjort klart att vi visar 100 procent solidaritet och stöd till dem, säger Anna Nordkvist, Generalsekreterare för Svensk Bilsport.
22-02-06 Kristofersson får jaga vidare
Johan Kristoffersson får fortsätta jaga sin första individuella titel i Race of Champions. Söndagens tävling slutade med respass i kvartsfinalen.
- Det är så otroligt små marginaler och den här gången ville det sig inte riktigt, sammanfattar Kristoffersson.

Tävlingshelgen på isen vid Pite Havsbad började med storm, vilken drev upp vatten och tvingade arrangörerna att bygga om och förkorta banan inför lördagens inledande nationstävling.
- Men de gjorde ett jättebra jobb, så det löste sig.

Kristoffersson kamperade i lagtävlingen ihop med Tom Kristensen, vilket betydde att det var de regerande mästarna från 2019 som försvarade äran för Team Nordic.

Den nordiska duon inledde mot Team France representerade av rallylegenderna Sébastien Loeb och Didier Auriol. Kristoffersson/Kristensen avancerade till semifinal efter att svensken hade besegrat Loeb i ett av racen.
- Jag slog honom med över en sekund i rallycrossbilen, så det var ju riktigt bra, tycker Johan.

Därnäst väntade Team Norway med far och son Solberg. Kristoffersson mötte först Petter - och vann igen. I sitt andra race kom Johan ut mot Oliver i ett heat där en tung Porsche Cayman utgjorde tävlingsbil.
- Jag var lite för konservativ där och tog det försiktigt medan han hade ett bättre run.

Oliver gjorde ett näst intill felfritt race och tog hem segern. Petter å sin sida besegrade Kristensen och därmed stod det 2-2. Team Norge avancerade till final med hjälp av bättre totaltid och tog sedan även hem slutsegern efter seger mot Team USA.

Till söndagen hade tappert arbetande arrangörer lyckats återställa den lite längre ursprungsbanan. I de inledande åttondelsfinalerna var det direktutslagning - vinna eller försvinna. Kristoffersson ställdes mot rallycrosskollegan Timmy Hansen och vann till sist en klar seger efter att Hansen vänt in i en snövall och kommit över på motståndarens bana.
- Jag var lite för försiktig på första varvet där också, men så såg jag att han var över på fel sida. Då kändes det lugnare, säger Johan, som dock fick sig en liten överraskning när han passerade Timmy.
- Han försökte ju ta sig över vallen in på sin bana igen och drog upp århundradets snömoln. Jag såg absolut ingenting och hade ingen aning om var jag var.

Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren kunde ändå defilera hem segern och avancera till kvartsfinal, där det blev ett nytt svenskmöte, mot Mattias Ekström. Nu var det två race som gällde och Johan tog hem det första efter en oerhört dramatisk målgång där Kristoffersson var några centimeter före över linjen.
- Jag fick till ett bra andravarv med elbilen där, men det var verkligen små marginaler.

Det var därmed i princip dött lopp inför andra racet i det minsta av fordonen, en Polaris Pro XP.
- Jag gjorde ett par små misstag och det går inte om man vill slå Ekström.

Missarna kostade Kristoffersson och därmed var det färdigkört för helgen.

Ekström förlorade i sin tur semifinalen mot Sébastien Loeb som gick vidare och sedermera vann finalen, Loebs fjärde totalseger individuellt i Race of Champions.
- Superimponerande! Han är verkligen jätteduktig, men det var så jämnt att vem som helst på vår halva av lottningen skulle ha kunnat vara där uppe.

För Kristoffersson var det en trevlig helg i Norrbotten tillsammans med legendariska motorsportskollegor, en del välbekanta, andra nya bekantskaper.
- En otrolig ära att bara få vara en av de som är här. Jättetrevlig stämning och kul att få umgås på ett lite annat sätt än man brukar göra.

Härnäst väntar premiären i 2022 års upplaga av Extreme E, där Kristoffersson ska försöka försvara titeln åt sitt team, Rosberg X Racing, nu med en ny lagkamrat i form av svenska Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
- Inte bara svensk utan värmländsk också! Det är faktiskt otroligt att få en lagkompis från Värmland i ett mästerskap med så många duktiga förare från hela världen. Mikaela gjorde det riktigt bra i slutet av förra säsongen så det ska bli spännande att jobba med henne.
22-02-04 Följ hela Race of Champions i SVT nu i helgen
Piteå gör sig redo för race. Race of Champions. Till helgen kommer 18 av världens genom tiderna snabbaste racingförare att slåss om den ärofyllda vinsten. Den 5-6 februari avgörs Race of Champions i Pite Havsbad. SVT sänder direkt från Piteå.

Race of Champions (ROC) har avgjorts sedan 1988 med förre finländske rallyvärldsmästaren Juha Kankkunen som förste vinnare. ROC är en utslagstävling, som avgörs i en lagtävling (nationstävling) och en individuell tävling.

Förarna som deltar är idel ädel racingadel, och kommer från bilsportens flesta olika discipliner som rally, rallycross, formel 1, indycar och nascar. Alla kör med likvärdiga bilar.

Tidigare svenska vinnare i ROC är Stig Blomqvist, Mattias Ekström och Timmy Hansen, där Mattias Ekström och Timmy Hansen i år tävlar tillsammans i Team Sweden.
Se även finalen av eROC.

Men redan innan världsförarna ger sig ut på isen kan du följa eROC-tävlingen som avgörs i virtuell bilsport. Du ser hela den tävlingen live idag fredag när finalen av eRoc, sänds på sbfplay.se samt Svensk Bilsports Facebook.

Sändning pågår mellan kl 09.00-10.15. Du hittar den här: https://solidsport.com/sbfplay/watch/e-roc-final-fran-pite-havsbad

SÅ SER DU ROC I SVT:
Fredag 4 februari:
SVT1/Play, 19.00-19.30: Inför Race of Champions.

Lördag 5 februari:
SVT1/Play, 12.00-15.00: ROC Nations Cup (nationstävling)

Söndag 6 februari:
SVT1/Play, 12.00-1500: Race of Champions (individuellt)
SVT:s team: Maria Wallberg (programledare), Johan Ejeborg (kommentator), Jonas Kruse (expert)

ALLA FÖRARNA:
- Sebastian Vettel – Fyrfaldig världsmästare i Formel 1. (Tyskland)
- Mick Schumacher – Världsmästare i Formel 2. (Tyskland)
- Valtteri Bottas – 10 GP-vinster i Formel 1. (Finland)
- Mika Häkkinen – Tvåfaldig världsmästare i Formel 1. (Finland)
- Sebastien Loeb – Nio VM-guld i rally, tre ROC-guld. (Frankrike)
- Jimmie Johnson – Sju mästerskapstitlar i Nascar. (USA)
- Mattias Ekström – Världsmästare i rallycross, två DTM-mästerskap. (Sverige)
- Johan Kristoffersson – Fyrfaldig världsmästare i rallycross. (Sverige)
- Benito Guerra – Världsmästare i rally 2012. (Mexico)
- Helio Castroneves - Fyrfaldig vinnare i Indycar. (Brasilien)
- Tom Kristensen – Niofaldig vinnare av Le Mans 24-timmars. (Danmark)
- Colton Herta – Indycarstjärna, som är den yngste någonsin att vinna ett indycarrace. (USA)
- Jamie Chadwick – Tävlar i tuffa offroadklassen Extreme E. Enda kvinna i årets ROC. (Storbritannien)
- Timmy Hansen – Världsmästare i rallycross 2019. En av tre svenska stjärnor i tävlingen. (Sverige)
- Didier Auriol – Världsmästare i rally, och fyrfaldig vinnare i Race of Champions. (Frankrike)
- David Coulthard – Formel 1-legendar som vunnit Race of Champions två gånger. (Storbritannien)
- Oliver Solberg – Nybliven fabriksförare i rally-VM, juniorvärldsmästare. (Sverige)
- Petter Solberg – Dubbel världsmästare i rally. Pappa till Oliver. (Norge)

Mer information om ROC hittar du här: https://www.raceofchampions.com/
22-02-02 Kristoffersson i mästarmöte
Race of Champions avgörs i år för första gången på snö och is i Piteå. Johan Kristoffersson gör sin tredje start i den stjärnfyllda tävlingen.
- Kul med tävling igen och att överhuvudtaget få vara med i det här sammanhanget, säger den fyrfaldige rallycrossvärldsmästaren.

Race of Champions föddes samma år som Kristoffersson, 1988, men har tidigare mestadels körts på grus och asfalt. Nu har tävlingen flyttat upp till norra Sverige och startlistan lyser ikapp med det norrländska norrskenet. Där finns till exempel formel 1-världsmästarna Sebastian Vettel och Mika Häkkinen, rallyvärldsmästarna Sebastién Loeb och Didier Auriol, rallycrossvärldsmästarna Mattias Ekström och Timmy Hansen, far och son Petter och Oliver Solberg samt flerfaldige Nascar-vinnaren Jimmie Johnson, för att nämna några i stjärnparaden.

Där märks också meste deltagaren i tävlingen, danske Tom Kristensen. Honom tävlade Johan Kristoffersson tillsammans med senast det begav sig. Då vann det nordiska paret nationstävlingen i Mexiko 2019. I år blir det ett nytt försök för de regerande mästarna i lördagens partävling.
- Tom är himla duktig. Han har hur många års erfarenhet som helst, men då har ju inte tävlingen gått på is.

I första omgången ställs Team Nordic mot Team France med rutinerade rallyrävarna Loeb och Auriol. Kristoffersson och Loeb har stött på varandra ett antal gånger de senaste åren, i rallycross och i Extreme E, där svensken för någon månad sedan var med och säkrade den första titeln någonsin. Nu ställs de alltså mot varandra igen.
- Jag hoppas han tycker det är jobbigare än jag gör, säger Johan med ett skratt.

En ny teamseger finns förstås i sikte, men kanske är det den individuella titeln som lockar allra mest för Kristoffersson den här gången, en triumf som saknas i prissamlingen. I debuten i Riyadh 2018 tog sig Johan till semifinal. För att ta sig hela vägen den här gången behöver han i söndagens tävling besegra rallycrossantagonisten Timmy Hansen i första omgången, en nog så svår uppgift.
- Alla förare är bra i den här tävlingen. Ska man kunna vinna måste man vara beredd att slå alla.

Racen kommer att fördelas på fem olika fordonstyper: RX Supercar Lites, RX2e, Porsche 718 Cayman, Polaris Pro XP samt elbilen FC1-X.
- Den är ju helt ny så det ska bli spännande att testa, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren, som efter en lugnare period över jul och nyår går in i en intensiv period.
- Startskottet går för 2022 nu!

Och premiären blir alltså lite mer av det avslappnade slaget, även om hornen förstås kommer att växa ut när startsignalen går ute på Bottenviken.
- Självklart är det så, men det brukar vara en avspänd stämning på Race of Champions, ungefär som att köra gokart med polarna, avslutar Kristoffersson.
22-01-25 Framåtanda i Coronamotvind – Annas brev
Tillbaka. Efter lite härliga lovdagar över jul och nyår med för mig skön skidåkning i Sälenfjällen är vi nu tillbaka.

Vi har ett nytt spännande bilsportår framför oss. Ett år där bilsporten bryter ny mark inom miljösatsningen när både Rally-VM och Rallycross-VM kommer med nya bilar till årets säsong. Rally med hybrider och rallycrossens högsta klass går över till helt el-drivna bilar. Ska bli intressant att följa. Även vi på Svensk Bilsport tar ett större grepp om miljö- och hållbarhetsområdet då vår miljöansvarige, Mikael Norén från årsskiftet tillsätts som projektledare för arbetet med fossilfritt. Mer om den nya organisationen längre fram i brevet.

2021 är lagt till handlingarna. Och även om det var ett år präglat av pandemin så kan jag bara konstatera att vi inom bilsporten gjorde ett bra år. Fint arrangerade tävlingar, internationella framgångar och väldigt bra ekonomi i förbundet samt även tre nya partneravtal. Men framför allt pekade 2021 ut en positiv riktning i arbetet med samarbetspartners där vi verkligen vuxit. På fyra år har vi vuxit med 500! procent i intäkter från partners jämfört med perioden mellan åren 2012-2018. Det samtidigt som de två senaste åren befunnits sig i en pandemi. Jag måste säga att jag är riktigt stolt över vad marknad- och försäljningsteamet på Svensk Bilsport lyckats med. Och jag både tror, hoppas och vet att det kommer lite mer. Så kul och viktigt för oss att hitta fler intäktskällor för att kunna bli ännu bättre för våra medlemmar.

Under andra veckan av året genomfördes det första mötet för mig i min roll i internationella förbundet som vice President med ansvar för Europa. Ett intressant och givande första uppstartsmöte. Ska bli kul att se vad arbetet här kommer leda till för utvecklingen av bilsporten.

Men fortsatt är det lite som att livet bara pågår medan vi väntar på att det ska börja. Ännu en gång får vi vänta lite med att träffas med galakläderna på. Bilsportgalan som skulle genomförts 22 januari är framflyttat. Vi arbetar för att kunna genomföra den i mitten av mars om restriktionerna tillåter det. För oss i bilsporten som bedriver vår verksamhet utomhus ser vi inte att några stora åtgärder behöver göras just nu för tävlingar och träningar, mer än att följa de allmänna råden som Folkhälsomyndigheten fortsatt belyser för att minska smittspridningen.

Äntligen har vi vår nya organisation på plats. Det här är något jag arbetat för nästan sedan jag tillträdde min tjänst. Att vi som förbund ska ha centralt anställda personer som arbetar närmare våra sportgrenar och de utskott som finns. Nu. Äntligen är vi där och det känns jättebra. Vi kommer från årsskiftet ha tre avdelningar. Marknad och försäljning där även landslaget ingår. Teknik, säkerhet och miljö samt avdelningen Tävling och förening där även licens och utbildning ingår. Utöver det blir det en stabsfunktion med IT och kommunikation.

Det är inga stora förändringar, men vi formerar oss lite mer verksamhetsnära i de nya avdelningarna där Pär Karlsson blir chef för avdelningen Teknik, säkerhet och miljö, Kurre Jönsson för avdelningen Tävling och förening. Jörgen Ekwall blir chef för Marknad och försäljning och kommer även bli ett mer operativt stöd till mig och Generalsekreterarrollen. IT med digitaliseringen och kommunikation flyttas till en stabsfunktion och rapporterar direkt till mig som Generalsekreterare, liksom Ekonomi. Detta gör vi då dessa två områden är bland annat fokusområden styrelsen fastställt inför kommande verksamhetsår. Ledningsgruppen består av personal från avdelningarna Teknik/säkerhet, Tävling/förening Marknad samt kommunikation.

Med den nya organisationen och de nyanställda kommer vi bli mer tillgängliga för våra medlemmar. Vi kommer fortsätta mer intensivt med det vi påbörjat under senaste året, att styra frågan dit där den hör hemma. Rätt funktioner ska hantera rätt typ av frågor. Vi har dessutom nya delegationer på plats som förenklar för idrotten, tydliga ansvarsområden och roller med fokus på att bli verksamhetsstyrda i stället för en administrativ enhet.

Mikael Norén, Miljöansvarig, blir, som jag nämnt tidigare, även projektledare för Fossilfri Bilsport på avdelningen Teknik, säkerhet och miljö. En avdelning som kommer förstärkas ytterligare med en ny person när Janina Strömqvist slutar till våren. Rekryteringen till de fyra sportgenskoordinatorerna är nu avslutat och samtliga fyra tjänster är tillsatta. Dessa är Niklas Falk, Lars Jonsson, Christer Jönsson och Magnus Krokström.

Rollen som sportgrenskoordinator är till för att kunna hjälpa och stötta i vardagen för våra medlemmar och utskott samt driva utveckling i sporten. Men även att vara en länk in till den centrala verksamheten med övriga avdelningar som snurrar alla dagar i veckan och hitta synergieffekter mellan våra sportgrenar. De kommer kunna agera projektledare inom olika projekt som kan finnas inom sportgrenarna. Målet med dessa roller är att det centrala arbetet som bedrivs ska komma än mer närmare verksamheten och det kommer vi göra med de nya sportgrenskoordinatorerna. Vi sätter inte den här nya organisationen på en dag, men redan nu efter bara några veckor ser jag effekter. Det kommer bli riktigt bra.

Till nästa gång, Flat Out!

Hälsningar
Anna Nordkvist
Svensk Bilsports Generalsekreterare
22-01-12 Bilsportgalan 2022 flyttas framåt i tiden
Bilsportgalan 2022 som skulle genomföras nu i januari kommer att flyttas fram till ett senare datum. Detta på grund av de senaste restriktionerna som regeringen kom med under måndagen.Lördagen den 22 januari var planerad som en fest i bilsportens tecken med den årliga Bilsportgalan. Men med de restriktioner som kom under måndagen från den svenska regeringen har vi beslutat efter samråd med vår medarrangör Förlags AB Albinsson & Sjöberg om att flytta fram Bilsportgalan 2022.
- Det är naturligtvis jättetråkigt, jag hade verkligen sett fram mot en helg för att hylla våra framgångar. Men med de restriktioner som nu gäller för större inomhusaktiviteter och den smittspridning som pågår i samhället nu kan vi inte genomföra en Bilsportgala. Men galan är inte inställd utan framflyttad och vi hoppas kunna genomföra den till våren så att vi kan premiera våra framgångsrika förare och ledare från 2021, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare.

Exakt när den nu framflyttade Bilsportgalan kommer att genomföras är ännu inte klart, men det arbetas för att få till ett datum i mars.
- Det är vår målbild att vi ska kunna ha den i mars, men allt är ännu inte bekräftat. Det är fortsatt Norrköping som gäller och vi måste säkerställa att det finns tillgång till lokaler och boende under de dagar som vi nu tittar på att flytta fram galan till, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport och projektledare för Bilsportgalan.

Med anledning av beslutet att flytta fram Bilsportgalan kommer det till de som redan köpt biljetter ges ett val om att behålla dessa till den flyttade galan, eller om återköp med pengarna tillbaka önskas. Mer information kommer till anmälda deltagare så snart som möjligt.


22-01-02 Mailen fungerar igen!
Nu är mailen tillbaka och du kan åter maila in på maria@motorsportivarmland.nu.

Trevlig start på 2022!
22-01-01 Mailen ligger nere - maila maria@mariasmotorsport.com
Just nu är det driftstörning på mailen för maria@mariasmotorsport.com och har du något du vill maila gör det på maria@mariasmotorsport.com

Tryck här för mer info!
Tillbaka till startsidan