Besök officiella hemsidan
2022

Rally-SM 2022

Traditionella Rally-SM 2022 Asfalt-SM 2022
7-8
jan North Rally MS Boden
26-28
maj South Swedish SSR
10-11
juni Rally Arvika MK Team Westom
12-13
aug Nattkröken Fagersta MK
2-3
sept Västrallyt SMK Trollhättan
www.rallysm.se
1
maj Hässleholms GP Hässleholms MK
14
maj Uddevalla Cityrace BMK Uddevalla
18
juni Seffle City Motor Säffle MC
24
juli Rally Kristianstad Kristianstads MK
www.rallysm.se  
   
Grus-SM 2022  
30
juli Skilling 5 Skillingaryds MK
6
aug Hagforssprinten Hagfors MK
27
aug Falerumsbacken Åtvidabergs MK
10
sept YRC-sprinten Vallentuna MK
24
sept Karlskronasprinten Karlskrona AK
8
okt Rally Xplosion Västerås MS
www.rallysm.se  

 


22-05-17 Förberedelserna inför Seffle City Motor Challenge i full gång
Med lite drygt en månad kvar så pågår förberedelserna för fullt inför Seffle City Motor Challenge.

Inbjudan till tävlingen ligger ute sedan ett tag tillbaka och anmälningarna börjar så sakteliga rulla in. Vi kommer att utöver SM-klasserna köra två stycken inbjudningsklasser för att kunna erbjuda både publik och tävlande en så späckad och spännande dag som vi bara kan!

Inbjudningsklasserna är standard 1-wd, alltså Std grupp F, VOC Mekonomen och Grupp E, och App K, vilket innebär klassiska rallyveteraner. Dessa två klasser kommer att köra efter distriktstävlingsregler och inte efter SM-reglementet.

Sträckan som kommer att användas är cirka 2,5 km lång och körs tre gånger. Den innehåller mestadels asfalt, men ungefär 500 meter är grus. Vi är mycket nöjda med karaktären som sträckan kommer att ha. Det kommer att finnas det mesta som man kan önska sig av en sträcka. Trånga passager, breda uppställ, möjligheter att låta bilen gå på varvstoppet, tekniska moment och massor av publik. Det hela avslutas med ett varv i rondellen vid stadshuset och målgång strax innan broarna i Säffle centrum

För att kunna upprätthålla en så hög säkerhet som bara är möjligt kommer det att finnas fyra stycken utmärkta och uppmärkta publikområden och vi räknar med att använda ett hundratal ideellt arbetande funktionärer för att få dagen att flyta på.

I anslutning till Stortorget i Säffle blir det olika event för hela familjen och möjlighet att se tävlingsbilarna uppställda en stund innan de ger sig ut på nästa varv.

Säffles handlare är också med på banan och kommer att ha öppet extra länge för att bidra till rallyfesten.
Och när tävlingen är slut så startar nästa fest! Powerstage Rally Festival ordnas av Galna Tuppen med livemusik, mat och dryck. Allt som en riktig festival behöver!

För mer information och att för att följa med vad som händer: Seffle City Motor Challenge på Facebook eller www.sefflecitymotorchallenge.se
22-05-11 På lördag är det dags för rallyfest i centrala Uddevalla
Mitt i centrala Uddevalla kommer andra deltävlingen Rally-SM Asfaltsprint arrangeras.
– Vi kommer att köra i centrala delar av Uddevalla. Det finns möjlighet att se rallybilarna vid startrampen och serviceplatsen på Kampenhof samt att uppleva rallyatmosfären på anvisade platser runt banan. Viktigt ur säkerhetssynpunkt att publiken respekterar våra hänvisade platser, hälsar tävlingsledningen för Uddevalla City Race.

Fler aktiviteter är på gång runt omkring rallyfesten där man bland annat har aktivitetsområde vid Museiparken med barnaktiviteter och uppträde. Försvarsutbildarna, sjöräddningen och kustbevakningen kommer att vara på plats för att visa vad de jobbar med. Runt serviceplatsen och Museiparken finns restaurangtält, kioskförsäljning och en storbildskärm där man kan följa tävlingen.

Första start är klockan 11.00 och tävlingen beräknas pågå till klockan 16.00. Start på specialsträckan sker med 30 sekunders mellanrum och när klassbyte sker är det tre minuters mellanrum. Tävlingen består av en specialsträcka som mäter ungefär tre kilometer som körs max fyra gånger, alla omgångar räknas i slutresultatet. Prisutdelning sker på Kungstorget direkt efter avslutad tävling meddelar tävlingsledningen för Uddevalla City Race.

I klassen standard finns sex ekipage på startlinjen på lördag. Peter Vestlund från Hässleholm knep segern i Hässleholm men Johan Holm från SMK Trollhättan är revanschsugen.

Nationella klassen 2WD är störst även i andra deltävlingen och här finns 19 deltagare anmälda. Skånske Joacim Kristiansson och Mats Andersson är specialister på underlaget men kan Jonas Olsson och Tobias Pettersson utmana?

I internationella klassen 2WD är det enbart tre anmälda och Simon Andersson kan bli klassnabbast även i andra deltävling, men håller bilen måttet utmed de snabba klippartierna i Uddevalla för att bli totalsnabbast av samtliga 2WD? Svaret får vi på lördag eftermiddag.

Nationella 4WD undrar vi om Dan Johannesson och brodern Joakim Johannesson kan göra repris av sin tidigare insats under premiärtävlingen i sin Mitsubishi Mirage. Internationella klassen 4WD står två R5:or på startlinjen, Mattias Olsson och Rolf Grybb. Snabba herrar i snabba bilar.

Fram till tävlingsdagen kommer några artiklar att delges på rallysm.se där vi känner några förare på pulsen inför lördagens andra deltävling i Rally-SM Asfaltsprint som är Uddevalla City Race. Mer info om tävlingen under "tävlingar" på rallysm.se

Rally-SM Asfaltsprint
1 maj, Hässleholms GP
14 maj, Uddevalla City Race
18 juni, Seffle City Motor Challenge
24 juli, Rally Kristianstad

Rally Live sänder radio och tv
Samtliga sändningar under 2022, biljett gäller 1 januari – 31 december, 595 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 295 kronor.
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 295 kronor.
Biljett för enstaka tävling 99 kronor.

Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett.

Beställ här
Biljetten går att betala med kort eller swish

Samtliga 2021:års sändningar finns under playkanalen på rallysm.se utan kostnad
22-05-09 Rekordartat startfält till South Swedish Rally
Så många som 94 anmälda till South Swedish Rally (SSR), SM-deltävlingen i Älmhult under Kristi Himmelsfärdshelgen.
- Vi är oerhört nöjda! Vi förstod att det fanns ett sug efter att få tävla, men 94 ekipage på anmälningslistan är mer än vi hoppades på, säger tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson.
Huvudklassen, som består av fyrhjulsdrivna, moderna så kallade R5:or, innehåller 20 namn där ett helt knippe tänker ge storfavoriten PG (Per-Gunnar) Andersson en match om totalsegern.
- SSR är en kul tävling och helt klart ska vi göra vad vi kan för att vinna. Men det blir tufft, det blir det, säger P-G Andersson.

Bland annat kommer norrmannen Lars Martin Stensbøl till start i en Ford Fiesta R5, samma typ av bil som P-G Andersson. 26-årige Stensbøj har redan tränat på de småländska vägarna, då han den gångna helgen vann rallytävlingen Midsommardansen i Ljungby. Hård konkurrens var det, för inför sista sträckan ledde Älmhults eget ess, Mattis Olsson med 0,5 sekund. Ny drabbning är att vänta i den 46:e upplagan av SSR, för även Olsson är anmäld. Samt alltså ytterligare 18 man i tyngsta klassen.
- Det var länge sedan vi hade ett sådant startfält! Det ska bli enormt roligt, fortsätter tävlingsledare Jönsson.

South Swedish Rally inleder SM-säsongen på grus under torsdagen den 26 maj med en testväg. Där har de tävlande möjlighet att finslipa det allra sista på bilens inställningar. Tävlingen drar sedan igång under fredagskvällen med två fartsträckor.
Efter nattvilan körs samma två sträckor igen, plus ytterligare åtta innan det är dags för målgång vid Aktivitetshuset i Älmhult runt 17-tiden.
Förare med äldre, klassiska rallybilar har en egen tävling ute på Millebygden Arena, strax utanför Älmhult, redan under torsdagseftermiddagen. Lokala förare har också chansen att mäta sig med eliten i det som heter Sydrallyt. En tävling som drar igång direkt efter att sista SM-förare har rullat av startrampen och där förarna kör sex fartsträckor.
22-04-27 Rallyfest i Älmhult om en månad
Om en månad drar södra Sveriges största rallyfest igång: South Swedish Rally med bas i Älmhult. Både SM-status, en tävling för historiska bilar och landets enda i Nordic Rally Championship.

Det hela drar igång torsdagen den 26 maj med nyinstiftade South Swedish Rally Historic på Millebygden Arena. Kvällen avrundas med traditionell ”shake down” för de förare som vill testa sina bilar på småländsk grusväg, innan allvaret tar vid med jakt på SM-poäng.

Fredagen ägnas åt rekognosering av specialsträckorna. Detta görs i vanliga personbilar och inte fortare än gällande hastighetsbegränsningar. Antingen kontrollerar besättningen de beskrivningar arrangören har av sträckorna, eller också skriver de egna noter. Allt för största möjliga säkerhet när tempot höjs.
Först klockan 16.30 är det ceremoniell start vid Aktivitetshuset i Älmhult och 17.00 är bil med startnummer 1 redo att åka fort på första specialsträckan.

Efter 21,5 km på fredagskvällen fortsätter South Swedish Rally på lördagen med ytterligare nästan åtta mil specialsträckor.
– Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor. De har i alla fall inte varit med i nutid, säger banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.

Enda bekymret är att rallyfolket alltid varit sena med att skicka in sin anmälan. Vilket ska vara gjort senast den 8 maj för SM-delen, en vecka senare för SSR Historic.
I dagsläget är endast 17 ekipage anmälda till SM, åtta till Historic.
– Efter den 1 maj börjar våra utgifter för framtagning av program och annat material att ticka rejält. Har vi inte kostnadstäckning då måste vi fundera på att ställa in, säger tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson.
Hur många anmälda behöver det vara till månadsskiftet?
– Runt 20 i Historic och 55 i vanliga SSR.

Årets upplaga, den 46:e i ordningen, ingår också i Nordic Rally Championship (NRC). Ett mästerskap som startar med SSR och sedan följs av en deltävling i Danmark och en i Finland.
– De tävlande i SSR ingår med automatik i NRC och vill de sedan köra resterande deltävlingar behövs ingen internationell licens, fortsätter Kjell-Åke Jönsson.

Det utländska intresset har hittills sträckt sig till en del förfrågningar, inga anmälningar.
– Det vore så klart väldigt kul om några kommer! Danskarna har ju nära hit om inte annat, och de tävlar bara på asfalt där nere.

South Swedish Rally Historic hoppas kunna locka förare i gamla klassiska rallybilar. De som tar sig an den tävlingen kan sedan fortsätta fredag och lördag med SM-deltävlingen, fast då som deltagare i NRC.
– Vi erbjuder verkligen en riktig rallyweekend för de historiska bilarna! Målet är att ha ett 40-tal till start, avrundas Kjell-Åke Jönsson.

För ställa in, nej det vill han inte om han inte tvingas till det av ekonomiska skäl.

Mer info hittar du på rallysm.se, southswedishrally.se samt SSR på Facebook.
22-04-12 Information beträffande balaklava för taningspersonalen i South Swedish Rally/Sydrallyt
Eftersom det uppkommit ett antal frågor beträffande användadet av balaklava till taningspersonalen har tävlingsledningen beslutat följande:

För de tävlande som anmält sig till South Swedish Rally gäller följande:
Texten som står i inbjudan, se Art. 12.9.2, innebär att balaklava är obligatorisk för taningspersonalen.

För de tävlande som enbart anmält sig till Sydrallyt gäller följande:
Texten som står i inbjudan, se punkt 22, innebär att balaklava är frivillig för tankningspersonalen.
22-03-26 Isac Nordström Motorsport vann SM-Guld!
sac Nordström och Karl-Johan Borhammar med team drog upp till Piteå och Morjärv för att tävla i SM-Veckan.

Det var många turer fram och tillbaka med upplägget på tävlingen pga det milda vädret. Tävlingen skulle köras i Piteå men flyttades till Morjärv och skulle köras på en sjöis.

Tävlingen delades in i kvalkörning och sedan final. I första kvalkörningen körde vi på en banmarkering som resulterade i 5 sekunders tillägg. Åkmässigt var vi näst snabbast, men med + 5 sekunder så var vår tid utanför topp åtta.
I andra kvalåket lyckas vi vara snabbast och med den tiden tar vi oss in i eftermiddagens finalkörning.

Finalkörningen bestod av två åk på sträckan som räknades ihop.
Första körningen i finalen och vi lyckas återigen köra snabbast. 0,5 sekunder före tvåan och 1,5 ner till trean.
Nervösa som tusan inför sista åket lyckas vi med smart körning i de svåra förhållandena köra snabbast igen, delad snabbast tid med Gustav Johansson som var 0,5 sekunder efter i första åket.
Vi vinner SM-Guld i Rallysprint Vinter i SM-veckan 2022!

Det här guldet är till alla som hjälper och stöttar oss!
22-03-25 Sjätteplats för Mattias och Maja i SM-veckan
Rallysprinten i SM-Veckan avgjordes under fredag i riktigt tuffa förhållande. Plusgrader i luften gjorde att det blev stora mängder vatten på isen där banan gick och det var mycket svårkört. Mattias Adielsson och Maja Bengtsson blev till slut sexa i deras M-sport supporterade Ford Fiesta Rally2.
- Det var otroligt svårt, minsta misstag kostade otroligt mycket tid och det blev några små misstag. Vi var inte tillräckligt bra idag helt enkelt, säger Mattias Adielsson och fortsätter.
- Nu får vi lägga den här vintern bakom oss och se fram mot sommaren. Vi ska analysera den här vintern mycket noggrant och dra lärdomar. Allt för att vi ska komma starkare tillbaka till fortsättningen av Rally-SM. Vi har ett otroligt härligt team runt oss som alltid ställer upp och i vinter är det många som har fått arbeta hårt. Vinterns höjdpunkt är Rally Sweden och det bra som vi ändå åstadkom där, hela teamet jobbade där som ett lag och vi puschade varandra framåt fast vi hade en tung tävling. Alla visade där att Adielsson Motorsport aldrig ger upp. Det är efter sådana insatser även jag orkar jobba lite hårdare för att skapa en bra säsong med rätt förutsättningar, avslutar Mattias Adielsson.

Resultat Rallysprint SM-Veckan 2022
1 Jari Liiten 3,13,3
2 Michel Wikström + 0,9
3 Jonas Åkesson + 2,4
-
6 Mattias Adielsson + 4,0
22-03-24 Medaljjakt för Adielsson och Bengtsson i SM-Veckans rallysprint
Rallysprinten i SM-Veckan på fredag blir Mattias Adielsson och Maja Bengtsson andra framträdande tillsammans i deras M-sport supporterade Ford Fiesta Rally2. Tävlingen avgörs på snö och is i Morjärv ca 12 mil norr om Piteå där de resterande delarna av SM-Veckan avgörs.
- Alltid roligt att få komma till SM-Veckan och tävla om medaljer. Det här blir något helt annat än Rally Sweden som var en lång tävling över tre dagar, nu ska allt avgöras på en kort sprintsträcka. Det blir häftigt och utmanande. Motståndet är tufft, så det gäller att gå för fullt direkt, säger Mattias Adielsson.

Två kvalomgångar vid lunchtid ska man ta sig igenom, innan final avgörs på eftermiddagen. Specialsträckan mäter endast 2 kilometer så det kommer inte finnas utrymme för minsta misstag. Under de två kvalomgångarna är det den bästa tiden som gäller medan båda finalåkens tider slås ihop för att utse segraren.
- Allt sänds på SVTPlay eller i SVT så alla kan följa oss på ett enkelt sätt under dagen. Vi siktar på seger och känslan är mycket bra. Jag har kopplat bort rally under en liten tid efter Rally Sweden då allt blev väldigt intensivt, men nu börjar suget att komma tillbaka igen. Det ska bli riktigt roligt att få in Maja i bilen igen, vi pushar och sporrar varandra på ett mycket bra sätt och inte minst har vi väldigt roligt, avslutar Mattias Adielsson.

Tidsplan Fredag 25 mars
12,10 – 13,00 Kval 1
14,10 – 15,00 Kval 2
15,50 – 16,20 Final 1
17,20 – 17,50 Final 2

22-03-23 Gustav Johansson tävlar i SM-veckan i Piteå
SM veckan i Piteå är i fullgång, på fredag avgörs SM i Rally, i sprintformat. Där kommer värmlandsekipaget Gustav Johansson, Fryksdalens MK med co-driver Jesper Samuelsson, Storfors MK till start i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i en VW golf.

Den rekordvarma vår-vintern har ställt till det för arrangören som har tvingats flytta tävlingarna ifrån Piteå till isracing-banan i Morjärv, och banan läggs där helt på sjöis.

Det kan passa mig bra säger Gustav som har tävlat flitigt under vintersäsongen.
- Jag har testat en hel del på sjöisarna här hemma i Värmland, och känner mig väl förberedd inför den långa resan norr ut.

Ett gästinhopp i högerstolen gör Jesper Samuelsson.
- Jesper och jag har åkt ihop förut så de samarbetet fungerar bra, vår målsättning inför tävlingen är att försöka få med en SM-medalj hem till Värmland, bilen är i toppskick och hela teamet är laddade, säger Gustav.

Tävlingarna går av stapeln på fredagen och finalåken sänds i SVT1 från 15:30. Kvalåken som startar efter lunch ses på SVT-Play.

22-03-18 Klart med flytt till Morjärv för bilsporten i SM-veckan
Bilsportens tre sportgrenar som ska avgöras 25 mars i SM-veckan körs i Morjärv. Det står klart efter att styrgruppen för SM-veckan under fredagen tog beslutet om flytt från Piteå.

Sedan det för några dagar sedan blev ett faktum att det inte skulle gå att genomföra en tävling på och runt motorstadion i Piteå har det arbetats intensivt för att hitta en lösning. Morjärv blev alternativet. När det även bekräftades att SVT kan genomföra en sändning från de tre sportgrenarna, Rally, Rallycross och Crosskart togs beslutet av SM-veckans styrgrupp att fastställa en flytt.

Redan är arbetet i gång i anslutning till Morjärvs isracingbana där en ny bana och en ny rallysträcka håller på att färdigställas.
– Vi är naturligtvis mycket glada att vi nu får till den här tävlingen i SM-veckan. Det har verkligen varit ett hårt arbete, men där vi gjort det tillsammans. Alla parter, vi som förening, SVT, kommunen och Riksidrottsförbundet har hela tiden varit fullt fokuserade på att hitta en lösning och det känns verkligen skönt att vi lyckats, säger Per-Åke Nilsson, koordinator för Piteå MS.

Flytten är beslutad. Nu väntar arbetet med att slutföra planeringen för tävlingen den 25 mars.
– Vi kommer närmast att sätta oss ner och se över hela tidsschemat för tävlingen. Allt från öppettider på besiktningen i Piteå till själva genomförandet av tävlingen. Men där ber vi att få återkomma med mer information efter helgen, avslutar Nilsson.

22-03-16 Morjärv planeras ersätta Piteå för bilsporten i SM-veckan
Det mildra vädret i Piteå ställer till det för genomförandet av Rally, Rallycross och Crosskart i SM-veckan. Tävlingen planeras nu med nya banor i anslutning till Morjärvs isracingbana.

Efter att arrangören helt tvingats utesluta alternativet att köra tävlingen som planerat på och i anslutning till Piteå Motorstadion, har tävlingsledningen tillsammans med förbundet sonderat möjligheterna till en flytt. Valet föll på Morjärv.

– Där står vi nu. Morjärv har tagit emot oss med öppna armar för att vi ska kunna lösa den här situationen som uppkommit och vi arbetar för en lösning, säger Per Åke Nilsson, koordinator för Piteå MS.

Nya sträckor planeras när Piteå flyttar till Morjärv – besiktning och boende kvarstår i Piteå
Morjärv är kända för sina fina tävlingar i isracing och det är även i anslutning till den banan som SM-veckans tävling kommer förläggas. Men på helt nyplogade banor som ska efterlikna Piteå.
– Ja det kommer bli en helt ny rallysträcka som ska påminna om den rallysträcka vi har runt anläggningen i Piteå. Likaså blir det en ny bana som kommer anpassas för rallycross och crosskart.

Men fortsatt kvarstår besiktningen och boendet i Piteå.
– Vi kommer ha kvar besiktningen i Piteå då vi har alla faciliteter där för att kunna genomföra det på bästa sätt. Precis som vi kommer ha kvar möjligheten att ha sitt boende i Piteå, säger Nilsson.

Beslut på fredag
Att flytta en tävling i SM-veckan så nära inpå tävlingsdagen är ett pussel att lösa. Styrgruppen för SM-veckan med representanter för kommunen, Riksidrottsförbundet och SVT som är sändande TV-bolag, är positiva till den lösning som lagts fram. Men fortsatt kvarstår en del saker att lösa.

– Det är en del logistik som tillkommer nu som behöver lösas när vi inte längre kommer vara i Piteå. Det handlar även om teknik på plats för att kunna genomföra sändningen från tävlingen, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Styrgruppen för SM-veckan kommer under närmaste dagarna snabbutreda den uppkomna situationen. Ett beslut ska tas under fredagen.
– Vi arbetar helt utifrån att vi kommer köra en SM-tävling som planerat för Rally, Rallycross och Crosskart den 25 mars, avslutar Per Åke Nilsso
22-03-10 Ingen asfaltspremiär i Hedemora
Första deltävlingen i Rally-SM Asfaltssprint i Hedemora ställs in. Tillstånd från berörda myndigheter saknas och tävlingen har ställts in i samråd med
domarordförande. Ingen ersättningstävling är utsedd

Uppdaterad tävlingskalender Rally-SM Asfaltssprint
1 maj Hässleholms GP Hässleholms MK
14 maj Uddevalla City Race BMK Uddevalla
18 juni Seffle City Motor Challenge Säffle MC
24 juli Rally Kristianstad Kristianstad MK
22-03-09 Tolv fartsträckor på totalt tio mil i SSR
South Swedish Rally den 26-28 maj har banan klar. Sex specialsträckor ska köras två gånger, vilket sammanlagt ger drygt tio mil i högsta fart.

Efter torsdagens frivilliga shake down i utkanten av centralorten Älmhult drar SM-deltävlingen igång på fredagskvällen med två sträckor.

Lördagen startar sedan med samma specialsträckor en andra gång, följt av ytterligare fyra som också går en vända till under eftermiddagen.
Då har de tävlande kört cirka 10 mil i högsta fart och rört sig i ett område från sydost om Älmhult, ut mot Ljungby, Traryd och Liatorp.
– Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor. De har i alla fall inte varit med i nutid, säger banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.

Den tolfte och sista sträckan är också power stage, vilket betyder att de fem snabbaste ekipagen i respektive klass får extra SM-poäng.
– Den sträckan har vi använt förut, men den går nu åt andra hållet. Tanken är att power stage ska TV-sändas, fortsätter Johansson.
Som alltid när det handlar om rally i de småländska skogarna är vägkaraktären blandad. Snabbare partier övergår till krokigt och lurigt.
– Generellt kan sägas att när det är snabbt är det snabbt, och där det är krokigt är det riktigt krokigt!

Under lördagen får publiken även möjlighet att följa mer lokalt tävlande, då Sydrallyt tillkommer direkt efter SM-eliten.
– Det finns ett stort, uppdämt behov av att både tävla och för att titta på rally, så vi hoppas på en riktig folkfest under Kristi Himmelsfärdshelgen. Att vi har en utslagsgivande bana törs jag lova, avrundar banchef Fredrik Johansson.

Totalt ska alltså tolv specialsträckor köras på sammanlagt drygt 10 mil.
22-02-23 SSR flyttar sitt centrum till IKEA Aktivitetshus
Älmhult är återigen nav i stortävlingen South Swedish Rally, då Rally-SM drar igång grussäsongen den 26-28 maj. Men nytt centrum blir IKEA Aktivitetshus.

Under flera år har South Swedish Rally (SSR) haft sin tävlingsledning inhyst hos IKEA Hotell, med de tävlandes serviceyta precis utanför på parkeringen.
Efter en flytt på cirka 300 meter blir IKEA Aktivitetshus nytt centrum för SM-deltävlingen.
– Det kommer att lyfta tävlingen ytterligare! Vi får tillgång till ett större område där mekanikerna bygger serviceplatser för att kunna se över tävlingsbilarna under de uppehåll som finns inlagda i tidsschemat, säger Kjell-Åke Jönsson, tävlingsledare.

Den 46:e upplagan av SSR ingår både i SM och i nyinstiftade Nordiskt Mästerskap.
– Ja, vi steppar upp och går ut på den internationella scenen, fortsätter Jönsson.
Som vanligt startar det hela med en frivillig ”shake down” under torsdagen, där de tävlande får prova sin tävlingsbil under realistiska förhållanden.
En tuff tävlingsetapp tar sedan vid på fredagskvällen med två fartsträckor. Samma sträckor körs en andra gång på lördag morgon och innan målgång vid IKEA Aktivitetshus har de tävlande kört 100 km i högsta fart. Då är det eftermiddag.
– När nu sanktionerna har släppt ser vi fram emot ett härligt rallyevent under Kristi Himmelsfärdshelgen, avslutar Jönsson.
22-02-22 Ännu ett SM-rally till Hässleholms MK och Hässleholms Kommun!
Hässleholms GP 30/4-1/5.
Till årets tävling har Hässleholms MK även fått SM värdighet på detta arrangemang.

Sedan tidigare har man 20 SM titlar på EC Snapphanerally, 2 Sprint-SM (Halmstad och Helsingborg), 2 Back-SM (Dragonloppet), 2 Bil-O SM, 2 Nordiska Mästerskap samt 1 Junior-SM. Se vidare "SM-eran med kuriosa"!

Årets tävling som ingår i "Svenskt Mästerskap Rally-Sprint Asfalt", genomförs den 30/4-1/5 med "icke" SM klasser på lördag em och alla SM/RM klasserna på söndagen.
Då det är ett "öppet" SM, hoppas arrangören på att det "som vanligt" kommer många tävlande från både Danmark och Norge för att mäta sig med SM-eliten.

Fjolårets segrare Marco Gersager från Danmark, kommer att deltaga för att försvara segern från i fjol, trots att det i Danmark körs en mästerskapstävling på lördagen.


85-88-89-90-91-92-93-94-95-96-97-98-99-01-03-04-05-06-08-09-11-12-13-14-15-16-18-20-21-22

Vad står dessa årtalen för ??? JO, för varje år så är det ett SM, RM, DM, NM eller SC för Hässleholms MK.
SM=Svenska Mästerskapen, RM=Riksmästerskapen, DM=Danska Mästerskapen, NM=Nordiska Mästerskapen, SC=Super Cupen

1985 Back-SM DRAGONLOPPET
1988 Rally-SM Kong-Christians SNAPPHANERALLY
1989 Back-SM DRAGONLOPPET
1990 Rally-JSM Kong-Christians SNAPPHANERALLY
1991 Rally-SM SNAPPHANERALLYT
1992 Rally-SM SNAPPHANERALLYT
1993 Rally-SM Uno X-Castrol Snapphanerally Final
1994 Bil-O-NM STATOIL Svängen
1995 Rally-SM Uno X-Castrol Snapphanerally Final
1996 VOC-NM SNAPPHANERALLYT Final
1997 Rally-SM SNAPPHANERALLYT Final
1998 Bil-O SM HLMK-Svängen
1999 Rally-SM Länsförs. Göinge Snapphanerally
2001 Rally-SM/DM ÖRESUNDSRALLY
2003 Rally-SM/DM SNAPPHANERALLYT
2004 Rally-SC AM-TRYCK Snapphanerally
2005 Rally-SC AM-TRYCK Snapphanerally
2006 Rally-SM AM-TRYCK Snapphanerally
2008 Rally-SM+SC AM-TRYCK Snapphanerally
2009 Rally-SM AM-TRYCK Snapphanerally
2011 Rally-SM AM Snapphanerally
2012 Bil-O SM HLMK-Svängen
2013 Rally-SM AM Snapphanerally
Rally-SM Sprint Sommarsprinten i Halmstad
2014 Rally-SM AM Snapphanerally
2015 Rally-SM AM Snapphanerally
2016 Rally-SM AM Snapphanerally
2018 Rally-SM EC Snapphanerally
Rally-SM Sprint Sommarsprinten i Helsingborg
2020 Rally-SM EC Snapphanerally (Trots pandemi)
2021 Rally-SM EC Snapphanerally (Trots pandemi)
2022 Sprint-SM Asfalt Hässleholms GP
22-02-16 Hässleholms GP öppnar anmälan
Den 1 mars öppnar anmälan till Hässleholms GP, som i år körs för 59:e året.
Första tävlingen kördes 1964 och hette då "Lille Mats Special" och kördes med 9-12 specialprov på asfalt runt Hässleholm. From 1991 döptes den om till "Lille Mats Rallysprint" eftersom man från det året körde den som varvlopp på fd T4 under 3 år och därefter på industriområdet i Hässleholm tom 2000. Året efter flyttade man ut till fd P2 garnisonsområde, söder om Hässleholm, där man varit sedan dess.
2014 bytte tävlingen återigen namn, nu till Hässleholms GP, då den utvecklades till att bli det största rallyvarvloppet i Norden, både deltagar- som publikmässigt, med många deltagare från även Danmark och Norge. From 2008 har det varit runt 120 startande varje år, med en topp 2011, med 137 startande. Flest segrar under alla åren har Leif Nilsson och Joakim Grahn med 5 segrar vardera. Brian Madsen och L-G Liljenberg (på -70 talet) har vardera 4 segrar.

Till årets tävling har Hässleholms MK även fått SM värdighet på detta arrangemang, då man ju sedan tidigare har 20 SM titlar på EC Snapphanerally. Årets tävling genomförs den 30/4-1/5 med "icke" SM klasser på lördag em och alla SM-klasserna på söndagen. Då det är ett "öppet" SM, hoppas arrangören på att det "som vanligt" kommer många tävlande från både Danmark och Norge för att mäta sig med SM-eliten.

Fjolårets segrare Marco Gersager från Danmark, kommer att deltaga för att försvara segern från i fjol, trots att det i Danmark körs en mästerskapstävling på lördagen.

Antalet anmälda är maximerat till 130 st.
22-01-11 North Rally Boden – succén och oturen
Tillsammans med teamet drog Isac Nordström och Karl-Johan Borhammar iväg på ett ordentligt äventyr. Årets säsong bjöd på en otroligt tidig premiär i Rally-SM. Tävlingen North Rally i Boden. Inte bara avståndet upp till Boden blev ett äventyr, man fick uppleva rally i bitande kyla.

Efter intensiva veckor i verkstaden så lyckade teamet få bilen startklar på söndagen innan tävling. Måndag morgon lastades rallybilen och äventyret startade. Tävlingen bjöd på ordentlig vinter och riktigt fina vintervägar. – Reken gick bra och vi kom in i "rallykänslan" snabbt. Tävlingen startade på fredagskvällen och vilken start i nya bilen, säger Isac Nordström.

De inledde med ett högt tempo:
– På första sträcksn som var 11km klämde vi till med en sträckseger direkt. Likadant på ss2 och lördagsmorgonens första sträcka, tre sträcksegrar i rad i nya bilen. Resultatlistan visar att vi efter tre sträckor leder med 5,3 sekunder före snabba Albin Nordh. Vi och Albin är även snabbast och näst snabbast totalt med 2wd i detta läget, säger Isac.
– Med en fantastisk känsla startar vi ss4, dock så går växellådan sönder ca. 2km in på 25km långa sträckan. Ingen treans växel. Albin går om och går upp i ledning i klassen. Vi är trots bekymmren tvåa på sträckan och fortsatt tvåa i klassen, berättar Isac.

Lite service och man bestämmer sig för att försöka behålla andraplatsen även utan treans växel. Tyvärr så hakar vänster framhjul i snövallen och suger ner bilen i snön.

Isac och Karl-Johan skottar fram och loss bilen. Nu ska vi bara ta oss till mål och få med poängen hem inför fortsättningen i Rally-SM.
– Återigen drabbas vi oturligt nog av tekniska bekymmer. En bromsskiva exploderar, så nu fick vi tyvärr ge upp. Teamet tar med sig känslan ifrån första delen av rallyt och ser fram emot barmarkssäsongen. Grus är ju underlaget vi kan. Grattis Albin och Alexander till segern i helgen, avslutar Isac.

Teamet riktar även ett stort tack till arrangörerna för en fantastisk tävling.
– Och tack för er imponerande insats i den bitande kylan, imponerande
22-01-08 Mycket gott samarbete i ett alldeles för kort rally för Adielsson och Bengtsson
Mattias Adielsson med kartläsare Maja Bengtsson bröt North Rally i Boden på lördags-morgonen. Efter att ha börjat bra på fredagen och lika bra på lördagens första sträcka drabbades de av ett tekniskt fel på sin M-sport supporterade Ford Fiesta Rally2, de låg då på en total tredjeplats.
- Alltid tråkigt att behöva bryta på grund av tekniskt fel, speciellt idag när det hade börjat så bra, säger Mattias Adielsson och fortsätter.
- Det här var vår första start i Rally-SM och jag är riktigt nöjd med hur det har fungerat i bilen. Vi fick till riktigt bra noter på reken och de passade sedan perfekt när vi kom i tävlingsfart. Trots att vi bröt relativt tidigt den här tävlingen har vi fått många testmil tillsammans innan, så allt är inte bortkastat. Nu ser vi framåt och kommer tillbaka ännu starkare, avslutar Mattias Adielsson.
22-01-08 Tidemand tvåa i SM-premiären North Rally Boden
Under helgens SM-premiär sparkade Pontus Tidemand och kartläsaren Morten Erik Abrahamsen igång säsongen i ett djupfryst Boden. Trots ett inte helt problemfritt rally slutade de tvåa och har lagt en lovande grund för en fortsättning. - Med tanke på utmaningen den här helgen är jag nöjd med en andraplats men jag hoppas utmana om segern i nästa tävling, kommenterar Pontus.

För första gången på 38 år fick Norrbotten stå värd för ett SM-rally och omkring 50-talet bilar kom till start i den 30-gradiga kylan. De två första sträckorna, en lite längre och en publiksträcka, kördes redan under fredagskvällen och de tuffa förutsättningarna gjorde sig direkt påminda.
- Snöröken var för mig det största problemet tävlingen igenom, förklarar Pontus. Vi gick ut som femte bil från början, men i det avseendet spelade startpositionen mindre roll eftersom alla efter första bilen hade samma svårighet. Med en sådan kyla står snöröken som virvlar upp mer eller mindre still i luften. Trots startintervallet hann den inte lägga sig, så det var bokstavligen som att köra in i en vit vägg på första sträckan.

Efter en start i motvind bestämde sig Pontus för att attackera rejält på publiksträckan och satte en imponerande snabb tid - 7,7 sekunder före ledande P-G Andersson på en 4,20 km kort och teknisk sträcka.

På lördagen orsakade snöröken fortfarande trubbel, även om utökat startintervall och dagsljus förbättrade situationen något.
- Det var riktigt svårt att se bromspunkter och ingång i svängarna så det gick inte att få till flytet som jag hade velat. På den sjätte sträckan körde vi dessutom in i en snövall vid ett vägbyte och fyllde luftboxen med snö, vilket gjorde att vi tappade effekt på mer eller mindre hela sträckan, säger Pontus.

På rallyts näst sista sträcka var turen äntligen på Pontus sida. Allt klaffade och han kunde ta i och vara snabbast på såväl den näst sista som den sista Powerstage-sträckan och plockar därmed viktiga poäng för mästerskapet utöver den säkrade andraplatsen.
- En kul start på säsongen med fantastiska vintervägar. Det är väldigt skönt att vara med i gamet och jag är tacksam för både min kartläsare och teamets hårda jobb. Med tanke på utmaningen den här helgen är jag absolut nöjd med en andraplats, men med det sagt hoppas jag förstås kunna utmana om segern i nästa tävling. Vi satsar på en helsäsong i SM så går planen i lås har vi ett roligt år att se fram emot, säger Pontus.

Resultat North Rally Boden Internationella 4WD topp 5
1. P-G Andersson 1:07:19,9
2. Pontus Tidemand +1:17,7
3. Jonas Åkesson +2:00,1
4. Jari Liiten +2:49,1
5. Thomas Thunström +3:10,0
22-01-08 Isak Reiersen och Johan Johansson tvåa i SM-debuten
18-årige Isak Reiersen imponerade stort i Boden under sin debut i rally-SM. Tävlingen slutade med både sträckseger och en andraplats i Rally4-klassen.
– En andraplats för mig och Johan. Det trodde jag inte, men oj vad bra det känns, säger Reiersen.

Det blev en stark inledning på säsongen för JC Raceteknik i R4-klassen och JSM. Under helgen kördes den första deltävlingen av rally-SM i Boden, och med minus trettio på termometern blev det en utmanande vintertävling.

Regerande RallyX Nordic-mästaren Isak Reiersen, Torsby, och tidigare JVM-vinnaren Johan Johansson, Söderköping, gjorde under helgen sin första tävling tillsammans. För 18-årige Reiersen, som endast kört åtta deltävlingar i ungdomsrally tidigare, var det första rallytävlingen med noter.

Duon inledde med tredjetider på SS1-SS4, följt av en andratid på SS5. På SS6 kunde de köra hem Reiersens första sträckseger, följt av två andratider på tävlingens sista sträckor. Prestationen räckte till en andraplats i tävlingen, och teamet tar med sig fina poäng till nästa deltävling: South Swedish Rally, 26-28 maj.

Joel Christoffersson, teamchef JC Raceteknik:
”Det har varit en kanonhelg för vår del, som slutade i en andraplats. Jag är grymt imponerad och stolt över Isaks prestation. Han har kunnat följa planen vi hade, hanterat nervositeten och även kunnat fightas i toppen – och tog till och med en sträckseger. Samarbetet med Johan har fungerat klockrent och jag ser fram emot framtiden med dem. Fortsätter Isak att utvecklas såhär under året kommer det bli riktigt spännande.

Det har inte varit ett lätt första rally, och Isak har minst sagt fått testa på allt i helgen. Första sträckan var det mycket utmanande snörök som resulterade i några misstag, han har kört ikapp bilar, snurrat en gång och fått backa i ett vägbyte. Men han har också visat att han kan hantera allt det, vilket är viktigt för att samla erfarenheter att ta lärdom av. Han kom i mål som tvåa med en hel bil, och är nöjd med resultatet. Jag tror inte att han hade kunnat göra en bättre rallydebut, inte minst med SM som första tävling. Det är grymt bra jobbat och grabbarna ska vara stolta.

Jag vill också skicka ett stort tack till arrangören och alla funktionärer som stått ute i minus trettio, och levererat ett riktigt fint rally.”

Isak Reiersen, förare:
”En andraplats för mig och Johan. Det trodde jag inte, men oj vad bra det känns! Jag har haft riktigt, riktigt kul den här helgen, och det har också gått riktigt bra. Målet var att åka till Boden för att skaffa rutin och komma in i noterna, och allt kring det. Men det klaffade verkligen direkt mellan mig, Johan och bilen. Jag kände också att jag kom in i noterna snabbt, och resultatet blev helt klart över förväntan.

Tävlingen började tufft. Snöröken gjorde att det var som att köra med en vit vägg framför sig. Dessutom med första sträckan på egenskrivna noter… Det blev en utmaning som heter duga, och trots att jag bromsade på mig i ett vägbyte och fick backa tog vi oss igenom sträckan. Det blev en liknande historia på SS3, efter att vi kommit ikapp en bil framför oss. Så inför SS4 sa Johan åt mig att vi skulle göra en helt clean sträcka, och han bromsade mig bra genom den. Det gjorde att jag kunde bygga upp ett bra grundtempo, som följde med till resten av sträckorna. Att därefter ta min första sträckseger visade att jag började hitta rätt. Nu har vi sett hur vi står oss mot de andra förarna, och med lite mer träning inför nästa SM-deltävling tror jag faktiskt att det kan bli riktigt bra.

Tack till alla som gjorde den här tävlingen möjlig, hela upplevelsen är någonting speciellt som kommer följa med mig resten av livet. Tack Johan som gjorde ett väldigt bra jobb genom tävlingen, och tack till hela hela teamet som kämpade i kylan under de här dagarna. Det var ett väldigt fint och roligt arrangemang, som inte liknade någonting jag kört förut. Nu ser fram vi fram emot fler tävlingar.”

Johan Johansson, kartläsare:
”Det här bättre än förväntat. Inför tävlingen hade jag ingen aning om vad jag gett mig in på, med en 18-åring som inte alls kört speciellt mycket rally tidigare. Så därför är jag extra imponerad över Isak. Det är aldrig lätt med en debut, och som en taggad junior är det ofta svårt att hitta rätt bromspunkter. Men han har varit väldigt proffsigt genom hela tävlingen och jag ser stor förbättringspotential inför framtiden.

Planen i helgen har varit att inte överköra, få milen i kroppen och ta med sig hel bil hem. Så vi bockar av det, och att dessutom ta med oss en sträckseger och en andraplats i tävlingen är en stor bonus. Vi har hittat ett bra flow i bilen, och fått se att fart finns för att både hänga med och vinna sträckor.

Tack till Isak och teamet för en rolig helg, och tack till arrangörerna som anordnat ett helt fantastiskt vinterrally. Vi har haft riktigt roligt, och jag tar med mig en god känsla inför de kommande tävlingarna.”
22-01-08 Patrik Flodin och Göran Bergsten vann SM-premiären med över minuten
Patrik Flodin och Göran Bergsten kammade hem segern med över minuten när rally-SM inleddes i ett kylslaget North Rally i Boden idag.
– Förutom den lite jobbiga inledningen när framrutan isade igen, har vi haft riktigt kul i bilen. Jäkligt skön inledning på säsongen, säger Patrik. 

Patrik Flodin, Ilsbo MK, och Göran Bergsten, Forshaga MC, kom till start rejält revanschsugna efter fjolårets missade SM-guld. Efter en lite trevande inledning höll de upp ett rejält tempo och vann klassen nationella 2 wd med över minuten.
– Det var lite skakigt inledningsvis. Vi hade problem med strömbrytaren som tinar vindrutan och på väg ut till andra sträckan igår kväll såg vi ens vägen. Vi var tvungna att stanna och försöka smälta isen med våra bara handflator, säger Patrik.

När man väl lokaliserade den trasiga kontakten var problemet snabbt ur världen. 

Patrik och Göran låg inför dagens sex avgörande sträckor på fjärdeplats. De inledde med sträckseger och redan efter dagens andra sträcka, SS4, övertog de ledningen.
– Förutom den lite jobbiga inledningen med framrutan har vi haft riktigt kul i bilen. Det var extra kul att få gå ut och jaga. Både jag och Göran fick anstränga oss och hugga lite bakifrån. Sånna segrar känns lite extra kul. Kul också att få vara med och ge Yokohamas nya vinterdäck en framgång, avslutar Patrik.

De vann klassen, 1:02,0 minuter före Emil Karlsson och 1:21,3 minuter före Oskar Sundell.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi kommer följa rallyt sträcka för sträcka.

North Rally nationell 2wd
1. Patrik Flodin 1:16:42,7 
2. Emil Karlsson 1:17:44,7 +1:02,0
3. Oskar Sundell 1:18:04,0 +1:21,3
4. Niklas Hägg 1:19:24,3 +2:41,6
5. Peter Westin 1:21:16,7 +4:34,0

22-01-08 Överlägsen seger för P-G Andersson och Anders Fredriksson i SM-premiären i rally
Regerande svenska mästarna i rally, P-G Andersson och Anders Fredriksson, inledde jakten på sitt tredje raka SM-guld med en överlägsen seger i premiären North Rally som kördes i Boden i helgen.
– Det här satt jäkligt gött. En fantastisk skön start på säsongen, säger P-G.

Per-Gunnar "P-G" Andersson  och co-driver Anders Fredriksson, båda Årjängs MK, startar i årets rally-SM för att försvara sitt SM-guld och försöka ta tredje raka guldet.
– Jag har känt mig tveksam inför säsongen och varit osäker på om jag ens skulle köra. Jag bestämde mig väldigt sent, vilket var tur. För suget kom tillbaka så fort vi startade på första sträckan, säger P-G med ett skratt.

De vann första sträckan och har sedan behållit ledningen ända över mållinjen där de vann rallyt med drygt 1 minut och 17 sekunder före tvåan Pontus Tidemand.
– Vi gjorde en riktigt bra insats i helgen. Förmiddagen är jag väldigt nöjd med. Då utnyttjade vi fästet på sträckorna perfekt och på femte sträckan tog vi i lite extra. Det gjorde att vi fick en bra lucka ner till de andra till lunchuppehållet. Vi hade skitkul i bilen helt enkelt , säger P-G.

De vann sex av helgens åtta sträcksegrar och får med sig fyra extra poäng från powerstage.
– Det här satt jäkligt gött. Måste tacka Pirellidäcken som funkade kanon på underlaget och start tack även till GN Motorsport och Micke Gustavsson på Tech Pro för ett bra jobb i helgen. Det här var en fantastisk skön start på säsongen, säger P-G.

Mer info hittar du på www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka.

Resultat North Rally, Internationellt 4 wd
1. P-G Andersson 1:07:19,9 
2. Pontus Tidemand 1:08:37,6 +1:17,7
3. Jonas Åkesson 1:09:20,0 +2:00,1
4. Jari Liiten 1:10:09,0 +2:49,1
5. Thomas Thunström 1:10:29,9 +3:10,0
6. Jörgen Jonasson 1:12:19,1 +4:59,2
7. Sebastian Johansson 1:13:02,1 +5:42,2
8. Stig Andervang 1:13:02,7 +5:42,8
9. Lars Stugemo 1:14:26,0 +7:06,1 

Mer info om rally-SM https://www.rallysm.se/tavlingar/north-rally-7-8-1/
22-01-05 Tidig premiär i Rally-SM för Mattias Adielsson och Maja Bengtsson
I år är premiärtävlingen av Rally-SM redan i början av januari. Med Boden som centralort och tävlingen North Rally startar säsongen på kvällen fredagen den 7 januari. Mattias Adielsson och Maja Bengtsson kommer då köra sin första tävling ihop med sin M-sport supporterade Ford Fiesta Rally2.
- Äntligen dags för rally igen. Det ska bli skönt att sparka igång den här säsongen. Jag har en känsla av att det här året kommer att bli mycket roligt, säger Mattias Adielsson.

Årets första deltävling kommer att avgöras över 12 mil specialsträckor där de första två sträckorna börjar på fredagen. Under lördagen avgörs sedan de resterande sex specialsträckorna innan målgången sker vid klockan 15. Mörkerkörning kommer att vara dominerande under tävlingen då dagarna är väldigt korta i Boden så här års.
- Förra året slutade med ett silver i Rally-SM, jag kan inte säga att jag är helt nöjd med det. Förväntningarna var högre ställda men efter hur säsongen startade får vi vara lite nöjda ändå. Det fanns mycket positiva saker som vi tar med oss in i årets säsong. Årets startfält ser minst lika starkt ut så det är bara att gratulera publiken till att så många av de bästa förarna kommer till start. Vi är mycket laddade och kommer att ge allt från första metern, avslutar Mattias Adielsson.
22-01-05 Patrik Flodin och Göran Bergsten rejält revanschsugna inför premiären av rally-SM
Patrik Flodin och Göran Bergsten imponerade i fjol med sitt höga tempo i sin Volvo Grupp H under rally-SM och såg länge ut att oslagna gå mot fjärde raka SM-guldet. Men ett motorhaveri tvingade dem att kasta in handduken och de fick se mästerskapstiteln segla iväg. I år är de tillbaka rejält revanschsugna:
– Jag är riktigt taggad efter besvikelsen ifjol. Men vi fick ett sånt otroligt stöd av publiken, så det var länge sedan jag var så här taggad inför en säsong. Vi har testat och både bilen, motorn och körningen känns riktigt bra, säger Patrik.

Patrik Flodin, Ilsbo MK, och Göran Bergsten, Forshaga MC, är tillbaka i årets rally-SM och rejält revanschsugna. De kör även i år i klassen nationella 2 wd med den potenta Volvo Grupp H-bilen. Efter motorhaveriet i fjol var stödet stort för duon. Bland annat startades en spontan Facebook-insamling för den nya motor som nu sitter i:
– Vi är riktigt sugna och redo för att bjuda tillbaka till alla som hjälpte oss till start i SM-finalen i fjol. Nu kör vi för dem igen, säger Göran.

North Rally inleder SM-säsongen i Boden, 7-8 januari, med 53 startande i rallyt och i Nationella 2 wd-klassen där Patrik och Göran kör är det 21 ekipage anmälda. Rallyt består av åtta sträckor som tillsammans är 123,03 km. Med transporterna inräknade är SM-premiären totalt 355,00 km.
– Det var länge sen jag körde på snö, men jag gillar det verkligen. Jag är riktigt sugen på ett vinterrally nu och är rejält revanschsugen, säger Patrik.

Starten på rallyt är 18:00 på fredag då två sträckor körs under kvällen. På lördagen körs övriga sträckor med målgång ca 15.00.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi kommer följa rallyt sträcka för sträcka.

Tidsschema North Rally 7-8 januari
Fredag 7 januari
18:00 Start
18:43 SS1 11,06 km
19:36 SS2 4,20 km
19:51 Service

Lördag 8 januari
07:35 Service
08:13 SS3 8,15 km
08:41 SS4 25,30 km
09:31 Service
10:09 SS5 22,41 km
11:04 Service
12:27 SS6 25,30 km
13:17 Service
13:52 SS7 22,41 km
14:53 SS8 4,20 km

Nationella 2 wd
Jacob Johannesson Gullabo RC
Thomas Lahti NMS Boden
David Lindström Skillingaryds MK
Oskar Sundell Sandvikens MK
Emil Karlsson Hällefors MK
Niklas Hägg SMK Hälsinge
Patrik Flodin Ilsbo MK
Hampus Jakobsson SMK Nyköping
Linus Harling MK Team Westom
Patrik Dybeck SMK Gävle
Jon Johansson Idkebergets MK
Tommy Eliasson Storfors MK
Peter Westin NMS Boden
Anton Bernats Hager Örsundsbro MK
Hans Bååth Wäxjö MS
Lucas Widenmark SMK Sala
Gustav Hartzell Norrköpings MK
Mathias Savela Stockholms BK
Mats Vidgren NMS BOden
Adam Bäckström Ludvika MS
Martin Adolfsson Säffle MC

Mer info om rally-SM: https://www.rallysm.se/tavlingar/north-rally-7-8-1/
22-01-05 Tidemand rivstartar säsongen med North Rally Boden
Efter förra årets två inhopp i Rally-SM är Pontus Tidemand sugen på mer. När årets första deltävling i mästerskapet drar igång med North Rally Boden, står en taggad värmlänning på startlinjen - redo att ta upp kampen där den slutade föregående år.
- Det är fantastiskt att vi har så hög nivå på SM med utomordentlig konkurrens och bra arrangerade tävlingar. Jag tyckte det var grymt kul och givande att få gästspela i ett par tävlingar i höstas, men inser samtidigt att ska man ha en chans gäller det att hålla sig varm i kläderna och vara med från början. Så det är exakt vad vi gör nu, säger Pontus, som precis som förra säsongen rattar en Skoda Fabia Evo och återigen har den erfarne norske kartläsaren Morten Erik Abrahamsen i högerstolen.

2022 års Rally-SM består av fem deltävlingar och den första av dem avgörs alltså den 7-8 januari i norra Sveriges snötäckta landskap. North Rally Boden bjuder på åtta specialsträckor som totalt omfattar dryga 123 kilometer som ska klaras av under de två tävlingsdagarna.
- Jag ser verkligen fram emot ett vinterrally och att få köra på snö igen, det har jag ju inte gjort sedan Rally Sweden 2020 så det blir extra roligt. Dessutom har jag faktiskt aldrig tidigare tävlat så högt upp i Sverige men har hört att vägarna är riktigt bra så det blir häftigt. Jag tippar på tufft motstånd men det triggar bara ännu mer och jag hoppas på en ordentligt fight där uppe i Boden. Vi är definitivt laddade så nu är det bara att köra och göra vad vi kan, säger Pontus.

Tidsschema North Rally Boden 2022
Fredag 7 januari
Ca 17:30 Invigning av North Rally på Boden Energi Arena
18:00 Start från Boden Energi Arena
18:43 SS1 11,06 km
19:36 SS2 4,20 km
19:51 Service 45 minuter

Lördag 8 januari
7:35 Service 15 minuter
7:50 Första bil från service
8:13 SS3 8,15 km
8:41 SS4 25,30 km
9:31 Service 15 minuter Boden Energi Arena
10:09 SS5 22,41 km
11:04 Service 45 minuter Boden Energi Arena
12:27 SS6 25,30 km
13:17 Service 15 minuter Boden Energi Arena
13:55 SS7 22,41 km
14:53 SS8 4,20 km Powerstage Boden Energi Arena
15:08 Första bil i slutmål Boden Energi Arena
22-01-04 P-G och Anders kör för seger i SM-premiären
Regerande svenska mästarna i rally, P-G Andersson och Anders Fredriksson, ser fram emot SM-premiären North Rally i Boden på fredag.
– Det ska bli riktigt i kul att få sätta sig i bilen igen och målsättningen är självklart alltid att vinna, säger P-G.


Per-Gunnar "P-G" Andersson och co-driver Anders Fredriksson, båda Årjängs MK, kommer att finnas på startlinjen när rally-SM drar igång i Boden på fredag. Än en gång kommer vi att få se dem tillsammans med GN Motorsport i teamets Ford R5-bil.

Det är 53 ekipage anmälda till North rally och i P-G och Anders klass, Internationella 4 wd, är det 15 ekipage som slåss om segern.
– Vi startar först, men jag vet inte om det kommer vara en så stor nackdel den här gången. Här uppe är det ju lite mindre ljus och snöröken kan kanske bli ett problem för dem bakom. Men det visar sig och vi kommer oavsett ge järnet, lovar P-G.

Första sträckan startar klockan 18:43 på fredag och på lördag drar det hela igång 08:13.

Rallyt består av 8 sträckor som mäter 123,03 km. Räknar vi in transporterna är SM-premiären totalt 355,00 km.
– Jag har aldrig varit så här långt norrut och vi är många som inte kört på de här vägarna förut. Det kommer garanterat bli ett högt tempo med kul motstånd på fina vintervägar, säger P-G.

På torsdag kommer P-G och Anders genomföra ett test med bilen tillsammans med GN Motorsport under sin resan upp till Boden.
– Det här ska bli kul, avslutar P-G.

Mer info på www.pgandersson.se där vi kommer att följa rallyt sträcka för sträcka.

Tidsschema North Rally 7-8 januari
Fredag 7 januari
18:00 Start
18:43 SS1 11,06 km
19:36 SS2 4,20 km
19:51 Service

Lördag 8 januari
07:35 Service
08:13 SS3 8,15 km
08:41 SS4 25,30 km
09:31 Service
10:09 SS5 22,41 km
11:04 Service
12:27 SS6 25,30 km
13:17 Service
13:52 SS7 22,41 km
14:53 SS8 4,20 km

Anmälda Internationella 4 WD
Jörgen Jonasson Vännäs MK
Lars Stugemo Gotlands MF BK
Mattis Olsson Älmhults MK
Fredrik Grahn Tua
Robert Andersson Eskilstuna MK
Mattias Adielsson Gotlands MF BK
Jari Liiten Sandvikens MK
Jonas Åkesson Karlskrona AK
Christoffer Haglund SMK Nyköping
Jonas Kruse Karlstad MC Bil
Stig Andervang MK Rimo
Thomas Thunström Ludvika MS
P-G Andersson Årjängs MK
Sebastian Johansson Gotlands MF BK
Pontus Tidemand SMK Eda

Mer info om rally-SM https://www.rallysm.se/tavlingar/north-rally-7-8-1/

22-01-04 Isak Reiersen klar för rally-SM med JC Raceteknik
Regerande RallyX Nordic-mästaren Isak Reiersen, 18, sadlar om under 2022. Satsar på full säsong i rally-SM med JVM-vinnaren Johan Johansson i högerstolen.
– Det känns såklart fantastiskt bra. Jag har alltid brunnit för rally och haft som mål att ta det här steget, säger Reiersen.

Värmländske Isak Reiersen slår sig samman med Johan Johansson, Söderköping, under årets säsong. Tillsammans med världsmästarteamet JC Raceteknik kommer de ta sig an rally-SM i en Ford Fiesta R4, och ingå i både R4-klassen och JSM.
Isak Reiersen har ett gediget CV inom motorsporten. Senast är guld i RallyX Nordic-klassen Crosscar 2021, samt brons i mästerskapet 2019 och 2020. Han har också flera SM-guld i bagaget i crosskartklasserna 250cc och 125cc. Under hösten 2020 debuterade Reiersen i ungdomsrally och tog direkt en seger – 2021 vann han samtliga sex tävlingar som han körde. Nu är han redo för nya utmaningar under sin premiärtävling i rally-SM.

Johan Johansson, 34, är en mycket rutinerad kartläsare som inledde karriären 2006. Sedan dess har han bland annat åkt junior-VM tre säsonger tillsammans med Dennis Rådström, där det räckte hela vägen till guld 2018 och brons 2019. Första tävlingen med Reiersen blir redan till helgen när rally-SM inleds i Boden 7-8 januari.

Joel Christoffersson, teamchef JC Raceteknik:
”Det känns jättekul att få ta steget in i rally tillsammans med Isak Reiersen. Även om det är debuten i rally-SM är han en rutinerad förare. Isak har bra resultat från crosskarten i ryggen, och farten har vi sett finns även under ungdomsrally. Utvecklingskurvan har alltid pekat uppåt, och självklart finns det potential att göra bra resultat även nu i rally-SM.

Huvudmålet är att ha 2022 som ett läroår och samla på oss erfarenhet i bilen. Att ta in Johan Johansson känns som ett tryggt beslut. Jag tror på duon med en rutinerad kartläsare i högerstolen, och är säker på att Isak kommer lära sig mycket av honom.”

Isak Reiersen, förare:
”Jag har alltid brunnit för rally och haft som mål att ta det här steget. I år går vi för en satsning i rally-SM, det känns såklart fantastiskt bra. Rally går inte att jämföra med något annat. Vilken känsla det är när du ligger på gränsen i bilen och kör flat out i skogen, med träden en halvmeter från bilen. Så jag ser det här som läroår och ska försöka samla så mycket erfarenhet som möjligt.

Premiären i Boden blir första tävlingen jag kör med noter, och just det kommer nog vara den största utmaningen. Men det ska bli spännande att få den här nya upplevelsen. Det blir också första tävlingen med Johan [Johansson] som kartläsare. Vi har fått några mil tillsammans nu under test och det känns riktigt bra. Han har en annan rutin än mig inom rally, och det blir en trygghet att kunna förlita sig på någon som honom i bilen.

Jag och JC har samarbetat i många år nu, så att teamet även följer med mig in i rally känns tryggt. Det blir ett steg uppåt i karriären, och jag är tacksam över att ha Joel [Christoffersson] och teamet i ryggen som ger en extra push.”

Johan Johansson, kartläsare:
”Det känns jättekul att komma till start med Isak [Reiersen] och JC Raceteknik i år. Isak är ny inom rally och vi går in ödmjukt inför uppgiften. Vi siktar på att samla erfarenhet och mil tillsammans. Försöka undvika misstag, för att kunna nå resultaten och bli snabbast i framtiden. Själv hoppas jag kunna bidra med trygghet, både inne i bilen och utanför.

Jag har gjort den här resan med lovande juniorer två gånger tidigare, och tror därför att jag kan bidra med rätt mycket och även utvecklas själv. Med Isak blir vår premiär tillsammans i Boden, och första intrycket är väldigt bra. Han har inte kört med noter tidigare, så i början kommer vi jobba för att utveckla notsystemet. Men han känns lyhörd och suger åt sig informationen snabbt.”

Tryck här för mer info!